abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 17 februari 2012 @ 12:23:52 #251
256829 Sokz
Livin' the life
pi_108075263
Ooit naar Diageo gekeken? Vind ik ook wel een aandeeltje voor jou :P
pi_108076113
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 12:23 schreef Sokz het volgende:
Ooit naar Diageo gekeken? Vind ik ook wel een aandeeltje voor jou :P
Ik heb meer vertrouwen in koffie dan in sterke drank etc :P SBUX haalt nog maar 20% uit Amerika. Ik zie dat dus nog wel enorm groeien. In Diageo zie ik niet zoveel mogelijkheden meer.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 17 februari 2012 @ 17:00:25 #253
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_108085533
@Sokz welke notering van BHP had jij trouwens? Er zijn er vier (Australië, Londen en de twee ADRs hiervan aan de NYSE).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_108088117
TNT gaat in ieder geval een aardig eind hoger openen maandag.\

Hebben ze goed stil gehouden....
pi_108091227
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 17:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
TNT gaat in ieder geval een aardig eind hoger openen maandag.\

Hebben ze goed stil gehouden....
Ik denk dat er wel de nodige scheldwoorden zijn gevallen na expiratie.. :D

Dit doet me denken aan het bod op Crucell 17/9/2010 vlak voor expiratie toen veel waardeloos aflopende opties ineens megadiep ITM raakten. Dat kan haast geen toeval zijn.
One man's trash, another man's treasure.
  vrijdag 17 februari 2012 @ 20:53:29 #256
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_108095640
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 17:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
TNT gaat in ieder geval een aardig eind hoger openen maandag.\

Hebben ze goed stil gehouden....
Nou het management gaat er in elk geval niet mee akkoord. Bod is wel ongeveer 25x operationele winst van 2010 en 15 keer de op. winst van het laatste goede jaar 2008.

Mag hopen dat UPS op z'n minst een breakup fee heeft bedongen die in werking treedt als management het bod niet ondersteunt. Blijf het raar vinden een bedrijf tegen de wil van het management (dat geen meerderheidsbelang van de aandelen heeft) als een vijandelijk bod wordt gezien. Praktisch hetzelfde als eerst aan het zoontje van de eigenaar van een auto vragen of je de auto van zijn vader mag kopen tegen de prijs die je voorstelt.
The more debt, the better
  vrijdag 17 februari 2012 @ 23:43:46 #257
256829 Sokz
Livin' the life
pi_108103834
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 17:00 schreef JimmyJames het volgende:
@Sokz welke notering van BHP had jij trouwens? Er zijn er vier (Australië, Londen en de twee ADRs hiervan aan de NYSE).
ADR ja, London is me te duur 2,5k¤ stap ik nooit in 1 keer in. :P Maar verkocht en vergeten.
pi_108108644
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 12:23 schreef Sokz het volgende:
Ooit naar Diageo gekeken? Vind ik ook wel een aandeeltje voor jou :P
Dit is imho een van de beste aandelen ter wereld, behalve dan de hoge prijs. Hetzelfde geldt voor Starbucks, McDonalds, Yum!, Unilever, Nestle, SABMiller.... Ik heb een lijstje met een stuk of 15 van dergelijke kwaliteits fondsen. Als ik die allen in portfolio zou hebben, zou ik niet verder zoeken naar andere aandelen en me op een andere hobby storten.

Ik heb nu echter 0 van die 15 in portfolio, omdat ze te duur zijn. Diageo bijvoorbeeld heeft een P/E van 22,6 en een dividend yield van 2,77 %. Vergeleken met een spaarrekening met 2,3% rente die onder het garantiestelsel valt, is zo'n dividend yield te mager vergeleken met het risico dat zelfs een aandeel als Diageo loopt.

Als ik naar een aandeel kijk, neem ik altijd de 5-jaars koersgrafiek er bij. Die zet je al snel terug op aarde. Kwaliteitsaandelen noteren soms wel 2 of 3 maal de prijs van de 5-jaars bodem, die meestal rond maart 2009 te vinden is. Dat was achteraf een prima instapmoment, maar destijds durfde ik het niet aan.

