abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_105605379


Op dit forum verschijnen er af en toe topics van mensen die teveel nadenken en hier veel last van ondervinden. Onderstaande post had ik al in een ander topic geplaatst maar dat topic bloedde al snel dood. Aangezien het een lange reactie was waar ik veel tijd in had gestopt, vond ik het jammer dat er geen leuke discussie ontstond. Vandaar dat ik even apart een topic open. De TS uit het vorige topic was al een beetje aan het mediteren om het dwangmatige denken iets te verzachten. Mijn post ging over hoe het verstand ons vaak in de weg staat en hoe dat precies werkt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Met mediteren om het dwangmatige denken te verzachten zit je in de goede richting alleen is het eigenlijk symptoombestrijding op die manier. Er is ook nog een bepaald inzicht nodig in de werking van je verstand.

Mensen moeten zich goed beseffen dat hun verstand een INSTRUMENT is dat wij hebben "gekregen" van de evolutie. Een slang heeft zijn gif, een luipaard zijn snelheid en wij hebben ons verstand.

Verstand = instrument

Dit instrument is het meest machtige instrument dat de evolutie ooit heeft voortgebracht. Het stelde ons in staat om de wereld om ons heen te begrijpen en om taal te ontwikkelen waardoor wij beter konden samenwerken en (ingewikkelde) ideeën konden overdragen op de volgende generatie.

Het verstand heeft ons apen naar de maan gebracht, het verstand heeft allerlei geheimen van het universum ontrafeld (bijv. E=mc2). Het verstand neemt dus nogal een belangrijke rol in, in ons leven. Zonder het waren wij nog apen. Dit is erg belangrijk. Wij onderscheiden ons DOOR het verstand, maar wij zijn NIET ons verstand.

In de loop der tijd heeft zich een "gevoel van jezelf" ontwikkeld IN je verstand, in je geheugen. Informatie wordt opgeslagen in je hersenen of verstand en aan de hand daarvan vormen wij een beeld van de wereld om ons heen, maar wij vormen zo ook een beeld van ons zelf, met de nadruk op BEELD van ONSZELF.

Dit beeld van onszelf noemen wij het ego. Van het woord ego zijn meerdere interpretaties, ik bedoel hier: ego = een op het verstand gebaseerd gevoel van jezelf.

Het ego

Het verstand produceert gedachten, dat is de manier waarop het de wereld kan bevatten. Nadat wij een ego hadden ontwikkeld, leek het voor ons of de gedachten werden geproduceerd door het ego, dus door onszelf! Maar bedenk je dus goed dat jij NIET je ego bent. Het ego is een BEELD van jezelf, het is niet de laatste waarheid over wie jij bent.

Veel mensen geloven dat ze niet kunnen ophouden met denken omdat je niet zou kunnen functioneren zonder gedachten. Ik denk dus ik besta zeg maar. DIT IS ONZIN. Jij bent veel meer dan je gedachten. Je hebt je gedachten niet constant nodig bij alles wat je doet. Minstens 80% van je gedachten zijn totaal niet constructief en productief. Toch denken we de hele dag door, een verslaving.

Dit gebeurt omdat het verstand een instrument is gegeven aan ons door de evolutie om te OVERLEVEN. Inmiddels hebben wij in het westen voldaan aan onze primaire levensbehoeften. Dus wat voor overleven praten we dan over? In dit geval het overleven van ons ego, het beeld dat wij van onszelf hebben en wat in grote mate wordt beïnvloed door wat anderen van ons denken.

Dat machtige instrument het verstand is zijn doel dus voorbijgeschoten en is gedegradeerd tot het levend houden van ons zelfbeeld, niet de levende mens achter dat zelfbeeld. We denken ons soms suf over totaal nutteloze dingen.

De oplossing hiervoor is meer leven in het nu. Genieten van het moment is belangrijk, piekeren over iets wat in de toekomst misschien kan gaan gebeuren niet. Natuurlijk is het belangrijk om te plannen, maar lang obsessief nadenken over kleine dingen die geen invloed hebben op jouw overleven in de echte wereld, dat is uiteraard kansloos.

Het probleem ligt hem in onze identificatie met het ego en onze gedachten. Gedachten zijn middelen om de wereld te begrijpen. Deze worden op hun beurt weer geproduceerd door het verstand. Het verstand is dus een instrument en een gedachtengenerator, maar het is NIET wie jij bent!!

De observeerder

Jij bent de observeerder van je gedachten, DAAR ligt je ware identiteit. Datgene wat de gedachten voorbij ziet komen en ze hoort, dat is de observeerder en DAT ben jij. Zo gauw die observeerder niet observeert maar "naar de gedachte toespringt" en zich ermee identificeert, dan hou jij op de observeerder te zijn en word jij je ego.

Het ego en de observeerder zijn dus twee verschillende dingen: het ego is een op het verstand gebaseerd gevoel van jezelf, voornamelijk geïnteresseerd in het "overleven" in een wereld waar we allang overleven. Het houdt zich bezig met: is dit de juiste kleur eyeliner, is deze broek hip genoeg, gedraag ik me wel precies zoals anderen dat willen zien, enz.

De observeerder dat is je ware natuur en de observeerder hoort het verstand te gebruiken, niet andersom! De observeerder hoort helemaal niet de sprong naar de gedachte te maken en zich ermee te identificeren. De observeerder moet van een afstandje kijken naar de gedachten en hoort zich er niet mee te identificeren. Het verstand is immers een instrument.... een instrument dat gebruikt moet worden door JOU en niet andersom.

