abonnement Unibet Coolblue
  zondag 8 januari 2012 @ 19:21:53 #1
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_106571112
Welkom in het Bonsai topic!

Bonsai is een Japans woord dat letterlijk 'boom in pot' betekent. Eigenlijk is het een techniek om een boom zo te kweken en te vormen zodat hij er natuurlijk oud uit ziet. De planten mogen maximaal 1m hoog zijn om nog officieel als Bonsai betitelt te worden.

Voorbeelden
Loofbomen

Acer palmatum


Azalea

Naaldbomen

Pinus mugo


Picea abies

Jaarkalender
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele handige links.
http://www.bonsaiempire.nl/ Site met onder andere informatie over het kweken, vormen en verzorgen van Bonsai.
http://www.bonsaikunst.nl/ Site met heel veel info op over verzorging, het verpotten, ziektes etc.
http://walter-pall.de/ Site met heel veel afbeeldingen van bonsai, deze kunnen als voorbeeld/inspiratie dienen.
http://walter-pall-bonsai(...)atering-english.html Informatie over voeding, substraat en water geven. (Engels) • http://bonsaifarm.tv/ World of Bonsai tv series.
• Op bonsaiforum.nl hoef je niet te proberen om je te registreren aangezien je geen activatie e-mail krijgt, mocht dit toch lukken dan wordt je niet geholpen als beginner.

Webshops
http://www.bonsai.de/ Snelle levering (Ook in het Nederlands te bekijken)
http://www.exotischezaden.nl/ Veel zaden en een snelle levering.
http://www.bonsaifocus.com/ erg uitgebreide winkel en op de site is ook veel informatie te vinden.
http://www.bonsaishop.nl/ Goede bonsaiwinkel met snelle levering
http://www.kwekerijroos.nl/Bonsai.html Site met wat informatie en een shop met Bonsai, gereedschap en potten, ze bieden ook een vakantieservice aan.

Andere winkels/bonsai studios
www.lodderbonsai.nl Grote winkel in Harmelen, ze hebben er enorm veel bomen en potten. Het is al een hele ervaring om door alle kassen te lopen.

Archief
Deel 1 Bonsai boompje
Deel 2 Bonsai boompje deel 2
Deel 3 Bonsai boompje deel 3
Deel 4 [Bonsai] Het grote kleine bomen topic deel 4

Deze OP is hier te vinden.
pi_106571807
Hm, nu zit ik dus te twijfelen of ie binnen of buiten moet.

Ik zou niet weten wat het bladuitval moet betekenen anders. Ik bedoel, ik dacht dat de slaapkamer redelijk koel was. Maar valt op zich wel mee.
  zondag 8 januari 2012 @ 19:46:23 #3
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_106572270
Als LordOfLeaves zegt dat een subtropische boom beter binnen kan blijven bij buitentemperaturen onder de 10 graden zou ik 'm binnen laten staan.
Ik denk alleen wel dat ie met een koele kamer een kamer van 15 tot 17 graden bedoelt, in een kas is de temperatuur ook ongeveer zoiets denk ik.

Ik zou de boom elke dag ook even met een plantenspuit besproeien, misschien beginnen met om de dag (teveel is ook niet goed)
  maandag 9 januari 2012 @ 08:49:17 #4
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_106592418
@ SIGNe. Dan beschik je over de bijna niet in Nederland verkrijgbare hard gebakken akadama. En je hebt gelijk, deze valt niet uit elkaar. Zeker 95 % van de akadama dat hier verkocht word, is de zacht gebakken versie waar je niets aan hebt.

@ einschstein. Een temperatuur van 10 tot 15 graden moet voldoende zijn voor je liguster. Het kan zijn dat je boom nog veel meer blad gaat verliezen, voordat je weer tekenen van groei gaat zien.
soooo, da's mooi!
pi_106674592
vraagje

is hier iemand die al een keertje bij Ginkgo Bonsai Center is geweest in belgie?
en is het wat ? ik wil er van de zomer denk een keer naar toe
het is alleen 2 uur rijden voor mij :D
  zaterdag 14 januari 2012 @ 21:48:04 #6
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_106814930
Volgens mij hadden we het er in het vorige topic nog over gehad, of wietbonsai mogelijk zouden zijn, ja dus: Politie neemt zeldzame wietbonsais in beslag




deze is nep zo te zien, stam loopt niet eens door tot n de pot



  zondag 15 januari 2012 @ 09:13:21 #7
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_106825786
Klinkt en ziet eruit als een hoax. De "echte"wietplant leeft maar 1 jaar en kan onmogelijk een dikke, verhoutte stam maken. Toch ziet het er leuk uit. :P
soooo, da's mooi!
  zondag 15 januari 2012 @ 14:22:48 #8
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_106831721
Alleen die eerste zit er reel uit, 2e is duidelijk photosoep, 3e is wel echt maar is meer een gevormde kleine wietplant en 4 is vrij weinig mee gedaan, is gewoon een kleine wietplant.

Een wietplant maar overigens in z'n stam weldegelijk hout aan, met enorm lange sterke vezels zelfs.
Een vriend van me heeft een stok van 1,20M in z'n kamer staan met een doorsnee van zo'n 5 cm, is een 1 jarige wietplant, heel licht en toch stevig en sterk (niet buigzaam meer)
En een andere vriend van me had het laatst wel al over een nieuw wietras die inderdaad maar heel klein wordt, centimeter of 30-40.
Misschien dat ik die donderdag weer spreek dan zal ik 't 'm vragen, hij wist namelijk ook de naam van het ras.

Overigens stond er in het artikel dat het grote planten waren, dat de associatie met bonsai is gelegd is waarschijnlijk omdat de takken gebogen waren zodat die meer licht konden krijgen (meer opbrengst)
  zondag 15 januari 2012 @ 19:07:19 #9
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_106840893
Ach, je hebt gelijk. Ze verhouten inderdaad, ik heb zelf ook een paar planten gehad. :P Ik was alleen vergeten dat ik ze ooit heb gehad. ;)

Het verbaasd me niks dat het in verband word gebracht met bonsai. Dat geld ook voor die malle , rond geknipte coniferen die je koopt bij het tuincentrum. Het ziet er niet uit, het heeft niks met bonsai te maken. Toch verkopen ze goed. :P
soooo, da's mooi!
  maandag 16 januari 2012 @ 18:10:35 #10
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_106878038
goed nieuws en slecht nieuws, het slechte nieuws is dat de jacaranda stekjes het buiten tochniet zo prettig vonden, ook een accentplantje dat in dat kasje stond is dood, beiden beschimmeld.
Goed nieuws is dan weer dat ik vandaag zag dat een van m'n cypres zaden is uitgekomen. :)
Hopelijk komt die andere ook nog en ik heb ook nog Pinuszaden in die bak zitten, tikje winter is dus niet slecht :)
  maandag 16 januari 2012 @ 18:31:55 #11
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_106878773
Zonde van je stekjes zeg. Ik vind het altijd knap als stekken al berhaupt wortelen. :P
soooo, da's mooi!
  maandag 16 januari 2012 @ 18:46:39 #12
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_106879336
Het waren ook eigenlijk meer zaailingen, geen stekjes.
Stekjes heb ik me ook nog niet aan gewaagd want inderdaad, knap als ze berhaupt wortelen.
En dat die andere zaailingen dood zijn, tja.. ergens wel jammer maar van het voorjaar hebben die loofboompjes ook meer kans, ik heb nog genoeg zaden.
zaadje dat nu is uitgekomen is een Cupressus Arizonica en er zitten dus nog zaden van de Pinus Aristrata in.
  maandag 16 januari 2012 @ 19:30:09 #13
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_106881341
Het zijn wel aparte soorten waar je mee bezig bent. Die pinus ziet er wel heel bijzonder uit. Nu nog hopen dat ze uitkomen. :)
soooo, da's mooi!
  maandag 16 januari 2012 @ 20:32:52 #14
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_106884708
't zijn Amerikaanse soorten dus ik hoop dat het verschil met het klimaat hier niet al teveel invloed heeft.
1 Pinus Aristrata was overigens al ontkiemd maar die is binnen een maand doodgegaan, was wel zonde.
Maar die had verder ook nog geen kouperiode gehad dus misschien dat het toen nog iets te warm was.

In elk geval is er inmiddels al een beetje vorst in de lucht en dat is alleen maar goed voor die zaden, ik zie wel hoe het loopt, van beiden heb ik anders nog meer zaden en ook nog Pinus Cembra zaad (net bruine pijnboompitten) maar dat heb ik nog niet gezaaid
  maandag 16 januari 2012 @ 22:07:06 #15
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_106890825
Die acer palmatums zijn zo ontzettend mooi, maar zo lastig goed te houden. Jammer :(
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
  dinsdag 17 januari 2012 @ 12:55:31 #16
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_106907705
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2012 22:07 schreef SosuaCafe het volgende:
Die acer palmatums zijn zo ontzettend mooi, maar zo lastig goed te houden. Jammer :(
Vertel eens, wat is er zo lastig aan? :)
soooo, da's mooi!
  dinsdag 17 januari 2012 @ 14:19:59 #17
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_106910698
Mijn ervaring was dat je 's winters niet kan zien of ze nog leven, in de lente zie je soms knoppen maar het kan ook prima zijn dat die niet uitkomen en de takken groeien snel maar als je ze wil buigen breken ze.
Maar het is wel prachtig om te zien, vooral als ze in de herfst hun kleuren veranderen.
  woensdag 18 januari 2012 @ 08:43:16 #18
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_106940223
Controle in de winter is wel mogelijk. Je kan een kleine twijg afsnoeien en kijken of de boom van binnen nog groen is. Je kan ook een stukje van de bast afsnijden.

Waar de meeste esdoorns in de winter aan sterven, is meestal een vochtprobleem. Veel esdoorns leven samen met de verwelkingsziekte. Als een boom te nat blijft staan doordat water niet meer wegloopt en er geen lucht meer in de kluit komt, dan kan deze ziekte makkelijk je hele boom vellen.
soooo, da's mooi!
pi_106981619
@SIGNe dat is wel minder van je jacaranda zaailingen die wil ik ook nog zaaien is een mooie boom maar die kunnen toch helemaal niet tegen de kou ? ik heb de Delonix regia gezaait die staat bij mij nu binnen die doet het heel goed is al aardig hoog. maar het is maar de vraag ofdat die bloemen gaat krijgen schijnt moeilijk te zijn.me pinus roxburghii 5x doen het ook goed ook allemaal gezaaid. was nu bezig met black locust, wisteria en de zelkova die zijn van de week allemaal uit gekomen.
  donderdag 19 januari 2012 @ 15:33:24 #20
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_106992050
Die Jacaranda zaadjes heeft een vriend van me uit Nepal meegenomen dus ik dacht, het zal wel goedkomen met de kou.
Maar je hebt gelijk, het was slimmer om daarmee in de lente te beginnen ipv. vlak voor de winter :P
En het is inderdaad wel een mooie boom, de blaadjes zijn een beetje rood/groenig en als het goed is zitten er vrij lang paarse bloemen aan, zoveel dat je het blad niet meer kan zien.
Je ziet 'm niet veel als bonsai overigens, de enige foto die ik ervan gevonden had is geen bonsai maar een modelboompje voor modeltreinbouw (wel erg mooi gemaakt overigens)

@LordofLeaves, ik vind het zelf toch altijd wat zonde om te controleren hoe groen de boom van binnen nog is.
Een tak die toch overbodig is kan natuurlijk weg maar andere takken wil je zo min mogelijk mee doen en een stukje van de bast afsnijden geeft ook een lelijke wond.
Ik weet niet of het m'n eigen gevoel is maar ik denk het altijd ook aan de stam en takken te kunnen voelen.
Als je een tak of stam vasthoudt dan voel ik al vij snel of het hout wat koel aanvoelt, zo ja dan is er nog vocht in de boom, zo nee dan is de plek waar ik het vasthoud waarschijnlijk dood.

[ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 19-01-2012 19:12:35 ]
  donderdag 19 januari 2012 @ 16:17:36 #21
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_106994258
@soesla. Je kunt je naam beter veranderen in bonzaaier. :D Maar goed, fijn om te lezen dat veel zaailingen al zijn uitgekomen. Met de zelkova zul je snel resultaat gaan boeken. Dat zijn heerlijke, snelle groeiers. Wisteria vind ik bijzonder, aangezien veel zaailingen bijna niet gaan bloeien. Ik ben benieuwd of de jouwe dat wel zullen doen.

@SIGNe. Takken afsnoeien om te kijken of je boom nog leeft, is inderdaad zonde. Ik doe het altijd met kleine twijgen die wellicht toch al worden gesnoeid. Maar meestal lukt het controleren ook wel met een simpele knopcontrole. Kleine, dikke bruine knoppen zijn vaak een voorbeeld dat de boom nog leeft.
soooo, da's mooi!
pi_107066490
vandaag me nieuwe aanwinst binnen gekregen


het is een metasequoia glyptostroboides (Watercipres)
80 cm hoog en stam dikte van 9 cm
  zaterdag 21 januari 2012 @ 16:59:11 #23
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107070248
Waar vind je dat dan?
Mooie boom wel, goede stam, mooie nebari..
Ben benieuwd hoe die er van de zomer bij zal staan
pi_107071070
via marktplaats ik snuffel elke dag op marktplaats zag deze voor bij komen die moet ik hebben :D
  zaterdag 21 januari 2012 @ 18:02:06 #25
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107071826
ok, doen die ook al aan bonsai.. wist ik niet :P
duur?
pi_107071982
Staan er echt heel veel op
Ik was voor deze 140 euro kwijt vind ik persoonlijk meevallen voor zoon boom
  zaterdag 21 januari 2012 @ 18:24:55 #27
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107072396
@soesla. Mooie boom hoor. Daar heb je een goede koop aan gedaan. _O_
Wat voor soort is het precies?
soooo, da's mooi!
pi_107073740
het is een metasequoia glyptostroboides (Watercipres)
Het is een bladverliezende naaldboom die tegenwoordig meestal ingedeeld wordt in de cipresfamilie (wikipedia)
ja het is een hele mooie boom hij is ook niet te tillen :D
  zaterdag 21 januari 2012 @ 20:14:27 #29
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107075613
Ik zou 'm zelf meer tussen de larixen plaatsen, cipressen verliezen hun naalden niet tenslotte.
De naalden zijn ook vrij zacht net zoals bij de larix maar goed.. ik bepaal het beleid niet :D
  zaterdag 21 januari 2012 @ 22:16:32 #30
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107079982
@soesla. Moeras cipressen zijn dikke zuipers. Hou de boom maar goed in de gaten. ;).De boom ziet er flink uit hoor. Ik schat hem op zo'n 60 cm? Ik heb een zelkova die nog iets groter is. Die boom weegt zeker 5 kilo. :P
Hoe gaat het trouwens met je andere bomen?
soooo, da's mooi!
  zaterdag 21 januari 2012 @ 22:55:24 #31
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107081360
80cm, stam van 9cm denk ik zo aan de info te zien die onder de foto staat ;)
pi_107081890
Ja hij is 80cm en 9 cm dik. Ja ik weet het die dingen zuipen goed laat hem ook buiten staan en niet in mijn kas.
Ja de rest gaat perfect weinig te doen nu natuurlijk maar mijn azalea zit alweer helemaal vol met knoppen. Hoe gaat het me jou bomen
  zaterdag 21 januari 2012 @ 23:22:10 #33
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107082320
Ik zag gister dat m'n grote jeneverbes (Albert) kleien kegeltjes begon te krijgen, nog niet eerder rond deze tijd van het jaar gezien, normaal pas ergens in april/mei.
Kan komen doordat ik ook over ben gestapt op vloeibare mest maar dat is ook alweer even geleden dat ik dat had gegeven (oktober)
De rest is nog niet veel bijzonders aan te zien, larixen zijn kaal, andere jeneverbes en pinussen zijn (verder niks)
binnenkort weer nieuwe vloeibare mest bestellen, bio green en visolie voor lente en zomer.
M'n pinus moet verpot worden want die aarde is oud en ingedikt maar dat komt in maart

1 Larix moet ook weer iets gesnoeid worden maar dat kan ook nog tot maart wachten
andere larix moet ik kijken of ik die voor het eerst ga bedraden of dat ik die nog even door laat groeien en de grootste larix moet ook eens iets mee.. weet nog steeds niet wat aangezien het geen goed uitgangsmateriaal is.
Misschien grof snoeien en hopen dat het nog wat leuks wordt.

Ik heb ook nog een Pinus Mugo dat nu nog een struikje is, moet ook iets mee.. misschien ook maar eens grof takken weghalen, evt ombouwen naar wind-gestriemd.
  zondag 22 januari 2012 @ 12:34:53 #34
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107092019
@soesla. Alle bomen doen het hier goed. Ondanks het koele weer, groeit mijn iep maar door en door. Ik heb ook bloemknoppen in de azalea zitten, maar ik ga ze plukken ivm groei van de boom zelf. Verder zitten er ook al knoppen in de pseudolarix en de drietandesdoorn. Ook de knoppen in de kersenboom en haagbeuk beginnen groen te worden en de zelkova kan zich ook moeilijk beheersen. :P
Ik hoop dat er nog een koude periode komt, anders valt het voorjaar wel erg vroeg dit jaar.

@SIGNe. Staan er foto's van je lariksen op het forum?
soooo, da's mooi!
pi_107093351
net nog een mail gehad waarvan ik hem gekocht heb boom is 20 jaar hij had ook een foto toegevoegd hoe hij er in de zomer uit ziet

nog een vraagje weten jullie ofdat een bonsai kastanje kastanjes kan geven ?