Ik hoop dat er ooit weer zo'n moment komt, zeg maar een Selang inkoopdag, in mijn beleggingscarriere. Ik denk dat ik dan wel mentaal sterk genoeg ben om op zo'n laag niveau in te stappen in kwaliteitsaandelen, aangezien ik sindsdien veel studie heb gewijd aan waarde-beleggen. Tot het zover is, kijk ik naar andere sectoren zoals utilities, retail en telecom waar aandelen goedkoper lijken en soms wel op een 5-jaar low staan. Dergelijke aandelen vragen echter veel meer studie naar de achterliggende ondernemingen, omdat er vaak iets mis is waarvan je het risico moet inschatten.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 14:14:53 #259
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_108115739
Waarom niet Heineken?

De P/E heeft ruim onder de 15 gestaan toen ze nog niet zo lang geleden rond de 30e noteerden.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_108119046
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 14:14 schreef JimmyJames het volgende:
Waarom niet Heineken?

De P/E heeft ruim onder de 15 gestaan toen ze nog niet zo lang geleden rond de 30e noteerden.
Ik vind Heineken ook een kwaliteitsaandeel: het heeft goed management en goede merknamen. Alleen beschouw ik een P/E van 15 niet als een koopje.

De earnings yield is dan 100/15 = 6,7 %. Ik zie dat Heineken 2,1% dividend uitkeert, dus vergelijkbaar met wat je overhoudt aan een spaarrekening. De rest (4,6%) investeert Heineken namens jou in nieuwe aktiviteiten. Je zou dan goed moeten bekijken of die 4,6% goed besteed wordt en op langere termijn waarde toevoegt aan het aandeel. De biermarkt wordt door deskundigen als verzadigd beschouwd, in ieder geval in Europa en Noord Amerika. Ik heb ook gelezen dat SABMiller momenteel sneller groeit in de opkomende bierlanden. Vandaar dat ik die ooit op mijn voorkeurslijst heb gezet. Ik zet fondsen op mijn lijstje of haal ze er weer af als ik een rapport of artikel lees dat indruk op mij maakt. (Alleen in dit geval kan ik het niet terugvinden).

Ik maak uiteraard een meer nauwkeurige analyse als ik daadwerkelijke aankoop van een aandeel overweeg. De financiele ratio's van Heineken lijken echter niet zo gunstig dat ik daar nu dieper in zou duiken.
pi_108119050
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 03:47 schreef jaco het volgende:

[..]

Dit is imho een van de beste aandelen ter wereld, behalve dan de hoge prijs. Hetzelfde geldt voor Starbucks, McDonalds, Yum!, Unilever, Nestle, SABMiller.... Ik heb een lijstje met een stuk of 15 van dergelijke kwaliteits fondsen. Als ik die allen in portfolio zou hebben, zou ik niet verder zoeken naar andere aandelen en me op een andere hobby storten.

Ik heb nu echter 0 van die 15 in portfolio, omdat ze te duur zijn. Diageo bijvoorbeeld heeft een P/E van 22,6 en een dividend yield van 2,77 %. Vergeleken met een spaarrekening met 2,3% rente die onder het garantiestelsel valt, is zo'n dividend yield te mager vergeleken met het risico dat zelfs een aandeel als Diageo loopt.

Als ik naar een aandeel kijk, neem ik altijd de 5-jaars koersgrafiek er bij. Die zet je al snel terug op aarde. Kwaliteitsaandelen noteren soms wel 2 of 3 maal de prijs van de 5-jaars bodem, die meestal rond maart 2009 te vinden is. Dat was achteraf een prima instapmoment, maar destijds durfde ik het niet aan.

Ik hoop dat er ooit weer zo'n moment komt, zeg maar een Selang inkoopdag, in mijn beleggingscarriere. Ik denk dat ik dan wel mentaal sterk genoeg ben om op zo'n laag niveau in te stappen in kwaliteitsaandelen, aangezien ik sindsdien veel studie heb gewijd aan waarde-beleggen. Tot het zover is, kijk ik naar andere sectoren zoals utilities, retail en telecom waar aandelen goedkoper lijken en soms wel op een 5-jaar low staan. Dergelijke aandelen vragen echter veel meer studie naar de achterliggende ondernemingen, omdat er vaak iets mis is waarvan je het risico moet inschatten.
Is het niet beter om juist nu wel in aandelen zoals MCD en SBUX te zitten? Het probleem van een SeLang moment is dat bepaalde bedrijven een dusdanige klap kunnen krijgen dat ze het daarna niet goed meer gaan doen. SBUX heeft bijv. na de crisis het principe van MCD overgenomen, meer focussen op efficientie per koffiehuis ipv meer koffiehuizen. Dat werkt prima. Mocht er alleen straks weer een crash zijn weet ik niet wat voor impact dat zal hebben op de structuur van SBUX. Dat kan wel weer op de kop gaan.