Het verstand heeft het ego voortgebracht en het is dit ego dat de macht heeft overgenomen VAN JOU! Zie het als een computervirus dat de macht heeft overgenomen van de computer. Maar hoe komen wij af van dit virus? Dat moeten we doen door te beseffen dat wij onze gedachten niet zijn. Hou op met de identificatie met je verstand! Ook al produceert het gedachten die beginnen met "ik"....

Wanneer er in jouw hoofd een gedachte voorbijkomt waarin het woordje "ik" zit, dan gaat het niet over jou, maar die "ik" is dus het ego, het op het verstand gebaseerde gevoel van jezelf. Dit is heel moeilijk te bevatten allemaal, maar vraag wanneer iemand zegt:

"Ik word zo moe van mezelf", "Ik kan niet meer leven met mezelf".....

Wie zijn dan die ik en die zelf? Wie is die ik die met zichzelf moet leven? Zijn bovenstaande zinnen misschien gedachten waarbij onze ware natuur even naar boven komt? Je echte ik, de observeerder, die samen moet zien te leven met de eeuwige kwelgeest, het ego?

We zullen de identificatie moeten doorbreken om jezelf echt te vinden. Ik snap dat ik hier in deze post niet goed duidelijk kan maken hoe het nou precies in elkaar zit... Maar misschien dat je iets herkent of dat je het wel interessant vindt. Goede boeken om te lezen zijn "De kracht van het nu" van Eckhart Tolle of "Radical Honesty" van Brad Blanton. Het eerste boek is het meest diepe maar wanneer je het gewoon niet ziet, kan het snel totaal oninteressant worden. Dan kan het tweede boek erg goed zijn omdat het meer gebruikt maakt van een praktische aanpak. Ongetwijfeld zullen er veel meer boeken zijn, maar ik raad toch iedereen aan om De kracht van het nu op z'n minst te proberen.

De Kracht van het Nu

Toen ik dat boek voor het eerst las, wist ik dat ik dat ene had gevonden waarna ik m'n hele leven zocht. Ik heb ook altijd veel gepiekerd en werd hier depressief van enz. Toch wist ik dat ik iets verkeerds deed en dat er toch een manier moest zijn om iets te doen aan dat obsessieve denken? Het was verdomme m'n eigen hoofd!! Ik heb m'n hele lichaam onder controle, maar het belangrijkste, het verstand had ik niet onder controle. Dat vond ik op z'n minst erg vreemd. Maar goed, ik had geen kader waarbinnen ik moest zoeken naar een oplossing voor dit probleem. Daarom deed ik het maar af als een hersenspinsel.

Tot dus die ene dag kwam jaren later, toen ik de Kracht van het Nu op de deurmat kreeg. Na het lezen van een aantal bladzijden wist ik dus dat het de identificatie met het verstand was, de sprong van de observeerder naar de gedachte, dat mij al die jaren in de weg had gestaan. Op dat moment zag ik dus de ware natuur van mijn ego: het is nep en bestaat alleen bij de gratie van JOUW identificatie met dat ego.

Op dat moment doorbrak ik de identificatie met mijn ego en was ik VRIJ!!! Vrij van die eeuwige kwelgeest die m'n leven af en toe een hel maakte. Op dat moment kreeg ik vijf golven van geluk door me heen, beginnend bij m'n tenen, eindigend in m'n hoofd. De ene golf was nog intenser dan de andere... Ik begon weer te denken toen ik bang werd dat ik zou klaarkomen ( :') ) aangezien ik nog nooit in m'n leven een mentaal orgasme had gehad.

Maar dat was het dus, een mentaal orgasme, vijf achter elkaar, de 1 nog intenser dan de andere, alsof m'n hele lichaam vierde dat het verlost was van die "duivel", het ego. Dat kleinzerige beperkende gedrocht dat zich als het ware "genesteld" had in m'n hersenen.

Ik ben nu degene die meestal de macht heeft, niet m'n ego, hoewel m'n ego nog steeds macht over me heeft. Ik identificeer me nog vaak genoeg met m'n gedachten. Old habits die hard. Maar down raken of lang piekeren over dingen? No way. Die macht heeft m'n ego niet meer over me. Zo gauw ik me kut voel weet ik namelijk waar dat klote gevoel vandaan komt: De identificatie met m'n ego. Het is het ego dat problemen uit het niets creëert, onder het motto van "overleven" waar dat allang niet meer nodig is.

Flow

Ik kan tegenwoordig m'n gedachten gewoon stopzetten. In het begin kun je dat 2 seconden, dan 5, dan 10 enz. Wanneer je dat doet ben je opeens gelukkig en je ziet de wereld veel voller en alles is 1 hoe vaag en zweverig dat ook mag klinken. Om even aan te geven dat dat niet zo zweverig is als het lijkt: in de sport kennen ze het begrip "flow". Dat is een staat van zijn waarbij het verstand naar de achtergrond verdwijnt en iets anders de controle overneemt. Op zo'n moment is de sporter 1 met zijn omgeving en DAAROM voelt de sporter alles perfect aan en kan het komen tot uitzonderlijke sportprestaties waar wij ons over verbazen.

