abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 13:23:46 #126
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106758922
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 13:20 schreef motorbloempje het volgende:
Op even gefixed en centraal :)
Goed bezig! Dit is een berichtje uit de toekomst als je nu op de klok kijkt. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_106764513
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 19:21 schreef chriztiaan het volgende:
Hoe bereiden jullie je meestal voor op een VGT? Ik deed dat normaal gesproken nooit (en haalde ze altijd), maar nu is het inmiddels 1,5 jaar geleden dat ik er 1 voor het laatst heb gemaakt. En veel onderwijs heb ik in die periode ook niet gehad...
Ligt eraan hoeveel tijd je hebt om voor te bereiden he :P
Je kan ondertussen wel zo'n beetje verwachten wat voor soort vragen je krijgt. Wat anatomie van hart en longen, je kan bepaalde delen van Guyton doornemen. Wetenschapsleer en psychiatrie kun je meestal wel uit de vraag afleiden. Farmocologie van belangrijke veelvoorkomende ziekten is ook handig om te herhalen (antihypertensiva, betablokkers, diuretica, antireumatica enz).
Maar je weet natuurlijk zelf het best waar je zwakke punten liggen, daar zou ik me gewoon op focussen.

KNO valt me trouwens enorm mee. Leuk dat je zo'n diverse groep patienten je zien krijgt en de staf hier is ook belachelijk jong en erg veel leuke artsassistenten.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_106765577
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 19:21 schreef chriztiaan het volgende:
Hoe bereiden jullie je meestal voor op een VGT?
Ik liet me altijd keihard nemen door een huisgenoot en rookte daarna een joint.
I feel kinda Locrian today
pi_106767272
Hm mijn neefje (13 jaar) heeft deze week een torsio testis gehad en daar 3 dagen mee rond gelopen. Natuurlijk viel de bal niet meer te redden en is hij weggehaald. Maar ik vraag me af hoe je daar zo lang mee kan rondlopen?

Ik heb nog geen praktijkervaring maar wat ik weet van een torsio testis is dat het heel veel pijn doet, paralytisch ileus geeft en een heelkundige urgentie is. Hoe kan dat kind dan nog 3 dagen thuis hebben gezeten? Komt dat vaker voor?

De moeder (mijn schoonzus) zag het trouwens aan voor een buikgriep :') . Kind durfde ook niet tegen zijn moeder te zeggen dat z'n bal gezwollen en pijnlijk was, ook weer zoiets.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 17:18:15 #130
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106767730
Nou ik denk niet dat ie er echt mee rondgelopen heeft.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_106767815
Nee dat verwacht ik ook niet :D. Ik neem aan dat hij 3 dagen met zijn buikgriep op bed heeft gelegen.
Zouden jullie als arts jeugdzorg achter zoiets aansturen? Of is daar nu geen reden toe?
Het is echt een dysfunctioneel gezin dus het zou geen slecht idee zijn imo :X
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 17:22:54 #132
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106767881
Tja, je kind heeft pijn maar durft niet te zeggen waar het exact zit als ouder kan ik mij voorstellen dat je bij een kind van 13 ook niet even vraagt of je zijn ballen mag zien. Lastige, vraag het een echte dokter. Ik ben maar een trol dus stel niet zo'n lastige vragen. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_106768065
Nu stel je me teleur, ik vond dit juist wel een vraag voor jou :D .
Nou dan wacht ik wel op een andere testisexpert.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_106768598
Wij leren bij dat onderwerp wel dat je altijd aan jongens in de puberteit heel specifiek moet vragen naar hun ballen, want ze zullen er nooit zelf over beginnen.
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 17:43:38 #135
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106768649
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 17:42 schreef Merel1808 het volgende:
Wij leren bij dat onderwerp wel dat je altijd aan jongens in de puberteit heel specifiek moet vragen naar hun ballen, want ze zullen er nooit zelf over beginnen.
Als arts ja, maar ik kan mij voorstellen dat het als ouder toch wat lastiger ligt als je het een je puber moet vragen. Wat mij verbaast is de pijngrens van dat kindje.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_106769110
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 17:42 schreef Merel1808 het volgende:
Wij leren bij dat onderwerp wel dat je altijd aan jongens in de puberteit heel specifiek moet vragen naar hun ballen, want ze zullen er nooit zelf over beginnen.
Ok, ja dat klinkt logisch :Y
Ik vind het wel vreemd dat een kind het niet tegen zijn eigen moeder durft te zeggen, maar misschien komt dat omdat ik geen jongen ben.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_106778939
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 17:42 schreef Merel1808 het volgende:
Wij leren bij dat onderwerp wel dat je altijd aan jongens in de puberteit heel specifiek moet vragen naar hun ballen, want ze zullen er nooit zelf over beginnen.
Ik ken uit mijn privé-omgeving een verhaal van een 15-jarige jongen die door zijn moeder werd 'betrapt' toen hij het zorgpasje aan het zoeken was omdat hij voor een echo scrotum was doorgestuurd vanwege een zwelling, dat later een testescarcinoom bleek te zijn. Daar kan ik ook niet helemaal bij, ik kan me het schamen ten opzichte van je ouders misschien wel voorstellen maar dit gaat wel heel ver...
pi_106781082
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 17:07 schreef Njosnavelin het volgende:
Hm mijn neefje (13 jaar) heeft deze week een torsio testis gehad en daar 3 dagen mee rond gelopen. Natuurlijk viel de bal niet meer te redden en is hij weggehaald. Maar ik vraag me af hoe je daar zo lang mee kan rondlopen?

