abonnement Unibet Coolblue
pi_106029116
Hallo allemaal,

Ik wil deze zomervakantie gaan backpacken met een paar vrienden in noorwegen, wij zijn al aardig op zoek naar een goed plan maar komen er nog niet helemaal uit.

Waar we naar zoeken zijn de meest mooie plekken om doorheen te lopen (bergen, valleien, riviertjes, fjorden etc.) we willen grotendeels lopen maar een treinreis van het ene mooie gebied naar het andere lijkt ons ook super. verder willen we wel een beetje in de buurt blijven van bewoonde wereld, of een beetje in de buurt blijven van de vele hutten.

kan iemand ons helpen met tips hoe we moeten lopen, wat we moeten zien? links zijn altijd welken.

en andere tips voor first-time-backpacking is ook erg welkom!

groeten
"In the beginning, the Universe was created. This made a lot of people angry and was widely regarded as a bad move."
  † In Memoriam † zondag 25 december 2011 @ 13:00:06 #2
230491 Zith
pls tip
pi_106029313
Ik heb zelf alleen ervaring met Kungsleden, een lange route in Zweden vlak naast Noorwegen - boven de poolcirkel. Dan ga je gewoon met de trein van stockholm naar Abisko en je bent er! :P Mooi stuk natuur, om de 20-30 km een hutje waar je kan overnachten, koffie kan drinken, en wat boodschappen kan doen.

Als je echt specifiek Noorwegen wilt blijf ik wel gewon volgen, misschien ga ik ook wel eens. :)

[ Bericht 10% gewijzigd door Zith op 25-12-2011 13:48:36 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_106029371
Schaamteloze tvp. Ik heb wel tips voor je, zometeen op de pc.
pi_106029463
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 13:00 schreef Zith het volgende:
Ik heb zelf alleen ervaring met Kungsleden, een lange route in Zweden vlak naast Noorwegen - boven de poolcirkel. Dan ga je gewoon met de trein van stockholm naar Abisko en je bent er! :P Mooi stuk natuur, om de 20-30 km een hutje waar je kan overnachten, koffie kan drinken, en wat boodschappen kan doen.

Als je echt specifiek Noorwegen wilt blijf ik wel gewon volgen, misschien ga ik ook wel eens. :)
dit is een enorm goede tip. Enorm mooi gebied! ik had met school een excursie naar abisko en echt waar, je bek valt open van hoe mooi het daar is.

Die treinreis van stockholm naar abisko is ook mooi trouwens, je rijd door heel zweden heen en kan alles mooi bekijken :D
pi_106029921
Zweden is ook een optie dan, maar noorwegen sprak me heel erg aan vanwege de vele fjorden. bv de fotos van de geirangerfjord.... wow. en het feit dat je als je op een mooi plekje komt je tent neer kunt zetten lijkt me ook geweldig!

maar moet je die hutten boeken/reserveren of kan je daar gewoon aankomen? en hoe weet ik waar alle hutten staan?
"In the beginning, the Universe was created. This made a lot of people angry and was widely regarded as a bad move."
  † In Memoriam † zondag 25 december 2011 @ 13:53:55 #6
230491 Zith
pls tip
pi_106030408
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 13:30 schreef cucirca het volgende:
Zweden is ook een optie dan, maar noorwegen sprak me heel erg aan vanwege de vele fjorden. bv de fotos van de geirangerfjord.... wow. en het feit dat je als je op een mooi plekje komt je tent neer kunt zetten lijkt me ook geweldig!

maar moet je die hutten boeken/reserveren of kan je daar gewoon aankomen? en hoe weet ik waar alle hutten staan?
http://flickrhivemind.net/Tags/kungsleden/Interesting

In Kungsleden (en zweden) mag je in principe overal je tentje opzetten. De hutjes garanderen een slaapplaats, maar als het echt druk is op de grond. Zelf heb ik het in de 2 nachten die ik in een hutje verbleef (was mijn tentje een beetje zat) niet druk gehad en dus altijd een eigen bedje. Leuk systeem ook die hutjes, soort van commune, iedereen doet iets. Bijv. water halen bij de rivier, hout hakken, etc.