Dit soort momenten van flow lijken een uitzondering te zijn, maar door bewustwording en zelfreflectie kunnen wij als mensen naar zo'n staat van zijn toe. Deze staat van flow zal de norm moeten worden in onze maatschappij i.p.v. de staat van zijn waarbij wij ons identificeren met ons verstand. Het verstand deelt de wereld onder in dingen, het fragmenteert en snijdt ons af van de rest van de wereld. Daarom is de wereld zoals ie is vandaag de dag. Wij zullen nooit echte beschaving kennen zolang wij ons identificeren met ons verstand. Wij moeten naar een andere staat van zijn, die van voorbij het verstand, die toestand van flow, waarbij de observeerder de macht overneemt van het verstand. Deze toestand alleen zal ons werkelijk het leven laten ervaren in al zijn volheid. Dan pas zullen wij weten wat echte liefde is en wat echt geluk is.

Radical Honesty

In de vorige topics kwam het boek Radical Honesty ook regelmatig naar voren. Eerlijk zijn is ook een manier om jezelf te verlichten van je ego. Dit wordt in dit boek geniaal uiteengezet. Een heerlijk bot boek met een ongelooflijk veel wijsheid geschreven. Het idee erachter is ongeveer uit te leggen op deze manier:

Veel van je energie gaat zitten in het hooghouden van een zelfbeeld, je ego. Veel mensen spiegelen zich aan anderen, aan wat de maatschappij zogenaamd van hen verwacht. Wanneer je dus probeert te voldoen aan een bepaald beeld, wat bijna altijd een beeld van perfectie is en dus niet haalbaar, zul je hier en daar moeten liegen of in ieder geval informatie moeten achterhouden.

Ook zul je serieuzer met niet belangrijke dingen omgaan. Je denkt dan nl. dat het bereiken van dat ideaalbeeld je geluk zal opbrengen. Er zal dus veel energie gaan zitten in het opbouwen en in stand houden van dat zelfbeeld. Eerlijkheid is dan juist eerder gevaarlijk. Niemand zal voldoen aan het ideaalbeeld als ze eerlijk zijn over zichzelf, gewoon puur omdat niemand perfect is. Dat ideaalbeeld bestaat alleen in Hollywood en glamourbladen en is compleet subjectief uiteraard.

Door eerlijk te zijn saboteer je je eigen ego in zijn doel om het perfecte ideaalbeeld te bereiken. Vandaar dat eerlijkheid een grote rol kan spelen in verlichting. Het is nl. een manier om veel macht van je ego te ontnemen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deel 9 alweer dus. Inmiddels zijn er al heel wat levens positief beïnvloed door de Kracht van het Nu, de wereldwijde bestseller geschreven door Eckhart Tolle. Dit zie ik in mijn persoonlijke leven gebeuren en ook hier op het forum zijn er steeds meer mensen die er baat bij hebben

Hier nog even een link naar een geweldig youtube filmpje (met dank aan DaneV). In dit filmpje wordt een beeld geschetst van een ervaring die parallellen vertoont met de stof die wordt behandeld in De Kracht vh Nu. Dit wordt allemaal heel helder uitgelegd door een wetenschapper dus misschien dat dat de "zweverigheid" van dit topic wat wegneemt voor sommige mensen:

How it feels to have a stroke


Sam Harris over de materie die besproken wordt in dit topic

Voor degenen die Sam Harris nog niet kennen, hij heeft een PhD. in de neurowetenschap en is een van de meest intelligente mensen die we op dit moment hebben op onze planeet. Deze man weet zijn betogen en argumenten zo ongelofelijk helder te verwoorden dat het werkelijk een genot is om naar hem te luisteren. Voor velen is hij een voorvechter van het atheisme, maar Harris zelf zal zich nooit op die manier beschrijven.

Hij is een man van de wetenschap, die ook doet aan subjectieve waarheidszoeking met name door meditatie. Mede hierdoor krijgt hij zoveel helderheid in zijn denken dat hij een fenomeen is in de wetenschappelijke wereld. Neem bijvoorbeeld zijn boek "The Moral Landscape" waarin hij uitlegt hoe de wetenschap wel degelijk iets kan zeggen over moraliteit.

The Moral Landscape - How science can determine human values
http://www.samharris.org/site/full_text/the-moral-landscape/

Sam Harris breathes intellectual fire into an ancient debate. Reading this thrilling, audacious book, you feel the ground shifting beneath your feet. Reason has never had a more passionate advocate.
— Ian McEwan, author of Atonement, winner of the Man Booker Prize for Amsterdam.

A lively, provocative, and timely new look at one of the deepest problems in the world of ideas. Harris makes a powerful case for a morality that is based on human flourishing and thoroughly enmeshed with science and rationality. It is a tremendously appealing vision, and one that no thinking person can afford to ignore.
— Steven Pinker, Professor of Psychology at Harvard University, author of How the Mind Works and The Blank Slate.

I was one of those who had unthinkingly bought into the hectoring myth that science can say nothing about morals. The Moral Landscape has changed all that for me. Moral philosophers, too, will find their world exhilaratingly turned upside down, as they discover a need to learn some neuroscience. As for religion, and the preposterous idea that we need God to be good, nobody wields a sharper bayonet than Sam Harris.
— Richard Dawkins, author of The Selfish Gene, The God Delusion, and The Greatest Show On Earth

Reading Sam Harris is like drinking water from a cool stream on a hot day. He has the rare ability to frame arguments that are not only stimulating, they are downright nourishing, even if you don’t always agree with him! In this new book he argues from a philosophical and a neurobiological perspective that science can and should determine morality. As was the case with Harris’ previous books, readers are bound to come away with previously firm convictions about the world challenged, and a vital new awareness about the nature and value of science and reason in our lives.
— Lawrence M. Krauss, theoretical physicist, Director of the Origins Project at Arizona State University, author of The Physics of Star Trek and Quantum Man: Richard Feynman’s Life in Science.

