abonnement Unibet Coolblue
pi_106640649
In het dieettopic lopen we vaak tegen de gezonde ontbijt of lunch keuzes aan. Veel mensen denken dat een boterhammetje met jam wel volstaat maar daar zitten eigenlijk te weinig nuttige voedingsstoffen in. Elke dag precies hetzelfde ritme is ook niet goed! Er is best wel behoefte aan lijstjes en gezonde recepten wat betreft ontbijt en lunch en hoewel ik zelf geen expert ben zal ik maar een kick-off maken.

Gezonde keuzes voor op je brood:
- Pindakaas
- Kipfilet
- Kalkoenfilet
- Vis (tonijn)
- Omelet of ander ei product
- Nootjes
- Rosbief
- Rookvlees / paardenrookvlees
- Gegrilde fricandeau
- Hummus
- Avocado
Vullen jullie verder aan?

Gezonde ontbijt en lunch ideeën:
- Yoghurt met muesli en fruit
- Wrap met groente en vis/kip
- Boerenomelet
- Havermout of brinta!
- Salade met kip of tonijn. Probeer veel gevarieerde groentes hierin te verwerken zodat je lunch niet saai wordt!
- Boterhammen met paprika, kipfilet en zalm.
- Boterhammen met rucola, gegrilde kipfilet met likje honing en stukjes pinda.
- Boterhammen met stukjes peer en kalkoenfilet.
- Boterhammen met spinazie, garnalen en schepje yoghurt of mayo erover.
- Kwark met iets erin!
- Havermout met dikke griekse yoghurt, vers fruit, gedroogd fruit en noten
- Volkoren broodjes met roerei, rauwe ham en geroosterde paprika


Probeer fruit als tussendoortje te nemen gezien het niet erg vult. Dus beter niet je O en L laten bestaan uit alleen maar fruit.

Zoals je ziet zijn de lijstjes nog niet wat het zou moeten zijn, post je tips en ideeën hier zodat dit een mooie reeks met nog mooiere OP gaat worden!

Recepten zijn natuurlijk ook welkom!

Recept ideeën:

Omeletjes:

Pittige tomaten-omelet

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kip - Omelet met kip en groentjes

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 3% gewijzigd door Audreyoot op 12-01-2012 11:24:50 ]
pi_106640731
Alleen fruit voor ontbijt?
Eventueel een volkoren cracker erbij?
Twiddel
pi_106640774
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:09 schreef summer2bird het volgende:
Alleen fruit voor ontbijt?
Eventueel een volkoren cracker erbij?
Schijnt toch niet zo gezond te zijn!

[ Bericht 16% gewijzigd door Audreyoot op 10-01-2012 14:19:02 ]
pi_106640785
Ik heb zojuist een wrap op met St Moret (Philadelphia variant), rauwe ham en een berg rauwe spinazie. Absoluut het lekkerste dat ik in weken op heb.
Spoilers!
pi_106640808
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb zojuist een wrap op met St Moret (Philadelphia variant), rauwe ham en een berg rauwe spinazie. Absoluut het lekkerste dat ik in weken op heb.
Als je hem nog eens maakt wil je dan een fotootje posten? Dan kunnen we de recepten wat leuke opmaken :)
pi_106640975
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:09 schreef summer2bird het volgende:
Alleen fruit voor ontbijt?

Is niet gezond.
Fruit verteerd te snel.
l
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_106640982
Ga het proberen Audrey.

Het valt mij op dat veel mensen denken dat het ontbijt en de lunch zo min mogelijk calorieen moet bevatten. Een vriendin van mij vindt zichzelf te dik en staat zich dagelijks een pakje crackers voor lunch en ontbijt toe van 124 kcal per keer. Super onverstandig want je moet een hele dag werken/studeren/moederebn/whateveren op die maaltijden. 124 kcal is een tussendoortje, geen maaltijd.
Spoilers!
pi_106641005
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:09 schreef summer2bird het volgende:
Alleen fruit voor ontbijt?
Eventueel een volkoren cracker erbij?
is te weinig en te veel suikers :N
met yoghurt erbij kan wel.
Kwak
pi_106641069
Ik heb het alleen fruit er weer uitgehaald want de combi met yoghurt stond er al in :)
pi_106641110
ik eet volkorenboterhammen met gepocheerde of gegrilde kipfilet. vult goed, is mager en heeft complexe koolhydraten en magere eiwitten. rauwkost erbij of erop, likje sambal of een drupje maggi. echt heel lekker, ik verheug me op die boterhammen!

je kunt ook gerookte kipfilet kopen, maar ik mik liever zelf een keer per week ofzo wat filets in een badje kokende bouillon wat ik dan lager zet zodat t niet meer kookt. even testen hoe lang ze moeten, desnoods aansnijden.

