abonnement Unibet Coolblue
pi_109510953
En Volkskant Banen.
  zondag 25 maart 2012 @ 22:23:40 #227
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_109511480
ShadyLane, ook het bètaprofiel is behoorlijk oppervlakkig: verkrachte natuurkunde en wiskunde B waar enorm veel in is gesneden. De slimme bètaleerlingen komen evenmin aan hun trekken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_109513018
Dat zal best, maar ik denk dat je met NT toch wel beter aan je trekken komt dan met CM en dat is wat ik probeerde te zeggen.
  maandag 26 maart 2012 @ 00:08:01 #229
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_109516596
In het land van de blinden is eenoog koning.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_109540752
misschien een leuk extra vak: Natuurkunde D (zoiets als wiskunde D).

Staat de D overigens voor Diepgang bij wiskunde? :-)
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 26 maart 2012 @ 21:54:30 #231
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_109548477
Maar dan wel in plaats van natuurkunde zodat de leerlingen de eerste keer correct natuurkunde leren. Dus geen compromissen voor leerlingen die geen wiskunde B volgen (keurig alles afleiden) en het programma van natuurkunde D aanpassen op het programma van wiskunde (differentiëren en integreren).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 27 maart 2012 @ 16:28:20 #232
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_109571744
quote:
2s.gif Op zondag 25 maart 2012 19:13 schreef Friek_ het volgende:
Weet iemand of er een degelijke vacaturesite bestaat voor docenten? Ben laatste tijd weer eens op zoek, maar kan niet zo snel wat vinden. Bedankt alvast.
Bij ons op school willen ze komend jaar wel een extra natuurkunde docent. Welke regio zoek je?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_109612364
ben ik het mee eens.

quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Maar dan wel in plaats van natuurkunde zodat de leerlingen de eerste keer correct natuurkunde leren. Dus geen compromissen voor leerlingen die geen wiskunde B volgen (keurig alles afleiden) en het programma van natuurkunde D aanpassen op het programma van wiskunde (differentiëren en integreren).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 28 maart 2012 @ 22:28:58 #234
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_109631487
Zo, de ouderavonden zitten er weer op. Mooiste gesprek:

Ik: Uw dochter is wel erg vergeetachtig. Ze vergeet geregeld haar boeken, haar huiswerk, haar agenda...
Vader: Moment, ik schrijf dit even op. Anders vergeet ik het...
  donderdag 29 maart 2012 @ 16:35:16 #235
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_109658543
Druk aan t (open) solliciteren hier.

Bedankt ex- Amarantis bestuurders! :r :r Voor het ver@#$% van onze scholengroep }:|
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_109659983
quote:
ben ik het mee eens.
Op zich zouden scholen dat nu al kunnen doen. Ze kunnen voor de natuurkundelessen de NT-leerlingen scheiden van de NG-leerlingen (kan misschien wel voor extra lesuren zorgen). In combinatie met een goed handboek voor natuurkunde zijn er misschien hele interessante mogelijkheden?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_109662256
Ja, maar het is mooier als dit landelijk ook extra aanzien krijgt. Nu kan je op een 1 school wel doen, maar dan krijg je als leerling nog niet die extra erkenning.
Het moet de leerling ook wel wat extra voordeel opleveren. Het kost hem/haar ook extra tijd en hersencapaciteit.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Op zich zouden scholen dat nu al kunnen doen. Ze kunnen voor de natuurkundelessen de NT-leerlingen scheiden van de NG-leerlingen (kan misschien wel voor extra lesuren zorgen). In combinatie met een goed handboek voor natuurkunde zijn er misschien hele interessante mogelijkheden?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 30 maart 2012 @ 00:10:40 #238
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_109680135
1e-jaars student IDEE (Internationale lerarenopleiding Engels) meldt zich :)

Loop één dag stage in de week op een school in Alkmaar en bevalt me tot nu toe prima :P Enige jammere vind ik dat je wordt doodgegooid met competenties, reflecties, leerverslagen noem maar op. Maar dat schijnt er bij te horen -O-
pi_109870758
quote:
10s.gif Op woensdag 28 maart 2012 22:28 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zo, de ouderavonden zitten er weer op. Mooiste gesprek:

Ik: Uw dochter is wel erg vergeetachtig. Ze vergeet geregeld haar boeken, haar huiswerk, haar agenda...
Vader: Moment, ik schrijf dit even op. Anders vergeet ik het...
:D Die lees ik nu pas!

