abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Sport zondag 1 januari 2012 @ 19:40:57 #226
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_106284532
quote:
11s.gif Op zondag 1 januari 2012 19:38 schreef Olga het volgende:

[..]

:o En die data had je op internet gevonden?
Nee die had ik al eerder aan oma en opa gevraag, maar die kenden de geboortenamen niet. Dus tante "Tinie" is eigenlijk Christina Wilhelmina. Maar dat soort dingen weten zij dan niet. :P En een oom van mijn moeder was bijvoorbeeld niet op 16 maart jarig maar op 18 maart. _O-
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  Redactie Frontpage / Sport zondag 1 januari 2012 @ 19:44:19 #227
54593 crew  Olga
Cheese
pi_106284646
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 19:40 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Nee die had ik al eerder aan oma en opa gevraag, maar die kenden de geboortenamen niet. Dus tante "Tinie" is eigenlijk Christina Wilhelmina. Maar dat soort dingen weten zij dan niet. :P En een oom van mijn moeder was bijvoorbeeld niet op 16 maart jarig maar op 18 maart. _O-
ah ok :D

Dan is het maar goed dat je het kon verifiëren ;)
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_106285473
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 19:40 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Nee die had ik al eerder aan oma en opa gevraag, maar die kenden de geboortenamen niet. Dus tante "Tinie" is eigenlijk Christina Wilhelmina. Maar dat soort dingen weten zij dan niet. :P En een oom van mijn moeder was bijvoorbeeld niet op 16 maart jarig maar op 18 maart. _O-
LOL ik ken dat. Ik had een oudtante die van iedereen de naam van een bekende heks had gekregen en toen ik een keer vroeg 'maar was dan d'r echte naam' is er toch zeker een uur heftig over gediscussieerd onder de jongere familieleden :P

Nog wat spannends gevonden in het Amsterdamse archief, Natalie?
pi_106287144
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 20:05 schreef Jill-RMC het volgende:

Nog wat spannends gevonden in het Amsterdamse archief, Natalie?
Wel geweest, maar toen waren ze net dicht :')
M'n man en ik hadden het idee opgevat om gisteren te gaan nadat we bij de bios waren geweest. Had nog op de website gekeken en wist niet beter dan dat ze gewoon tot 17.00 uur open zouden zijn. Stonden we daar om 16.05 uur (gewoon echt náást de glazen muur. Kon de microfishes zowat zien) en werden we tegengehouden door een bewaker met de melding: "Oudjaarsdag, dus 16.00 uur dicht."
Damn :')

Nou ja, dinsdag is ie weer open en ben ik 's middags vrij.

In de categorie 'familieleden weten de feitjes ook niet' ben ik al enkele jaren in een 'bittere' discussie verwikkeld met m'n oma, die stug blijft volhouden dat haar (volle) neef een oom van haar kinderen is. Ik krijg haar maar niet aan het verstand dat dat alleen zo zou zijn als hij niet haar neef, maar haar broer was.
Gezien het vroeger kennelijk redelijk normaal was om iedereen in je familie (die net even wat ouder was) 'oom' of 'tante' te noemen, houd ik me tegenwoordig in als ik bij oma op bezoek ben en het gesprek op de stamboom wordt gebracht. Maar een vage oude gewoonte vind ik het wel.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Redactie Sport zondag 1 januari 2012 @ 20:44:10 #230
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_106287304
Ik ga dinsdag maar eens langs Utrecht. Ik ben nu wel eens benieuwd wat er allemaal klopt en wat niet. :P
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_106287516
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 20:44 schreef DeLuna het volgende:
Ik ga dinsdag maar eens langs Utrecht. Ik ben nu wel eens benieuwd wat er allemaal klopt en wat niet. :P
Spannend! Laat weten hoe het ging :)
(Ben nog nooit naar 't archief in Utrecht geweest. Ben benieuwd)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_106288338
Ben toevallig net ff aan het spitten in aktes van Utrecht en als dat een indicatie is hoe goed geordend en makkelijk vindbaar stukken zijn dan wens ik je veel sterkte toe ;)

