abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_104806974
Dit topic is bedoeld om ervaringen uit te wisselen over de diverse soorten medicatie die er bestaan om psychische klachten tegen te gaan.
Wat echter voor alle medicatie opgaat, is dat de werkzaamheid per persoon verschilt. Ga daarom niet blind op ervaringen van anderen af, en raadpleeg altijd een arts bij eventuele twijfels of vragen.

Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling van dit topic om te discussiëren over het al dan niet gebruiken van antidepressiva en andere medicijnen. Alleen eigen ervaringen en do's & dont's dus.

Enkele links met meer informatie over psychofarmaca

Stichting Pandora - belangenvereniging voor mensen met psychische of psychiatrische problemen.. Onder het kopje 'dossiers' staan handige .pdfjes, met daarin onder andere informatie over de soorten medicatie, eventuele bijwerkingen, en het gebruik ervan.

Consumed - site met algemene informatie over medicijnen, en ook over de diverse medicijnen bij psychische klachten. Naast feitelijke informatie als samenstelling, verkrijgbaarheid, ook informatie over bijwerkingen en dergelijke.

Hulpgids.nl - prima uitleg over de werking van antidepressiva.

Hersenstorm - onder het kopje 'Ritalin, ja of nee?' ervaringen over de bijwerkingen van Ritalin, én alternatieven voor dit medicijn. Let op: deze ervaringen zijn alleen gebaseerd op die van de schrijfster van deze site. Ook nu geldt: wat voor de één niet werkt, kan voor de ander een uitkomst zijn.

Schizofrenieplein - index met een flink aantal bijsluiters van antipsychotica. Daarnaast veel algemene informatie over schizofrenie, en de behandelmethodes ervan.

Psycholoog.net forum - Het forum van psycholoog.net, heeft een apart 'Medicatie en psychofarmaca' subforum, met daarin vooral veel ervaringen van onder andere AD's en ritalin.

Meldpunt Medicijnen- Meldt hier je goede en slechte ervaringen met medicatie.

Enkele afkortingen, die je in dit topic kan vinden.

*ad= antidepressiva
*ha= huisarts
*mw= maatschappelijk werk

Het vorige deel: [Centraal] Medicatie bij psychische klachten #16

Deze OP vindt je hier.

Laatste posts vorig topic:

quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:32 schreef Meteoric het volgende:
Niet al te lang geleden hier geschreven, ik heb een nieuw account. Zit sinds amper een week op 0 mg medicatie en ik heb me zelden zo verschrikkelijk gevoeld. Ben de hele tijd onwijs boos/agressief en de andere momenten ontzettend verdrietig. Dit is niet gewoon kut voelen of gewoon depressief zijn, dit is een compleet andere state of mind ofzo. Ik herken mezelf niet meer, zo rot heb ik me ook niet gevoeld voor ik aan m'n medicatie begon. En ik weet echt niet waar ik het zoeken moet, ik weet niet eens hoe het ooit morgen moet gaan worden. De wereld is zwart en er zijn geen lichtjes meer, kan niemand om me heen meer zien. Hoe moet ik hier ooit uit komen... in de kliniek zeggen ze dat ik m'n medicatie misschien beter weer op moet gaan bouwen, maar dat is net wat ik niet wil. Is dit waar ik al die tijd mee bezig ben geweest, om op 0 mg te komen?

Hebben meer mensen hier ervaring met zo'n stemming vlak na het afbouwen van medicatie? Is het beter geworden? En hoe de fuck heb je dat voor elkaar gekregen... of is dit 'gewoon' iets dat tijd nodig heeft?
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 09:51 schreef seasushi het volgende:

[..]

