abonnement Unibet Coolblue
pi_107306766
Hallo allemaal! Supermooie cavia's hier :D

Ik heb zelf een zeugje, ze heet Joepie en is nu 3 jaar en 2 maanden :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze heeft als kleintje een moeilijke periode gehad: Eerst heeft ze extreem lang in de dierenwinkel gezeten, heeft dus veel caafjes voorbij zien gaan. En daarna is ze in huis genomen door een kennis van mij die al een cavia van 5 jaar had. Dat ging ontzettend fout en die kennis heeft niet optijd er iets aan gedaan. Toen ze uiteindelijk naar mij toe kwam om te vragen of ik Joepie wilde overnemen (mijn cavia was vlak daarvoor overleden) had ze veel kale plekken, stukke oortjes en was ze ontzettend schuw. Na veel geknuffel en goede verzorging is ze uiteindelijk een prachtcavia geworden! Ze bijt flink van zich af, is nauwelijks meer bang en is weer helemaal gezond.

Maar ik zou nu graag nog een cavia erbij willen, want ik denk dat het misschien toch wat eenzaam voor haar is. Door haar slechte jeugd is het dus wat spannend of dat zou lukken. Nou heb ik wat rondgevraagd en kwam het er op neer dat een zo jong mogelijk beertje (gecastreerd) de beste combi zal zijn. Denken jullie dat ik het kan proberen of is het echt een nee? En hebben jullie ervaringen bij dierenwinkels of ze evt de cavia weer terug willen nemen als het fout gaat.

En als ik een cavia er bij neem, wat is dan ongeveer het aantal dagen dat het onrustig zal zijn? En wanneer weet ik dat het echt niet gaat?

Overigens kan ze heel slecht met konijnen overweg maar wonderbaarlijk goed met katten! (Ze ging een keer spontaan onder een kat zitten!) Ook had ze leuke praatjes met onze vogel die helaas overleden is.

Hopelijk weten jullie hier allemaal wat meer van dan ik! Heel erg bedankt alvast :D
pi_107308282
Wat een leuke cavia :D

Ik heb ook goede ervaringen met een ouder zeugje en een jonger zeugje (denk aan: baby, dus 4-6 weken)
Die combinaties gaan ook vaak goed.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_107308389
Géén dierenwinkel. Dierenwinkels zijn de meest waardeloze plek om een cavia aan te schaffen, een enkeling daargelaten. Kijk eens op www.fokkerskaart.nl voor een fokker bij jou in de buurt, dat is een veel beter idee! Een gecastreerde beer is een prima idee, een jong zeugje ook.
I had a signature once. It was awful.
pi_107308680
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 20:56 schreef zoeperzazke het volgende:
Géén dierenwinkel. Dierenwinkels zijn de meest waardeloze plek om een cavia aan te schaffen, een enkeling daargelaten. Kijk eens op www.fokkerskaart.nl voor een fokker bij jou in de buurt, dat is een veel beter idee! Een gecastreerde beer is een prima idee, een jong zeugje ook.
Of misschien caafjes uit opvang?
pi_107310391
Eens in de week krijgen ze cavia muesli door de gewone brokjes heen. Kijk, ze kunnen wel gebroederlijk naast elkaar zitten! Echt, ze doken erop alsof ze nooit te eten krijgen.

Alleen Knofje ziet er weer uit alsof ze The Ring heeft gezien, maar die zit nooit stil.
Tap tap tap
pi_107310450
Even de muts weer uitkloppen zo :')
Tap tap tap
pi_107310797
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 21:36 schreef CherryLips het volgende:

Alleen Knofje ziet er weer uit alsof ze The Ring heeft gezien, maar die zit nooit stil.
:D
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_107321168
Heel erg bedankt voor de reacties en link :)
Ik zal eens gaan rondkijken ;)

Oh en nog een vraagje: Hoe duur is castreren ongeveer?
En hoe zit het met sterilisatie?

Dit is trouwens het caafje wat ik op het oog heb!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 22% gewijzigd door JoelBaka op 28-01-2012 18:02:16 ]
pi_107331713
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 09:11 schreef JoelBaka het volgende:
Heel erg bedankt voor de reacties en link :)
Ik zal eens gaan rondkijken ;)

Oh en nog een vraagje: Hoe duur is castreren ongeveer?
En hoe zit het met sterilisatie?

Dit is trouwens het caafje wat ik op het oog heb!
[ afbeelding ]
Hoi, ik kom me er ook even mee bemoeien :P Ik zag dat je al een zeugje had en er graag eentje bij wilt. Je kan er een jong zeugje bij doen, maar de beste optie is een gecastreerd beertje (leeftijd maakt daarbij niet echt uit, het mag ook een ouder gecastreerd beertje zijn). Die kun je heel goed 'kant en klaar' bij een asiel adopteren!

