Gister heb ik de kleine octopus (van de drukregelaar naar het voorraadvat) van Driezel vervangen. Het ding heeft tijdens de
voorjaarsrit de geest gegeven en toen heb ik hem vervangen door een nieuwe die ik al klaar had liggen in de kofferbak. Die nieuwe heb ik er gister weer uit geplukt en de oude er weer in gehangen, maar dan wel ingekort (het slechte stuk slang er af gesneden). De nieuwe heb ik in de GXPV gemonteerd.
Vandaag heb ik mijn beppe (oma) opgehaald en voor een routine-onderzoekje naar het ziekenhuis gebracht. Ik heb haar nadien ook weer netjes thuis gebracht overigens. Ze vindt het fijn om met de BX te gaan, want als ze in-en uitstapt zet ik het ding in de allerhoogste stand zodat dat in- en uitstappen makkelijker gaat. Verder is het gewoon een fijn mens en ik mag haar graag, ook al hebben we amper gemeenschappelijke interesses. Ze heeft al veel voor haar kiezen gehad en fysiek wordt het allemaal langzaamaan minder, maar klagen doet ze niet en ze heeft nog steeds humor. Soms zelfs een beetje zwarte humor
Op de terugreis van m'n beppe naar huis ging het stoplampje in m'n BX branden. Ik vermoedde al dat dat iets te maken had met het LHM-peil en inderdaad, dat was zo. Thuis zoog de pomp vrolijk lucht aan en ik had onvoldoende LHM op voorraad om het vat en de slang voldoende te vullen. Oplossing inde Saab verse LHM halen. Probleem: de accu van de Saab is stuk (niet leeg maar stuk). Oplossing: accu van Driezel in de Saab zetten zodat ik die toch in kon zetten voor dit spoedklusje.
Bij het LHM-adres zag ik niet alleen genoeg LHM, ik vond ook een onderdeeltje voor de GXPV waar ik al erg lang naar gezocht heb en ik hoefde niet te betalen voor de LHM of het onderdeel. Sterker nog: ik kreeg een bak geld toe ! Okee, toegegeven, dat had te maken met een oude rekening die nog vereffend moest worden, maar geld toe krijgen is altijd fijn.
Thuis aangekomen heb ik de accu weer in Driezel gezet, de slang naar de retourpomp gevuld met LHM, wat LHM in het vat gegoten, de ontlastschroef open gedraaid en de motor gestart. Het was duidelijk te zien door het doorzichtige stuk slang dat er eerst nog veel lucht verpompt werd, maar toen er weer iets groens zonder lucht door de slang stroomde heb ik de ontlasstschroef dicht gedraaid en kwam Driezel fijn omhoog. Jippie, weer een probleem opgelost. Ik heb toen de ontlasstschroef weer open gedraaid om eens te zien wat er dan zou gebeuren. Nou, er gebeurde niet veel goeds. De slang schoot weer los en ik kreeg een LHM douche. Na de motor uitgezet te hebben, heb ik de stukken slang weer aan elkaar geknoopt (dit keer wel wat steviger dit keer denk ik), lhm bijgevuld, de ontlasstschroef dicht gedraaid en de motor weer gestart. Gelukkig, er spoot geen LHM in het rond. Niet meer met de ontlastschroef spelen en morgen weer rijden en hopen dat het nu dicht blijft.
Overigens, bij het LHM-peilen/bijvullen heb ik eens de officiële methode gebruikt: BX in de hoogste stand en dan het parapluutje bekijken. Maar als ik dan in het vat kijk, lijkt het maar voor 50 tot 66% vol te zitten. Klopt dat ? Of is mijn parapluutje te enthausiast ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/