Mocht je ooit in een discussie geraken over de zin of onzin van verlichting en introspectie, laat dan die persoon die niet op 1 lijn zit met je de volgende filmpjes bekijken. Het zijn ook met name de atheïstische rationalisten die de materie uit dit topic onder de noemer religie of zweverigheid willen plaatsen en laat nou net Sam Harris 1 van de grote helden zijn van deze groep mensen.


De volgende lezing is zeer de moeite waard en ik raad iedereen dan ook aan deze lezing te kijken. Vanaf 23:50 wordt het echt interessant omdat het perfect raakt aan de materie uit dit topic en het commentaar van de critici op dit topic:


Links naar vorige delen

Teveel nadenken - waarom?
Teveel nadenken, waarom? Kracht van het NU topic #2
Teveel nadenken - Kracht van het nu #3
Teveel nadenken - Kracht van het Nu topic #4
Teveel nadenken - Kracht van het Nu topic #5
Teveel nadenken - Kracht van het Nu topic #6
Te veel nadenken - Kracht van het Nu topic #7
Te veel nadenken - Kracht van het Nu topic #8

Overige links

Hier ook nog een link naar een lezing van Eckhart Tolle - The flowering of Human Consciousness:
The flowering of Human Consciousness

En nog een link naar een helder geschreven artikel van een succesvolle zakenman. Iemand die zegt waar het op staat en geen zweverige termen gebruikt om de succesvolle toepassing van de Kracht van het Nu uit te leggen:
http://www.stevepavlina.com/blog/2006/05/the-power-of-now/

Recensies

Verder krijgt De Kracht van het Nu veel goede recensies van lezers:
Recensies op bol.com
Recensies op amazon.com

Recensies Radical Honesty:
Recensies op Amazon.com

Recensies Ontwaken in de Droom:
Recensies op bol.com
Recensies op amazon.com (engelse versie)

Disclaimer:
Dit topic is bedoeld om een idee te delen met anderen, dus niet om mensen meteen te overtuigen van een bepaalde denkwijze. Psychologie is een interessant en waardevol iets en mocht je de ideeën in deze reeks interessant vinden ga dan vooral zelf op onderzoek uit!

[ Bericht 0% gewijzigd door Probably_on_pcp op 15-12-2011 03:30:10 ]
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_105605432
Even wat toegevoegd van Sam Harris aan de OP. Ik hoop dat iedereen ziet dat hij een bruggenbouwer is. Met zijn steun hoef je je nooit meer te laten wegzetten als zweverig persoon ^O^
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_105605435
Een van de laatste posts uit het vorige topic door EggsTC:


hele sterke ook van Adya en tolle.



]

you cant win the war with your mind, you cant outsmart your mind, its a contradiction. you cant outhink your thinking.

"if you want to learn something, go elsewhere,
if you want to un-learn everything, then sit and listen"
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_105606347
Mooie op! :)

Ga me ook eens in Sam Harris verdiepen ;)

[ Bericht 40% gewijzigd door Canillas op 15-12-2011 08:19:55 ]
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  donderdag 15 december 2011 @ 09:38:29 #5
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_105607449
^O^
Van de week even bijlezen.
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_105628299
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 03:33 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Een van de laatste posts uit het vorige topic door EggsTC:


hele sterke ook van Adya en tolle.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]]

you cant win the war with your mind, you cant outsmart your mind, its a contradiction. you cant outhink your thinking.

"if you want to learn something, go elsewhere,
if you want to un-learn everything, then sit and listen"


Adyashanti de dingen wel altijd mooi vertellen. :Y Ik zoek nog een praatje op youtube van hem terug waar hij het concept vrije wil op de hak neemt. Iemand die toevallig weet wat deze was?
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_105629011
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 09:38 schreef NouMooiNiet het volgende:
^O^
Van de week even bijlezen.
O+
Lambo of Rekt
pi_105639471
quote:
7s.gif Op donderdag 15 december 2011 20:00 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Adyashanti de dingen wel altijd mooi vertellen. :Y Ik zoek nog een praatje op youtube van hem terug waar hij het concept vrije wil op de hak neemt. Iemand die toevallig weet wat deze was?
Heb 'm al gevonden. Het was "Girl of Doing", maar hij is verwijderd.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_105641868
quote:
7s.gif Op donderdag 15 december 2011 23:36 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Heb 'm al gevonden. Het was "Girl of Doing", maar hij is verwijderd.
Rijstttttttt :D
tijd niet gezien hier man, waar hing je uit?
hoe is het met je?
pi_105642047
Ja, gaat goed. Beoefening gaat ook wel goed. Thx for asking! Ben druk met allerlei zaken, vandaar minder fokken enzo. Volgens mij sinds de zomer hier niet gepost, ofzo? Ben in de tussentijd een week op retraite geweest (boeddhistisch klooster) en dat kan ik iedereen hier aanraden. Plan nu in feb. weer een weekje.

