abonnement Unibet Coolblue
pi_106724536
Dag,

Dit topic gaat over de situatie van mijn moeder. Enkele jaren geleden is mijn vader overleden, en daardoor is een deel van de inkomsten weg gevallen. Mijn moeder werkt zelf ook niet meer, en daardoor kan ze de vaste lasten niet meer dragen en komt ze maandelijks dus geld tekort. Het huis staat inmiddels te koop maar zeker in deze tijden kan het uiteraard even duren voordat het verkocht wordt.

Mijn moeder heeft nu contact met een bedrijf die huizen koopt van particulieren, en ze vervolgens weer verhuurd aan de oorspronkelijke eigenaar.

quote:
01 Lommerhuizen koopt uw woning en u huurt deze terug. Uw overwaarde komt vrij en u kunt in uw huis blijven wonen.

02 Een deel van de huur wordt vooruitbetaald. Het overige deel draagt u per maand als eigen bijdrage bij. Van tevoren wordt afgesproken wat u maandelijks wilt betalen.Door de vooruitbetaalde huur heeft u maandelijks meer te besteden.

03 U betaalt eenmalig kosten voor verkoop van de woning. Lommerhuizen keert hiervan 50% extra aan u uit.

04 Uw hypotheek wordt afgelost, bij Lommerhuizen heeft u geen hypotheekschuld meer.

05 U krijgt uw resterende overwaarde uitgekeerd. U heeft direct extra geld te besteden.

06 Tijdens de vooruitbetaalde huurperiode betaalt u slechts een eigen bijdrage. De rest is al vooruit betaald. U woont voor een gegarandeerde periode in uw woning. Daarnaast heeft u geen kosten meer voor het (groot) onderhoud aan de woning.Wij regelen dit voor u!

07 Na de vooruitbetaalde huurperiode kunt u er voor kiezen de woning te blijven huren. Ook terugkoop of verkoop van de woning aan derden behoort tot de mogelijkheden.In deze gevallen krijgt u de restant gerealiseerde overwaarde uitgekeerd. U blijft profiteren van de waardeontwikkeling van de woning terwijl Lommerhuizen
het risico van waardedaling op zich neemt.
Dit lijkt mij te mooi om waar te zijn, en ik denk dat er ergens nog wel een addertje onder het gras zit, maar ik weet zelf ook niet goed was. Zijn er anderen met ervaringen met soortgelijke bedrijven, of heeft iemand misschien wel tips over hoe we deze situatie anders op kunnen lossen?

Dank voor het lezen!
  donderdag 12 januari 2012 @ 15:45:06 #2
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_106725136
Als iets te mooi is om waar te zijn dan...? Precies!

Maandlasten voor een koophuis zullen lager zijn dan de maandlasten voor hetzelfde huis, maar dan gehuurd. Dit wordt alleen niet direct duidelijk omdat een deel van de overwaarde (als die er is?) als voorschot op de huur wordt gebruikt, waardoor het lijkt alsof je weinig huur betaalt.

Zonder zicht op de werkelijke kosten van de maandelijks hypotheek versus de te verwachten maandelijkse huurkosten blijft het koffiedik kijken. Vraag je wel af waarom een bedrijf zo'n constructie aanbiedt. Dat zal niet uit liefdadigheid zijn, al proberen ze dat wel zo voor te spiegelen.

Heeft moeders al eens met de hypotheekverstrekker gebeld om te informeren of er nog andere mogelijkheden zijn?
pi_106725316
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 15:45 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Als iets te mooi is om waar te zijn dan...? Precies!
Dit is dus een manier om de bestaande overwaarde te benutten tot je geld op is, en vervolgens moet je met lege handen alsnog het huis uit.
Dan is het veel beter om nu zelf de tent te verkopen en elders te gaan huren. En:
quote:
Het huis staat inmiddels te koop maar zeker in deze tijden kan het uiteraard even duren voordat het verkocht wordt.
Dat ligt uitsluitend aan de vraagprijs. Beter nu 20% zakken dan over 2 jaar 40% zakken.

