abonnement Unibet Coolblue
  zondag 11 december 2011 @ 17:21:08 #1
348338 SayWhats
Leuk ben ik toch?
pi_105459412
Hi mede Fokkers,

Ik heb woensdag een presentatie en ben nou niet echt goed in presenteren ben vaak erg zenwachtig en wordt vaak rood, bewegen voor de klas etc.
Nu komt het mooie er nog bij het moet in het Engels.
Nou dat is al helemaal mooi als je iets in het Nederlands vergeet dan kun je nog wat verzinnen, maar in het Engels over een onderdeel van de Britse cultuur, dat gaat niet zo erg makkelijk.
Het is vijf minuten dus totaal met zijn tweeen 10 minuten.

Ik ken de presentatie uit mijn hoofd, maar weet uit ervaring dat als ik stress dat het dan niet heel goed gaat, maar als ik van een papiertje aflees gaat het nog minder goed en krijg ik een lager cijfer.

Dus het is pas zondag en heb nu al buikpijn voor de presentatie wie heeft goede tips hiervoor.
Nobody is perfect, i'm nobody.
pi_105459480
Je moet maar zo denken: niemand in de klas boeit die presentatie.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zondag 11 december 2011 @ 17:25:28 #3
256666 leeell
I know you're lonely
pi_105459596
quote:
10s.gif Op zondag 11 december 2011 17:22 schreef MouzurX het volgende:
Je moet maar zo denken: niemand in de klas boeit die presentatie.
dit

en uit je hoofd leren is al helemaal niet slim, je moet weten waar het over gaat, steekwoorden gebruiken en daar een eigen verhaal van maken, veel makkelijker dan dat je wanhopig probeert een voorgeschreven brok tekst er letterlijk in te stampen.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_105459619
Als je het woord voor woord kent, kan dat juist tegen je gaan werken. Beter is als je er zelf een verhaaltje van kan maken. Want bij dat eerste kan je zeg maar 'vast' komen te zitten, als een acteur die zn tekst kwijt is, en als je dan niks kan improviseren, dát is juist het vervelende.

Plus als je het zelf zo moet vertellen in plaats van een vaste tekst, klinkt het ook tien keer natuurlijker
  zondag 11 december 2011 @ 17:26:05 #5
348338 SayWhats
Leuk ben ik toch?
pi_105459628
quote:
2s.gif Op zondag 11 december 2011 17:25 schreef leeell het volgende:

[..]

dit

en uit je hoofd leren is al helemaal niet slim, je moet weten waar het over gaat, steekwoorden gebruiken en daar een eigen verhaal van maken, veel makkelijker dan dat je wanhopig probeert een voorgeschreven brok tekst er letterlijk in te stampen.
Maar ik moet over de historie praten dus jaren, namen etc.

Meestal kan ik er trouwens wel een eigen verhaal van maken maar bijvoorbeeld een organisatie die drie keer van naam is veranderd is wel moeilijk te onthouden.
Nobody is perfect, i'm nobody.
  zondag 11 december 2011 @ 17:26:57 #6
256666 leeell
I know you're lonely
pi_105459671
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 17:26 schreef SayWhats het volgende:

[..]

Maar ik moet over de historie praten dus jaren, namen etc. kennen.
nou, dat leren maar het verhaal eromheen gewoon zelf formuleren
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  zondag 11 december 2011 @ 17:27:47 #7
348338 SayWhats
Leuk ben ik toch?
pi_105459709
quote:
2s.gif Op zondag 11 december 2011 17:26 schreef leeell het volgende:

[..]

nou, dat leren maar het verhaal eromheen gewoon zelf formuleren
Denk niet dat het lukt door de stress.
Nobody is perfect, i'm nobody.
pi_105459853
Zorg dat je genoeg van het ondewerp af weet (lezen, lezen, lezen, lezen) en leer een presentatie NOOIT, maar dan ook NOOIT helemaal uit je hoofd. De klas zit al niet op je te wachten en als je dan ook nog als een soort van robot je spreekbeurtje op gaat dreunen en bij het minste of geringste van je apropos raakt is het helemaal lachwekkend/om te huilen *