Hier kan je alle info over de hutjes, terrein, map enzo vinden: http://www.svenskaturistf(...)Lappland/kingstrail/

Maar ik ben nu wel erg aan het pushen voor kungsleden hoor, er zijn nog veel andere scandinavische wandelroutes :)
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  † In Memoriam † zondag 25 december 2011 @ 13:57:32 #7
230491 Zith
pls tip
pi_106030491
Trein heen koste mij trouwens 50 EUR, terug gratis (konden geen kaartje kopen en conducteur zei dat we maar ergens een plekje moesten zoeken :P )
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_106030563
backpacken met een plan :')
EN EEN SIGNATURE VAN MAX. 4 REGELS
BAM
  Moderator zondag 25 december 2011 @ 14:29:24 #9
45833 crew  Fogel
pi_106031278
Er staan een aantal tips in het centrale Noorwegen topic. Zoek daar even.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_106031449
Ben naar Zweden geweest met Zith. Zeker een aanrader. Al neem ik de volgende keer wel iets betere spullen mee. Het was 's avonds rond vriespunt ;) Best koud als je moet slapen in een relatief goedkope slaapzak en een matje van nog geen halve centimeter :7
  Moderator zondag 25 december 2011 @ 14:39:54 #11
45833 crew  Fogel
pi_106031516
Het is al meer dan 100 jaar geleden dan Noorwegen een deel van Zweden was...
TS, wil je tips voor het mooie Noorwegen of het saaie Zweden? ~O>
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_106031537
quote:
1s.gif Op zondag 25 december 2011 14:39 schreef Fogel het volgende:
Het is al meer dan 100 jaar geleden dan Noorwegen een deel van Zweden was...
TS, wil je tips voor het mooie Noorwegen of het saaie Zweden? ~O>
haha :D
  zondag 25 december 2011 @ 18:52:43 #13
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_106035686
Ik ben in het gebied tegen de grens met Zweden geweest, rond Roros. Heel erg mooi, veel meren en bossen. Niet al te hoge bergen, dus goed te bewandelen.
De Hardangervidda is ook mooi natuurlijk!
Waar je rekening mee moet houden is dat het erg dunbevolkt is, en dat je dus veel eten zal moeten meesjouwen. Daarentegen kan je wel het water uit de beekjes gewoon drinken.
Afhankelijk van het jaargetijde zijn er ook enorm veel muggen en knutjes, dus als je daar niet tegen kan is het niet zo'n goede keus. Wij waren er in juli, en toen waren er zoveel muggen dat je echt niet eens normaal stil kon staan om van het uitzicht te genieten. Hardlopend de berg op omdat je anders opgegeten wordt is een beetje jammer omdat het zo mooi is daar....
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_106050560
Trollheimen is ook erg mooi! (bv vanuit Oppdall)

Hutjes kan je opzoeken op: http://www.turistforeningen.no/ maar dan moet je wel lid worden. Tentje kan je overal opzetten als je 500m (dacht ik) van bewoonde wereld af bent.

Treinen in Noorwegen: www.nsb.no Zorg dat je een minipris ticket hebt, scheelt een hoop!

Bussen: www.nettbuss.no en een aantal andere sites, maar als je iets zeker wilt weten kan je het best een tourist information van een gebied/stad bellen of mailen. Bustijden zijn soms wat onduidelijk op internet op te zoeken.

Wandelkaarten van heel Noorwegen kan je bestellen op: www.kartbutikken.no of misschien ook nog op marktplaats. Kaarten zijn erg duidelijk!
  maandag 26 december 2011 @ 09:27:26 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_106050737
Bergtochten in Noorwegen van Jolanda Linschooten kopen.
Hier heb je haar site: http://outdoorfoto.nl/boekenbestellen.html
Maar ook elders verkrijgbaar natuurlijk :)


Hut omgeving Høvringen/Rondane

[ Bericht 20% gewijzigd door Hyperdude op 26-12-2011 09:42:10 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_106055302
thx voor alle tips!
Ik heb nu een beetje het volgende plan in mn hoofd. vliegen amsterdam > oslo.
trein van oslo naar bergen (blijkt prachtig te zijn)
dan in bergen fjorden bekijken (trail nog onbekend)
dan trein naar gebied jotunheimen, vanwege de bergen lijkt dat me ook prachtig.

wat vinden jullie daarvan? op of aanmekingen?
en waar kan ik boekjes vinden over goeie trails in die 2 gebieden?

gr
"In the beginning, the Universe was created. This made a lot of people angry and was widely regarded as a bad move."
pi_106055329
Hmmm. Ga dit topic volgen. Dit jaar Zweden gedaan en misschien volgend jaar Noorwegen. :)
pi_106055422
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 13:26 schreef cucirca het volgende:
thx voor alle tips!
Ik heb nu een beetje het volgende plan in mn hoofd. vliegen amsterdam > oslo.
trein van oslo naar bergen (blijkt prachtig te zijn)
dan in bergen fjorden bekijken (trail nog onbekend)
dan trein naar gebied jotunheimen, vanwege de bergen lijkt dat me ook prachtig.