[ Bericht 7% gewijzigd door soesla op 22-01-2012 13:34:23 ]
  zondag 22 januari 2012 @ 16:18:47 #36
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107101145
@soesla. Zo, dat is een mooie volle boom. :) En ja, als een kastanje bloeit, dan kunnen er kastanjes aankomen. Maar zo geschikt zijn ze niet voor bonsai. Het wortelstelsel reageert niet goed op snoei en de boom zelf heeft de neiging om takken af te stoten. Ook is het loof te groot om er echt een geloofwaardige bonsai van te maken.
soooo, da's mooi!
pi_107105617
Ik kan er eentje kopen die er heel goed uit ziet :) vandaar de vraag
  maandag 23 januari 2012 @ 09:20:15 #38
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107129685
Je kan ze beter links laten liggen. Het word nooit zo mooi als dat je voor ogen hebt. Sowieso zijn veel boomsoorten die in de boeken staan niet geschikt voor bonsai. Berken,beuken,eiken en veel dennensoorten kunnen zich moeilijk aanpassen aan het leven in een schaal. Stoten takken af en lopen slecht uit op oud hout. Dat zijn toch eigenschappen dat je als bonsai kweker niet wilt terug zien in een boom.
soooo, da's mooi!
  maandag 23 januari 2012 @ 15:00:32 #39
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107139199
Ik weet niet hoe groot die kastanje is maar als ze een beetje redelijk formaat hebben kan het wel wat zijn opzich.
De bladeren krijg je maar moeilijk kleiner dus het zal er nooit echt als een bonsai uitzien, meer als dwergboom.
pi_107139768
Soesla Wow mooie boom! Goeie aankoop!
pi_107221662
weer eentje gekocht dit is een Forsythia‏

nu

vorig jaar maart
  woensdag 25 januari 2012 @ 18:06:08 #42
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107225234
Lekker bezig soesla! :D Fantastische bloemen hoor. :)
soooo, da's mooi!
pi_107227110
Ja nu stop ik weer haha :) van het voorjaar ga ik kleine boompjes kopen en in de volle grond zetten en dan trainen. Duurt wel even maar wel leuk :)
  woensdag 25 januari 2012 @ 19:28:22 #44
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107228483
Blijft verslavend.
Ik ben ook alweer aan het sparen voor wat leuks, maar misschien dat ik een naaldboom op stam uit een tuincentrum haal en die probeer te marcotteren.
pi_107255859
ja het is zeker verslavend me kas staat al vol dus moet nu echt stoppen of er moeten hele goede voor bij komen :D.Maar wat ik al zei ik ga nu beginnen met jonge bomen in de volle grond te zetten ik heb gezien bij waar ik die bomen heb gekocht wat voor mooie bomen je krijg na een paar jaar. ik denk dat ik begin met een Acer buergerianum
  donderdag 26 januari 2012 @ 14:25:47 #46
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107257791
Goeie keuze, alleen weet ik niet of je ze wel kunt krijgen als tuinplant. Je zou ook voor haagbeuken en azalea's kunnen kiezen. Overal verkrijgbaar als tuinplant, goedkoop in aanschaf en ze groeien zeer snel in de volle grond. De Japanse esdoorn zou ik niet doen i.v.m schimmelziektes.
soooo, da's mooi!
pi_107258513
ja je kunt ze krijgen als tuinplant 17 euro zijn ze 50 a 60 cm hoog maar ik heb er ook zaad voor.
de japanse esdoorn heb ik tot nu toe nog geen last mee gehad doen het tot nu toe (afkloppen) harstikke goed. de haagbeuk heb ik ook staan van 3 jaar oud die gaat ook de volle grond in.
  donderdag 26 januari 2012 @ 14:52:17 #48
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107258712
Van de lente ga ik maar eens rondsnuffelen bij http://www.plantagroencentrum.nl/ zit al jaren redelijk in de buurt maar ben er nog nooit langs geweest.. wel altijd plannen dat ik dat nog eens moet doen.
Esdoorns hebben ze ook in diverse soorten: http://www.plantashop.nl/
Ze hebben sowieso wel veel als ik dat zo zie.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 13:07:28 #49
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107325717
Als ik de weerberichten zo bekijk dan moeten we ons zorgen gaanmaken over vrieskou..
-13 gaan veel planten en bomen nu noet echt leuk vinden.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 16:14:17 #50
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107330654
Ja, dat word potten inpakken en bomen opbergen in schuren en garages. Een troost voor mij: ik hoef alleen maar een raam dicht te doen. :P
soooo, da's mooi!
  zaterdag 28 januari 2012 @ 17:10:03 #51
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107331982
Mijn schuur staat in de kelder onder de flat, daar is het sowieso altijd kouder en vochtiger ('s zomers wel lekker, net of er de hele dag een airco aan heeft gestaan)
En in m'n kelder heb ik ook geen raam i.o.d.
Ik heb nog wel een 400watt natriumlamp liggen van een oud wietprojectje dus mocht ik m'n bomen echt naar de kelder verplaatsen hoef ik me geen zorgen over bevriezing te maken.

ik denk dat ik de potten met bubbeltjesplastic inpak en gewoon op m'n balkon uit de wind zet.
pi_107332668
Ja zag het ook staan zelfs -16 -20 :s ik heb Der net alles in mijn kas gezet voor de zekerheid. De kou is niet zo erg maar de wind die er bij komt daar gaan de bomen van dood. Denk dat ik voor de zekerheid de binnenkant van de kas gaat inpakken met noppenfolie.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 17:44:31 #53
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107333026
Een kas scheelt wel een hoop.
M'n ouders hebben er ook een en die hebben ook een klein kacheltje in hun kas staan, die springt aan als de temp in de kas onder de 0 graden komt dus daar zal het in elk geval niet vriezen.
Nog een voordeel van een kas is dat de lucht er ook niet zo droog is als buiten.
pi_107336880
Heb een bonsaiboompje gekocht van mijn kerstpakket-pluim. Het was alleen wel handig geweest als ze erbij hadden vermeld om wat voor soort het ging... Ik hoop ook dat dit wel de goede tijd van het jaar is om aan zo'n boompje te beginnen!
  zaterdag 28 januari 2012 @ 20:32:16 #55
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_107338131
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 19:57 schreef _Arual_ het volgende:
Heb een bonsaiboompje gekocht van mijn kerstpakket-pluim. Het was alleen wel handig geweest als ze erbij hadden vermeld om wat voor soort het ging... Ik hoop ook dat dit wel de goede tijd van het jaar is om aan zo'n boompje te beginnen!
Hoezo niet? Je gaat 'm toch niet verplanten? Doe anders een foto posten dan kunnen we mss raden welk soort het is.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 21:37:30 #56
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107340357
Verpotten moet in de lente sowieso gebeuren bij die boompjes van het tuincentrum, meestal staan ze op verouderde aarde met te weinig voeding en te weinig zuurstof.

Zelf koop ik liever in de lente/zomer m'n bomen, kan je zien hoe ze groeien en zien hoeveel water ze nodig hebben, is in de winter allemaal een stuk lastiger.
Vooral bij blad-/naaldverliezende bomen wil je toch ook eigenlijk wel meteen kunnen zien hoe die er in volle groei uitzien ipv dat je een stammetje in een bakje koopt.
Wat dat betreft was het voor Soesla ook erg handig dat er een foto van de boom in volle groei bij zat, weet je toch al beter wat je koopt.

Tuincentrumboompjes zijn meestal serissa's of zelkova's, soms een chinese iep.
pi_107343187
Ik zal morgen een foto maken en die plaatsen, nu is het echt te donker. Hij is nu trouwens behoorlijk groen, ondanks het seizoen. Het was dus een 'kerstpakket', er viel niet te kiezen. Ik was bang dat er in de winter extra verzorging nodig is, maar ik heb net de bijgevoegde documentatie gelezen en dat blijkt toch niet zo te zijn... Eerder een rustperiode.

Jullie merjen het al, ik weet er veel van.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 23:15:26 #58
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107344652
@_Arual_. Meuk wat uit een tuincentrum komt kun je het hele jaar door verpotten. Je moet er alleen op letten dat je de boom goed vochtig houdt en niet blootstelt aan hoge temperaturen. Een foto zou idd een hoop duidelijkheid verschaffen.
soooo, da's mooi!
  zondag 29 januari 2012 @ 00:18:46 #59
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107346947
Zoals je al merkt zijn we niet zo blij met tuincentrum bonsai :P
Komt vooral omdat het vaak slecht onderhouden boompjes zijn die echt met redelijk wat moeite hun eerste jaar bij de mensen thuis doorkomen.
Veel mensen denken daardoor meteen dat bonsai te moeilijk is en dan geven ze op terwijl je met wat artikelen en websites lezen al een heel eind komt.
Zo'n eind dat je eigenlijk al vrij makkelijk met een goed sterk boompje kan beginnen en daar helemaal zelf je eigen bonsai van kan maken, zelf snoeien, vormen en verpotten dus.
En dat gaat makkelijker dan zo'n tuincentrumbonsai en het is ook veel leuker om te doen.
pi_107351957
Mijn boompje komt niet uit een tuincentrum :-) ik heb het besteld bij het bedrijf Florient Express, daar kon je de pluim inwisselen, waarna het boompje bezorgd werd. Ik heb overigens geen idee of dat heel veel beter is dan een tuincentrum.

Foto's volgen, eerst douchen en ontbijten!
  zondag 29 januari 2012 @ 09:51:06 #61
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107352188
Okee, een online tuincentrum dan. :P Maar goed, zelfs uit sommige meuk , is vaak nog wel iets leuks te halen. Je moet niet vergeten dat de meeste aangeboden bonsai bij tuincentra niets meer zijn dan massaproductie bomen. Het zijn vaak bomen met die akelige Chinese S vorm. Ze zijn idd vaak slecht onderhouden. D.w.z: de bomen staan in slechte aarde, de basisvorm is niet goed en de eerste snoei is zeer belabberd uitgevoerd. Vooral het eerste punt doen veel bomen sneuvelen bij een beginner.
soooo, da's mooi!
pi_107354217
Het leukste is om een bonsai helemaal zelf te ontwikkelen. Zo een binnenbonsai van een thuincentrum kun je niet echt meer verbeteren en echt goed zijn ze niet.

Ik raad aan bonsai te maken van azalea. Die hoeven niet per se een dikke stam te hebben en als ze bloeien zijn ze altijd mooi. Verder reageren ze erg goed op snoei en is verpotten geen probleem.

Als de azalea straks weer in bloei staan kun je een paar tuincentra afgaan op zoek na een cultivar die je heel mooi vindt. Als de nieuwe groei dan aan het afharden is, knip er dan net zoveel af als je aan stekjes wil hebben. Stekjes dan wortelen en dan heb je het jaar erop azalea-plantjes waar je bonsai van kunt gaan maken.

Azalea zijn goede casual bonsai. Maar je kunt er ook hardcore meesterwerk bonsai mee maken. Duurt alleen 100 jaar.


Japanese esdoorn kun je eigenlijk op dezelfde manier stekken. Maar daar moet je echt een redelijk grote boom van maken voordat het mooi is als een bonsai. In beide gevallen kun je lastig een tuincentrum boom nemen. Azalea hebben meerdere stammen ipv 1. En esdoorns zijn allemaal ge-ent. Esdoorns groeien wel iets harder, dacht ik. Maar je bent dan echt 20 jaar bezig om een dikke stam te groeien.

Weet niet hoe goed of slecht dat was je hebt is, maar wat ik bij de intratuin wel eens gezien heb wordt ik niet echt blij van.
pi_107359285
Ok, ik word een beetje bang van jullie berichten :D Ik hoop niet dat mijn boompje bij voorbaat al kansloos is. Ik heb hem op de foto gezet, wat kunnen jullie erover vertellen? Ben benieuwd... Horen die blaadjes er nu al af te vallen!?



pi_107359938
Dit is niet echt een traditionele bonsai. Het is meer een soort kamerplantpalm op een unieke manier gestyled.

Als er veel groene bladeren afvallen is dat geen goed teken. Maar normaal zijn die kamerplanten wel redelijk duurzaam.
pi_107360141
-O-
pi_107360680
Je vindt hem toch mooi, neem ik aan?

Dat groene blad dat ik zie dat er af is daar gok ik van dat die afgebroken is ipv dat hij eraf valt omdat de plant dood is. Die andere bladeren zijn waarschijnlijk gewoon afgevallen omdat ze oud waren.

Trouwens over die pot, zitten daar wel gaten in? Of loopt het water op de vensterbank als je hem nu water zou geven? Trouwens is hij nu nat genoeg dus dat is niet nodig. Maar als er geen water uit kan is dat niet echt handig.
pi_107361059
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 14:24 schreef Pandarus het volgende:
Je vindt hem toch mooi, neem ik aan?

Dat groene blad dat ik zie dat er af is daar gok ik van dat die afgebroken is ipv dat hij eraf valt omdat de plant dood is. Die andere bladeren zijn waarschijnlijk gewoon afgevallen omdat ze oud waren.

Trouwens over die pot, zitten daar wel gaten in? Of loopt het water op de vensterbank als je hem nu water zou geven? Trouwens is hij nu nat genoeg dus dat is niet nodig. Maar als er geen water uit kan is dat niet echt handig.
Ja, ik vind hem leuk, bonsai of niet! De plant is het halve land door geweest, dus het zou me niks verbazen als er daarom een blaadje gesneuveld is.

Er zitten geen gaten in de pot, maar er zit wel een schaaltje onder, dus overstromen is niet erg! In het boekje dat erbij zat, stond dat ik regenwater op moest vangen, omdat kraanwater kalk bevat. Volgens mij gaat het de komende dagen niet hard regenen, dus ik vrees dat het boompje het toch met kraanwater moet doen. Hoe erg is dat? En moet ik een gietertje gebruiken, of liever een plantenspuit?

en mag ik met mijn veredelde kamerplantpalm berhaupt wel in dit topic posten?
pi_107361638
Er zijn veel planten die liever een lage ph hebben, maar zolang het water niet extreem hard is is kraanwater niet echt een probleem.

Verder zou het beter zijn om op een gegeven moment gaten in die pot te boren, neem ik aan. Ik dacht dat er geen schaaltje onder stond dus vandaar mijn vraag. Probleem is zonder gaten dat het water niet weg kan lopen en de grond erg vochtig kan worden en de wortels kunnen gaan rotten. Maar misschien is dit geen probleem bij dit soort planten. Van kamerplanten weet ik niet veel.

Normaal gesproken als de grond weer droog is, wat water geven met een gieter.

Dit zijn van die planten uit de tropen die daar in de schaduw groeien en dus niet veel licht nodig hebben. Dus ja, die groeien het hele jaar door. Verder omdat de wortels voor een deel bloot liggen, als er echt een dikke laag mos op de wortels gaat groeien moet je die mos verwijderen. Dit kan er voor zorgen dat de stam/wortel onder het mos gaat rotten omdat het constant vochtig blijft.
  zondag 29 januari 2012 @ 17:44:22 #69
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107368780
@_Aurual_.
Een Podocarpus! En ja, die zie je regelmatig als indoor bonsai. Het is een tropische plant, kan in de zomermaanden buitenstaan. En helaas ja, het is meuk. Maar dat neemt niet weg dat je hier geen plezier aan kunt beleven. Ik heb geen ervaring met dit soort, misschien iemand anders hier? Gaten in de pot zijn wel een must. Misschien kun je bij een lokale tuincentrum een "echte" bonsaischaal krijgen? Geen gaten in combinatie met potgrond zal je snel wortelrot opleveren. Daar zal je boom zeker dood aan gaan. Als je de schaal kunt aanpassen, dan kun je zeker met deze plant experimenteren. Maar n ding is zeker, dit is geen bonsai.
soooo, da's mooi!
  zondag 29 januari 2012 @ 17:49:23 #70
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107368904
Bonsai of niet, ik vind 'm wel mooi eigenlijk :)
  zondag 29 januari 2012 @ 18:17:20 #71
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107369613
Nou SIGNe, dat word een podocarpus toevoegen aan je collectie. :P
soooo, da's mooi!
  zondag 29 januari 2012 @ 19:19:38 #72
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107371351
Is het trouwens wel een podocarpus? dat vind ik namelijk over het algemeen wel weer lelijke bomen.
Net sparren die aan de krachtvoer hebben gezeten.
Je ziet ze best vaak in voortuinen staan, meestal saai en slecht onderhouden.
Die hierboven heeft veel grotere 'naalden' en die bladeren lijken wel iets op de bladeren van olijfbomen of oleanders. (al zijn ze daar weet te klein voor)
  zondag 29 januari 2012 @ 19:35:56 #73
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107371983
Het is er n. Google er maar eens op, dit is een zeer jonge boom. Met minder water zal de boom eventueel kleinere naalden maken, hoewel je nooit de mooie proporties krijgt zoals met een spar of een den.
soooo, da's mooi!
  zondag 29 januari 2012 @ 19:40:38 #74
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107372164
Een spar vind ik ook niks :P
Vind ik al vrij snel een kerstboompje worden en als ze klein zijn (30-40cm) vind ik de naaldzetting niet mooi.
ook een reden waarom ik voor de pinus pentafolia gekozen had en ook larixen heb.
M'n pinus mugo humpy is ook niet zo mooi qua naalden, vind ik dan toch jammer.
  maandag 30 januari 2012 @ 08:49:31 #75
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107392033
Ik kies ook liever voor lariks. Als je een leuke spar wilt hebben, dan moet je zeker gaan voor de picea jezoensis en die is niet te koop in Nederland. Met dennen (pinus) heb ik ook niet zoveel, vaak zijn de naalden veel te lang en lopen ze slecht uit op oud hout. Misschien dat ik een pinus mugo zou overwegen, maar daar houd het wel mee op.
soooo, da's mooi!
  maandag 30 januari 2012 @ 11:07:04 #76
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107394816
Normaal gesproken ben ik een shohin bonsai mens, maar voor verandering heb ik er een groot project bijgenomen.
Links: een kleine Japanse azalea ook wel Rhododendron Indicum " Osakasuki", 20 cm hoog.
Rechts: Zelkova Serrata "Urban Ruby", 90 cm hoog.



( Uiterst links: een Europese haagbeuk, Carpinus Betulus. :P )
soooo, da's mooi!
pi_107417990
Ben benieuwd naar de zelkova wat je er mee gaat doen :) van mij mag het voorjaar weer beginnen het is nu zo saai :) heb vandaag wel mijn kas ingepakt aan de binnen kant voor de zekerheid.
  maandag 30 januari 2012 @ 21:33:33 #78
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107418075
Ik heb hier helaas geen ruimte om ze binnen te zetten of ze zouden in de kelder in het donker moeten staan, weet niet wat beter is.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 09:04:55 #79
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107430841
@soesla. Ik weet het nog niet precies, het komende voorjaar en zomer zal de boom alleen maar takken gaan maken. Maar hoogstwaarschijnlijk word het een rechtopgaande stijl.

@SIGNe. Je hebt toch voor het grootste deel dennen in je collectie? Die zou ik gewoon buiten laten staan. Alleen loofbomen zou je donker en koel kunnen wegzetten in de kelder.
soooo, da's mooi!
  dinsdag 31 januari 2012 @ 14:15:26 #80
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107440239
Alleen dennen inderdaad, vorig jaar hebben ze ook nachten van -7 gehad dus het is ook voornamelijk de eerste vorst-stress :D
Hoewel er vorig jaar ook meer sneeuw was en da's ook een mooie isolator.
enige verschil met vorig jaar is dat ik mijn bomen dit jaar in oktober en november een klein beetje P-K mest heb gegeven, in principe zouden de bomen nu beter afgehard moeten zijn en ze staan niet op m'n balkonrand maar op een tafeltje bij elkaar en meer uit de wind.

Straks nog even wat kranten/noppenfolie om de potten heen doen, scheelt ook iets.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 15:23:44 #81
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107442610
De P-K mest is een goeie. Dat ga ik dit jaar herfst ook eens uitproberen. Je zou je om je dennen geen zorgen moeten maken hoor. Ik heb ooit een witte den gehad die bijna -20 over zijn kop heen kreeg tijdens een koudegolf( ik woon in het oosten des lands ). En ja, dat was een shohin van 15 cm hoog. Maar wat noppenfolie en kranten kunnen idd geen kwaad. Je neemt toch altijd het zekere voor het onzekere. :) Toch zegt winterhardheid niets over een boom. Ik heb genoeg planten gehad die toch het loodje legden tijdens de winter en dan praat ik voornamelijk over sparren die zelfs voorkomen in het hoge noorden van Scandinavi. Nog een mooie voorbeeldje zijn de "winterharde" tuinpalmen. Hoewel ze niet geschikt zijn voor bonsai, kunnen die dingen zeker geen -15 hebben, al staat het vaak op de kaartjes vermeld. :(
soooo, da's mooi!
  dinsdag 31 januari 2012 @ 15:58:16 #82
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107443809
M'n onderbuurman heeft een vrij grote palm in z'n tuin staan, die heeft het tot nu toe al jaren overleefd.
maar da's ook vrije grond en niet in een pot en da's meestal de dooddoener, in een pot kunnen de wortels veel sneller bevriezen dan in de volle grond.
zeker als er ook nog een koude wind bij staat kan het erg snel met een boom gaan.

Hier is het op het moment -2 volgens m'n weer gadget (het weer in de Bilt, ik zit in Zeist, lopend zit ik 4KM van het KNMI af)
  dinsdag 31 januari 2012 @ 18:27:40 #83
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107449119
Meestal sneeuwt het hier vaak tijdens een vorstperiode en dat doet de meeste palmen doen sneuvelen. Vaak vriest het hart van de palm ( het punt waar de bladeren uit groeien ) dood en kun je de boom weggooien. Ik heb nog wel een terraspalm, maar die staat lekker in de schuur. Vaak gaf een palm een extra exotisch tintje aan de tuin, maar dit jaar helaas niet.