Met jou alles ok? Zal misschien morgen het vorige topic eens doorlezen.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  vrijdag 16 december 2011 @ 00:50:49 #11
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_105642616
Waarom is dit nog geen reeks? Oh wacht is het wel :')

Ik had dus die jongeren bijeekomst met Paul Smit over non-dualiteit. Totaal een groep van 10 jongeren interactief gesprek en presentatie gehad. Was heel tof _O_
:')
pi_105643974
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 december 2011 00:35 schreef rijsttafel het volgende:
Ben in de tussentijd een week op retraite geweest (boeddhistisch klooster) en dat kan ik iedereen hier aanraden. Plan nu in feb. weer een weekje.
Ahhh.. Nice! Daar ben ik ontzettend benieuwd naar! Vertel eens in 1000 zinnen hoe dat was?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_105643997
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 00:50 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Waarom is dit nog geen reeks? Oh wacht is het wel :')
_O-

December is extra stressvol voor jou, dus dat geeft niet O+

quote:
Ik had dus die jongeren bijeekomst met Paul Smit over non-dualiteit. Totaal een groep van 10 jongeren interactief gesprek en presentatie gehad. Was heel tof _O_
Dat was toch die meeting die jij voor je opleiding georganiseerd had?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_105644023
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 08:14 schreef Canillas het volgende:
Mooie op! :)

Ga me ook eens in Sam Harris verdiepen ;)
Ik vind die gozer zo geniaal. Ik kan uren naar zijn lezingen luisteren. Hoe helder hij dingen weet te verwoorden... ik kan er gewoon niet bij _O_
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  vrijdag 16 december 2011 @ 02:01:32 #15
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_105644378
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 01:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

_O-

December is extra stressvol voor jou, dus dat geeft niet O+

[..]

Dat was toch die meeting die jij voor je opleiding georganiseerd had?
Klopt ja.

quote:
7s.gif Op vrijdag 16 december 2011 00:35 schreef rijsttafel het volgende:
Ja, gaat goed. Beoefening gaat ook wel goed. Thx for asking! Ben druk met allerlei zaken, vandaar minder fokken enzo. Volgens mij sinds de zomer hier niet gepost, ofzo? Ben in de tussentijd een week op retraite geweest (boeddhistisch klooster) en dat kan ik iedereen hier aanraden. Plan nu in feb. weer een weekje.

Met jou alles ok? Zal misschien morgen het vorige topic eens doorlezen.
Ik ben heel benieuwd! Wat is het, wat kost het, wat doe je, waar!! alles :P
:')
pi_105663890
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 december 2011 01:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ahhh.. Nice! Daar ben ik ontzettend benieuwd naar! Vertel eens in 1000 zinnen hoe dat was?
Ik heb een cursus mindfulness gehad. Het schjnt dat je bij zo'n klooster het niet echt bij kan houden als je actief mee gaat zitten mediteren. Omdat het in ongelofelijke vaart gaat.
Lambo of Rekt
pi_105674553
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 december 2011 01:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ahhh.. Nice! Daar ben ik ontzettend benieuwd naar! Vertel eens in 1000 zinnen hoe dat was?
1000 zinnen is nogal een opstel, :P maar hier een uitgebreide 'review', ook voor Sinterklaas.

Het was een klooster in Engeland, Harnham. Dit is een klooster in de traditie van Ajahn Chah, een Thaise leraar die bij westerlingen erg populair was door zijn (wat mij betreft) no-nonsense approach. Er zijn meerdere kloosters in deze traditie in zowel Engeland als andere landen in Europa. In de meeste worden retraites georganiseerd.

Ik besloot 2 dagen eerder te arriveren om alvast aan de omgeving te wennen en rustig te beginnen. Er waren een aantal mensen die hetzelfde idee hadden. Deze mensen ken je dus al een beetje voordat de retraite begint en dat vind ik persoonlijk erg fijn. Er was een heel ontspannen sfeer, zowel bij deze mensen als de monniken. Er waren die dagen werktaken in het onderhoud van de het klooster, maar het grootste deel van de dag was vrije indeling.

De officiele retraite begon met een introductiepraatje van de abt over zowel de praktische zaken als een praatje over het mediteren e.d. Ook maakte hij de aankondiging dat je zelf kon beslissen in welke boeddhistische rituelen je mee wilde doen en welke niet. Eigenlijk waren er maar 2 rituelen die typisch boeddhistisch waren en dat waren het zingen van pali teksten 's ochtends en buigen voor een Boeddha beeld. (je buigt dan niet naar de boeddha, maar naar zijn kwaliteiten zoals wijsheid en kalmte, zodat je de intentie krijgt ze zelf ook te ontwikkelen) Hoewel ik zelf wel boeddhistisch ben, heb ik dit gedaan wanneer ik er zin in had, en anders niet. Vooral het zingen paste mij niet zozeer, maar afijn misschien is dat ook een kwestie van ontwikkelen.

Er waren 2 monniken die het begeleidden; Ajahn Kalyano en Ajahn Sunyo oid. Elke dag legden ze heea uit omtrend inzichtsmeditatie. Hoe gedachtenpatronen zich vormen e.d, jullie kennen een deel van de materie vast al wel, komt bijvoorbeeld zeer goed overeen met wat Adyashanti leert. Meer 'traditioneel' boeddhistische aspecten zoals karma/wedergeboorte werden niet of amper aangekaart.

Er was eigenlijk geen plan van onderwerpen vooraf, ze werden op verzoek besproken. Dit had als resultaat dat er op verzoek extra aandacht besteed aan het lichaam. Het is lichamelijk zwaar om veel uren stil op een kussen te zitten, dus verschillende houdingen werden besproken, tai chi (dit komt volgens mij uit het taoisme?) werd gedaan en ook meditatie op het lichaam direct. Een ander terugkomend onderwerp was een meer filosofische kijk op de materie van niet-zelf e.d., aangezien sommigen het meer filosofisch benaderen. Daar is bij mij minder van blijven hangen aangezien ik zelf liever meer praktisch en ervaringsgericht de stof benader. Maar ieder zijn ding, dat werd nu ook weer duidelijk.