Was even oude aantekeningen - data en namen die ik her en der een keer ben tegengekomen - en vond een huwelijk waar ik nu ook de juiste persoon bij denk te hebben uit mijn stamboomgegevens en dat wilde ik dus ff checken.
pi_106398385
Net naar het stadsarchief in Amsterdam geweest. En het is zó leuk om te vermoedens bevestigd te zien. Ik kan nu de familie van mijn vader er moeder aan elkaar koppelen! (Geen directe voorouders van m'n ouders, hoor, maar een verre neef/nicht van beide families is destijds met elkaar getrouwd)

Tara, ik had helaas je gegevens niet bij me, dus ik hem niet voor je kunnen kijken. Wel heb ik gekeken of de dtb-gegevens die je zoekt makkelijk toegankelijk zijn. Alles staat op microfiche. Ongeveer het eerste wat je ziet bij binnenkomst. Als ik nog eens ga hoop ik dat ik de boel wel bij me heb en dan ga ik voor je kijken.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 4 januari 2012 @ 16:14:54 #234
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_106400371
Ach, het had ook absoluut niet gehoeven. Bedankt voor kijken naar toegankelijkheid. Ik zal eens kijken wanneer ik een trip Amsterdam kan doen :)
Evenals Utrecht, want die fam. Bosch en Morison blijft ook intrigerend
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_106406829
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 20:40 schreef Natalie het volgende:

In de categorie 'familieleden weten de feitjes ook niet' ben ik al enkele jaren in een 'bittere' discussie verwikkeld met m'n oma, die stug blijft volhouden dat haar (volle) neef een oom van haar kinderen is. Ik krijg haar maar niet aan het verstand dat dat alleen zo zou zijn als hij niet haar neef, maar haar broer was.

Dit snap ik niet.. Het is toch al eeuwen zo dat een neef ook oom genoemd wordt van de kinderen van zijn neef of nicht ?
Er bestaan geen officiele regels over het oomschap door de staat, van Dale of gezaghebbend instituut.. opgesteld.
Je moet het doen met de algemene mening van de mensen. En dan heeft je oma gelijk
Zover ik weet is dat tegenwoordig nog zo? Mis ik iets ?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 4 januari 2012 @ 19:11:00 #236
54593 crew  Olga
Cheese
pi_106407335
Twee kleine doorbraakjes hier. Heel toevallig kwam ik op de gegevens van de lievelingstante- van mijn vader. Die is al ruim 20 jaar dood maar had weinig gegevens over haar kinderen. Die vond ik bij toeval.

En ik heb de begraafplaats in Australië gevonden waar de broer van mijn opa is begraven en weet nu ook de datum wanneer hij is begraven.
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_106407423
Natuuuuuuuurlijk bestaat er wel zoiets als een oom. Van Dale zegt ook dat dit een 'broer van vader of moeder' is. Zoiets vreemds als je nu zegt, heb ik nog nooit gehoord, Bluesdude. Je weet toch het verschil tussen een oom en een neef wel?

Je hebt oom/tantes (de broers/zussen van je ouders + hun echtgeno(o)t(e) en je hebt ook oudooms- en tantes. Dat zijn de broers/zussen van je grootouders en hun echtgeno(o)t(e). En suikeroom, maar da's heel wat anders ;)

In de de door mij beschreven situatie is de meest juiste omschrijving qua familie relatie: achterneef/achternicht. In 't Engels sowieso een 'cousin' met graad. Nergens geen oom te bekennen. En als ie nu nog veel ouder was dan de kinderen in kwestie dan kan ik me (gezien het respect dat vroeger nog was voor oudere familieleden) een 'oom' nog wel voorstellen. Maar in de familierelatie is ie absoluut geen oom.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_106407724
quote:
14s.gif Op woensdag 4 januari 2012 19:11 schreef Olga het volgende:
Twee kleine doorbraakjes hier. Heel toevallig kwam ik op de gegevens van de lievelingstante- van mijn vader. Die is al ruim 20 jaar dood maar had weinig gegevens over haar kinderen. Die vond ik bij toeval.
Da's nooit toeval: deze moest je eens vinden. Blij dat het eindelijk gelukt is! :)

quote:
En ik heb de begraafplaats in Australië gevonden waar de broer van mijn opa is begraven en weet nu ook de datum wanneer hij is begraven.
Well done!
Heb je nog meer familie daar? Heeft hij kinderen enzo?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 4 januari 2012 @ 19:27:43 #239
54593 crew  Olga
Cheese
pi_106408177
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 19:13 schreef Natalie het volgende:
Natuuuuuuuurlijk bestaat er wel zoiets als een oom. Van Dale zegt ook dat dit een 'broer van vader of moeder' is. Zoiets vreemds als je nu zegt, heb ik nog nooit gehoord, Bluesdude. Je weet toch het verschil tussen een oom en een neef wel?