Ontopic: ik zag net dat er bloemknoppen in mijn kersenboom zitten! Het voorjaar zit nu zo dichtbij. :)
soooo, da's mooi!
  dinsdag 31 januari 2012 @ 19:24:10 #84
97745 Thorical
finding a way
pi_107451155
Hier een meelurker die in de verre toekomst ooit eens een Bonsai project zal starten.
Door jullie heb ik een kamer plant die nog altijd buiten stond van een zekere bevriezing kunnen redden door hem binnen te zetten.
Bedankt.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 21:13:23 #85
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107456666
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 19:24 schreef Thorical het volgende:
Hier een meelurker die in de verre toekomst ooit eens een Bonsai project zal starten.
Door jullie heb ik een kamer plant die nog altijd buiten stond van een zekere bevriezing kunnen redden door hem binnen te zetten.
Bedankt.
Graag gedaan. :)
soooo, da's mooi!
  dinsdag 31 januari 2012 @ 22:14:51 #86
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107459663
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 19:24 schreef Thorical het volgende:
Hier een meelurker die in de verre toekomst ooit eens een Bonsai project zal starten.
Door jullie heb ik een kamer plant die nog altijd buiten stond van een zekere bevriezing kunnen redden door hem binnen te zetten.
Bedankt.
Daar zijn we ook voor :) we zijn hier bonsaiforum.nl tenslotte niet ;) (zie OP)
Weet je al wat voor type bonsai je zou willen in de verre toekomst? Naaldboom of Loofboom?

[ Bericht 8% gewijzigd door SiGNe op 31-01-2012 22:41:36 ]
  woensdag 1 februari 2012 @ 01:13:51 #87
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107467007
Voor degenen met een kas, vandaag is er wel een goede www.iBood.com

59,95 39,95

M'n kweekbakje staat ook nog buiten (met cupressuszaailing van een maand oud) en het is -6 en gevoelstemp van -11..
denk toch dat ik die morgen maar naar binnen haal en bij de voordeur neerzet ofzo
Aan de andere kant, er zitten meer zaden in en die moeten een koude stratificatie hebben.

Ik vind vrieskou maar reuze irritant :(
pi_107469348
ja ik zag hem staan. ik zit nog steeds te twijfelen ofdat ik er eentje gaat nemen.
had me kas al ingepakt het is vannacht bij ons -7 geworden en in me kas was het -3 dus dat valt opzich nog wel mee ik heb alleen de potten nog niet ingepakt dat zou ik alleen nog kunnen doen.
ik vind de winter wel leuk alleen het is altijd maar afwachten ofdat je bomen er goed uit komen.
  woensdag 1 februari 2012 @ 09:29:43 #89
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_107469561
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 01:13 schreef SiGNe het volgende:
Voor degenen met een kas, vandaag is er wel een goede www.iBood.com
[ afbeelding ]
59,95 39,95

M'n kweekbakje staat ook nog buiten (met cupressuszaailing van een maand oud) en het is -6 en gevoelstemp van -11..
denk toch dat ik die morgen maar naar binnen haal en bij de voordeur neerzet ofzo
Aan de andere kant, er zitten meer zaden in en die moeten een koude stratificatie hebben.

Ik vind vrieskou maar reuze irritant :(
Lekker goedkoop heatertje, tot je de energierekening krijgt. :')
  woensdag 1 februari 2012 @ 15:03:54 #90
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107479601
Als je 'm instelt dat ie de ruimte slechts tot het vriespunt hoeft te verwarmen valt dat wel mee, doet ie op dagen dat het boven 0 is helemaal niets.
'tuurlijk kost het stroom en dus geld maar bonsai kosten soms nog meer geld dan die energierekening.
  woensdag 1 februari 2012 @ 20:33:38 #91
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107493241
Kweekkasje met een cupressus Arizonia zaailing van een maandje oud toch maar even binnen gezet, aarde was bevroren en het plantje zat er niet echt goed meer uit.
Hopelijk ben ik nog snel genoeg met binnen zetten.
Staat nu in de gang bij de voordeur, 't is daar best fris doordat ik ook een katteluikje heb, kasje staat daarnaast.
Als ik m'n slaapkamer-,badkamer- en woonkamerdeur dicht hou zal het nog wel wat frisser worden.
Hoop niet dat het temperatuurverschil te groot is.
  donderdag 2 februari 2012 @ 10:30:08 #92
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107509067
Een beetje conifeer moet toch wel kunnen tegen de kou? Als de zaailing helemaal verschrompelt en bruin word, dan is het praktisch gedaan. Het is te hopen dat het de vorst overleefd.
soooo, da's mooi!
pi_107509186
ik heb het kacheltje maar niet genomen heb me potten maar met noppenfolie ingepakt
en nou maar kijken in het voorjaar wat de winter door gekomen is :D

@SiGNe ik weet niet ofdat zoon jonge zaailing dat overleeft gelijk die kou hopen dat hij het overleeft.
ik heb mijn zaailingen allemaal binnen staan en ze doen het tot nu toe perfect ook niet koud weg gezet
  donderdag 2 februari 2012 @ 12:45:38 #94
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107513008
Ik las net dat het zeker nog tot volgende week woensdag zo koud blijft. Ik zal duimen voor jullie bomen dat ze goed deze koudegolf doorkomen. :)
soooo, da's mooi!
  donderdag 2 februari 2012 @ 14:47:10 #95
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107516755
Thanks, denk dat vooral mijn bomen het nu best zwaar hebben zo zonder kas.. hoop dat die P-K mest ze een voordeel heeft gegeven, ik het het tenslotte juist voor situaties als deze gebruikt.
Morgen gaat het geloof ik licht dooien maar dat zal ook niet heel veel helpen.
Ik krijg hier ook amper zon op m'n balkon dus zonnewarmte heb ik niet veel aan helaas.
pi_107519827
In me kas is het ook aardig koud er is al een pot gesprongen en toch ingepakt.
Zal wel vol met water hebben gezeten.
Die dooi van morgen gaat niks voor stellen direct erna komt de kou weer
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:20:28 #97
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107520078
nog een week ofzo ja..
niet fijn.
Volgens mij is die zaailing ook dood aan het gaan, hangt er erg slap bij, naaldjes tegen de grond aan, stammetje nog net niet geknakt.
pi_107523278
Net een bio ethanol kachel aan gezet in mijn kas en binnen 10m was het 6 graden warmer in mijn kas. Nu zit ik te twijfelen wat nu goed is denk dat het nu weer te warm word
  donderdag 2 februari 2012 @ 17:52:23 #99
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107523532
ik zou niet teveel de temperatuur laten schommelen denk ik, als is dat denk ik lastig in te stellen met een ethanolkachel.
ik wou dat ik een kas had in elk geval, dan had ik de temp zo rond het vriespunt ingesteld, evt etjes lager, -1 -2, zoiets.

Ik denk dat ik ergens wel een voordeel heb dat m'n bomen buiten staan en last hebben van alle weersinvloeden, in principe zouden ze er gewend aan moeten zijn.
Maar ja, helemaal gerust ben ik er nooit op en ben blij als het weer lente is, hoop echt dat al m'n bomen overleven.
Vooral m'n jenverbes, zelf uit bos gehaalde larix en m'n pinus sylvestis (is het geloof ik, Lange Frans in elk geval.. die kleine..)


(bonsai-aarde zit er alleen op als toplaag, daaronder is het akadama, kiryu en bims)

[ Bericht 25% gewijzigd door SiGNe op 02-02-2012 17:59:11 ]
  donderdag 2 februari 2012 @ 18:20:11 #100
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107524567
@soesla. Zolang je de temperatuur in de kas onder de 10 graden kunt houden, is er niets aan de hand. Je bomen blijven keurig in winter rust. Het mooiste zou zijn onder of rond de 5 graden.

@SIGNe. De akadama in de potten kan misschien totaal verkruimeld zijn door de zware vorst. Zodra het dooi word, kan dit zeker een belemmering van de luchtcirculatie zijn. Hou het maar in de gaten.
soooo, da's mooi!
  donderdag 2 februari 2012 @ 18:25:16 #101
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107524766
Van de lente moet ik sowieso weer wat boompjes verpotten.
Je hebt wel gelijk wat het verkruimelen betreft, ik heb weliswaar de afgebakken versie maar als daar vocht in zit en er komt vorst aan.. daar kan zelfs puimsteen en asfalt niet tegen.
  donderdag 2 februari 2012 @ 19:43:18 #102
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107528039
Puimsteen kan het hebben. Ik heb al een paar dagen een schoteltje met puimsteen in een laagje water in de tuin staan. Tot nu toe zijn de resultaten veelbelovend. :P Maar als akadama snel verkruimeld door vocht en vorst, dan zal kanuma en kattenbakkorrels het ook wel moeten afleggen. Goh, ik ben toch wel blij met mijn shohin collectie die niet buiten kunnen staan. Ik ga zeker nadenken over een kleine tuinkas voor de toekomst. Het is zeker handig met zulke temperaturen en voor pas verpotte bomen en ( hopelijk nooit ) zieke bomen. Misschien is een kacheltje met een timer een uitkomst?

[ Bericht 0% gewijzigd door LordofLeaves op 02-02-2012 19:44:14 (Iets vergeten toe te voegen.) ]
soooo, da's mooi!
  donderdag 2 februari 2012 @ 20:33:51 #103
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107530963
je hebt ook kacheltjes met temp sensor, slaan automatisch aan op temperatuur.
hebben m'n ouders ook in hun kas.
Hoop wel dat ze hun olijfboom daarin hebben gezet, is een boom van rond de 300 jaar oud. (wist m'n vader goedkoop op de kop te tikken, 2 meter hoog, stam van zeker 30cm doorsnee, 350 geloof ik, officieel was ie 1000)

Ik wil ook wel een klein kasje voor op m'n balkon, moet alleen wel iets zijn wat na de winter weer af te breken is, zoveel ruimte heb ik hier niet helaas.
  donderdag 2 februari 2012 @ 21:25:07 #104
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107533976
300 jaar oud? Man, ik zou hier nog geen olijf van 10 jaar oud durven planten. ;) Ja, ik zou zoiets wel in de volle grond willen hebben. Ik zou zo'n boom weleens willen zien uitgroeien. Ik heb ooit eens een eucalyptus geplant die ook winterhard was tot - 20. Paar maanden later was de hele boom afgestorven door het koude weer. :( Heel zonde, de boom groeide een dikke 1.5 meter per jaar.
soooo, da's mooi!
  donderdag 2 februari 2012 @ 22:28:30 #105
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107538180
Net m'n pa gebeld, de olijf staat in de garage, kon niet in de kas omdat ie niet door het deurtje pastte :D
de oleanders staan wel in de kas
M'n pa heeft met die boom ook enorm mazzel gehad, de verkoper (professionele handel) kon 'm niet kwijt dus kon m'n vader echt flink afdingen en uiteindelijk is ie dus voor inkoopprijs weggegaan (best lullig, even 700,- winst willen maken op een boom)

En zodra planten/bomen in een pot staan moet je er niet meer vanuit gaan dat ze tot diepe temperaturen winterhard zijn, door de pot hebben de wortels minder isolatie.
denk dat je er wel vanuit kan gaan dat ze tot de helft minder winterhard zijn, kunnen ze in volle grond tot -20 dan kunnen ze in een pot max -10 hebben ofzo, misschien nog wel minder.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 11:07:31 #106
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107549504
Ik heb de palmen en de eucalyptus in de volle grond gehad, niet in potten. De kaartjes op de meeste planten zijn pure misleiding. Het word hier misschien iets warmer, maar dat neemt niet weg dat er geen koude winters meer komen. De afgelopen 3 jaar is het toch flink koud geweest, net als nu. Afgelopen zomer zag ik zelfs een paar kokospalmen voor in je tuin. Dan gaat er toch een lampje branden, nietwaar? :P

Ontopic: De knoppen in mijn lariks, drietandesdoorn en Japanse kers worden groen! Ow jeej, veel te vroeg! :s)
soooo, da's mooi!
  vrijdag 3 februari 2012 @ 16:15:50 #107
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107561135
Is inderdaad wel wat vroeg, al heb ik bij 1 larix in december ook al groene knoppen gezien, misschien dat ze door de kou te snel zijn opengesprongen?
Kers is wel vaker erg vroeg, al is begin maart normaler, knoppen kunnen wel wat lichte vorst hebben maar liever niet meer dan -3 -4

maar jouw bomen staan binnen toch?
Dan zou het kunnen komen door te droge lucht en danmoet je met de esdoor weer uitkijken, knoppen willen nog weleens uitdrogen en vervolgens niet opkomen.
zo zijn mijn esdoorns ook dood gegaan.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 18:23:06 #108
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107564911
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 16:15 schreef SiGNe het volgende:
maar jouw bomen staan binnen toch?
Dan zou het kunnen komen door te droge lucht en danmoet je met de esdoor weer uitkijken, knoppen willen nog weleens uitdrogen en vervolgens niet opkomen.
zo zijn mijn esdoorns ook dood gegaan.
Mijn bomen staan idd binnen, maar staan niet bloot aan warmte. Het zal in de kamer net iets rond de 10 graden zijn met open raam. En als dan de zon ook nog eens schijnt.... Ik zal er bij de esdoorns eens op letten. :)
soooo, da's mooi!
  zaterdag 4 februari 2012 @ 19:38:10 #109
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107604389
http://www.shohin-europe.com/index.htm

Een zeer goede link voor de liefhebbers van de allerkleinsten onder de bonsai. :)
soooo, da's mooi!
  zaterdag 4 februari 2012 @ 19:49:22 #110
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107604791
"Lange Frans" staat in een klein kweekkasje tegen m'n gevel (met aan de andere kant een verwarming die vol aan staat), toch nog iets meer bescherming (nu we het toch over Shohin hebben)
Ik moet eigenlijk een kleinere pot voor 'm hebben, heeft een te groot "ego" ;)

Heb vandaag ook een goedkope koelkastthermometer gekocht voor m'n balkon, nauwkeurig is dat ding niet maar Het is op m'n balkon waarschijnlijk een graad of -5 terwijl in de Bilt -12 wordt aangegeven.
Dus ik ga er maar vanuit dat m'n bomen gister geen -17,9 voor hun donder hebben gehad (lelystad gister -22,9 :o daar wonen m'n ouders)
  zaterdag 4 februari 2012 @ 21:11:52 #111
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107607769
-14,9 in de Bilt, -5 op m'n balkonnetje.. is toch een hele geruststelling. :)
  zaterdag 4 februari 2012 @ 23:11:06 #112
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107612381
Dat is nog eens een opluchting. Nu moeten je naaldbomen het zeker wel redden! :D
soooo, da's mooi!
  zondag 5 februari 2012 @ 13:28:43 #113
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107625924


De lente is hier dichtbij. :P Een drietandesdoorn met zwellende knoppen. :)
soooo, da's mooi!
  zondag 5 februari 2012 @ 13:29:25 #114
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107625948
Dat denk ik ook wel, alleen die zaailing is nog niet helemaal zeker, hangt er nog steeds slapjes bij helaas.
Misschien toch wat cellen kapot gegaan maar misschien weet ie zich nog te herstellen en heb ik dus een erg sterk boompje (met groeistoornis.. wat een ramp voor bonsai ;) )
En mocht ie doodgaan dan gaan er nieuwe zaadjes in de bak en mag de bak buiten weer bevriezen.. zo erg is het dus ook weer niet.
Daarbij heb ik liever dat een zaailing dood gaat dan een bonsai maar da's logisch.
  zondag 5 februari 2012 @ 13:51:38 #115
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107626922
Zeker weten. Liever een bak met zaailingen naar de tering dan een leuke bonsai. Helaas gaan bij mij zaailingen altijd dood, erg jammer. In het verleden heb ik altijd veel appel zaailingen gehad en een paar Japanse zwarte dennen. Eens, maar nooit weer. :P
soooo, da's mooi!
  zondag 5 februari 2012 @ 14:05:50 #116
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107627619
de ellende is ook dat het zo enorm lang duurt voor je er ook echt iets leuks mee kan doen.

Ok, nu heb ik ook niet altijd even goed voor de kleintjes gezorgd, en 2 naalden den (nigra volgens mij) heb ik al harstikke lang maar staat nog steeds alleen met de wortelkluit los in een pot,, verbaast me dat die nog niet dood is eigenlijk want ook met watergeven vergeet ik 'm weleens.
net zoals met een sparretje, staat al een jaar of 4 in dezelfde pot, aarde is keihard..zinds ik 'm heb is ie nooit uit de pot geweest.
begint opzich wel een mooi stammetje te krijgen maar qua takken is ie niet mooi.
M'n larix is uit dezelfde periode enomdat die wel mooi is krijgt die ook wel goede verzorging.

moet ik eigenlijk van de lente maar eens iets aan doen, wegdoen of zelf iets mee doen, anders heeft het ook niet veel zin.
  zondag 5 februari 2012 @ 16:46:33 #117
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107635504
Kijk aan, door selectief te zijn, heb ik in het verleden mijn collectie weten terug te dringen van 50 naar 20 bomen. Er stonden nu eenmaal veel bomen tussen waar ik niks mee kon. En ja, dat waren voornamelijk zaailingen, njarige bomen zonder takken en materiaal dat nooit mooi zou worden. Het is moeilijk, maar je houd er een betere collectie aan over.
soooo, da's mooi!
  zondag 5 februari 2012 @ 17:16:10 #118
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107636791
Evt experimenteren, die spar bijvoorbeeld heb ik van de zomer grof gesnoeid, veel takken heeft ie al niet maar toen ik klaar was nog maar 3 of 4, opzich deden die takken die overbleven het meteen beter, 't ziet er alleen nog minder mooi uit.
Maar misschien dat het van de lente nog wat leuks wordt, misschien dat er eindelijk takken komen op plekken waar er takken zouden moeten komen.

Ik heb ook nog een redelijk grote Pinus mugo, had de mughus besteld maar kreeg een (duurdere) mops versie.
Niet echt een vorm waar ik meteen een idee bij kreeg.
Die wil ik ook grof gaan snoeien, kijken wat ik overhou en of ik daar dan iets mee kan.
als ze dood gaan, jammer maar was toch nog geen bonsai.
  zondag 5 februari 2012 @ 21:24:19 #119
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107648595
Heeft de mops geen kleinere naalden dan de normale pinus mugo? Zo ja, dan kun je er wel iets leuks uithalen door de boom veel knoppen te laten maken op het oude hout. Ben wel benieuwd naar hoe de boom eruit ziet. En sparren... tja... Ze blijven moeilijk. Post anders eens een foto van de spar. :)
soooo, da's mooi!
pi_107656100
De blaadjes van mijn Ulmus hangen er zo sneu bij. ;(
  maandag 6 februari 2012 @ 00:37:54 #121
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107658760
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 21:24 schreef LordofLeaves het volgende:
Heeft de mops geen kleinere naalden dan de normale pinus mugo? Zo ja, dan kun je er wel iets leuks uithalen door de boom veel knoppen te laten maken op het oude hout. Ben wel benieuwd naar hoe de boom eruit ziet. En sparren... tja... Ze blijven moeilijk. Post anders eens een foto van de spar. :)

Die takkenbuiger is er al een tijdje af, stam loopt nu wat meer naar achter.