Maar dáár zijn ouderavonden ook juist heel fijn voor. Om te zien waar bepaalde trekjes nou vandaan komen. Vaders die zitten te wiebelen op hun stoel of dwars door je heen praten, moeders die constsant aan hun haar zitten of naar hun nagels kijken. Overbezorgde helicopterouders van heel onzekere of juist véél te zekere kinderen, ouders die zeggen "ach, ze moeten het toch zelf doen" van kinderen die het idee hebben dat het toch allemaal niets uitmaakt...

Nouja, kortom, ik vind het altijd wel verhelderend.
pi_109870850
Zitten jullie overigens ook alweer vol in de toetsweek? Die van mij begint morgen, en dan volgen er vanaf morgen, via rondom Pasen tot vrijdag 13 april 50 mondelingen in 4H en 5H. Ik heb er zoals elk jaar geen zin in en ben weer veel te laat begonnen met voorbereiden. Ik lijk wel een leerling :@ .

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2012 21:54:44 ]
pi_109955254
Ouderavonden waren leuk *O*
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 5 april 2012 @ 20:52:28 #242
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_109955739
ik mag volgende week weer van 16 tot 22 met ouders praten. pfoe. ben inmiddels wel ervarener als mentor en dat merk ik, ik heb beter zicht op die kinderen en de rapportvergadering ging ook veel beter enzo.

verder laatste lesbezoek voor beoordeling gehad, ging goed *O* 4H kan zich ineens welhaast engelachtig gedragen... dinsdag beoordelingsgesprek (over contractverlenging). maar aangezien er geen vacature voor engels staat en ik geen klachten heb gehoord ga ik er wel redelijk vol vertrouwen heen...
Kwak
  vrijdag 6 april 2012 @ 09:40:47 #243
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_109972492
Gisteren een nieuw dieptepunt in HAVO 3. Meisje in paniek tijdens de toets, dus liet ik haar na schooltijd even langskomen om te kijken waar het mis ging. Ben ik met haar in gesprek, komt er een delegatie van de klas verhaal halen. Die wilden even praten terwijl ik in gesprek was, en gingen niet weg toen ik zei dat ik bezig was, en dat ze maar moesten wachten. Wat gedoe, en vervolgens krijg ik allemaal verwijten van onrecht over me heen en dreigementen dat ze naar de teamleider gaan stappen. Meisje helemaal overstuur.
Ik ben zelden zo teleurgesteld geweest in een klas. Ik doe nog eens wat aardigs.

O ja, ik kreeg eerder al het verwijt dat het oneerlijk was dat ik de dag ervoor 3 leerlingen voor de toets nog wat dingen had uitgelegd na schooltijd. Oneerlijk. :') Wat is er toch met die kinderen?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_109972972
Het klinkt als een klas waar geen veiligheid heerst, daar doel ik dan hoe er met elkaar om wordt gegaan. Je hebt soms klassen waar leerlingen zich angstig gedragen en het geen gemeenschappelijke groep is. Een groep met individuen die wordt gegijzeld door enkele leerlingen die soms letterlijk de macht proberen te grijpen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een klas (of delen van de klas) zich samenspande maar ik hoorde deze week een vergelijkbaar verhaal van een collega. Je kan er als docent ook weinig aan doen, soms gaan dat soort klassen met een zucht uit elkaar aan het einde van het schooljaar. Zeker in klas 3, na de zomer zitten ze in klas 4 met allemaal profielen door elkaar heen.

