abonnement Unibet Coolblue
pi_105204407
Ook meegeniet *O* zie dit topic nu pas :? Superfoto's zeg!
  maandag 5 december 2011 @ 12:52:03 #77
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_105204928


En omdat ik dus van raadsels hou hier even op gegoogeld.
Ik denk dat het de bloem van de ashoka boom is. Of een zusje ervan, want wiki zegt "Its flowering season is around February to April". Maar heb geen zin meer in verder zoeken. ;-)
In ieder geval een heilige boom!
pi_105210213
Meer foto's onderweg *O*
  maandag 5 december 2011 @ 15:17:14 #79
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_105210632
Daar zijn we weer. :)

De dag begon goed, met een heerlijk ontbijt:



Die grote stukken zijn aardappel en de groene ringetjes zijn groene peper. Zoals LHO al aangaf, vonden ze hier dat we wel klaar waren voor eten op z'n Srilankaans en kregen we dus geen bestek maar wel een kom met water en limoen om onze vingers in schoon te maken.

Tijdens het ontbijt vroeg onze gastheer of we misschien ook wat fruit wilden. Uiteraard wilden we dat. Dit kwam vervolgens op tafel:



Papaya met lime, ananas, banaantjes.

Papaya vind ik in Nederland absoluut niet lekker. Het smaakt hier heel anders en ik vind het wel een beetje een acquired taste. Er zit een bijsmaak aan die mij in eerste instantie deed denken aan een toilet. :{ Maar als je er lime overheen doet, verandert de smaak en valt het openbaar toilet-gedeelte weg. :') De ananas was heerlijk zoet en erg zacht van structuur vergeleken met 'onze' ananas. En banaan vind ik in Nederland ronduit smerig, maar dit was een heel ander verhaal. :9

Na het ontbijt zaten we goed vol, maar daar waren onze gastheren het blijkbaar niet mee eens. :') Toen we even zaten uit te buiken op onze veranda, kwam één van de heren triomfantelijk lachend aanrennen met twee kokosnoten plus twee rietjes:



Erg lekker natuurlijk, maar we zaten al zo vol. :')



Eén van de bananenbomen in de boomgaard achter het huisje. Volgens mij weten we nu ook waar die paarse groente vandaan komt (misschien heeft RobinOok intussen al gereageerd op mijn PM, maar ik tik dit offline). We weten alleen nog niet wat ze ermee doen. :P

Gisteravond gingen we nog even een stukje wandelen in de buurt van het huisje. Er werkt hier een mannetje (zo scheel als wat en anderhalve meter hoog :D ) en die wil erg graag contact, al spreekt hij geen woord Engels. Dus met handen en voeten een 'gesprekje' gevoerd. Hij leek het erg leuk te vinden dat wij zoveel interesse hebben in de lokale flora en fauna. We moesten even met hem meelopen, gebaarde hij. Na honderd meter stopte hij bij een boom (het was donker, wij zagen verder niet wat voor boom), trok er een vrucht af, stak die in z'n mond en gaf ons er elk ook eentje. Stervruchten! :) We waren het aan hem verplicht om er ook meteen een hap van te nemen ondanks de spinnenwebjes e.d. die erop zaten. :D Niks aan overgehouden verder. We hebben de vruchten niet helemaal opgegeten, we zijn er beide niet zo dol op. Vandaag nog wel even wat foto's gemaakt van de stervruchtenboom:



Na de wandeling zagen we bij thuiskomst dat één van de eekhoorntjes wel trek had in onze kokosnoten (waar het vlees nog in zat). Hij was op het tafeltje gesprongen. Dus wij hebben de kokosnoten een meter of twee van ons zitje in het tuintje gelegd in de hoop dat hij terug zou komen. Dat deed hij ook, maar eerst diende zich een heel aantal van de lokale 'merel' (daar lijkt het nog het meest op) aan:



Erg leuke vogeltjes die mooie geluiden maken. Ze zitten hier bij de honderden. Ik vind hun kleur echt prachtig. We zagen ze ook in het Natural History Museum en het blijkt te gaan om de turdoides affinis (nog niet gegoogled).

Het eekhoorntje kwam terug en trakteerde ons op een aantal mooie foto's. De tweede foto hieronder is genomen een split second nadat meneer (ze hebben enorme ballen dus dat het een meneer was, was wel duidelijk :') ) één van de turdoidessen had weggejaagd.