Foto is van mei 2009 hij mist inmiddels wat takken en de stam is wat dikker
  maandag 6 februari 2012 @ 09:18:57 #122
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107663318
De mugo heeft genoeg opties, lijkt me. Je zou er een aardige moyogi uit kunnen trekken. De tweede pinus moet nog wel wat jaartjes wachten. :) En de spar... Lastig... Is de stam wel iets dikker geworden?
soooo, da's mooi!
  maandag 6 februari 2012 @ 09:21:50 #123
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107663367
@einschstein. Het komt veel voor dat de Ulmus zijn loof laat vallen na een verandering in temperatuur. Niet opgeven! :) Laat anders eens een foto zien.
soooo, da's mooi!
  maandag 6 februari 2012 @ 15:33:01 #124
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107675618
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 09:18 schreef LordofLeaves het volgende:
De mugo heeft genoeg opties, lijkt me. Je zou er een aardige moyogi uit kunnen trekken. De tweede pinus moet nog wel wat jaartjes wachten. :) En de spar... Lastig... Is de stam wel iets dikker geworden?
Mugo heeft wel opties qua takken maar de naalden vind ik wat minder, daarom had ik ook liever die Mughus Humpy versie gehad.
Jouw idee voor veel knopzetting op de takken is wat dat betreft een superidee, daar moet ik wel weer mee vooruit kunnen komen. ^O^

Die stam van die spar begint opzich wel mooi te worden, 6-7mm dik gok ik zo uit het raam kijkend.
Maar qua takken is ie gewoon minder.
  maandag 6 februari 2012 @ 15:38:40 #125
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107675832

"winterstalling"



Pinus Sylvestris(?) in klein plastic kasje, zal niet veel helpen tegen de kou maar dat bleek toch al minder ernstig dan gedacht.



de huidige stand van de spar, tikje triest maar ondanks alles probeert ie het wel, knoppen zitten er ook al aan.
Opzich wel makkelijk zo'n boompje waarbij het je niet veel uitmaakt, kan je daarop experimenteren zodat je goede bomen niet meteen verneukt worden.
  maandag 6 februari 2012 @ 18:51:00 #126
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107683566
Je zou het " back budden " ook op je spar kunnen proberen. Met een leuke jin top en een betere vertakking, moet je er een leuke shohin uit halen. :)
soooo, da's mooi!
pi_107709750
Pinus sylvestris is zeer winterhard. Waar het te koud is voor hen groeien helemaal geen bomen meer. -60 kunenn ze ook aan. Ze groeien echt in Rusland en Scandinavie tot in de poolcircel.
http://upload.wikimedia.o(...)vestris_range-01.png

Die dingen zijn echt taai. Ik zie redelijk wat dode douglas spar zaailingen in het bos. Waarschijnlijk vanwege het droge najaar doodgegaan. Dode pinus zijn echt heel moeilijk te vinden. Als je al een dode tak vindt zitten ze nog gewoon op een levende boom.

Hoe goed ze zijn voor bonsai is een ander verhaal. Maar het zijn echt hele taaie planten. Ook felle zon en droogte kunnen ze goed hebben. Heb best wel respect voor dat plantje. Ook een stuk mooier dan douglas sparren die aangeplant zijn voor de bosbouw. Het lijkt me dat zonder de mens de Pinus sylvestris de douglas spar relatief snel tot uitsterven zal dwingen.

Misschien dat het voor bepaalde cultivar anders ligt. Heb het nu over de planten in het wild. Maar dennen voor in tuincentra zijn bijna altijd pinus mugo of een ander soort.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 18:08:04 #128
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107720913
Pinus mugo is van alle pinussen de meest geschikte den voor bonsai. Naalden blijven acceptabel klein, winterhardheid is zeer goed, loopt goed uit op oud hout. En ja, deze den word het meest aangeboden bij tuincentra. Heel soms een verdwaalde parasol den of een Japanse witte den en de vliegeden. Ik heb ooit 2 pinus mugo gehad en was er zeer over te spreken. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door LordofLeaves op 07-02-2012 18:09:35 (Overbodige info) ]
soooo, da's mooi!
  dinsdag 7 februari 2012 @ 20:01:21 #129
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107725842
Persoonlijk vind ik dan de Pinus Parviflora/Pentafolia weer de mooiste, mooie naaldzetting en ook niet te grote naalden.
Ziet eruit als een kleine Pinus Nigra.
En de jeneverbes vind ik ook erg mooi, en ook erg makkelijk.
Je hoeft er maar heel weinig aan te doen en het ziet er al heel erg mooi uit, makkelijk "wolken" maken.

M'n bonsai hebben afgelopen nachten niet meer dan -6 gehad, afgelopen nacht had het voor een lang deel niet eens gevroren op m'n balkon.
Gelukkig geen siberische omstandigheden gehad :)
  woensdag 8 februari 2012 @ 18:32:24 #130
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107759251
Jeneverbessen zijn zeer mooie bonsai. En ja, het zijn de wolken die het hem doen, mits je ze ook mooi gaat uitwerken. Anders krijg je algauw dat "struik" idee en dat wil je tenslotte niet. Wel jammer dat de Shimpaku hier nauwelijks te krijgen is, hoewel de Blaauw ook een zeer mooie cultivar is. Stiekem hoop ik ooit nog een Rigida te krijgen, maar die kansen schat ik niet hoog in. :P

Mooi dat het niet meer gevroren heeft op je balkon. :) Nu op naar de lente! :D
soooo, da's mooi!
pi_107760259
Meh, bladen van mijn beiden bomen zijn wat.. apart.

Bij de ene gaan ze hangen en bij de ander worden ze donker.

Please don't die. ;(
  donderdag 9 februari 2012 @ 09:08:55 #132
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107780968
@einschstein. Kun je geen foto's posten?
soooo, da's mooi!
pi_107929274
Hier de foto's.



pi_107929294
Ik heb overigens van de Ligustrum een takje afgeknipt, met het resultaat dat de binnenkant nog gewoon groen was. :)
  maandag 13 februari 2012 @ 14:35:31 #135
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107929775
De iep heeft dringend water nodig! Je liguster zal ook blij zijn met een goede scheut water.
soooo, da's mooi!
  maandag 13 februari 2012 @ 15:16:02 #136
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107931233
Bladeren zijn inderdaad dof en droog, misschien door te weinig luchtochtigheid.
scheut water geven inderdaad en wat daarbij ook nog kan helpen is door de bomen in hun pot in een grote schaal te zetten met een laag water.
De potten mogen het water niet raken.
Het water in de grote schaal verdampt en zorgt voor meer luchtvochtigheid rondom de boom.

Eind van de week (als het zo rond de 10 graden is) zouden ze evt ook naar buiten kunnen.

Bedrading van de onderste boom is overigens ook niet helemaal op een correcte manier gedaan, veel te veel omwikkelingen.
Plus bedraden kan beter tijdens de groeiperiode gedaan worden (eind lente/zomer)
pi_107964007
Hallo Bonsai liefhebbers,

Ik heb van mijn vriendin een bonsai gekregen: een ligustrum nitida.
Als het goed is krijg ik hem morgen bezorgd!
Ik kan alleen weinig vinden over de ligustrum nitida (wel andere ligustrums, of een lonicera nitida / chinese kamperfoelie) weet iemand hier iets meer van?
Ik heb ooit al eens een ulmus parvifolia gehad, maar die had mijn vader laten doodgaan toen ik een maand op vakantie was (3 weken buiten laten staan bij 30 graden zonder water).
Heeft iemand tips met betrekking tot verpotten of iets dergelijks, moet je dat gelijk doen zodra je je boompje krijgt? En bemesten, is dat al nodig?

Het plaatje hieronder is de boom die mijn vriendin besteld heeft:



Het boek Bonsai van Harry Tomlinson heb ik ook weer uit het stof gehaald!
Ik heb er weer helemaal zin in!
pi_107967566
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:35 schreef LordofLeaves het volgende:
De iep heeft dringend water nodig! Je liguster zal ook blij zijn met een goede scheut water.
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 15:16 schreef SiGNe het volgende:
Bladeren zijn inderdaad dof en droog, misschien door te weinig luchtochtigheid.
scheut water geven inderdaad en wat daarbij ook nog kan helpen is door de bomen in hun pot in een grote schaal te zetten met een laag water.
De potten mogen het water niet raken.
Het water in de grote schaal verdampt en zorgt voor meer luchtvochtigheid rondom de boom.

Eind van de week (als het zo rond de 10 graden is) zouden ze evt ook naar buiten kunnen.

Bedrading van de onderste boom is overigens ook niet helemaal op een correcte manier gedaan, veel te veel omwikkelingen.
Plus bedraden kan beter tijdens de groeiperiode gedaan worden (eind lente/zomer)
Alright, heb de bedrading voor de zekerheid maar verwijderd.

Heb ook beide bomen maar even (flink) wat water gegeven. Enig idee wanneer ik ze weer flink wat water moet geven, of totdat ze weer een beetje normaal zijn?

Mijn Chinese Iep staat overigens alweer buiten, aangezien de temperatuur weer wat boven 0 komt. De Ligustrum staat at the moment nog steeds op mijn kamer, maar zoals iemand al zei. Misschien dat het daar wat te droog is? Dus misschien moet ik die ook een ander plekje geven. Zou alleen niet weten waar. Buiten zou handig zijn, maar dat vind de plant niet zo fijn.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 14:36:44 #139
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107968297
Grond niet helemaal uit laten drogen, eens per week water geven ofzo, buiten gaat dat allemaal wat makkelijker.
En zolang het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet te groot is geweest is het denk ik wel prima dat die iep nu buiten staat.
Vorst krijgen we toch voorlopig niet meer, ook geen nachtvorst.

En om binnen meer luchtvochtigheid rond de boom te krijgen dus in een schaal water zetten (zonder dat de pot het water raakt, pot op een steen zetten dus)

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 12:27 schreef simonvr het volgende:
Hallo Bonsai liefhebbers,

Ik heb van mijn vriendin een bonsai gekregen: een ligustrum nitida.
Als het goed is krijg ik hem morgen bezorgd!
Ik kan alleen weinig vinden over de ligustrum nitida (wel andere ligustrums, of een lonicera nitida / chinese kamperfoelie) weet iemand hier iets meer van?
Ik heb ooit al eens een ulmus parvifolia gehad, maar die had mijn vader laten doodgaan toen ik een maand op vakantie was (3 weken buiten laten staan bij 30 graden zonder water).
Heeft iemand tips met betrekking tot verpotten of iets dergelijks, moet je dat gelijk doen zodra je je boompje krijgt? En bemesten, is dat al nodig?

Het plaatje hieronder is de boom die mijn vriendin besteld heeft:

[ afbeelding ]

Het boek Bonsai van Harry Tomlinson heb ik ook weer uit het stof gehaald!
Ik heb er weer helemaal zin in!
Ik zou de eerste 3 maanden eigenlijk niks doen met een boom, alleen water geven en kijken of de boom gezond is of niet.
kijken of de boom van de lente een beetje uit wil lopen.
In de lente (als je de boom een maand of 2-3 hebt) is het waarschijnlijk wel verstandig om de boom te verpotten of in elk geval de aarde verversen en een minimale wortelsnoei geven.
Je kan dezelfde pot blijven gebruiken tot je een grovere wortelsnoei toepast (het jaar erop als je zeker bent dat je boom dit ook aankan)

en welkom trouwens :)
Goed dat je het boek van Tomlinson al hebt, daar staat ook heel veel info in (er zijn er hier meer mensen die 'm hebben)
Ik zal ook meteen een disclaimer geven, ik heb wat meer verstand van naaldbomen dan loofbomen, voor loofbomen moet je bij de anderen zijn ;)
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:43:06 #140
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107970710
@einschstein. Je geeft weer water als de akadama iets lichter van kleur word. Dit geld ook voor je liguster, al vrees ik het ergste voor je boom.

@simonvr. Wilkommen! Net als dat SIGNe zegt, je laat de boom eerst even bijkomen. Zoals gewoonlijk staat je boom in potgrond of een enge soort bonsai aarde. Als de lente aanbreekt ( tussen nu en 4 weken ), dan mag je de boom verpotten. Hoe? Dat staat goed omschreven in je boek en anders kunnen wij je helpen. Tegenwoordig word er geen bonsai aarde of potgrond meer gebruikt, maar substraat. En daar heb je heel veel soorten van.

Zet je boom niet meteen in de warme huiskamer, maar laat de boom rustig bijkomen in een verlichte, koele kamer. En info over de liguster is niet zo moeilijk te vinden. De standaard info over ligusters is voldoende. Succes en vergeet niet te vragen als je er niet uitkomt! :)
soooo, da's mooi!
  woensdag 15 februari 2012 @ 15:14:54 #141
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
  woensdag 15 februari 2012 @ 17:53:55 #142
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108014211
quote:
Beetje kitcherig. De bomen zien er vrij nep uit.
soooo, da's mooi!
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:26:04 #143
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108015339
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 17:53 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Beetje kitcherig. De bomen zien er vrij nep uit.
Maar toch wel een tof idee :)
Ik denk ook dat de bomen verder niet echt zijn, verpotten wordt erg lastig namelijk en snoeien en takken buigen ook.
  donderdag 16 februari 2012 @ 15:44:02 #144
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108046782
Nog een weekje of 2 en het grote verpotten van de buitenbomen kan beginnen.
Zelf ga ik in maart m'n Pinus Pentafolia in elk geval verpotten, die staat op oude harde aarde van de kwekerij.

Moet nog Biogreen en Vis-emulsie kopen bij Bonsai Focus en ik zit er over te twijffelen om een starters-setje van een Pinus Parviflora "Addocks Dwarf" te kopen bij de Bonsai Shop: http://www.bonsaishop.nl/(...)E2%80%99s-dwarf.html
(Jammer dat bonsaishop andere vloeibare mest heeft, scheelt toch verzendkosten)
  donderdag 16 februari 2012 @ 17:57:51 #145
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108050824
Ik maak altijd mijn eigen vloeibare mest, heel simpel en voordelig. Ik koop altijd een zak mest voor gazon en bodembeplanting ( wat dat ook wezen mag ) met een NPK van 16-12-8. Ik neem een paar handen vol korrels en stop het in een jute zak dat ik een weekje laat weken in een emmer water. En zie daar, een emmer vol vloeibare mest voor een zeer lange periode. De meeste flessen met vloeibare mest bevatten vaak maar een NPK waarde van 6-4-3, te weinig voor bomen in de groei en opbouw.
soooo, da's mooi!
  donderdag 16 februari 2012 @ 18:36:45 #146
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108051868
Vis-emulsie is NPK = 5 - 2 - 2
En Biogreen NPK 4-3-6.
Maar dat is dus te weinig?

Bij Bonsaishop hebben ze wel een vloeibare mest van NPK 7-5-6
En bij Bonsai Focus ook vloeibare 10-0-0, 0-10-0 en 0-0-10 mest, kan je zelf mixen maar dat lijkt mij dan weer lastig.
  donderdag 16 februari 2012 @ 21:13:02 #147
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108058429
Het ligt eraan. Voor een bonsai die al "af" is, dan is 4-3-6 meer dan voldoende. Bomen die volop in ontwikkeling zijn moeten het dubbele krijgen, wil je snel resultaat hebben. Voor loofbomen in de groei, is een 10-0-0 mest ideaal in de lente met betrekking tot knop en takken vorming, mits je niet gaat voor bloemen en fruitvorming. Ik zou het niet gebruiken voor dennen, dan zou ik eerder een 9-0-8 mest gebruiken.
soooo, da's mooi!
  donderdag 16 februari 2012 @ 21:56:37 #148
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108060795
Duidelijk een puntje waar ik nog veel over moet leren voor ik er verder mee ga merk ik.
Goed uitzoeken wat de bomen nodig hebben voor er weer een boom te vroeg dood gaat.

Ondertussen ook een afspraak gemaakt om in Maart een esdoorn bosje (3 stuks) en een olijfboompje te verpotten, zijn van m'n ouders (de bomen hebben ze ook van mij gekregen) en de aarde is in de afgelopen jaren nog vrij weinig aan gedaan.
De tuinman van m'n ouders heeft ze wel wat bijgehouden maar verder is het natuurlijk hun boom en hun zorg.

Welke aarde-mix zou een beetje goed zijn voor die boompjes?
Olijf mag dacht ik wel wat kalk in de aarde hebben bijv.
Maar ook dat moet ik verder uitzoeken.

[ Bericht 3% gewijzigd door SiGNe op 16-02-2012 22:12:21 ]
  vrijdag 17 februari 2012 @ 08:56:27 #149
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108070161
De aarde mix is niet moeilijk meer. Aangezien je akadama gebruikt met n of andere organische toevoeging, zal dit je standaard mix moeten worden. Je haalt de planten uit de schalen en spoelt de oude aarde eraf en plant ze in nieuw substraat.
soooo, da's mooi!
  vrijdag 17 februari 2012 @ 13:16:22 #150
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108076667
Even een toevoeging:

N (nitraat) : Zorgt voor nieuwe groei, dus aanmaak van nieuwe bladeren, naalden en takken. Ook zorgt het voor diktegroei van de takken en stammen. Ideaal voor elke bonsai in ontwikkeling.
P (phosfor): Zorgt voor een optimale wortelgroei. Elke boom heeft dit natuurlijk nodig. Tevens zorgt het ervoor dat in de herfst de wortels een extra portie aan energie kunnen opnemen en opslaan.
K (kali): Zorgt voor afharding van de bladeren en naalden. Tevens laat het bloeiende bomen nieuwe bloemknoppen aanmaken. Ook zorgt K ervoor dat bomen nieuwe knoppen aanmaken in de lente.

Wat te geven aan een (jonge) boom in ontwikkeling? Dan zou je in de lente en zomer een vloeibare of vaste bemesting kunnen geven in de vorm van 15-12-5 en in de nazomer/herfst 0-10-15.
Oude bonsai of bomen die "af" zijn, worden blij met een messtof van 7-5-6. Je wilt tenslotte niet dat takken zich gaan verdikken om zo de mooie vertakking te verstoren.

Bovenstaande geldt voor elke soort boom. Ongeacht naald of loofboom. Voor shohin zou je eventueel het nitraat (N) kunnen halveren i.v.m grootte van de bladeren/naalden.

[ Bericht 0% gewijzigd door LordofLeaves op 17-02-2012 13:17:45 (typo) ]
soooo, da's mooi!
  maandag 20 februari 2012 @ 11:40:19 #151
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108180624
Vandaag gaan de bomen weer naar buiten. Het zal ze zeker goed doen. Ook maar meteen een nieuwe stelling gebouwd. :)







soooo, da's mooi!
  maandag 20 februari 2012 @ 21:53:33 #152
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108205990
ziet er goed uit, opzich wil ik ook wel zoiets alleen heb ik geen ruimte er achter, dan krijg je een nep houten balkonscheiding of een wit geverfd bakstenen muurtje als achtergrond.. :'(
Welk hout zijn je planken trouwens? en is dat een beetje weerbestendig?
Ik wil m'n balkonrand namelijk wel iets breder maken.

En zie ik er ook potjes met alleen mos tussen staan? Of zitten daar accentplantjes in?

Ik zit zelf te twijfelen over m'n grote Jeneverbes (die dubbele halfcascade)
Die punten links en rechts zijn erg groot en daar mag meer detail in en mischien dat die ook wat korter gemaakt kunnen worden.
Nadeel is alleen dat die mooie punten uit meerdere takken bestaan die er samen mooi uitzien.
Haal daar een tak weg en de hele look van de boom is weg.

Hoe dan ook ziet ie er al sinds het begin van creatie redelijk hetzelfde eruit ziet, iets voller geworden maar nieuwe takken worden niet aangemaakt, voornamelijk nieuwe naalden
Bovenin krijgt de boom volgens mij niet genoeg voeding door de enorme takkenbos aan de onderkant.

Fotootje van dec 2010:

Linksonder is goed te zien dat die tak 2 takken zijn, vanaf een afstandje ziet het er mooi uit
Rechts is ook te zien hoe een korter stuk de tak eronder voller maakt.

