quote:
Pique en Fabregas hebben hun jeugdopleiding bij Barca genoten.
Villa en Keita zijn utility spelers, vervangbaar en niet de noodzakelijke kern spelers.
Abidal is wel een sterkhouder geworden maar ook niet kern van het elftal, maar hij is samen met Sanchez wel hard aan de deur aan het kloppen om dat wel te worden.
De belangrijkste spelers zijn Puyol, Xavi, Iniesta, Messi, Busquets, Valdez, Pique, allemaal eigen jeugd, en daarbij komen nu Fabregas, Thiago Alcantera, Pedro die daar vlak achter zitten en regelmatig spelen, ook eigen jeugd.
Ik snap echt niet waarom je zo koppig verzet. Dit is een argument wat je niet kunt winnen. Ja, Barca heeft teveel geld weggegooid aan domme aankopen, voornamelijk de spits positie, na het verkopen van Eto'o is volledig fout gegaan, want zowel Zlatan als Villa waren onnodig en te duur, als ze gewoon Eto'o hadden laten staan die de beste spits van Barca is geweest van de afgelopen 10 jaar.
Maar zelfs dan nog, Madrid heeft een nagenoeg volledig elftal bijmekaar gekocht, en dan ga je nog koppig proberen het te relativeren ofzo. Dan ben je echt alleen maar aan het zoeken. Hooguit vind ik het jammer dat wat Barca wel kan, en hier dus niet zoals bij Ajax, of andere clubs is hun beste spelers die ze uit hun jeugdopleiding halen lang genoeg blijven om Europees een factoor te zijn.
En welke ploeg is beter geweest dan in het verleden? En heeft met een soort voetbal wat zo ontzettend veel speldicipline, techniek, durf, en flair, geloof in eigen kunnen word gespeeld op de mat getoverd? Heb je ze gisteren gezien continu door de pressie van Madrid heen voetballen op hun eigen 20 meter van het doel, terwijl er 5 man van madrid je staan op te jagen en je net zo een eerste tegengoal krijgt. Dat is Barca, met je ballen op het hakblok spelen, altijd! Je backs en je centrale verdedigers helemaal doorschuiven tot regelmatig diep op de helft van de tegenstander.
Verdedigers die continu de 1 op 1 situatie niet uit de weg gaan, maar vaak juist opzoeken. Ronaldo krijgt veel meer ruimte van Barca dan Messi dat van Madrid krijgt. Barca gaat altijd uit van eigen kracht.
Ik daag je uit dat te weerleggen.
Dat meer mensen dit niet waarderen vindt ik eerder raar, niet dat er zoveel zouden zijn. Dit is veel moeilijker dan countervoetbal, wat Madrid veel speelt, het is veel meer precisiewerk en afhankelijk van techniek en voetbal intelligentie.
Fisieke kracht, snelheid, en teamwork, als de linies kort houden en als een eenheid verdedigen zijn allemaal makkelijker dan deze speelstijl die ik de bijne geperfectioneerde vorm van totaalvoetbal vind. Een doorontwikkelde vorm van een soort voetbal waar Nederland en Ajax supertrots op mogen zijn dat ze dat hebben geintroduceerd, en supertrots mogen zijn dat de beste ploeg van de wereld dit nu als hun filosofie heeft geadopteerd en er al jarenlang de absolute top mee haalt.