Ride the train until it stops? Zelfs pak je alleen maar 4 of 5%. Winst is winst in dat geval.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 16:27:29 #262
256829 Sokz
Livin' the life
pi_108119504
Ander punt is dat McDonalds waarschijnlijk nooit meer echt 'goedkoop' zal worden. Zet die graph maar eens op 5 jaar dan zie je geen crisis. :P
pi_108119650
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:11 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Is het niet beter om juist nu wel in aandelen zoals MCD en SBUX te zitten? Het probleem van een SeLang moment is dat bepaalde bedrijven een dusdanige klap kunnen krijgen dat ze het daarna niet goed meer gaan doen. SBUX heeft bijv. na de crisis het principe van MCD overgenomen, meer focussen op efficientie per koffiehuis ipv meer koffiehuizen. Dat werkt prima. Mocht er alleen straks weer een crash zijn weet ik niet wat voor impact dat zal hebben op de structuur van SBUX. Dat kan wel weer op de kop gaan.

Ride the train until it stops? Zelfs pak je alleen maar 4 of 5%. Winst is winst in dat geval.
Als er weer een correctie komt, dan kun je toch beter in cash zitten als in de betreffende aandelen? Dan dalen je aandelen tenminste niet 30% oid. (Ik weet niet hoe je uit de trein stapt vlak voordat die stopt. Je weet alleen achteraf wanneer die gestopt is.)

Als bepaalde bedrijven worstelen met de crash van de financiele markt zelf, dan kun je dat op dat moment in je analyse betrekken en die bedrijven overslaan. Ik meen dat Selang zijn instaplijstje ook niet blind zal volgen.

Ik denk echter dat kwaliteits bedrijven beperkte hinder zullen ondervinden van een financiele markten crash. Alleen een geplande herfinanciering of aandelen emissie zou mogelijk afgeblazen moeten worden, maar voor zulke grote bedrijven zijn er wel alternatieve financieringsbronnen te vinden. Dit is een uitdaging, maar geen schadepost van de miljarden die bedrijven aan waarde verliezen na een serieuze correctie.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 23:08:24 #264
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_108133019
Zijn er hier gebruikers bij Binck? Is er een mogelijkheid om je dividend automatisch te DRIPpen?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_108143211
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:31 schreef jaco het volgende:

[..]

Als er weer een correctie komt, dan kun je toch beter in cash zitten als in de betreffende aandelen? Dan dalen je aandelen tenminste niet 30% oid. (Ik weet niet hoe je uit de trein stapt vlak voordat die stopt. Je weet alleen achteraf wanneer die gestopt is.)

Als bepaalde bedrijven worstelen met de crash van de financiele markt zelf, dan kun je dat op dat moment in je analyse betrekken en die bedrijven overslaan. Ik meen dat Selang zijn instaplijstje ook niet blind zal volgen.