Je hebt oom/tantes (de broers/zussen van je ouders + hun echtgeno(o)t(e) en je hebt ook oudooms- en tantes. Dat zijn de broers/zussen van je grootouders en hun echtgeno(o)t(e). En suikeroom, maar da's heel wat anders ;)

In de de door mij beschreven situatie is de meest juiste omschrijving qua familie relatie: achterneef/achternicht. In 't Engels sowieso een 'cousin' met graad. Nergens geen oom te bekennen. En als ie nu nog veel ouder was dan de kinderen in kwestie dan kan ik me (gezien het respect dat vroeger nog was voor oudere familieleden) een 'oom' nog wel voorstellen. Maar in de familierelatie is ie absoluut geen oom.
Eens
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 4 januari 2012 @ 19:28:45 #240
54593 crew  Olga
Cheese
pi_106408239
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 19:19 schreef Natalie het volgende:

[..]

Da's nooit toeval: deze moest je eens vinden. Blij dat het eindelijk gelukt is! :)

[..]

Well done!
Heb je nog meer familie daar? Heeft hij kinderen enzo?
Volgens iemand die meer ingangen in Australie heeft zou er nog een zoon in 1972 in Australie wonen. Iig iets om uit te zoeken
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_106408323
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 19:13 schreef Natalie het volgende:
Natuuuuuuuurlijk bestaat er wel zoiets als een oom. Van Dale zegt ook dat dit een 'broer van vader of moeder' is. Zoiets vreemds als je nu zegt, heb ik nog nooit gehoord, Bluesdude. Je weet toch het verschil tussen een oom en een neef wel?

Je hebt oom/tantes (de broers/zussen van je ouders + hun echtgeno(o)t(e) en je hebt ook oudooms- en tantes. Dat zijn de broers/zussen van je grootouders en hun echtgeno(o)t(e). En suikeroom, maar da's heel wat anders ;)

In de de door mij beschreven situatie is de meest juiste omschrijving qua familie relatie: achterneef/achternicht. In 't Engels sowieso een 'cousin' met graad. Nergens geen oom te bekennen. En als ie nu nog veel ouder was dan de kinderen in kwestie dan kan ik me (gezien het respect dat vroeger nog was voor oudere familieleden) een 'oom' nog wel voorstellen. Maar in de familierelatie is ie absoluut geen oom.
Klopt. Maar idd ze noemden iedereen te pas en te onpas oom. Zelfs al zijn ze geen familie, maar vrienden dan is het voor de kids nog altijd Ome Nico ofzo.
pi_106409022
Gelukkig tegenwoordig niet meer. Tenminste, niet in mijn omgeving :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_106412339
Ik kom op Familysearch.org een 'Geijlvoet' tegen :')
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Redactie Sport woensdag 4 januari 2012 @ 20:59:34 #244
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_106412982
Een oom van mijn vriend is ook bezig met de stamboom _O_ Mochten we dus ooit gaan trouwen dan kunnen we ze gewoon samenvoegen _O_
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_106414949
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 19:13 schreef Natalie het volgende:
Natuuuuuuuurlijk bestaat er wel zoiets als een oom. Van Dale zegt ook dat dit een 'broer van vader of moeder' is. Zoiets vreemds als je nu zegt, heb ik nog nooit gehoord, Bluesdude. Je weet toch het verschil tussen een oom en een neef wel?