"Gewoon" depressief zijn bestaat volgens mij niet. Ik heb in ieder geval ervaren dat ze in verschillende soorten bestaan. Van kotsend over de vloer kruipen, tot agressief en vals zijn, of 3 maanden lang huilen.
Misschien nog een week aankijken en mocht het niet wat rustiger worden in godsvredesnaam toch maar weer voorzichtig aan de medicatie beginnen en toegeven dat je de strijd tegen de depressie op eigen kracht nog niet gewonnen hebt?
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 10:59 schreef Sylvana het volgende:
Ik heb sinds 3 dagen 25 mg Seroquel voor het slapen en heb vannacht voor het eerst sinds tijden redelijk geslapen :) Was alleen wel vroeg wakker vanochtend.
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 14:25 schreef MaJo het volgende:
Had eerst in een verkeerd topic gepost :@

Ik heb hier al een hele tijd niet meer gepost maar het gaat op het moment niet zo goed met me dus ik laat maar weer eens van me horen :@ :W

Ik heb jarenlang citalopram geslikt tegen depressie en dat ging op een gegeven moment zo goed dat dit jaar besloten is om af te bouwen (en omdat ik 20 kilo was aangekomen :X) Van 40mg naar 30mg ging prima, ik werd weer wat vrolijker en zag het allemaal positief in. De tweede verlaging ging een stuk minder helaas: zwaar depressief. Samen met de psych vandaag besloten om over te stappen op andere medicatie, namelijk Wellbutrin. Deze zou ook helpen met mijn ADD en leidt niet tot gewichtstoename. Iemand ervaring hiermee? Ik ken het alleen als een middel om te stoppen met roken, en laat ik dat nou al bijna 8 weken zijn :') Alsnog aan de hulpmiddelen _O-
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 23:34 schreef Hel1tjuhB het volgende:

[..]

Komt op mij ook een beetje over als te vroeg met de medicatie gestopt.. Meestal is het 4 weken voordat het uit je bloed is.. Maar als je je zo rot voelt is het misschien toch iets te vroeg geweest..
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 16:19 schreef Meteoric het volgende:
Hmm ja, dat vind ik zo moeilijk te geloven, omdat ik het al vijf jaar geslikt heb. Het gaat wel iets beter ten opzichte van afgelopen weken. Heb nu ook iets gehad, dan moet ik 24 uur per dag (behalve als ik slaap) invullen hoe ik me voel met een cijfer. Ik heb ook een een afspraak gemaakt dat ik dit nog zo een week mag aankijken, en als het dan niet beter is dat ik weer moet opbouwen. Ben benieuwd...
pi_104809310
Slik nu een aantal dagen voor het slapen Seroquel, maar echt goed doorslapen lukt helaas nog niet. Alleen van de week toen ik 's avonds ook slapen een Oxazepam had genomen heb ik redelijk geslapen.

Risperdal merk ik nog weinig effect van. Ligt vooral aan hoeveel afleiding ik heb hoe sterk stem aanwezig is...

En Sertraline heb ik ook nog, maar of die echt effect heeft vind ik moeilijk te zeggen. Ben nog steeds depressief, maar misschien was het zonder wel nog erger geweest...

[ Bericht 0% gewijzigd door _Hestia_ op 25-11-2011 17:32:43 ]
  Moderator vrijdag 25 november 2011 @ 21:35:17 #3
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_104822401
Niemand ervaring met Wellbutrin? Ik ga vanavond de eerste innemen. Toch wel spannend om te wisselen van AD, ik slik al zo lang citalopram...
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_104826610
Waarom ga je wisselen dan?
  vrijdag 25 november 2011 @ 23:24:18 #5
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_104828840
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:35 schreef MaJo het volgende:
Niemand ervaring met Wellbutrin? Ik ga vanavond de eerste innemen. Toch wel spannend om te wisselen van AD, ik slik al zo lang citalopram...
Ik had er nog nooit van gehoord ;).
KuikenGuppy
  Moderator zaterdag 26 november 2011 @ 02:14:07 #6
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_104833702
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 22:44 schreef Sylvana het volgende:
Waarom ga je wisselen dan?
Omdat ik aangekomen ben door Citalopram. Daarom ben ik af gaan bouwen en zit ik nu in een grote dip ;( Bovendien helpt de Wellbutrin ook tegen ADD en schijn je er niet van aan te komen :)

Zie ook mijn post in de OP ;)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_104839738
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2011 17:27 schreef Sylvana het volgende:
Slik nu een aantal dagen voor het slapen Seroquel, maar echt goed doorslapen lukt helaas nog niet. Alleen van de week toen ik 's avonds ook slapen een Oxazepam had genomen heb ik redelijk geslapen.