Ik verwacht zoiets:
Overwaarde 50%
-50% wordt aan de bank betaald
-25% is huur voor de komende 5 jaar
-25% krijg je nu cash
En dat uiteraard gebaseerd op een niet te hoge taxatie.

[ Bericht 9% gewijzigd door RemcoDelft op 12-01-2012 16:44:23 ]
censuur :O
  donderdag 12 januari 2012 @ 17:14:11 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_106728423
Te mooi om waard te zijn? Je bent gewoon je huis kwijt!!

Je krijgt vast niet de marktwaarde voor dat huis. Dus zij kopen het huis goedkoop, verhuren het een tijdje voor relatief weinig (maar zelfs in 10 jaar maakt dat de te goedkope verkoop niet goed) en daarna mag je de volle mep gaan betalen.

Er zijn 2 mogelijkheden om dit probleem wel goed op te lossen:
1) Als je moeder er per se wil blijven wonen: overwaarde gaan gebruiken. Daarmee loopt je schuld wel steeds verder op. Op een zeker moment houdt dat ook op, zeker als de huizenprijzen blijven dalen.
2) Huis verkopen en iets goedkopers terugkopen. Stel dat er 100K overwaarde is. Koop dan een huis van 200K, dan heb je nog maar 100K hypotheeklasten, dat is ca 500 euro p/m. Dat is betaalbaar.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_106729333
Dit is precies wat er in amerika gebeurd is en waar veel mensen in getrapt zijn
zoals hier al gezegd: na een tijdje schiet de huur omhoog en dan lig je op straat

niet doen dus!
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_106748541
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dit is dus een manier om de bestaande overwaarde te benutten tot je geld op is, en vervolgens moet je met lege handen alsnog het huis uit.
Dan is het veel beter om nu zelf de tent te verkopen en elders te gaan huren. En:

[..]

Dat ligt uitsluitend aan de vraagprijs. Beter nu 20% zakken dan over 2 jaar 40% zakken.

Ik verwacht zoiets:
Overwaarde 50%
-50% wordt aan de bank betaald
-25% is huur voor de komende 5 jaar
-25% krijg je nu cash
En dat uiteraard gebaseerd op een niet te hoge taxatie.
Dat is inderdaad een beetje waar het op neer komt. En laten we zeggen dat de maandelijke lasten nu 800 zijn, en dat zou dan 1100 worden. Een deel van de huur wordt vooruit betaald, en dan moet maandelijk nog ongeveer 250 betaald worden.

Dat dit geen goede oplossing is had ik zelf inderdaad ook al gedacht, maar wat zou m'n moeder wel kunnen doen om te voorkomen om in de schulden te raken?
  vrijdag 13 januari 2012 @ 02:13:26 #7
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_106750023
Het huis verkopen en zelf wat anders terughuren.

Ik snap bovenstaande voorbeeld niet. Wellicht dat iemand het kan verduidelijken met bedragen?
Ook hoi !
  vrijdag 13 januari 2012 @ 08:14:05 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_106751211
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 02:13 schreef Inlognaam het volgende:
Ik snap bovenstaande voorbeeld niet. Wellicht dat iemand het kan verduidelijken met bedragen?
Vul 250.000 euro in, en pak daar de percentages van?
censuur :O
pi_106751243
Wat gaat de huur uiteindelijk worden en wat is haar pensioen.

[ Bericht 86% gewijzigd door brulaap112 op 13-01-2012 08:25:18 ]
  vrijdag 13 januari 2012 @ 09:29:51 #10
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_106752310
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 00:53 schreef Rikkert33 het volgende:

Dat dit geen goede oplossing is had ik zelf inderdaad ook al gedacht, maar wat zou m'n moeder wel kunnen doen om te voorkomen om in de schulden te raken?
Tsja, inkomsten vergroten en uitgaven verminderen.
Heeft ze al contact gehad met de hypotheekverstrekker om te zien wat er mogelijk is? Beter om op tijd contact op te nemen, dan zijn ze veel welwillender dan wanneer je al betalingsachterstand hebt.
pi_106754291
Dat stukje van Lommerhuize IS ook te mooi om waar te zijn. Kan me niet voorstellen dat je met huren goedkoper uit zou zijn wanneer je er al in zit behalve dat je dan de zogenaamde overwaaarde direct ter beschikking hebt. Die heb je ook als je het huis verkoopt... Vraag is eerder, wil ze verhuizen? Lijkt me goedkoper om kleiner te gaan wonen aangezien ze alleen is.