Daarnaast was er veel meditatie, zowel zittend als lopend. Ik weet niet meer exact hoeveel, maar het grootste gedeelte van de dag was hiermee gevuld. Maar er waren ook momenten waarop je iets voor jezelf kon doen, meestal thee drinken of meer mediteren. Of slapen. Als je geest niet gewend is niet geprikkeld te raken door externe dingen, word je snel moe. Ik was niet de enige die hier last van had. Het lezen van boeken, gebruik van telefoons e.d. werd overigens afgeraden.

Tevens was het een stilteretraite, dus afgezonderd van praktische zaken werd er niet gepraat. Dit leek van tevoren lastig, maar volgens mij was er niemand die er echt moeite mee had. De laatste dag was er overigens wel de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen en tussendoor waren 1 op 1 of groeps-gesprekken met de leraren mogelijk.

Ik ben verder niet echt problemen tegen gekomen aangezien ik al redelijk veel mediteerde. Er was ook een jongen die nooit gemediteerd had en daar ging het ook goed mee, dus het is mogelijk om hier te beginnen met mediteren. Echter zou ik zelf gewoon thuis beginnen of een dag/weekend retraite doen. (in NL bijv zijn vaak dergelijke dagen, ook speciaal voor jongeren onder de naam Wake Up, dit ga ik misschien ook met oud & nieuw doen :) )

Wel lastig dat er niet een prive plek was. Ik woon op mezelf dus ben gewend en hou er ook van alleen te zijn. Het klooster zelf is niet zo groot en er waren veel mensen, ondanks het niet praten is dat toch voor mij storend. Je moest een eigen plek echt opzoeken, bijvoorbeeld aan het meer wat ze hebben.

De kosten waren vrijwillige gift, btw. Wel waren er elke dag taken te verdelen zoals het huisje van de bezoekers schoonmaken of helpen koken voor iedereen. De monniken mogen zelf namelijk niet koken. Er was een vaste kok die ook op de retraite meedeed en het eten was echt geweldig goed, zelden zo goed gegeten. Overigens was het eten rond 1 uur en daarna niet meer, volgens boeddhistische kloostertraditie. Dit was ook totaal geen probleem voor de gasten, voor zover ik kon beoordelen.

Ik heb het geprobeerd algemeen te beschrijven, maar omdat je echt tot jezelf bent aangewezen en niet tot extern vermaak, zal de ervaring van iedereen zeer persoonlijk zijn. Ik vond het opzich wel jammer om weer weg te gaan. Een klooster is een wereldje opzich, maar het beviel me wel.

De volgende keer dat ik ga plan ik overigens buiten de officiële retraites om, deels om te kijken hoe het kloosterleven zelf is. En dit zal ook een ander klooster zijn.

Mochten jullie nog wat willen weten, dan moet je het maar vragen.

Groentens!
Rijst

[ Bericht 3% gewijzigd door rijsttafel op 16-12-2011 22:25:57 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_105674582
quote:
3s.gif Op vrijdag 16 december 2011 18:01 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Ik heb een cursus mindfulness gehad. Het schjnt dat je bij zo'n klooster het niet echt bij kan houden als je actief mee gaat zitten mediteren. Omdat het in ongelofelijke vaart gaat.
Wat bedoel je met bijhouden en vaart? Meditatie gaat niet volgens een schema aangezien iedereen op een ander punt van ontwikkeling zit. Ook heb je op bepaalde momenten baat bij een andere benadering, dit moet je gewoon zelf uitvinden. Bij de retraite waar ik was mocht je dan ook zelf bepalen wat voor meditatie je deed. Ze werden wel allemaal besproken (contemplatie, kalmte, inzicht, etc.), maar de keuze was altijd vrij, dit werd erg vaak duidelijk gemaakt.

[ Bericht 20% gewijzigd door rijsttafel op 16-12-2011 22:11:01 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_105675629
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 december 2011 00:35 schreef rijsttafel het volgende:
Ja, gaat goed. Beoefening gaat ook wel goed. Thx for asking! Ben druk met allerlei zaken, vandaar minder fokken enzo. Volgens mij sinds de zomer hier niet gepost, ofzo? Ben in de tussentijd een week op retraite geweest (boeddhistisch klooster) en dat kan ik iedereen hier aanraden. Plan nu in feb. weer een weekje.

Met jou alles ok? Zal misschien morgen het vorige topic eens doorlezen.
Vorige keer dat ik wat van je las had je net een verlichtende ervaring gehad :)
Las net je verslag van je retraite, wauw dat lijkt me echt gaaf :Y
Ja hier gaat het wel ok, ups and downs he, ervaringen komen en gaan.
soms denk je weer wat door te hebben maar dat vervaagt dan ook gauw weer.
het blijft in ieder geval interessant.
pi_105675996
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 22:26 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Vorige keer dat ik wat van je las had je net een verlichtende ervaring gehad :)
Las net je verslag van je retraite, wauw dat lijkt me echt gaaf :Y
Ja hier gaat het wel ok, ups and downs he, ervaringen komen en gaan.
soms denk je weer wat door te hebben maar dat vervaagt dan ook gauw weer.
het blijft in ieder geval interessant.
Verlichtend, verlichtend...?. Ik had wel een aantal aparte dingen meegemaakt, in ieder geval, maar het kan geen naam hebben. Daarnaast, elke dag leer je weer wat bij.

