Column van Rypke Bakker op Nusport:
quote:
Nooit meer de beste
Uitgegeven: 14 februari 2012 12:09
Laatst gewijzigd: 14 februari 2012 12:09
Komt dat zien! Roger Federer, de meest succesvolle tennisser ooit, speelt deze week op het ABN AMRO WTT in Rotterdam. Een levende legende. Maar niet meer de beste tennisser ooit.
© ANPNovember 2011, de ATP World Tour Finals in Londen. Andy Murray ging geblesseerd naar huis, Rafael Nadal snakte naar zijn bed en het bovenlichaam van Novak Djokovic werd bij elkaar gehouden door een paar rollen tape. En Federer? Die won het toernooi. Hij was officieus de beste van de wereld.
Voor het NUsport-magazine schreef die week een verhaal over Federer. Ging hij ooit nog een Grand Slam-titel winnen? Ik peilde de meningen bij een paar tennisexperts. En wat bleek: ja, Federer ging in 2012 een Grand Slam winnen.
Glutenvrij tijdperk
Ik geloofde er zelf ook in. Het zou niet bij zestien Grand Slam-titels (ook al een record) blijven. Nummer zeventien was aanstaande, zo dacht ik. Maar sinds de finale van de Australian Open weet ik beter; Federer wordt nooit meer de beste.
Waarom? Omdat Nadal beter is. En Djokovic nog beter. Sterker, de Serviër is beter dan Federer ooit geweest is. In het glutenvrije tijdperk van Djokovic gaat het nog sneller, nog harder en is het dus weer een niveautje hoger.
Nostalgie
Federer tegen Nadal, halve finale Australian Open. Het was prachtig, het was mooi. Maar het was vooral boeiend vanwege de nostalgie die er om de partij heen hing. Een mooi affiche.
Drie dagen later stonden Djokovic en Nadal tegenover elkaar in de finale. Het was de beste tenniswedstrijd ooit. Federer zat voor televisie. Net als u waarschijnlijk. Een hoger niveau had u nooit gezien.
Monster
In zijn gloriejaren vergeleek Federer zich met een monster. De rest moest het doen met de kruimels die het hongerige beest achterliet. En nu? Nu is Djokovic het monster. En Nadal de veelvraat vlak daarachter. De kruimels zijn voor Federer; in de vorm van, met alle respect, ATP-titels in Basel, Parijs en naar alle waarschijnlijkheid ook deze week in Rotterdam.
Maar een Grand Slam-titel, dat is geen kruimel. En een gouden plak op de Olympische Spelen ook niet. Die zijn voor koning Djokovic, bij leven en welzijn. De beste tennisser ooit.
Toch apart hoe het beeld van een wedstrijd per persoon kan verschillen; ik vond de finale van de afgelopen Australian Open -qua niveau- helemaal niet zo fantastisch, die van de afgelopen US Open beter, en bijvoorbeeld die tussen Federer en Nadal op de Australian Open van 2009 vond ik ook beter, naast talloze andere wedstrijden.
Ter vergelijking van de twee Australian Openfinales:
2009: 121 winners om 105 unforced errors
2012: 101 winners om 140 unforced errors
De statistieken zijn duidelijk, maar statistiek is een lastig ding; veel meer factoren spelen een rol (verandering van de baansnelheid, speelstijl etc.).
De stelling dat Djokovic de beste ooit is, is natuurlijk zeldzaam opportunistisch, maar wel een interessante. Want ik heb eigenlijk ook het idee dat Djokovic sneller beweegt, harder slaat en mentaal sterker is dan de beste Federer. Wat vinden jullie?