Ik zou met de teamleider altijd even contact opnemen en met de mentor, open kaart spelen en vertellen hoe bij jou de boel overkwam. Maar maak je geen intenties, vaak kan je er als docent weinig meer aan doen. De groep is gevormd (moet meteen denken aan Cesar Milan met zijn packleader) en daar is nu weinig aan te doen. Heet dat niet iets van norming, forming en storming?
  vrijdag 6 april 2012 @ 10:43:55 #245
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_109974144
Ja ik heb het allemaal al gecommuniceerd naar mentor en teamleider. En inderdaad, er is daar geen veiligheid meer. Komt door een aantal enorme schreeuwers, die overigens zelf ook kapot gaan qua resultaten. En die krijgen dan gefrustreerde leerlingen mee die eigenlijk niet op de havo horen en een paar anderen die ook tof willen zijn. En dan krijg je dus dit.

Maar ik weiger zo behandeld te worden. En daar gaat een aantal volgende week achter komen. Zo'n stelletje snotneuzen komt even m'n werk onmogelijk maken. (En nog veel erger is wat er met dat meisje gebeurt, maar daar kan ik niet over beginnen natuurlijk, want dan kijken ze haar erop aan.)
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_109974483
Ik probeerde me vooral te richten op de leerlingen die echt (zichtbaar) lijden (zoals dat meisje) in die klas. Je hebt altijd een flink aantal leerlingen die kwetsbaar zijn en je soms aankijken met een blik van 'help.' Die 'snotneuzen' kun je aanpakken maar ik zou er niet teveel tijd in steken, grenzen aangeven is nu het belangrijkste (denk ik).
  vrijdag 6 april 2012 @ 16:46:20 #247
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_109988159
quote:
Maar ik weiger zo behandeld te worden. En daar gaat een aantal volgende week achter komen. Zo'n stelletje snotneuzen komt even m'n werk onmogelijk maken
Ik weet niet of ik zo'n "hard-tegen-hard"-situatie zou willen veroorzaken. Dat levert alleen maar een grotere frictie op tussen jou en de klas. Het schooljaar is nog niet voorbij, dus dat kunnen nog zeer "leuke" maanden worden op die manier.

Ik zou me, wat Hippos zegt, ook richten op de hulpbehoevenden. Wat die andere leerlingen betreft:
Wat ík zou doen, is met die leerlingen om de tafel gaan zitten. Misschien niet allemaal, maar wél met de leiders van de club. Uitleggen waarom je daar zat en dat zij net zo goed extra uitleg kunnen krijgen, als ze daar om zouden vragen. Wanneer ze jouw kant van het verhaal hebben gehoord, hebben ze wellicht meer begrip voor de situatie. Het feit dat ze zo'n stampei aan het maken waren, is deels op onwetendheid gebaseerd, volgens mij.

Zo heb ik het altijd aangepakt en tot nu toe altijd naar tevredenheid afgehandeld. Vooral niet uit woede gaan reageren. Als jij je stekels laat zien, wees dan voorbereid dat de klas óók haar stekels toont.
.
pi_109988986
Precies, en die reactie verwachten ze ook van je. Ze wíllen je 'boos' zien en ik vermoed dat die 'snotneuzen' het nog leuk vinden ook. Het moet wel werkzaam blijven, anders zijn er alleen maar verliezers. Als je je vooral focust op de hulpbehoevenden kun je best veel voor elkaar krijgen denk ik. Groepsdynamica is ontzettend complex en soms heb je klassen die gewoon niet goed in elkaar zitten. Ik hoorde mijn collega vorig jaar zuchten over 3F, een havo klas. Ik heb nu 4H en een groot deel van die oude klas. Ik begrijp wel wat ze bedoelt maar door een iets andere klassensamenstelling kan ik goed werken met beide groepen 4H die ik heb.

