pi_106385795
registreer om deze reclame te verbergen
Vanavond op Nederland 2 van 20:25 - 21:40 uur

Hoe gezellig is Libelle?

Libelle bestaat al bijna tachtig jaar, maar de krasse tante onder de Nederlandse vrouwenbladen is nog lang niet versleten. Wekelijks weet het blad miljoenen lezeressen te boeien met mode, medische weetjes en mooie verhalen. Om de band met de lezeressen verder aan te halen, organiseert het blad diverse activiteiten, met als hoogtepunt de Libelle Zomerdagen.

Kerstnummer
Teledoc: Aldus Libelle biedt een kijkje achter de schermen bij het vermaarde vrouwenblad. De documentaire volgde een jaar lang drie redactrices van het blad en hoofdredacteur Franska Stuy (foto). Centraal staan de voorbereiding op de kerst- en zomernummers.

De gemiddelde Nederlandse vrouw
Rode draad in Aldus Libelle is de band die het blad met haar lezeressen heeft. De doelgroep is het best te omschrijven als de gemiddelde Nederlandse vrouw. In de documentaire is te zien hoe de hoofdredactie zich voor elk verhaal de vraag stelt wat de lezeressen van het onderwerp zouden vinden.

Aardbevingen
Juul Bovenberg, maakster van Aldus Libelle, legt in het blad Spreekbuis uit dat een onderwerp vooral gezellig moet zijn om in aanmerking te komen voor een plaatsje in het blad. “Libelle is er niet voor aardbevingen of de Arabische wereld. Je hoort juist in vergaderingen vaak zeggen: ‘Het moet zachter’ of ‘Dit is niet gezellig’. Het moet ook altijd dichtbij blijven, bereikbaar. Iets wat je alleen in Amsterdam kunt kopen, komt er niet in.“ Bron

Niet mijn blad, mijn moeder leest het, maar lijkt me wel leuk om te zien hoe het toegaat op de redactie van een tijdschrift.
Alas, I am a woman friendless, hopeless!
pi_106416311
Ik ben zo stom geweest om niet bij Nederland 2 te kijken toen ik de dvd-recorder ging programmeren. Kwam er pas achter dat dit uitgezonden werd, toen de documentaire bijna afgelopen was. :{

Maar afgaande op de reacties op Twitter moet het echt hilarisch geweest zijn. :')
Good Vibrations webradio (feel good/relaxed/funky, 90's & omstreken): directe luisterlink
Zie mijn site voor jaarlijsten met (in totaal +1700) favoriete nummers.
  woensdag 4 januari 2012 @ 22:15:23 #3
862 Arcee
Look closer
pi_106416617
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:10 schreef female81 het volgende:
Maar afgaande op de reacties op Twitter moet het echt hilarisch geweest zijn. :')
Ze doen er echt alles aan om de vooroordelen over hun blad te bevestigen.:')

En wat een wijvenvrouwentoko, zeg. :o
Don't waste your time living someone else's life.
*** Automatische nieuwsberichtenparser. ***
pi_106416663
Wat een omhooggevallen types zeg, zeer apart wereldbeeld. Daardoor wel fascinerend om naar te kijken.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_106416855
Zo'n erge gedachtengang eigenlijk, dat je als bladenmaker bewust dingen probeert te creëren die NIET prikkelend zijn. :{
Good Vibrations webradio (feel good/relaxed/funky, 90's & omstreken): directe luisterlink
pi_106416926
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:10 schreef female81 het volgende:
Ik ben zo stom geweest om niet bij Nederland 2 te kijken toen ik de dvd-recorder ging programmeren. Kwam er pas achter dat dit uitgezonden werd, toen de documentaire bijna afgelopen was. :{

Waard om terug te kijken dus :D

Er was iets anders helaas :@ dus zelf niet gekeken.
pi_106417051
Ja, ik kan niet wachten tot het op Uitzending Gemist staat. Zinnen in de trant van 'het lijkt wel Jiskefet' komen opvallend vaak voorbij op Twitter. :)

Edit: Ik merk nu dat ik niet op die site kan komen. Volgens mij is half Nederland nu aan het kijken of 'ie er al op staat. :')

[ Bericht 32% gewijzigd door female81 op 04-01-2012 22:35:23 ]
  woensdag 4 januari 2012 @ 23:00:15 #8
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_106418862
Kan me voorstellen dat deze docu voor veel lezeressen nogal een bummer is. Die hadden natuurlijk verwacht dat er enorm sympathieke lieve moeke's ergens achter een bureau zaten te knutselen en thee te drinken.

Ik vond de hoofdredactrice nogal tegenvallen, ze kwam gewoon echt niet leuk over. Die ene redactrice die graag de 'provocerende' stukjes wilde, kwam er mi het beste vanaf :Y
My mama didn't raise no fool
  woensdag 4 januari 2012 @ 23:44:19 #9
862 Arcee
Look closer
pi_106420824
quote:
10s.gif Op woensdag 4 januari 2012 23:00 schreef La_Vita het volgende:
Ik vond de hoofdredactrice nogal tegenvallen, ze kwam gewoon echt niet leuk over.
Ja, ze keurde alles af, had overal wel wat kritiek op. Het enige in de hele uitzending waar ze positief over was waren 4 bladzijdes uit een zomereditie.
  woensdag 4 januari 2012 @ 23:53:43 #10
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_106421269
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 23:44 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ja, ze keurde alles af, had overal wel wat kritiek op. Het enige in de hele uitzending waar ze positief over was waren 4 bladzijdes uit een zomereditie.
Misschien zal ze wel gelijk hebben, ze in ongetwijfeld goed in wat ze doet. Maar het leek me gewoon echt geen leuk mens. Ze kwam totaal niet hartelijk of inspirerend over :P
My mama didn't raise no fool
pi_106423148
quote:
Kan me voorstellen dat deze docu voor veel lezeressen nogal een bummer is. Die hadden natuurlijk verwacht dat er enorm sympathieke lieve moeke's ergens achter een bureau zaten te knutselen en thee te drinken.

