abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 14 december 2011 @ 11:44:43 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105569895
Over een maand of twee beginnen vogeltjes alweer te zoeken naar een nestplaats dus het is tijd voor een nestkastjes topic ^O^

Zelf heb ik afgelopen zomer alvast een nestkastje (met camera) geplaatst zodat de vogeltjes veel tijd hebben om eraan te wennen en het kastje te accepteren in het landschap. En wie weet dat ze er tijdens een koude winter ook gaan overnachten. Dat zou leuk zijn.

Het nestkastje:



Ik heb de camera niet continue aan, maar omdat ik op de bodem van het kastje houtsnippers had liggen kon ik in de gaten houden of het kastje al werd bezocht. Dan zouden die houtsnippers immers verschuiven. Dus eens per week ofzo even de camera aan om te checken of er iets was verplaatst.

Tot begin november gebeurde er (zoals verwacht) helemaal niets, maar toen ontdekte ik op een mooie dag opeens dat de houtsnippers waren verplaatst. Vanaf dat moment heb ik de camera laten draaien, in combinatie met een bewegingsdetector in m'n PC om de beelden automatisch te kunnen opnemen.

Dit leidde tot het eerste gefilmde bezoek op van een pimpelmeesje op 8 november! O+


Dit vogeltje (en misschien ook wel soortgenoten) bleef bijna dagelijks terugkomen om houtsnippers te stelen! Ik heb geen idee waarom (iemand een idee?). Eén of twee keer per dag komt het vogeltje wat houtsnippers halen waarmee hij wegvliegt. Het lijkt me wat vroeg voor nestjes bouwen.


Inmiddels zijn de meeste houtsnippers weg maar ruim een maand later komt het vogeltje nog steeds bijna dagelijks langs en neemt weer een paar (steeds kleinere) snippers mee.

Vandaag was er een nieuwe gebeurtenis, namelijk het eerste bezoek van een koolmees. Waar het bezoek van het pimpelmeesje meestal maar een paar seconden duurt bleef het koolmeesje langer rondhangen. Op 2:02 gaat hij aan de camera hangen.


Natuurlijk hoop ik dat één van die vogeltjes in het voorjaar het nestkastje gaat kiezen als broedplaats. Ik blijf het volgen en hier posten :).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105574164
Stream je dat ook? Dat zo nog beter zijn :D
pi_105605959
O+ Koolmeesjes en pimpelmeesjes.

Wil ook graag een nestkastje ophangen, maar heb gelezen dat deze (ivm warmteontwikkeling in de zomer) op een muur gelegen op het noorden of oosten geplaatst moeten worden. Is het echt heel bezwaarlijk wanneer een nestkast op een westmuur hangt?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 15 december 2011 @ 08:01:48 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105606241
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:58 schreef terrastegel het volgende:
Stream je dat ook? Dat zo nog beter zijn :D
Ik vrees dat er toch geen hond naar kijkt, behalve ikzelf :D. Dus dat zou een beetje overkill zijn om daar 24/7een PC voor te laten draaien.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 07:23 schreef Sodium het volgende:
O+ Koolmeesjes en pimpelmeesjes.

Wil ook graag een nestkastje ophangen, maar heb gelezen dat deze (ivm warmteontwikkeling in de zomer) op een muur gelegen op het noorden of oosten geplaatst moeten worden. Is het echt heel bezwaarlijk wanneer een nestkast op een westmuur hangt?
Wij hadden vroeger thuis een nestkastje aan een muur pal west hangen en daar is af en toe wel in gebroed. Als je verder echt geen alternatief hebt dan zou ik het gewoon proberen. Kies een kastje van relatief dik hout, dat isoleert beter tegen de warmte (en kou).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 15 december 2011 @ 11:33:51 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105610394
Het nestkastje is populair! Vanmorgen weer een bezoekje van een koolmees


...en een uurtje later kwam er een pimpelmeesje op bezoek.


Dat wordt nog vechten in de lente :P. De vogeltjes weten het in elk geval te vinden dus er is lijkt me een goede kans op een nestje komend jaar.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105620042
Schattige filmpjes! De koolmees lijkt ook houtsnippers door het vlieggat te gooien. In de winter willen koolmezen en pimpelmezen nog wel overnachten in nestkasten, overigens.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 08:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wij hadden vroeger thuis een nestkastje aan een muur pal west hangen en daar is af en toe wel in gebroed. Als je verder echt geen alternatief hebt dan zou ik het gewoon proberen. Kies een kastje van relatief dik hout, dat isoleert beter tegen de warmte (en kou).
Het nestkastje wat ik heb, heeft een houtdikte van 15 mm en een dak wat 5 cm overhelt ( = schaduw). Ik ga een poging wagen, dus.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 15 december 2011 @ 17:35:15 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105622065
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:35 schreef Sodium het volgende:
Schattige filmpjes! De koolmees lijkt ook houtsnippers door het vlieggat te gooien. In de winter willen koolmezen en pimpelmezen nog wel overnachten in nestkasten, overigens.

Op 0:29 van het laatste koolmees filmpje zie je dat hij een poepje naar buiten probeert te gooien (maar hij gooit mis en het poepje valt terug). Het was me al eerder opgevallen dat er soms poepjes liggen en dat die dan weer verdwijnen. Misschien betekent dat dat het nestkastje als huis wordt beschouwd en dat ze het daarom schoonhouden? Ik ga er eens wat beter op letten...

Ik heb bij mij nog nooit iemand zien overnachten trouwens (kastje heeft infrarood verlichting + camera dus ik kan alles zien). Misschien komt dat nog als het (hopelijk) kouder wordt. Maar een paar dagen geleden was het hier -3 s'nachts en toen bleef het kastje toch leeg.

quote:
Het nestkastje wat ik heb, heeft een houtdikte van 15 mm en een dak wat 5 cm overhelt ( = schaduw). Ik ga een poging wagen, dus.
Gewoon proberen inderdaad! ^O^ Ik zou hem zo snel mogelijk ophangen zodat de vogeltjes tijd hebben om eraan te wennen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105626819
quote:
Ik heb bij mij nog nooit iemand zien overnachten trouwens (kastje heeft infrarood verlichting + camera dus ik kan alles zien). Misschien komt dat nog als het (hopelijk) kouder wordt. Maar een paar dagen geleden was het hier -3 s'nachts en toen bleef het kastje toch leeg.
Wat voor cam heb je gebruikt en hoe heb je die aan het kasje hangen? Ben zelf ook zoiets van plan in elkaar te knutselen maar heb nood aan wat tips :)

Erg leuke filmpjes trouwens :)
Buenos dias Tristeza
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 15 december 2011 @ 19:59:52 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105628241
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 19:29 schreef neok het volgende:

[..]

Wat voor cam heb je gebruikt en hoe heb je die aan het kasje hangen? Ben zelf ook zoiets van plan in elkaar te knutselen maar heb nood aan wat tips :)

Erg leuke filmpjes trouwens :)
540 lijnen Sony CCD camera. Hangt aan bovenaan vastgeschroefd aan een van de zijpanelen van het nestkastje. Maar je kunt dit gewoon als een compleet systeem/ set kopen (heb ik ook gedaan).

Ik heb deze, maar je kunt ze ook voor de helft kopen, afhankelijk van kwaliteit e.d.

[ Bericht 6% gewijzigd door SeLang op 15-12-2011 20:05:11 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 december 2011 @ 10:24:58 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105648514
Okee, ik heb nu het vermoeden dat het koolmeesje ook in het nestkastje overnacht, alleen buiten het zicht van de camera! (helaas) Hij hangt bovenaan aan een randje ofzo?

Vanmorgen (toen het nog donker was) ontdekte ik dat er snachts poepjes bij waren gekomen. Er vanuitgaande dat er geen vogeltjes s'nachts in het donker naar het kastje toe vliegen begon ik dus rekening te houden met een overnachting in het kastje maar buiten het zicht van de camera. Rond zonsopkomst begon er iets te bewegen in het kastje en kwam er af toe een stukje staart in zicht (het is nog donker, dus infrarood beelden)


Iets later hoorde ik ook geluidjes door de microfoon en er waren subtiele lichtwisselingen in het kastje, wat erop leek te wijzen dat er iets in het kastje zat. Op een bepaald moment werden de lichtwisselingen zo sterk dat de bewegingsdetectie de recorder triggerde en een aantal seconden later kwam het er opeens een koolmeesje in beeld. Het lijkt erop dat hij naar beneden springt in plaats van dat hij het kastje in komt vliegen.


Op het eind van het filmpje is duidelijk te zien dat hij een poepje naar buiten gooit. Dus ik heb nu echt het idee dat hij dit kastje als zijn huis beschouwd en het daarom schoon wil houden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 december 2011 @ 16:08:25 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105660025
Er zijn interessante ontwikkelingen in mijn nestbox. Nadat er schijnbaar is overnacht door een koolmees, die ook poepjes heeft verwijderd uit de nestbox, waren er later op de dag weer meerdere bezoeken van de pimpelmees. Ook die pimpelmees heeft poepjes verwijderd, evenals kleine hoeveelheden houtsnippers. Ik weet niet of of dit een terrritoriale betekenis heeft maar het zou kunnen?

Tijdens een van de vele opgenomen bezoeken van de pimpelmees zag ik het volgende: Is hij hier het nestkastje aan het verdedigen tegen een indringer die naar binnen wil? Ik heb een dergelijke beweging nog niet eerder gezien.


Helaas is de opening buiten beeld en ook de positie waar de koolmees waarschijnlijk heeft overnacht. Ik ging daarom even kijken of ik de camera op een makkelijke manier wat kan draaien. Er was al meer dan een uur geen beweging geweest in het kastje dus ik nam aan dat het leeg was, ook op de plaats buiten het beeld van de camera. Dus liep ik naar de boom en zette een keukentrapje naast de boom. Onmiddellijk hoorde ik uit een boom ongeveer 3 meter verderop de alarm roep van een pimpelmeesje! Was dit het pimpelmeesje? Ik gluurde door het gat het nestkastje in, maar besloot het kastje toch maar niet te openen omdat ik bang was dat het pimpelmeesje dan misschien nooit meer terug durft te komen.

Binnen een minuut nadat ik bij het nestkastje ben geweest zie ik op de camerabeelden dat het vogeltje naar binnen vliegt en inspecteert of alles nog in orde is! Het lijkt erop dat hij dit nu definitief als zijn territorium beschouwt.


Btw: ik weet nu ook waar hij zit als hij buiten beeld is: hij zit dan op de kabel die naar de camera loopt!

Edit: ik kon de verleiding niet weerstaan en heb de camera toch eventjes gedraaid toen er geen vogel in de buurt was (geen alarm call gehoord iig). Nog steeds geen zicht op de overnachtingsplek maar wel goed zicht op de opening. Ik ben benieuwd of dat nog leuke beelden gaat opleveren...

[ Bericht 5% gewijzigd door SeLang op 16-12-2011 16:33:04 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 december 2011 @ 17:02:24 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105661869
Camera gedraaid. Wat een beelden! Okee, kwaliteit is crap maar zie wat er gebeurt: pimpelmees vliegt naar binnen, dan zie je een spin naar beneden kruipen, vogeltje pakt spin en vliegt weer naar buiten!


Die spin komt natuurlijk omdat ik het kastje open heb gemaakt een daarmee een aantal spinnen nesten heb vernietigd die boven het plafond zaten!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 16 december 2011 @ 19:23:32 #13
163650 Greys
pi_105666853
Toffe filmpjes :D ^O^

En over dat er geen hond naar je stream zou kijken, er was hier eerder iemand (zal het eens opzoeken) met een cam in een nestkastje en dat was volgens mij best aardig bekeken :P
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 16 december 2011 @ 22:01:03 #14
18079 neok
all the way
pi_105674381
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 19:23 schreef Greys het volgende:
Toffe filmpjes :D ^O^

En over dat er geen hond naar je stream zou kijken, er was hier eerder iemand (zal het eens opzoeken) met een cam in een nestkastje en dat was volgens mij best aardig bekeken :P
Yup, bijna 2 jaar geleden: Koolmees tikt tegen nestkast.
Buenos dias Tristeza
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 december 2011 @ 08:43:16 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105685427
Confirmed: pimpelmeesje heeft in het nestkastje overnacht, buiten het zicht van de camera (waarschijnlijk zittend op de kabel). Hier het moment dat hij naar buiten vliegt 7:35am (nog steeds half donker, dus infrarood beeld)

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 17 december 2011 @ 11:17:49 #16
163650 Greys
pi_105687433
Vast een domme vraag, maar zit jij gewoon in Nederland tegenwoordig dus?

Ik wist trouwens serieus niet (en dat is dan F&F mod :@ ) dat de vogeltjes nu in dit jaargetijde in die kastjes gaan zitten. Dacht echt dat dat alleen was als ze echt een nestje wilden gaan maken, meer naar het voorjaar dus.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_105687885
Leuke beeldmateriaal, wederom! Vooral die met die spin _O-

quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 17:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Gewoon proberen inderdaad! ^O^ Ik zou hem zo snel mogelijk ophangen zodat de vogeltjes tijd hebben om eraan te wennen.
:Y Ga ik doen.

quote:
11s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:17 schreef Greys het volgende:

Ik wist trouwens serieus niet (en dat is dan F&F mod :@ ) dat de vogeltjes nu in dit jaargetijde in die kastjes gaan zitten. Dacht echt dat dat alleen was als ze echt een nestje wilden gaan maken, meer naar het voorjaar dus.
In de winter willen vogels nog wel eens gebruikmaken van leegstaande nestkastjes, mogelijk om te schuilen tegen het barre weer. Door de nestkast na het broedseizoen schoon te maken, geef je vogels de mogelijkheid om 's winters in de leegstaande nestkasten te overnachten.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 17 december 2011 @ 11:48:15 #18
163650 Greys
pi_105688078
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:39 schreef Sodium het volgende:
Leuke beeldmateriaal, wederom! Vooral die met die spin _O-
In de winter willen vogels nog wel eens gebruikmaken van leegstaande nestkastjes, mogelijk om te schuilen tegen het barre weer. Door de nestkast na het broedseizoen schoon te maken, geef je vogels de mogelijkheid om 's winters in de leegstaande nestkasten te overnachten.
Ik dacht dus dat ze dan sporadisch bij heel slecht weer een keer in zo'n kastje duiken om te schuilen, maar niet dat ze dan op dagelijkse basis terug komen zoals bij SeLang dus het geval is. Waarom het vogeltje de houtsnippers meeneemt steeds is me ook een raadsel :o
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 december 2011 @ 16:12:32 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105695089
quote:
11s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:17 schreef Greys het volgende:
Vast een domme vraag, maar zit jij gewoon in Nederland tegenwoordig dus?
Nee, ik woon in zuid Engeland tegenwoordig (alweer 4 jaar).

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:48 schreef Greys het volgende:

[..]

Ik dacht dus dat ze dan sporadisch bij heel slecht weer een keer in zo'n kastje duiken om te schuilen, maar niet dat ze dan op dagelijkse basis terug komen zoals bij SeLang dus het geval is. Waarom het vogeltje de houtsnippers meeneemt steeds is me ook een raadsel :o
Dat met die houtsnippers is me ook een raadsel.

Het pimpelmeesje is vandaag weer de hele dag vele keren in en uitgevlogen. Vaak keek hij ook alleen maar even naar binnen en vloog dan weer weg (dat triggert m'n camera, dus ik weet dat hij dat de hele dag gedaan heeft). Koolmees heb ik de hele dag niet meer gezien in het nestkastje.

Hier zit ie naar binnen te gluren:

En hier vliegt ie naar binnen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 december 2011 @ 18:54:27 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105699977
Statistiek *)

Bezoek van het pimpelmeesje aan het nestkastje op 17 december 2011

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
IN                    OUT

                      7:36:00    
7:48:49    
                      7:49:00    
8:00:48    
                      8:00:57    
8:40:20
                      8:41:14
8:49:09
                      8:52:11
9:01:57    
                      9:02:05
9:41:04    
                      9:43:06    
9:48:54    
                      9:49:32
10:19:22    
                     10:21:24    
11:19:23    
                     11:19:36    
11:56:35    
                     11:56:54
13:16:31    
                     13:17:04
15:59:35    
                     16:00:28    
16:07:08    

Ter referentie:
Zons opkomst: 8:02
Zons ondergang: 15:59
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 18 december 2011 @ 08:59:32 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105715782
7:43 am

Tijd voor het vogeltje om op te staan. Hij is 7 minuten langer in bed blijven liggen dan gisteren :P. Zou ik ook doen want het is koud: mijn thermometer staat op -1,8 Celcius.


Na het kastje te zijn uitgevlogen ging hij in een struik zitten ongeveer 4 meter van het nestkastje en begon zijn veren te poetsen. Een paar minuten later vloog hij naar een conifeer voor zijn ontbijt.

Vogeltjes zijn soms net mensen O+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105715991
Leuk!

Kijk je even uit katten enzo? Die kunnen vaak op slinkse wijze op het dak van je nestkastje belanden en vanaf daar met een pootje naar binnen hengelen.
Misschien valt het bij jouw kastje wel mee, ik kan het niet zo goed zien op de 1e foto, maar het dak hangt over, dus waarschijnlijk moet een kat heel wat carpiolen uithalen om bij het kastje te kunnen komen.

Hoe dan ook, meer info kun je bijvoorbeeld hier vinden: http://www.ess.sohosted.com/mezen/NestkastBescherming.html. De tralies zou ik zelf even vermijden geloof ik - anders durft de pimpelmees nooit meer terug te komen ;) - maar de kattengordel is misschien nog een idee.
pi_105716035
:D Het is zondag! Misschien wilde het uitslapen. Maar mogelijk heeft de temperatuur ook nog wel invloed op de hoeveelheid tijd die het beestje in z'n nestkast doorbrengt. Als je nou de statistieken (in-/uitvliegtijd, zonsopgang/-ondergang, temperatuur etc) langdurig bij blijft houden, kun je daar mogelijk nog leuke patronen in ontdekken. Al weet je uiteraard niet zeker of het individu dat in je nestkast overnacht telkens hetzelfde individu is...
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 18 december 2011 @ 10:19:27 #24
163650 Greys
pi_105716405
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 december 2011 18:54 schreef SeLang het volgende:
Statistiek *)

Bezoek van het pimpelmeesje aan het nestkastje op 17 december 2011
[ code verwijderd ]

Ter referentie:
Zons opkomst: 8:02
Zons ondergang: 15:59
:D _O- O+

quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 09:48 schreef Sodium het volgende:
het individu
De Verdachte B-)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 18 december 2011 @ 17:41:31 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105732464
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 09:42 schreef femmeChantal het volgende:
Leuk!

Kijk je even uit katten enzo? Die kunnen vaak op slinkse wijze op het dak van je nestkastje belanden en vanaf daar met een pootje naar binnen hengelen.
Misschien valt het bij jouw kastje wel mee, ik kan het niet zo goed zien op de 1e foto, maar het dak hangt over, dus waarschijnlijk moet een kat heel wat carpiolen uithalen om bij het kastje te kunnen komen.

