quote:
Op vrijdag 23 december 2011 18:29 schreef kaasplankje het volgende:[..]
Ja, dat was een soort conconi test waar iedere paar (?) minuten de weerstand wordt opgeschroefd. Ik had (toen) een max van 190. Mijn omslagpunt ligt vlak eronder. Ik weet nog dat toen ik aan het fietsen was en in de verzuring geraakte ze me enthousiast begonnen aan te moedigen en er zelfs mensen bij kwamen kijken. Toen was 't ineens op en was ik iets beter dan gemiddeld maar geen talent. Doch ruim voldoende voor een amateur.
Tja of je talent hebt hangt niet alleen af van fysieke aanleg, wielrennen is immers meer dan hard fietsen alleen, en dat weten alleen coureurs eigenlijk wat dat echt betekend.
Ik noem bijvoorbeeld:
-stuurvaardigheid
-discipline
-doorzettingvermogen
-etc.
Laten we voor een vergelijking je wattage delen op je lichaamsgewicht; dan kom je op 4.6 Watt per kg lichaamsgewicht. Dat is niet slecht. Wijlen VDB had een vermogen per kg van bijna 7 Watt toen hij in zijn beste jaren was (geloof ik).
Ah interessant!
Ik heb destijds ook een conconi test gedaan maar dat was op zo'n gewone hometrainer aangesloten op een computer.

.
Bij de test van vandaag keken ze niet naar die knik (zoals conconi) maar kijken ze naar ademhaling, wanneer begin je dieper te ademen. Bij verzuring begint je lichaam meer co2 uit te stoten die je kwijt moet via de ademhaling. En nog wat dingen waar ze op letten.
Zelf heb ik het idee dat een goede renner wordt bepaald door:
1. Genetische aanleg.
2. Psychologische aspect (hoe diep kan je gaan)
3. Training
4. Inzicht (stuurvaardigheid, slimheid)
5. Discipline.
Grappig is om te vertellen dat ik vroeger op de trainingen het vaak moest afleggen tegenover andere club genoten, maar tijdens de wedstrijd wist ik veelal voor ze te finishen omdat ik altijd net in de juiste waaier zat etc.

Ruim voldoende voor een amateur is wat ik nodig heb
Dhr. Pr. P.A. Troon