abonnement Unibet Coolblue
pi_105861335
quote:
Als gevolg van de spontane stakingsacties bij het spoor in Wallonië en Brussel-Zuid, telde Infrabel woensdag in de ochtendspits 80 afgeschafte treinen op de belangrijkste spoorlijnen van en naar Brussel. Woordvoerder Frédéric Petit zegt geen zicht te hebben op het aantal geschrapte treinen op de lokale lijnen.

Op de lijn Brussel-Leuven-Luik telde Infrabel achttien afgeschafte treinen. Op de lijn Brussel-Antwerpen waren er dat een zestal, aldus Petit. "Als het kon, werden vanuit Leuven een aantal extra treinen ingelegd met materieel dat niet werd benut in Wallonië."

De vertragingen op de belangrijkste lijnen in Vlaanderen liepen op van gemiddeld 5 minuten in het eerste deel van de spits naar gemiddeld 10 minuten later.

Stakingsacties in Wallonië

In Namen, Hoei, Ronse, Charleroi, Doornik, Aat en Ottignies hebben treinbestuurders het werk neergelegd. Ook in Brussel-Zuid staken een aantal treinbestuurders.

Verder staakt het personeel van Infrabel in Verviers, Ottignies, Aat en ook deels in Brussel-Zuid. In Luik is het werk hervat om 7.30 uur. 'Dat zou moeten toelaten om sommige treinen te laten rijden tussen Luik en Namen en tussen Luik en Brussel, maar stakers hebben ermee gedreigd op de sporen post te vatten om te beletten dat er treinen rijden', meldt Infrabel.

Ook gevolgen in Vlaanderen

De stakingsacties bij de NMBS in Wallonië hebben ook een impact op het treinverkeer in Vlaanderen. Het aantal afgeschafte treinen neemt mondjesmaat toe. Zo zijn vanuit Brussel ook treinen naar Kortrijk, Leuven, Brussel-Luchthaven, Schaarbeek en Antwerpen geschrapt. De hinder is het grootst in de provincie Antwerpen.

De NMBS raadt de reizigers aan om de website railtime.be in de gaten te houden voor de recentste informatie over de vertragingen.

Dit jaar al 22 stakingsacties

De actie van donderdag brengt het aantal stakingen bij de NMBS dit jaar al op 22. Dat meldt La Libre Belgique op basis van cijfers van de NMBS Holding . In 2010 waren er 19 vakbondsacties.

Van de 22 acties waren er 4 gericht op het goederentransport en 18 op het reizigerstransport. Vijf stakingen waren spontaan en 17 aangekondigd. Volgens de NMBS Holding hadden 7 van de 22 acties in 2011 een 'reële impact' voor het reizigersvervoer. Zes daarvan hadden een lokale impact en één actie had impact op het hele land.

http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20111221_007
quote:
Bij onder meer het openbaar vervoer, de luchthavens en de hulpdiensten wordt het werk neergelegd. Wie staakt waar en wat zijn de gevolgen voor u?

Openbaar vervoer

Van woensdagavond 22 uur tot donderdagavond 22 uur zullen er geen treinen rijden.

De vakbonden bij De Lijn en MIVB hebben definitief beslist om zich bij de nationale staking aan te sluiten, meldt Jan Coolbrandt van de christelijke vakbond. Van woensdagnacht 00.00 uur tot donderdagnacht 00.00 uur zullen er nauwelijks bussen, trams of metro's rijden. Ook de Waalse vervoersmaatschappij TEC staakt donderdag mee.

Internationaal treinverkeer

Ook de internationale treinverbindingen zullen ernstig verstoord worden. Eurostar meldt dat er tijdens de NMBS-staking geen treinen rijden van en naar Brussel. 'Als voorzorgsmaatregel is de ticketverkoop op de route Brussel-Londen voor donderdag 22/12 gesloten. Meer informatie volgt voor reizigers die plannen om van of naar Brussel te reizen op vrijdag 23/12', klinkt het.

Donderdag zullen de Eurostartreinen op de route Brussel-Londen vertrekken en stoppen in Lille Europe. Er zal wel een aantal speciale Eurostartreinen rijden tussen Lille Europe en Londen in beide richtingen. Een beperkte vervangingsbusdienst zal rijden tussen Brussel-Zuid en Lille Europe in beide richtingen.

Eurostar verwacht dat veel mensen gebruik willen maken van deze busdienst en vreest een grote toeloop in de stations. Reizigers die een ticket hebben voor donderdag 22 december (of voor 21 december op de trein van 19.04 u. vanuit Londen) wordt aangeraden om hun ticket om te ruilen voor een reis vóór 22 december, of voor een latere datum.

Eurostar ruilt elk soort ticket kostenloos om, op voorwaarde dat er plaats is op alternatieve treinen.