Hoe dan ook, meer info kun je bijvoorbeeld hier vinden: http://www.ess.sohosted.com/mezen/NestkastBescherming.html. De tralies zou ik zelf even vermijden geloof ik - anders durft de pimpelmees nooit meer terug te komen ;) - maar de kattengordel is misschien nog een idee.
Dat nestkastje is zo ontworpen dat een kat er niet ver genoeg in kan met z'n poot (gat zit te hoog boven de bodem).

quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 09:48 schreef Sodium het volgende:
:D Het is zondag! Misschien wilde het uitslapen. Maar mogelijk heeft de temperatuur ook nog wel invloed op de hoeveelheid tijd die het beestje in z'n nestkast doorbrengt. Als je nou de statistieken (in-/uitvliegtijd, zonsopgang/-ondergang, temperatuur etc) langdurig bij blijft houden, kun je daar mogelijk nog leuke patronen in ontdekken. Al weet je uiteraard niet zeker of het individu dat in je nestkast overnacht telkens hetzelfde individu is...
Ik hou momenteel wat statistiekjes bij. Wie weet kan ik er wat structuur in aanbrengen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 18 december 2011 @ 18:09:37 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105733513
Bezoek statistiek van pimpelmees, 18 december 2011:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
IN                    OUT                  CHECK

                      7:44:07    
9:11:47
                      9:12:20
9:25:16
                      9:25:26
9:26:31
                      9:26:33
9:27:13
                      9:27:18
9:29:00
                      9:29:41
                                           10:47:54
                                           10:48:58
                                           10:51:19
                                           11:00:05
                                           11:01:48
                                           12:46:15
                                           13:19:05
15:40:56
                      15:41:47
16:00:09
                      16:00:22
16:09:01

Ter referentie:
Zonsopkomst: 8:03
Zonsondergang: 16:00

"CHECK" betekent dat hij z'n kop naar binnen stak om het nestje te inspecteren maar niet binnen vloog, zoals in het filmpje hieronder:


Deze statistiek schreeuwt natuurlijk om een mooie grafische presentatie... ga ik nog naar kijken :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 19 december 2011 @ 08:43:36 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105760888
Het vogeltje slaapt niet uit vandaag :D
Vogeltje vloog uit om 7:37:47 (versus 7:36:00 op zaterdag en 7:44:07 op zondag).
Het is nu warmer (+1,0 Celsius) maar wel donkerder dan gisteren omdat het bewolkt is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 19 december 2011 @ 23:28:53 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105799229
Dreigt er hier gevaar? Zie ik daar een grote snavel voor de opening of is dat gewoon een staart? Vogeltje is niet thuis trouwens.


Verder nieuws: de koolmees laat zich opnieuw zien in de opening maar gaat niet naar binnen


En dan de vraag of het steeds hetzelfde pimpelmeesje is dat het kastje bezoekt.... Ik heb nu op video gevangen dat er een pimpelmeesje naar binnen kijkt terwijl er al eentje in het kastje zit.


Verder kwam het pimpelmeesje vandaag om 15:55:17 thuis. Dat is iets vroeger dan normaal. Misschien omdat het regent en daarom eerder donker was?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 21 december 2011 @ 19:28:44 #29
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105878511
Bezoek statistieken van het nestkastje

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105879932
_O_ Indrukwekkend! Een soort huis-tuin-en-keukenwetenschap op nestkastniveau. Erg leuk om te zien dat het beestje (aannemende dat het telkens hetzelfde pimpelmeesje is) elke dag na vieren z'n nestkast induikt en dan pas de volgende ochtend tegen kwart over zeven weer uitvliegt. Mogelijk gaat, met het lengen van de dagen (na december). een verschuiving in dat patroon plaatsvinden. Ben benieuwd. Misschien kun je in je dataset (als je toch bezig bent) de algemene weersomstandigheden opnemen; wellicht kun je dan een verband tussen de kou/hoeveelheid neerslag en de tijd die het beestje in de nestkast doorbrengt, ontdekken...

Mijn nestkast hangt nog niet. Hoop het na de kerst te 'installeren'.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 21 december 2011 @ 20:04:16 #31
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105880210
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 19:58 schreef Sodium het volgende:
_O_ Indrukwekkend! Een soort huis-tuin-en-keukenwetenschap op nestkastniveau. Erg leuk om te zien dat het beestje (aannemende dat het telkens hetzelfde pimpelmeesje is) elke dag na vieren z'n nestkast induikt en dan pas de volgende ochtend tegen kwart over zeven weer uitvliegt. Mogelijk gaat, met het lengen van de dagen (na december). een verschuiving in dat patroon plaatsvinden. Ben benieuwd. Misschien kun je in je dataset (als je toch bezig bent) de algemene weersomstandigheden opnemen; wellicht kun je dan een verband tussen de kou/hoeveelheid neerslag en de tijd die het beestje in de nestkast doorbrengt, ontdekken...

Mijn nestkast hangt nog niet. Hoop het na de kerst te 'installeren'.
Ik ben er inmiddels achter dat er verschillende vogels zijn die het kastje bezoeken. Of de overnachtende pimpelmees steeds dezelfde is dat weet ik niet (moeilijk te zien). Ik weet wel bijna zeker dat die van 19 dec en 21 december dezelfde was



P.s. vogel heeft inmiddels een blog (zie signature) :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105885079
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 20:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

P.s. vogel heeft inmiddels een blog (zie signature) :P
Waarvan akte ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 22 december 2011 @ 19:37:30 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105928962
Vandaag weer veel bezoek. Voor de eerste keer waren er voor een fractie van een seconde twee vogeltjes tegelijkertijd binnen

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_106238516
*O* Mijn nestkast hangt inmiddels ook en er wordt zelfs al gebruik van gemaakt! Vanuit mijn raam kan ik alle activiteiten rondom het kastje observeren. Twee pimpelmezen hebben volgens mij wel interesse in dit nieuwe huisje en spieken geregeld even naar binnen. Mogelijk monteer ik volgend jaar een camera bovenin de nestkast zodat ik alle activiteiten van dichtbij kan volgen. Eerst even uitvogelen wat de mogelijkheden zijn (kabeltechnisch en financieel).
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 31 december 2011 @ 10:38:14 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106238576
quote:
17s.gif Op zaterdag 31 december 2011 10:36 schreef Sodium het volgende:
*O* Mijn nestkast hangt inmiddels ook en er wordt zelfs al gebruik van gemaakt! Vanuit mijn raam kan ik alle activiteiten rondom het kastje observeren. Twee pimpelmezen hebben volgens mij wel interesse in dit nieuwe huisje en spieken geregeld even naar binnen. Mogelijk monteer ik volgend jaar een camera bovenin de nestkast zodat ik alle activiteiten van dichtbij kan volgen. Eerst even uitvogelen wat de mogelijkheden zijn (kabeltechnisch en financieel).
Tof! *O*

btw: update van mijn bezoek statistieken. Overnachting elke dag :Y

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_106239425
Indrukwekkend! Er zit een heel consistent patroon in. Ik ben echt heel erg benieuwd in hoeverre het in- en uitvliegpatroon nog beinvloed gaat worden door het lengen van de dagen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 31 december 2011 @ 12:44:15 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106242566
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 december 2011 11:08 schreef Sodium het volgende:
Indrukwekkend! Er zit een heel consistent patroon in. Ik ben echt heel erg benieuwd in hoeverre het in- en uitvliegpatroon nog beinvloed gaat worden door het lengen van de dagen.
Ik verwacht dat het gewoon meeloopt met zonsopkomst en zonsondergang. Maar op een bepaald moment verwacht ik ook dat het overnachten gaat stoppen, als het warmer wordt. Alhoewel, het was vannacht 11-12 graden wat super warm is voor de tijd van het jaar....

Maar ik ga dit niet op deze manier blijven loggen, aangezien daarvoor mijn PC continue aan moet staan. Ik kan wel steekproeven blijven nemen. Op zich is dat natuurlijk ook genoeg om een dergelijk patroon te blijven monitoren.

En niet onbelangrijk: ik moet op een bepaald moment de camera weer draaien, ruimschoots voordat ze met nestjes aan de gang gaan. Vanaf dat moment kan ik niet meer zien wat in en uit gaat, want overnachten gebeurt buiten het zicht van de camera, helaas. Alles is geoptimaliseerd op een goed beeld op het hopelijk toekomstige nestje.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 3 januari 2012 @ 12:10:06 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106348742
Storm hier met windstoten van 113 km/u, maar dat pimpelmeesje kwam gewoon om 7:43u naar buiten.
Wat een baas die vogel ^O^
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_106351828
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 12:10 schreef SeLang het volgende:
Storm hier met windstoten van 113 km/u, maar dat pimpelmeesje kwam gewoon om 7:43u naar buiten.
Wat een baas die vogel ^O^
:P Ik denk dat 'ie gewoon honger had...
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 3 januari 2012 @ 13:46:26 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106352437
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 13:31 schreef Sodium het volgende:

[..]

:P Ik denk dat 'ie gewoon honger had...
Toch is het stoer
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_106354265
:Y Helemaal mee eens, hoor. De natuur is stoer.

Mijn pimpelmees is nog wel een aantal keren langsgekomen om een kijkje te nemen, maar ik heb geen idee of 'ie ook werkelijk in de nestkast overnacht. Toch maar snel eens een camera monteren...
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 9 januari 2012 @ 19:34:41 #42
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106612077
Vandaag zag ik dit korte gevecht. Een vogeltje zit binnen, dan vliegt er een andere naar binnen en is er een kort gevecht waarna de verliezer de box uit vliegt.




De afgelopen 3 nachten (inclusief vannacht) geen overnachtingen in de box (door het milde weer?) maar gedurende de dag wel veel korte bezoekjes van verschillende individuen.

[ Bericht 15% gewijzigd door SeLang op 09-01-2012 19:41:57 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_106620238
Zo, heftig. Mogelijk zijn het gevechten om een territorium?
pi_106831879
Hoe gaat het er aan toe in je nestkastje? Heb je de camera al zo gedraaid dat de bodem in beeld is? Mijn nestkast wordt voorzichtig in gebruik genomen. Geregeld komt er een pimpelmeesje langs om het ding te verkennen. Dan komt 'ie aanvliegen, schettert even, blijft in de opening zitten en gaat dan naar binnen. Maar of er werkelijk in overnacht wordt, weet ik niet. Er is nog geen cameratoezicht, namelijk :')
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 15 januari 2012 @ 14:45:35 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106832367
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 14:28 schreef Sodium het volgende:
Hoe gaat het er aan toe in je nestkastje? Heb je de camera al zo gedraaid dat de bodem in beeld is? Mijn nestkast wordt voorzichtig in gebruik genomen. Geregeld komt er een pimpelmeesje langs om het ding te verkennen. Dan komt 'ie aanvliegen, schettert even, blijft in de opening zitten en gaat dan naar binnen. Maar of er werkelijk in overnacht wordt, weet ik niet. Er is nog geen cameratoezicht, namelijk :')
Het kastje wordt regelmatig bezocht maar er wordt niet meer overnacht. Ik had ook wel verwacht dat er geen continue bewoning zou zijn maar juist nu het weer wat kouder is had ik weer overnachtingen verwacht.

Voor het einde van de maand ga ik de camera weer draaien omdat ik verwacht dat er vanaf ergens in februari serieus naar nest ruimte gaat worden gezocht. Ruim voor die tijd moet de camera goed staan want ik wil daarna het kastje niet meer verstoren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_106832705
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 14:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het kastje wordt regelmatig bezocht maar er wordt niet meer overnacht. Ik had ook wel verwacht dat er geen continue bewoning zou zijn maar juist nu het weer wat kouder is had ik weer overnachtingen verwacht.

Voor het einde van de maand ga ik de camera weer draaien omdat ik verwacht dat er vanaf ergens in februari serieus naar nest ruimte gaat worden gezocht. Ruim voor die tijd moet de camera goed staan want ik wil daarna het kastje niet meer verstoren.
Misschien heeft 'ie een andere overnachtingsplek gevonden...

Lijkt mij een goed idee om de camera tijdig te draaien. Ik kan mij voorstellen dat wanneer de koolmezen/pimpelmezen beginnen met hun nest, ze al op hun hoede zijn. Wanneer je dan aan de nestkast gaat sleutelen, kun je ze wel eens verjagen. Zou zonde zijn.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 15 januari 2012 @ 15:02:41 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106832958
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 14:55 schreef Sodium het volgende:

[..]

Misschien heeft 'ie een andere overnachtingsplek gevonden...

Lijkt mij een goed idee om de camera tijdig te draaien. Ik kan mij voorstellen dat wanneer de koolmezen/pimpelmezen beginnen met hun nest, ze al op hun hoede zijn. Wanneer je dan aan de nestkast gaat sleutelen, kun je ze wel eens verjagen. Zou zonde zijn.
Precies. Ik ga er niet lang meer mee wachten. Verder heb ik onderhand de bezoek statistieken aardig in kaart en ik zie ook geen nieuwe interessante dingen meer op de beelden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_106834302
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 15:02 schreef SeLang het volgende:

[..]

Precies. Ik ga er niet lang meer mee wachten. Verder heb ik onderhand de bezoek statistieken aardig in kaart en ik zie ook geen nieuwe interessante dingen meer op de beelden.
Die beestjes hebben ook hun vaste ritme/patronen. Het echt leuke werk begint wanneer er nestjes gebouwd worden. Daar kunnen ze zo lekker druk mee zijn. Ben heel benieuwd of je dit voorjaar een koppeltje in de nestkast krijgt.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 20 januari 2012 @ 12:31:13 #49
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107024678
Laatste nestkastje bezoek statistieken:



Dit zijn tevens de laatste statistieken want ik heb de camera weer gedraaid zodat die is gericht op de bodem van het kastje, anticiperend op (hopelijk) een nestje in het voorjaar.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 januari 2012 @ 09:55:51 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107130386
Camera weer gedraaid naar "broed positie". Alles werkt prima :)



Iedereen die nog een nestkastje wil ophangen moet nu opschieten trouwens!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_107285008
^O^ Goed beeld! Hoop echt dat ze straks een nestje gaan bouwen. Dat is zo schattig.
Hoe werkt dat nou trouwens, springt je camera aan zodra er een vogel binnen komt? Maakt 'ie dan automatisch verbinding met je computer?

quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 09:55 schreef SeLang het volgende:

Iedereen die nog een nestkastje wil ophangen moet nu opschieten trouwens!
:Y Eens is. Het duurt even alvorens ze de plek ontdekken. Bij mij inspecteerden afgelopen week twee pimpelmezen de nestkast. Eentje spiekte naar binnen terwijl de ander op het dak van de nestkast zat. Misschien hebben ze wel plannen...
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 januari 2012 @ 08:19:06 #52
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107285121
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 08:02 schreef Sodium het volgende:
^O^ Goed beeld! Hoop echt dat ze straks een nestje gaan bouwen. Dat is zo schattig.
Hoe werkt dat nou trouwens, springt je camera aan zodra er een vogel binnen komt? Maakt 'ie dan automatisch verbinding met je computer?

Camera staat altijd aan als ik het kastje wil monitoren. Er loopt gewoon een kabel naar de PC (20 meter) en de PC checkt het beeld voortdurend op beweging. Als er iets beweegt dan gaat ie opnemen.

quote:
:Y Eens is. Het duurt even alvorens ze de plek ontdekken. Bij mij inspecteerden afgelopen week twee pimpelmezen de nestkast. Eentje spiekte naar binnen terwijl de ander op het dak van de nestkast zat. Misschien hebben ze wel plannen...
Hier komt ook steeds een paartje langs: een fel gekleurde en een wat valere. Maar ik weet niet 100% zeker dat het steeds dezelfde zijn want dat is heel moeilijk te zien. Laatst heb ik geprobeerd om dat uit te pluizen op de camerabeelden en toen was mijn conclusie dat het minimaal 3 verschillende individuen waren die die dag het kastje binnen gingen. Maar het is echt heel lastig te zien omdat je veel beweging hebt (dus vaak onscherp) en ze door andere lichtval er opeens heel anders uit kunnen zien.

Voor zover ik weet begint de serieuze huizenjacht normaal gesproken eind februari, maar nu met het zachte weer misschien wel eerder. Alles staat hier nu klaar in elk geval :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_107287846
leuk topic :Y

Is er ruimte voor een tweede camera zodat je en de ingang en de 'nestruimte' in de gaten kunt houden. De statistieken zijn leuk, wordt nog veel intensiever als ze jongen gaan voeden
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_107295516
Zijn er eigenlijk vogels die IR licht waar kunnen nemen? Ik las op Wikipedia bijv dat Koolmeesjes de andere kant van het spectrum (UV) kunnen waarnemen?
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 januari 2012 @ 16:46:47 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107299447
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 10:46 schreef komrad het volgende:
leuk topic :Y

Is er ruimte voor een tweede camera zodat je en de ingang en de 'nestruimte' in de gaten kunt houden. De statistieken zijn leuk, wordt nog veel intensiever als ze jongen gaan voeden
Die ruimte is er wel, maar dan moet ik die extra camera wel kopen, inbouwen en een extra kabel gaan leggen. Dit jaar gaat dat in elk geval niet gebeuren.

Als ze jongen gaan voeden kan ik dat natuurlijk ook zien met de huidige camerapositie. Het grootste probleem is dat ik dat dan continue zelf zou moeten monitoren want bewegingsdetectie gebruiken wordt lastig omdat er dan de hele tijd beweging is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 januari 2012 @ 17:00:11 #56
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107299914
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 14:45 schreef tjoptjop het volgende:
Zijn er eigenlijk vogels die IR licht waar kunnen nemen? Ik las op Wikipedia bijv dat Koolmeesjes de andere kant van het spectrum (UV) kunnen waarnemen?
Wat betreft IR weet ik het niet zeker. Wat betreft UV loopt het zichtbare spectrum bij veel dieren verder door dan bij mensen. Pimpelmees vrouwtjes selecteren bijvoorbeeld hun partner op de helderheid van hun blauwe kapje in UV licht! Wij kunnen mannetjes en vrouwtjes nauwelijks van elkaar onderscheiden maar in UV is het kapje van de mannetjes veel helderder.

Een andere leuke is torenvalken. Die kunnen zo mooi stil blijven hangen boven het weiland en zo veldmuizen vangen. Maar hoe weten ze waar een veldmuis zit? Omdat als die plassen de urine oplicht in het UV! Wij kunnen dat absoluut niet zien maar een torenvalk ziet die sporen en weet dus waar hij ongeveer moet kijken en blijft daarom hangen tot hij beweging ziet.

Dit alles betekent ook dat kleding die wij als goed gecamoufleerd beschouwen in de ogen van veel dieren helemaal niet goed gecamoufleerd is. In het UV reflecteert het misschien wel heel fel. Moderne wasmiddelen werken wat dat betreft ook averechts (denk eraan hoe kleding en waspoeder kan oplichten onder blacklight)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_107300290
Ik lees net dat er vroeger het vermoeden was dat uilen het kunnen waarnemen, maar dat is middels onderzoek weerlegt.