Als je eerst zelf een beertje koopt en het dan laat castreren ben je niet alleen de aanschafprijs kwijt maar daarna nog eens ongeveer 50 euro voor castratie. Vervolgens moet je de cavia's 6 weken gescheiden houden omdat het beertje in die tijd nog vruchtbaar is (en je zeugje drachtig laten worden is geen goed plan, omdat ze ouder dan 1 jaar is zal ze waarschijnlijk niet natuurlijk kunnen bevallen als het haar eerste nestje is, omdat haar bekken is uitgehard).

Anyway, bij het asiel kun je dus al gecastreerde beertjes adopteren die direct bij je zeugje kunnen voor veel minder geld dan je anders kwijt zou zijn. Bij dit asiel bijvoorbeeld: www.asielgoofy.nl kosten gecastreerde beertjes 30 euro. Voor zeugjes vragen ze alleen een vrijwillige gift. Ik wil binnenkort zelf ook graag weer een gecastreerd beertje hebben voor bij mijn twee zeugjes en die ga ik waarschijnlijk ook bij goofy weghalen :) Gewone honden- en katten asiels hebben vaak ook wel een aantal konijnen cavia's, dus ik zou zeggen kijk eens rond! Dat is sowieso altijd een betere (en goedkopere!) optie dan een caafje uit de dierenwinkel halen.

Edit je vroeg nog wat over sterilisatie en castratie:
Sterilisatie is het 'doorknippen' van de eileiders of zaadleiders en dat gebeurd bij (huis)dieren zo goed als nooit. Vrouwtjes blijven dan namelijk krols/loops/berig/etc. worden en mannetjes blijven dekken, sproeien en ander typisch 'mannengedrag' vertonen. Ze zijn alleen niet meer vruchtbaar. Castratie is het verwijderen van de eileiders of zaadballen en dit is wat normaal gesproken met dieren gebeurd als ze 'geholpen worden'. Hierdoor worden dieren niet alleen onvruchtbaar maar veranderd het gedrag ook, omdat de hormoonproductie drastisch afneemt. Castratie is de technische term voor het 'laten helpen' van zowel mannetjes als vrouwtjesdieren (al wordt dat laatste wel vaak -foutief- sterilisatie genoemd).

Als je een beertje neemt is het van belang hem te castreren, het zeugje kun je gewoon intact laten. Het castreren van mannetjesdieren is sowieso vaak makkelijker dan van vrouwtjes, omdat de ballen veel makkelijker te verwijderen zijn dan de eileiders. De operatie is daardoor minder ingrijpend en pijnlijk voor het dier (en goedkoper voor het baasje). Bijkomend voordeel is dat mannetjesdieren soms 'lastig' gedrag kunnen vertonen (sproeien, steeds dekken, agressie, macho gedrag) dat verdwijnt na castratie. Voor vrouwtjes geldt dit meestal niet.

[ Bericht 19% gewijzigd door Miss_Isis op 28-01-2012 17:10:45 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_107331909
Mijn gecastreerde Beer komt ook uit de opvang :) was maar 25 euro :o
Tap tap tap
pi_107331945
Leggen al die opvangen er dan geld bij of hebben ze een gereduceerd tarief mogen betalen?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_107332026
quote:
5s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 17:09 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Leggen al die opvangen er dan geld bij of hebben ze een gereduceerd tarief mogen betalen?
Combinatie van beiden....
I had a signature once. It was awful.
pi_107333735
Ik heb even op internet gekeken naar een gecastreerd beertje in het dierenasiel bij mij in de buurt.
Daar heb ik Neil gevonden:


Neil is een satijncavia en heeft dus kans om deze ziekte te krijgen, heeft een van jullie er ervaring mee?
Het dierenasiel had een link met veel informatie gestuurd dus ik heb nu wel een idee van wat de ziekte is.

Ik heb een mailtje gestuurd naar het asiel met wat vragen en om een afspraak te maken,
hopelijk is hij geschikt voor Joepie en zijn wij geschikt voor Neil. :)

En nogmaals bedankt voor de reacties!
pi_107333814
Beer komt ook bij Knaag & Ko vandaan, ik herken de foto :)
Tap tap tap
pi_107334113
Toevallig! Beviel Knaag en Ko?
pi_107335578
Ja, beestjes zaten er goed bij, ze hebben heel veel liefde voor de beestjes :) goede richtlijnen enzo. Ik had op een gegeven moment alleen het gevoel dat ik niks goed deed :') maar ze bedoelen het goed.
Tap tap tap
pi_107338261
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 18:07 schreef JoelBaka het volgende:
Ik heb even op internet gekeken naar een gecastreerd beertje in het dierenasiel bij mij in de buurt.
Daar heb ik Neil gevonden:
[ afbeelding ]