Eurostartreinen op de route Parijs-Londen zullen in beide richtingen geen hinder ondervinden. Eurostar neemt rechtsreeks contact op met zijn reizigers en post regelmatig updates op de website eurostar.com.

Thalys meldt dat er geen enkele hogesnelheidstrein zal uitrijden op donderdag. Klanten die een reis met de Thalys hebben gepland worden verzocht die uit te stellen.

Op de Thalysverbindingen worden ook woensdagavond al problemen verwacht. Er worden drie hogesnelheidstreinen van Parijs naar belgië geschrapt. Het gaat om Thalys 9389 (Paris Nord - Brussel-Zuid, vertrek om 20.55 uur), Thalys 9487 (Paris Nord - Bergen - Charleroi - Namen - Luik, vertrek om 19.43 uur) en Thalys 9397 (Paris Nord - Brussel-Zuid, vertrek om 22.01 uur).

Vrijdag wordt het Thalysverkeer hervat, maar er blijft een groot risico op verstoringen bestaan. Thalys benadrukt dat alle tickets voor de betrokken treinen van 21 en 22 december omruilbaar zijn naargelang beschikbaarheid, of terugbetaald worden.

Het bedrijf raadt klanten die een reis gepland hebben op 21, 22 of 23 december aan om de website www.thalys.com te raadplegen.

Post, huisvuil en openbare diensten

Er zal geen post in de bus vallen, en ook de krantenbedeling zal ernstig verstoord zijn. De meeste postkantoren houden de deuren dicht.

Als het van de vakbonden afhangt, gaan alle federale, gewestelijke, provinciale en lokale overheidsdiensten dicht. De groendiensten en technische diensten werken niet en er zal geen huisvuil opgehaald worden.

Ook de OCMW's, gemeentelijke zwembaden, bibliotheken en culturele centra kunnen dicht blijven. Of dit ook in uw gemeente het geval is, vraagt u best na. Ook de dienstverlening aan de loketten wordt niet verzekerd.

Luchthavens

Wie het vliegtuig moet nemen, kan best rekening houden met afgeschafte vluchten, ook voor de rest van de kerstperiode. Volgens het ACV is de kans groot dat er donderdag geen enkel vliegtuig boven België zal vliegen.

De luchtverkeersleiders van Belgocontrol beslissen pas woensdag of ze meestaken, maar waarschijnlijk plannen zij ook acties.

Het vliegend personeel, dat zijn de piloten en de cabine crew, van de luchtvaartmaatschappijen sluit zich eveneens aan bij de nationale staking.

Ziekenhuizen en hulpdiensten

De meeste openbare ziekenhuizen draaien donderdag op zondagsdienst. Patiënten kunnen wel op de spoeddienst terecht, maar niet-dringende ingrepen zullen uitgesteld worden.

Ook in de openbare kindercrèches en rusthuizen wordt slechts een minimale dienst verleend. In de private zieken- en rusthuizen worden donderdag geen acties gevoerd.

Hulpdiensten zoals de brandweer, politie en civiele bescherming verzorgen eveneens een minimale dienstverlening.

Onderwijs

De onderwijsvakbonden roepen op tot een staking in het basis-, secundair en hoger onderwijs. Ze hebben nog geen zicht op de mogelijke impact. De impact in het secundair zal allicht gering zijn, omdat de lessen en examens daar dan al achter de rug zijn, en de meeste leerlingen donderdag een dagje vrij hebben.

Er zijn signalen dat de kleuterleid(st)ers het werk willen neerleggen. De leerkrachten van het lager onderwijs zouden minder bereid zijn tot staken, omdat zij de kerstrapporten moeten afwerken.

De scholen zijn verplicht woensdag de ouders in te lichten over de vooruitzichten voor donderdag. Ze moeten sowieso opvang voorzien.

Televisie en radio

De openbare omroep VRT zendt op alle radio- en televisiezenders beeld en geluid van de Music for Life-actie uit van woensdagavond 21 uur tot donderdagavond 19 uur. Het journaal wordt wel uitgezonden in een ingekorte versie, en op de radio worden nieuwsbulletins van 5 minuten afgewisseld met bulletins van 1 minuut.

En verder

Ook de cipiers leggen het werk neer. Hun werk wordt waarschijnlijk overgenomen door de politie, die niet staakt.

Door een staking van de zeeloodsen zal de haven van Antwerpen platliggen.
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20111220_045
Maar het wordt nog leuker:

quote:
De regering kan nog tot 1 maart discussiëren over de uitvoeringsbesluiten van bepaalde hervormingen. Dat benadrukt het kabinet van premier Elio Di Rupo (PS). De vakbonden krijgen daarmee meer tijd voor overleg, maar een algemene staking lijkt onafwendbaar.