Ik denk echter dat kwaliteits bedrijven beperkte hinder zullen ondervinden van een financiele markten crash. Alleen een geplande herfinanciering of aandelen emissie zou mogelijk afgeblazen moeten worden, maar voor zulke grote bedrijven zijn er wel alternatieve financieringsbronnen te vinden. Dit is een uitdaging, maar geen schadepost van de miljarden die bedrijven aan waarde verliezen na een serieuze correctie.
Ik ben het wel met je eens. Probleem is alleen dat op het moment je op een SeLang moment zit, je niet exact weet wat voor impact dat zal hebben op de langere termijn voor een top bedrijf. Je zou maar net voor de crash een enorme investering aangaan waar je daarna nog lang last van hebt..
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_108143251
quote:
5s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 23:08 schreef monkyyy het volgende:
Zijn er hier gebruikers bij Binck? Is er een mogelijkheid om je dividend automatisch te DRIPpen?
Geen idee, maar volgens offeren wel meerdere grote brokers geen DRIP aan. IB toch ook niet?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_108143359
Is het anders niet een idee om eens een FOK! beurs warning systeem in elkaar te knutselen voor de AEX? Je backtest de laatste 15 jaar (valt over te discussiëren) over 3 signalen. Een daling van, 7.5%, 15% Je gooit er wat economische variabelen in om te kijken in hoeverre je het kunt voorspellen. En zo krijg je iedere maand of iedere week een signaaltje met 'groen (geen spanning)', 'oranje (-7.5%)' en 'rood (-15%)'? Dit hoeft echt niet veel tijd te kosten, je hebt alleen wat data, excel en een methode nodig om een logit te testen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 19 februari 2012 @ 14:32:42 #268
256829 Sokz
Livin' the life
pi_108148138
Be our guest. Ik begrijp nog niet helemaal wat je nou precies bedoelt. :P
pi_108149825
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 11:53 schreef sitting_elfling het volgende:
Is het anders niet een idee om eens een FOK! beurs warning systeem in elkaar te knutselen voor de AEX? Je backtest de laatste 15 jaar (valt over te discussiëren) over 3 signalen. Een daling van, 7.5%, 15% Je gooit er wat economische variabelen in om te kijken in hoeverre je het kunt voorspellen. En zo krijg je iedere maand of iedere week een signaaltje met 'groen (geen spanning)', 'oranje (-7.5%)' en 'rood (-15%)'? Dit hoeft echt niet veel tijd te kosten, je hebt alleen wat data, excel en een methode nodig om een logit te testen.
Ik gebruik volatiliteit als een indicator of het mis zal gaan. Niet zo sophisticated, maar het geeft MI redelijk aan of er spanning op de beurs staat.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_108150479
quote:
99s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:32 schreef Sokz het volgende:
Be our guest. Ik begrijp nog niet helemaal wat je nou precies bedoelt. :P
Heb het ff snel gedaan met een aantal variabelen.

Stel je wil de 3 maandse returns op de AEX voorspellen. Je kijkt naar een bepaalde waarde, je wilt bijvoorbeeld een signaal als er een depreciatie van 4% op komst is. Je kijkt dus naar de 3 maandse returns van -4% of meer. Elke keer als dat gebeurt krijg je een '1tje', anders een nul.

Ff snel in excel ziet dat er zo uit voor een -4% 3 maandse return. (die 10% kan bijv. als 2e threshold worden gebruikt).


Dan vraag je je af, wat zullen we er eens in gooien? Bijvoorbeeld een Europese bond spread, Nederlandse inflatie, een financieel aandeel als 'financiële crisis' proxy en de groei van de olie prijs. Misschien nog ergens een proxy voor volatiliteit?

Als je dan je variabelen in je model gooit ga je signalen opwekken. Dat ziet er dan bijv. zo uit (de groene lijn)..


De rode bumps is onze depreciatie threshold van 5%. De groene lijn is het signaal wat wordt opgewekt door ons model. Zo zie je bijv. dat er in 2009/2010 een groen signaal wordt opgewekt terwijl er geen 5% depreciatie gebeurde. Dan kun je je afvragen, zat je fout met je model? Snel even de threshold op 4% zetten en kijken wat het dan doet..


Zoals je ziet komt er een signaal bij tussen 2009 en 2010. Blijkbaar was die depreciatie net geen 5% en kwam het daardoor niet in het vorige model te voor schijn. Maar het model pakte hem dus wel op!

Maar hoe vaak zat je nou met je model goed?

Er waren in totaal 16 '1tjes'. Van de 16 heb je er met je model 11 kunnen pakken en 5 keer heb je hem niet kunnen pakken. Van de 122 keer dat er niks was, zat het model er 4 keer naast.

Het model pakt de internet bubble totaal niet goed, maar de hypotheken crisis bijv. erg goed.

Maar waarom zie je 6 periode's in de grafiekjes terwijl er 16 depreciaties zijn? Een depreciatie is natuurlijk niet altijd slechts 1 periode. Het kan ook langer duren. In totaal heb je dan 6 periode's, maar de hoeveelheid geobserveerde '1tjes' kan dus hoger zijn.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_108157030
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 11:53 schreef sitting_elfling het volgende:
Is het anders niet een idee om eens een FOK! beurs warning systeem in elkaar te knutselen voor de AEX?
Ok, ik kreeg een paar postings eerder al de indruk dat je denkt een crash te kunnen voorspellen. Ik zal je suggesties eens bestuderen, maar ik ben daar nogal skeptisch over.