Risperdal merk ik nog weinig effect van. Ligt vooral aan hoeveel afleiding ik heb hoe sterk stem aanwezig is...

En Sertraline heb ik ook nog, maar of die echt effect heeft vind ik moeilijk te zeggen. Ben nog steeds depressief, maar misschien was het zonder wel nog erger geweest...
Ow jammer dat je inmiddels niet meer zo goed slaapt op Seroquel.
Ik slik zelf 2 tabletten van de 25mg Seroquel(geen XR), zat eerst ook op 1.
pi_104840489
Bij mij deed de seroquel echt wonderen voor het slapen...

Wellbutrin bij ADD?
Ik begin volgende week met ritalin...
Mama van 2 lieve meiden :)
  zaterdag 26 november 2011 @ 13:27:04 #9
313986 MaanSelene
To the moon and back again
pi_104841008
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:35 schreef MaJo het volgende:
Niemand ervaring met Wellbutrin? Ik ga vanavond de eerste innemen. Toch wel spannend om te wisselen van AD, ik slik al zo lang citalopram...
Ik heb er ervaring mee; ik slik het voor mijn ADHD :) Wat wil je ervan weten?

Ik heb overigens ook ervaring met Ritalin, Concerta en Strattera.
Neem de eerste trede met vertrouwen, je hoeft niet de hele trap te zien.
Butterflies are free.....
pi_104841793
Hoe zijn die ervaringen van jou met Ritalin en aanverwante artikelen....
Mama van 2 lieve meiden :)
  zaterdag 26 november 2011 @ 14:02:02 #11
313986 MaanSelene
To the moon and back again
pi_104841890
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 13:57 schreef Nijna het volgende:
Hoe zijn die ervaringen van jou met Ritalin en aanverwante artikelen....
Mijn ervaring is dat hoewel ze hetzelfde werkzame stofje bevatten en dus hetzelfde zouden moeten werken, het een wereld van verschil is tussen de een of de ander.

Ritalin werkte bij mij absoluut averechts, grote pupillen, hartslag en bloeddruk schoten skyhigh de lucht in, hartkloppingen, alles. In de kliniek waar ik toen zat kwam ik terug van het weekend en wilden de verpleegkundigen weten of ik soms iets gebruikt had?

Concerta is wat dat betreft stukken beter; werkt heel rustig in, en ook heel rustig weer uit. Ik kreeg er wel hartkloppingen van, die ik met een betablokker kon ondervangen.

In beeldspraak; in een pretpark is Ritalin de achtbaan; heeeeel snel werkt het in, en ook heeeeeel snel weer uit. En daartussendoor schiet je van up naar down en van links naar rechts.

Concerta is het boemeltreintje; tsjoeke, tsjoeke, tsjoeke....russsssssstig aan!
Neem de eerste trede met vertrouwen, je hoeft niet de hele trap te zien.
Butterflies are free.....
pi_104878405
Majo, ik ben erg benieuwd hoe wellbutrin je zal bevallen! Ben momenteel aan het overwegen daarmee te beginnen.

Ik ben het afgebouwd zijn helemaal zat ondertussen.. het ging na twee helse weken voor twee dagen wel redelijk maar sinds gisteravond voel ik me echt verschrikkelijk. Ik heb ook gewoon geen tijd om me zo nog maanden te voelen, even lomp gezegd. En heb er ook gewoon geen energie voor, ik ben echt gesloopt. Ben me een beetje aan het oriënteren op andere antidepressiva, want ik heb nu 2 jaar anafranil geslikt.