Een andere optie is onderverhuur, hou er wel rekening mee dat huurders behoorlijk veel rechten krijgen.
pi_106760438
Als ze genoeg overwaarde heeft voor zo'n constructie kan ze dan niet de vraagprijs fors verlagen?
pi_106760806
Inderdaad. Als de nood echt hoog wordt, kun je beter korten op je overwaarde om zo het huis snel te kunnen verkopen.

Vervolgens kan je moeder dan ergens gehuurd zitten waar de maandlasten lager zijn.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 14:21:02 #14
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_106761237
Huis verkopen en wat anders huren.
Hoe lang het te koop moet staan heb je natuurlijk zelf in de hand met je vraagprijs.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 14:38:30 #15
43556 miss_dynastie
pi_106761964
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 00:53 schreef Rikkert33 het volgende:

Dat dit geen goede oplossing is had ik zelf inderdaad ook al gedacht, maar wat zou m'n moeder wel kunnen doen om te voorkomen om in de schulden te raken?
Kan je moeder geen baan zoeken?

Het risico met een huis dat je al een poos in bezit hebt, is dat elders huren vrijwel altijd duurder is dan blijven zitten waar je zit. Om te kunnen blijven zitten, zal je de kosten moeten verlagen en/of de inkomsten moeten verhogen.
pi_106782049
In engeland zijn er ook veel bedrijven opgestart op die dit soort diensten aanbieden. Ziet er mooi uit op papier, maar maakt je erg kwetsbaar. Bedrijf koopt huis onder de waarde aan, en probeert dan zo snel mogelijk de huurder eruit te werken. Of huizen worden aangekocht, bedrijf wordt financieel leeggetrokken, en bedrijf gaat op de fles.

Nee, dit is algemeen gezien een dom idee. Als ze zoiets wil, dan kan ze beter een klassieke formule zoeken, bv:
- iemand die een huis wil kopen als investering en geen last wil van huurders, en dit soort constructies interessant vindt, omdat je met een veilige huurder te maken hebt
- een klassieke lijfrenteconstructie - dit is veel beter gereglementeerd en biedt veel meer bescherming.
pi_106782333
Zie bv http://www.thisismoney.co(...)-back-your-home.html

Hou er rekening mee: dit zijn geen woningcorporaties, maar financiele bedrijven - zoals je in bovenstaand verhaal kunt lezen, maken ze hun winst vooral met het zo snel mogelijk doorverkopen van het huis.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 22:35:44 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106783025
De kans is groot dat je moeder het ook wel kan verkopen tegen het bedrag dat Lommerhuizen op papier biedt (en waar ze dus niet alles van ziet), als dat voldoende is om de hypotheek af te betalen dat doen en dan met de nieuwe inkomens/vermogens situatie gaan kijken wat ze zou kunnen huren.

Wellicht komt ze in aanmerking voor een (sociale) huur seniorenwoning.

Dat Lommerhuizen idee is leuk voor ouwe vrijsters die alleen maar erfgenamen hebben waar ze een spuughekel aan hebben, en het dus allemaal op willen maken terwijl de grijpgrage neefjes denken dat ze het huis van tante Til na haar dood wel even zullen verpatsen.

Als je situatie anders is dan bovenstaand; niet met zulke bedrijven in zee gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_106804200
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 22:24 schreef stapas het volgende:
Zie bv http://www.thisismoney.co(...)-back-your-home.html

Hou er rekening mee: dit zijn geen woningcorporaties, maar financiele bedrijven - zoals je in bovenstaand verhaal kunt lezen, maken ze hun winst vooral met het zo snel mogelijk doorverkopen van het huis.
Dank voor je reactie. Interessant stukje tekst is dat.

"Companies heavily promote their ability to complete in a week if necessary, their payment of legal fees and willingness to help customers sort out their debts."

