Mijn lijstje; Voorlopig omschrijvingen bij de top 10. Wellicht bedenk ik er nog wat extra bij. In ieder geval een van de betere jaren dit. Ik heb nog niet eerder een lijstje opgesteld waarbij ik de #30 ook wel op de #10 plaats had kunnen zetten. De #1 steekt er echter hard bovenuit, en ook de top 10 ben ik wel erg over uit. Daaronder is het spannend en in de breedte ongelooflijk goed van kwaliteit.
------------------------
1 ::
Roosbeef :: Omdat Ik Dat Wil
Net als Pfaf vond ik het erg spannend om te zien of Roos haar vorige album kon evenaren. Ik heb het album daarom ook pas na 2 weken geluisterd. De eerste keer vond ik het nog een beetje eentonig. De tweede keer vond ik al een enkel nummer leuk. De derde keer vond ik al een enkel nummer geniaal. Daarna vond ik dit album een van de beste albums die ik ooit heb geluisterd. Hoe gelaagd is het, hoe muzikaal, hoe ongelooflijk sfeerzettend. Ze gebruikt haar stem als nooit tevoren; ik raak meteen in een trans als ik haar stem hoor(die zelfs ik bij vlagen nog irritant vond op het eerste album). En tel daar haar geweldige live-performances bij op en dit album staat absoluut torenhoog op #1. Het zal zelfs wel de top 20 van mijn alltime top 100 halen, als het niet de top 10 is.
2 ::
Bon Iver :: Bon Iver
Ik was geen absolute fan van het eerste album. Dat luisterde lekker weg maar was voor mij eigenlijk vooral zo'n relaxed folk-album, niet meer, niet minder. Dit album daarentegen heeft dezelfde sfeer als het eerste maar voegt daar veel haarfijne instrumentale details aan toe. Hierdoor wordt het specialer, mooier en voller en komt dit album met stip op 2.
3 ::
Feist :: Metals
Ik vind dat Feist hele lekkere poppy albums heeft gemaakt, maar ik luisterde uiteindelijk alleen maar naar een paar leuke aparte nummers en niet naar hele albums. Daarvoor vond ik het toch allemaal wat te simpel en wat te weinig gelaagd. Dat ze live echter 10 elementen toevoegt aan haar nummers staat voor mij echter al jaren vast. Dat was meestal niet heel sterk te horen op haar albums maar op Metals komt dit ijzersterk naar voren. De instrumentaties zijn fantastisch, de energie is geniaal en bovenal is het niet meer zo simpel. Feist is voor een donker, minder toegankelijk geluid gegaan en dat komt haar muziek absoluut ten goede. Voor mij een echte uitschieter! En ook de later apart te downloaden extra album-single Pine Moon is een must-listen!
4 ::
Radiohead :: King of Limbs
Ik hou van electronische Radiohead. Dit album raakte mij dus ook meteen en voor mij is het wellicht wel een van de betere Radiohead albums. Het zet een ongelooflijk duistere, melancholische sfeer en het gebruikt all facetten van de muziek die nodig zijn. Als het bovendien ook nog blazers gebruikt om zo'n manier als op Codex en als er extra nummers uitkomen als Butcher en Supercollider komt dit album regelrecht mijn top 5 in. En dat dacht ik al wel na mijn eerste luisterbeurt destijds, en dat is uniek voor Radiohead bij mij!
5 ::
Jonathan Wilson :: Gentle Spirit
Elk jaar bestaat mijn top 5 tenminste uit 1 tip van Cafca. Dit jaar is het Jonathan Wilson. Het is een ontzettend lang album en daardoor af en toe een beetje te langdradig maar er staan zulke gelaagde psychedelische uitgerekte folk-jam nummers op dat dit een instant-klassieker is. Toch moet het album het echt hebben van de wat rockendere nummers als The Way I Feel, Magic Everywhere en Valley of the Silver Moon...want alleen die andere nummers wordt een beetje saai. En dat was live ook zeker te merken waar Jonathan het naliet écht de rocken. Maar in die gevallen is dit ook een perfect chill-album dat op de achtergrond kan draaien.
6 ::
The Mountain Goats :: All Eternals Deck
De beste Mountain Goats tot nu toe, vind ik. (dit jaar is voor mij echt het jaar van de bands die zichzelf overtreffen voor mij...). Het rockt net wat meer dan vorige albums, het is net wat afwisselender en ze zijn net wat experimenteler en ontdekkender dan eerst.
7 ::
Laura Marling :: A Creature I Don't Know
Ook Laura Marling weet zichzelf te overtreffen. Nadat ik het eerste nummer The Muse live uitgevoerd zag worden op Into The Great Wide Open (op internet gezien hoor) was ik meteen verkocht: ik móest dit album hebben. De rest is niet zo goed als dit nummer (wat een van de beste nummers van het jaar is vanwege de heerlijke piano) maar zeker goed genoeg om dit album naar de 7e plaats te stevenen. Sophia, the Beast zijn klassiekers, de rest kabbelt er een beetje tussendoor maar het album is overall een mooi geheel!