Aan het begin van de middag hebben we ons door een tuktuk (die flink omreed en ons teveel geld heeft afgetroggeld }:| ) naar het National Museum & Natural History Museum (zit op hetzelfde terrein) laten brengen.

Het Natural History Museum is niet echt de moeite waard. Veel mottige opgezette beesten en ouwe rommel. Hier sta ik één van de vitrines te bekijken:



De informatieteksten bij de vitrines zijn geschreven in belabberd Engels. :')

De inhoudelijke informatie klopte ook niet altijd helemaal. Wat klopt er niet aan onderstaande afbeelding? :')



Nieuw voor mij, dat negers uit Scandinavië komen en blanken uit Noord-Amerika. :')

Het National Museum was absoluut wél de moeite waard. We troffen er onder andere een cadeautje dat 'wij' ooit gegeven hebben aan een Srilankaanse koning:



(Gouden troon bezet met edelstenen, gebruikt door zes opeenvolgende koningen. Da's te zien, het fluweel is tot op de draad versleten.)

Ook een leuk item was het antieke waterfilter gemaakt van sandstone (7,5 liter water in 24 uur):



Na het National Museum zijn we nog even het park in gelopen alwaar we bezwaaid werden door nieuwsgierige kindjes. Vervolgens weer een tuktuk opgezocht, dit keer met een chauffeur die goed Engels sprak én die een meter in zijn taxi had. We zijn er inmiddels achter dat je vooral niet de chauffeurs moet nemen die het hardste schreeuwen. Je kunt beter even doorlopen en een tuktuk met meter of prijsvermelding opzoeken.

Beide ritten vandaag waren nogal rijk aan fijnstof. :') Het was duidelijk te merken dat de werkweek weer was begonnen, want de chaos was nog tien keer erger dan gister. :D Ook leuk: de tuktuks hebben allerlei teksten en spreuken achterop en voorop staan, veelal in gebroken Engels. Vandaag gezien: "You are my angle". :D

Tijd om naar het restaurant te gaan, de foto's te uploaden en deze post online te gooien. En daarna even te bedenken waar we morgen eigenlijk naartoe gaan, want komende nacht is onze laatste in dit hotel. We pakken in elk geval de trein, we weten alleen nog niet waarheen.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 5 december 2011 @ 15:18:08 #80
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_105210669
Bedankt voor de research, RobinOok! :D De bananenbloem waren we dus zelf ook achtergekomen. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_105219039
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 04:49 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ja, te veel dus eigenlijk. Hoewel niet eens belachelijk veel spullen hoor. Camera + accessoires & laptop (3kg), kleding (drie sets pp ofzo), duikspullen (die nemen veel ruimte & gewicht in) en spullen als ontsmettingsmiddel, medicatie e.d. Twee kleine koffers en een rugzak. Maar het had veel minder gekund. De volgende keer neem ik alleen het jurkje mee wat ik nu aan heb (synthetisch, snel droog) en schoon ondergoed. Misschien 1 spijkerbroek ofzo.

Je kunt hier wel op diverse plekken tegen betaling van 25 lkr per dag je bagage achterlaten, misschien dat we dat wel doen.
Ok, met duikspullen erbij valt het allemaal wel mee in dat geval. Leuk om weer wat va Sri Lanka te zien, ik vond het zelf in 2003 prachtig.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  dinsdag 6 december 2011 @ 05:37:38 #82
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_105240364
Net weer heerlijk ontbeten, zometeen per tuktuk richting Colombo Fort Train Station voor de reis naar Kandy! :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_105240367
Mobiel online met lokale simkaart!
pi_105245202
De treinreis is prachtig!
pi_105248249
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 05:37 schreef Isegrim het volgende:
Net weer heerlijk ontbeten, zometeen per tuktuk richting Colombo Fort Train Station voor de reis naar Kandy! :)
Met de trein in Sri-Lanka is altijd gezellig :P, kan me nog herinneren dat het er aardig druk was en me ouders als "twee witte aapjes" door iedereen bekeken werd. :)

Sta niet raar van te kijken als er ineens een kip probeert te vluchten :P
pi_105248729
De treinreis naar Kandy was geweldig! Kandy zelf ook trouwens.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105248889
De eerste indruk van Kandy als stad is druk, smoggy, toeristisch. Guesthouse is perfect, erg aardige mensen en het staat bekend om het onwijs goede eten. Onze curry is over twee uur klaar :D
pi_105251792
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 december 2011 13:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
De eerste indruk van Kandy als stad is druk, smoggy, toeristisch. Guesthouse is perfect, erg aardige mensen en het staat bekend om het onwijs goede eten. Onze curry is over twee uur klaar :D
Ben alweer benieuwd naar de foto's en eet smakelijk!
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
pi_105252395
Gisteravond bij ons vorige verblijf nog even zitten kletsen met wat van de medewerkers daar. Die leken het heel erg te waarderen dat wij sowieso in Colombo zijn gebleven ('Normally tourists leave to the coast on the first day!'), dat we interesse hebben in de mensen hier, en dat we graag zo traditioneel mogelijk eten.

Tijdens het gesprek vertelde hij dat zijn vrouw niet werkt; ze hebben thuis 'a small, little garden the size of this area' (+/- 15 bij 30 meter), en die tuin onderhoudt zijn vrouw. Zo hoeven ze nooit groente en fruit te halen, vrijwel alle boodschappen komen uit eigen tuin.

De eekhoorns en de Gecko's waren maar lastig, vooral de gecko's want die lopen in je huis over de muur. En banaan en ananas is ook maar zo-zo, want als je er een in je tuin laat vallen, groeit er gelijk zo'n plant uit; ze hebben liever Okra.

Op weg naar het ontbijt vanmorgen nog een Gevlekte tortel gezien, die in zuid-Azië voorkomt:

We zijn op een speciaal ontbijt getrakteerd. Deze vorm van rijst eten ze normaal met nieuwjaar, verjaardagen, of andere gebeurtenissen. De rijst is gekookt in kokosmelk (en enorm zwaar op de maag, maar heerlijk!).



Daarna zijn we aan de treinreis begonnen. Eerste klas was vol; dus tweede klas gaan zitten. Dit beviel prima. De deuren en ramen blijven de hele rit open, dus wat leuke foto's kunnen maken onderweg.










Inmiddels dus in Kandy. Lopend naar het hotel door het toeristische, drukke deel achter het station tientallen opdringerige tuktukchauffeurs. Na een paar honderd meter kwam er een man met tuk tuk aan die aanbood om ons naar ons hotel te brengen voor niets; hij moest er immers toch zijn. Ook had hij een kaartje van het hotel. Hij bracht ons keurig hierheen en weigerde de fooi aan te nemen die we gaven. Een van de dames van het hotel moest hier nogal om lachen, omdat wij er op stonden dat hij het aannam. Toen we naar de balie liepen stelde hij zichzelf voor als eigenaar :D Erg leuke man, zeer vriendelijk. Dit guesthouse staat bekend om het eten; daar gaan we met een uurtje achter komen. De curries worden speciaal voor ons bereid.

We hebben hier internet op de kamer. Ik zal kijken of ik nu ook wat filmpjes kan uploaden. Downstream snelheid is hier vrij beperkt, maar upstream ging net aardig vlot.
pi_105252549
quote:
O wat een heerlijke plaatjes weer en die rijst in kokosmelk lijkt me een heerlijk ontbijt! En ik zou die tuin van die mensen wel eens willen zien, uit 15 x 30 meter alles halen wat je nodig hebt; top!
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
pi_105256545
LHO Fantastisch mooie beelden (tekort enzo dat wel natuurlijk)
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
  dinsdag 6 december 2011 @ 16:49:28 #93
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_105257710
In de categorie 'praktische reistips'... Erg blij dat ik heb meegenomen:

• Mijn multitool! Met mes, flesopener, zaagje, schroevendraaier en meer. Al heel vaak goed van pas gekomen!

• 2 blokken Sunlight-zeep (ja jeweetwel, van vroeger) om zelf vloeibaar wasmiddel van te maken. Met neme een lege waterfles, men schrape met het mes van de multitool wat zeepkrullen af, in de lege fles, water erbij, poosje laten staan, beetje schudden (niet te hard ivm schuimvorming) en klaar! :) De was hangt alweer op het balkon te drogen.

Minder blij dat ik heb meegenomen:

• Te veel kleding! Voldoende was geweest: 1 jurkje dat makkelijk te wassen en te drogen is, 1 setje wat warmere kleren (spijkerbroek, t-shirt, trui), 3 sets ondergoed/sokken. That's en dat is ook het enige wat ik de volgende keer meeneem als ik naar een tropisch land ga.

We hebben net het eten op en het was heerlijk. Vijf verschillende curry's en een dahl. De curry's:

• Curry van breadfruit (http://en.wikipedia.org/wiki/Breadfruit)
• Curry van kip
• Curry van gefrituurde aubergine ( _O_ )
• Curry van pompoen
• Curry van doodgewone sperzieboontjes :P

Je moet een paar uur van tevoren bestellen want "it take time". Laten we daar momenteel voldoende van op voorraad hebben. ;) Ze zijn in dit guesthouse duidelijk ingesteld op westerlingen. Niet qua smaak, wel qua pittigheid. We hadden aangegeven dat we het wel pittig wilden, maar niet overdreven. We kregen enkel zeer mild curry's (wel heel lekker hoor!). Dus we hebben gezegd dat we het morgen heter willen. Geen probleem, maar ze was voorzichtig geweest zei ze. Nog geen minuut later kwam ze aanzetten met zelfgemaakte rode peper-pasta zodat we die naar smaak alsnog konden toevoegen. :D

Ze gingen er ook vanuit dat we een continentaal ontbijt wilden. Nou, mooi niet natuurlijk! :6 Gewoon lekker hoppers en curry als ontbijt graag. :P

Het is duidelijk dat dit guesthouse veel meer westerse gasten krijgt (waarschijnlijk alléén maar westerse gasten) maar ze zijn zeer 'eager to please'. Sowieso is Kandy inderdaad erg toeristisch en dus zijn er veel locals die vooral op je geld uit zijn. Ik heb liever de nieuwsgierige kindjes die zelden een blanke zien en de medewerker van het guesthouse die 's avonds twee uur lang met je komt praten omdat hij geïnteresseerd is in waar je vandaan komt en in wat je komt doen.

Prijzen zijn hier trouwens ook het dubbele van wat we in Colombo betaalden. Dus we hebben zojuist maar liefst ¤ 4,33 per persoon stukgeslagen voor het avondeten. :D Accommodatie is wel significant duurder, maar ook netter. In Colombo was ons huisje een wat schimmelige bedoening, maar zolang het bed schoon is zal dat ons een zorg zijn. We willen op de terugweg eigenlijk wel weer langs dat guesthouse want de mensen waren daar erg relaxt en totaal niet toeristgericht. ^O^
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_105258495
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 16:24 schreef bianca en michael het volgende:
LHO Fantastisch mooie beelden (tekort enzo dat wel natuurlijk)
Langer beeldmateriaal is onderweg, maar de internetverbinding in het hotel is trager dan de mobiele verbinding :D Dus morgen maar even veel beltegoed kopen :')
  dinsdag 6 december 2011 @ 18:11:56 #95
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_105261641
Na de treinreis kan ik me een beetje voorstellen wat het gevoel moet zijn geweest van de eerste Europeanen die hier kwamen. Het is echt sprookjesachtig mooi, het soort jungle dat je je voorstelt bij Robinson Crusoë of Jungle Book ofzo. O+ En die geluiden. O+

Onderweg ook de eerste aapjes gespot! En veel buffels.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_105262352
Wauw, leuk om te lezen!
Is er ook een foto van het guesthouse en hoe het er van binnen uitziet?
  dinsdag 6 december 2011 @ 18:46:13 #97
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_105263044
Het huidige of het vorige?

Het vorige was het Field View Holiday Resort (stel je niet te veel voor bij het woord 'resort' :') (al houden wij ab-so-luut niet van resorts dus da's alleen maar mooi)) in Athurugiriya: http://www.fieldviewholidayresort.com/

Het huidige is het Palm Garden Guesthouse: http://www.palmgardenkandy.com/
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_105263087
Gewoon allebei, alles :D
Ben altijd benieuwd naar hoe het er dan uitziet waar je verblijft :)
Tnx.
pi_105263365
Zodra we een iets vlottere verbinding hebben zal ik het filmpje van het huisje bij Fieldview resort uploaden :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')