(wel jammer dat er een kans is dat ik 4H ga verliezen volgend schooljaar omdat ik dan 4V, 5V en 6V les ga geven...)
pi_109989157
volgende week ook 10 minuten gesprekken. Waaronder twee die met hun ouders komen uit een hele onrustige 3 havo klas. Daar zie ik wel tegenop. 1 van die meisjes voert geen fluit uit.
Toevallig gisteren in die klas een meisje dat voor zich uit zit te staren tijdens zelf werken. Ze snapt de uitgelegde stof niet (terwijl ze intelligent is en ik zeker weten dit keer een goed te behappen, compact verhaal had). Maar tijdens de uitleg stelde ze geen vragen. Ook nu stak ze zelf geen vinger op. Het is dat ik langs loop en vroeg of het ging.
Ze legt de schuld bij mij, dat ik dan niet goed les kan geven. Bij de vorige docent (halfjaarswissel) was de orde verder te zoeken en deed het grootste deel van de klas helemaal niets. De rest kon niets leren daardoor. Nu ben ik ook geen ster in orde houden, maar in elk geval leerlingen die wel wat willen leren krijgen nu meer kans.

Nou wordt ie helemaal mooi. Ik hen gezegd dat ik ook van een havo leerling wat eigen initiatief verwacht. Dat ze geen vinger had opgestoken tijdens de uitleg.

Maar ook tekenend dat een groepje van 4 lln van Aziatische afkomst naar mij toekwamen of het niet mogelijk was de lln die het vak niet gaan kiezen maar meteen buiten de deur te zetten. Want zij wilden wel wat leren.

Ik krijg slecht grip op de klas. Heel veel gepraat van vooral diegenen die het niet gaan kiezen. En dan de schuld bij mijn slechte lesgeven gaan leggen als ze het niet begrijpen.
Sommige lln stellen vragen van dingen die we 5 paragrafen terug al besproken hebben en echt basiskennis zijn. Of een andere leerling die zit te kleppen en dan na 5 minuten komt vragen: weaar gaat het over?
Of diezelfde leerling in de volgende les na twee minuten vraagt wat dat kringeltje betekent (wat ik dus genoemd heb toen ik het op het bord schreef).
ZUCHT.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 6 april 2012 @ 17:32:57 #250
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_109989775
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 16:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik weet niet of ik zo'n "hard-tegen-hard"-situatie zou willen veroorzaken. Dat levert alleen maar een grotere frictie op tussen jou en de klas. Het schooljaar is nog niet voorbij, dus dat kunnen nog zeer "leuke" maanden worden op die manier.
Ik heb met genoeg leerlingen in die klas een zodanige band dat ik me wel het één en ander kan veroorloven. In andere lessen is het ook chaos. Volgens mij snakken ze (de meerderheid) naar een einde van de onrust.

quote:
Ik zou me, wat Hippos zegt, ook richten op de hulpbehoevenden.
Dat is precies wat ik aan het doen was. En dat hebben die leerlingen verstoord.

quote:
Wat die andere leerlingen betreft:
Wat ík zou doen, is met die leerlingen om de tafel gaan zitten. Misschien niet allemaal, maar wél met de leiders van de club. Uitleggen waarom je daar zat en dat zij net zo goed extra uitleg kunnen krijgen, als ze daar om zouden vragen. Wanneer ze jouw kant van het verhaal hebben gehoord, hebben ze wellicht meer begrip voor de situatie. Het feit dat ze zo'n stampei aan het maken waren, is deels op onwetendheid gebaseerd, volgens mij.
Ja natuurlijk is het onwetendheid. Maar het is ook arrogantie, egoïsme, wantrouwen en onbeschoftheid. Wie denken ze dat ze zijn dat ze mij per direct ter verantwoording kunnen roepen, terwijl ik midden in een gesprek zit?

[ Bericht 17% gewijzigd door ErikT op 06-04-2012 17:40:13 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')