Ik vond de hoofdredactrice nogal tegenvallen, ze kwam gewoon echt niet leuk over. Die ene redactrice die graag de 'provocerende' stukjes wilde, kwam er mi het beste vanaf :Y
Ik snap niet dat ze daar wil blijven. Echt alles wat ze deed werd afgeschoten. Of té vilein, of té politiek, of té prikkelend etc. Het moest allemaal zo gezapig mogelijk.

Verder een leuke documentaire om naar te kijken, beetje een jiskefet-sketch inderdaad, maar dan echt.
pi_106427308
Ik zit nu te kijken.

Die Libelle Zomerweek, hélp. :{w

Ik zie die twee typetjes uit Koefnoen spontaan tot leven komen, en dan x een paar duizend. 8)7

Een totaal wit jaren 50-wereldje, verder, waarin die mensen lijken te leven. Die ik-ben-een-beetje-anders-Barbara schijnt er inmiddels al weg te zijn, trouwens. Weggevlucht of weggestúúrd, dat weet ik niet. :+

[ Bericht 21% gewijzigd door female81 op 05-01-2012 04:59:30 ]
pi_106453279
Ik heb het net gekeken: en een van mijn eerste reacties was "je zou daar maar werken, met al die vrouwen, vreselijk".

Wat een gemuts, nee dit is te hard dat kan niet, oh nee een Gothicvrouw dat zou nooit kunnen, een politicus interviewen "ja goed, maar dan ook vragen hoe het met zijn vrouw is". En vooral geen artikel dat alleen voor de "grachtengordel" bedoeld is. Alles Middle of the Road.

En ze probeerden maar te benadrukken dat ze helemaal niet meer oubollig waren, ik zag het tegendeel. Die Libelle Zomermeet... toppunt van tuttigheid, schilderen en kraaltjes rijgen. Allemaal niets mis mee, als je er van houdt, maar het is WEL tuttig.

quote:

Ja vond ik ook, die laatste, zij had nog een beetje pit tenminste.

Mijn blad is het in ieder geval niet, dat wist ik al, maar het werd hier nog eens bevestigd.

Wat mij opviel is dat alles zo rustig was, bij een weekblad had ik een soort van hectiek in gedachten, alles snel, snel "help het moet af", maar het ging allemaal op zijn boerefluitjes leek wel.

TOCH lijkt het me erg leuk om op zo een redactie te werken, maar dan niet van de Libelle :P
  donderdag 5 januari 2012 @ 21:14:20 #14
862 Arcee
Look closer
pi_106457515
quote:
99s.gif Op donderdag 5 januari 2012 20:02 schreef Karina het volgende:
Wat mij opviel is dat alles zo rustig was, bij een weekblad had ik een soort van hectiek in gedachten, alles snel, snel "help het moet af", maar het ging allemaal op zijn boerefluitjes leek wel.
Inderdaad... elke week zo'n blad maken is toch een hele opgave. Stress leek mee te vallen.

Maar goed, 100 jaar lang elke week dezelfde foto's en dezelfde verhalen krijg je wel een zekere mate van routine in natuurlijk. :+
pi_106458678
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 21:14 schreef Arcee het volgende:

[..]

Inderdaad... elke week zo'n blad maken is toch een hele opgave. Stress leek mee te vallen.

Maar goed, 100 jaar lang elke week dezelfde foto's en dezelfde verhalen krijg je wel een zekere mate van routine in natuurlijk. :+
Ja dat zal ook wel. Ik heb een docu gezien over Vogue, daar ging het toch wel wat hectischer allemaal en dat is een maandblad. Heel andere markt natuurlijk, maar toch.

Wat ik nog grappig vond, vergat ik net nog te posten: op een gegeven moment hadden ze een soort "script" voor het volgende nummer, in Comic Sans :D
  zondag 20 mei 2012 @ 12:45:52 #16
862 Arcee
Look closer
pi_111777206
quote:
19.00-20.20 uur TELEDOC:ALDUS LIBELLE

Wie bepaalt de inhoud van de Libelle
en wat betekent het blad voor de
Nederlandse vrouw?

Regisseur Juul Bovenberg keek een jaar
lang mee op de redactie van het oudste
weekblad van Nederland.

'Aldus Libelle' onderzoekt het geheim
achter het succes van Nederlands
grootste,oudste en invloedrijkste
vrouwenweekblad.

Wat is de ijzeren formule achter dit
jarenlange succes?
Vanavond dus de (neem ik aan) herhaling.
pi_111784336
*stelt dvd-recorder in*

(Ik kwam de vorige keer helaas pas achter dit programma toen het al halverwege was.)

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')