wat vinden jullie daarvan? op of aanmekingen?
en waar kan ik boekjes vinden over goeie trails in die 2 gebieden?

gr
Jotunheimen is schitterend. Zijn er alleen met de auto doorheen gereden, maar echt prachtig mooi heur.
  maandag 26 december 2011 @ 13:57:48 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_106056331
In het door mij genoemde boek staan 10 tochten beschreven in Jotunheimen. van licht tot zwaar-meerdaags.

Op de DNT site staan ook allerlei routes. http://www.turistforeningen.no/english/trail.php?lo_id=NO_jotun
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_106056853
is het trouwens niet zo dat je in natuurreservaten (dus de plaatsen die o.a. op google maps met een boompje staan aangegeven) niet vrij mag kamperen? moet/kan je daar dan toestemming voor vragen?
"In the beginning, the Universe was created. This made a lot of people angry and was widely regarded as a bad move."
pi_106056990
thx hyperdude. ik zoek echter naar trails die langer zijn dan 20 km. eentje (of meerdere) waar je +- een week mee bezig bent. en niet op hetzelfde punt uitkomt, we nemen tent en alles mee dus hutten hoeven ook niet perse.

ik kijk ook nog wel x bij bieb voor boekjes
"In the beginning, the Universe was created. This made a lot of people angry and was widely regarded as a bad move."
pi_106057336
Hier zou je wel eens wat nuttigs kunnen vinden:
http://www.visitnorway.co(...)ndelen-in-Noorwegen/

Je zou sowieso ook eens de RoughGuide en Lonely Planet van Noorwegen moeten inzien, fair chance dat daar ook nog het nodige in staat over hiken in Noorwegen. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_106057670
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 14:25 schreef cucirca het volgende:
thx hyperdude. ik zoek echter naar trails die langer zijn dan 20 km. eentje (of meerdere) waar je +- een week mee bezig bent. en niet op hetzelfde punt uitkomt, we nemen tent en alles mee dus hutten hoeven ook niet perse.

ik kijk ook nog wel x bij bieb voor boekjes
Hutten is af en toe wel handig hoor. Je moet toch ergens eten zien te scoren. Je kan een hoop meenemen, maar in Zweden was mijn tas ongeveer 24 kilo en dat vond ik al vrij zwaar. :7
  maandag 26 december 2011 @ 14:56:51 #24
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_106057777
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 14:19 schreef cucirca het volgende:
is het trouwens niet zo dat je in natuurreservaten (dus de plaatsen die o.a. op google maps met een boompje staan aangegeven) niet vrij mag kamperen? moet/kan je daar dan toestemming voor vragen?
Haal maar eens een boek. :)
Of kijken eens verder op die site van DNT

quote:
Public right of access to the outdoors is part of Norway's cultural heritage, set forth in the Outdoor recreation act of 1957.

The Act permits various activities on untilled land (not cultivated fields, pasture or new stands of trees) and also imposes obligations. Observing its straightforward provisions ensures continued public right of access.
You are allowed to:

Walk and hike in summer and ski in winter on land and sail along the coast year round.
Pick berries, flowers and mushrooms.
Pick nuts eaten on the spot.
Camp for two days at one place.
Bathe and swim in the sea and in lakes.
Ramble on foot or cycle on trails and roads.
Build a fire in winter (15 September - 15 April).
Children up to age 15 need no licence to fish in fresh water and, with some restrictions, may fish with tackle in salt water.

You should not:

Litter or discard rubbish outdoors.
Break off branches or otherwise damage live bushes or trees.
Cross or stay on tilled land, meadows, garden, house plots or farmyards in summer.
Build a fire in wooded areas in summer (15 April - 15 September).
Disturb animals or birds, including nests and nestlings.
Take eggs from nests.
Protected areas and preserves can have restrictions that protect plant and animal life by prohibiting access or picking.

Contact the landowner

It's wise to contact the landowner if you plan an organized trip crossing or intend to camp several days at one place on his/her land. Several associations have benefited by taking along the landowner as a local tour guide.
Further information

The Directorate for Nature Management website at www.dirnat.no (click on "English") offers further information on the Public right of access, including seven downloadable (PDF format) brochures in English.
http://www.turistforening(...)r_id=7091&fo_id=3622
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')