abonnement Unibet Coolblue
pi_105878126
minimaal 2 weken. liefst zelfs 3 week. en daarna ff het water (laten) testen.

het kan goed gaan.. maar je krijgt hoe dan ook een nitriet piek die je vissen niet fijn vinden. er komen namelijk afvalstoffen(ammonium, nitriet) in het water, en in het begin zijn er nog onvoldoende bacterien om deze afvalstoffen om te zetten. die bacterrieen hebben gewoon ff tijd nodig om te groeien.
pi_105878272
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 19:19 schreef loecje het volgende:
minimaal 2 weken. liefst zelfs 3 week. en daarna ff het water (laten) testen.

het kan goed gaan.. maar je krijgt hoe dan ook een nitriet piek die je vissen niet fijn vinden. er komen namelijk afvalstoffen(ammonium, nitriet) in het water, en in het begin zijn er nog onvoldoende bacterien om deze afvalstoffen om te zetten. die bacterrieen hebben gewoon ff tijd nodig om te groeien.
Ik kan dat aquasafe toch gebruiken tegen dat nitriet ?
pi_105878968
lees maar eens waarvoor aquasafe is.
je zou eventueel een flesje opstart bacterieen kunnen gebruiken. of water uit een ander goed draaiend aquarium. maar dan zou ik alsnog 2 week wachten.
pi_105879051
Ik ga met loecje's mening mee. :Y
Je raekt an de dinge geweun.
  woensdag 21 december 2011 @ 19:51:49 #105
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_105879589
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 19:14 schreef Messina het volgende:

[..]

Er zit nog geen water in!
Nu zie ik 't... :X
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_105882326
Het beste kun je inderdaad de bak een week of 2/3 laten staan gevuld met water en planten.
Je kan opstart bacterieen gebruiken om het opstart proces eenmaal wat te versnellen.

Het beste kun je er dan ook wat voer in gooien, zodat het gaat 'rotten', en de bacterie ontwikkeling z'n gang kan gaan.

Nitrietpiek krijg je altijd pas als er wat levende haven in komt.
Het beste kun je daarom je visbestand zachtjes opbouwen, in plaats van alles tegelijkertijd te kopen en te plaatsen.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_105882723
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 20:41 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Het beste kun je inderdaad de bak een week of 2/3 laten staan gevuld met water en planten.
Je kan opstart bacterieen gebruiken om het opstart proces eenmaal wat te versnellen.

Het beste kun je er dan ook wat voer in gooien, zodat het gaat 'rotten', en de bacterie ontwikkeling z'n gang kan gaan.

Nitrietpiek krijg je altijd pas als er wat levende haven in komt.
Het beste kun je daarom je visbestand zachtjes opbouwen, in plaats van alles tegelijkertijd te kopen en te plaatsen.
De vissen heb ik al.
Die zitten nu in een kom van 15L
pi_105886550
quote:
19s.gif Op woensdag 21 december 2011 20:47 schreef So_Surreal_Baby het volgende:

[..]

De vissen heb ik al.
Die zitten nu in een kom van 15L
Die hoeven alsnog niet allemaal in 1 keer HOP erin, toch? :P
Je raekt an de dinge geweun.
pi_105888826
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 21:41 schreef Messina het volgende:

[..]

Die hoeven alsnog niet allemaal in 1 keer HOP erin, toch? :P
Nee ga het langzaam opbouwen, per 2 vissen na 1.5 week :)
pi_105890943
quote:
19s.gif Op woensdag 21 december 2011 22:09 schreef So_Surreal_Baby het volgende:

[..]

Nee ga het langzaam opbouwen, per 2 vissen na 1.5 week :)
Ik zou echt minimaal twee weken wachten. Je wilt gewoon niet wakker worden en je vissies zien drijven. Verder een goed plan :)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_105898322
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 21:41 schreef Messina het volgende:

[..]

Die hoeven alsnog niet allemaal in 1 keer HOP erin, toch? :P
als je de hele inhoud van de kom in je aquarium doet, kunnen ze er alleen maar op vooruitgaan. als je nieuwe vissen haalt kun je beter rustig aan doen, maar in dit geval zou ik er bakteriecultuur in doen en alle vissen over zetten, samen met het water uit de kom. eventueel nog wat van het grind in je filter gooien.
pi_105899805
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 00:20 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

als je de hele inhoud van de kom in je aquarium doet, kunnen ze er alleen maar op vooruitgaan. als je nieuwe vissen haalt kun je beter rustig aan doen, maar in dit geval zou ik er bakteriecultuur in doen en alle vissen over zetten, samen met het water uit de kom. eventueel nog wat van het grind in je filter gooien.
Volgens mij is d'r geen filter... Correct me if I'm wrong! :P
Je raekt an de dinge geweun.
pi_105905353
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 00:20 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

als je de hele inhoud van de kom in je aquarium doet, kunnen ze er alleen maar op vooruitgaan. als je nieuwe vissen haalt kun je beter rustig aan doen, maar in dit geval zou ik er bakteriecultuur in doen en alle vissen over zetten, samen met het water uit de kom. eventueel nog wat van het grind in je filter gooien.
Als ik zo'n potje haal, kan je dan wel je vissen na een aantal dagen al overzetten ?
Mits ik de 15L die nu in de kom zit er bij gooi ?
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 00:48 schreef Messina het volgende:

[..]