Ik zit er ergens aan te denken om in elk geval die lange tak rechtsonder weg te halen, die erboven is nog wat van te maken.
Ben alleen nog niet helemaal zeker over welke ingrepen de boom mooier kunnen maken.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 08:53:06 #153
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108215548
De planken zijn gemaakt van standaard hout dat je koopt bij de bouwmarkt. Ze schijnen jaren mee te gaan en kosten geen drol. De schalen met mos zijn even ruimte opvulling. Als het mos gaat groeien ,komt het bij de bonsai terecht. In de lage ,bruine schaal staat wel een krokus, dus een accentplantje is het nu wel. :)

De jeneverbes is moeilijk, misschien moet je die tak gewoon laten zitten of je zou de onderste takken een stukje moeten inkorten en verder gaan uitwaaieren. Lastig,lastig.....
soooo, da's mooi!
pi_108293236
en iedereen al spullen besteld voor het ompotten ?
ik heb gister bestelling gedaan voor mijn bomen in duitsland.
iemand nog een site waar je een beetje goedkoop bonsai potten kan kopen?
heb er eentje nodig voor mijn Metasequoia glyptostroboides‏ maar die moet best groot zijn.
en wat raden jullie aan een ronde of een rechthoekig ?
  donderdag 23 februari 2012 @ 10:39:38 #155
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108293721
Gelukkig hoef ik niets te verpotten dit jaar. Ik koop altijd potten en schalen in Duitsland : www.bonsai.de
Niks geen scheef gebakken zooi en zeer winterhard, voldoende afvoergaten en gaten om de verankeringsdraden door heen te trekken.

Voor je mammoet zou je een donkerbruine, rechthoekige schaal moeten nemen. Op de Duitse site staat wel een schalenzoeker. Succes!
soooo, da's mooi!
  donderdag 23 februari 2012 @ 10:41:43 #156
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108293786
@SIGNe, waarom staat je jeneverbes in een semi cascade pot? Zou je niet liever kiezen voor een brede ronde of rechthoekige schaal?
soooo, da's mooi!
pi_108295808
@Lordofleaves zal is kijken ik heb de rest ook besteld bij bonsai.de
  donderdag 23 februari 2012 @ 18:02:47 #158
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108309785
Moet je ook eens kijken bij hun bonsai aanbod. Staan leuke bomen tussen voor een acceptabele prijs.
soooo, da's mooi!
  vrijdag 24 februari 2012 @ 00:56:47 #159
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108332541
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 10:41 schreef LordofLeaves het volgende:
@SIGNe, waarom staat je jeneverbes in een semi cascade pot? Zou je niet liever kiezen voor een brede ronde of rechthoekige schaal?
't is toch wel een redelijke semi-cascade dacht ik zo :)
De onderkant van de laagste tak zit iets later dan de rand van de pot.
Als ik een lagere pot zou nemen komen de takken bijna tot de grond van m'n balkon.
De stam heeft ook eigenlijk een beetje een rare kronkel, loopt meer horizontaal dan omhoog, daardoor zit alles ook een stuk lager.

Die grote takken aan de onderkant zorgen ervoor dat er maar weinig voeding in de top komt dus daar moet wel iets aan gebeuren.
Eerst maar een lichte snoei doen en dan maar kijken waar ik besluit om te pauzeren.
En misschien moet ik maar eens proberen te marcotteren, dat ik het minder mooie onderste deel van de stam (het horizontale deel) uiteindelijk helemaal kwijt ben.
Moet ik me alleen meer over inlezen hoe het precies moet, heb er geen ervaring mee.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 01:01:30 #160
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108332648
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 10:22 schreef soesla het volgende:
en iedereen al spullen besteld voor het ompotten ?
ik heb gister bestelling gedaan voor mijn bomen in duitsland.
iemand nog een site waar je een beetje goedkoop bonsai potten kan kopen?
heb er eentje nodig voor mijn Metasequoia glyptostroboides‏ maar die moet best groot zijn.
en wat raden jullie aan een ronde of een rechthoekig ?
Ik ben ook al een beetje aan het beginnen, moet nog wat mest bestellen en misschien nog wat akadama maar dan ben ik er wel klaar voor.
Hoe niet veel te doen en het is meer wortelsnoei en aarde verversen dan dat er ook echt een nieuwe pot omheen moet,
Een paar bomen staan op wat oudere aarde.
Ik moet in elk geval m'n Chinese pinus doen en een jeneverbes, die twee staan nog op aarde van de kas.

Mijn potten zijn voornamelijk oude potten of potten die bij starterssets zaten maar een paar potten (zoals die cascadepot) heb ik bij Lodder vandaan, hebben veel in huis liggen en in alle maten, geglazuurd, ongeglazuurd, e.d. en de prijzen vind ik ook wel meevallen.
Je zal er alleen wel heen moeten gaan.
Voordeel is wel dat je daar meteen kan zien hoe groot de pot is.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 08:55:00 #161
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108335148
@SIGNe, ik ga over een maand een Japanse kers marcotteren, ook voor de eerste keer. Moeilijk zal het zeker worden. :P Op youtube staan een aantal instructiefilmpjes, zoek ze maar eens op.
soooo, da's mooi!
  vrijdag 24 februari 2012 @ 14:16:33 #162
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108345707
Ik zag dat ze er bij bonsai.de ook speciale potjes voor hadden.
Maar goed, ik moet er nog over denken of ik dat ga doen en of ik daar neit beter nog mee kan wachten tot de stam die ik wil behouden dikker is
Als je begonnen bent kan je namelijk niet meer terug.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 15:51:32 #163
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108349686
Niks speciale potjes, dat zijn gewone kleine vijvermandjes. Super goedkoop en handig. :)
Mocht het misgaan, dan groeit de plant gewoon door. Het zal bij je jeneverbes iets moeilijker gaan dan bij mijn kers, maar zeker het proberen waard. :D
soooo, da's mooi!
  vrijdag 24 februari 2012 @ 16:00:40 #164
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108350094
http://www.bonsai.de/shop/rooterpot-p-12610.htm

Maar dat gaat bij mij inderdaad niet passen ivm. die zware knik.
  zondag 26 februari 2012 @ 10:11:17 #165
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108407378
Het ziet er nogal lomp uit. Kan me voorstellen dat je het niet kunt gebruiken. :P
soooo, da's mooi!
pi_108407431
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:40 schreef LordofLeaves het volgende:
Vandaag gaan de bomen weer naar buiten. Het zal ze zeker goed doen. Ook maar meteen een nieuwe stelling gebouwd. :)
Zit geen blad meer aan! Zijn ze niet dood? Een plant die standaard in huis staat heeft toch geen 'besef' van zomer en winter en blijft toch altijd in het blad?

Misschien waren mijn bonsai dus toch niet dood want die zagen er net zo uit ;(
  zondag 26 februari 2012 @ 11:16:24 #167
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108408588
Winterharde loofbomen gaan netjes met de seizoenen mee, dus laten ze het blad vallen in de herfst en lopen binnen nu en een paar weken weer uit. Helaas tot wat velen denken, zijn de meeste bonsai geen kamerplanten en horen buiten te staan.
soooo, da's mooi!
pi_108408825
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 11:16 schreef LordofLeaves het volgende:
Winterharde loofbomen gaan netjes met de seizoenen mee, dus laten ze het blad vallen in de herfst en lopen binnen nu en een paar weken weer uit. Helaas tot wat velen denken, zijn de meeste bonsai geen kamerplanten en horen buiten te staan.
Misschien ja, maar ik zag op mijn label dat ze niet onder de 15 graden kunnen.
  zondag 26 februari 2012 @ 16:39:44 #169
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108421884
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 11:16 schreef LordofLeaves het volgende:
Winterharde loofbomen gaan netjes met de seizoenen mee, dus laten ze het blad vallen in de herfst en lopen binnen nu en een paar weken weer uit. Helaas tot wat velen denken, zijn de meeste bonsai geen kamerplanten en horen buiten te staan.
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 10:14 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Zit geen blad meer aan! Zijn ze niet dood? Een plant die standaard in huis staat heeft toch geen 'besef' van zomer en winter en blijft toch altijd in het blad?

Misschien waren mijn bonsai dus toch niet dood want die zagen er net zo uit ;(
En sommige naaldbomen verliezen ook hun naalden, de larix bijvoorbeeld.
Die is sowieso een beetje tricky want als je 'm uitgraaft zien de wortels er ook dood en rot uit, maar dat hoort bij de boom.
Die heeft op de wortels ook bepaalde schimmels nodig omdat die het voedsel voor de boom verwerken.
Mijn larixen zien er ook kaal uit, op eentje na, die heeft nog wat groene naalden van afgelopen jaar.
Ik vind het eigenlijk vager dat ze niet zijn uitgevallen dan de naalden die wel zijn uitgevallen, zeker met de kou van afgelopen winter.
Ik had bij die larix (in trainingpot) ook al een knop gezien met groene naalden er in, een maand geleden al...

Veel tuincentrumbonsai zijn overigens niet echt bomen maar meer struiken, die zijn vaak wintergroen.
  zondag 26 februari 2012 @ 17:06:15 #170
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108422949
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 11:26 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Misschien ja, maar ik zag op mijn label dat ze niet onder de 15 graden kunnen.
Dan heb je een tropische boom gehad. Die zijn bijna altijd gedoemd om te sterven. Helaas.
soooo, da's mooi!
  donderdag 1 maart 2012 @ 22:56:51 #171
369255 hoogeboom
Bomen zijn relaxed
pi_108607919
Goedenavond,
kan iemand mij vertellen hoe een jeneverbes te snoeien is?
groeit bijvoorbeeld na het snoeien tot de kale middentakken het loof en kleine vertakking gewoon weer aan? of groeit het niet verder op gesnoeid verhoutte takken?

Ook heb ik op internet iets gelezen over het buigen van een stam 3 cm dik 90 graden om dmv splijten, veel raffia en draad? heeft iemand hier ervaring mee? ik wil namelijk een liggende stam van 3 cm dik 90 graden ombuigen of zou dit beter verdeeld kunnen worden over een aantal maanden?

Groeten, Thijs
  vrijdag 2 maart 2012 @ 11:12:48 #172
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108618383
De meeste jeneverbessen kunnen na een harde snoei weer uitlopen op oud hout, maar het verschild per soort. De chinensis en media blaauw lopen uit op oud hout, net als de procumbens nana. Met andere jeneverbessen heb ik geen ervaring.

Stammen zijn idd te splijten. Naaldbomen en coniferen zijn het beste materiaal om te gebruiken. Er is wel veel risico aan gebonden. De boom moet wel in top conditie zijn. Het is belangrijk om tijdens het splijten zoveel mogelijk levensaders te ontzien.
Wellicht wat handige info:

http://www.bonsaikunst.nl(...)iew&id=200&Itemid=38
soooo, da's mooi!
  vrijdag 2 maart 2012 @ 11:19:23 #173
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108618531

Een filmpje over takkensplijting, misschien kan het je helpen. :)
soooo, da's mooi!
  vrijdag 2 maart 2012 @ 15:28:21 #174
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108626511
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 22:56 schreef hoogeboom het volgende:
Goedenavond,
kan iemand mij vertellen hoe een jeneverbes te snoeien is?
groeit bijvoorbeeld na het snoeien tot de kale middentakken het loof en kleine vertakking gewoon weer aan? of groeit het niet verder op gesnoeid verhoutte takken?

Ook heb ik op internet iets gelezen over het buigen van een stam 3 cm dik 90 graden om dmv splijten, veel raffia en draad? heeft iemand hier ervaring mee? ik wil namelijk een liggende stam van 3 cm dik 90 graden ombuigen of zou dit beter verdeeld kunnen worden over een aantal maanden?

Groeten, Thijs
Dat groeit over het algemeen wel weer uit maar inderdaad niet bij elke soort.
Ik heb bij mijn Procumbens Nana (zie foto boven) maar heel weinig nieuwe takkengroei gehad gedurende jaren, maar dat kan door ietwat gebrakkige verzorging komen met nt wat mesttekort.

Tak splijten geeft altijd een lelijke wond.
Sowieso moet de snede zo scherp mogelijk gemaakt worden zodat de delen die weer tegen elkaar aankomen goed op elkaar passen.
Vaak wordt er op de snedes ook nog wat entpoeder gedaan zodat de wond ook sneller heelt.

Een stam van 3cm is opzich ook nog wel te buigen, de hoek zal alleen minder scherp worden.
Je moet dan 4 dikke stukken koperdraad evenwijdig aan de tak vastmaken met raffia, helemaal omwinden en dan flink buigen (evt met 2 personen)
Volgens mij was er op de site van bonsaifocus een filmpje over te vinden.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 19:08:53 #175
369255 hoogeboom
Bomen zijn relaxed
pi_108635298
bedankt voor de antwoorden,
ik hoop dan maar dat mijn versie ook uitgroeit op verhout spul.
wat het splijten betreft, ik laat dat nog wel even zitten aangezien ik nog amper ervaring heb op bonsaigebied.

Op internet had ik daar ook iets over gelezen signe, dat ze dan in de lengte wat draden leggen en alles goed inpakken met raffia tegen ingroeien. hier stond dan ook bij dat het buigen vermakkelijkt werd door splijten. maar ik probeer het nu zo zonder het splijtgedeelte..
het buigen misschien met een hulpmiddeltje, en zal het helpen de boom in de warmte zetten en de stam goed nat te maken? om het buigen te vermakkelijken?
de 11e wil ik wat gaan buigen, ik laat dan nog wel even weten hoe het is gegaan..
ik kijk er naar uit en zie er tegelijk tegen op haha..

en kan je loofgroei op plaatsen stimuleren? of is dat meestal gewoon wachten en hopen?

bedankt voor de info,
groet, Thijs
  vrijdag 2 maart 2012 @ 21:01:41 #176
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108640692
Je kan het beste even wachten totdat de bomen echt beginnen te groeien. De boom heeft dan zijn maximale sapstroom wat het buigen alleen maar makkelijker maakt. Het filmpje laat idd zien dat het een kwestie is van omwikkelen met natte raffia en de juiste draaddikte gebruiken. Wat ook belangrijk is om de wonden goed schoon te maken voordat je gaat omwikkelen met raffia.

Coniferen lopen nooit echt uit op de plek waar je graag nieuwe groei wilt zien, in tegenstelling tot veel loofbomen. Het is helaas een kwestie van gericht snoeien en dan maar hopen. Soms lukt het en soms niet. Belangrijk is dat er zoveel mogelijk licht komt tussen de takken en de kroon. Dit stimuleert de boom weer in uitlopen op oud hout dicht in de kroon en op takken.
Misschien kun je een foto laten zien van de boom? Succes! :)
soooo, da's mooi!
  zaterdag 3 maart 2012 @ 00:17:10 #177
369255 hoogeboom
Bomen zijn relaxed
pi_108649888
Na het weekend zal ik even een foto plaatsen. Ben niet thuis namelijk. Bedankt voor de info, fijn weekend .
Groet Thijs
  zaterdag 3 maart 2012 @ 02:14:24 #178
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108653826
Foto ben ik ook wel benieuwd naar, Jenerverbessen behoren tot m'n favorieten, ze zijn vrij makkelijk mooi te maken en je moet je best doen om ze dood te krijgen,
Voor beginners zijn het makkelijke bomen maar gevorderden kunnen er nog steeds erg mooie dingen mee maken.
  zondag 4 maart 2012 @ 23:29:06 #179
369255 hoogeboom
Bomen zijn relaxed
pi_108725561
[img][URL=http://www.fotosop.nl][IMG]http://www.fotosop.nl/afbeeldingen/7229504312303P2290042.JPG[/IMG][/URL][/img]
[img][URL=http://www.fotosop.nl][IMG]http://www.fotosop.nl/afbeeldingen/4304312303P2290047.JPG[/IMG][/URL][/img]

Dit is de jeneverbes zoals hij er nu bij staat, hij heeft een hele tijd in een donker hoekje gestaan en dat heeft hem denk ik niet goed gedaan..

op bonsaiempire had ik ook wat dingen gevraagd qua vorming etc. ik ben nu zover dat het een half cascade wordt, blijkt na op internet te zoeken het overgrote deel van jeneverbessen te zijn..
wat ik ermee wil doen is het volgende, of het lukt is vraag 2 maar eerst eens zien :).

hetgene wat rood is aangegeven is de tak/stam die ik omhoog wil buigen, misschien niet helemaal recht maar iets achterover. en dan verder zien of ik de takken wat netjes kan verdelen..

het blauwe deel zou het neerhangende stuk moeten worden.

het groene wil ik uiteindelijk gaan marcotteren. dus die laat ik eerst een beetje links liggen tot de rest is gevormd. of ik vorm hem mee en dan misschien later iets om te proberen.

als er nog tips of ideeen zijn is dat altijd welkom. ik ben namenlijk nog niet begonnen en kan het dus nog aanpassen.
  zondag 4 maart 2012 @ 23:35:24 #180
369255 hoogeboom
Bomen zijn relaxed
pi_108725863
http://www.fotosop.nl/afbeeldingen/1634804312303P2290042.JPG
http://www.fotosop.nl/afbeeldingen/4703004312303P2290047.JPG

mijn excuses voor de gare manier waarop ik de foto's plaats maar dit ben ik nog aan het uitvinden..
  maandag 5 maart 2012 @ 00:34:43 #181
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108728104
Ik zou 'm eerst wat snoeien (kale takken weg of korter) en er meer loof op laten groeien voor ik er iets mee zou doen.
Deze is vrij kaal op het moment.

Het lijkt me een vrij lastige boom omdat de onderste takken erg laag op de boom zitten, wat dat betreft zou je er evt ook nog aan kunnen denken om rood omhoog te buiten en groen+blauw beiden weg te halen maar dan zit je wel met 2 flinke wonden.
later kan je dat weer wegwerken door dat deel onder de grond te stoppen en uiteindelijk af te zagen als er genoeg wortels rondom zitten.

Heb je ook een foto op ooghoogte?
  maandag 5 maart 2012 @ 07:52:18 #182
369255 hoogeboom
Bomen zijn relaxed
pi_108731360
Hij is inderdaad vrij kaal ja.. al het dode spul had ik er even vanaf gehaald.
nu maar hopen dat er wat nieuws gaat groeien.
ik denkt er in ieder geval aan om dan alleen die ene tak omhoog te werken, en hem dan eens te laten rusten en wachten op nieuwe aangroei voor het grove snoeiwerk.

het schijnt namelijk dat je wat groen moet laten zitten om nieuwe aangroei te stimuleren, gelukkig heb ik die toppies nog niet afgeknipt.
zijn deze foto's goed? anders maak ik even nieuwe.

http://www.fotosop.nl/afbeeldingen/854270531703P2290049.JPG
http://www.fotosop.nl/afbeeldingen/914630531703P2290050.JPG
  maandag 5 maart 2012 @ 10:24:57 #183
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108733637
Oh yay!

Nooit gezien dat er op Fok! een bonsaigedeelte was! Ik ben net begonnen met bonsai, ik heb een Sageretia, pic:


Ik vind zelf dat de bladeren aardig groot worden, of heb ik ongelijk? :x
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  maandag 5 maart 2012 @ 14:14:21 #184
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108740968
Je zou zeggen dat je voor een eucalyptus zou gaan.. ;)

Prima boomje verder, ziet er gezond uit.
Hier ook weer: verpot 'm en zet 'm op nieuwe aarde, liefst een leuk Akadama mixje. (japanse klei)

Bladeren zien er inderdaad wat groot uit maar die kan je kleiner krijgen door takkensnoei en bladsnoei.
Knip gerust de helft van de grote bladeren af
http://www.bonsaikunst.nl(...)view&id=23&Itemid=38

Verder zou ik 'm buiten zetten.
Ik heb er ook weleens een gehad (2 zelfs, beiden al voor de winter dood) en ze lekken..
Ik had er een op m'n zuilspeaker staan binnen en na een tijdje zaten er allemaal glucosedruppeltjes op m'n speaker.
Kwam niet door luis maar uit de boom zelf.
  maandag 5 maart 2012 @ 18:39:26 #185
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108750349
Thanks voor je tips! Ik heb 'm alleen voor binnen gekocht.. -O-
Is er eventueel ergens anders een bonsai/prebonsai die ik wl voor binnen kan houden? :) Ik ben namelijk best bereid om er twee onder m'n hoede te hebben. En wat dat verpotten betreft: moet ik er dan ook een stuk van de wortels afknippen?
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  maandag 5 maart 2012 @ 21:30:18 #186
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108759855
Vanaf half mei kan de Sagaretia naar buiten. Je haalt de boom in september weer binnen. Een plek in de huiskamer vinden ze niet fijn. De enige boom die met enig succes binnen te houden is, is de Ficus. Die kom je als "bonsai" nog wel eens tegen.