Ik heb me trouwens in geschreven voor een vogelcursusje, het herkennen ervan enzo. Lijkt me leuke toevoeging bij m'n wandelingen. Nu nog die verrekijker ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 januari 2012 @ 17:19:32 #58
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107300686
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 17:09 schreef tjoptjop het volgende:
Ik lees net dat er vroeger het vermoeden was dat uilen het kunnen waarnemen, maar dat is middels onderzoek weerlegt.
Ja het schijnt dat die s'nachts nieteens zo gek veel beter kunnen zien dan mensen. Uilen jagen bijna 100% op gehoor, geholpen door het platte gezicht en asymmetrische oren (linker oor is anders dan het rechter oor zodat ze de herkomst van het geluid over twee assen kunnen bepalen).

quote:
Ik heb me trouwens in geschreven voor een vogelcursusje, het herkennen ervan enzo. Lijkt me leuke toevoeging bij m'n wandelingen. Nu nog die verrekijker ;)
Tof! ^O^ Waar volg je zoiets?

Ik ben trouwens ook net weer terug van 7 uur wandelen door bos en heide. Weer veel moois gezien, maar niets zeldzaams dit keer.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_107300985
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 17:19 schreef SeLang het volgende:

Tof! ^O^ Waar volg je zoiets?

Ik ben trouwens ook net weer terug van 7 uur wandelen door bos en heide. Weer veel moois gezien, maar niets zeldzaams dit keer.
Lokale vogelwacht, soort intro cursus. In het weekend en dan om en om 'college' en buitenexcursie, wekelijks tot eind april
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 januari 2012 @ 17:32:41 #60
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107301154
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 17:27 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Lokale vogelwacht, soort intro cursus. In het weekend en dan om en om 'college' en buitenexcursie, wekelijks tot eind april
Leuk man! ^O^
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 januari 2012 @ 17:36:33 #61
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107301305
Ontopic: nog maar een filmpje



[ Bericht 52% gewijzigd door SeLang op 27-01-2012 17:53:01 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_107377426
tvp, prachtig :) . Kan niet wachten tot ik een keer een tuin heb om dit soort dingen te kunnen doen.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 29 januari 2012 @ 23:00:46 #63
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107383624
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:20 schreef naamdrager het volgende:
tvp, prachtig :) . Kan niet wachten tot ik een keer een tuin heb om dit soort dingen te kunnen doen.
Technisch gesproken heb ik ook geen (eigen) tuin :P. Ik heb de bovenste verdieping in een pand met 5 andere appartementen (2 hoog). Het kastje hangt in een gemeenschappelijke tuin. De kabel loopt van het kastje (voorgrond) door de struiken over de grond naar de muur en dan tussen de klimop naar boven naar het bovenste raam. Totaal lukt dat net met 20m kabel.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_107391819
^O^ SeLang, je hebt goed beeld! Kijk echt uit naar het moment dat ze een nestje gaan bouwen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 14:45 schreef tjoptjop het volgende:
Zijn er eigenlijk vogels die IR licht waar kunnen nemen? Ik las op Wikipedia bijv dat Koolmeesjes de andere kant van het spectrum (UV) kunnen waarnemen?
Interessante vraag! Ik heb net als SeLang wel eens gehoord dat het blauwe kapje op het hoofd van de mannetjespimpelmees voor vrouwtjespimpelmezen een belangrijke rol speelt in de selectie van haar partner. Als ik tijd heb, grasduin ik wel even door Scopus voor wat meer wetenschappelijke onderbouwing.

quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:20 schreef naamdrager het volgende:
tvp, prachtig :) . Kan niet wachten tot ik een keer een tuin heb om dit soort dingen te kunnen doen.
Ook zonder tuin is het mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om een nestkastje aan de buitengevel te hangen. Kabeltje via het raamkozijn naar binnen en je bent er.

Hier is het 'gevecht' om het nestkastje losgebarsten. Twee koolmezen en een stuk of vier pimpelmezen lijken interesse te hebben voor het kastje. Ik heb echter besloten om pas in het komend najaar een camera te monteren (is althans het plan). Eerst maar eens zien of er ook echt gebruik gemaakt wordt van de nestkast.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sodium op 30-01-2012 08:34:42 ]
pi_107401808
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 08:26 schreef Sodium het volgende:

Interessante vraag! Ik heb net als SeLang wel eens gehoord dat het blauwe kapje op het hoofd van de mannetjespimpelmees voor vrouwtjespimpelmezen een belangrijke rol speelt in de selectie van haar partner. Als ik tijd heb, grasduin ik wel even door Scopus voor wat meer wetenschappelijke onderbouwing.

Tof, houd ons op de hoogte
pi_107407518
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:20 schreef naamdrager het volgende:
tvp, prachtig :) . Kan niet wachten tot ik een keer een tuin heb om dit soort dingen te kunnen doen.
ik heb geen nestkastje maar wel voer hangen op mijn amsterdamse balkon, de laatse twee dagen heb ik zelfs een roodborstje voorbij zien hupsen :)

Dit topic moet ik volgen ivm algehele pimpjes-schattigheid :)
pi_107408207
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 08:02 schreef Sodium het volgende:
^O^ Goed beeld! Hoop echt dat ze straks een nestje gaan bouwen. Dat is zo schattig.
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 08:26 schreef Sodium het volgende:
^O^ SeLang, je hebt goed beeld! Kijk echt uit naar het moment dat ze een nestje gaan bouwen.

:') Ik val in herhaling, valt mij op bij het doornemen van het topic.

quote:
14s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:55 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Tof, houd ons op de hoogte
:) Vanmiddag twee interessante artikelen gevonden: een wat algemenere review en een artikel specifiek gericht op pimpelmezen. Er is naturlijk veel meer op het net te vinden betreffende dit onderwerp, maar ik heb het iets te druk voor een pimpelmezenliteratuurstudie. Zal de inhoud van de twee artikelen, wanneer ik tijd heb, even doornemen en kort voor je samenvatten.

quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 17:31 schreef computergirl het volgende:

[..]

ik heb geen nestkastje maar wel voer hangen op mijn amsterdamse balkon, de laatse twee dagen heb ik zelfs een roodborstje voorbij zien hupsen :)

Dit topic moet ik volgen ivm algehele pimpjes-schattigheid :)
Schattig! Roodborstjes zijn inderdaad grappig om te zien, maar veelal ook superterritoriaal naar hun soortgenoten.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 januari 2012 @ 14:51:12 #68
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107441591
Ik heb nu ook geluid. Dat was even prutsen om het goed te krijgen maar het werkt nu redelijk. Momenteel is geluid nog niet zo interessant maar als er ooit baby's komen dan is het wel leuk.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_107441677
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 14:51 schreef SeLang het volgende:
Momenteel is geluid nog niet zo interessant maar als er ooit baby's komen dan is het wel leuk.

^O^
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 6 februari 2012 @ 12:21:16 #70
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107668491
Het nestkastje wordt ook vandaag weer druk bezocht. Helaas heb ik vaak problemen met inzakken van de framerate als ik ook geluid wil hebben in de filmpjes, evenals synchronisatie problemen tussen audio en beeld.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_107674714
Ons nestkastje is de afgelopen anderhalf jaar maar een keer of drie incidenteel bezocht. Afgelopen winter wel veel mezen op het balkon, dus ik hoop dat het kastje ze nu wat meer is opgevallen :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 13 februari 2012 @ 10:29:25 #72
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107922520
Veel activiteit rond het nestkastje. Ik zie steeds vogeltjes naar binnen kijken en in/uit vliegen.

Het is moeilijk om individuele vogeltjes van elkaar te onderscheiden maar ik zie meestal een fel gekleurde in/en uit vliegen met een wat matter gekleurd vriendje/ vriendinnetje dat meestal niet naar binnen gaat. Ik weet helemaal niet of het een mannetje+vrouwtje is en ook niet of het steeds dezelfde vogeltjes zijn. Het lijken er meerdere te zijn. Sowieso wordt de betreffende boom (berk) veel bezocht om de zaadjes te eten. Ik hoop trouwens dat de boom zich daarmee niet diskwalificeert als nest boom....

Volgens mij is de "procedure" dat het mannetje eerst naar binnen gaat en dan het vrouwtje roept en hoopt dat ze mee naar binnen gaat, maar ik kan het fout hebben...

Over het gedrag van pimpelmeesjes zou toch veel bekend moeten zijn. Hier in mijn tuin is het op afstand het meest voorkomende vogeltje.

En ze zijn lief O+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_107925315
quote:
7s.gif Op maandag 13 februari 2012 10:29 schreef SeLang het volgende:
Over het gedrag van pimpelmeesjes zou toch veel bekend moeten zijn. Hier in mijn tuin is het op afstand het meest voorkomende vogeltje.

En ze zijn lief O+
bij pimpelmeesjes is toch gen kleurverschil tussen mannetjes/vrouwtjes?
Bij koolmeesjes alleen verschil in dikte van de zwarte streep over borst/buik
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 13 februari 2012 @ 12:19:54 #74
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107925550
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:12 schreef computergirl het volgende:

[..]

bij pimpelmeesjes is toch gen kleurverschil tussen mannetjes/vrouwtjes?
Bij koolmeesjes alleen verschil in dikte van de zwarte streep over borst/buik
Voor zover ik weet is er bij pimpelmeesjes alleen een duidelijk verschil als je ze bekijkt in ultraviolet. Het valt mij wel op dat het vogeltje dat zich meer "mannelijk" gedraagt fellere kleuren heeft maar dat kan gewoon toeval zijn. Op grond van uiterlijk alleen durf ik geen aannames te doen wie het vrouwtje is en wie het mannetje. Het kunnen trouwens ook broertjes zijn of zusjes, who knows... :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109000543
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is er bij pimpelmeesjes alleen een duidelijk verschil als je ze bekijkt in ultraviolet. Het valt mij wel op dat het vogeltje dat zich meer "mannelijk" gedraagt fellere kleuren heeft maar dat kan gewoon toeval zijn. Op grond van uiterlijk alleen durf ik geen aannames te doen wie het vrouwtje is en wie het mannetje. Het kunnen trouwens ook broertjes zijn of zusjes, who knows... :)
Klopt helemaal. Op het oog lijkt het verenpak van de mannetjes- en vrouwtjespimpelmees hetzelfde en zijn er geen grote verschillen in kleur/intensiteit van de kleur. Echter wanneer je ultraviolet licht zou kunnen waarnemen (pimpelmezen nemen een breder lichtspectrum waar dan wij), zou je wel duidelijke verschillen opmerken tussen het verenpak van mannetjes- en vrouwtjespimpelmezen. Had nog ergens een artikel liggen waarin dat allemaal beschreven stond. Even kijken of ik dat terug kan vinden.

Hoe gaat het in de nestkast, SeLang? Al nestbouw? Hier hebben twee koolmezen wel interesse in de nestkast en vliegen af en aan. Ze zijn nog niet begonnen met de bouw van een nestje, maar mogelijk duurt dat niet lang meer. Schattig! :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 maart 2012 @ 08:28:17 #76
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109000814
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 08:01 schreef Sodium het volgende:

Hoe gaat het in de nestkast, SeLang? Al nestbouw? Hier hebben twee koolmezen wel interesse in de nestkast en vliegen af en aan. Ze zijn nog niet begonnen met de bouw van een nestje, maar mogelijk duurt dat niet lang meer. Schattig! :)
Hier nog niets. Het kastje wordt wel dagelijks bezocht maar niet door één specifiek koppeltje. Ik maak me wat zorgen over de locatie in een berkenboom omdat daar vaak pimpelmeesjes eten aan het zoeken zijn. Het is dus geen rustige woonlocatie wat dat betreft (en daar hebben ze een voorkeur voor).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109001793
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 08:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hier nog niets. Het kastje wordt wel dagelijks bezocht maar niet door één specifiek koppeltje. Ik maak me wat zorgen over de locatie in een berkenboom omdat daar vaak pimpelmeesjes eten aan het zoeken zijn. Het is dus geen rustige woonlocatie wat dat betreft (en daar hebben ze een voorkeur voor).
Het belangrijkste is dat de aanvliegroute een beetje vrij is en volgens mij is dat bij jou het geval. Ik denk niet dat ze echt hinder ondervinden van andere rondscharrelende vogels (hoewel pimpelmezen natuurlijk wel territoriaal zijn). Enkele jaren geleden bijvoorbeeld, nestelde hier enkele merels in een fruitboom. Zo ongeveer alle buurtvogels kwamen daar fourageren, maar het bleek geen probleem te zijn. Gewoon even in de gaten houden en anders in het najaar de nestkast verhuizen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 12 maart 2012 @ 10:01:13 #78
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109002460
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 09:29 schreef Sodium het volgende:

[..]

Het belangrijkste is dat de aanvliegroute een beetje vrij is en volgens mij is dat bij jou het geval. Ik denk niet dat ze echt hinder ondervinden van andere rondscharrelende vogels (hoewel pimpelmezen natuurlijk wel territoriaal zijn). Enkele jaren geleden bijvoorbeeld, nestelde hier enkele merels in een fruitboom. Zo ongeveer alle buurtvogels kwamen daar fourageren, maar het bleek geen probleem te zijn. Gewoon even in de gaten houden en anders in het najaar de nestkast verhuizen.
Aanvliegroute is inderdaad vrij. Ook de oriëntatie is prima (noordoost en er komt niet/ nauwelijks direct zonlicht op het kastje). Een paar weken geleden heb ik ook nog even een tak weggehaald die dicht bij de opening zat, naar mijn smaak iets te makkelijk voor roofdieren zoals eksters en vlaamse gaaien. Verder is de locatie rustig kwa mensen: alleen de buurman loopt er 2x per dag langs (van en naar z'n auto).

Het lijkt dus een goede locatie, maar ik heb verder ook weinig alternatieven meer als dit niet goed genoeg is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109002704
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 10:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Aanvliegroute is inderdaad vrij. Ook de oriëntatie is prima (noordoost en er komt niet/ nauwelijks direct zonlicht op het kastje). Een paar weken geleden heb ik ook nog even een tak weggehaald die dicht bij de opening zat, naar mijn smaak iets te makkelijk voor roofdieren zoals eksters en vlaamse gaaien. Verder is de locatie rustig kwa mensen: alleen de buurman loopt er 2x per dag langs (van en naar z'n auto).

Het lijkt dus een goede locatie, maar ik heb verder ook weinig alternatieven meer als dit niet goed genoeg is.
^O^ Klinkt inderdaad wel als een ideale locatie om een nestje te bouwen: voldoende rustige omgeving, weinig gevaar van predatoren... De natuur is echter niet te sturen, dus gewoon maar even afwachten wat ze doen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 21 maart 2012 @ 11:39:54 #80
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109343530
Ondertussen wordt mijn nestkastje ook nog steeds bezocht. Dit vogeltje ziet eruit alsof hij potentiële woonruimte inspecteert. Dat geflapper met z'n vleugeltjes binnen het nestkastje heb ik nog niet eerder gezien.

En waarom hij een paar zaagsel snippertjes meeneemt is me nog steeds een raadsel. Dat deden ze in de herfst ook steeds. Inmiddels is de box bijna leeg.


En dit vogeltje dat 16 minuten later het kastje bezocht verzamelt poepjes en legt ze op een hoopje. Aan de lichtwisselingen kan ik zien dat er buiten het kastje nog een ander vogeltje bij de opening hangt, dus hopelijk een paartje op zoek naar nestruimte?

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:45:16 #81
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_109346022
Wat een leuk topic! :D Deze ga ik zeker volgen! Keep up the good work! ^O^
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_109346385
twee gegadigden! ziet er hoopvol uit ^O^
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 21 maart 2012 @ 22:38:52 #83
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109369395
Ik lees net ergens dat dat gewaggel vrouwelijk nest gedrag is! Fingers crossed....

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109376182
quote:
7s.gif Op woensdag 21 maart 2012 22:38 schreef SeLang het volgende:
Ik lees net ergens dat dat gewaggel vrouwelijk nest gedrag is! Fingers crossed....

O+ Wat supergaaf dat je dat dan nu ook echt op camera vastgelegd hebt! Het deed mij trouwens een beetje denken aan het verspreiden van geursporen via de geurklieren, wat veel dieren doen wanneer ze hun territorium willen afbakenen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 22 maart 2012 @ 10:11:10 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109378723
Vanmorgen werd het nestkastje weer bezocht en ik zag precies hetzelfde gedrag: waggelend vrouwtje. Op het eind pakt ze weer wat houtschaafsel op en vliegt naar buiten.


Ik was gelukkig op tijd om te zien waar het vogeltje met het schaafsel naartoe vloog: ze landde in een boom ongeveer 7 meter verderop en liet het schaafsel vallen. Dus kennelijk is ze niet geïnteresseerd in het materiaal zelf maar in het verwijderden ervan uit het nestkastje.

De vraag is: was dit nu hetzelfde vogeltje als gisteren? Dit is moeilijk te zien omdat ze zoveel op elkaar lijken en het hangt veel af van lichtval en houding. Maar gebaseerd op een frame to frame vergelijking van de video denk ik dat het twee verschillende vogeltjes zijn.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 22 maart 2012 @ 11:59:45 #86
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109382127
Net opgenomen, pimpelmees vs wesp :D

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109387383
quote:
10s.gif Op donderdag 22 maart 2012 11:59 schreef SeLang het volgende:
Net opgenomen, pimpelmees vs wesp :D

O+ :D Ik kan mij herinneren dat je een tijdje terug ook een filmpje had gemaakt met spin vs pimpelmees. De spin overleefde het niet. Grappig om te zien dat ze de wesp wel met rust laten. De wesp was waarschijnlijk geïnteresseerd in het hout van of in je nestkastje. Wespen schrapen met hun kaken over houten oppervlakken en verzamelen zo bouwmateriaal voor hun eigen nest, als ik dat juist heb.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 22 maart 2012 @ 14:26:27 #88
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109387594
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 14:20 schreef Sodium het volgende:

[..]

O+ :D Ik kan mij herinneren dat je een tijdje terug ook een filmpje had gemaakt met spin vs pimpelmees. De spin overleefde het niet. Grappig om te zien dat ze de wesp wel met rust laten. De wesp was waarschijnlijk geïnteresseerd in het hout van of in je nestkastje. Wespen schrapen met hun kaken over houten oppervlakken en verzamelen zo bouwmateriaal voor hun eigen nest, als ik dat juist heb.
De spin overleefde het wel hoor (althans voor zover te zien), die werd alleen het nest uitgezet. Dat was dit filmpje:


Maar een wesp kan natuurlijk steken, misschien dat hij/zij daarom zo voorzichtig is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109387933
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 14:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

De spin overleefde het wel hoor (althans voor zover te zien), die werd alleen het nest uitgezet. Dat was dit filmpje:


Maar een wesp kan natuurlijk steken, misschien dat hij/zij daarom zo voorzichtig is.
:) Mwoah, ik denk dat die spin voor een koolmees/pimpelmees een aangenaam hapje is. Al kunnen we inderdaad niet met zekerheid stellen dat de spin het ook echt niet overleefd heeft. De wesp daarentegen...
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 22 maart 2012 @ 16:19:31 #90
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109391463
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 14:35 schreef Sodium het volgende:

[..]