Neil is een satijncavia en heeft dus kans om deze ziekte te krijgen, heeft een van jullie er ervaring mee?
Het dierenasiel had een link met veel informatie gestuurd dus ik heb nu wel een idee van wat de ziekte is.
Het is een mooie beetsje maar inderdaad satijn, keurig dat de opvang je daarover inlicht! Op www.satijncavia.nl vind je alle informatie die je nodig hebt :)
I had a signature once. It was awful.
pi_107367302
Vorige week ben ik met mijn cavia naar de dierenarts geweest omdat ze een kaal plekje had gekregen op d'r neus. De dierenarts constateerde dat ze opgezette nieren had en dus mogelijk een nierziekte. Zalfje meegekregen voor d'r neus dat ik tweemaal per dag moest aanbrengen. Vanochtend haalde ik de cavia uit haar hok voor het zalfje maar merkte dat ze ziek was. Halfdichte oogjes, en door de pootjes zakkend en ze bewoog zich stram. Ze wilde nog wel appel eten :) Maar echt snel ging het niet. En net zag ik dat ze dood was ;( Ik laat d'r nog even in het hok liggen zodat de andere cavia kan zien dat ze niet meer leeft. Ik heb haar in september uit de cavia-opvang gehaald en toen was ze al oud (5 jaar ongeveer) ter gezelschap van mijn andere oude cavia, een gecastreerd beertje.

Morgen begraven in de duinen bij de andere cavia's en het konijn dat ik gehad heb O-)
pi_107369042
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 16:58 schreef frumslegnulk het volgende:
Vorige week ben ik met mijn cavia naar de dierenarts geweest omdat ze een kaal plekje had gekregen op d'r neus. De dierenarts constateerde dat ze opgezette nieren had en dus mogelijk een nierziekte. Zalfje meegekregen voor d'r neus dat ik tweemaal per dag moest aanbrengen. Vanochtend haalde ik de cavia uit haar hok voor het zalfje maar merkte dat ze ziek was. Halfdichte oogjes, en door de pootjes zakkend en ze bewoog zich stram. Ze wilde nog wel appel eten :) Maar echt snel ging het niet. En net zag ik dat ze dood was ;( Ik laat d'r nog even in het hok liggen zodat de andere cavia kan zien dat ze niet meer leeft. Ik heb haar in september uit de cavia-opvang gehaald en toen was ze al oud (5 jaar ongeveer) ter gezelschap van mijn andere oude cavia, een gecastreerd beertje.

Morgen begraven in de duinen bij de andere cavia's en het konijn dat ik gehad heb O-)
Sterkte! Toch fijn dat ze haar laatste maanden bij jou thuis heeft mogen zitten en niet meer in de opvang! :)
pi_107380234
Toch weer wat verdrietige berichtjes hier.
Sterkte ermee :{

@cherrylips: maken ze bij jou er ook zo'n bende van in die muts?
Hier vond meneer hem super toen hij net geopereerd was, lag er telkens lekker in te slapen.
Maar nu maakt hij er alleen maar een grote bende van, niet er lekker in gaan slapen nee, erin en eruit net zolang tot ie vol ligt met zaagsel.
En hem op z'n kop gooien of door de hele kooi heen duwen is ook altijd leuk. >:)

Nou ja, als er maar lol mee heeft. :)

Morgenavond ga ik kijken bij een Peruvian zeugje van 1,5 jaar
Ik denk dat als ze mee naar huis gaat ik haar de eerste dag(en) even in een aparte kooi naast de kooi van Bart zet, zodat ze elkaar wel kunnen ruiken en zien maar nog niet echt bij elkaar zitten (als ik er niet ben)
Kunnen ze rustig aan elkaar wennen
Of zou dat juist niet goed zijn en moet ik ze gelijk bij elkaar zetten ook al moet ik gewoon naar m'n werk :?
pi_107409469


Joepie ligt lekker te tukken in mijn pyama!
pi_107409966
Awww O+ Plast ze je niet helemaal onder?

Gixxer, de knuffelmuts wordt wel ranzig ja. Ze gaan erin liggen en trekken een beetje bekleding los, en piesen en poepen erin. En soms zit er veel zaagsel in, maar dat kan ik nog uitkloppen. Ik heb hem al een paar keer in de wasmachine gemikt :')
Beer is te lomp en te groot voor dat ding, maar hij vindt het geweldig. Dan springt ie erin en dan valt die muts gewoon om. Het is dus weleens gebeurd dat ik de kamer in kwam en dan lag daar een knuffelmuts ondersteboven, maar dat maakt de cavia's niet uit :P
Tap tap tap
pi_107472091
Joepie O+

Mijn langhaarcaaf heeft statisch haar.
Het arme beest.
Wellicht toch van die verwarmingsbakken aanschaffen.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_107472154
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 11:16 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Joepie O+

Mijn langhaarcaaf heeft statisch haar.
Het arme beest.
Wellicht toch van die verwarmingsbakken aanschaffen.
Ja, mijn Tesseltje en Lunkje ook :@
En god wat vind ik het nagels knippen eng. Bah.
Tap tap tap
pi_107484447


Saampjes aan de andijvie O+

Gisteren ontzettend moeten lachen om Bart.
Na maandagavond stilletjes in zijn nachthok te zitten en niet naar Sofie toe durven te gaan is hij gisteravond helemaal los gegaan.... op een goede manier

In eens heeft hij ontdekt hoe leuk Sofie is en meneer liep toch een partij stoer te doen! _O-

Sofietje is wel wat gewend dus als hij te ver ging liet ze dat duidelijk merken

Ze zijn een super leuk stelletje. O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')