En ja, bij een wortelsnoei, snoei je de wortels. Alleen moet je wel weten wat je gaat wegsnoeien. Zomaar iets wegknippen kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid van je boom.

[ Bericht 27% gewijzigd door LordofLeaves op 05-03-2012 21:31:52 (Ontbrekende info.) ]
soooo, da's mooi!
  maandag 5 maart 2012 @ 22:03:14 #187
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108762166
Ennnn hoe kan ik daar achter komen? :P
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  maandag 5 maart 2012 @ 23:07:01 #188
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108765935
Kijken.. zijn de wortels sterk of niet, zijn het veel wortels of is er nog meer dan genoeg ruimte in de pot.
Ook door wortelsnoei worden bladeren kleiner.
Je moet alleen wel uitkijken dat je niet teveel in een jaar gaat doen en al helemaal niet vlak achter elkaar.
Wortelsnoei is voor een boom best ingrijpend en moet daar ook eerst van herstellen.
Grondige taksnoei kan je dan beter het jaar erop doen.

Ik zou sowieso even die bonsaikunst website even doornemen, daar staat ook een hele hoop info.
En boeken van Harry Tomlinson staat ook een hoop in, het aanschaffen waard.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 08:53:01 #189
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108771943
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 22:03 schreef eucalyptus het volgende:
Ennnn hoe kan ik daar achter komen? :P
Erg simpel: Een boom haalt zijn voeding en vocht uit door fijne haarwortels. Hoe meer er hier van zijn, des te meer voeding neemt de boom op en hoe beter het groeit. Neem de boom eens uit de pot en bekijk de kluit eens. Als het goed is, moeten er meer fijne wortels zijn dan de dikke.
soooo, da's mooi!
  dinsdag 6 maart 2012 @ 13:26:04 #190
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108779516
Bedankt voor jullie informatie. Wat dat boek betreft: toevallig had ik die net uit de bieb gehaald! En ik heb nu als het goed is een boek in bestelling. De website heb ik al grondig bekeken, ik ben inmiddels heel wat wijzer geworden. Het wordt wel wat zo, denk ik! :D
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 18:01:36 #191
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108789332
Staar je niet blind op de boeken. De meesten zijn inmiddels sterk verouderd qua informatie over grondmengsels.
soooo, da's mooi!
  dinsdag 6 maart 2012 @ 20:45:42 #192
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108796256
Gewoon zoals ik doen: aankloten :)
Als het lukt heb je mazzel en anders heb je pech..
Met een klein beetje lezen voor je begint aan dingen kom je al een heel end en voor de dingen waarover je twijfelt vraag je hier tips, werkt prima tot nu toe.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 13:40:07 #193
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108902878
M'n boom (Sageratia van hierboven) krijgt wat gele blaadjes. Waar komt dit door? Te weinig/te veel water? Hoe kan ik dit voorkomen? :?

[ Bericht 0% gewijzigd door eucalyptus op 09-03-2012 13:40:20 (typo) ]
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 15:06:07 #194
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108906321
Pot op een bakje water zetten zonder dat het water zelf de pot raakt.
Ik gok (disclaimer: ik heb geen verstand van loofbomen, gaan bij mij ook snel dood) dat de lucht rondom de boom te droog is.
In veel huizen is de lucht te droog, vooral 'swinters

teveel/te weinig water kan je voorkomen door alleen water te geven als de pot droog is of in elk geval als de aarde wat droog aanvoelt.
Als je te weinig geeft is de aarde snel droog en moet je dus ook weer bijgieten, geef je teveel dan merk je dat omdat je na 3 dagen nog steeds natte aarde hebt.

Het beste zou volgens mij zijn om de boom naar buiten te doen, overdag moet dat prima kunnen, 's nachts is misschien nog wat te koud voor jouw boom.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 16:14:13 #195
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108908577
Maar.. Ik ben geen expert ofzo - maar ik heb altijd begrepen dat het voor planten en bomen nooit goed is om ze vaak van staanplaats te wisselen. Klopt dat niet?
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 16:15:12 #196
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108908617
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 13:40 schreef eucalyptus het volgende:
M'n boom (Sageratia van hierboven) krijgt wat gele blaadjes. Waar komt dit door? Te weinig/te veel water? Hoe kan ik dit voorkomen? :?
Wil je weten wat het echt is? De sageretia is niet geschikt voor bonsai in ons klimaat. Wat er ook gezegd word qua verzorgingstips, het zal je boom niet redden. Bomen op een schaalt met steentjes en water ... Het effect op de vochtigheid omhoog te gooien is vrijwel nihil. Alleen als je over een goede, warme tuinkas kan beschikken met een zeer hoge vochtigheidsgraad , dan zou je erover na kunnen denken.

Veel mensen willen nu eenmaal een bonsai in de kamer, want het staat prachtig. Alle soorten voor buiten, zowel loof als naaldbomen, zijn niet te houden in een droge, warme huiskamer. De commercie springt daar handig op in en verkoopt tropische planten in een bonsaischaal om het zo echt te doen lijken. Wat je ook in je huiskamer gaat zetten ( sageretia, carmona, serrisa , ficus, ulmus, podocarpus.). Ze gaan het nimmer goed doen. Misschien kom ik hard over, maar de realiteit is niet anders.
soooo, da's mooi!
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:16:52 #197
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108910610
Nah, niks hard.. zo is het gewoon..
Bomen horen buiten en als ze binnen staan dan is het altijd maar voor eventjes.

BMW heeft bijvoorbeeld ook in hun hoofdkantoor een showroom met echt prachtige bonsai, bomen van duizenden euro's. Je ziet er alleen maximaal een stuk of 12 staan, ze wisselen de bomen elke 3 weken(?) om met bomen die buiten in een kas staan.
Plus die hele showroom heeft ook klimaatcontrole, speciaal licht, etc..
Oftewel, niet heel makkelijk om ze binnen te houden.
Artikel staat hier: http://www.calameo.com/re(...)?authid=wYYGHkw1FBsx

Ik zie trouwens dat je op http://www.bonsaifocus.com/articles.html ook artikelen kan bestellen.
Staat nu ook een artikel over (vloeibare) bemesting http://www.bonsaifocus.co(...)hoe-te-bemesten.html
  vrijdag 9 maart 2012 @ 20:08:12 #198
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108916429
@SIGNe, de bomen bij BMW waren van Walter Pall. Deze zeer bekende bonsaimeester paste inderdaad groeilampen toe. Je kan op zijn site lezen hoe dit allemaal in zijn werk ging. :)
soooo, da's mooi!
  vrijdag 9 maart 2012 @ 23:07:16 #199
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108925377
Conclusie is dat ik 'm dus eigenlijk buiten neer moet zetten :P
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 09:39:33 #200
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108932599
Nee, het is een sub tropische boom. Als de nachttemperaturen boven de 10 graden uitkomen, dan kan de boom met een gerust hart buitenstaan. Nu is het een kwestie van de boom in leven houden. :P Succes!
soooo, da's mooi!
  zaterdag 10 maart 2012 @ 14:48:19 #201
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108939422
In een klein kasje kan het nu ook wel..
De temperatuur zou volgende week al tegen de 15graden aanlopen als meteoconsult het bij het recht eind heeft.

Ik hoop trouwens dat je je hierdoor niet uit het veld laat slaan overigens.
Op bonsaifocus.nl en bonsaishop.nl hebben ze ook best leuke en voordelige loofboompjes.
Bij Bonsaishop hebben ze zelfs startersetjes waarbij je een boom, aarde, draad en een pot krijgt voor een leuke prijs.
http://www.bonsaishop.nl/bonsai/startersets.html is 10 bijv.
  zondag 11 maart 2012 @ 22:34:01 #202
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108991994
Die heb ik gekocht :).
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  zondag 11 maart 2012 @ 22:36:31 #203
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108992170
Tof ^O^
Is ook veel leuker, zelf iets maken en dat in leven houden.

Elke maand hebben ze weer een nieuwe starterset dus er komt altijd wel iets leuks voorbij.
Ik was zelf helaas net te laat voor een Addocks dwarf (den) maar volgende keer beter.
  zondag 11 maart 2012 @ 22:39:55 #204
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108992368
Echt? Gaaf. Ik ben er waarschijnlijk weer als de kippen bij als er een nieuwe is. Ik mag die dingen! *O*
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  maandag 12 maart 2012 @ 00:29:30 #205
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_108997205
M'n jeneverbes kwam ook bij hun vandaan, zij stellen overigens voor om van een Procumbens Nana een (semi-)cascade te maken maar ik vind opgaande stijl/moyogi mooier.
Prima setjes en je krijgt er alles bij om te beginnen, aarde, draad, gaas, biogold en pot.
  maandag 12 maart 2012 @ 13:42:15 #206
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109008530
Ik ben zelf ook niet zo'n fan van (semi)cascade.. Je moet er waarschijnlijk van houden!
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  maandag 12 maart 2012 @ 14:47:11 #207
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109011106
Ah, m'n vis-emulsie, biogreen mest en 5 liter Akadama is ook binnengekomen.
Ik begreep dat het woensdag een mooie dag gaat worden dus dan maar verpotten.

LordofLeaves, heb je toevallig nog een tip over hoe je oude aarde een beetje goed van de wortels kan krijgen zonder ze te beschadigen?
Aarde droog laten worden of juist kletsnat maken?
  maandag 12 maart 2012 @ 17:57:02 #208
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109018263
Hmmm ik ben niet zo ervaren, maar ik heb in filmpjes vaak gezien dat ze dat gewoon met een tuinslang doen!
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  maandag 12 maart 2012 @ 18:15:30 #209
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109018920
@SIGNe, zoals eucalyptus al zegt: de tuinslang erop of onderdompelen in een emmer met water om zo de oude aarde er tussen uit de peuteren. Het is even een vies en lastig werkje, maar dan heb je het in 1 keer goed. Wat moet ik verstaan onder vis emulsie?
soooo, da's mooi!
  maandag 12 maart 2012 @ 19:37:19 #210
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109022055
Volgens de verpakking:
Vis-Emulsie is een milde vloeibare organische meststof die voor een compacte, gezonde groei zorgt.
Het wortelssysteem en de productie van bloemen versterkt.
Geschikt als voorjaarsmest voor alle soorten buiten- en binnenbonsai.
Bijzonder geschikt voor Azalea's.
NPK 5-2-2
En Biogreen is voor compacte groei, hoge weerstand en betere haarwortelontwikkeling
NPK 4-3-6

Beiden dus vrij mild qua NPK, maar in principe kan je een dubbele dosis geven en dan heb je 10-4-4 en 8-6-12


Voor woensdag dus maar even een tuinslang regelen, die heb ik niet eens :D
Of ik zou het onder de douche moeten doen.. ook nog een optie (wel met koud water natuurlijk)
  maandag 12 maart 2012 @ 21:43:33 #211
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109029366
Ik heb ondertussen al 3 keer bemest met een samenstelling van 7-5-2. Donderdag ga ik beginnen met 15-12-5. :D Scheelt dat ik niks heb hoeven te verpotten dit jaar. :)
soooo, da's mooi!
  maandag 12 maart 2012 @ 21:54:52 #212
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109030108
Kan iemand hier me uitleggen hoe dat werkt met vaste mest? Ik heb namelijk bij 't startersetje van bonsaishop.nl vaste mest gekregen, hoe gebruik ik dat spul?

< noob
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 00:57:01 #213
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109038195
Gewoon op de aarde leggen en water geven :)
1 a 2 blokjes..
  donderdag 15 maart 2012 @ 16:21:17 #214
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109133862
Net begonnen met verpotten van m'n Pinus.
Nu weet ik dat er schimmels rond de wortels van dennen zitten die zorgen dat voedingsstoffen worden omgezet en dat er altijd wel wat schimmel in een pot zit van een den..maar zoveel???
Ik had het nog niet eerder in die hoeveelheden gezien :o :


  donderdag 15 maart 2012 @ 17:38:25 #215
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109136441
Uurtje later:






Ik heb het toch droog van de aarde ontdaan ivm. de schimmels.
De kans op haarwortelbreuk is dan wel wat groter (hoewel de aarde nog losser was dan ik dacht) maar ik wil die schimmels ook niet wegspoelen.
Een gedeelte van de oude aarde (hoofdzakelijk de schimmels) mix ik ook met de nieuwe aarde.

En dan nu maar kijken in welke pot ik 'm ga doen: die blauwe voor, die blauwe achter (dieper, beter als trainingpot) of een kleinere vierkante (bruin ongeglazuurd) waar ik Tinus de Pinus in had..
Opzich horen geglazuurde potten bij loofbomen en ongeglazuurde bij naaldbomen maar da's ook niet echt een vaste regel.
  donderdag 15 maart 2012 @ 19:14:22 #216
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109139301
't is de vierkante pot geworden, past er toch beter bij dan dat felle blauw.
Ik zal daar morgen een foto van plaatsen, 't is donker buiten :)

Ondergrondje van grove Kyriu, daarop wat kleinere Bims steentjes en vervolgens opgevuld met Akadama.
Heb ook meteen m'n bomen voor het eerst met die vis-emulsie bemest.
de knoppen van m'n larixen beginnen ook al te groeien trouwens, volgende week zullen denk ik de eerste groene stukjes te zien zijn.

Juniperus Scopularus is de volgende die aan de beurt is, moet alleen nog even uitzoeken hoe ik een bergje kan maken met Akadama. (aarde dus niet vlak)
pi_109140207
Het is (bijna) lente en ik ga nu bijna beginnen met mijn eerste eigen bonsai. Laatste maanden goed ingelezen en ik ga gewoon rustig en voorzichtig beginnen met een azalea. Heb (nog) niet echt groene vingers, maar mijn vader gelukkig wel dus die zal het ook goed in gaten gaan houden.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  donderdag 15 maart 2012 @ 20:21:43 #218
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109142744
Azalea, heel mooi! Maar ik heb zelf geen idee hoe je er een bonsai van moet maken :X
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  donderdag 15 maart 2012 @ 20:39:27 #219
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109143905
Snoeien :)
En liefst met een goede soort beginnen, Satsuki Azalea's bijvoorbeeld.
Bij Lodder hebben ze in het voorjaar hun showroom mee gevuld.
zie net dat de grote voorjaarshow weer is geweest maar in Mei zal de showroom er weer zo uitzien gok ik:

http://www.lodderbonsai.nl/
  donderdag 15 maart 2012 @ 23:06:10 #220
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109153403
Wow, prachtig! Zou zelf ook wel zo'n ding willen hebben =D
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  donderdag 15 maart 2012 @ 23:33:31 #221
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109154631
Op marktplaats zag ik er vandaag nog een paar staan, niet eens zo duur..
pi_109156745
Ga dit jaar langs Lodder. Volgend jaar waarschijnlijk op bezoek in Kanuma.

Ik vind het trouwens voor een beginner wel erg duur om een satsuki bonsai te kopen. Je weet dan nog helemaal niets van bonsai en je hebt dan al een topstuk.
Ik heb zelf niet veel ervaring met bonsai, maar ik hoor van mensen dat ze eerst wel een paar bonsai dood laten gaan voor dat ze het echt leren.

Japanese azalea kun je redelijk goed stekken. Dat is dan wel een langzaam beginnen, maar azalea hoeven niet per se een hele dikke stam te hebben. Je kunt ook veel leren qua bedraden en styleren met azalea zonder er een echte bonsai van te maken. Het zijn immers geen bomen en ze bloeien.

Satsuki-type bloemen zijn natuurlijk het mooist. Maar de meeste azalea te koop in Nederland zijn puur landschapsazalea. Die hoeven niet een hele mooie bloemvorm te hebben en verschillende soorten bloemen is dan een nadeel. Je wilt dan juist een struik die een paar weken echt helemaal felgekleurd is. Dat doen die cultivar erg goed, maar voor bonsai minder interessant.
Maar als je Nederland heel goed afspeurt kun je soms een kweker vinden die vaak wat Amerikaanse satsuki-type azalea heeft.
En vaak is het beter om tuincentrum azalea te stekken omdat je ze anders tot bijna niets terug moet snoeien.

Er zijn eigenlijk in de EU geen bedrijven die zelf stekjes van satsuki azalea kweken. Verder heeft het ook geen nut om die te importeren. Dus dan moet je op zoek naar andere amateurs.
In Japan kopen de meeste satsuki hobbyisten gewoon stekjes van 2 tot 6 jaar oud. Die kosten dan iets van 500 tot 3000 yen (ofwel 5 tot 30 euro). Nieuwere cultivar die heel snel populair worden zijn vaak duurder omdat er gewoonweg minder aanbod is omdat een nieuwe cultivar uiteindelijk uit 1 enkel zaadje is gekomen en er dus maar een moederplant en dus het aantal stekjes wat gemaakt kan worden beperkt is. En nieuwe cultivar ontwikkelen gaat gewoon door. Laatste jaren zijn er weer enkele prachtige bijgekomen.

Enige hobbist in Europa die op zijn website satsuki stekjes aanbiedt is Jacques Marty
http://www.poteriedepuymoyen.com/

In toe toekomst hoop ik hetzelfde te gaan doen. Ben ook bezig mijn eigen cultivar te kweken. Winterhardheid is soms nog wel een punt en satsuki azalea zijn soms in Nederland nog wat grillig.
Ze beginnen ook veel eerder met groeien dan de normale azalea die we hier hebben. De mijne zijn sinds een week al zichbaar aan het groeien en zijn daarmee een van de eerste vaste planten in mijn tuin die uit de winterslaap komen (buiten dingen als hazelaar en hortensia). Dat ze in potten staan wil waarschijnlijk wel helpen, maar dat doen mijn andere azalea ook. Echter, die wachten eerst even om daarna te gaan bloeien. Satsuki groeien eerst en bloeien een maand later.

Verder raad ik azalea zeker aan om als beginner geinteresseerd in bonsai wat mee te prutsen. Zijn bijvoorbeeld veel gemakkelijker dan dennen. Reageren erg goed op snoei en verpotten. En ook al is ze lelijk als een bonsai, als ze bloeien zijn ze altijd mooi.
Sommige bonsai van beginners zijn nogal vaak stokjes in bonsaipotten want er is begrijperlijkerwijs niet altijd het geduld om eerst 20 jaar lang een dikke stam te groeien. Dat kun je met een azalea gerust doen. Zeker met een mooie satsuki cultivar die het juiste bloempatroon heeft.


Verder maakt het qua bonsai niet uit of je Japanese azalea een satsuki is of niet. Dat is grotendeels een bloemenverhaal. Cultivar verschillen wel redelijk in groeipatroon, bladvorm, mate van wintergroenheid en winterhardheid. Sommige cultivar in Nederland met redelijk wat satsuki genen zou ik persoonlijk juist afraden voor bonsai. Eigenlijk zijn alle cultivar die ik in Nederland met regelmaat tegenkom en die satsuki genen hebben cultivar met hele grote bloemen en redelijk grote bladeren.