:) Mwoah, ik denk dat die spin voor een koolmees/pimpelmees een aangenaam hapje is. Al kunnen we inderdaad niet met zekerheid stellen dat de spin het ook echt niet overleefd heeft. De wesp daarentegen...
Dat zou ik ook denken, maar hij pakt hem bij een poot en vliegt ermee naar buiten. Misschien wou hij buiten eten, dat kan natuurlijk.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109392006
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 16:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat zou ik ook denken, maar hij pakt hem bij een poot en vliegt ermee naar buiten. Misschien wou hij buiten eten, dat kan natuurlijk.
lekker in het zonnetje, doen bepaalde zoogdieren ook graag :) Of waren er nog kids die gevoederd moesten worden
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 25 maart 2012 @ 19:54:43 #92
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109502138
Macho mannetje in het nestkastje! Vanaf 0:31 zie je typisch mannetjes gedrag: staart uitwaaieren en z'n vleugels ietwat uitspreiden zodat hij groter lijkt. Hij zit op dat moment in opening dus je ziet alleen z'n staart en een stukje van de vleugels.


De box is kennelijk nog niet geclaimd want s'middags kwam er een ander mannetje in de box. Ik was net thuis en kon door het raam meekijken wat er gebeurde. Er waren twee vogeltjes (ik denk een mannetje + vrouwtje). Het mannetje nam constant de macho houding aan en ging in het nestkastje (eenmaal binnen geen macho houding meer). Je ziet duidelijk dat hij aan het zingen of roepen is, ook al zit er geen geluid in de video. Waarschijnlijk roept hij het vrouwtje maar ze komt niet naar binnen (helaas). Volgende keer beter :P De eerste keer dat ik dat roepen of zingen duidelijk op video heb.


Als ik geluid in de opname wil hebben dan moet ik de opname handmatig starten en moet ik dus continue meekijken. Het was in dit geval wel tof geweest om geluid te hebben :{
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109508699
:D Gisteren ongeveer hetzelfde gezien in de nestkast hier: een van de koolmezen ging bovenop de nestkast zitten en zong een heel eigenzinnig deuntje (en wapperde snel met z'n vleugeltjes) terwijl er in de lagergelegen struiken een andere koolmees zat.Niet dat standaard koolmezengeluid wat je normaal hoort, maar een veel verfijnder geluid. 't Zou tof zijn als je dat fenomeen met geluid kunt vastleggen, maar de beelden die je hierboven post zijn ook al erg leuk.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 29 maart 2012 @ 20:48:17 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109668214
Het is nu wel heel rustig in m'n nestkastje. Gisteren slechts één bezoek en vandaag helemaal niets :{
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109799427
quote:
15s.gif Op donderdag 29 maart 2012 20:48 schreef SeLang het volgende:
Het is nu wel heel rustig in m'n nestkastje. Gisteren slechts één bezoek en vandaag helemaal niets :{
Nog steeds? Hier lijkt de nestbouwfase te zijn aangebroken. Helaas heb ik niets op beeld (geen camera in de nestkast gehangen), maar twee koolmezen vliegen af en aan met mos etc. Dat lijkt mij wel een goed teken :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 2 april 2012 @ 14:08:05 #96
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109803215
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 12:18 schreef Sodium het volgende:

[..]

Nog steeds? Hier lijkt de nestbouwfase te zijn aangebroken. Helaas heb ik niets op beeld (geen camera in de nestkast gehangen), maar twee koolmezen vliegen af en aan met mos etc. Dat lijkt mij wel een goed teken :)
Ze vliegen jouw nestkastje in met stukjes mos? Dat ziet er dan inderdaad goed uit ^O^

Ik heb ook koolmeesjes zien rondvliegen met nestmateriaal (niet in de tuin) maar nog geen pimpelmeesjes (die de meeste belangstelling hebben voor mijn nestkastje, er komen weinig koolmeesjes in de tuin). Gisteren wel weer bezoek gehad maar geen tekenen van een intentie tot nest bouwen. Vandaag weer niks... (tot nu toe, maar de meeste bezoeken zijn s'morgens).

Eén vogeltje zie ik de laatste dagen steeds zingen in een boom ca 15 meter van het nest. Het lijkt me dat dat betekent dat hij het territorium claimt (maar hoe groot is dat territorium?). Hij lijkt veel op een vogeltje dat regelmatig het kastje bezoekt maar het is moeilijk om dat met zekerheid te zeggen. Mijn hoop is een beetje op dat vogeltje gevestigd.

Edit: net weer even een vogeltje binnen geweest. Niet de genoemde vogel.

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 02-04-2012 14:36:00 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109808959
quote:
14s.gif Op maandag 2 april 2012 14:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ze vliegen jouw nestkastje in met stukjes mos? Dat ziet er dan inderdaad goed uit ^O^
:Y Yep, het lijkt er wel op. Ik zie ze heel regelmatig langsvliegen, soms met materiaal wat lijkt op mos en dor bladmateriaal en hoor geregeld hun roepzang. Vorige week zaten ze vooral op het dak van de nestkast te zingen en met hun vleugels te wapperen, nu vliegen ze heel actief in en uit en weet ik dus niet wat er precies in de nestkast gebeurt. Had ik nu toch maar een webcam geinstalleerd...

quote:
14s.gif Op maandag 2 april 2012 14:08 schreef SeLang het volgende:

Ik heb ook koolmeesjes zien rondvliegen met nestmateriaal (niet in de tuin) maar nog geen pimpelmeesjes (die de meeste belangstelling hebben voor mijn nestkastje, er komen weinig koolmeesjes in de tuin). Gisteren wel weer bezoek gehad maar geen tekenen van een intentie tot nest bouwen. Vandaag weer niks... (tot nu toe, maar de meeste bezoeken zijn s'morgens).

Eén vogeltje zie ik de laatste dagen steeds zingen in een boom ca 15 meter van het nest. Het lijkt me dat dat betekent dat hij het territorium claimt (maar hoe groot is dat territorium?). Hij lijkt veel op een vogeltje dat regelmatig het kastje bezoekt maar het is moeilijk om dat met zekerheid te zeggen. Mijn hoop is een beetje op dat vogeltje gevestigd.

Edit: net weer even een vogeltje binnen geweest. Niet de genoemde vogel.
Misschien zijn de koolmeesjes iets eerder met nestbouw? Het zou best kunnen dat de pimpelmezen wat later beginnen en nu alleen nog maar bezig zijn met het vastleggen van de territoriumgrenzen. Ik hoop zo dat je dit jaar een nestje in de nestkast krijgt. Zou tof zijn als je het hele proces door je camera van dichtbij kunt volgen! Duimen maar even...

*O* Update *O*
Heb net even gespiekt en kan het nu bevestigen: we hebben een nest! De nestkast zit al helemaal vol met gras, mos en dorre blaadjes. Totale hoogte van het nest is al zeker drie tot vijf centimeter. Afgelopen vrijdag was de nestkast nog geheel leeg, dus dat hebben ze bijzonder snel gedaan. Feest!

[ Bericht 4% gewijzigd door Sodium op 02-04-2012 16:40:05 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 2 april 2012 @ 17:55:00 #98
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109812318
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 16:31 schreef Sodium het volgende:

*O* Update *O*
Heb net even gespiekt en kan het nu bevestigen: we hebben een nest! De nestkast zit al helemaal vol met gras, mos en dorre blaadjes. Totale hoogte van het nest is al zeker drie tot vijf centimeter. Afgelopen vrijdag was de nestkast nog geheel leeg, dus dat hebben ze bijzonder snel gedaan. Feest!
Geweldig! ^O^ w/

Hou ons op de hoogte in dit topic!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 2 april 2012 @ 19:39:01 #99
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109816725
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 16:31 schreef Sodium het volgende:

Misschien zijn de koolmeesjes iets eerder met nestbouw? Het zou best kunnen dat de pimpelmezen wat later beginnen en nu alleen nog maar bezig zijn met het vastleggen van de territoriumgrenzen.
Ik lees net dit: "Great Tits breed slightly earlier than Blue Tits, on average by about a week". Kan kloppen dus :)

Andere (Britse) bron over pimpelmeesjes: "A clutch of 7 - 13 eggs is laid from mid-April to early May"

Laten we hopen dat dat klopt :P Ik heb m'n camera nu voortdurend aan want als er een nest komt dan wil ik alle stappen zien, van het eerste bezoek naar de eerste stukjes nestmateriaal naar het eerste eitje, eerste babies, etc...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109818880
quote:
14s.gif Op maandag 2 april 2012 17:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geweldig! ^O^ w/

Hou ons op de hoogte in dit topic!
:) I will! Al wil ik het nest niet verder storen, dus kan alleen melden wat ik van buiten de nestkast kan waarnemen (wanneer ik thuis ben, althans).

quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 19:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik lees net dit: "Great Tits breed slightly earlier than Blue Tits, on average by about a week". Kan kloppen dus :)

Andere (Britse) bron over pimpelmeesjes: "A clutch of 7 - 13 eggs is laid from mid-April to early May"

Laten we hopen dat dat klopt :P Ik heb m'n camera nu voortdurend aan want als er een nest komt dan wil ik alle stappen zien, van het eerste bezoek naar de eerste stukjes nestmateriaal naar het eerste eitje, eerste babies, etc...
Oeh! Als die informatie klopt, zou dat heel tof zijn. Ik kan mij voorstellen dat je echt alles wilt zien; van nestbouw tot het uitvliegen. Het lijkt mij vooral interessant om te zien hoe pappa- en mammamees het nest vormen en hoe de jongen uit hun eieren kruipen. O+ Natuurlijk kun je op internet tal van mezencams volgen, maar de mezen in je eigen achtertuin zijn toch net iets leuker. Ik ben ook héél benieuwd wat zich op dit moment in mijn nestkastje afspeelt. Baal dus ook wel een beetje dat ik geen camera gemonteerd heb. Maarja, ik dacht: ach, het eerste jaar maar eens zien wat er gebeurt :') Bouwen ze er meteen een nest in. In het najaar maar eens een goede mezencam installeren.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 3 april 2012 @ 10:35:56 #101
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109840384
Ik zie net dat er een Turkse tortel een nest aan het bouwen is in een conifeer slechts enkele meters van het nestkastje. Dat zou echter geen probleem moeten zijn lijkt me want dat zijn vegetariers en geen babyeters. Die tortels zijn leuk zoals ze momenteel takjes uitzoeken voor hun nest :)

Er is plotseling ook een winterkoninkje luid aan het zingen en showen dus het wordt nog druk :P. Ik had bijna nog een tweede nestbox+cam geplaatst diep in de struiken, maar dan een open versie voor roodborstjes/ winterkoninkjes. Dat kan in dezelfde zone omdat ze niet concurreren met pimpelmezen/ koolmezen. Misschien volgend jaar....

Zojuist was er een paartje pimpelmezen op bezoek ik m'n kastje. Ik heb het op video met geluid dit keer (alleen zachte piepjes). Filmpje komt later online.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 3 april 2012 @ 11:35:07 #102
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109842738
Pimpelmeesje lijkt partner te roepen. Deze hangt al een tijdje voor de ingang van het nestkastje, wat je kunt zien aan de lichtwisselingen (ik zag het ook vanuit mijn raam). Aan het eind van de video vliegt hij/zij naar binnen, terwijl de eerste vogel omhoog spring (zit daarna buiten het zicht bovenop de camera of op de draad er naartoe).


Met geluid is toch wel een stuk leuker, maar het is veel meer werk (ik kan de bewegingsdetector niet gebruiken dus moet het zelf in de gaten houden, opnames gaan ongecomprimeerd dus HD loopt snel vol. Vervolgens moet ik met de hand gaan knippen en comprimeren....)

[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 03-04-2012 13:02:35 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109843442
^O^ Het wordt dus druk in je tuin! Tortels zijn trouwens heel onhandig wanneer het aankomt op nestbouw. Proberen met veel te grote takken op te vliegen...

Het gedrag van jouw pimpelmeesjes in het filmpje doet mij denken aan het schouwspel op het dak van mijn nestkast, een week voor de koolmezen begonnen met nestbouw. Een van de koolmezen zat in de nestkast terwijl de ander erbovenop zat en fladderde met z'n vleugeltjes. Daarbij hoorde ik eveneens van die typische, zachte 'tjilpjes', net als in jouw filmpje.

Vandaag is de nestbouw hier gewoon doorgegaan. Er hangt nu allemaal fluffy spul (en haar!) uit de invliegopening. Af en toe komt er een koolmees voorbij vliegen met sprietjes gras of stukken mos. Ze nemen hun taak als nestverdedigers uiterst serieus. Vanochtend zat er namelijk een kauwtje op het dak van de nestkast, maar die werd heel snel vakkundig verjaagd door het koolmezenkoppel. Dapper, hoor.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 3 april 2012 @ 15:52:00 #104
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109853455
Er kwam zojuist weer een vrouwtje met nestdrang op bezoek! :). Ze zag er heel fluffy uit toen ze nog buiten het nestkastje was (ik heb gelezen dat dat hoort bij het paringsgedrag van de vrouwtjes) dus dat was al leuk om te zien.

Eenmaal binnen het kastje zie ik weer het waggelen met gespreide vleugels en ook af en toe pikken op de bodem, wat de vrouwtjes doen om de ondergrond te keuren. Ik zag alleen geen mannetje in de buurt.

Anyway, er wordt dus nog steeds gezocht naar broedplaatsen.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109864575
:s) Dat ziet er hoopvol uit! Ik vind het erg leuk dat je telkens de moeite neemt om alle filmfragmenten te bewerken en online te zetten.

Wist trouwens niet dat het tikken op de bodem/tegen het hout is om de ondergrond te keuren. De koolmezen hier hebben dat ook veel gedaan. Soms leek het bijna alsof er een specht in het nestkastje zat. Maar telkens bleek dat dat gewoon een koolmees te zijn.
pi_109867806
Selang, hoe zie je dat het een vrouwtje is?
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 3 april 2012 @ 22:14:15 #107
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109872419
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 21:16 schreef computergirl het volgende:
Selang, hoe zie je dat het een vrouwtje is?
Puur aan het gedrag. De donsveertjes opzetten toen ze nog buiten het nestkastje was en vooral het "waggelen" met uitgespreide vleugeltjes zoals in het filmpje te zien is. Dat zijn kenmerken waarvan ik heb gelezen dat het typisch is voor vrouwelijke pimpelmeesjes tijdens de broedtijd.

Maar ik ben verder ook geen expert hoor. Voor mij is dit een soort leerprojectje :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109878741
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:35 schreef SeLang het volgende:
Met geluid is toch wel een stuk leuker, maar het is veel meer werk (ik kan de bewegingsdetector niet gebruiken dus moet het zelf in de gaten houden)
Tweede scherm gebruiken? Zet een kleine scherm, tweedehands voor 40 euro heb je al eentje, naast je hoofdscherm. En activeer daarop je camerabeelden.

Dan computer je vrolijk verder door. Als er beweging is in je nestkastje, dan zie je dat direct naast je. :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 4 april 2012 @ 08:06:07 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109882852
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 00:09 schreef KeimpeHart het volgende:

[..]

Tweede scherm gebruiken? Zet een kleine scherm, tweedehands voor 40 euro heb je al eentje, naast je hoofdscherm. En activeer daarop je camerabeelden.

Dan computer je vrolijk verder door. Als er beweging is in je nestkastje, dan zie je dat direct naast je. :)
Dat is het probleem ook niet. Ik kan nu ook aan het geluid horen of er een vogeltje binnenkomt of buiten aan het kastje hangt. Maar ik wil niet pas de opname starten als dat gebeurt want dan mis je mogelijk een deel van de actie. Daarom laat ik de opname continue draaien en stop de "tape" elke 15-30 minuten en als er niets is gebeurd dan gooi ik het weg (het verbruikt ongeveer 1GB per minuut). Je moet er dus continue bij blijven, zelfs als je een hele grote HD hebt (wat ik niet heb) omdat het enorm veel werk is om achteraf al die opnames te scannen op actie als je niet weet of en wanneer er actie heeft plaatsgevonden. Vervolgens moet ik ook nog de relevante stukjes eruit knippen en dan videocompressie toepassen om de files van normale grootte te krijgen.

De makkelijke optie is iSpy software die ik gebruik want die kan zelf bewegingsdetectie doen in realtime en compressie in realtime. Dat is wat ik het meeste gebruik want dan hoef ik nieteens thuis te zijn en kan ik achteraf s'avonds zien wat er is gebeurd. De meeste filmpjes heb ik daarmee gedaan. Het nadeel is dat ik dan geen geluid heb omdat die software een sync probleem heeft met de audio dat niet valt te corrigeren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 4 april 2012 @ 10:22:44 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109885450
Vanmorgen weer een paartje dat het nestkastje bezoekt. Het ene vogeltje roept het andere vogeltje naar binnen!

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 4 april 2012 @ 12:30:47 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109890083
Geen gebrek aan bezoek vandaag! Er komen verschillende paartjes langs en ik zie ook regelmatig het gedrag met vleugeltjes waggelen. Hier weer twee vogeltjes in het kastje:


Alleen wil ik nu eens dat een paartje definitief voor dit kastje kiest en een nestje gaat bouwen :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 4 april 2012 @ 12:58:00 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109891097
Net was er weer een paartje. Mannetje met z'n vleugeltjes breed sprong heen en weer in de struiken rond het nestkastje. Hier vliegt hij naar binnen en roept het vrouwtje (denk ik). Op het eind gaat hij in de opening zitten, lekker macho met z'n vleugeltjes breed, even laten zien wie er hier eindbaas is :7


Volgens mij is dit een regelmatige bezoeker is, al zijn die vogeltjes wel heel moeilijk uit elkaar te houden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109892277
O+ Die 'tjilpjes' lijken op de 'tjilpjes' die de koolmezen hier maakten, een week voordat ze begonnen met het bouwen van hun nest. Dus nog even geduld, maar ik denk dat het wel goed komt.

Hier nog geregeld bezoek, al houd ik het niet heel scherp in de gaten. Zie ze geregeld de nestkast in- en uitvliegen. Ze brengen overigens geen fluffy spul meer mee, dus misschien begint het eieren leggen binnenkort.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 4 april 2012 @ 14:03:37 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109893707
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 13:25 schreef Sodium het volgende:
O+ Die 'tjilpjes' lijken op de 'tjilpjes' die de koolmezen hier maakten, een week voordat ze begonnen met het bouwen van hun nest. Dus nog even geduld, maar ik denk dat het wel goed komt.