je kunt t een paardagen bewaren in een bakje, of invriezen en dan na ontdooien gebruiken.
Kwak
pi_106641128
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:16 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

is te weinig en te veel suikers :N
met yoghurt erbij kan wel.
Waarom met yoghurt erbij wel?
Alsof yoghurt zo lekker vullend en voedzaam is?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  Vis een optie? dinsdag 10 januari 2012 @ 14:19:43 #12
70532 loveli
N
pi_106641138
Havermout :7
crap in = crap out
pi_106641173
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:19 schreef loveli het volgende:
Havermout :7
Ohja ik heb zelf ook een tijdje brinta gegeten! Vulde echt goed en best gezond geloof ik.
pi_106641188
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:19 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waarom met yoghurt erbij wel?
Alsof yoghurt zo lekker vullend en voedzaam is?
Maar fruit met yoghurt lijkt mij geen ongezonde keuze als ontbijt of lunch om een keer af te wisselen? Heb je zelf nog tips?
pi_106641291
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:21 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Maar fruit met yoghurt lijkt mij geen ongezonde keuze als ontbijt of lunch om een keer af te wisselen? Heb je zelf nog tips?
Dat vult toch voor geen meter?
Fruit is iets voor tussendoor (en dan nog met mate), niet als hoofdmaal.
Brinta is een goede optie. Bruine boterhammen met eiwitrijk beleg ook.

Sowieso de manier waarop men hun eten tegenwoordig over de dag verdeelt slaat nergens op.
De meeste van ons eten 's ochtends het minst en 's avonds het meest. Dit zou omgedraaid moeten worden. 's Ochtends heb je voedsel nodig omdat je de hele dag nog door moet. 's Avonds niet.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_106641306
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:19 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waarom met yoghurt erbij wel?
Alsof yoghurt zo lekker vullend en voedzaam is?
als je eiwitten bij je suikers neemt daalt de glycemische waarde van de maaltijd als geheel naar een meer acceptabele waarde. yoghurt bevat eiwit, dat vult ook beter dan fruit.

ik vind t zelf ook een poep-ontbijt, maar t is zeker beter dan alleen fruit eten :Y
Kwak
pi_106641374
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Dat vult toch voor geen meter?
Fruit is iets voor tussendoor (en dan nog met mate), niet als hoofdmaal.
Brinta is een goede optie. Bruine boterhammen met eiwitrijk beleg ook.
Geen idee want ik eet het zelf nooit :P

Iemand nog concrete voorbeelden van eiwitrijk beleg buiten kipfilet en ei natuurlijk?
pi_106641534
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:26 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Geen idee want ik eet het zelf nooit :P

Iemand nog concrete voorbeelden van eiwitrijk beleg buiten kipfilet en ei natuurlijk?
Tonijn
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_106641650
rosbief, rookvlees, paardenrookvlees, gegrilde fricandeau, hummus, avocado (niet eiwit maar gezond vet)
Kwak
pi_106641669
Toegevoegd :D
pi_106641767
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:23 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Dat vult toch voor geen meter?
Fruit is iets voor tussendoor (en dan nog met mate), niet als hoofdmaal.
Brinta is een goede optie. Bruine boterhammen met eiwitrijk beleg ook.

Sowieso de manier waarop men hun eten tegenwoordig over de dag verdeelt slaat nergens op.
De meeste van ons eten 's ochtends het minst en 's avonds het meest. Dit zou omgedraaid moeten worden. 's Ochtends heb je voedsel nodig omdat je de hele dag nog door moet. 's Avonds niet.

Ja dat is waar, maar mensen zijn niet zo creatief met eten en vaak worden er 6 boterhammen gesmeerd en that's it. Vandaar dat ik hier wat recepten wil bundelen :)
pi_106641827
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:36 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ja dat is waar, maar mensen zijn niet zo creatief met eten en vaak worden er 6 boterhammen gesmeerd en that's it. Vandaar dat ik hier wat recepten wil bundelen :)
Je kunt ook gewoon niet creatief zijn met eten en eten gewoon zien waarvoor het bedoelt is: als bron van energie. Heb je gelijk een stuk minder kopzorgen :7
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_106641973
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:38 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Je kunt ook gewoon niet creatief zijn met eten en eten gewoon zien waarvoor het bedoelt is: als bron van energie. Heb je gelijk een stuk minder kopzorgen :7
Voor veel mensen werkt dat echter niet en om te voorkomen dat die mensen in een eetpatroon terugvallen lijken creatieve recepten mij wel een goed idee.
pi_106642016
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:42 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Voor veel mensen werkt dat echter niet en om te voorkomen dat die mensen in een eetpatroon terugvallen lijken creatieve recepten mij wel een goed idee.
Denk niet dat er veel mensen zijn die het ooit geprobeerd hebben (behalve je voor voor voor voor ouders misschien).
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_106642599
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Denk niet dat er veel mensen zijn die het ooit geprobeerd hebben (behalve je voor voor voor voor ouders misschien).
Ik heb het eens geprobeerd, in de ochtend een eiwitshake met water en brinta. Neus dicht en naar binnen gooien, dat was ook niet echt de manier :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')