Voor iedereen die zit te wachten op de douane:
• Op
08-11 bestelling gedaan bij BiC, dezelfde dag nog zegt BiC 'dispatched'.
• Op
11-11 vermelding
'Posting' in de Chinese tracker.
• Op
12-11 arrival at transit office of exchange
• Op
13-11 gaat hij in de vlieger (
departure from outward office of exchange).
• Op
17-11 komt mijn pakket aan bij de NL-douane (
arrival at inward office of exchange).
• Op
21-11 krijgt hij vervolgens een 3S nummer (
zending is aangemeld en wordt volgbaar) en wordt er een briefje naar mij gestuurd door PostNL met de vraag om info (melding:
Inklaring niet afgerond. Info verzoek naar klant verstuurd. In deze brief staat ook het 3S nummer, schrijf die op/voer die in, want je Chinese tracker krijgt een stuk minder info).
• Op
25-11 lees en beantwoord ik die met omschrijving en waarde (en een bijgevoegde afdruk van Paypal-emailtje, met neonroze markeerstift het eurobedrag duidelijk gemaakt zodat ze me niet de dollars gaan tellen).
• Op
01-12 staat er bij het betreffende 3S nummer een remboursbedrag op de tracktrace site en wordt hij opnieuw aangemeld (
zending is aangemeld en wordt volgbaar).
• En op
02-12 eindelijk,
chauffeur is onderweg.
Afgeleverd! (Betalen moet dus aan de deur, rembours he.)
Wat je moet betalen:
http://www.postnl.nl/voorthuis/pakketten/pakketuithetbuitenland/In mijn geval gaat het om een tablet uit een 'niet-EU land' van ¤22 tot ¤150, dus ik betaal 19% omzetbelasting. Het was een gewone zending, dus de inklaringskosten van 12,50 zijn op mij van toepassing.
Op de basisschool leerden we, voor een tablet van $60, eerst omrekenen naar euro's. Laten we voor het gemak zeggen, omgerekend ¤50. (Dit bedrag staat op je paypal factuur als het goed is.) Dus 0,19 x 50 = ¤9,50. Daar komt 12,50 inklaringskosten bij, 12,50 + 9,50 = ¤22 betalen aan de postbode.
Het gaat om een 10" tablet met GPS van BiC. Waarschijnlijk eruit gevist omdat BiC er nogal duidelijk op heeft gezet dat het een tablet met GPS is, terwijl ik nadrukkelijk heb gevraagd om op te letten dat de douane het er niet tussenuit gaat vissen... Dit is mijn eerste onderschepping trouwens, aantal bestellingen dat ik erop heb zitten loopt zeker in de honderden en ik bestel al zeker sinds 2008 bij de Chinees.
Om een indicatie te geven van het verloop van een 'onderschepping'. Er wordt nogal vaak naar gevraagd namelijk en nu kan iedereen linken naar mijn post in plaats van de moeite te moeten doen om het weeeeer te moeten uitleggen. Ik hoop in elk geval dat ik dit soort posts niet te vaak hoef te doen!
[ Bericht 7% gewijzigd door R2cksson op 02-12-2011 12:24:14 ]
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."