Na de stemming van een wetsontwerp moet de regering die in uitvoeringsbesluiten gieten. Daarover kan nog tot maart onderhandeld worden, laat het kabinet van Di Rupo weten, wat meer ruimte geeft voor overleg met de sociale partners. Over bijsturingen wordt echter niet gesproken.

Maar niet alle onderdelen van de pensioenhervorming zullen bespreekbaar zijn, zoals het principe om de leeftijd voor vervroegd pensioen van 60 naar 62 te verhogen. De regering gaat enkel nog overleg plegen over de uitzonderingsregimes van mensen die in overheidsdiensten werken.

Of de vakbonden daarmee tevreden zijn, is zeer de vraag. De algemene nationale staking, van zowel de privésector als de openbare sector, op 30 januari staat zo goed als vast, zo verklaarde Erwin De Deyn, voorzitter van de socialistische bediendebond.

Er zijn geen plannen in de privésector om deel te nemen aan de staking van de openbare sector nu donderdag. 'Wel verlenen we natuurlijk onze steun aan de acties', aldus de voorzitter van de bediendebond.

De vakbonden hadden vorige week gedreigd met een nationale staking op 30 januari tegen de saneringsmaatregelen van de nieuwe regering. Ze vinden dat vooral werknemers en uitkeringstrekkers de grootste lasten mogen dragen.

Volgens De Deyn staat die algemene staking zo goed als vast, tenzij er een grondige bijsturing gebeurt van de regeringsplannen. 'Dat zou een mirakel zijn, maar ik geloof niet in mirakels', verklaart De Deyn.
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20111220_057
tl;dr: België moet de nodige hervormingen in de pensioenen doorvoeren, of de welvaart is anders binnen tien jaar helemaal verdwenen. De meeste mensen zien dat in, alleen de vakbonden die vaak nog in de tijd van Daens denken te leven zijn het daarmee niet akkoord en leggen het land lam. Alleen kloten ze daarmee niet de politici, maar de gewone werkmens en de studenten.

[ Bericht 0% gewijzigd door pagadder op 21-12-2011 12:22:08 ]
pi_105861804
quote:
De meeste mensen zien dat in, alleen de vakbonden die vaak nog in de tijd van Daens denken te leven zijn het daarmee niet akkoord en leggen het land lam.
Een van de redenen dat ik nooit lid zal worden van een vakbond. Werkgevers en overheid hebben geen belang bij ontevreden mensen, alleen vakbonden hebben daar belang bij. En vakbonden weten dat ontevreden mensen lid worden, zodat het de vakbond geld oplevert...

Wat mij betreft zou staken tegen democratische overheidsbeslissingen EU-breed verboden moeten worden.
censuur :O
pi_105861863
Heb soms het gevoel dat het treinverkeer in België minstens eenmaal per jaar plat gaat :{
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_105862354
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 12:30 schreef Aether het volgende:
Heb soms het gevoel dat het treinverkeer in België minstens eenmaal per jaar plat gaat :{
Een keer per jaar? Geloof me, daarmee zou ik al blij zijn. Hier is het ongeveer één keer per maand. Op twee december -"toevallig" een vrijdag- was het ook weer van dat. :r
pi_105862559
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 12:45 schreef pagadder het volgende:

[..]

Een keer per jaar? Geloof me, daarmee zou ik al blij zijn. Hier is het ongeveer één keer per maand. Op twee december -"toevallig" een vrijdag- was het ook weer van dat. :r
In Nederland merken we dat alleen bij treinen naar Brussel, Parijs en indirect Londen. Ben ook een keer gestrand op Brussel maar dat kwam uiteindelijk door de Franse spoorwegen (zodat België ook voor een groot deel plat lag).
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_105862756
Ik zag dat er al een tegenactie aan de gang was. Mensen gaan rond die tijd gewoon geen kaartjes kopen :)
Conscience do cost.
pi_105862976
Weeral een overdreven reactie van de vakbonden waardoor het hele OV platligt en ik mijn colleges dus niet kan volgen.
pi_105863044
Zo kun je ook vakantie afdwingen.
pi_105889664
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 12:45 schreef pagadder het volgende:

[..]

Een keer per jaar? Geloof me, daarmee zou ik al blij zijn. Hier is het ongeveer één keer per maand. Op twee december -"toevallig" een vrijdag- was het ook weer van dat. :r
Dit jaar was het ook al op vrijdag 4 maart staking.

Maar niet alleen de spoorwegen staken hoor, ook luchthavenpersoneel, gevangenispersoneel, en de openbare omroep. Geen nood: testbeeld is beschikbaar:
http://www.deredactie.be/(...)edactietips/1.795561
"Door een vakbondsactie bieden wij tijdelijk een beperkt aanbod aan " :')
(op de televisie zelf zie je gewoon beelden van het glazen huis van Music For Life, maar dan onze eigen diarree-variant)
pi_105892215
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 12:13 schreef pagadder het volgende:

[..]