Dus vanaf begin april gewoon op zoek naar Japanese azalea die jij heel mooi vindt. Ik ken de meeste cultivar die in Nederland te koop staan redelijk goed. Dus als je wat vindt vraag me gerust wat voor cultivar het is.
In Juni kun je de nieuwe groei snoeien en stekken. Je kunt zo 10 tot 30 stekjes van 1 plant halen. In enkele gevallen is het ook de moeite waard om van de plant zelf ook een bonsai te maken. Maar vaak kun je hem, als je echt iets met azalea hebt, beter gewoon als tuinplant voor de bloemen houden.
  vrijdag 16 maart 2012 @ 15:34:43 #223
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109170790
En het resultaat van gister:


M'n shohin-pinus heeft van de winter wel een klap gehad, naalden zijn een beetje bruinig.
Kan ook zijn dat het oude naalden zijn (3 jaar oud) en dat die toch al uit horen te vallen maar vorig jaar heeft ie niet heel veel gedaan qua naaldzetting.
Wel kleine beginnende naaldjes maar die zijn niet verder gegroeid: halve cm lang ofzo.
Kan daarmee wel een enorm mooie shohin worden in de toekomst, moet alles wel wat dikker worden.

(onder de aarde zit gewoon Akadama, Bims en Kiryu, aarde is maar dun laagje maar ga ik wel zoveel mogelijk weg halen, houdt teveel vocht vast voor zo'n klein boompje.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 10:32:37 #224
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109197393
Ziet er fraai uit SiGNe, en je shohin idem. Die naalden sodemieteren er vanzelf een keer af denk ik, zo gebeurt het bij de meeste naaldbomen. Groeit wel weer terug ^O^
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 11:16:43 #225
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109198207
@SIGNe, heb je bij die eerste pinus niet een beetje teveel wortels en oude grond weggehaald? De schimmelvorming zag er prima uit btw. Deze boom is in topconditie. :)

De bruine naalden aan je shohin zien er wat zorgelijk uit. Kans is groot dat je die tak gaat verliezen.
soooo, da's mooi!
  zaterdag 17 maart 2012 @ 15:04:31 #226
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109203239
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 11:16 schreef LordofLeaves het volgende:
@SIGNe, heb je bij die eerste pinus niet een beetje teveel wortels en oude grond weggehaald? De schimmelvorming zag er prima uit btw. Deze boom is in topconditie. :)

De bruine naalden aan je shohin zien er wat zorgelijk uit. Kans is groot dat je die tak gaat verliezen.
Bij de pinus heb ik wel de oude grond bijna volledig weggehaald maar die grond heb ik apart gehouden.
De wortels heb ik niet of nauwelijks gesnoeid en ik heb veel schimmels op de wortels laten zitten.
Bij het verpotten heb ik wat grotere vlokken schimmels uit de oude aarde bij de nieuwe aarde gemengd, er is dus een basis om te groeien.

Bij de shohin ben ik er inderdaad bang voor dat die tak verloren gaat worden, zit er aan te twijfelen of ik er een gedeelte af moet halen om te back-budden of dat ik het laat gebeuren in de hoop dat de schade meevalt.
Ik kan er dan altijd nog een jin van maken.
MIsschien dat goede bemesting ook kan schelen.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 18:00:47 #227
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109207560
Ja, een jin is zeker een optie. Het zou zeker bij de boom passen. :)
soooo, da's mooi!
  zaterdag 17 maart 2012 @ 19:27:25 #228
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109210286
En opzich zitten er ook nog wel kleine scheuten aan de tak, misschien dat die dit jaar ook wat meer gaan groeien.
We zien wel :)

Zeg, jij had volgens mij een tijd geleden ook nog een tip over hoe je een heuveltje kan maken op de aarde.
Ik weet alleen niet helemaal meer wat je zei en ik kan het ook niet terugvinden.
Of je dat nou deed met gewone aarde/turf of van akadama weet ik niet meer.
pi_109212679
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 19:27 schreef SiGNe het volgende:
En opzich zitten er ook nog wel kleine scheuten aan de tak, misschien dat die dit jaar ook wat meer gaan groeien.
We zien wel :)

Zeg, jij had volgens mij een tijd geleden ook nog een tip over hoe je een heuveltje kan maken op de aarde.
Ik weet alleen niet helemaal meer wat je zei en ik kan het ook niet terugvinden.
Of je dat nou deed met gewone aarde/turf of van akadama weet ik niet meer.
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 17:56 schreef LordofLeaves het volgende:
Een bergje maken in potten is niet zo heel moeilijk. Kwestie van meer substraat onder de plek stoppen waar je de berg wilt hebben.
Je Juniperus is aan een bedradingsbeurt toe. Je zou er een leuke klassieke Japanse vorm van kunnen maken. Een afwijkende moyogi misschien.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 20:55:10 #230
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109212941
Ah thnx ^O^
Ga ik dat binnenkort proberen, wanner is het weer echt lekker buitenweer? :)

De Esdoorns van m'n ouders ga ik binnenkort ook meenemen, voor 20 april moeten die ook verpot zijn (is m'n zus jarig, die woont dichterbij dan m'n ouders)
Het zijn er 3 in 1 pot en ik heb nog niet eerder een bosje verpot.
pi_109214588
Mooi topic, hier ga ik ook meelezen.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 21:58:59 #232
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109214918
Je post in het zaden-topic heeft me ook nieuwsgierig gemaakt naar je jeneverbes.
Als ie er een beetje grijs/blauwig uitziet, dat hoort bij het type (mediaXblaauw) (en dan is het volgens mij de bedoeling om ipv media het type boom in te vullen, procumbensXblaauw of scopularumXblaauw bijv.)
Misschien dat je er een foto van hebt/kan maken?
pi_109215129
Ik zal morgen een foto hier plaatsen, het is trouwens nog geen Bonsai project maar ik wou die voor de bessen zeg maar, dat werkt schijnbaar medicinaal of ontgiftend.

Ik ben ook op zoek naar een berkenboom, maar kan er hier in de buurt geen vinden die niet op prive terrein staat..voor het berkensap, nu nog maar heel even af te tappen als ik het goed heb begrepen.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 22:18:20 #234
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109215443
@SIGNe, ik heb sinds een week of 3 een nieuwe Juniperus Chinensis Shimpaku. Het is dat dit soort echt groen is, anders kun je de verschillen tussen de Blaauw en de Shimpaku niet zien. :P

Het mooie weer breekt over een paar dagen weer aan. Komt goed uit, mijn azalea staat al in knop. Mijn kers heeft niet gebloeid dit jaar, wellicht 2013 weer. :) In alle bomen zitten de knoppen, sommigen zijn al uitgelopen. Alleen de zelkova laat nog geen teken van leven zien. Ik kan niet wachten om deze boom in actie te zien. :)
soooo, da's mooi!
pi_109228924
Gister m'n berk verpot, dit wordt zijn 2e zomer.



Binnenkort maar eens kijken of ik nog een leuke boom kan bestellen/gaan halen ergens in de buurt.
  zondag 18 maart 2012 @ 18:50:37 #236
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109243026
Het word tijd dat deze berk eens takken gaat aanmaken, aangezien zijn tweede zomer ophanden is.
soooo, da's mooi!
pi_109243672
:)
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 21:58 schreef SiGNe het volgende:
Je post in het zaden-topic heeft me ook nieuwsgierig gemaakt naar je jeneverbes.
Als ie er een beetje grijs/blauwig uitziet, dat hoort bij het type (mediaXblaauw) (en dan is het volgens mij de bedoeling om ipv media het type boom in te vullen, procumbensXblaauw of scopularumXblaauw bijv.)
Misschien dat je er een foto van hebt/kan maken?
Hier de Jeneverbes


Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_109244468
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 18:50 schreef LordofLeaves het volgende:
Het word tijd dat deze berk eens takken gaat aanmaken, aangezien zijn tweede zomer ophanden is.
Ja inderdaad, daar gaat hij volgens mij nu mee beginnen, onderaan zitten er al 2 kleine vertakkingen.
We zullen wel zien of het iets wordt.
  zondag 18 maart 2012 @ 20:03:33 #239
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109246001
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 19:08 schreef Gertje-Plongers het volgende:
:)

[..]

Hier de Jeneverbes
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Veel kalk in het water?
Heb je ook een foto van de zijkant/stam?
  zondag 18 maart 2012 @ 20:57:11 #240
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109248819
Mijn Ilex doet het slecht, zijn bladeren zijn kurkdroog! De wortelkluit is altijd vochtig, nooit te nat en ook nooit te droog. 2-3 weken geleden heb ik hem ontvangen via Bonsaishop.nl. Iemand suggesties hoe ik dit op kan lossen? :X
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  zondag 18 maart 2012 @ 21:05:20 #241
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109249274
Staat ie binnen of buiten?
  zondag 18 maart 2012 @ 21:19:35 #242
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109250206
Binnen.
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  maandag 19 maart 2012 @ 00:54:27 #243
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109261365
Denk dat je 'm toch beter buiten kan zetten, binnen is een te droge omgeving gok ik.
  maandag 19 maart 2012 @ 07:16:28 #244
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109262915
Is het buiten niet te koud? :x
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  maandag 19 maart 2012 @ 08:48:37 #245
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109263756
Nee, meteen buiten zetten. Ilex zijn geen binnen planten.
soooo, da's mooi!
pi_109263877
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 20:03 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Veel kalk in het water?
Heb je ook een foto van de zijkant/stam?
Doe ik straks even maken.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  maandag 19 maart 2012 @ 15:13:04 #247
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109274479
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 07:16 schreef eucalyptus het volgende:
Is het buiten niet te koud? :x
In het zonnetje uit de wind is het best lekker warm.
en bomen kunnen ook beter tegen kou dan tegen warmte.. tenzij het zomer is en er genoeg sappen in de boom zitten om alles te koelen (en ook dan niet in de volle zon tijdens de middag)

Je ziet in Japanse films e.d. vaak wel ook binnen bonsai staan maar die staan normaal altijd buiten.
Vroeger werd voor speciale gasten de mooiste boom even binnen gezet op een mooie displaytafel om te laten zien hoe gediciplineerd en creatief de gastheer is.
De Japanse cultuur draait een beetje om hirarchie en onderdanigheid en dus jezelf bewijzen tegenover mensen die boven jou op de ladder staan.
  maandag 19 maart 2012 @ 16:26:59 #248
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109277197
Thanks, hij staat buiten :).
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
pi_109279011
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 20:03 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Veel kalk in het water?
Heb je ook een foto van de zijkant/stam?
Het zat op de bladeren zelf ? Ik zou niet weten wat dat is. Je kunt het er af halen met je nagels. Vreemd. :?
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_109279563
het is bijna lente :D en loopt bij jullie ook al alles uit ?
mijn malus staat al in blad mijn acers lopen ook al uit en mijn Forsythia‏ begint ook al bloemen te krijgen

  maandag 19 maart 2012 @ 18:06:46 #251
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109280569
Jazeker, op de pseudo larix en de zelkova na. :)
soooo, da's mooi!
  maandag 19 maart 2012 @ 23:07:25 #252
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109296095
Mijn larixen nog niet, ik zag m'n "controleboom" in de buurt al wel kwastjes krijgen en die boom loopt zo'n 2-3 weken voor op de mijne.
Begin april verwacht ik dus ook weer groen te zien.

En een pseudo-larix hoort toch groen te blijven 's winters?
Daaraan kan je zien dat die pseudo is.. een gewone larix verliest 's winters wel z'n naalden.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 08:52:14 #253
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109303488
Ook pseudo larix verliezen hun naalden in de herfst. Je kan ze makkelijk onderscheiden door de naaldgrootte en de hoeveelheid naalden uit n knop.
soooo, da's mooi!
  woensdag 21 maart 2012 @ 00:26:18 #254
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109341651
Hmm naja.. er is in elk geval een boom die sterk op de larix lijkt (of zelfs een larix-soort is) die z'n naalden 's winters niet verliest.
M'n ouders hebben er een in de voortuin en ik denk dus elke keer dat het een pseudo-larix is.
Volgens mij is die discussie hier ook al een keer geweest tussen ons twee maar dan is het er toch weer ingeschoten :D

Mijn larixen beginnen overigens al wat groen in de knoppen te vertonen, beginnen net open te gaan.
Alleen die grotere in de trainingspot heeft nog vrij kleine knoppen maar gek genoeg hebben een paar naalden gewoon de herfst en winter overleefd en zitten nog steeds aan de boom.
die (plastic) pot was overigens kapotgevallen dus nu staat ie in de keramische pot van de pinus, bijna even groot :)
  woensdag 21 maart 2012 @ 15:58:26 #255
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109353028
Och ja, je moet toch blijven discussiren h? :P Maar goed, ook de pseudo larix en de zelkova staan op punt van uitlopen. Ik meende eerst dat de pseudo larix was gestorven, aangezien de knoppen eerst bruin/ gelig werden en een aantal oude naalden bleven zitten. Gelukkig worden ze groen. :D

En de zelkova... Wel, met deze boom ben ik momenteel aan het spelen met vuur. De boom was te groot en had vele, zware knoesten en te dikke takken in de top. Elke vorm van tapsheid ontbrak. Aangezien de onderstam mooi dik was en de nebari... wel... bizar, heb ik besloten om de stam af te zagen en de boom te laten groeien in een mooie, klassieke bezem stijl boom. Het blijft jammer van zo'n grote boom, maar het moet ook goed lijken en niet een verwilderde struik in een schaal. Hopend op het beste dan maar. :)

soooo, da's mooi!
pi_109357107
Succes met je zelkova, hopen dat hij het mag overleven. Heeft het een rede dat je de stam schuin ingezaagd hebt?
  woensdag 21 maart 2012 @ 18:22:43 #257
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109357672
Bij de bezemstijl word de stam altijd afgezaagd in een V vorm. Dit word gedaan om de stam en takken meer vloeiend in elkaar over te laten gaan. Als er littekenweefsel gaat vormen en de knoppen ontstaan, dan word de wondrand afgebonden met een stuk plastic of raffia. Dit word gedaan om de zwelling van de groeiende takken te verminderen. Het is de eerste keer dat ik zoiets doe. Ik verwacht de eerste knoppen halverwege mei/ begin juni. Hopelijk word het iets. :P
soooo, da's mooi!
  donderdag 22 maart 2012 @ 09:27:02 #258
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109377682
Er komen wat gele blaadjes aan m'n Serissa. De grond waarin ik hem kocht is ook best hard, moet ik hem verpotten?
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  donderdag 22 maart 2012 @ 11:58:34 #259
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109382074
Ja, de originele grond waar de boom instaat is waardeloos.

Wat kun je wel gebruiken als grond?

1. Lava granulaat. Dit is te koop bij de meeste tuin en vijvercentra. Je neemt het met een korrelgrootte van 2-4 mm. Het word ook wel verkocht als puimsteen. Je moet nu anders water geven. Het beste is om de boom elke dag te wateren.
2. Akadama. Dit zul je toch online moeten kopen of bij een bonsai kwekerij. Het heeft dezelfde eigenschappen als puimsteen, alleen is het gebakken klei en valt na een tijdje uit elkaar.
3. Seramis. Exact hetzelfde als akadama, het heeft alleen een oranje kleur.

Let er wel op dat je aan dit alles een organische toevoeging moet doen. Dit kan met turf. Geen potgrond, ik herhaal: geen potgrond!
Hoe je verder moet verpotten staat wel online of in de bonsai boeken. Na het verpotten, geef je meteen een lichte, vloeibare bemesting. Je boom zal het op prijs stellen. :)
soooo, da's mooi!
pi_109382155
vraagje

weten jullie waar ik jonge plantjes kan kopen op internet ?
heb al op bonsai.de gekeken daar ga ik er een aantal bestellen
  donderdag 22 maart 2012 @ 18:20:33 #261
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109395447
bonsaishop.nl en Omiya bonsai heeft ze ook nog wel, denk ik. Wat zoek je precies?
soooo, da's mooi!
  donderdag 22 maart 2012 @ 18:28:12 #262
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109395700
Thanks, LordofLeaves, ik ga het morgen meteen doen! Ik heb zelf namelijk wel Akadama, alles uit voorzorg uiteraard ^O^
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  donderdag 22 maart 2012 @ 18:56:40 #263
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109396695
No problem. Snoei maar niet al teveel wortels weg. Eigenlijk zou een grondvervanging al voldoende moeten zijn voor je serissa. Ben benieuwd of het lukt. :)
soooo, da's mooi!
  donderdag 22 maart 2012 @ 19:06:29 #264
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109397065
Ik heb vandaag m'n jeneverbes verpot, de lange wortels die rondom in de pot waren gegroeid weggeknipt, kluit ook iets kleiner geknipt (scheelt dat de boom qua wortels al goed onderhouden was)
Bovenkant van de aarde redelijk weggehaald en uiteindelijk weer in dezelfde pot teruggezet.
De aarde zag er grotendeels nog goed uit, alleen de bovenlaag was meer een kleilaag geworden (waarschijnlijk bij het vormen van de boom klei/aarde gebruikt om het heuveltje te creeren) en liet niet veel water door.

Ben er wel achter gekomen dat de boom een gemarcotteerde boom is geweest en niet uit zaad is opgekweekt.. maakt 'm niet minder mooi gelukkig.

Morgen nog een beetje dat heuveltje verder stileren, akadama nog wat verder aandrukken met eetstokjes en proberen om de akadama op een hellingkje te krijgen en kijken hoe ik ga bedraden.
pi_109404399
@lordofleaves
Maak niet zoveel uit mag alles zijn waar je een bonsai van kan maken.
Ik heb een stuk grond ter beschikking gekregen om te planten.
Bij bonsai.de hebben ze van die jonge plantjes van ongv 3 jaar oud.
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:25:52 #266
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109404781
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 21:19 schreef soesla het volgende:
@lordofleaves
Maak niet zoveel uit mag alles zijn waar je een bonsai van kan maken.
Ik heb een stuk grond ter beschikking gekregen om te planten.
Bij bonsai.de hebben ze van die jonge plantjes van ongv 3 jaar oud.
Ok ik ben geen lordofleaves :@

Dan kan je alles nemen van struik tot boom. Van alles wat daar onder valt kan je namelijk een bonsai maken. ;) Je kunt dus ook naar je lokale tuincentrum gaan en daar wat leuke struikjes en boompjes kopen. Kijk wel goed naar de stam of je er wat in ziet en of je het blad leuk vind voor je ze koopt.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:43:00 #267
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109405729
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 21:19 schreef soesla het volgende:
@lordofleaves
Maak niet zoveel uit mag alles zijn waar je een bonsai van kan maken.
Ik heb een stuk grond ter beschikking gekregen om te planten.
Bij bonsai.de hebben ze van die jonge plantjes van ongv 3 jaar oud.
Je kan ook naar de wat meer gespecialiseerde tuincentra gaan en nog wat oudere/grotere bomen nemen.
Als ik ze bezig zie in het BonsaiFocus blad nemen ze daar gerust een boom van 1 meter hoog als uitgangsmateriaal en maken daar een boom van 50-60cm hoog van (rechtopgaande stijl)
http://www.plantagroencentrum.nl/ heeft wat grotere bomen voor hovenier en particulier, misschien dat er bij jou in de buurt ook zo'n zaak is te vinden?
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:43:32 #268
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109405757
@Outpost76. Het staat in alle boeken, maar toch is niet elke boom of struik geschikt voor bonsai. Veel boomsoorten kunnen zich moeilijk aanpassen aan het leven in een schaal of richten al hun energie op de top van de boom met als gevolg dat takken gaan afsterven. Ook wortelproblemen komen vaak voor.

Boomsoorten die je zonder problemen kunt houden zijn er genoeg. Voor loofbomen moet je denken aan: haagbeuk, iep en zelkova, bepaalde soorten esdoorns, een aantal azalea soorten, kersen.
Dennen en coniferen: Japanse witte den, Pinus mugo, sommige jeneverbessen en de larix.
Genoeg om mee te experimenteren dus. :)

@SIGNe. Ben benieuwd naar je verpotte jeneverbes.
soooo, da's mooi!
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:47:33 #269
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109405962
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 21:43 schreef LordofLeaves het volgende:
@Outpost76. Het staat in alle boeken, maar toch is niet elke boom of struik geschikt voor bonsai. Veel boomsoorten kunnen zich moeilijk aanpassen aan het leven in een schaal of richten al hun energie op de top van de boom met als gevolg dat takken gaan afsterven. Ook wortelproblemen komen vaak voor.