*doorstrepen of je het positief of negatief wilt zien dat je faalt.
Ja doei.
pi_105459946
Drank- en drugstips mogen achterwege blijven :) :*
Ja doei.
  zondag 11 december 2011 @ 18:07:22 #10
323372 DikBoek
Ook lekker met kaas.
pi_105461107
Net zo lang oefenen (en dan bedoel ik gewoon echt hardop, in je eigen kamer) tot je het gevoel hebt dat je nu al voor de zoveelste keer hetzelfde verhaal staat te vertellen, en het op automatische piloot zou kunnen. Nu moet je dat laatste niet doen, daar wordt je verhaal niet beter van, maar je moet wel zo lang oefenen.
Het is een presentatie van 5 min, dus in een half uur doe je hem 6 keer. Voel je je een stuk beter.
Soms kan het zelfs helpen je voordat je gaat oefenen alvast even de setting voor te stellen etc, dan wordt je al plaatsvervangend zenuwachtig, en oefen je beter. Maar volgens mij is dat hier niet nodig :)

Ik moet zelf nogal eens achter een katheder speechen, en sta opvallend vaak de dag tevoren vanachter mijn strijkplank tegen mijn dartboard aan te praten. Maar ja, ik strijk dan ook altijd mijn overhemd de dag voor mijn presentatie.
Maar laten we wel wezen, dat was natuurlijk al lang duidelijk.
  zondag 11 december 2011 @ 18:09:53 #11
323372 DikBoek
Ook lekker met kaas.
pi_105461177
En dat wat motorbloempje zegt.
Maar laten we wel wezen, dat was natuurlijk al lang duidelijk.
  zondag 11 december 2011 @ 18:22:45 #12
348338 SayWhats
Leuk ben ik toch?
pi_105461613
Ik oefen vaak onder de douche
Nobody is perfect, i'm nobody.
pi_105478401
Whatever floats your soap!
Ja doei.
  maandag 12 december 2011 @ 00:07:43 #14
302853 themole
graaft totaal door.
pi_105478699
Tip 1: zenuwen voor presentaties leer je het beste af door het te doen. Vroeger was ik ook vaak zenuwachtig. Nu geef ik vaak presentaties voor grotere zalen dan de middelbare school zonder zenuwachtig te zijn. Gewoon omdat ik nu geoefend ben.

Tip 2 is leer niet alles uit je hoofd, als je dan wat vergeet ga je nadenken over wat je had willen zeggen en ga je stotteren. Denk alleen na over wat je in hoofdlijnen gaat zeggen in welke volgorde. Oefen 1 a 2 keer om te zien hoe het loopt en het komt wel goed.
Niet altijd serieus
pi_105479540
Verdiep je eerst in het onderwerp, (in het Engels, doe research etc in het Engels, niet in het Nederlands. Dit voorkomt dat je de vertaling van bepaalde woorden vergeet e.d.) zorg je, bijvoorbeeld op msn als jij je daar comfortabel voelt, aan iemand een heel verhaaltje kan lullen, in het Engels, over het onderwerp (met zo min mogelijk aantekeningen en steekwoorden, hoeft geen gestructureerd iets te zijn, vertel gewoon wat je erover weet.) en als je dat eenmaal kunt ga je structuur aanbrengen in je presentatie. Wat vertel je eerst, wat vind je moeilijk om te onthouden en kun je in de presentatie zetten of eventueel op een blaadje of je hand schrijven.

Compleet uit je hoofd leren gaat echt je ondergang worden. Als je dan dichtslaat door de zenuwen dan is het helemaal klaar. Bovendien is dat nog saaier om naar te luisteren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')