Volgens mij is d'r geen filter... Correct me if I'm wrong! :P
Er zit wel een filter in, een interne.
Rechts in de hoek.
  donderdag 22 december 2011 @ 09:24:16 #114
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_105906666
Mijn aquarium is lek. :'(
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  Official ESF Kreviewer donderdag 22 december 2011 @ 11:09:18 #115
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_105909512
quote:
19s.gif Op donderdag 22 december 2011 07:45 schreef So_Surreal_Baby het volgende:

Als ik zo'n potje haal, kan je dan wel je vissen na een aantal dagen al overzetten ?
Mits ik de 15L die nu in de kom zit er bij gooi ?
Nope. Het kán wel, maar als je pech hebt krijg je een nitrietpiek die te hoog is voor je vissen om in te leven.
pi_105911234
Ik zou er idd ook niet op gokken...
Je raekt an de dinge geweun.
pi_105926468
Heb net 1 emmer water in het aquarium gedaan.
Maar het is een troebele teringzooi.
Had ik dat zand eerst af moeten spoelen of zo :o ?!
  donderdag 22 december 2011 @ 18:45:56 #118
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_105926552
Als hij het water nou vaak ververst, bijvoorbeeld om de andere dag een groot gedeelte, en het nitrietgehalte bijhoudt dmv testen, zou het dan ook niet wat sneller kunnen? Ik vind een paar weken wachten ook wel erg lang, zeker gezien de omstandigheden waarin de vissen nu zitten. Bovendien heb ik ook niet altijd zo lang gewacht, toen mijn aquarium lek ging heb ik mijn vissen ook in een pas gevulde andere bak gegooid en dit overleefden ze. Weliswaar gevuld met oud aquariumwater uit de lekke bak, maar het waren ook gevoeliger vissen dan goudvissen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 22 december 2011 @ 18:46:57 #119
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_105926602
quote:
19s.gif Op donderdag 22 december 2011 18:44 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Heb net 1 emmer water in het aquarium gedaan.
Maar het is een troebele teringzooi.
Had ik dat zand eerst af moeten spoelen of zo :o ?!
Ja, dat had je sowieso beter kunnen doen. Maar zand waait altijd snel op, wacht gewoon even en het wordt wel weer helderder.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_105926611
Bleh hoe haal ik in godsnaam dat aquarium nu leeg dan :') ?!

Er zit een laag troebel water in met een zooi zand :N
Moest het dus eerst uitspoelen :N
pi_105926642
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 18:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ja, dat had je sowieso beter kunnen doen. Maar zand waait altijd snel op, wacht gewoon even en het wordt wel weer helderder.
Hmm heb het dus helemaal niet afgespoeld :N
Maar als ik het helemaal vul en dan het filter laat draaien moet het goedkomen :o ?
Of kan ik beter alles leeghalen ?

Dat wordt echt een tering werk.
  donderdag 22 december 2011 @ 18:48:34 #122
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_105926664
quote:
19s.gif Op donderdag 22 december 2011 18:47 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Bleh hoe haal ik in godsnaam dat aquarium nu leeg dan :') ?!

Er zit een laag troebel water in met een zooi zand :N
Moest het dus eerst uitspoelen :N
Tuinslag op de bodem van de bak, zuigen aan het uiteinde, water met zand in een emmer laten stromen. Emmer meenemen en spoelen maar.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_105926753
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 18:48 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Tuinslag op de bodem van de bak, zuigen aan het uiteinde, water met zand in een emmer laten stromen. Emmer meenemen en spoelen maar.
dat zou kunnen
spoelen heb ik gewoon in de badkamer gedaan (buiten met tuinslang kan ook)
emmer half vol met zand, water erop laten stromen en roeren totdat het water helder is. daarna kan het zand (met helder water) de bak in.

je kan ook het beejte water wat er nu op zit afhevelen, schoon water erop, zand roeren en nogmaals het water afhevelen. misschien nog een keer herhalen. dan heb je het ergste vuil er wel uit gehaald.
  donderdag 22 december 2011 @ 18:50:27 #124
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_105926767
quote:
19s.gif Op donderdag 22 december 2011 18:47 schreef So_Surreal_Baby het volgende:

[..]

Hmm heb het dus helemaal niet afgespoeld :N
Maar als ik het helemaal vul en dan het filter laat draaien moet het goedkomen :o ?
Of kan ik beter alles leeghalen ?

Dat wordt echt een tering werk.
Je maakt je veel te druk joh.
Laat nou even dat zand bezinken en doe gewoon straks al je goudvissen in je aquarium.
Die zijn dan echt beter af dan in die 15 liter waar ze nu in zitten.

Laat je niet gek maken.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  donderdag 22 december 2011 @ 18:50:31 #125
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_105926770
quote:
19s.gif Op donderdag 22 december 2011 18:47 schreef So_Surreal_Baby het volgende:

[..]

Hmm heb het dus helemaal niet afgespoeld :N
Maar als ik het helemaal vul en dan het filter laat draaien moet het goedkomen :o ?
Of kan ik beter alles leeghalen ?

Dat wordt echt een tering werk.
Ik denk eerlijk gezegd dat het beter is om het toch eerst af te spoelen. Anders blijft de zooi in het zand nog heel lang in het water drijven en je water troebel maken. Via een tuinslang wat ik net uitlegde, is het makkelijkst.

En hou in gedachten hoe mooi het wordt allemaal, als je de eerste moeilijkheden eenmaal achter de rug hebt. ;)
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')