[..]

Maar het wordt nog leuker:

[..]

tl;dr: België moet de nodige hervormingen in de pensioenen doorvoeren, of de welvaart is anders binnen tien jaar helemaal verdwenen. De meeste mensen zien dat in, alleen de vakbonden die vaak nog in de tijd van Daens denken te leven zijn het daarmee niet akkoord en leggen het land lam. Alleen kloten ze daarmee niet de politici, maar de gewone werkmens en de studenten.
@ TS

Wat vind je van de volgende zaken:


- dat de pensioenregeling inzake tijdskrediet gaat afgeschaft worden. Dus als je je zieke echtgenoot een tijdje thuis wil helpen, moet je langer werken.

- dat er geen rekening gehouden gaat worden met de pensioenering van zware beroepen, je zal maar tot je 65e in de metaal werken.

- waarom ontspringen de werknemers van bv. het leger/politie/NMBS de dans aan deze hervorming?

- waarom krijgen parlementsleden na 20 jaar een volledig pensioen?

Er zijn meer dan genoeg redenen om tegenkanting te bieden aan de tegenstanders van de staking.
pi_105906118
Niet enkel het openbaar vervoer ligt plat, heel Brussel is ontregeld door stakers die belangrijke toevalswegen hebben geblokkeerd.
  donderdag 22 december 2011 @ 09:03:50 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105906249
quote:
2s.gif Op donderdag 22 december 2011 08:56 schreef Reya het volgende:
Niet enkel het openbaar vervoer ligt plat, heel Brussel is ontregeld door stakers die belangrijke toevalswegen hebben geblokkeerd.
Lekker het land helemaal kapot staken tot ze failliet zijn, das een uitstekend vakbondsidee
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_105906528
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 09:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lekker het land helemaal kapot staken tot ze failliet zijn, das een uitstekend vakbondsidee
Als wij het niet kunnen hebben, dan niemand. Aldus de vakbond.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_105906550
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 22:50 schreef hydroven het volgende:
- waarom krijgen parlementsleden na 20 jaar een volledig pensioen?
Da's simpel: ze hebben het zelf mogen uitkiezen!
En dat geldt voor alles in de politiek zowel in Nederland, ongetwijfeld ook in Belgie, en al helemaal in "Brussel": wie het dichtst bij het vuur zit, warmt zich het best!
censuur :O
pi_105909077
• Geen Eurostar treinen tussen Brussel en Lille. Er rijdt een beperkte vervangende busdienst tussen Brussel en Lille.
• Geen TGV treinen tussen Brussel en Lille. SNCF zet geen vervangende bussen in.

Lekker dan :')
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_105911180
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 09:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lekker het land helemaal kapot staken tot ze failliet zijn, das een uitstekend vakbondsidee
Nee, het is het idee van dat er 540 dagen over een regering werd gepraat en waar er tijd voor werd genomen en waarbij het nieuw pensioenstelsel in amper 1 a 2 weken werd opgemaakt, met onvoldoende overleg tussen regering en vakbonden.
Bovendien heeft de Raad van State veel fouten ontdekt in de wetteksten die moeten worden verschenen.

Bovendien betalen de Belgische werknemers de hoogste lasten van Europa, dus het is volkomen logisch dat men staakt.
pi_105911411
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 11:58 schreef hydroven het volgende:
Bovendien betalen de Belgische werknemers de hoogste lasten van Europa, dus het is volkomen logisch dat men staakt.
En gaan die lasten zoal aan op? Aan het betalen van 55-jarige gepensioneerde conducteurs.
pi_105912184
quote:
9s.gif Op donderdag 22 december 2011 12:05 schreef Reya het volgende:

[..]

En gaan die lasten zoal aan op? Aan het betalen van 55-jarige gepensioneerde conducteurs.
?

Hier in België kun je pas met vervroegd pensioen gaan vanaf 58 jaar. Het overheidsapparaat is een grote slokop en daar betalen we ontzettend veel voor.

Als je wilt hervormen, neem er dan de tijd voor en geef de bevolking ademruimte. Er moet worden hervormd, maar niet op een te snelle manier en zeker niet vlak voor de feestdagen. Denk bv. aan een 60 jarige metaalarbeider die te horen krijgt dat hij nog extra moet werken.

Ik ben voor hervormingen, maar dan voor een die rekening houdt met ALLE beroepen (zeker zware beroepen). Werknemers van het leger/politie mogen wel met vervroegd pensioen op 58 jaar, terwijl andere werknemers moeten doorwerken tot 62.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')