Hier nog geregeld bezoek, al houd ik het niet heel scherp in de gaten. Zie ze geregeld de nestkast in- en uitvliegen. Ze brengen overigens geen fluffy spul meer mee, dus misschien begint het eieren leggen binnenkort.
Het verwarrende op dit moment is dat er nog steeds verschillende paartjes het nestkastje bezoeken. Er is nog niet een duidelijke eigenaar. Kom op pimp! Claim dat nestkastje voor jezelf! :P

Er is wel veel te zien nu. Die Turkse tortel is ook grappig want die is steeds op zoek naar geschikte takjes. Jammer dat ik dat nest niet kan zien door de dichte begroeiing. En af en toe zit er een eekhoorn in de nestkastjes boom (roofdier, maar hij kan gelukkig niet naar binnen). En daarnet zat er ook zo'n mooie roze-oranje goudvink mannetje. Dat is de eerste keer dat ik die hier in de tuin zie (er zitten wel minimaal 3 paartjes in het park hier dichtbij).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 6 april 2012 @ 21:07:22 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109998895
Het lijkt erop dat er weer wordt overnacht in het nestkastje net zoals in de winter, maar dat is helaas buiten het zicht van de camera (het vogeltje zit dan OP de camera of op het snoer dat naar de camera loopt). Ik kan het dus niet checken, behalve aan het geluid (als ie nog wakker is) of door lichtwisselingen in het kastje of doordat ik soms een stukje staart zie. Het viel me vanmorgen vroeg ook al op dat er poepjes in het kastje lagen die er de avond ervoor nog niet waren.

Al met al een goed teken :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 7 april 2012 @ 09:53:46 #116
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110015615
Interessante gebeurtenis in het nestkastje! Een vogeltje-1 bezoekt het kastje en roept zijn/haar partner. Er komt een ander vogeltje (vogeltje-2) binnen vliegen om het kastje te inspecteren. Vogeltje-1 vliegt weer naar buiten. Even later komt er een mannetje (vogeltje-3) woedend naar binnen vliegen die binnen een fractie van een seconde vogeltje-2 verjaagt.


Het is prachtig te zien hoe vogeltje-3 zich groot maakt door z'n vleugetjes licht te spreiden en z'n kruin op te zetten! Ik heb dat nog niet eerder zo mooi gezien.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110015837
nr 3 is ook echt groter volgens mij
Er wordt gevochten om jouw nestkastje ^O^
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 7 april 2012 @ 10:39:06 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110016297
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 10:11 schreef computergirl het volgende:
nr 3 is ook echt groter volgens mij
Het is denk ik vooral een goed werkende bluf :P
Volgens mij is het dezelfde als in deze post, al is het heel moeilijk te vergelijken want je moet ze dan precies onder dezelfde hoek met dezelfde lichtval zien.

Hij lijkt trouwens ook wat groter omdat hij waarschijnlijk z'n poten strekt om "hoger" te worden dan zijn tegenstander. Daardoor komt hij dichter bij de (groothoek)lens van de camera en lijkt hij nog eens een stuk groter.

[ Bericht 12% gewijzigd door SeLang op 07-04-2012 10:48:25 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 7 april 2012 @ 11:03:10 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110016804
Ik zie dat territoriale mannetje nu ongeveer elke ~10 minuten het kastje even checken (kijkt alleen heel snel van buiten door het gat naar binnen zonder naar binnen te vliegen en vliegt gelijk weer weg). Ook zat ie daarnet hoog in een boom vlakbij te zingen. Momenteel kan ik hem vrij makkelijk herkennen door een stukje blauw dat door het wit naar de zwarte oogstreep loopt, al lijkt het op deze foto veel donkerder dan het in werkelijkheid is. Met m'n verrekijker kan ik het in elk geval ook duidelijk zien als hij in de buurt is. Ook de vorm van de zwarte vlekjes op z'n buik helpen bij de identificatie. Alleen zijn die beestjes zo snel....

Dit gaat hem worden denk ik :Y

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 8 april 2012 @ 08:57:38 #120
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110049377
Ik weet nu zeker dat er weer een vogeltje heeft overnacht in het nestkastje, maar ik weet niet wie want het is buiten het zicht van de camera. Ik kon hem echter horen via de microfoon :).

Het mannetje op de laatste foto zie ik nu steeds in de buurt van het kastje. Hij is ook steeds aan het zingen in een boom er vlakbij. Maar ik maak me wat zorgen.... heeft hij wel een vriendinnetje? :{ Ik zie hem namelijk bijna altijd alleen....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110049524
and now: the SeLang dating service for bluetits
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 8 april 2012 @ 11:41:25 #122
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110051640
Hij doet erg z'n best maar geen succes tot nu toe. In het onderstaande filmpje (zojuist opgenomen) probeert hij een vrouwtje het kastje in te lokken. Ze vliegt naar het kastje en gaat aan de buitenkant hangen om naar binnen te kijken (niet zichtbaar). Maar helaas, ze volgt hem niet naar binnen.


Als ze wegvliegt verlaat hij het kastje en gaat hij haar achterna, met weer heel macho z'n vleugeltjes breed enzo :P. Was erg leuk om te zien.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110078772
Ik heb ook maar een nestkastje aan de boom getimmerd, geen idee of ik nog op tijd ben :o

Zat een beetje krap bij kas, dus geen hendig sjiek camera geval, misschien volgend jaar.

[ Bericht 98% gewijzigd door tjoptjop op 08-04-2012 23:10:53 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 8 april 2012 @ 23:38:40 #124
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110080889
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 23:03 schreef tjoptjop het volgende:
Ik heb ook maar een nestkastje aan de boom getimmerd, geen idee of ik nog op tijd ben :o

Zat een beetje krap bij kas, dus geen hendig sjiek camera geval, misschien volgend jaar.
Is aan de late kant maar het zou nog moeten kunnen. De pimpelmeesjes zijn in elk geval nog steeds op zoek. En anders hangt ie alvast voor volgend jaar :P

Ook vannacht overnacht er trouwens weer een pimpje in m'n nestkastje (helaas buiten het zicht van de camera). Voor zover ik kon zien (verrekijker) is het niet het bekende macho mannetje op de laatste foto's/ video maar een ander vogeltje. Het blijft spannend....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 9 april 2012 @ 08:37:11 #125
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110087036
Zojuist een gevecht in het nestkastje! De winnaar is het bekende "macho" mannetje. Hij verjaagt de indringer uit "zijn" nestkastje.


Nu moet hij nog een vriendinnetje vinden :P

Btw, mooi om te zien hoe de aangevallen vogel zijn postuur verandert vlak voor de aanval



[ Bericht 4% gewijzigd door SeLang op 09-04-2012 10:53:19 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 9 april 2012 @ 10:37:50 #126
163650 Greys
pi_110088385
Jerommeke mees!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 9 april 2012 @ 12:22:54 #127
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110090932
OMG! De ontwikkelingen zijn nauwelijks meer te volgen! Slechts 3 uur nadat Jerommeke een indringer met succes naar buiten jaagde wordt hij geconfronteerd met een veel groter gevaar... een koolmees lijkt het nestkastje over te nemen!

Een vrouwtjes koolmees is druk bezig het hout te testen en doet haar waggeltjes met de vleugels gespreid. Ze komt steeds terug dus ze lijkt serieus over deze mogelijke nestplaats. Er is ook een mannetje bij. Verder heeft ze en passant nog even een wesp naar de eeuwige jachtvelden gestuurd! :D

Jerommeke sprong terwijl ze binnen was zenuwachtig op het dak van het nestkastje heen en weer en keek af en toe naar binnen, maar ging de confrontatie met de bijna 2x zo grote koolmees niet aan.

Beelden volgen, maar ik heb zoveel beeld (vele Gigabytes) dat het wel even gaat duren voordat ik wat interessante stukjes heb uitgezocht...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 9 april 2012 @ 17:03:51 #128
95095 Pizzaman
16:00 Cup-a-soup.
pi_110100012
Gaaf om te volgen! Wij hebben hier vorige week ook een vogelhuisje opgehangen, maar is nog weinig animo voor. :(
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 9 april 2012 @ 18:03:19 #129
163650 Greys
pi_110102205
Oei, stelletjes hebben voorrang op singles kennelijk voor het onderkomen.
Vinden ze zelf...

Klinkt als een kittige tante, die 'nieuwe'.
Wel sneu voor Jerommeke... :{
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 9 april 2012 @ 21:14:39 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110110439
Okee, ik heb een korte compilatie gemaakt van het bezoek van de koolmees in de nestbox.


Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat aflopen. De koolmees heeft vandaag meerdere bezoeken gebracht aan het kastje en heeft de structuur serieus geëvalueerd :D. Maar de laatste bezoekers waren toch weer twee pimpelmeesjes (niet Jerommeke!), waarvan het vrouwtje ook weer duidelijke nestdrang had (met de vleugeltjes wiegen).

En terwijl ik dit schrijf zit er ook weer een vogeltje in het kastje (buiten zicht van de camera). Heb hem niet naar binnen zien gaan maar ik kan hem/haar horen via de microfoon. Ik vermoed dat het een pimpelmees is want een koolmees maakt meer lawaai bij binnenkomst omdat die maar net door het gat past!

Ow, en ze heeft dus ook nog een wesp gemold :+. Dat heb ik in een apart filmpje gezet, hoewel het rond dezelfde tijd gebeurde.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 9 april 2012 @ 21:18:53 #131
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110110718
Koolmees versus wesp dus :+

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 9 april 2012 @ 21:37:33 #132
163650 Greys
pi_110111916
Zo, daar moet je geen ruzie mee krijgen _O-
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_110112247
Maar een dode wesp is blijkbaar geen eten?
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 9 april 2012 @ 22:22:56 #134
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110115056
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:42 schreef computergirl het volgende:
Maar een dode wesp is blijkbaar geen eten?
Misschien is het giftig voor ze. Een wesp heeft natuurlijk gif in zich om te steken. Maar ik weet het verder ook niet :+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110125015
_O_ Al dat beeldmateriaal! Ik denk dat de koolmezen van de pimpelmezen gewonnen hebben. In de winter hebben hier in eerste instantie twee pimpelmezen overnacht, maar na een ruzie met een koolmezenkoppeltje zijn ze verdwenen. Voor het weekend heb ik het nest kort geïnspecteerd en het lijkt af te zijn: een basis van dor gras, blaadjes en mos, afgedekt met een laagje haar, pluisjes, veertjes en katoen. Volgens planning zou vandaag het eerste ei gelegd moeten worden.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 10 april 2012 @ 08:22:34 #136
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110125170
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 08:03 schreef Sodium het volgende:
_O_ Al dat beeldmateriaal! Ik denk dat de koolmezen van de pimpelmezen gewonnen hebben. In de winter hebben hier in eerste instantie twee pimpelmezen overnacht, maar na een ruzie met een koolmezenkoppeltje zijn ze verdwenen.
Als ze beiden hetzelfde kastje willen dan wint de koolmees inderdaad. Die is bijna 2x zo zwaar. Maar zolang niemand zich definitief vestigt is de strijd nog onbeslist. Er is hier (nog?) geen confrontatie geweest tussen pimpelmees en koolmees. Daarnet had ik alweer een pimpelmees koppeltje in het nestkastje en daarna weer 2x een koolmees.

quote:
Voor het weekend heb ik het nest kort geïnspecteerd en het lijkt af te zijn: een basis van dor gras, blaadjes en mos, afgedekt met een laagje haar, pluisjes, veertjes en katoen. Volgens planning zou vandaag het eerste ei gelegd moeten worden.
Net geen paasei :P. Maar het gaat dus goed zo te zien! ^O^

Edit:
Update: Jerommeke zit weer lekker breed bovenin de boom te zingen. Daarnet zat hij samen met een koolmees in een struik op ca 2 meter van het kastje. Ik heb hem echter niet meer binnen in het kastje gezien.

[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 10-04-2012 08:31:56 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 10 april 2012 @ 09:39:44 #137
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110126399
De pimpelmees koppeltjes blijven gewoon komen



Het mannetje in dit koppel is niet Jerommeke. Mogelijk zijn het dezelfde die gisteren werden verjaagd door Jerommeke. Maar ik zie Jerommeke nog steeds elke zoveel tijd in het kastje gluren, dus ze zijn dan in een onbewaakt moment naar binnen geglipt.

Jerommeke heeft echter weer concurrentie van deze dame....



Wat een soap! :D Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen!

[ Bericht 24% gewijzigd door SeLang op 10-04-2012 09:56:59 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 10 april 2012 @ 12:54:16 #138
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110132467
OMG! Eerste nestpoging! Pimpelmees vrouwtje brengt eerste stukje mos binnen.



...maar als ik het goed zie wordt ze verjaagd door Jerommeke! :{
Beelden volgen nog...

Update:
Ze haalt haar vriendje erbij?? :D Maar volgens mij is dat die vogel die eerder al een pak slaag had gekregen :+
Nee, volgens mij is dit weer een ander koppeltje.

[ Bericht 8% gewijzigd door SeLang op 10-04-2012 13:57:29 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 10 april 2012 @ 13:23:57 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110133527
Schitterende beelden!


Vrouwtje brengt het stukje eerste mos binnen. Nu zie je ook waar die uitgespreide vleugeltjes reflex voor dient: het verspreiden van nestmateriaal. Ongeveer midden in het filmpje zie je nu hetzelfde display als ik gisteren zag bij de koolmees: vleugeltjes en staart uitwaaieren. En tenslotte komt Jerommeke (?) binnenstormen in een dreigende houding en het vrouwtje vliegt meteen naar buiten.

Overigens zag ik Jerommeke net ook even met een vrouwtje, maar nu is hij weer alleen. Hij kreeg haar niet het nestkastje in.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 10-04-2012 13:29:07 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 10 april 2012 @ 20:03:25 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110150844
Dat vrouwtje in het laatste filmpje + haar partner zijn hierna nog diverse keren samen langs geweest in de nestbox. Ze geven kennelijk niet op! Maar Jerommeke is de enige die ik steeds zie zingen in boomtoppen rondom het nestkastje, dus het ligt echt in zijn territorium. Ook komt Jerommeke steeds even in het nestkastje gluren (maar gaat niet naar binnen). Het lijkt wel of hij wil checken of er geen indringers zijn.

Ik heb Jerommeke vandaag een paar keer met een vrouwtje gezien (steeds dezelfde, ik herken haar nu ook) maar ik heb haar nog niet in de nestbox gezien.

Ik ga straks opnieuw proberen of ik een glimp kan opvangen van het vogeltje dat in het kastje overnacht. Wel lastig te zien want ik moet dan dus met de verrekijker een vogeltje herkennen dat in het schemerdonker het kastje binnen glipt....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110184981
*O* Het eerste ei is gelegd! Vanaf nu zal ik de nestkast niet meer controleren om het proces niet verder te verstoren.

Vandaag nog iets gebeurd in de nestkast?
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 11 april 2012 @ 16:06:16 #142
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110185901
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 15:47 schreef Sodium het volgende:
*O* Het eerste ei is gelegd! Vanaf nu zal ik de nestkast niet meer controleren om het proces niet verder te verstoren.
*O*

quote:
Vandaag nog iets gebeurd in de nestkast?
Er gebeurt geen reet vandaag :P. Er is vanmorgen vroeg een pimpelmeesje binnen geweest (volgens mij het vrouwtje dat gisteren het stukje mos bracht) en een koolmees, dat is alles. En natuurlijk gluurt Jerommeke regelmatig naar binnen.

Vreemd is dat, het is me al eerder opgevallen: soms heb je dagen dan heb je achter elkaar bezoek (gisteren heb ik 19 opnamen gemaakt bijvoorbeeld) en soms gebeurt er bijna niets.

Ik wil nu ook wel eens een definitieve keuze van één paartje want ik word hier zenuwachtig van :P

Ow, één interessant ding nog: het vogeltje dat hier steeds overnacht is volgens mij niet Jerommeke. Het zou dat vrouwtje van gisteren kunnen zijn (dat een stukje mos binnen bracht) maar het is moeilijk te zien. Maar zij werd dus kennelijk door Jerommeke weggejaagd en er hoort een ander mannetje bij. Verder, het vogeltje dat soms met Jerommeke is is een andere, maar meestal is hij sowieso alleen. Het lijkt wel of hij desperate aan het worden is want ik zie/hoor hem steeds meer tijd besteden aan zingen :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 april 2012 @ 12:00:16 #143
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110223616
Jerommeke zal toch niet gay zijn? :D
Het vogeltje dat zijn meest waarschijnlijke partner is (if any), is volgens mij een mannetje...

Zal ik net weer hebben :(
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110253726
Ik vond net een dood embryo/kuikentje op het dak van m'n auto. Ik had niet de indruk dat het reeds geboren was maar zag ook geen eiresten. Zelfs geen boom in de buurt :?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 april 2012 @ 22:41:49 #145
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110255345
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 22:15 schreef tjoptjop het volgende:
Ik vond net een dood embryo/kuikentje op het dak van m'n auto. Ik had niet de indruk dat het reeds geboren was maar zag ook geen eiresten. Zelfs geen boom in de buurt :?
Mijn gok: doodgegaan in het nest en verwijderd door één van de ouders. Dat dumpen ze dan op geruime afstand van het nest en niet direct onder de boom waar het nest is om de lokatie van het nest geheim te houden. Ik weet dat ze dat doen met eierschillen en poepjes en ik kan me voorstellen dat ze dat ook doen met dode babies (maar dat weet ik niet 100% zeker).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 14 april 2012 @ 12:46:26 #146
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110311116
Het is de laatste dagen akelig stil in mijn nestkastje. Gisteren en eergisteren geen enkel bezoek in het kastje :{, afgezien van het vogeltje dat er overnacht. Jerommeke checkt het kastje wel regelmatig door naar binnen te kijken maar gaat zelf niet naar binnen.

Ik krijg de indruk dat Jerommeke iedereen wegjaagt terwijl hij zelf geen partner heeft. Al ben ik nog steeds onzeker over het vogeltje dat er overnacht. Volgens mij is dat namelijk wel een ander vogeltje maar het lukt me maar niet om hem/haar goed te zien.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110343300
quote:
15s.gif Op zaterdag 14 april 2012 12:46 schreef SeLang het volgende:

Ik krijg de indruk dat Jerommeke iedereen wegjaagt terwijl hij zelf geen partner heeft. Al ben ik nog steeds onzeker over het vogeltje dat er overnacht. Volgens mij is dat namelijk wel een ander vogeltje maar het lukt me maar niet om hem/haar goed te zien.
De terrorist... Nouja, maar even afwachten wat er gebeurt. Misschien krijg je wel een tweede-lichting-nestje. Volgens mij bestaat dat (vanaf mei/juni).
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 15 april 2012 @ 15:55:42 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110353406
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 11:06 schreef Sodium het volgende:
Volgens mij bestaat dat (vanaf mei/juni).
...maar niet gebruikelijk in Engeland.