Ik heb nog geen praktijkervaring maar wat ik weet van een torsio testis is dat het heel veel pijn doet, paralytisch ileus geeft en een heelkundige urgentie is. Hoe kan dat kind dan nog 3 dagen thuis hebben gezeten? Komt dat vaker voor?

De moeder (mijn schoonzus) zag het trouwens aan voor een buikgriep :') . Kind durfde ook niet tegen zijn moeder te zeggen dat z'n bal gezwollen en pijnlijk was, ook weer zoiets.
Kan wel hoor, heb het wel eerder meegemaakt dat een torsio toch veel minder het dramatische beeld is wat in de boeken staat. Wordt dan ook wel met een acute epididymitis verward. Bij een torsio ontbreekt koorts en afwijkende urine, dat kun je gebruiken om te differentiëren (naast de echo doppler)

Vind het niet direct erg zorgwekkend dat een dertienjarige niet over z'n ballen durft te klagen overigens.
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 22:15:25 #139
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106781831
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 22:04 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Kan wel hoor, heb het wel eerder meegemaakt dat een torsio toch veel minder het dramatische beeld is wat in de boeken staat. Wordt dan ook wel met een acute epididymitis verward. Bij een torsio ontbreekt koorts en afwijkende urine, dat kun je gebruiken om te differentiëren (naast de echo doppler)

Vind het niet direct erg zorgwekkend dat een dertienjarige niet over z'n ballen durft te klagen overigens.

Acute epididymitis komt ook voor zonder koorts, urethritis, orchitis, prostatitis, erytheem en dysurie. Als jij mijn arts zou zijn vroeg ik om een ander.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_106782283
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 22:15 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Acute epididymitis komt ook voor zonder koorts, urethritis, orchitis, prostatitis, erytheem en dysurie. Als jij mijn arts zou zijn vroeg ik om een ander.
Er staat dan ook niet dat een epididymitis altijd gaat gepaard met koorts of leukocyturie. Is er wél sprake van koorts en leukocyturie, dan wordt die diagnose torsio testis onwaarschijnlijker.

Maar ik zou je met liefde naar een collega verwijzen :*
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2012 @ 22:28:25 #141
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106782578
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 22:23 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Er staat dan ook niet dat een epididymitis altijd gaat gepaard met koorts of leukocyturie. Is er wél sprake van koorts en leukocyturie, dan wordt die diagnose torsio testis onwaarschijnlijker.

Maar ik zou je met liefde naar een collega verwijzen :*
De radioloog met een echo-doppler!
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_106788124
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 12:58 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat geldt ook voor vrouwen en kinderen. :P
Kinderen, eens!
Vrouwen: nee (en mannen ook nee)
  † In Memoriam † zaterdag 14 januari 2012 @ 00:04:23 #143
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_106788195
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 00:03 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Kinderen, eens!
Vrouwen: nee (en mannen ook nee)
Politiek correct! :'(
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_106921243
Eerste dagen gyn gehad, werkt echt libido verlagend voor jezelf zeg :')
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_106925957
Hebben homo's daar ook last van dan?
I feel kinda Locrian today
  dinsdag 17 januari 2012 @ 20:50:56 #146
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_106926698
maxc is toch niet homo?

bah, hier een casus van een jonge vent die kwam met uitgebreid gemetastaseerde ziekte en vandaag de diagnose gehoord: melanoom.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  dinsdag 17 januari 2012 @ 21:19:23 #147
208890 June.
Seriously?
pi_106928327
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 20:50 schreef Pluizel het volgende:
maxc is toch niet homo?

bah, hier een casus van een jonge vent die kwam met uitgebreid gemetastaseerde ziekte en vandaag de diagnose gehoord: melanoom.
Hm, een trial nog een optie? In Nijmegen loopt er een studie met dendritische cel therapie. Maar volgens mij moet je dan uit Nijmegen eo komen dacht ik..
Shine bright like a diamond.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 21:33:15 #148
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_106929057
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 21:19 schreef June. het volgende:

[..]

Hm, een trial nog een optie? In Nijmegen loopt er een studie met dendritische cel therapie. Maar volgens mij moet je dan uit Nijmegen eo komen dacht ik..
hij krijgt een experimenteel soort chemo. en het is nog wachten op een bepaald mutatieonderzoek want dan zou er in groningen nog iets speciaals zijn.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_106930198
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 20:35 schreef starla het volgende:
Hebben homo's daar ook last van dan?
Neuh :)

Hier nu 1,5 week gyn (poli) gehad: best leuk vak, veel zelf doen.
pi_106930326
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 20:50 schreef Pluizel het volgende:
maxc is toch niet homo?

bah, hier een casus van een jonge vent die kwam met uitgebreid gemetastaseerde ziekte en vandaag de diagnose gehoord: melanoom.
Waar zit/zat het melanoom?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')