Boomsoorten die je zonder problemen kunt houden zijn er genoeg. Voor loofbomen moet je denken aan: haagbeuk, iep en zelkova, bepaalde soorten esdoorns, een aantal azalea soorten, kersen.
Dennen en coniferen: Japanse witte den, Pinus mugo, sommige jeneverbessen en de larix.
Genoeg om mee te experimenteren dus. :)

@SIGNe. Ben benieuwd naar je verpotte jeneverbes.
Ik heb nergens problemen mee. :D Alles wat me leuk lijkt doe ik in een pot en er gaat zelden iets fout. Maar goed ik ben dan ook niet echt een bonsaist. Ik heb veel boompjes in pot maar zoals ik het doe zal dat volgens de kenners geen bonsai genoemd mogen worden. :P
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:50:05 #270
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109406081
Ik zou trouwens evt ook bomen uit de natuur proberen uit te graven, al is dat een wat risicovollere ondernemen.. legaal is het namelijk niet en de boom kan het uitgraven niet overleven.

Wat ik zelf met volle grond zou doen is boompjes op stam planten en die na een jaar ofzo marcotteren.
Ik heb bij onbekende mensen in hun voortuin een zeer mooie larix gezien, op stam is ie niet zo heel mooi maar zou iets korter prachtig kunnen zijn.

@LoL (makkelijke afkorting), ik zal er morgen een foto van maken.
Opzich is er nog vrij weinig verschil te zien, alleen is de toplaag nu geen mos maar akadama.
Ik moet ook nog even een aardezeef kopen want m'n keukenzeef volstaat niet volledig :P
  donderdag 22 maart 2012 @ 21:52:16 #271
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109406177
quote:
14s.gif Op donderdag 22 maart 2012 21:47 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik heb nergens problemen mee. :D Alles wat me leuk lijkt doe ik in een pot en er gaat zelden iets fout. Maar goed ik ben dan ook niet echt een bonsaist. Ik heb veel boompjes in pot maar zoals ik het doe zal dat volgens de kenners geen bonsai genoemd mogen worden. :P
Ach, dan zeg je gewoon dat je de Chinese stijl aanhangt waar de Japanse stijl uit ontstaan is.
Chinezen stopten bomen in pot, Japanners zijn ze pas gaan vormen.
  donderdag 22 maart 2012 @ 22:03:09 #272
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109406767
@Outpost76. Wat kan jou het schelen wat de kenners er van vinden! Het gaat erom dat jij er veel plezier aan beleefd. Ik heb zelf ook een aantal bonsai waar "fouten" inzitten. Ik lig er niet wakker van. Exposeren met bomen doe ik toch niet, het gaat mij om het plezier dat ik beleef aan mijn bomen en ze te zien groeien en bloeien. :) De Japanners willen graag dat een boom in elke fase van zijn ontwikkeling mooi is. De westerling vind het eindresultaat veel belangrijker en die vlieger gaat ook voor mij op. :P
soooo, da's mooi!
  donderdag 22 maart 2012 @ 22:04:51 #273
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109406858
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 21:52 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ach, dan zeg je gewoon dat je de Chinese stijl aanhangt waar de Japanse stijl uit ontstaan is.
Chinezen stopten bomen in pot, Japanners zijn ze pas gaan vormen.
Dat wist ik niet. :D Ik ben altijd al heel erg gecharmeerd van de Chinese stijl qua architectuur, kunst enz. Dit past daar dus onbewust gewoon bij! :D

Ik vorm wel een beetje trouwens maar dan meer op een natuurlijke manier ipv een gedwongen. Ok op het snoei werk na dan. :P
Zo heb ik 1 boompje die ik horizontaal in een pot heb. Door m zo nu en dan om te draaien in de pot gaat ie weer een andere kant op groeien en zo krijgt ie bochten in zn stam.

2e van links op de 2e plank van boven.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 22 maart 2012 @ 22:09:32 #274
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109407093
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 22:03 schreef LordofLeaves het volgende:
@Outpost76. Wat kan jou het schelen wat de kenners er van vinden! Het gaat erom dat jij er veel plezier aan beleefd. Ik heb zelf ook een aantal bonsai waar "fouten" inzitten. Ik lig er niet wakker van. Exposeren met bomen doe ik toch niet, het gaat mij om het plezier dat ik beleef aan mijn bomen en ze te zien groeien en bloeien. :) De Japanners willen graag dat een boom in elke fase van zijn ontwikkeling mooi is. De westerling vind het eindresultaat veel belangrijker en die vlieger gaat ook voor mij op. :P
Klopt. :Y Maar ik ga wel verder dan jou wat dat betreft. Zie de foto hier boven. Die aluminium wijnkoeler kan echt niet maar ik vind t leuk. :D Ik heb er nog 2 staan waar een plant \ boom in gaat dit jaar. :P
Daarnaast doen mn boompjes het prima zonder akedama (of hoe dat ook weer heet)
en ook zonder speciale bonsai grond of bonsai mest. Al die commercie doe ik niet aan mee. :+

Zo laat ik ook boompjes jaren in een simpel plastic pot staan. Als ze het dan blijven doen en sterk zijn ga ik ze pas in een schaal plaatsen. Als ik een passende schaal heb. Anders blijven ze er gewoon in staan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Outpost76 op 22-03-2012 22:30:54 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 22 maart 2012 @ 23:02:00 #275
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109410486
Die hele natuurlijke stijl is inderdaad de Chinese stijl: http://en.wikipedia.org/wiki/Penzai
de manier waarop je een aantal van je bomen hebt (de grote brede potten met rotsen) valt daar precies in..
Ev zouden die potten nog wat minder diep kunnen zijn maar dat zal meer onder de Japanse stijl vallen denk ik.
  donderdag 22 maart 2012 @ 23:16:11 #276
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109411450
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 23:02 schreef SiGNe het volgende:
Die hele natuurlijke stijl is inderdaad de Chinese stijl: http://en.wikipedia.org/wiki/Penzai
de manier waarop je een aantal van je bomen hebt (de grote brede potten met rotsen) valt daar precies in..
Ev zouden die potten nog wat minder diep kunnen zijn maar dat zal meer onder de Japanse stijl vallen denk ik.
Goed, ik doe dus aan Penjing ipv Bonsai. :P

Die stenen in die grote plastic potten staan er puur voor mij om een beetje een idee van bonsai te krijgen. Blijkbaar is dat dus meer Penjing dan bonsai. Ooit gaan die boompjes wel in een schaal maar dan moet ik wel een passende hebben en de boom sterk genoeg zijn. Die kronkel wilg bv, is een paas tak van 1 jaar geleden dus die ga ik nog niet in een schaal zetten ivm zn te kleine en kwetsbare wortel kluit. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 22-03-2012 23:23:32 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 23 maart 2012 @ 08:57:38 #277
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109418288
De natuurlijke stijl was in Japan tot aan de jaren '40 erg populair en je ziet het steeds meer terug komen. Persoonlijk vind ik het ook erg mooi. Zoals John Naka al zei: " Try to make your bonsai look like a tree, not to make your tree look like a bonsai." Wijze woorden. :P
soooo, da's mooi!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 11:13:59 #278
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109422046
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 08:57 schreef LordofLeaves het volgende:
De natuurlijke stijl was in Japan tot aan de jaren '40 erg populair en je ziet het steeds meer terug komen. Persoonlijk vind ik het ook erg mooi. Zoals John Naka al zei: " Try to make your bonsai look like a tree, not to make your tree look like a bonsai." Wijze woorden. :P
Dat was een wijs man dan idd. :D De meeste die ik heb staan zijn maar wat stokjes in een pot. Maar wie weet wat het over 10 jaar is. Ik heb geduld. :Y
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_109424931
denk dat ik toch maar bij bonsai.de gaat halen daar kosten ze 4 euro per stuk
heb ook niet echt andere site's gevonden waar ze van die jonge boompjes verkopen.
ik ga denk beginnen met deze

drietandsesdoorn
veldiep
jap esdoorn deshojo
jap esdoorn katsura
gewone sering
meidoorn
zoete kers
forsythia

en dan afwachten :D
  vrijdag 23 maart 2012 @ 14:53:59 #280
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109429599
Kunnen we geen grond van je lenen/huren? ;)
  vrijdag 23 maart 2012 @ 16:37:28 #281
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
  vrijdag 23 maart 2012 @ 19:29:29 #282
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109438286
Ziet er goed uit SIGNe. :D Mooie opstelling hoor. Is het nog iets geworden met je vergiftigde pinus?
soooo, da's mooi!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 20:55:48 #283
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109442359
Die staat nu op het muurtje naast de jeneverbes aan het eind (op onderste foto)
De (vierkante) pot daar zit nu die nieuwe pinus in.

Ik meot nog steeds iets vinden om die balkonrand wat breder te maken zodat m'n potten er wat veiliger staan.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 22:24:25 #284
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109447213
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 20:55 schreef SiGNe het volgende:
Die staat nu op het muurtje naast de jeneverbes aan het eind (op onderste foto)
De (vierkante) pot daar zit nu die nieuwe pinus in.

Ik moet nog steeds iets vinden om die balkonrand wat breder te maken zodat m'n potten er wat veiliger staan.
Zoek een mooie plank die breder is, verf die en doe er dan zulke dingen onder. Het liefst nog wat langer aan 1 kant. Die maak je zo vast dat het een 'U' vormt onder de plank (met de kortste kant aan je plank) net zo breed als jou balkon muur en dan kan je die plank op je balkon muur leggen zonder dat je hoeft te boren (in je balkon muur) en zonder dat het zomaar in zn geheel omkukelt.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 23 maart 2012 @ 23:22:04 #285
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_109449984
Beetje offtopic, maar SiGNe, wat woon je mooi!
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
pi_109450686
Waar kan ik meer vinden over de techniek wat betreft het laten opgroeien van een bonsai?
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
pi_109450930
Dankjewel, ga op een meer wakker moment 't engels doorspitten. :)
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
pi_109451703
Yo. Voor mij is het zelf groeien van een bonsai veel interessanter dan het kopen er van en dan maar afvragen hoe je zo een ding levend en goed in vorm houd. Een boom hebben die alleen maar lelijker wordt lijkt me niet zo leuk. Bonsai kan zeer complex zijn. Zeker als je het echt mooi wilt hebben. Plus het kost decennia om iets moois te krijgen.
Zeker als je zelf nog niet zo oud bent kun je nog beginnen met jongere planten.

Als je een stam kunt groeien met goede wortelbasis (nebari) en een stam die best dik is voor de hoogte en langzaam mooi toe loopt ben je al een heel einde.
Tweede ding is goede beweging hebben, alhoewel dat niet per se hoeft en takken op de goede plek. Daarna wil je de bladeren op een specifieke manier styleren.

Welke technieken je precies moet gebruiken verschillen nogal per soort. Verder zijn in het westen uberhaubt de technieken van het vormen van een bonsai uit niets niet goed bekend. In Japan kan men op een commerciele schaal heel veel bonsai van hoge kwaliteit maken.

Belangrijk is dat je exact weet hoe een plant groeit en hoe deze reageert op bepaalde snoei. Misschien een van de belangrijkste dingen voor het creeren van een goede stam is dat je laag op de stam takken groeit die de stam daar heel dik maken. Of vaak ook de hoofdstam wegzagen en dan een tak als verlengde van de stam laten groeien.
Verder dat je vooral de wortels net onder het oppervlak, en die later dus zichbaar gaan worden, dik laat groeien en dat dus het grootste deel van de wortels van de plan vanuit daar groeien.

Een beetje een probleem is dat wanneer je koopt bij een tuincentra dat de meeste dennen dwerg-cultivar zijn, vaak ook nog geent, en dat deze vaak veel langzamer groeien. En eigenlijk zijn alle Japanese esdoorn ook geent. Dus beginnen met deze planten is erg lastig. Groeien uit zaad duurt erg langzaam. Je kunt pas naar enkele jaren beginnen met het leren ven dingen over bonsai. Dat schiet niet op in een hobby waarin gedult hebben toch al een probleem is.

Ik denk er zelf aan om ergens enkele pinus planten te kopen. Vond oa deze site:
www.edwinsmitsconifers.com

P.thunbergii is een redelijk hard groeiende den die goed groeit op oud hout en die een mooie barst heeft. Ik hoor echter van sommigen dat P.mugo eigenlijk het beste den-soort voor bonsai is. Echter, normaal zijn het allemaal dwergcultivar, geent en langzaam groeiend en slechter reagerend op snoei.

Staan veel cultivar op die site. Helaas buiten azalea on weinig verstand van pinus cultivar en kan ook niet echt een site vinden waar de eigenschappen goed staan beschreven.

[ Bericht 14% gewijzigd door Pandarus op 24-03-2012 00:24:02 ]
  zaterdag 24 maart 2012 @ 00:49:19 #290
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109452550
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:22 schreef eucalyptus het volgende:
Beetje offtopic, maar SiGNe, wat woon je mooi!
Prima uitzicht inderdaad met zo'n 40 meter bosstrook tussen de flat en de weg (aan de horizon nog net te zien op de foto's)
verder is het maar een kleine 2 kamerwoning, 30M woonkamertje.. maar 't voldoet prima. :)

quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 22:24 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Zoek een mooie plank die breder is, verf die en doe er dan [ afbeelding ] zulke dingen onder. Het liefst nog wat langer aan 1 kant. Die maak je zo vast dat het een 'U' vormt onder de plank (met de kortste kant aan je plank) net zo breed als jou balkon muur en dan kan je die plank op je balkon muur leggen zonder dat je hoeft te boren (in je balkon muur) en zonder dat het zomaar in zn geheel omkukelt.
Da's wel een goed idee ja en makkelijk uit te voeren.
Ik heb nog hardhouten tuintegels over die ik er wel voor kan gebruiken, evt nog door de helft zagen zodat de plank ook weer niet enorm groot wordt. (50x50cm)
  zaterdag 24 maart 2012 @ 00:50:25 #291
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109452579
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 23:46 schreef Quarant het volgende:
Waar kan ik meer vinden over de techniek wat betreft het laten opgroeien van een bonsai?
http://www.bonsaikunst.nl(...)gory&id=25&Itemid=38
  zaterdag 24 maart 2012 @ 08:55:44 #292
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109455211
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 00:49 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Prima uitzicht inderdaad met zo'n 40 meter bosstrook tussen de flat en de weg (aan de horizon nog net te zien op de foto's)
verder is het maar een kleine 2 kamerwoning, 30M woonkamertje.. maar 't voldoet prima. :)

[..]

Da's wel een goed idee ja en makkelijk uit te voeren.
Ik heb nog hardhouten tuintegels over die ik er wel voor kan gebruiken, evt nog door de helft zagen zodat de plank ook weer niet enorm groot wordt. (50x50cm)
Ik zou het idd niet te breed maken. Kan wel maar dan moet je wel gaan boren in je balkon muur en ik weet niet of je dat wel wil. Als je hardhout gebruikt zorg dan wel dat je die ijzers er echt goed vast maakt er aan. En het liefst op sommige plekken door en door met bout en moer ofzo. Die plank mag onder geen geding instabiel worden natuurlijk.
Edit : Oh en gebruik wel dikke rvs ijzers dunnere zijn veel te makkelijk te verbuigen en dan kan je plank als nog naar beneden vallen...
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zaterdag 24 maart 2012 @ 08:57:13 #293
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109455230
@Pandarus. Je hebt een punt wat de gente variaties betreft. De "wilde" pinus mugo is praktisch onmogelijk te vinden in een tuincentrum, waardoor je al snel uitkomt bij de mugo mops. Dit is idd een dwerg die zeer langzaam groeit en ook geen mooie, korte takken aanmaakt. Vaak vormt de boom geen stam, waardoor je blijft zitten met een stel takken uit een pot. Ook de meeste gente esdoorns laten het vaak afweten als goed materiaal voor bonsai door het verschil tussen de onder en bovenstam. Ik zie nog steeds vaak de acer versie met het bordeaux rode blad dat elke zomer lelijk word en bruine randen krijgt. Zonde, dat maakt het soort niet geschikt om een leuke bonsai van te maken.
soooo, da's mooi!
pi_109457060
De Japanese esdoorn kun je nog goed stekken, maar dan ben je niet zo heel veel sneller dan met zaad.

Qua azalea kun je ook vaak moeilijk een plant vinden met een goede stam. Vaak splitsen ze bij de wortels al op en hebben ze lelijke vorken waardoor ze op die plek dikker zijn dan daaronder.
Maar, je kunt met een beetje geluk als er redelijk wat aanbod is wel wat vinden.
Heb er nu zelf eentje gevonden.

Verder, misschien coniferen proberen? Maar als ik op bonsaisites lees sla ik om een of andere rede de coniferen/juniper over.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 14:42:19 #295
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109461996
Ik vind de junipers juist erg mooi, de oudere bomen hebben vaak een mooie gedraaide stam met Jin en het loof vormt mooie wolken..
Die kweker waarvan je de link postte zou ik best weleens willen kijken.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 18:28:17 #296
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109467339
Een conifeer heeft wel een andere benadering nodig, maar er is geen enkele reden om ze te ontwijken. Juniperus Chinensis is een zeer makkelijke plant, net als de Chamaecyparis Obtusa. Ook de Juniperus Procumbens Nana is makkelijk te houden.
Toch snap ik het ergens wel. Soms is een conifeer dood en blijft nog een paar maanden mooi groen. Bij een loofboom zie je de problemen meteen.

Ik heb ook geen pinussen en sparren in mijn collectie. Maar dat ligt puur aan de manier van snoeien en takkenselectie. Ik krijg dat nooit goed. :P
soooo, da's mooi!
  zaterdag 24 maart 2012 @ 22:14:35 #297
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_109475366
En hier gaan loofbomen weer eerder dood dan naaldbomen.
Plus ik vind loofbomen vaak al snel op kleine struikjes lijken ipv. op bomen, maar da's persoonlijke voorkeur.

Voordeel van een juniper vind ik ook dat je cht flink je best moet doen om 'm dood te krijgen, kan heel veel hebben en is daarom ook als startersplant ideaal: het ziet er met weinig moeite al best leuk uit.
pi_109476061
Ik denk dat je van veel juniper die je in tuincentra kunt kopen wel iets kunt maken wat je in een bonsaipot kunt zetten en een bonsai kunt noemen. Dan maar een cascade met jin ofzo. Er zijn altijd wel 2 of 3 takken die je kunt gebruiken, dunkt me.

Het is redelijk mogelijk een stuikje te maken die er een beetje uit ziet als een door de natuur kapotgeslagen boom. Zijn op internet redelijk wat voorbeelden van te vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pandarus op 24-03-2012 23:22:02 ]
pi_109693737
Update :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vandaag :)


Nogmaals bedankt voor de tips. O+
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 20:14:32 #300
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_109706542
Geen dank, looking fine! Of moet ik zeggen: looking pine? :P
soooo, da's mooi!
pi_110181619
Terug van weggeweest!
Ik zal even wat plaatjes van mijn bonsai posten zoals ik hem uiteindelijk binnen heb gekregen en hoe hij er nu uitziet:

Begin maart (voorkant):



Voorkant nu:


Rechterzijkant nu:


Achterkant nu:


Linkerzijkant nu:


Ik laat de wat langere scheuten staan om te kijken of de rest dan wat harder groeit.
Het is allemaal een beetje uitproberen en kijken hoe de boom reageert.

Iemand nog tips om hem mooier te maken in het vervolg?!
Lastig om duidelijke foto's te maken trouwens...

[ Bericht 0% gewijzigd door simonvr op 11-04-2012 14:35:34 (typo) ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')