Fijn dat het ok gaat. :)
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_105684097
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 december 2011 22:04 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

1000 zinnen is nogal een opstel, :P maar hier een uitgebreide 'review', ook voor Sinterklaas.

Het was een klooster in Engeland, Harnham. Dit is een klooster in de traditie van Ajahn Chah, een Thaise leraar die bij westerlingen erg populair was door zijn (wat mij betreft) no-nonsense approach. Er zijn meerdere kloosters in deze traditie in zowel Engeland als andere landen in Europa. In de meeste worden retraites georganiseerd.

Ik besloot 2 dagen eerder te arriveren om alvast aan de omgeving te wennen en rustig te beginnen. Er waren een aantal mensen die hetzelfde idee hadden. Deze mensen ken je dus al een beetje voordat de retraite begint en dat vind ik persoonlijk erg fijn. Er was een heel ontspannen sfeer, zowel bij deze mensen als de monniken. Er waren die dagen werktaken in het onderhoud van de het klooster, maar het grootste deel van de dag was vrije indeling.

De officiele retraite begon met een introductiepraatje van de abt over zowel de praktische zaken als een praatje over het mediteren e.d. Ook maakte hij de aankondiging dat je zelf kon beslissen in welke boeddhistische rituelen je mee wilde doen en welke niet. Eigenlijk waren er maar 2 rituelen die typisch boeddhistisch waren en dat waren het zingen van pali teksten 's ochtends en buigen voor een Boeddha beeld. (je buigt dan niet naar de boeddha, maar naar zijn kwaliteiten zoals wijsheid en kalmte, zodat je de intentie krijgt ze zelf ook te ontwikkelen) Hoewel ik zelf wel boeddhistisch ben, heb ik dit gedaan wanneer ik er zin in had, en anders niet. Vooral het zingen paste mij niet zozeer, maar afijn misschien is dat ook een kwestie van ontwikkelen.

Er waren 2 monniken die het begeleidden; Ajahn Kalyano en Ajahn Sunyo oid. Elke dag legden ze heea uit omtrend inzichtsmeditatie. Hoe gedachtenpatronen zich vormen e.d, jullie kennen een deel van de materie vast al wel, komt bijvoorbeeld zeer goed overeen met wat Adyashanti leert. Meer 'traditioneel' boeddhistische aspecten zoals karma/wedergeboorte werden niet of amper aangekaart.

Er was eigenlijk geen plan van onderwerpen vooraf, ze werden op verzoek besproken. Dit had als resultaat dat er op verzoek extra aandacht besteed aan het lichaam. Het is lichamelijk zwaar om veel uren stil op een kussen te zitten, dus verschillende houdingen werden besproken, tai chi (dit komt volgens mij uit het taoisme?) werd gedaan en ook meditatie op het lichaam direct. Een ander terugkomend onderwerp was een meer filosofische kijk op de materie van niet-zelf e.d., aangezien sommigen het meer filosofisch benaderen. Daar is bij mij minder van blijven hangen aangezien ik zelf liever meer praktisch en ervaringsgericht de stof benader. Maar ieder zijn ding, dat werd nu ook weer duidelijk.

Daarnaast was er veel meditatie, zowel zittend als lopend. Ik weet niet meer exact hoeveel, maar het grootste gedeelte van de dag was hiermee gevuld. Maar er waren ook momenten waarop je iets voor jezelf kon doen, meestal thee drinken of meer mediteren. Of slapen. Als je geest niet gewend is niet geprikkeld te raken door externe dingen, word je snel moe. Ik was niet de enige die hier last van had. Het lezen van boeken, gebruik van telefoons e.d. werd overigens afgeraden.

Tevens was het een stilteretraite, dus afgezonderd van praktische zaken werd er niet gepraat. Dit leek van tevoren lastig, maar volgens mij was er niemand die er echt moeite mee had. De laatste dag was er overigens wel de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen en tussendoor waren 1 op 1 of groeps-gesprekken met de leraren mogelijk.

Ik ben verder niet echt problemen tegen gekomen aangezien ik al redelijk veel mediteerde. Er was ook een jongen die nooit gemediteerd had en daar ging het ook goed mee, dus het is mogelijk om hier te beginnen met mediteren. Echter zou ik zelf gewoon thuis beginnen of een dag/weekend retraite doen. (in NL bijv zijn vaak dergelijke dagen, ook speciaal voor jongeren onder de naam Wake Up, dit ga ik misschien ook met oud & nieuw doen :) )

Wel lastig dat er niet een prive plek was. Ik woon op mezelf dus ben gewend en hou er ook van alleen te zijn. Het klooster zelf is niet zo groot en er waren veel mensen, ondanks het niet praten is dat toch voor mij storend. Je moest een eigen plek echt opzoeken, bijvoorbeeld aan het meer wat ze hebben.

De kosten waren vrijwillige gift, btw. Wel waren er elke dag taken te verdelen zoals het huisje van de bezoekers schoonmaken of helpen koken voor iedereen. De monniken mogen zelf namelijk niet koken. Er was een vaste kok die ook op de retraite meedeed en het eten was echt geweldig goed, zelden zo goed gegeten. Overigens was het eten rond 1 uur en daarna niet meer, volgens boeddhistische kloostertraditie. Dit was ook totaal geen probleem voor de gasten, voor zover ik kon beoordelen.

Ik heb het geprobeerd algemeen te beschrijven, maar omdat je echt tot jezelf bent aangewezen en niet tot extern vermaak, zal de ervaring van iedereen zeer persoonlijk zijn. Ik vond het opzich wel jammer om weer weg te gaan. Een klooster is een wereldje opzich, maar het beviel me wel.