8 ::
Nicolas Jaar :: Space Is Only Noise
Toen ik de omschrijving en en recensies van dit album zag (Electronische muziek met jazz-invloeden in de stijl van Radiohead wat the King Of Limbs nog van de troon zou kunnen stoten) wist ik al dat dit een parel van een album ging zijn. En wat heet: dat werd het inderdaad. Het heeft inderdaad de sfeer van KOL maar gelukkig een hele eigen sound en heel wat meer groove. Omdat er ook wat mindere nummers tussen zitten (itt tot KOL) staat het uiteindelijk bij mij wel iets lager in de lijst.
9 ::
Wilco :: The Whole Love
Wilco...Tsja. Ze zijn zeker een van mijn favoriete bands. Ik was dan ook erg benieuwd toen ze aankondigden een album te gaan uitbrenge dat meer in de sfeer zou zitten van de Yankee Hotel Foxtrot tijden, want de laatste albums waren maar wat bleekjes. Toen ik het aanzette en Art of Almost hoorde wist ik het: dit ging het beste album van het jaar worden, ik wist het zeker! In eerste instantie bleef ik dat ook vinden, ook nadat ik het hele album had gehoord. Maar naarmate ik het meer ging luisteren ging ik twijfelen. Het middenstuk is eigenlijk allemaal hetzelfde, geen enkel nummer springt er voor mij echt tussenuit en ook de folk-jam aan het einde One Sunday Morning die ik eerst geniaal vond begon me mateloos te irriteren. Ik snap het niet, maar het album raakte me niet, ook live niet. Echter. Art of Almost staat erop en laat dat nou net een van de beste nummers die ik ooit heb gehoord zijn. Wat een fantastische krautrock, electro en gitaarsolo's bevattende heldensong is dat zeg. Jezus. Waarom waren er niet meer nummers van deze stijl?
Omdat dit nummer toch echt de #1 van het jaar is boost het Wilco toch de top 10 in..anders was het spannend geweest of het de top 20 had gehaald....
10 ::
Eefje de Visser :: De Koek
Eefje
Wat een ongelooflijk fris en fruitig album is de Koek zeg. Het deed me meteen denken aan Roosbeef. En aan Spinvis. Maar Eefje geeft er een jazzy groove aan. Langzame Jazz stamper Verdriet is het hoogtepunt van de langzame nummers, uptempo groovend de Koek mijn favoriet van de snellere nummers. Wat ertussen in zit valt af en toe een beetje in herhaling en is lang niet zo origineel als Hartslag, de Koek, de Stad en Afdwaalt, maar is niet zo saai dat Eefje mijn top 10 niet haalt.
11 ::
Iron & Wine :: Kiss Each Other Clean
12 ::
The Antlers :: Burst Apart
13 ::
Girls :: Father, Son, Holy Ghost
14 ::
Portugal. The Man :: In The Mountain In The Cloud
15 ::
dEUS :: Keep You Close
16 ::
Okkervil River :: I Am Very Far
17 ::
Gillian Welch :: The Harrow & The Harvest
18 ::
My Morning Jacket :: Circuital
19 ::
Spinvis :: Tot Ziens, Justine Keller
20 ::
Avishai Cohen :: Seven Seas
21 ::
Ryan Adams :: Ashes & Fire
22 ::
Fink :: Perfect Darkness
23 ::
Noel Gallagher :: Noel Gallagher's High Flying Birds
24 ::
Tom Waits :: Bad As Me
25 ::
PJ Harvey :: Let England Shake
26 ::
The War On Drugs :: Slave Ambient
26 ::
Stephen Malkmus & the Jicks :: Mirror Traffic
27 ::
The War On Drugs :: Slave Ambient
28 ::
Wild Beasts :: Smother
29 ::
The Decemberists :: The King Is Dead
30 ::
James Blake :: James Blake
31 ::
Thomas Hunter and White China Gold :: White China Gold
32 ::
Bill Callahan :: Apocalypse
33 ::
Bright Eyes :: The People's Key
34 ::
Lisa Hannigan :: Passenger
35 ::
Happy Camper :: Happy Camper
36 ::
Joan as Police Woman :: The Deep Field
37 ::
Amos Lee :: Mission Bell
38 ::
Marike Jager :: Here Comes The Night
39 ::
Washed Out :: Washed Out
40 ::
Kytecrash :: Kytecrash
41 ::
Amatorski :: Tbc
42 ::
Gotye :: Making Mirrors
43 ::
Pien Fieth :: Dance on Time
43 Timber Timbre :: Creep On Creepin' On
[ Bericht 0% gewijzigd door Norrage op 19-12-2011 19:26:34 ]