Hij doet in elk geval wel z'n best om een vrouwtje te vinden. Hij zit de laatste dagen steeds meer te zingen. Misschien lukt het nog :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110360448
quote:
15s.gif Op zaterdag 14 april 2012 12:46 schreef SeLang het volgende:
Ik krijg de indruk dat Jerommeke iedereen wegjaagt terwijl hij zelf geen partner heeft. Al ben ik nog steeds onzeker over het vogeltje dat er overnacht. Volgens mij is dat namelijk wel een ander vogeltje maar het lukt me maar niet om hem/haar goed te zien.
Misschien is dat ook wel een strategie, zo'n nestje is immers wel een asset voor een hitsig vrouwtje. Wellicht dat Jerommeke de ultieme player is en helemaal geen moeite voor de dames doet, ze komen uiteindelijk vanzelf wel naar hem toe :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 15 april 2012 @ 19:10:03 #150
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110360857
quote:
10s.gif Op zondag 15 april 2012 18:58 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Misschien is dat ook wel een strategie, zo'n nestje is immers wel een asset voor een hitsig vrouwtje. Wellicht dat Jerommeke de ultieme player is en helemaal geen moeite voor de dames doet, ze komen uiteindelijk vanzelf wel naar hem toe :P
Zou kunnen want het is best wel een baas inderdaad :7

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 15 april 2012 @ 21:21:28 #151
163650 Greys
pi_110368778
Jerommeke wil er gewoon een vrijgezellenhok van maken.
Let maar op, binnenkort wordt er een flatscreen naar binnen gepropt...
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_110370960
Haha, en bierrrrrr

[ Bericht 0% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 15-04-2012 22:05:40 ]
pi_110371859
Plus TV abbonement op Eredivisie Live.
pi_110427155
Er is nog activiteit te melden?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 17 april 2012 @ 08:37:56 #155
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110427340
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 08:23 schreef komrad het volgende:
Er is nog activiteit te melden?
Niets ;(
Behalve dat één vogeltje er elke avond overnacht (weet niet wie) en Jerommeke gedurende de dag het kastje regelmatig checkt door naar binnen te gluren (maar niet naar binnen te gaan).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 19 april 2012 @ 17:18:38 #156
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110539311
Er kwam eindelijk weer eens een koppeltje voorbij vandaag. Eén vogeltje bracht ook een wit veertje binnen. Alleen trapt Jerommeke ze denk ik wel weer naar buiten, mochten ze het nestje willen doorzetten :+

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 19 april 2012 @ 17:20:38 #157
163650 Greys
pi_110539398
Ze zien er een beetje verlegen uit, dit nieuwe koppeltje.
Niet alsof ze straks brute mezenseks gaan hebben...
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_110551279
en al actie??
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 20 april 2012 @ 09:10:46 #159
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110551459
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 09:00 schreef komrad het volgende:
en al actie??
De situatie is onduidelijk. Er wordt nog steeds geen nestje gebouwd, maar er was vanmorgen wel weer eventjes een vogeltje op bezoek in het kastje (niet Jerommeke). Ook wordt er nog steeds overnacht in het kastje door iemand (ik weet niet welk vogeltje, maar ik denk nog steeds dat het niet Jerommeke is).

Maar het interessantste is dat ik Jerommeke gisteren en vandaag niet heb gezien en dat ik gistermiddag een ander vogeltje zag zingen in Jerommeke's territorium. Impliceert dit een verandering van territorium of was dat een incident? Elke keer als ik een pimpelmees hoor zingen check ik of het Jerommeke is, maar tot nu toe heb ik hem nog niet gezien vandaag. Ik blijf het volgen....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 20 april 2012 @ 12:14:05 #160
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110556394
Hmmm... verwarrend allemaal. Ik zie nu weer een vogeltje zingen dat een beetje lijkt op Jerommeke maar niet helemaal. Zou hij gewoon van verenkleed zijn veranderd? Het waren tamelijk kleine details waar ik hem aan herkende....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110558882
Wellicht zou je wat voedsel kunnen gooien rond het nestkastje? Dan blijven de mezen daar langer, denkende dat ze goed voorzien zijn van voedsel wanneer ze hun intrek daar nemen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 20 april 2012 @ 16:52:33 #162
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110561386
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 15:38 schreef KeimpeHart het volgende:
Wellicht zou je wat voedsel kunnen gooien rond het nestkastje? Dan blijven de mezen daar langer, denkende dat ze goed voorzien zijn van voedsel wanneer ze hun intrek daar nemen.
Nee dat werkt averechts omdat dat ook andere vogels (en andere beesten) aantrekt. Je moet nestkastjes ook nooit te dicht bij voederplankjes plaatsen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110561895
het wordt gewoon tijd dat Jerommeke zijn charmes in de strijd gooit richting de dames :Y
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 20 april 2012 @ 17:12:09 #164
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110562090
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 17:06 schreef komrad het volgende:
het wordt gewoon tijd dat Jerommeke zijn charmes in de strijd gooit richting de dames :Y
Hij doet ook wel zijn best hoor, hij zingt de longen uit z'n lijf! Al loopt het nu wat in de soep want er zijn hier steeds hagelbuien...

Huidige status rond Jerommeke is nog steeds onduidelijk (maar het weer helpt ook niet mee). Er zijn wel 3 bezoekjes geweest vandaag in het kastje van een enkel vogeltje.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110571735
...oh! Die foto van een paar posts geleden gaf mij wel hoop dat er toch heel snel iets zou gaan gebeuren, maar dit duurt een beetje te lang. Ik hoop nog steeds dat je een 'laat nestje' krijgt. Hoe gaat het met de tortel, trouwens? Nest af?
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:03:45 #166
18079 neok
all the way
pi_110571806
Bij het zien van dit topic in december heb ik ook een nestkastje opgehangen. Voorwaarde was dat er geen katten bijkonden en dat we er zicht op hadden vanuit de keuken. Erg veel kans gaf ik het niet want de enige plaats was richting noord-oost maar wel uit de wind. Maar sinds enkele weken komt er af en toe een koolmeesje langs en sinds gisteren zelfs een koppelje! Vandaag ook weer de hele dag af en aan vliegen met z'n tweeen (nest maken?).

Bij het zien van de foto zou ik zeggen pimpelmees maat in het echt zijn het koolmezen. Jammer genoeg heb ik geen spycam hangen. Vanuit de keuken is het ongeveer 5 meter tot het nestkastje, morgen de 70-200 eens klaarleggen voor wat closeups :)

Buenos dias Tristeza
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 20 april 2012 @ 21:13:10 #167
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110572223
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:02 schreef Sodium het volgende:
...oh! Die foto van een paar posts geleden gaf mij wel hoop dat er toch heel snel iets zou gaan gebeuren, maar dit duurt een beetje te lang. Ik hoop nog steeds dat je een 'laat nestje' krijgt. Hoe gaat het met de tortel, trouwens? Nest af?
Ja het duurt inderdaad wat te lang, maar toch zijn er dus nog steeds bezoeken. Ik schat de kansen wel slechter in nu.

Die tortel zie ik amper meer. Volgens mij zit die nu verborgen in het nest te broeden, maar dat is van buitenaf niet te zien.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 20 april 2012 @ 21:20:19 #168
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110572532
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:03 schreef neok het volgende:
Bij het zien van dit topic in december heb ik ook een nestkastje opgehangen. Voorwaarde was dat er geen katten bijkonden en dat we er zicht op hadden vanuit de keuken. Erg veel kans gaf ik het niet want de enige plaats was richting noord-oost maar wel uit de wind. Maar sinds enkele weken komt er af en toe een koolmeesje langs en sinds gisteren zelfs een koppelje! Vandaag ook weer de hele dag af en aan vliegen met z'n tweeen (nest maken?).

Bij het zien van de foto zou ik zeggen pimpelmees maat in het echt zijn het koolmezen. Jammer genoeg heb ik geen spycam hangen. Vanuit de keuken is het ongeveer 5 meter tot het nestkastje, morgen de 70-200 eens klaarleggen voor wat closeups :)

[ afbeelding ]
Dit is in elk geval een pimpelmeesje, maar de nestbouwers zijn dus koolmeesjes? Heb je ze ook met materiaal binnen zien vliegen?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110573262
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:03 schreef neok het volgende:
Bij het zien van dit topic in december heb ik ook een nestkastje opgehangen.
^O^ Goed zo!

quote:
2s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:03 schreef neok het volgende:
Voorwaarde was dat er geen katten bijkonden en dat we er zicht op hadden vanuit de keuken. Erg veel kans gaf ik het niet want de enige plaats was richting noord-oost maar wel uit de wind. Maar sinds enkele weken komt er af en toe een koolmeesje langs en sinds gisteren zelfs een koppelje! Vandaag ook weer de hele dag af en aan vliegen met z'n tweeen (nest maken?).
Noordoost is meer dan prima. Zolang de aanvliegroute vrij is en er geen katten of andere jagers bij het kastje kunnen komen, is er niets aan de hand. Je zou de vogeltjes eens een tijdje moeten observeren om te zien of ze fluffy spul, mos en gras mee het nestkastje in nemen. Zoja: bingo!

quote:
2s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:03 schreef neok het volgende:
Bij het zien van de foto zou ik zeggen pimpelmees maat in het echt zijn het koolmezen. Jammer genoeg heb ik geen spycam hangen. Vanuit de keuken is het ongeveer 5 meter tot het nestkastje, morgen de 70-200 eens klaarleggen voor wat closeups :)

[ afbeelding ]
Pimpelmees, inderdaad. Koolmees heeft een zwart 'petje' en is groter dan de pimpelmees.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja het duurt inderdaad wat te lang, maar toch zijn er dus nog steeds bezoeken. Ik schat de kansen wel slechter in nu.

Die tortel zie ik amper meer. Volgens mij zit die nu verborgen in het nest te broeden, maar dat is van buitenaf niet te zien.
Ja, ik vrees ook een beetje. Maar gewoon maar afwachten, misschien krijgen ze toch nog ineens de lente in hun kop ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 20 april 2012 @ 21:43:26 #170
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110573700
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:34 schreef Sodium het volgende:

Ja, ik vrees ook een beetje. Maar gewoon maar afwachten, misschien krijgen ze toch nog ineens de lente in hun kop ;)
Er was in elk geval gisteren nog een paartje, inclusief een "waggelend" vrouwtje. Dus er zijn nog steeds vogeltjes naar nestruimte op zoek. 2,5 week geleden was er ook even een periode waarin er niets gebeurde en plotseling kwamen ze weer allemaal tegelijkertijd. Ik geef dus nog even niet op :P

Btw: terwijl ik dit schrijf overnacht er ook weer een vogeltje in het kastje. Ik kan hem/haar horen maar niet zien.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110579407
Kan het zijn dat dat IR licht toch van invloed is? Of is het gewoon pech?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 21 april 2012 @ 08:36:57 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110585918
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 23:39 schreef tjoptjop het volgende:
Kan het zijn dat dat IR licht toch van invloed is? Of is het gewoon pech?
Nee, het is gewoon pech.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 21 april 2012 @ 09:03:04 #173
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110586067
Okee, Jerommeke is er nog steeds volgens mij. Maar de markeringen waaraan ik hem herkende zijn aan het vervagen. Lastig hoor, om die individuele vogeltjes uit elkaar te houden....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110586729
quote:
3s.gif Op zaterdag 21 april 2012 09:03 schreef SeLang het volgende:
Okee, Jerommeke is er nog steeds volgens mij. Maar de markeringen waaraan ik hem herkende zijn aan het vervagen. Lastig hoor, om die individuele vogeltjes uit elkaar te houden....
Ik vind het al knap dat je kunt zien dat het individuele vogeltjes zijn. Een pimpelmees kan ik nog wel van een koolmees onderscheiden, een mannetjeskoolmees kan ik nog wel van een vrouwtjeskoolmees onderscheiden, maar daarna houdt het wel op.
  zaterdag 21 april 2012 @ 12:08:02 #175
18079 neok
all the way
pi_110589252
Ze zijn wel degelijk met hun nest bezig hier! Er wordt constant af en aan gevlogen door beide vogeltjes met af en toe een kleine pauze voor het mannetje om wat te zingen :) Hij gaat dan meestal wat hoger zitten op de rand van het dak zodat vrouwlief alles goed kan horen O+ Het zijn wel degelijk pimpelmeesjes zoals jullie al zeiden :)

Vandaag met een wat langere lens getrokken:





Buenos dias Tristeza
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 21 april 2012 @ 12:53:25 #176
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110590300
Je kunt mooi zien hoe hij zijn in UV-licht helder reflecterende kruin opzet om te displayen ^O^
Wordt er al nestmateriaal binnen gebracht?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 21 april 2012 @ 13:28:25 #177
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110591138
De BTO die veel statistiek heeft over vogeltjes in Engeland zegt dit over de pimpelmees in zuid Engeland:

First Clutches Laid: 26 Apr (12 Apr - 11 May)

Er is dus nog hoop :P ;(
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 21 april 2012 @ 20:48:19 #178
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110608332
WTF!!!!!!!!

Weer de hele dag de camera aan gehad maar er gebeurde niks. Aangezien er later op de middag meestal niets meer gebeurt had ik hem maar uitgezet. Kom ik net terug van een rondje in het park, zie ik dit:



Game on, I guess? *O*

Alleen geen vogeltje te bekennen momenteel, dus ik heb nog onzekerheid of Jerommeke nu een vriendin heeft of dat dit van een paartje is dat weer buiten wordt gezet door Jerommeke zoals eerst....

In elk geval laat die vogel er geen gras over groeien (no pun intended) want dit is toch wel snel gedaan!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 21 april 2012 @ 20:51:16 #179
163650 Greys
pi_110608496
Oeh! Dat ziet er hoopvol uit ja!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_110608754
Ze zaten gewoon te wachten tot dat gegluur eindelijk over was. British tits :)
pi_110609158
_O_ ^O^
  zaterdag 21 april 2012 @ 21:04:44 #182
18079 neok
all the way
pi_110609186
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:48 schreef SeLang het volgende:

Game on, I guess? *O*

Haha, die hebben aan het mos gezeten *O* Hier heb ik ze 1 keer met een blaadje oid gezien en dat werd gewoon in de opening van het kastje geworpen. Maar het is heel moeilijk te zien want het gaat heel snel . Ik wil ook zo'n camera :Y
Buenos dias Tristeza
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 21 april 2012 @ 21:26:45 #183
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110610324
Okee, vogeltje is weer thuis en gaat weer in het nestkastje overnachten, buiten het zicht van de camera. Ik weet nog steeds niet wie dat is...Jerommeke, zijn eventuele vriendin of iemand anders...

Ik baal behoorlijk dat ik het binnenbrengen van dat mos nu net heb gemist, gezien alle uren die ik de camera heb laten draaien.... Maar het nest is nog niet af dus ik zet morgenvroeg mijn wekker om te zien of ik het vervolg kan zien.

Het blijft spannend hoor, want ik weet dus niet zeker of dit doorgaat. Als het niet de vriendin van Jerommeke is dan wordt ze gewoon weggejaagd ben ik bang.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110614095
*O* Hoezeeee!

Ik weet niet hoe het met pimpelmezen gaat, maar mijn koolmezen bouwden vooral in de ochtenduren. 's Middags na een uur of een was er geen vogel meer te bekennen. Het begon inderdaad met mos, daarna werden gras en dorre blaadjes aangevoerd om te eindigen met veel fluffy spul. Duurde een dag of vijf-zeven, geloof ik. Zover ik heb gelezen zal het vrouwtje vanaf nu geregeld in het kastje overnachten en zullen beide vogeltjes het kastje actief verdedigen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 21 april 2012 @ 23:27:23 #185
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110616295
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:36 schreef Sodium het volgende:
*O* Hoezeeee!

Ik weet niet hoe het met pimpelmezen gaat, maar mijn koolmezen bouwden vooral in de ochtenduren. 's Middags na een uur of een was er geen vogel meer te bekennen.
Dat was mijn ervaring ook. Bijna alle actie is voor het middaguur en vooral laat in de middag gebeurt er weinig meer. Daarom had ik de camera ook niet meer aan ;(. Ze heeft dat mos wel heel snel binnen gebracht.

quote:
Het begon inderdaad met mos, daarna werden gras en dorre blaadjes aangevoerd om te eindigen met veel fluffy spul. Duurde een dag of vijf-zeven, geloof ik. Zover ik heb gelezen zal het vrouwtje vanaf nu geregeld in het kastje overnachten en zullen beide vogeltjes het kastje actief verdedigen.
Bij mij overnacht er al geruime tijd (in elk geval sinds 6 april) dagelijks een vogeltje. Alleen lukt het me nooit om dat vogeltje goed te zien want dat moet gebeuren vlak voor het binnengaan en daar heb ik geen goed zicht op. Bovendien is het dan al aan het schemeren. Ik dacht steeds te zien dat het niet Jerommeke was (al ben ik dus niet 100% zeker) en het zou dus zijn vriendinnetje kunnen zijn, maar zeker ben ik daar niet van. Ik had inderdaad ook gelezen dat het de vrouwtjes zijn die er normaal gesproken overnachten.

Morgen ga ik voor zonsopkomst de camera aanzetten want ik wil niks missen en zien of er verder wordt gebouwd aan het nest. Dan kan ik misschien ook uitvogelen (pun intended :P) of het een bekende is door te vergelijken met oud beeldmateriaal. Het zou best kunnen zijn dat het het vrouwtje is dat 1,5 week geleden al een stukje mos binnen bracht. Ik dacht toen dat ze bij een ander koppeltje hoorde en door Jerommeke werd verjaagd, maar misschien heb ik dat verkeerd geinterpreteerd.... (zie filmpje van 10 april).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 april 2012 @ 07:36:38 #186
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110622696
Okee, dit gaat helemaal goedkomen *O*

Jerommeke springt heel stoer heen en weer rond het nestkastje met z'n vleugeltjes breed en z'n staart uitgewaaierd, terwijl het vrouwtje af en aan vliegt met stukjes mos en het uitspreidt in het nestje.

In dit tempo zal het nestje snel klaar zijn!

Beelden komen later
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110622716
gelukkig, voor Jou en voor Jerommeke. En natuurlijk voor ons want wij mogen meekijken *O*
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 april 2012 @ 08:40:59 #188
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110622904
OMG! Er wordt nu elke 20-30 seconden materiaal binnen gebracht!

M'n harddisk loopt wel snel vol nu dus hopelijk pauzeert ze straks even zodat ik even wat datareductie kan doen....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110623049
*O*
pi_110623583
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat was mijn ervaring ook. Bijna alle actie is voor het middaguur en vooral laat in de middag gebeurt er weinig meer. Daarom had ik de camera ook niet meer aan ;(. Ze heeft dat mos wel heel snel binnen gebracht.
Ik denk dat het met die snelheid moet om ook werkelijk het nest veilig te stellen. Ik kan mij voorstellen dat een ander koppeltje, zonder geschikte nestplaats, een mosnestje heel interessant vindt... Scheelt weer werk. Maar ook dat zijn slechts menselijke interpretaties.

quote:
10s.gif Op zondag 22 april 2012 08:40 schreef SeLang het volgende:
OMG! Er wordt nu elke 20-30 seconden materiaal binnen gebracht!

:P Zeer herkenbaar! Bij mij bleven ze maar langsvliegen, dat was ook het moment waarop ik wist dat het goed zat. En toen ik een week later het eerste ei ontdekte, was ik helemaal blij met mijn koolmezen. Ben heel benieuwd naar je beeldmateriaal!
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 april 2012 @ 10:08:56 #191
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110623632
Eerste beeldmateriaal van vanmorgen vroeg. Inmiddels is het kastje alweer wat voller.