De volgende keer dat ik ga plan ik overigens buiten de officiële retraites om, deels om te kijken hoe het kloosterleven zelf is. En dit zal ook een ander klooster zijn.

Mochten jullie nog wat willen weten, dan moet je het maar vragen.

Groentens!
Rijst
Interessant, bedankt voor je samenvatting ^O^

Misschien dat ik er overheen las, ben nogal moe, maar hoe lang ben je daar nu geweest? En heb je nog speciale ervaringen gehad of dingen geleerd die je nog niet wist?

Ik ben zelf heel erg geïnteresseerd in een stilte retraite. Ben nl. erg benieuwd hoe mijn brein daarop zal reageren :)
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_105698237
Ik was er een week. Je leert elke dag weer wat, maar wat precies kan ik niet noemen, dat soort dingen zijn niet altijd benoembaar.

Als je geïnteresseerd bent, raad ik het je aan om het gewoon te doen.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_106631082
Ik schuif hier aan om mee te lezen. Wil de vorige 8 topics nog teruglezen. Ben net begonnen aan het boek "De kracht van het NU", ik wist niet wat ik er van moest vinden maar het raakt me en ik denk dat het me wel kan helpen.
pi_106633650
pfff hier raak ik een beetje gefrustreerd.
Ik draai er nou al 2 jaar omhen en af en toe denk ik dat ik het te pakken heb, maar omdat he niet iets is wat je kunt bedenken raak ik het ook zo weer kwijt.
En ondertussen kabbelt mijn leven voort heb ik niet echt het idee dat het stuctureel beter word.
Nou moet ik wel bekennen dat ik heel veel nadenk over meditatie, maar in de praktijk misschien 1x in de week doe, dat wil ik dus wel dagelijks gaan doen :)
Ik heb trouwens gister wel voor het eerst in 3 jaar bereikt dat mijn ademhaling ´vanzelf´ ging.
Heb op een therapie ooit een ademhalingsoefening geleerd waarbij je je ademhaling ´vanzelf´ moest laten gaan, maar kreeg dit nooit voor mekaar, had altijd het idee dat het iets was wat ik bewust aan moest sturen.
Maar gister ging het dus puur uit zichzelf, en dat is voor deze CHV klant zeker iets positiefs :Y
pi_107053585
Cross post vanuit TRU, misschien ook wel interessant voor de mensen hier:
To Kill the Ego or Not Kill the Ego, That is the Question.

quote:
Als ik kort zou moeten uitleggen wat ik belangrijk vind van dit onderwerp, dan zou het ongeveer zo zijn:
- we hebben als mens een ego-persoonlijkheid, die verantwoordelijk is voor veel handelingen die we dagelijks uitvoeren
- we zijn als mens echter ook meer dan slechts die ego-persoonlijkheid
- de ego-persoonlijkheid wil echter aan het roer staan/blijven staan en probeert deze positie te handhaven
- hetgeen wij zijn voorbij de ego-persoonlijkheid vraagt/schreeuwt niet om aandacht en kan daardoor makkelijk ondersneeuwen in het geweld van het ego
- durven we ons echter open te stellen voor de stille stem voorbij het ego, dan kunnen we dezelfde ego-persoonlijkheid vanuit een heel ander daglicht bekijken en kunnen we zien dat het ego an sich wel nut heeft, maar niet als kapitein

Einstein heeft hier ooit iets over gezegd in de trant van: we hebben een geweldig hulpmiddel (verstand) dat we op de troon hebben gezet, terwijl we onze werkelijke gift (intuitie) negeren
Het ego handelt en reageert voornamelijk vanuit het verstand. Hetgeen we zijn voorbij onze ego (en beperkingen) handelt meer vanuit een balans tussen intuitie en verstand. Niet het een uitsluiten, maar juist integreren en op zoek naar de harmonieuze balans.. daar gaat het m.i. over

En dit alles met als uiteindelijk doel: Ken Uzelve (weet wie je in werkelijkheid bent)
quote:
Accepteren hoe de dingen komen, zonder er een oordeel over te vellen. Als voorbeeld het overlijden van een collega van mij. Een andere collega wees mij er op dat we toch niets kunnen veranderen - de dood van de collega is op zijn minst gezegd vaag - de collega blijft dood. En dat vormt dan weer een onderdeel van het proces dit te accepteren. Doordat ik dit enkele jaren terug ook al heb meegemaakt bij een huisgenoot, kan ik het nu veel beter voor mijzelf plaatsen en heb dit keer geen moeite met het verdriet en de tranen die daarbij horen. Nu kan ik het als iets moois zien, iets dat mij in verbinding met de realiteit houdt zodat ik niet weer afdwaal in mijn geest als de vorige keer.

Dus ondanks het overlijden en de daarbij behorende emoties, kan ik zeggen dat ik op dit moment wel de rust ervaar en tevreden ben met de omgeving. Alles gaat zoals het gaat, ik kan er tegenin gaan en vechten of rustig met de stroom mee bewegen en zien wat er komen gaat. Het leven is een mysterie, aan ons de taak dit mysterie te omarmen in plaats van het te verhullen door tussenkomst van de ego-persoonlijkheid. We hebben de keuze om weer naakt in het leven te gaan, door ons zelf leeg te maken en ruimte te bieden aan het scheppende in ons en overal om ons heen. De eenheid is er, wij zijn het die er voor gekozen hebben deze niet te willen (in) zien.
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')