Geef mij maar de Barok, het Classicisme en de Romantiek.quote:Op donderdag 16 februari 2012 19:20 schreef horned_reaper het volgende:
Dvorak heb ik ook best wel een zwak voor!
Toch kan ik heel moeilijk loskomen van de moderne klassieke muziek.
En dan had je Richard Wagner die een enorme hekel aan Brahms had.quote:Op donderdag 16 februari 2012 19:01 schreef wolferl het volgende:
[..]
Brahms schreef mooie werken, maar zijn collega's waren negatief over hem.
Tchaikovksy noemde Brahms ooit een talentloze bastaard.
Bruckner vond Brahms een ouderwetse nietsnut.
Rott wilde Brahms zelfs om het leven brengen, omdat die Rott' muziek finaal had afgekraakt.
Doch maakt Brahms inderdaad prachtige muziek.
Pak voor de grap eens zijn 2de en 3de symphonie, je weet niet wat je hoort. Beetje Schubert/Beethoven achtig.
Na goed speuren bleek ik nog een complete box te hebben van Brahms, in plastic en al.
Brahms was niet echt vernieuwend. Vandaar de vele kritieken. Dit zelfde had Saint-Saens ook, werd bekritiseerd door zijn tijdgenoten (Debussy had stevige kritiek, en verweet hem geen vaderlandse liefde te hebben. Saint-Saens beantwoordde die kritiek, muziek kent geen vaderlandse liefde, daar heeft hij een punt).quote:Op vrijdag 17 februari 2012 16:01 schreef Gewas het volgende:
[..]
En dan had je Richard Wagner die een enorme hekel aan Brahms had.
Heb de piano trio's van Brahms en Schubert vandaag nog eens geluisterd en die van Schubert bevallen mij nu beter.
Als ik denk aan zijn 5e, 8e en 9e symfonie, zijn piano sonata's en zijn liederen dan zou ik zeggen dat Schubert een van de besten is.
Ik luister nu Die Schöne Müllerin en ben echt overdondert door de pracht.
Ik heb weleens het een en ander gelezen over hoe Wagner tegenover Brahms stond vanwege het ondertekenen van een of andere kritiek door Brahms. Schijnt dat Brahms daar best onder te lijden heeft gehad (maar waarschijnlijk weet je dit wel).quote:Op vrijdag 17 februari 2012 16:52 schreef wolferl het volgende:
[..]
Brahms was niet echt vernieuwend. Vandaar de vele kritieken. Dit zelfde had Saint-Saens ook, werd bekritiseerd door zijn tijdgenoten (Debussy had stevige kritiek, en verweet hem geen vaderlandse liefde te hebben. Saint-Saens beantwoordde die kritiek, muziek kent geen vaderlandse liefde, daar heeft hij een punt).
Overigens vind ik Schubert na Mozart en Bach de allergrootste componist, en nog altijd ondergewaardeerd.
Prachtigquote:Op vrijdag 17 februari 2012 17:19 schreef Gewas het volgende:
[..]
Ik heb weleens het een en ander gelezen over hoe Wagner tegenover Brahms stond vanwege het ondertekenen van een of andere kritiek door Brahms. Schijnt dat Brahms daar best onder te lijden heeft gehad (maar waarschijnlijk weet je dit wel).
Ik denk dat wij ongeveer dezelfde muzieksmaak hebben. Ik durf nog steeds geen favoriete componist aan te wijzen maar Schubert waardeer ik erg hoog.
Kwam net deze opname tegen van Die Schöne Müllerin gezongen door Aksel Schiotz uit 1939/1940. Opname die ik zelf heb is uit 1945. Allemaal rond de WO2 dus.
Hier kan ik mee inkomen, Bach is de alpha & omega van de muziek, al verkies ik Mozart en Schubert boven hem (persoonlijk).quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:52 schreef Oldie57 het volgende:
Zet Gaga en Bieber maar bij het grofvuil. Volgens mijn bescheiden mening gaat het wat muziek betreft namelijk hier om:
Genieën worden nooit begrepen door hun tijdgenoten. Vincent van Gogh verkocht in zijn leven welgeteld 1 schilderij, nu worden zijn creaties voor tientallen miljoenen euro's verkocht.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 19:57 schreef wolferl het volgende:
En dan moet je nagaan, dat grootheden als Bach, Mozart en Schubert niet eens konden leven van hun componeren.
Absoluut. Mozart's muziek heeft alles: intense emoties verpakt in aantrekkelijke muziek. Ik keer altijd weer terug naar Mozart (en Bach).quote:
Ken je deze? Ook erg mooi.quote:
Dit stuk kende ik niet. Prachtig inderdaad!quote:Op zondag 5 februari 2012 20:31 schreef wolferl het volgende:
Hier krijg ik nog altijd kippenvel en tranen van. Fauré is echt een onderschatte componist.
Weber ken ik inderdaad, deze versie kon ik helaas niet horen, maar ik weet hoe het klinkt. Weber is echt een gigant met clarinet.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 20:11 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ken je deze? Ook erg mooi.
En dit blijft mijn favoriet.
Ik vind Copland geweldig, en in technisch opzicht is het ook moeilijker dan Weber. Hij gebruikt het hele register en dat jazz-achtige vind ik prachtig en het speelt fantastisch omdat je veel meer vrijheid hebt dan bij een klassiek concert.quote:Op woensdag 22 februari 2012 01:53 schreef wolferl het volgende:
[..]
Weber ken ik inderdaad, deze versie kon ik helaas niet horen, maar ik weet hoe het klinkt. Weber is echt een gigant met clarinet.
Copland vind ik persoonlijk niks. Maar alles wat na Mahler kwam vind ik überhaupt niet veel.
Ik ben wel eens weggelopen tijdens en concert met muziek van Steve Reich en Schonberg.
Ik luister nu zijn Concerti Grossi. Wat een heerlijke muziek zeg. Kan altijd zo genieten van de muziek van Handel.quote:Op maandag 20 februari 2012 23:04 schreef regularjoeback het volgende:
Gewoon een paar stukken die de veelzijdigheid van Handel weergeven. Prachtige, fijnzinnige werken, en dan heb ik het nog niet over zijn aria's gehad:
(Wat een precisie!)
Handel is een componist waar zowel Duitsland en Engeland trots op mogen zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |