abonnement Unibet Coolblue
pi_104929176
Situatie:

Ik was al een tijdje aan het rondkijken voor een nieuwe monitor. Vrijdag de knoop doorgehakt en bij Webshop mijn nieuwe monitor gekregen. Ik merkte al snel dat er een defect aan zat. Als ik recht voor het scherm zat was de onderste helft van het scherm lichter dan de bovenste helft. Is niet heel duidelijk merkbaar maar ik vond het in ieder geval storend. Het was het beste te zien door een wit venster van onder naar boven te slepen, van onder naar boven werd het steeds iets donkerder. Uiteraard heb ik hem teruggebracht, geld teruggekregen en verder niets aan de hand.

Toen ik zaterdag in de buurt van winkel was, ben ik daar langsgegaan en ze hadden hetzelfde scherm op voorraad en ik besloot het nog een kans te geven. Ik legde bij het bestellen duidelijk aan de verkoper uit wat het probleem was bij het eerste scherm van webwinkel, en ik vroeg hem voor de zekerheid of ik deze maandag gewoon terug kon brengen als ik weer hetzelfde probleem zou merken. Thuis aangekomen was het inderdaad hetzelfde, waarschijnlijk zit het in het product zelf en stoor ik me er aan, helaas.

Dus ik vanochtend met monitor en al weer terug. Bijna een half uur gewacht bij de klantenservice tot ik aan de beurt was. Ik heb het probleem uitgelegd en zei dat ik mijn geld terug wilde aangezien ik niet voor een derde keer de gok wil nemen etc. De medewerker pakte het scherm uit, controleerde het op krassen e.d. en nam hem mee naar achter om te testen.

Even later komt hij terug en zegt dat ze geen defecten hebben kunnen vinden. Dus ik zeg dat je het ook niet echt snel merkt als je het even 2 minuten test, maar goed. Ik verwachtte de vraag: 'wilt u het product ruilen of wilt u uw geld terug?' Maar die kwam niet, hij pakte alles weer in en gaf het aan mij, met de bon en testresultaten en zei dat hij verder niks kon doen. Ik stond met mijn mond open..

Ik zeg dat ik zaterdag bij het bestellen nog een bevestiging heb gekregen dat ik het terug mag komen brengen als het me niet bevalt. Ik kreeg als antwoord "ja daar hebben wij nu niks aan, als een product geen defecten heeft kunnen wij het niet terugnemen"..

Dus ik nog een keer doorvragen maar zonder succes. Thuisgekomen meteen gebeld en gevraagd naar iemand die wat hoger staat dan de mensen achter de balie. Maar ook daar geen geluk, "geen mogelijkheid tot inruilen voor andere producten en ook geen geld terug".

Consuwijzer heb ik ook gebeld om te vragen wat mijn rechten zijn als consument. Klachtbrief sturen zou de volgende stap moeten zijn aldus de medewerkster. Dus daar ga ik me maar eens over buigen.. Ik voel me flink genaaid, door een winkel die ik al jarenlang trouw ben als het op hardware aan komt.

Nu ben ik het volgende artikel/wet tegen gekomen:

http://www.internetkassa.(...)le-eu-lidstaten.html

quote:
De nieuwe retourtermijn is overigens voor zowel online als offline bestellingen in een fysieke winkel.
Samenvatting: verkoper vertelt mij dat ik product mag terugbrengen als ik er ontevreden mee ben, klantenservice weigert vervolgens het product terug te nemen.

Iemand suggesties?

Volgende stap die ik ga ondernemen is vanavond bellen en refereren naar bovenstaande wet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjeen op 28-11-2011 20:51:37 ]
pi_104929429
Bij -weg-? Ik dacht dat dit toch wel een betrouwbare toko was. Sterker nog, ik bestelde meestal liever bij -weg-dan andere winkels ondanks dat deze soms een paar euro's duurder was. Maar goed, bedankt voor de waarschuwing, dan maak ik voortaan de concurrentie wel blij :7

Ik zou inderdaad gewoon die brief sturen als ik jou was. Vergeet hem niet aangetekend te versturen, voordat straks het verhaaltje "tja, sorry, die hebben wij niet ontvangen" wordt geretourneerd nadat de termijn is verstreken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sjeen op 28-11-2011 20:52:06 ]
pi_104929555
Jij hebt de monitor niet besteld, maar direct gekocht en meegenomen. Ergo de wet kopen op afstand gaat hier niet op.

Je kunt -weg- aanspreken op misleiding omdat de verkoper jou de monitor heeft verkocht met de specifieke toezegging dat je deze kon terugbrengen. Dáár zou ik het op gooien.

[ Bericht 4% gewijzigd door Sjeen op 28-11-2011 20:52:23 ]
dag
pi_104929612
Heel simpel, koop je iets in de winkel geldt de regel 'koop is koop'. Volgens de wet heb je geen mogelijkheid tot retourneren. Echter, als een product een defect vertoond heb je wel recht op een juist functionerend product en dient de winkel dat voor je op te lossen.

Je kunt hier dus proberen door middel van een klachtenbrief dat je verkeerd bent ingelicht en dat je je geld terug eist. Anders dien je het te gooien op het feit dat het product niet naar behoren werkt en zullen ze je een degelijk product dienen te leveren. Dan snap ik alleen niet dat de medewerker geen defect zag en jij wel. Je zou contact kunnen opnemen met de fabrikant om te vragen of er bekende problemen met desbetreffende schermen.
  maandag 28 november 2011 @ 17:44:33 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_104929635
Dit was toch geen koop op afstand?
The love you take is equal to the love you make.
pi_104929677
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 17:44 schreef Lienekien het volgende:
Dit was toch geen koop op afstand?
Precies, die link in de OP is dan ook niet relevant.
  maandag 28 november 2011 @ 17:46:52 #7
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_104929730
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 17:32 schreef SanderH86 het volgende:
... Ik voel me flink genaaid, door een winkel die ik al jarenlang trouw ben als het op hardware aan komt.
...
Al jaren trouw als het op hardware aankomt?
Aan het begin van je post had je nog een monitor besteld bij Webwinkel?

[ Bericht 2% gewijzigd door Sjeen op 28-11-2011 20:52:57 ]
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_104929799
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 17:46 schreef Helpmefok het volgende:-weg-
beter als menig ander bedrijf :Y

@TS: geen koop op afstand dus daar kan je niks uithalen zoals eerder gezegd.. je kan idd hooguit gaan gooien op het feit dat mondeling is "afgesproken" dat je hem terug kon brengen

[ Bericht 10% gewijzigd door Sjeen op 28-11-2011 20:53:18 ]
pi_104929921
Wettelijk gezien heeft TS niet echt een poot om op te staan omdat het gewoon een koop is niet besteld op afstand zoals hier al een paar keer vermeld.

Maar als de verkoper hem gewoon toezegt: Ja, U mag hem gewoon terugbrengen als dit (d)effect zich voordoet. Dat is toch gewoon een concrete afspraak? Waar hij rechten uit kan halen?

*Enig nadeel lijkt me, bewijs het maar eens.
  Donald Duck held maandag 28 november 2011 @ 17:52:46 #10
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_104929929
Wettelijk gezien is er inderdaad geen absoluut recht op geld retour. Maar als de winkel zoiets wel toezegt, leggen ze zichzelf wel die verplichting op dacht ik.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_104929957
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 17:52 schreef Kandijfijn het volgende:
Wettelijk gezien heeft TS niet echt een poot om op te staan omdat het gewoon een koop is niet besteld op afstand zoals hier al een paar keer vermeld.

Wettelijjk gezien hebben we hier een nieuwe wet die de oude nederlandse vervangt als ge de link had gelezen.
pi_104929962
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 17:52 schreef Kandijfijn het volgende:
Wettelijk gezien heeft TS niet echt een poot om op te staan omdat het gewoon een koop is niet besteld op afstand zoals hier al een paar keer vermeld.

Maar als de verkoper hem gewoon toezegt: Ja, U mag hem gewoon terugbrengen als dit (d)effect zich voordoet. Dat is toch gewoon een concrete afspraak? Waar hij rechten uit kan halen?

*Enig nadeel lijkt me, bewijs het maar eens.
Misschien heeft TS de medewerker verkeerd begrepen en kon hij alleen ruilen indien er een defect was.
pi_104930004
Overigens geldt dus die nieuwe wet ook voor dingen die je in een fysieke winkel koopt maar niet kan zien zoals ik het lees. Ik neem aan dat ze zo'n monitor wel op display hebben in die winkel en dus lijkt me dat je geen recht op restitutie hebt omdat het niet bevalt.
pi_104930011
quote:
10s.gif Op maandag 28 november 2011 17:53 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Wettelijjk gezien hebben we hier een nieuwe wet die de oude nederlandse vervangt als ge de link had gelezen.
en als jij de link had gelezen had je deze reactie niet hoeven te plaatsen aangezien het niets toevoegt (de wet gaat immers over kopen op afstand)
pi_104930022
quote:
10s.gif Op maandag 28 november 2011 17:53 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Wettelijjk gezien hebben we hier een nieuwe wet die de oude nederlandse vervangt als ge de link had gelezen.
quote:
De nieuwe regels houden in dat consumenten binnen Europa goederen die ze gekocht hebben op afstand of niet hebben kunnen zien voor ze de koop afsloten, binnen 14 dagen mogen retourneren ongeacht de reden. De verkoper is dan verplicht het volledige aankoopbedrag terug te geven.
TS had een onderzoeksplicht in de winkel. Daarom is de wet koop op AFSTAND niet van toepassing :s)
dag
  maandag 28 november 2011 @ 17:56:18 #16
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_104930028
quote:
10s.gif Op maandag 28 november 2011 17:53 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Wettelijjk gezien hebben we hier een nieuwe wet die de oude nederlandse vervangt als ge de link had gelezen.
En als gij de link had gelezen, dan staat daar nog steeds met koeieletters dat het om Koop op Afstand gaat.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_104930037
quote:
10s.gif Op maandag 28 november 2011 17:53 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Wettelijjk gezien hebben we hier een nieuwe wet die de oude nederlandse vervangt als ge de link had gelezen.
Zoals ik de nieuwe wet heb begrepen gaat het over een bestelling in een fysieke winkel, niet over een koop in een winkel.
  maandag 28 november 2011 @ 18:14:55 #18
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_104930638
De manier van verkopen is niet zoals je bij bijv. de mediamarkt wat koopt hoor.

Voor wie niet bekend is. Je trekt een nummertje (drukke klerezooi altijd), als die voorbij komt ga je naar een balie, en daar geef je je NAW en dan je zegt ik wil artikel X, dan komt dat weer later van een lopende band bij een andere balie waar je betaald.

Je kan het artikel dus niet zien of bekijken voor je het koopt, behalve op de website en een beperkte selectie in de winkel waar zeker niet alle (misschien 2 of 3%? ) artikelen uitgestald staan.

Gezien de strekking van de wet koop op afstand, of niet hebben kunnen zien voor ze de koop afsloten vind ik dat TS hier wel gelijk heeft. Je kan de monitor ook niet daar meteen aansluiten voor je hem betaald. Echter is gelijk hebben en krijgen, zeker bij die opgeschoten 'ik ben belangrijk' pubers bij die klantenservice balie daar, niet zo 1 2 3 gedaan. In een civile procedure wint TS wel als hij de boel goed onderbouwd, maarja, kosten - baten plaatje.

Een gepeperde, goed onderbouwde email, naar de juiste persoon binnen het management van de lokale vestiging kan hier mogelijk nog wel wat betekenen. En dan niet meteen met de politie of advocaten gaan dreigen ;)

Probleem van TS is mogelijk een brakke CCFL, misschien dat langer aanstaan het probleem verminderd, of juist verergerd. In het ene geval is da mooi, het andere kan je natuurlijk garantie claimen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sjeen op 28-11-2011 20:54:53 ]
Dum de dum
pi_104930705
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 18:14 schreef Fe2O3 het volgende:
De manier van verkopen is niet zoals je bij bijv. de mediamarkt wat koopt hoor.

Voor wie niet bekend is. Je trekt een nummertje (drukke klerezooi altijd), als die voorbij komt ga je naar een balie, en daar geef je je NAW en dan je zegt ik wil artikel X, dan komt dat weer later van een lopende band bij een andere balie waar je betaald.

Je kan het artikel dus niet zien of bekijken voor je het koopt, behalve op de alternate website en een beperkte selectie in de winkel waar zeker niet alle (misschien 2 of 3%? ) artikelen uitgestald staan.

Gezien de strekking van de wet koop op afstand, of niet hebben kunnen zien voor ze de koop afsloten vind ik dat TS hier wel gelijk heeft. Je kan de monitor ook niet daar meteen aansluiten voor je hem betaald. Echter is gelijk hebben en krijgen, zeker bij die opgeschoten 'ik ben belangrijk' pubers bij die klantenservice balie daar. In een civile procedure wint TS mogelijk, maarja, kosten - baten plaatje.

Een gepeperde, goed onderbouwde email, naar de juiste persoon binnen het management van de lokale vestiging kan hier mogelijk nog wel wat betekenen. En dan niet meteen met de politie of advocaten gaan dreigen ;)

Probleem van TS is mogelijk een brakke CCFL, misschien dat langer aanstaan het probleem verminderd, of juist verergerd. In het ene geval is da mooi, het andere kan je natuurlijk garantie claimen.
-weg- heeft meerdere spullen uitgestalt staan en daarbij komt dat TS het product in handen krijgt, dit is op geen enkele manier koop op afstand (je hebt het product in je handen!)

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjeen op 28-11-2011 20:55:43 ]
pi_104930761
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik maak uit die link op dat ik wel degelijk een poot heb om op te staan, aangezien je bij -weg- via de bestelbalie je bestelling kunt doorgeven (dus een fysieke offline situatie) en vervolgens gaat afhalen bij de afhaalbalie waar hij dus in doos en al van de rolband afkomt zonder dat je hem kunt zien e.d. Je kunt wel een showmodel zien, maar elk scherm is anders dus wat je in de showroom ziet hoeft niet op te gaan voor jouw product qua mankementen.

Als ik dit verkeerd interpreteer dan is mijn enige mogelijkheid te zeggen dat ik verkeerd ben ingelicht door de verkoper. Aangezien ik dat al heb aangehaald en dat werd verworpen ben ik gaan kijken naar wetten etc.

Wat het scherm zelf betreft, ik vind het storend maar de testers bij -weg- zien er geen defect in.

Ik vind het maar raar, feitelijk is het in deze situatie vergelijkbaar met wanneer je je bestelling thuis laat bezorgen. Je krijgt een dichtgetapede doos in handen en je gaat hem thuis proberen, of je nou online koopt of in de winkel de bestelling doet.

[ Bericht 6% gewijzigd door Sjeen op 28-11-2011 20:56:14 ]
  maandag 28 november 2011 @ 18:19:24 #21
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_104930801
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 18:16 schreef mschol het volgende:

[..]

-weg- heeft meerdere spullen uitgestalt staan en daarbij komt dat TS het product in handen krijgt, dit is op geen enkele manier koop op afstand (je hebt het product in je handen!)
Het gaat hier ook niet om kopen op afstand, maar het stukje 'iets kopen zonder het te kunnen zien' das ook kopen of afstand. En zit in de zelfde wet.

Er hoeft niet per sé een DHL of andere bezorger tussen te zitten. En dat er 10 andere monitoren uitgestald staan heeft TS natuurlijk geen kut aan als hij er een koopt die er niet staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjeen op 28-11-2011 20:56:34 ]
Dum de dum
pi_104930925
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 18:19 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Het gaat hier ook niet om kopen op afstand, maar het stukje 'iets kopen zonder het te kunnen zien' das ook kopen of afstand. En zit in de zelfde wet.

Er hoeft niet per sé een DHL of andere bezorger tussen te zitten. En dat er 10 andere monitoren uitgestald staan heeft TS natuurlijk geen kut aan als hij er een koopt die er niet staat.
en dan zit je, voor de wet dus, niet in een koop op afstand situatie... het gaat erom dat jij het product direct, fysiek koopt. hoe dit verder is opgezet maakt niet uit..
je koopt een product fysiek in de winkel die je direct zelf meeneemt.. daar kan je nooit een koop op afstand van maken omdat je hem niet kan uitproberen... (dan zou -elke- winkel, met -elk- product dat niet uitgestald staat een probleem hebben, dat gaat natuurlijk nooit gebeuren...
pi_104931009
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 18:22 schreef mschol het volgende:

[..]

en dan zit je, voor de wet dus, niet in een koop op afstand situatie... het gaat erom dat jij het product direct, fysiek koopt. hoe dit verder is opgezet maakt niet uit..
je koopt een product fysiek in de winkel die je direct zelf meeneemt.. daar kan je nooit een koop op afstand van maken omdat je hem niet kan uitproberen... (dan zou -elke- winkel, met -elk- product dat niet uitgestald staat een probleem hebben, dat gaat natuurlijk nooit gebeuren...
Waarom gaat de wet dan niet op in dit geval? Er staat duidelijk 'ook voor offline fysieke bestellingen', wat in dit geval toch van toepassing is? Of je het nou een kwartier later kunt meenemen of 2 dagen later mag niks uitmaken lijkt mij.
pi_104931057
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 18:24 schreef SanderH86 het volgende:

[..]

Waarom gaat de wet dan niet op in dit geval? Er staat duidelijk 'ook voor offline fysieke bestellingen', wat in dit geval toch van toepassing is?
Volgens mij is die wet nog niet geïmplementeerd, je valt dus terug op de 'oude' wet koop op afstand (waar deze koop dus niet onder valt).
pi_104931190
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 18:24 schreef SanderH86 het volgende:

[..]

Waarom gaat de wet dan niet op in dit geval? Er staat duidelijk 'ook voor offline fysieke bestellingen', wat in dit geval toch van toepassing is? Of je het nou een kwartier later kunt meenemen of 2 dagen later mag niks uitmaken lijkt mij.
ik ga ervanuit dat een offline bestelling het volgnde inhoudt:

ik bestel product X bij winkel Y, en winkel Y levert binnen een X aantal dagen aan mijn huis.
dan heb je geen enkele kans eerder als thuis het product te bekijken..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')