abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_107066243
quote:
Tom Vannoppen over feesten, depressie, cocaïne en vermeend dopinggebruik

Het is volgende week precies tien jaar geleden dat Tom Vannoppen (33) op het WK veldrijden in Zolder net naast een gouden medaille greep. De Limburger vertelt uitzonderlijk openhartig hoe dat zijn verder wilde leven bepaalde: feesten, depressie, cocaïne en vermeend dopinggebruik.

‘Zolder, 15 kilometer van mijn deur, zat al twee jaar in mijn hoofd. Dat moest en zou mijn cross worden, ik wilde die regenboogbandjes op de mouw. Dat het me niet is gelukt, heeft meteen de rest van mijn leven bepaald. Ik trainde nog wel maar mijn doel was weg, ik heb mij nooit meer echt kunnen motiveren, niets was nog hetzelfde. Het talent was er, maar ik zal nooit weten of ik, indien ik in Zolder had gewonnen, mijn voet naast De Clercq, Vervecken, Nys en Wellens had kunnen zetten. Ik weet wel dat ik mij nooit een heel seizoen kon focussen. Ik leefde te graag. Pintje drinken met de kameraden, zeg maar.’

Niet trainen

‘Aanvankelijk was het niet eens zo’n probleem: vrijdag op stap gaan en op zaterdag presteren. Bij manier van spreken, maandag was meer mijn dag, denk ik. Ik weet het niet goed meer, ik was zat, hé (schatert). Tot 3 à 4 uur ’s morgens, dat moest zich tijdens het seizoen wel wreken. Jurgen had nochtans hoge ambities met mij. Ik ben blij voor hem dat het hem nu met Kevin Pauwels wel lukt. Jaren geleden al zei ik Jurgen: ooit wordt die jongen wereldkampioen. Dat kan dus al volgende week. Ik had toen zijn Pauwels moeten worden, ik was als renner een beetje hetzelfde type, qua persoonlijkheid was ik wel een heel andere.’

Nieuw leven

En toen werd hij ook nog een keer betrapt op cocaïnegebruik. ‘Tja, hoe gaat dat. Een feestbeest, hé. Een pint was niet meer genoeg, ik was bekend, kwam op feestjes waar dat eerder normaal was, ik wilde dat ook wel eens proeven. Het bleek plezant, ik kwam in een roes, het kon mij niet meer schelen dat iedereen aan mijn hoofd kwam zagen over de koers. Het was een jeugdzonde maar ik kan het in elk geval niemand aanraden. Ik ben blij dat ik op het juiste moment kon zeggen stop. En dan nog vooral dankzij Diede, mijn vriendin die ik toen heb leren kennen.’

'Zij heeft mij van verder onheil gespaard. Weet je, Frank Vandenbroucke met wie ik nog bij Bookmaker heb gereden, was altijd een goede maat. Je kon er nooit kwaad op zijn, dat zeggen ze van mij ook. Toen ik bij zijn overlijden al die reportages over zijn leven zag, herkende ik veel van mezelf. Al was dat van hem nog extremer, wellicht omdat hij niet uit zo’n warm gezin kwam. En hij had niet op het juiste moment de juiste vrouw, misschien is dat nog het grootste verschil.’

'Dat ik samen met Tom Boonen, met wie ik wel eens op stap ging, drugs gebruikte, was onzin. De mediageile procureur Rubens heeft daar toen zomaar de naam van Tom Boonen bijgesleurd. Toen ik op het WK in Treviso aankwam, leek ik wel Paris Hilton, met wel veertig fotografen rond mij. En Tom had daar niets mee te maken.'

Comeback met doping

Nog één keer probeerde hij, op B-niveau, maar midden 2011 was er dan dat dopingverhaal op een mountainbikecross in Averbode. Sibutramine, een (verboden) middel tegen gewichtstoename, heette het. Twee jaar schorsing, maar hij ging in beroep. ‘Uit principe, ik weet nog steeds niet hoe dat in mijn lichaam is gekomen.’

‘Ik fiets nog nauwelijks, alleen soms wat mountainbiken. Ik volg nog wel een beetje het veldrijden, maar kom nog nauwelijks op een cross. Ik heb evenwel van niets spijt. Toen ik nog reed, zei ik altijd: ik leef nu, wat er ook gebeurt, ik ga daar later niet over zagen. Meer dan een huis, twee jaar na Zolder gebouwd, heb ik aan mijn carrière niet overgehouden maar ik heb geleefd zoals weinig andere mannen.'
pi_107066344
Wat doet hij tegenwoordig voor de kost?
  zaterdag 21 januari 2012 @ 14:57:44 #278
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_107066634
Grappig, bij "ik heb geleefd" denk ik altijd aan andere dingen dan jaren aan een stuk zuipen en coke snuiven, dat vind ik eerder ontsnappen aan het leven, maar goed...
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 20:32:23 #279
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_107076264
quote:
Dokter Wellens: "Herstel kan maanden duren"
Belga Dokter: "Zelfs bij een kleine inspanning is Bart nog altijd snel vermoeid."

