Ik bedacht me dat ik wel alles kan gaan leren over nokkenassen, maar als ik niet weet wat de openingshoek van die dingen is kan ik nog niets met die kennis. Is er misschien iemand die die info heeft ?
Ik heb ook foto's van de klepstoters (alle foto's zijn klikbaar voor een groter formaat):
Het halve bolletje links zit in de tuimelaar, de 'dikke' bus (cilinder) rechts zit in de kop.
Dat dopje onder op het 2e onderdeel van links is een soort kooitje waar een kogeltje (terugslagklepje) onder zit.
Nog een foto van het kooitje met het kogeltje.
Nog een foto van het kooitje met het kogeltje.
Hier kan je het kogeltje net zien.
Hier kan je het kogeltje net zien.
Het bovenste onderdeel met het halve bolletje wat in de tuimelaar zit. In de zijkant zit een gaatje (op deze foto niet te zien), verder geen bijzonderheden.
Het bovenste onderdeel met het halve bolletje wat in de tuimelaar zit. In de zijkant zit een gaatje, verder geen bijzonderheden.
Alles nog eens op een rijtje.
Volgens mij werken de stoters als een soort schokdemper. Via het kogelklepje/terugslagklepje kan er wel olie in komen, maar het moet via de ruimte tussen het zuigertje en het cilindertje er weer uit geperst worden. Dat gaat moelijk, dus als de nok de tuimelaar omlaag drukt komt de olie onder druk te staan, kan het zuigertje niet meer (snel genoeg) omlaag geduwd worden dus wordt tegen de veerdruk (van de klepveer) in de klep open geduwd. Wanneer er speling ontstaat komt er via het kogelklepje/terugslagklepje meer olie in het cilindertje en de speling wordt opgeheven.
Echter ik vraag me nou af of mijn theorie klopt. Kan iemand het bevestigen?
Zowieso vraag ik me af waarom er 2 zuigertjes op elkaar zitten. Dat had net zo goed 1 hogere zuiger kunnen zijn volgens mij. Dat moet uit één stuk materiaal te maken zijn en het is steviger. Er zal enige wrijving zijn tussen de nok en de tuimelaar en de klepstoter moet er voor zorgen dat de tuimelaar niet weggeduwd/weggetokken wordt. De kracht komt dan op het halve bolletje te staan en dat wordt dan weer tegen gehouden door het zuigertje wat er aan vast zit. Het onderste zuigertje vangt geen enkele (zijdelingse) kracht op. Als die 2 zuigertjes 1 zouden zijn of aan elkaar zouden zitten dan worden de krachten beter verdeeld en zijn ze ook minder groot vanwege het hefboom-effect. En zo te zien is PSA het met mij eens want ik kwam het volgende tegen:
Bij de onderste klepstoter (het cilindertje en het veertje staan niet op de foto) zitten de 2 zuigertjes aan elkaar vast. Ze lijken zelfs aan elkaar vast gelast te zijn (op deze foto niet goed te zien).
Met hulp van een een hamer en een bankschroef heb ik met veel moeite de 2 helften van elkaar af gemept. Het bovenste zuigertje (rechts) heeft een rand die in het onderste zuigertje geperst is. Je kan zelfs het oppervlak van een breuk zien. Daar zaten de 2 zuigertjes aan elkaar 'gelast'. Overigens staat het onderste zuigertje links, rechtop en op een moer. Het bovenste zuigertje met het halve bolletje staat rechts en ondersteboven.
Ter vergelijking: de bovenste 2 zuigertjes horen bij elkaar en de onderste 2 zuigertjes horen bij elkaar. Bij de losse zuigertjes is het gat in het bovenste zuigertje (met het halve bolletje) duidelijk kleiner dan bij de zuigertjes die aan elkaar vast zitten. Ook is de rand om de 2 zuigertjes aan elkaar vast ete laten klemmen duidelijk te zien.
Bij de zuigertjes die aan elkaar zitten is het gat in het onderste zuigertje (zonder het halve bolletje) groter (kleinere wanddikte dus).
Dit is het onderste zuigertje van de zuigertjes die aan elkaar vast zitten. Hier is duidelijk het breukvlak van het 'lasje' te zien.
Dit is het bovenste zuigertje van de zuigertjes die aan elkaar vast zitten. Hier is een braam te zien op de plaats van het 'lasje'.
Ik denk zelf dat het niets uit maakt, maar ik zie het graag bevestigd: kan je de verschillende klepstoters onderling uitwisselen ? Want als ze in elkaar zitten ken je het verschil niet zien. Misschien is de code op het blikken randje dat voorkomt dat ze uit elkaar vallen anders, maar dat is dan het enige waar het verschil aan te zien zou kunnen zijn.