Dit klonk wel interessant

quote:
Bijna alle oude heropnameremmers worden in de lever omgezet tot (actieve) afbraakproducten. Deze afbraakproducten zijn zelf als antidepressiva werkzaam en ook als zodanig verkrijgbaar. Zo is desimipramine (Pertrofan) het afbraakproduct van imipramine (Tofranil) en nortriptyline (Nortrilen) dat van amitryptiline (Sarotex, Tryptizol).

De afbraakproducten vertonen minder bijwerkingen dan de stoffen waar zij vanaf stammen; dus desimipramine heeft minder bijwerkingen dan imipramine en nortriptyline minder dan amitryptiline. Alle oude heropnameremmers worden via de nieren in de urine uitgescheiden.
Over desimipramine en notriptyline kan je nagenoeg bijna niks vinden op het internet.

Verder moet het ongeveer aan dit rijtje voldoen, wat lastig is, want dat weet je natuurlijk nooit van tevoren..

quote:
Als het enigszins mogelijk is, is het middel liever niet bekend om
- Veroorzaken van vermoeidheid, sufheid
- Gewichtstoename
- Nachtzweten
- Moeilijk om mee af te bouwen
Toen kwam ik ongeveer uit op:
Bupropian, mirtazapine, dosulepine en agomelatine (is iets nieuws ofzo).
En dan nog die desimipramine en notriptyline.

Maar eigenlijk heb ik gewoon geen flauw idee, want er zijn geloof ik wel honderden soorten AD en ik heb er gewoon geen verstand van :') Op internet lees je bij werkelijk elk medicijn horrorverhalen, maar al die verhalen zijn natuurlijk nooit representatief voor het middel. Heeft er hier iemand ervaring met een van bovenstaande middelen?
pi_104967408


[ Bericht 100% gewijzigd door hexta op 29-11-2011 17:06:14 (Excuses. Laat maar.) ]
Descending into the abyss.
  Moderator dinsdag 29 november 2011 @ 16:37:25 #14
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_104971512
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 13:10 schreef Nijna het volgende:
Bij mij deed de seroquel echt wonderen voor het slapen...

Wellbutrin bij ADD?
Ik begin volgende week met ritalin...
Ritalin heb ik ook geslikt, maar daar veranderde ik teveel door dus ben er weer mee gestopt. Bovendien vind ik mijn ADD niet het grootste probleem, het belangrijkste is om de depressie onder controle te krijgen.

quote:
17s.gif Op zaterdag 26 november 2011 13:27 schreef MaanSelene het volgende:

[..]

Ik heb er ervaring mee; ik slik het voor mijn ADHD :) Wat wil je ervan weten?

Ik heb overigens ook ervaring met Ritalin, Concerta en Strattera.
Merk je dat het invloed heeft op je ADHD? Ik slik het pas 5 dagen en ben op dit moment vooral paniekerig en druk in mijn hoofd, waarschijnlijk afkickverschijnselen van mijn vorige antidepressivum (citalopram). Ik ben alleen bang nu dat mijn angststoornissen de kop weer opsteken, dat was de reden dat ik ooit citalopram ben gaan slikken :X

Ik heb ook ervaring met Ritalin en Concerta: de omgekeerde ervaringen van wat jij hebt ervaren :D Van Ritalin werd ik erg rustig, maar ook afgevlakt, ik voelde mezelf niet meer. Van Concerta werd ik heel angstig en kreeg ik hartkloppingen, maar snel weer mee gestopt dus. Zoals ik al eerder zei ben ik vooral op zoek naar een antidepressivum die mijn depressie tegengaat + de angststoornissen + dat ik niet weer zoveel aankom. Als het mijn ADD een beetje onder controle houdt dan is dat mooi meegenomen maar voor mij niet het belangrijkste...

quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 15:13 schreef Meteoric het volgende:
Majo, ik ben erg benieuwd hoe wellbutrin je zal bevallen! Ben momenteel aan het overwegen daarmee te beginnen.
Het is vooralsnog geen succes, heb de laatste twee dagen zware paniekaanvallen :X Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik overgestapt ben van een middel die ik daartegen gebruikte (citalopram) en heb ik nu last van afkickverschijnselen. Ik geef het nog een paar dagen maar als dit zo blijft dan stop ik er weer mee -O-