De precieze oorzaak van de problemen bij Bart Wellens is nog altijd niet duidelijk. "Wel is voor 200 procent zeker dat er niet gesjoemeld is", zegt dokter Peter T'Seyen. Teammanager Hans van Kasteren geeft Wellens alle tijd om te herstellen.

Bart Wellens heeft dinsdag tekst en uitleg gegeven over zijn opname in het ziekenhuis, de nacht voor het BK veldrijden.

Dokter Peter T'Seyen legde uit dat nog altijd gezocht wordt naar de precieze oorzaak van de problemen bij Wellens. "Wel is voor 200% zeker dat er niet gesjoemeld is, zoals her en der gesuggereerd werd."

"Zijn herstel wordt geen simpele zaak. Bart kan nu zelfs nog geen kort afstandje fietsen."

"We kunnen ook niet zeggen wanneer dat wel het geval zal zijn. Zelfs bij een kleine inspanning is Bart nu nog altijd snel vermoeid."

"Het kan een kwestie van maanden worden vooraleer hij er echt aan kan denken om opnieuw renner te worden."
Van Kasteren: "Bart krijgt alle tijd"

De persconferentie van Bart Wellens begon met een woordje uitleg van Hans van Kasteren, de manager van Telenet-Fidea: "Bart krijgt alle ruimte voor zijn herstel. De ploeg zal niet de minste druk uitoefenen."

"We laten Bart rustig herstellen. Over een mogelijke comeback zullen we pas praten als hij zich daar zelf klaar voor voelt."
quote:
Wellens: "Dopinginsinuaties doen veel pijn"

Een emotionele Bart Wellens (33) heeft op een persconferentie uitleg gegeven over zijn opname in het ziekenhuis. De insinuaties over dopinggebruik hebben de veldrijder hard geraakt. Wellens pinkte een traan weg: "Dat heeft me diep getroffen."

De nacht voor het Belgisch kampioenschap veldrijden hing het leven van Bart Wellens even aan een zijden draadje. De 33-jarige veldrijder belandde in het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen.

Kwatongen spraken over dopinggebruik. Daar heeft Wellens het erg moeilijk mee.

"Mijn vrouw en mijn kindje hebben heel veel moeten ondergaan, terwijl ik zelf amper van iets wist. Dat heeft me diep getroffen", vertelt een emotionele Wellens op een persconferentie.

"Ik weet wat ik er allemaal voor doe en hoe ik mijn sport beoefen. En als de eerste vraag als je uit het ziekenhuis komt daar ook nog eens over gaat, dan doet dat heel veel pijn."

"Ik snap wel dat sommige mensen foute dingen denken door het imago van de wielersport en het moment waarop het gebeurde. Maar wie Bart Wellens kent, weet hoe hard ik ervoor knok."
Wellens: "Gevraagd of ik dood ging"

Bart Wellens vertelt dat hij niet besefte dat zijn situatie levensbedreigend was: "Ik was wel bang."

"Het begon met koorts en een griepaanaanval, daarna moest ik overgeven en kreeg ik heel veel pijn."

"Mijn vrouw bracht me vliegensvlug naar het ziekenhuis, waar spoedartsen gelukkig kordaat en goed hebben ingegrepen."

"Twee dagen later, in het UZ Antwerpen, vertelde de dokter me het hele verhaal en besefte ik pas hoe erg het was. Ik had wel eens gevraagd of ik dood ging omdat ik een onbekend gevoel had, maar toen reageerde er niemand."
"Ik ga op een mooie manier blijven koersen"

Het seizoen van Bart Wellens zit erop, maar hij gaat door als veldrijder. "Als er enig risico zou bestaan, dan stop ik", zegt hij.

"Op dit moment hebben ze me beloofd dat alles oké is voor de toekomst, maar ik moet er wel mijn tijd voor nemen."

"En ik ga op een mooie manier blijven koersen, want ik sta voor 100 procent achter gezond sporten. Daarom ben ik blij dat we alle insinuaties kunnen weerleggen."