Het is nu even rustig dus eindelijk tijd om m'n harddisk op te ruimen (en te ontbijten/ thee te zetten)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110623772
O+ Wat doet ze 't goed! O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 april 2012 @ 12:26:11 #193
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110626319
Dit is wel interessant: vrouwtje bouwt nest en roept Jerommeke binnen. Ik weet niet waarom want echte pimpelmees mannen bouwen geen nesten :7. Het lijkt op een of ander display: vleugeltjes wat gespreid en staart uitgewaaierd. Lijkt op wat ik eerder al gezien had (en op video opgenomen). Jerommeke hangt het grootste deel van de tijd in de opening en je kunt nog een beetje zien hoe hij stoer zijn vleugeltjes breed maakt.


Hier de status van het nest per 10:21am Britse tijd


Het vrouwtje moet ook een passende naam krijgen. Iemand een idee? (iets liefs)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110628848
Sidonia _O-
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_110631653
*O*. Het geduldige wachten wordt beloond. *O*.

Jerommeke & SIdiona, The Beginning.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 april 2012 @ 14:54:00 #196
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110632011
Ik vind alleen Sidonia geen leuke naam voor dit lieve vogeltje -O-. Even iets beters verzinnen mensen :P

De bouwactiviteit gaat nog steeds door, maar nu wel met flinke pauzes ertussen. Ik zit echt te genieten vandaag :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110633400
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jerom

quote:
In De knokkersburcht wordt Jerom verliefd op Ellen, de dochter van de hoofdman van "The Black Hand Clan".
Is Ellen ook een idee? :p

Overigens, je hebt echt van zulke zeikers:
[quote[Toch kreeg het personage ook kritiek te verwerken. Al bij zijn debuut ontving Vandersteen kwade lezersbrieven waarin lezers zeiden dat "hun ontbijt niet meer smaakte" als ze de figuur in hun krant zagen.[/quote]:')
pi_110633637
Sidonia was dan ook niet serieus.

Heb je een thema/richting in gedachten?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 april 2012 @ 16:15:11 #199
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110635580
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 15:29 schreef komrad het volgende:
Sidonia was dan ook niet serieus.

Heb je een thema/richting in gedachten?
Het moet lief klinken O+. Iets uit een kinderboek ofzo :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 april 2012 @ 16:18:17 #200
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110635705
Vanmorgen gefilmd: het vrouwtje decoreert de babykamer terwijl Jerommeke alleen maar in de weg loopt. Maar goed, dat soort dingen kun je inderdaad beter aan vrouwen over laten :P


Dit is het nest om 13:00 Britse tijd. Het vrouwtje heeft al een mooi holletje gemaakt in het mos maar er moet nog wat zacht spul op de bodem lijkt me.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110636082
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 16:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het moet lief klinken O+. Iets uit een kinderboek ofzo :P
Olive, Janneke

Ik heb eigenlijk geen inspirate :')
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 april 2012 @ 16:30:34 #202
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110636351
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 16:24 schreef komrad het volgende:

Ik heb eigenlijk geen inspirate :')
Maakt niet uit :P

Zo'n nestkastje met camera is echt da bomb! _O_ En ik ben opeens erg optimistisch omdat het Jerommeke ( _O_ ) is met zijn vriendin. Ik heb Jerommeke al diverse andere vogels uit het kastje zien meppen dus het zou me niets verbazen dat hij zelfs een koolmees naar buiten trapt mocht die nog het lef hebben om het kastje proberen in te pikken! :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110636889
Kate/katy
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 april 2012 @ 08:43:58 #204
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110663269
Er wordt weer lekker verder gebouwd aan het nestje terwijl Jerommeke stoer heen en weer springt op het dak van het kastje en de struiken in de buurt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110668911
quote:
7s.gif Op zondag 22 april 2012 12:26 schreef SeLang het volgende:
Het vrouwtje moet ook een passende naam krijgen. Iemand een idee? (iets liefs)
Jerommeke en Lonneke? Jerommeke en Femke?

O ja, en in stripverhalensfeer: Betty en Wilmaaaaa (Flintstones) of Lois Lane (Superman).

[ Bericht 11% gewijzigd door femmeChantal op 23-04-2012 14:19:41 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 april 2012 @ 14:49:32 #206
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110675174
Femke vind ik wel een leuke naam voor haar, die wordt het ^O^

Ik zit weer te genieten hier. Het regent dat het giet maar het nestbouwen gaat door. Femke bouwt het nest en Jerommeke is ook steeds in de buurt, in de stromende regen. Hij zet nog steeds zijn kruintje stoer omhoog maar dat is zeiknat geregend dus het ziet er niet uit :'). Af en toe komt hij even binnen kijken totdat hij weer omver wordt gelopen/ gevlogen door de ijverig bouwende Femke.

Beelden volgen nog :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 april 2012 @ 15:46:54 #207
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110677469
Natgeregende Jerommeke komt het nest checken en Femke spring er bovenop met haar bouwmateriaal. Er wordt nu vooral gras binnen gebracht.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110678293
Hoe kun je zien wie Jerommeke of Femke is? En leggen ze geen 'zachte ondergrond' op dat kale houten plek?
pi_110679231
quote:
10s.gif Op maandag 23 april 2012 15:46 schreef SeLang het volgende:
Natgeregende Jerommeke komt het nest checken en Femke spring er bovenop met haar bouwmateriaal. Er wordt nu vooral gras binnen gebracht.
Wat een leuk filmpje!
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 april 2012 @ 16:38:39 #210
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110679776
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 16:06 schreef KeimpeHart het volgende:
Hoe kun je zien wie Jerommeke of Femke is?
In dit geval is het simpel: de mannetjes pimpelmezen bouwen geen nesten. Dat is een vrouwelijke aangelegenheid.

Normaal herken ik ze aan kleur en tekening, maar in de videos is het vaak lastig te zien dus daar ga ik vooral op gedrag af. Femke heeft een paar vlekjes op haar gezicht. Jerommeke heeft een speciale markering links achter op z'n kop, maar die begint nu wat minder duidelijk te worden. Buiten het nestkastje hou ik het ook in de gaten met de verrekijker en dan is het heel duidelijk, vooral nu: Jerommeke loopt de hele tijd stoer en breed te doen met z'n kruin opgezet. Bovendien zijn de kleuren feller. En mannetjes zingen en vrouwtjes niet. In het laatste fimpje is de kop van Jerommeke nat en ziet hij er heel anders uit dan normaal.

quote:
En leggen ze geen 'zachte ondergrond' op dat kale houten plek?
Geen idee, misschien komt dat nog :). Ik verwacht dat er nog wel wat fluff op de bodem komt te liggen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 april 2012 @ 16:44:15 #211
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110680021
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 16:26 schreef femmeChantal het volgende:

[..]

Wat een leuk filmpje!
Ja het is lief O+. En het is nog veel leuker als je de omgeving van het nestkastje ook in de gaten kunt houden. Ik zie Jerommeke zenuwachtig rondspringen: Naar het kastje en naar binnen gluren, wegvliegen naar een struik, dan weer naar het kastje. Op het dak van het kastje, ernaast, weer naar binnen gluren, etc etc etc :D. En Femke maar heen en weer vliegen met bouwmateriaal :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 april 2012 @ 19:52:14 #212
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110688261
Hier gebeurt bijna exact hetzelfde. Jerommeke (kletsnat van de regen) loopt in de weg en Femke springt letterlijk bovenop hem!


Eén van de laatste stukjes nestbouw actie van de dag:



[ Bericht 30% gewijzigd door SeLang op 23-04-2012 19:59:32 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110695335
Nou, 't is wel weer duidelijk wie de broek aan heeft... Ik vind de beelden bijzonder vertederend! Wanneer het nest straks af is, legt het vrouwtje iedere dag een ei (waarschijnlijk 's ochtends). Als alle eieren gelegd zijn, zal ze beginnen aan een niet minder zware taak: het uitbroeden van de eieren. Jerom zal dan zijn lief voorzien van voedsel.

O+ Kan niet wachten tot de kleintjes zich uit de eierschalen wurmen O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 april 2012 @ 21:46:35 #214
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110695369
Het nestje begint kennelijk comfortabel te worden want voor de eerste keer slaapt het vogeltje (Femke neem ik aan) op het nestje in het zicht van de camera. Hiervoor zat ze altijd buiten het zicht van de camera op de videokabel.

Helemaal opgefluft O+

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110695465
O+ Fluffy! O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 april 2012 @ 21:53:44 #216
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110695918
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 21:46 schreef Sodium het volgende:
Nou, 't is wel weer duidelijk wie de broek aan heeft... Ik vind de beelden bijzonder vertederend!
:Y O+

quote:
Wanneer het nest straks af is, legt het vrouwtje iedere dag een ei (waarschijnlijk 's ochtends). Als alle eieren gelegd zijn, zal ze beginnen aan een niet minder zware taak: het uitbroeden van de eieren. Jerom zal dan zijn lief voorzien van voedsel.

O+ Kan niet wachten tot de kleintjes zich uit de eierschalen wurmen O+
Het moet inderdaad enorm zwaar zijn. 8-10 eitjes is normaal. Ben benieuwd wanneer de eerste eitjes komen.

Ik hoop een aantal van die gebeurtenissen live te vangen, zoals uitkomen van de eitjes en misschien zelfs het leggen van eitjes. Maar tot nu toe is die camera boven verwachting. Ik heb al zoveel leuke/ interessante dingen gezien!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110696466
Erg leuk om te volgen idd :Y

En hopen op mooie beelden de komende tijd :P
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 april 2012 @ 22:29:51 #218
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110698234
Slapen, even wakker worden (of dromen?) en weer verder slapen.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110698533
Jerommeke slaapt gewoon buiten?

En is dit hetzelfde vogeltje wat altijd al overnachtte of weet je dat niet?
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 april 2012 @ 22:38:53 #220
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110698805
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 22:34 schreef tjoptjop het volgende:
Jerommeke slaapt gewoon buiten?

En is dit hetzelfde vogeltje wat altijd al overnachtte of weet je dat niet?
Ik denk dat Jerommeke inderdaad gewoon buiten slaapt. Het vogeltje in de video is in elk geval Femke. Of zij degene is die hier al sinds begin april overnacht dat weet ik niet zeker maar dat ligt voor de hand. Ik heb dat vogeltje toen nooit goed kunnen zien.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110700179
quote:
17s.gif Op maandag 23 april 2012 22:29 schreef SeLang het volgende:
Slapen, even wakker worden (of dromen?) en weer verder slapen.

Wat lief , dat koppetje onder de eigen vleugel
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 24 april 2012 @ 09:44:27 #222
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110710016
Femke brengt een klontje haar binnen maar het blijft aan haar plakken als ze weer wegvliegt! Ik vraag me trouwens af waar ze dat spul vinden. Er zijn geen boerderijen enzo in de buurt...

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 24 april 2012 @ 19:59:38 #223
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110735702
Nestje bouwen gaat nog steeds door. Het kuilje wordt steeds dieper. Ze gooit gewoon die hele box vol met mos en gras! En het gaat nog steeds door terwijl ik dit schrijf (19:00).


En hier nog een keer met Jerommeke. Echt leuk zo zenuwachtig als hij steeds rond het nestkastje heen en weer loopt te vliegen en springen.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 24 april 2012 @ 20:08:49 #224
163650 Greys
pi_110736213
Ow O+
Jerommeke is een nerveuze aanstaande vader!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_110736402
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 april 2012 09:44 schreef SeLang het volgende:
Femke brengt een klontje haar binnen maar het blijft aan haar plakken als ze weer wegvliegt! Ik vraag me trouwens af waar ze dat spul vinden. Er zijn geen boerderijen enzo in de buurt...

Sommige mensen hangen schapenwol op voor de vogels en hondenhaar van honden die op uitlaatvelden zijn geborsteld schijnt ook zeer in trek te zijn. Kijk eens hoe lief; Mijn vier langharige katten produceren de zachtste angorawol die je je kunt voorstellen, misschien kan ik hun uitgekamde haar ook eens in de tuin leggen voor de vogels bedenk ik me nu.

Ik vind dit zo'n leuk topic O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 24 april 2012 @ 21:13:35 #226
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110740165
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 april 2012 20:08 schreef Greys het volgende:
Ow O+
Jerommeke is een nerveuze aanstaande vader!
Daar doet het inderdaad aan denken :Y

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 20:12 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

Sommige mensen hangen schapenwol op voor de vogels en hondenhaar van honden die op uitlaatvelden zijn geborsteld schijnt ook zeer in trek te zijn. Kijk eens hoe lief; Mijn vier langharige katten produceren de zachtste angorawol die je je kunt voorstellen, misschien kan ik hun uitgekamde haar ook eens in de tuin leggen voor de vogels bedenk ik me nu.

Ik vind dit zo'n leuk topic O+
Ja er is hier dichtbij een park waar veel honden worden uitgelaten. Maar toch, er zijn zoveel vogeltjes en allemaal willen ze wel wat van dat fluff voor hun nest. Ik denk inderdaad dat die kattenharen wel op prijs zullen worden gesteld door veel vogeltjes :Y
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 24 april 2012 @ 22:12:44 #227
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110745048
Okee, Jerommeke slaapt kennelijk ook in het kastje! Hij zit waarschijnlijk op de videokabel bij het plafond (buiten het zicht van de camera)

Het onderstaande filmpje is in het schemerlicht vlak na zonsondergang en vlak voordat de infrarood aanschakelt. Op 00:06 roept Femke waarschijnlijk naar Jerommeke. Op 00:09 hoor je "boenk". Dat is waarschijnlijk Jerommeke die zich verplaatst op de video kabel. Op 00:17 zit er een overgang waar ik er een stukje tussenuit heb geknipt. Op 00:29 hoor je Jerommeke weer verplaatsen en je hoort wat kleine piepjes die volgens mij van hem afkomen.

Misschien wensen ze elkaar wel goede nacht O+

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 24 april 2012 @ 22:20:08 #228
163650 Greys
pi_110745560
Dit is toch beter dan de gemiddelde chickflick.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 25 april 2012 @ 10:17:50 #229
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110759005
Het nest bouwen gaat nog steeds door. Momenteel komen er vooral stukjes haar binnen.


....en een veertje


...en andere fluff


Er wordt niet echt iets mee gedaan. Ze dumpt het in het nestkastje en maakt het holletje.

Momenteel harde wind en regen. Maar het nestje ziet er lekker droog, beschut en warm uit :)

[ Bericht 30% gewijzigd door SeLang op 25-04-2012 11:01:46 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110762486
En Jerommeke blijft lekker in de weg lopen. Of is hij soms ongeduldig? :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 25 april 2012 @ 12:28:32 #231
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110762957
quote:
10s.gif Op woensdag 25 april 2012 12:12 schreef lyolyrc het volgende:
En Jerommeke blijft lekker in de weg lopen. Of is hij soms ongeduldig? :P
Ja hij doet steeds hetzelfde: hij gaat in het nest zitten en wordt bijna verpletterd door Femke :P
Maar 9 van de 10 keer is Jerommeke niet in het nestkastje hoor! Meestal hangt hij ergens buiten rond. Alleen levert het wel de leukste filmpjes op met Jerommeke in het kastje daarom post ik vooral filmpjes waar ze beiden op staan.

Het grappige is wel dat hij soms Femke ziet aankomen en dan springt hij in het kastje en een paar seconden later komt Femke binnen en springt boven op hem!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110763015
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 12:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja hij doet steeds hetzelfde: hij gaat in het nest zitten en wordt bijna verpletterd door Femke :P
Maar 9 van de 10 keer is Jerommeke niet in het nestkastje hoor! Meestal hangt hij ergens buiten rond. Alleen levert het wel de leukste filmpjes op met Jerommeke in het kastje daarom post ik vooral filmpjes waar ze beiden op staan.

Het grappige is wel dat hij soms Femke ziet aankomen en dan springt hij in het kastje en een paar seconden later komt Femke binnen en springt boven op hem!
Zal het niet zo zijn dat het paren nog moet plaatvinden? Of gebeurt dat voordat het vrouwtje het nest begint te bouwen?
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 25 april 2012 @ 12:34:55 #233
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110763122
quote:
5s.gif Op woensdag 25 april 2012 12:30 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Zal het niet zo zijn dat het paren nog moet plaatvinden? Of gebeurt dat voordat het vrouwtje het nest begint te bouwen?
Geen idee
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110771979
^O^ Dat ziet er goed uit!
  woensdag 25 april 2012 @ 17:36:11 #235
18079 neok
all the way
pi_110775537
Dat ziet er heel goed uit daar Selang!

Hier weinig nieuws. Ik heb ze deze week bijna nog niet gezien maar ben dan ook altijd vroeg weg en laat thuis. Ook heel slecht weer maar als ik die natte kopjes daar zie dan maakt dat niet zoveel uit.

Dit weekend heb ik wat vrij en hoop ze wat meer te zien. Tot dan doe ik het met al de filmpjes hier :)
Buenos dias Tristeza
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 25 april 2012 @ 19:16:50 #236
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110779189
Status van het nest nu:


Deze middag zijn er vooral veel veertjes toegevoegd. Het begint nu echt al een lekker zacht donzig nestje te worden :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110781071
op naar het eerste ei
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 25 april 2012 @ 21:32:56 #238
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110788409
Ik kan Jerommeke horen binnenkomen of hij verplaatst zich op de kabel (buiten zicht van de camera). Femke roept hem nog één keertje voordat ze gaat slapen.

Lief O+

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110789923
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 21:32 schreef SeLang het volgende:
Ik kan Jerommeke horen binnenkomen of hij verplaatst zich op de kabel (buiten zicht van de camera). Femke roept hem nog één keertje voordat ze gaat slapen.

Lief O+

:z Slaap lekker pimpelmeesjes!
  donderdag 26 april 2012 @ 11:09:51 #240
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_110806965
Haha. Ik werd een beetje blij toen bleek dat Jerommeke toch een vriendinnetje heeft gevonden en dat hij degene is die er een nest heeft gemaakt. Nu ja, Femke dan.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 26 april 2012 @ 11:42:16 #241
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110808065
quote:
14s.gif Op donderdag 26 april 2012 11:09 schreef Harajuku. het volgende:
Haha. Ik werd een beetje blij toen bleek dat Jerommeke toch een vriendinnetje heeft gevonden en dat hij degene is die er een nest heeft gemaakt. Nu ja, Femke dan.
Ik heb hier nog wat over nagedacht en teruggekeken op oude beelden. Ik zag Jerommeke al vanaf midden maart (of zelfs eerder) af en toe samen met een ander vogeltje (steeds dezelfde) en dat vogeltje leek op Femke. Dus nu denk ik dat ze al een aardig tijdje samen waren.

Wat alleen nogal verwarrend is, is waarom ik Jerommeke bijna altijd alleen zag terwijl het kastje vaak bezocht werd door andere paartjes. Waarom zag ik andere vogeltjes wel vaak samen? Mijn theorie is dat dat misschien komt omdat Jerommeke zijn territorium moet verdedigen en daarom relatief veel in de buurt van het kastje rondhangt terwijl Femke ergens anders aan het eten zoeken is. Mogelijk dat Jerommeke buiten het territorium wel veel samen met Femke was, maar dat ik dat dus niet te zien kreeg omdat ik me zelf vlak bij het kastje bevond. Dus andere vogeltjes zie ik dan vaak als paartjes langskomen terwijl ik Jerommeke vooral alleen zie. Is maar een theorie hoor, ik weet het verder ook niet :). Maar de vraag blijft me bezighouden. In elk geval was ik niet verbaasd om te zien dat het Femke is geworden omdat dat dus ook een oude bekende is.

