Ik zie weinig overeenkomsten met mijn lijst eigenlijk, dus om jullie te overtuigen ook eens wat uit mijn lijst op te zoeken toch nog wat toelichtingen en filmpjes
1.Ice Age – New Brigade
Dé punkplaat van dit jaar. Waar No Age (en Wavves) bij mij een aantal jaren terug een verpletterende indruk achterliet in het noiserock genre, doet Iceage dit met een mengeling van postpunk, new wave en noise. Punk en catchy as hell, half uurtje vol beuken. Langer hoeft ook niet.
2.Royal Headache – Royal Headache
Opeens kwam mijn favoriete platenzaak hiermee aanzetten, een Australische band met een meer dan fantastisch debuut. Elk nummer is een hit en potentiele single. Heerlijk zangstem en bovenal ontzettend goede popliedjes in een garagejasje.
3.People's Temple – Sons of Stone
Om twee redenen een geweldige plaat: goede liedjes, goede productie. Ook redelijk in de garagerock hoek, maar dan met wat meer 60's psychedelica. Elk nummer heeft wel een catchy riffje.
4.Black Lips – Arabia Mountain
Ultieme party-garagerock.
5.Girls – Father, Son, Holy Ghost
Niet zo goed als hun debuut, vergelijkbaar met hun vorige EP. Genoeg over deze band gezegd denk ik, ik heb er sowieso een zwak voor.
6.Kendrick Lamar – Section.80
Elk jaar heb ik een of twee hiphop albums die ik te gek vind. Vorig jaar Kanye West, dit jaar Kendrick Lamar, waarbij Lamar flink favoriet is boven West. Qua sound wel vergelijkbaar, maar een stuk warmer en net wat minder gehyped dan West, die ik toch altijd niet echt serieus kan nemen. Briljante plaat die ik maar op blijf zetten. Mooie verhalen in de nummers, toffe beats en niet dat irritant bitches and hoe's of platte dansvloer-karakter van veel populaire hiphop.
7.Fucked Up – David Comes To Life
Best hardcoreband op aarde. Niet eens zozeer omdat ze zo hardcore zijn, maar wel omdat ze de hardcore-sound en image naar een groter publiek weten te brengen, hoewel ze dat met een flinke pop en haast indie-tic brengen. Niet mijn favoriete plaat van Fucked Up, en hij duurt veeeel te lang, maar wel een mooi werk, met een paar briljante nummers.
8.Barreracudas – Nocturnal Missions
Garagepop met een hoofdletter G. Elk nummer is een hit. Niet te serieus, maar het rockt als een tierelier en verveelt geen enkel nummer.
9.Hunx And His Punx – Too Young To Be In Love
Idem als nummer 8, maar dan met heel veel jaren 60-girl bands-invloeden. Heerlijk.
10.A$AP Rocky – LiveLoveA$AP
Mijn tweede hiphop plaat van het jaar. Nogal Pitchfork-approved, maar ook een hele warme hiphop-plaat. Met geniale producties van onder andere Clams Casino. Zonder Clams had het me waarschijnlijk nooit zo geboeid, maar gewoon een erg leuke plaat.
11.Gaye Blades – Gaye Blades
Zij-project van een Black Lipper. Zie verhaaltje Black Lips. Iets minder punk, iets meer 'pop'.
12.Davila666 – Tan Bajo
Briljante garagerock-plaat uit Puerto Rico. Geweldige live-act ook. Lekker meebleren zonder dat je weet wat je zingt.
13.Atlas Sound – Parallax
14.Bass Drum Of Death – Bass Drum Of Death
Lekker catchy garagerock met enkele briljante riffjes. Live vielen ze helaas flink door de mand omdat ze een gitarist te weinig hadden. Maar de plaat blijft heerlijk.
15.Pj Harvey – Let England Shake
16.Strange Boys – Live Music
Derde plaat van bijzondere garagerock-groep. Stuk minder rauw en gruizig dan de voorgaande platen, wel stukken melodieuzer en meer piano. Fucked Up zijn overigens ook groot fan hiervan.
17.Black Joe Lewis – Scandalous
Goeie soulrock, goede nummers, dansbaar. In het kader 'alle elf goed'.
18.Rape Blossoms – Starving Vultures At 7 Eleven
Als je van bands als HEALTH houdt, trek je dit ook heel goed. Noiserock met goede liedjes, wat wel heerlijk uit de bocht kan vliegen. My Bloody Valentine spookt voor mijn gevoel ook ergens rond.
19.Black Pistol Fire – Black Pistol Fire
Black Keys-achtige bluesrock, niet heel bijzonder, blijf het wel vaak opzetten.
20.Yuck – Yuck
21.Smith Westerns – Dye It Blonde
22.Mikal Cronin – Mikal Cronin
Moonhearts-lid met zijn eerste soloplaat. Ty Segall op drums. Goeie gevarieerde plaat, van rauwe garagerock tot ingetogen singersongwriter nummers.
23.Jacuzzi Boys – Glazin
Garage, catchy, snotty. Klein beetje bekendheid met hun video bij Glazin. Vorige Ep was beter, maar leuk plaatje wel.
24.The War On Drugs – Slave Ambient
25.Xray Eyeballs – Not Nothing
New wave achtige postpunk met ook en flinke garagetic.
26.Stephen Malkmus – Mirror Traffic
27.The Men – Leave Home
HARD, RAGGEN, BAM
28.Wilco – The Whole Love
29.Beastie Boys – Hot Sauce Committee Pt 2
30.Cloud Nothings – Cloud Nothings
31.Crystal Antlers – Two Way Mirror
32.Feelies – Here Before
33.Fungi Girls – Some Easy Magic
34.Heavy Times – Jacker
35.John Paul Keith – The Man That Time Forgot
Briljante popliedjes.
36.J Mascis – Several Shades Of Why
37.Mickey – Rock And Roll Dreamer
38.Thurston Moore – Demolished Thoughts
39.Moon Duo – Mazes
40.Wooden Shjips – West
41.Sonny and the Sunsets – Hit After Hit
42.Thee Oh Sees – Castlemania
43.UV Race – Homo
44.Bare Wires – Cheap Perfume
45.EMA – Past Life Martyred Saints
46.Veronica Falls – Veronica Falls
47.Rustie – Glass Swords
48.Andrew Jackson Jihad – Knife Man
49.The Deaf – Toot Whistle Plunk Bloom!
50.Death Grips – Exmilitary
51.Shabazz Palaces – Black Up
52.Balkans – Balkans
53.Fergus & Geronimo – Unlearn
54.Times New Viking – Dancer Equired
55.Obits – Moody Standard & Poor