Bron: sporza

[ Bericht 1% gewijzigd door kaasplankje op 21-01-2012 20:38:17 ]
  zaterdag 21 januari 2012 @ 22:19:21 #280
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_107080108
Aernouts wint in Rucphen.

Benieuwd of dat nu een teken van beterschap is voor Aernouts of extreem pijnlijk voor de tegenstand.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 22:57:13 #281
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_107081429
quote:
Van der Poel: "Minder Belgische crossen"

Als het van ex-UCI-commissaris Adri van der Poel afhangt, zouden er minder crossen in België zijn en de klassementen zouden een facelift krijgen. "Waarom geen klassementen volgens tijd?", stelt de voormalige wereldkampioen.

"Al die koersen in België knijpen de rest dood", zegt hij in Gazet van Antwerpen. "Ooit pleitte ik voor weekends zonder Belgische veldritten, om Vlaamse crossers de ruimte te geven elders aan de slag te gaan. Een vraag die in dovemansoren viel."

"De toppers blijven liever vlak in de buurt van de kerktoren fietsen. Ik wilde destijds best wel tegen een paar schenen schoppen, maar ik botste telkens op de Vlaamse lobby."

"Spannender WK zonder de klassementen"

Niet alleen over de mondialisering van de sport heeft Van der Poel zijn ideeën. Wereldbeker, Superprestige en GvA-trofee, van Van der Poel mag er ook aan de klassementen gesleuteld worden.

"Als ze alle klassementen zouden afschaffen, stonden we al een stuk verder", zegt hij. "Het zou alvast een spannender wereldkampioenschap garanderen."

"Renners die het hele seizoen punten achternahollen, komen te kort als het om de regenboogtrui gaat. Zonder die klassementen had Sven Nys al veel meer dan één keer die trui gehad, hoor."

"Afschaffen is misschien wat drastisch, de boel herdenken is realistischer. Waarom geen klassementen volgens tijd, zoals op de weg? Je minuut voorsprong van de Koppenberg verdedig je dan in Ronse, zoiets. Maar blijkbaar is de veldritwereld niet rijp voor zulke dingen."
Tja, teveel Belgische crossen... daar komt nu eenmaal veel volk kijken, waardoor het prijzengeld aanzienlijk hoger is. Ik weet niet of de crossers er nu echt veel zin in hebben om in Zwitserland of Italie op een leeg parcours te gaan rijden.

Bij die klassementen heeft hij wel een punt. De superprestige heeft wel wat historie, maar de GVA is een nogal oninteressant klassement en de WB mag voor mij ook wel weg, ten eerste zijn dat vaak suffe omlopen en worden daar nogal buitensporig veel UCI punten aan gegeven (al is 't al minder excessief dan vroeger)

Niet dat het veel uitmaakt, veel meer dan ter plaatse blijven trappelen zit er toch niet in voor het veldrijden, het enige alternatief is de sport laten doodbloeden, ik zie deze wielertak nooit meer relevant worden.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 23:06:33 #282
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_107081825
Die talloze klassementen mogen wel op de schop ja, wie weet er nou nog wie er vorig jaar de GVA trofee won?
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zondag 22 januari 2012 @ 00:00:27 #283
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_107083744
UCI zou gewoon niet moeten toestaan dat profs in twee internationale wedstrijden per weekend mogen starten en dat er nooit twee weekenden achter elkaar een internationale cross in hetzelfde land gehouden wordt.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_107085303
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 22:19 schreef SaintOfKillers het volgende:
Aernouts wint in Rucphen.

Benieuwd of dat nu een teken van beterschap is voor Aernouts of extreem pijnlijk voor de tegenstand.
Nou ja, wie klopt hij daar? Gil, Meeusen, De Knegt, Van der Haar...
pi_107085390
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 22:57 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Tja, teveel Belgische crossen... daar komt nu eenmaal veel volk kijken, waardoor het prijzengeld aanzienlijk hoger is. Ik weet niet of de crossers er nu echt veel zin in hebben om in Zwitserland of Italie op een leeg parcours te gaan rijden.

Bij die klassementen heeft hij wel een punt. De superprestige heeft wel wat historie, maar de GVA is een nogal oninteressant klassement en de WB mag voor mij ook wel weg, ten eerste zijn dat vaak suffe omlopen en worden daar nogal buitensporig veel UCI punten aan gegeven (al is 't al minder excessief dan vroeger)

Niet dat het veel uitmaakt, veel meer dan ter plaatse blijven trappelen zit er toch niet in voor het veldrijden, het enige alternatief is de sport laten doodbloeden, ik zie deze wielertak nooit meer relevant worden.
Het enige wat het veldrijden kan helpen lijkt de Olympische status, dat heeft het mountainbiken ook een enorme boost gegeven. Zie het helaas niet gebeuren, maar wat mij betreft mag het zo bij de Winterspelen op het programma komen.
pi_107089869
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 00:44 schreef wimderon het volgende:

[..]