Op de oudere beelden kan ik trouwens nergens Femke met zekerheid terugvinden. Misschien had ze gewoon nog niet eerder broed neigingen en die andere "waggelende" vrouwtjes wel. Of haar verenkleed is gewoon veranderd, maar Femke is redelijk herkenbaar aan een aantal vlekjes in haar gezicht. Individuen herkennen op de beelden is echter heel erg moeilijk omdat het zo sterk afhangt van houding en lichtval.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 26 april 2012 @ 12:01:43 #242
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110808735
Volgens mij gaat er snel een eitje komen. Ik las net dit (gaat over zwarte mees maar die is nauw verwant):

"The first sign of approaching egg- laying was usually intensified breathing, occasionally with rhythmic opening and closing of the bill that pointed either horizontally forwards or more or less upwards. The head was drawn in and the body feathers were somewhat fluffed out; the Coal Tit in addition raised its crown feathers. The tail was kept horizontal or elevated up to about 45 degrees”

Het onderstreepte is exact wat ik vanmorgen vroeg zag en ik had zoiets nog niet eerder gezien, maar ik heb het filmpje per ongeluk deleted |:( :'( . Er is ook geen ei geproduceerd en Femke ging erna weer door met veertjes binnen brengen dus het leek vals alarm. Hopelijk zie ik het later opnieuw.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 26 april 2012 @ 16:09:39 #244
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110818973
quote:
Nee weg=weg in dit geval, omdat die harddisk zichzelf steeds overschrijft met nieuwe data. Ik heb maar ruimte voor 2 uur ofzo. Het is bijna een Gigabyte per minuut....

Maar er komt wel een nieuwe kans denk ik. Er is tenslotte nog geen ei voor zover ik kan zien. Maar het zal me niets verbazen als er dan morgenochtend een eitje wordt gelegd. Ik zal m'n wekker maar weer vroeg zetten :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110820113
Misschien tijd voor een nieuwe harddisk dan maar? :P Zo'n eentje van 2 TB kost nu nog net 50 euro... en heb je jarenlang profijt van.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 26 april 2012 @ 17:40:06 #246
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110822719
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 16:35 schreef KeimpeHart het volgende:
Misschien tijd voor een nieuwe harddisk dan maar? :P Zo'n eentje van 2 TB kost nu nog net 50 euro... en heb je jarenlang profijt van.
Ik heb eraan gedacht, maar dan heb ik alleen maar een grotere buffer. Het probleem van data uitzoeken/ verwerken los ik er niet mee op. Weinig ruimte dwingt je in elk geval tot discipline.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 april 2012 @ 07:33:50 #247
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110849717
*O* *O* *O* Het eerste eitje!!!!!! *O* *O* *O*



Gelegd 5:56am vanmorgen O+

Het leggen staat op video maar er is niet zoveel te zien. Beelden volgen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110849764
*O* Feeeeeeeeeeeeeeeeeest! *O*
pi_110850320

*O*
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 april 2012 @ 11:18:31 #250
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110855015
*O* En beeld! *O*

Het leggen van het eerste eitje om 5:56am vanmorgen. Ik had mijn wekker gezet omdat ik verwachtte dat het deze ochtend zou gebeuren. Je ziet het vogeltje diep ademen en het lijfje pompt een beetje als het ware. Volgens mij is het echte ei-leg moment om 2:25 in het filmpje wanneer ze opeens verder rechtop komt. Daarna een paar seconden herstellen en dan checkt ze het ei. Ze voelt zich al snel een stuk comfortabeler wanneer ze haar ei kwijt is!


5 minuten na het leggen van het ei zag ik haar weer dezelfde bewegingen maken als ik gisteren zag. Dit duurde ongeveer 1 minuut. Mogelijk heeft dit te maken met het transport van een embryo naar het deel van haar lichaam waar het eiwit en de schaal wordt toegevoegd zodat er morgen weer een ei is? Dat zou verklaren waarom ik gisteren rond dezelfde tijd hetzelfde zag. Maar goed, dat is pure speculatie van mijn kant. Ik ben benieuwd of ik dat morgen weer zie. Zie filmpje:


Jerommeke lijkt niet bijzonder onder de indruk. Hij springt heen en weer zoals altijd maar heeft geen aandacht geschonken aan het ei. Ik weet nieteens of hij het überhaupt heeft gezien want het ligt nu afgedekt met wat fluff. Femke brengt nog steeds af en toe veertjes binnen, maar het lijkt me dat vooral veel eten nu haar prioriteit is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 27 april 2012 @ 11:28:37 #251
163650 Greys
pi_110855383
We hebben een ei! *O*
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 april 2012 @ 11:36:16 #252
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110855699
Jerommeke is wel weer schattig het nestkastje aan het bewaken nu. Hij zit steeds in de boom en de struiken er omheen, springt op het dak van het kastje, vliegt weer weg, hangt aan de opening, vliegt weer weg, weer naar de opening, weer op het dak, etc etc etc O+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110859133
Ik heb een nestkast speciaal voor mussen opgehangen, met drie ruimtes naast elkaar. Gaat er een pimpelmeesje in zitten broeden. Geen mus komt er meer in de buurt...
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 april 2012 @ 13:34:05 #254
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110859791
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 13:16 schreef Julie2012 het volgende:
Ik heb een nestkast speciaal voor mussen opgehangen, met drie ruimtes naast elkaar. Gaat er een pimpelmeesje in zitten broeden. Geen mus komt er meer in de buurt...
Als er een huismus in wil broeden dan gooit ie de pimpelmees er volgens mij zo uit hoor. Een huismus is 3x zo zwaar! Het is ook bekend dat huismussen vaak pimpelmees nesten inclusief eieren vernietigen. De pimpelmees neemt natuurlijk zelf dat risico door in een kastje te gaan wonen met een gat dat groot genoeg is voor een huismus.

Anyway, geniet dus maar van het pimpelmeesje want anders had je misschien helemaal niets gehad :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 27 april 2012 @ 18:13:45 #255
163650 Greys
pi_110870481
Zijn er al meer eieren? Yes yes?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 april 2012 @ 18:39:22 #256
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110871409
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 april 2012 18:13 schreef Greys het volgende:
Zijn er al meer eieren? Yes yes?
Dat gaat met één ei per dag! Dus morgenochtend verwacht ik er weer eentje. Normaal gesproken leggen pimpelmezen totaal 8-10 eieren dus ze moet nog even....

Femke heeft weer een hoop donsveertjes binnengebracht vandaag, en het eitje ligt daaronder verstopt dus ik heb het de hele dag niet meer gezien.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110879248
pi_110879314
Best wel vreemd om te zien, dat er maar amper 'zachte onderlaag' onder het ei ligt. Maar gewoon spijkerharde houten vloer, met slechts een veertje bovenop. Zo zal de ei weinig warmte vasthouden aan de ondergrond..
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 april 2012 @ 23:07:50 #259
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110883341
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2012 21:43 schreef KeimpeHart het volgende:
Best wel vreemd om te zien, dat er maar amper 'zachte onderlaag' onder het ei ligt. Maar gewoon spijkerharde houten vloer, met slechts een veertje bovenop. Zo zal de ei weinig warmte vasthouden aan de ondergrond..
Nou ja, die vogel zal het zelf wel het beste weten :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 28 april 2012 @ 08:42:46 #260
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110891251
Het leggen van het tweede ei, 6:03am vanmorgen!


Kijk dan wat een lieve kleine eitjes! O+

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110892736
hoe klein eigenlijk? 1 centimeter
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 28 april 2012 @ 11:54:15 #262
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110894033
Jerommeke en Femke in het nestkastje. Jerommeke is de eerste, Femke komt daarna binnen met wat spul.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 28 april 2012 @ 13:08:58 #263
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110895853
Vanuit m'n raam vanaf lange afstand twee foto's gemaakt van Jerommeke terwijl hij alarm aan het slaan was vanwege een vlaamse gaai in de buurt. Check die uitgewaaierde staart :)





Femke is een stuk moeilijker om op de foto te krijgen omdat die minder om het kastje rondhangt maar ik ga het proberen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 28 april 2012 @ 13:24:44 #264
163650 Greys
pi_110896216
Zie die stoere blik dan op de onderste foto!
Impressive hoor, Jerommeke!

En *O* twee eitjes! *O*
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 28 april 2012 @ 13:35:51 #265
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110896487
En nog een. Die laat gewoon niet met zich fucken :P

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 28 april 2012 @ 13:36:44 #266
163650 Greys
pi_110896515
Step awayyyyyyyyyy from my Femke B-) :{w

En terecht!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 28 april 2012 @ 13:49:05 #267
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110896835
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 april 2012 13:36 schreef Greys het volgende:
Step awayyyyyyyyyy from my Femke B-) :{w

En terecht!
Ja en de eitjes/ baby's. Vlaamse gaaien zijn notaire babykillers. Maar in dat kastje is het gelukkig veilig, de opening is te klein voor vlaamse gaaien/ eksters/ spechten/ eekhoorns.

Ik hoop wel dat het nog een keer lukt om Femke ook redelijk op de foto te krijgen. De beste pic van Femke tot nu toe (gisteren, druk in de weer met nest materiaal). Ze is wat doffer van kleur dan Jerommeke:

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 29 april 2012 @ 09:21:37 #268
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110921634
Ei nummer 3 is gelegd om 6:00am *O*

Ze is erg consistent kwa timing met ei 1 t/m 3 gelegd om resp 5:56am, 6:03am en 6:00am :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 30 april 2012 @ 07:54:54 #269
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110956315
Ei nummer vier, gelegd om 5:56am

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110956657
*O*
pi_110974162
nice selang, hoe lang duurt het ongeveer voordat het eerste ei uitkomt?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 30 april 2012 @ 23:03:33 #272
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110979719
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 21:13 schreef komrad het volgende:
nice selang, hoe lang duurt het ongeveer voordat het eerste ei uitkomt?
Volgens mij gaat ze eerst alle eieren leggen (één per dag, totaal 8-10 stuks waarschijnlijk) en daarna 13-15 dagen broeden. En dan moeten ze ongeveer tegelijkertijd uitkomen. Maar ik ben zelf ook erg benieuwd hoe het allemaal gaat :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 1 mei 2012 @ 10:01:41 #273
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110987993
Ei nummer 5 is vanmorgen gelegd om 5:51am *O*

Femke gaat nog steeds door met het verbeteren van het nest, ze brengt nog steeds stukjes materiaal binnen.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 1 mei 2012 @ 10:03:00 #274
163650 Greys
pi_110988014
Mogen wij straks helpen namen bedenken voor de babies? *O*
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 1 mei 2012 @ 10:06:35 #275
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110988071
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 10:03 schreef Greys het volgende:
Mogen wij straks helpen namen bedenken voor de babies? *O*
Als je ze uit elkaar kunt houden...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111025460
Beter van niet, we kunnen Jerommeke en Femke niet eens uit elkaar houden. :')
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 2 mei 2012 @ 07:55:06 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111027281
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2012 01:37 schreef KeimpeHart het volgende:
Beter van niet, we kunnen Jerommeke en Femke niet eens uit elkaar houden. :')
Voor mij is dat makkelijk. Alleen al aan de bewegingen kan ik het zien. Jerommeke beweegt veel trager :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 2 mei 2012 @ 07:57:47 #278
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111027302
Ei nummer 6 is gelegd *O*
Ik weet niet wanneer want ik was net te laat om het te zien maar het was dus voor 5:45am. Volgens mij was ik net een paar minuten te laat.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 2 mei 2012 @ 21:28:15 #279
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111058619


O+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111058863
^O^
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 2 mei 2012 @ 22:12:07 #281
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111061771
En hier een filmpje van Femke die rond 7:30-8:00pm een dutje gaat doen op het nest. Ze wordt een lief fluffy bolletje O+


Na een tijdje werd ze weer wakker en ging nog even naar buiten. Dit herhaalde zich een paar keer. Rond zonsondergang ging ze definitief pitten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111062503
Dan zit zetoch al een beetje te broeden?
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 2 mei 2012 @ 22:29:26 #283
163650 Greys
pi_111062892
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 10:06 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je ze uit elkaar kunt houden...
Ja joh!

En anders doen we wel alsof :@

Er moeten babynamen komen hoor :P
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 2 mei 2012 @ 23:14:55 #284
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111065702
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 22:23 schreef computergirl het volgende:
Dan zit zetoch al een beetje te broeden?
Ze slaapt op het nest en ze rust af en toe kort op het nest, maar ze is zo'n beetje de hele dag (6:15-19:00) niet op het nest. Ze komt een paar keer per dag langs om een paar veertjes te brengen enzo en dan zit ze even op het nest maar dat is het.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111071686
quote:
10s.gif Op woensdag 2 mei 2012 22:29 schreef Greys het volgende:

[..]

Ja joh!

En anders doen we wel alsof :@

Er moeten babynamen komen hoor :P
Ik weet al wat.. .

Jerommeke en Femke zijn de trotse ouders van:

Meike
Bouke
Nienke
Anneke
Sukke
Fokke
Fenneke
Janneke


Ervan uitgaand dat ze zeven eieren broeden.. :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 3 mei 2012 @ 07:46:38 #286
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111072847
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2012 02:27 schreef KeimpeHart het volgende:

[..]

Ik weet al wat.. .

Jerommeke en Femke zijn de trotse ouders van:

Meike
Bouke
Nienke
Anneke
Sukke
Fokke
Fenneke
Janneke


Ervan uitgaand dat ze zeven eieren broeden.. :P
Dan ga je er vanuit dat het allemaal meisjes zijn :D
Edit: ow nee toch niet :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 3 mei 2012 @ 07:46:53 #287
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111072850
Ei #7 is gelegd *O*
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 3 mei 2012 @ 08:18:59 #288
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111073149
Interessant gedrag van Femke. Ze spreidt haar vleugels uit en opent haar snavel alsof ze schreeuwt, maar er komt geen geluid uit. Je kunt wel Jerommeke horen piepen. Hij zit volgens mij in de ingang van het kastje.


Ik heb vergelijkbaar gedrag eerder gezien (alleen van het vrouwtje) maar ik heb geen idee wat het betekent.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111073422
Interessant, inderdaad. Ik meen mij te herinneren, dat tijdens de broedperiode het mannetje voor het vrouwtje zorgt en dus eten voor het vrouwtje langs komt brengen. Maar volgens mij is het broeden nog niet begonnen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 3 mei 2012 @ 09:05:29 #290
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111073727
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 08:45 schreef Sodium het volgende:
Interessant, inderdaad. Ik meen mij te herinneren, dat tijdens de broedperiode het mannetje voor het vrouwtje zorgt en dus eten voor het vrouwtje langs komt brengen. Maar volgens mij is het broeden nog niet begonnen.
Dat klopt. Ik heb Jerommeke ook nog niks zien brengen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 3 mei 2012 @ 20:25:46 #291
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111100887
Femke heeft er zo hard voor gewerkt dat ik even een bewijs moet posten van ei nummer 7

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111104231
Wat een knus bedje
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 4 mei 2012 @ 07:56:36 #293
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111117422
Ei nummer 8! *O*



Mogelijk is dit het laatste ei want het broeden is begonnen! Femke zit nu bijna de hele tijd op het nest en ik heb Jerommeke Femke voor het eerst een rups zien brengen. De eerste keer dat ik dit zie!

Femke roept Jerommeke en na een tijdje komt hij haar een rups brengen O+

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 4 mei 2012 @ 08:47:33 #294
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111117885
Af en toe moeten de eitjes even worden omgedraaid

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 4 mei 2012 @ 09:51:47 #295
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111119153
Ze is kennelijk toch nog niet definitief aan het broeden want ze is alweer een hele tijd van het nest en daarnet was ze druk in de weer om extra veertjes binnen te brengen. Misschien wel een goed idee trouwens want het wordt koud hier dit weekend (nachtvorst).


Edit: ow, ze zit nu weer op het nest
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111119638
leuk, ik ben benieuwd naar het resultaat over een week of 2
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 4 mei 2012 @ 10:14:28 #297
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111119790
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 10:10 schreef komrad het volgende:
leuk, ik ben benieuwd naar het resultaat over een week of 2
13-15 dagen zou dat moeten duren :Y. Ik ben benieuwd of Jerommeke goed voor haar gaat zorgen tijdens de broed periode.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111119944
Wat een berg veren! O+

Vind het enorm leuk om alles zo van dichtbij te kunnen volgen. Bij mij zie ik ze natuurlijk wel in- en uitvliegen en kun je ze alarm horen slaan wanneer er potentieel gevaar dreigt (ekster of gaai in de buurt), maar wat binnen het nestkastje gebeurt is een groot raadsel. Met zo'n camera kun je alles van dichtbij meemaken. Kijk echt uit naar het moment dat de kleintjes uit hun eieren kruipen.
pi_111140547
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 20:12 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

Sommige mensen hangen schapenwol op voor de vogels en hondenhaar van honden die op uitlaatvelden zijn geborsteld schijnt ook zeer in trek te zijn. Kijk eens hoe lief; Mijn vier langharige katten produceren de zachtste angorawol die je je kunt voorstellen, misschien kan ik hun uitgekamde haar ook eens in de tuin leggen voor de vogels bedenk ik me nu.

Ik vind dit zo'n leuk topic O+
ergens in Amsterdam Zuid is er een nestkastje met poezenpluisjes van een van mij mijn katten. :)
Ik had het resultaat van een borstelsessie op mijn balkon achter gelaten en zag net een pimpelmees wegvliegen met het bekje vol poezenhaar ^O^

[ Bericht 61% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 04-05-2012 19:42:43 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 5 mei 2012 @ 09:00:26 #300
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111161189
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 19:29 schreef computergirl het volgende:

[..]

ergens in Amsterdam Zuid is er een nestkastje met poezenpluisjes van een van mij mijn katten. :)
Ik had het resultaat van een borstelsessie op mijn balkon achter gelaten en zag net een pimpelmees wegvliegen met het bekje vol poezenhaar ^O^
Leuk!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 5 mei 2012 @ 09:22:23 #301
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111161289
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 10:18 schreef Sodium het volgende:
Wat een berg veren! O+

Vind het enorm leuk om alles zo van dichtbij te kunnen volgen. Bij mij zie ik ze natuurlijk wel in- en uitvliegen en kun je ze alarm horen slaan wanneer er potentieel gevaar dreigt (ekster of gaai in de buurt), maar wat binnen het nestkastje gebeurt is een groot raadsel. Met zo'n camera kun je alles van dichtbij meemaken. Kijk echt uit naar het moment dat de kleintjes uit hun eieren kruipen.
Even een waarschuwing voor als je zelf volgend jaar een camera in het nestkastje plaatst: het is erg verslavend. Voor je het weet zit je alleen nog maar naar de vogeltjes te kijken O+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')