Dat is precies de reden waarom mijn moeder zo graag met dit bedrijf in zee wilt gaan, om op deze manier zo snel mogelijk een "veilige stabiele situatie te creeën".

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 22:35 schreef Leandra het volgende:
De kans is groot dat je moeder het ook wel kan verkopen tegen het bedrag dat Lommerhuizen op papier biedt (en waar ze dus niet alles van ziet), als dat voldoende is om de hypotheek af te betalen dat doen en dan met de nieuwe inkomens/vermogens situatie gaan kijken wat ze zou kunnen huren.

Wellicht komt ze in aanmerking voor een (sociale) huur seniorenwoning.

Dat Lommerhuizen idee is leuk voor ouwe vrijsters die alleen maar erfgenamen hebben waar ze een spuughekel aan hebben, en het dus allemaal op willen maken terwijl de grijpgrage neefjes denken dat ze het huis van tante Til na haar dood wel even zullen verpatsen.

Als je situatie anders is dan bovenstaand; niet met zulke bedrijven in zee gaan.
Inderdaad komt ze in aanmerking voor een sociale huurwoning, maar dan moet het huis wel eerst verkocht worden. Mijn moeder wil van deze constructie gebruik maken omdat ze nu al niet meer rond kan komen en elke maand iets meer rood komt te staan.

Nu is het aan mij de taak om haar ervan te overtuigen dat ze met dit bedrijf absoluut geen zaken moet doen.

Dank voor de reacties allemaal!
pi_106805858
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 16:22 schreef Rikkert33 het volgende:

1. Inderdaad komt ze in aanmerking voor een sociale huurwoning, maar dan moet het huis wel eerst verkocht worden. Mijn moeder wil van deze constructie gebruik maken omdat ze nu al niet meer rond kan komen en elke maand iets meer rood komt te staan.

2. Nu is het aan mij de taak om haar ervan te overtuigen dat ze met dit bedrijf absoluut geen zaken moet doen.

Dank voor de reacties allemaal!
1. Dit is heel belangrijk; in de vrije sector lopen ook "Lommerrijke"lui rond en zou ze ook afgezet kunnen worden. In de sociale huursector is het voor je moeder beter betaalbaar, ongeacht welk vermogen ze overhoudt uit de verkoop.

2. Alsjeblieft doen! Bel desnoods namens je moeder die Lommerlui op om een afspraak te annuleren of koop een grote waakhond voor in de tuin van je moeder!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106808159
Echt niet doen hoor! Je kan beter zakken in je vraagprijs! Dan blijft er misschien minder overwaarde over, maar ze loopt er nu ook al elke maand op in. Als je dat gaat omrekenen, zal het misschien niet eens zo ver bij elkaar vandaan zitten..

En vraag even aan je verkoopmakelaar of de prijs waarvoor de woning te koop staat wel realistisch is.. Succes!
pi_106809559
Als ze overwaarde heeft kan ze de woning toch flink onder de marktwaarde in de verkoop gooien?

Als je wilt kan je namelijk nog steeds binnen een maand je huis verkopen dan moet je wel bereid zijn om scherp te gaan zitten met je vraagprijs.
pi_106812308
Vraaag me af of het huis al via een makelaar te koop wordt aangeboden, je kan ook op diverse sites zelf je huis te koop zetten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 21:21:40 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106814076
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 18:59 schreef Revolution-NL het volgende:
Als ze overwaarde heeft kan ze de woning toch flink onder de marktwaarde in de verkoop gooien?

Als je wilt kan je namelijk nog steeds binnen een maand je huis verkopen dan moet je wel bereid zijn om scherp te gaan zitten met je vraagprijs.
De kans is groot dat een bedrijf als Lommerhuizen ook beduidend minder dan de marktwaarde gaat betalen, waarvan je een deel dan ook nog niet ontvangt omdat ze dat als huur gaan verrekenen.

Waarschijnlijk kun je het ook prima verkopen voor diezelfde prijs, en dat heb je dan wel naar eigen inzicht te besteden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_106816377
Hoe kan je een bedrijf als Lommerhuizen nou het beste de grond in boren?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')