Een crash voltrekt zich oftewel zo langzaam dat het niet als zodanig te detecteren valt of je moet het zo scherp definieren dat je bij elke dip aan het uitstappen bent; denk bijvoorbeeld aan het koersverloop van 2011. Of het gaat zo hard, denk aan bepaalde dagen in het najaar van 2008, dat je niets met je detectiemechanisme aankunt. De linkerkant van het biedboek verdwijnt gewoon in een paar seconden en je kunt waarschijnlijk pas verkopen als de grootste daling zich heeft voltrokken, wat ook weer net een verkeerd moment kan zijn omdat dan net de bodem gevonden is.

Zowel voor een marktindex als individuele aandelen crashes is er niet zoiets als vlak tevoren uitstappen. Dat is een illusie.
pi_108158673
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 18:27 schreef jaco het volgende:

[..]

Ok, ik kreeg een paar postings eerder al de indruk dat je denkt een crash te kunnen voorspellen. Ik zal je suggesties eens bestuderen, maar ik ben daar nogal skeptisch over.

Een crash voltrekt zich oftewel zo langzaam dat het niet als zodanig te detecteren valt of je moet het zo scherp definieren dat je bij elke dip aan het uitstappen bent; denk bijvoorbeeld aan het koersverloop van 2011. Of het gaat zo hard, denk aan bepaalde dagen in het najaar van 2008, dat je niets met je detectiemechanisme aankunt. De linkerkant van het biedboek verdwijnt gewoon in een paar seconden en je kunt waarschijnlijk pas verkopen als de grootste daling zich heeft voltrokken, wat ook weer net een verkeerd moment kan zijn omdat dan net de bodem gevonden is.

Zowel voor een marktindex als individuele aandelen crashes is er niet zoiets als vlak tevoren uitstappen. Dat is een illusie.
Misschien had ik het anders moeten verwoorden. Het is niet zo dat ik specifiek zoek naar een mogelijkheid om iets 'net' van te voren te voorspellen zodat ik kan uitstappen en m'n winst kan pakken. Dat is zinloos.

Of een crash traag of snel gaat maakt in dat geval niet zoveel uit. Je kunt ook 4 modellen continu bijhouden, bijv. de 1-M, 3-M, 6-M en 12-Maandse returns met steeds hogere thresholds. Om te kijken wanneer je voor een korte periode een signaal krijgt, je dat eventueel ook voor een langere periode krijgt.

Wat betreft het probleem met het eventueel uitstappen tijdens een crisis. Een signaal systeem geeft van te voren een teken af dat er iets zou kunnen dalen. Je zou dus van te voren (op basis van een 3 maands systeem bijv.) kunnen verkopen en totaal geen issues hebben met het verkopen van je product wat betreft bid/ask.

Dit soort modellen worden ook dan ook niet toegepast om te zorgen dat je er uit stapt, maar dat je bijv. een hedge neemt op het moment dat er een signaal komt. Het gaat dan in zo'n model ook niet om de voorspellende kracht, maar om de hoeveelheid 'false positives'. Met andere woorden, in hoeverre zit je model er qua signalen naast? Als die erg laag is kun je met slechts weinig voorspellende kracht toch nog procenten pakken dmv. hedges. Dit soort 'early warning system (EWS)' modellen worden ook gewoon toegepast door bedrijven. 2 Papers die deze resultaten ondersteunen zijn een IMF en European central bank paper.

Again, dit is niet om een crisis te voorspellen. Maar om je zelf te dekken voor eventuele dalingen in de aandelen markt of FX markt dmv. een hedge en alleen bij een 'crisis' signaal zou je er bijv. uit kunnen stappen. Bid/ask issues zijn hier niet om dat je van te voren een positie neemt.

Dit soort modellen werken niet? Gooi er in plaats van variabelen, op basis van academische papers, bijv. deze, random generated walks in en vergelijk de voorspellende kracht. Dat resultaat zal crap zijn. Er zit wel degelijk enige rationale achter dit soort strategiën.

[ Bericht 0% gewijzigd door sitting_elfling op 19-02-2012 19:20:03 ]
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_108177273
PostNL tikt 56% winst :o
pi_108177284
*50^herstel
pi_108177300
Dat worden een aantal aardige claims tegen TNT die een week lang op koersgevoelige informatie gezeten hebben :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')