Ik snap wel wat je redenering is, maar zo ben ik het niet gewend en zo ben ik het nauwelijks tegengekomen is. Ik weet niet beter of een neef van een van de ouders is ook een oom voor een kind, net als een broer. Mijn ouders hadden neven die gewoon oom werden genoemd door mijn generatie broers, zusters, neven en nichten.
Nu ben ik 50 en kennelijk is er de laatste jaren een andere gedachte over het oomschap ontstaan? Van mij mag je je eigen definitie volgen, maar je oma zegt gewoon een opvatting die zover ik weet vroeger heel algemeen was. Voor mij is het nog steeds algemeen, het meest voorkomend.
pi_106416654
Iemand 'oom' noemen zoals men dat vroeger deed (omdat de families toen vaak zo groot waren dat je door de bomen het bos niet meer zag) is heel begrijpelijk. En dat is waarschijnlijk ook precies waarom mijn oma dat deed. Daar heb je waarschijnlijk gelijk in :)

Maar een feitelijke oom (gekeken naar hoe personen verwant zijn, dus) en daarnaast ook alle andere verwantschappen binnen de stamboom, die noem ik zoals ze eigenlijk benoemd horen te worden. Volgens jouw (en oma's) redenering kan ik anders wel de halve stamboom 'oom/tante' gaan noemen. En dan snapt niemand er meer wat van.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_106419705
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:16 schreef Natalie het volgende:
I
Maar een feitelijke oom (gekeken naar hoe personen verwant zijn, dus) en daarnaast ook alle andere verwantschappen binnen de stamboom, die noem ik zoals ze eigenlijk benoemd horen te worden.
"benoemd horen te worden" schrijf je.
Volgens welke normen en van wie ? Uitgaande wat het meest als norm gold in de volksmond:
voor mij was en is de overheersende norm dat een neef van de ouders ook een oom is.
Niet een kwestie van zomaar 'noemen". Maar net zo'n heuse bloedverwante oom.
Ik zou wel willen weten hoe andere fokkers dit altijd gezien hebben
  Redactie Sport woensdag 4 januari 2012 @ 23:24:57 #248
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_106419876
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 23:21 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

"benoemd horen te worden" schrijf je.
Volgens welke normen en van wie ? Uitgaande wat het meest als norm gold in de volksmond:
voor mij was en is de overheersende norm dat een neef van de ouders ook een oom is.
Niet een kwestie van zomaar 'noemen". Maar net zo'n heuse bloedverwante oom.
Ik zou wel willen weten hoe andere fokkers dit altijd gezien hebben
Een neef van mijn moeder word hier gewoon altijd bij zijn voornaam genoemd. Die noemen wij geen oom ofzo. Ik wist helemaal niet dat dit gebruikelijk was. Ook in MyHeritage staat er 'Neef van moeder'.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_106429319
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 18:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dit snap ik niet.. Het is toch al eeuwen zo dat een neef ook oom genoemd wordt van de kinderen van zijn neef of nicht ?
Er bestaan geen officiele regels over het oomschap door de staat, van Dale of gezaghebbend instituut.. opgesteld.
Je moet het doen met de algemene mening van de mensen. En dan heeft je oma gelijk
Zover ik weet is dat tegenwoordig nog zo? Mis ik iets ?
De Van Dale zegt ook gewoon:

quote:
oom de; m -s; -pje broer van vader of moeder: ~ Piet
Vind het een beetje een nutteloze discussie imo. In sommige families wordt gewoon iedereen een oom genoemd, die dat volgens de officiële betekenis van het woord (dus broer van vader of moeder) eigenlijk niet was. Soit.
pi_106441556
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 09:48 schreef Jill-RMC het volgende:

[..]

De Van Dale zegt ook gewoon:
Van Dale is geen encyclopedie en men maakt ook geen definities van begrippen.
Men registreert slechts in welke betekenis een woord gebruikt wordt.

[..]

quote:
Vind het een beetje een nutteloze discussie imo. In sommige families wordt gewoon iedereen een oom genoemd, die dat volgens de officiële betekenis van het woord (dus broer van vader of moeder) eigenlijk niet was. Soit.
In een genealogie-context is het ook interessant te weten wat men vroeger en nu in het algemeen onder het begrip oom verstaat.
Zover ik weet, het heel mijn leven al begreep, is het ook altijd algemeen geweest om neven van de ouders als oom te beschouwen.
Welke officiele betekenis van het het woord is er ?
Er is geen instantie die dat bepaalt... wat rest is vaststellen wat men in het algemeen denkt. Die is dan de meest aangewezen 'officiële instantie'.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')