Nou ja, wie klopt hij daar? Gil, Meeusen, De Knegt, Van der Haar...
Meeuwen ging ook nog eens onderuit.
  zondag 22 januari 2012 @ 11:19:29 #287
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_107090299
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 00:00 schreef buzz1291 het volgende:
UCI zou gewoon niet moeten toestaan dat profs in twee internationale wedstrijden per weekend mogen starten en dat er nooit twee weekenden achter elkaar een internationale cross in hetzelfde land gehouden wordt.
Gaat natuurlijk nooit gebeuren want dan moeten ze hetzelfde doorzetten op de MTB, de piste en op de weg, daar komen ze dan al tijdens de voorjaars klassiekers en semi-klassiekers in de problemen.
pi_107090453
De WB in Hoogerheide is trouwens vanmiddag live te zien bij de NOS, Sporza en Omroep Brabant. Omroep Brabant begint om 12.45 al met de vrouwenwedstrijd live.
sig verwijderd door FA
pi_107090764
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 11:26 schreef Ambrosius het volgende:
De WB in Hoogerheide is trouwens vanmiddag live te zien bij de NOS, Sporza en Omroep Brabant. Omroep Brabant begint om 12.45 al met de vrouwenwedstrijd live.
Nais!
Even a broken clock is right twice a day.
pi_107092002
Omroep Brabant begint volgens mij pas om 13:15.
pi_107092088
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 12:34 schreef TargaFlorio het volgende:
Omroep Brabant begint volgens mij pas om 13:15.
Zou ook kunnen, in het ene voorfilmpje zeiden ze 12.45, in de andere 13.15. Weersomstandigheden zijn iig goed, de zon schijnt zelfs een beetje.
sig verwijderd door FA
pi_107092630
Internationalisering van het veldrijden blijft een lastig verhaal. Je kunt de Belgische renners niet kwalijk nemen dat ze de voorkeur geven aan koersen in eigen land. Naast de praktische reden m.b.t. reizen is er natuurlijk het meeste geld te verdienen, veel volk en aandacht voor hun sponsors. Ook de Belgische organisatoren valt om dezelfde reden niks te verwijten.

OS zou inderdaad een boost geven maar dat gaat toch niet gebeuren omdat veldrijden te weinig wintersport is.

Als we in Nederland weer een topper hebben bij de profs die wekelijks meedoet voor het podium dan ben ik ervan overtuigd dat het met de populariteit in Nederland weer snel de goede kant opgaat.

In welke landen wordt veldrijden eigenlijk uitgezonden? In België natuurlijk veel live en in Nederland een paar wedstrijden live en samenvattingen. Maar verder? Tsjechië en Frankrijk misschien.
Als Sporza overigens de rechten verliest of de zender niet meer te ontvangen is vanuit Nederland dan komen wij er natuurlijk ook bekaait af.
Waarom wordt er nooit niks uitgezonden op Eurosport? Zelfs schaatsen, tafelvoetbal en driebanden zie ik daar regelmatig voorbij komen.
pi_107092649
quote:
1s.gif Op zondag 22 januari 2012 12:37 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Zou ook kunnen, in het ene voorfilmpje zeiden ze 12.45, in de andere 13.15. Weersomstandigheden zijn iig goed, de zon schijnt zelfs een beetje.
Momenteel zijn er nog tonproaters bezig.
  zondag 22 januari 2012 @ 12:56:39 #294
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_107092750
En ik had maar in m'n hoofd dat dit weekend het WK was :')
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_107092916
Altijd laatste weekend van januari.
pi_107093455
Omroep Brabant in de lucht.

Matieu vd Poel weer gewonnen bij de junioren.
Leuk accent heeft hij. :D Mix van Vlaams, Frans, en dat van z'n vader.
pi_107093856
Vrouwen zijn gestart. Nog maar net weg en het 2e deel van het peleton ligt al op de grond.


Francaise #17 ziet er niet zo goed uit. Ook de Boer ligt er nog steeds.
pi_107094115
Zo te zien worden de Francaise en de Boer afgevoerd met ambulance. -O-
pi_107094191
Vos alleen aan kop.
pi_107094303
Op http://www.omroepbrabant.nl/ staat overigens een live stream.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')