Vanochtend een temazepam ingenomen, dat werkt wel aardig. Word er alleen wel ontzettend suf van dus ik ga weer even op bed liggen :')
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_104973481
Het kan wel 6 weken duren tot je lichaam eraan gewend is, in eerste instantie kunnen je klachten juist erger worden is mij verteld. Ik snap dat je dit niet nog 6 weken wil voelen, maar ik zou misschien wel iets langer doorzetten! Die ontwenningsverschijnselen herken ik wel heel erg, dat is echt hels. Dat is overigens ook de reden dat ik nu weer met AD start.

Heb me laten geruststellen door de psychiater en neem de proef op de som. Ik heb vanochtend de eerste genomen, en ik merk nog helemaal niks. Ook niet qua bijwerkingen, hooguit een beetje verhoogde hartslag en meer tremors. Hoop niet dat ik er morgen ineens strontziek van ben, want ik heb morgen wat belangrijks :P
  Moderator zaterdag 3 december 2011 @ 12:55:24 #16
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105130165
Hier ook nog even een update. De laatste dagen gaat het beter met me op psychisch vlak (geen paniekaanvallen meer *O*) maar voel ik me lichamelijk zwaar beroerd :X Soort van watten in mijn hoofd en het gevoel dat ik elk moment kan flauwvallen, misselijk, ik word er letterlijk ziek van. Hoe lang duurt deze hel nog? ;(

Hoe gaat het bij jou Meteoric? Hoop dat je er minder last van hebt!
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_105159510
Bij mij wordt het niet beter, maar fysiek erger. Ben onrustig en druk, heb een hele snele hartslag, ''droge'' ogen die steeds prikken, vannacht behoorlijk lopen zweten, maagklachten en bovenal staan m'n zintuigen op scherp. Alles smaakt heel vreemd, en alles ruikt 10x zo sterk. Sta steeds te kokhalzen bij elk geurtje dat me enigszins niet aanstaan :{

Ik had relatief 3 goede dagen gehad, maar wat er gisteren is gebeurd is iets wat nog nooit bij mezelf had meegemaakt, best wel doodeng... Hoop maar dat het snel beter wordt, je zou denken dat dat zo onderhand wel gaat gebeuren!
  Moderator zondag 4 december 2011 @ 12:32:03 #18
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105161461
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 10:58 schreef Meteoric het volgende:
Bij mij wordt het niet beter, maar fysiek erger. Ben onrustig en druk, heb een hele snele hartslag, ''droge'' ogen die steeds prikken, vannacht behoorlijk lopen zweten, maagklachten en bovenal staan m'n zintuigen op scherp. Alles smaakt heel vreemd, en alles ruikt 10x zo sterk. Sta steeds te kokhalzen bij elk geurtje dat me enigszins niet aanstaan :{

Ik had relatief 3 goede dagen gehad, maar wat er gisteren is gebeurd is iets wat nog nooit bij mezelf had meegemaakt, best wel doodeng... Hoop maar dat het snel beter wordt, je zou denken dat dat zo onderhand wel gaat gebeuren!
Ik maak echt precies hetzelfde mee op het moment, ik voel me ook echt beroerd. Vannacht voelde ik me zo ziek, alsof ik doodging :X Dat is toch niet normaal? Bij citalopram heb ik nooit zulke sterke bijwerkingen gehad. Maar goed, als dit tijdelijk is en ik me daarna weer goed voel dan heb ik het er wel voor over, maar het moet niet al te lang meer duren -O-

Hoe zit het met je eetlust? Met een half bordje eten zit ik al vol :') Gisteren 2 boterhammen op en een half bord avondeten. Dat gecombineerd met het feit dat mijn darmen ook op hol zijn geslagen zorgt ervoor dat ik al een paar kilo ben afgevallen. Het enige voordeel tot nu toe :')
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_105161585
Ook de griep heerst he, als je dat nog eens boven op je klachten legt heb je pas echte ellende
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_105161628
Hoi.
Ik slik cymbalta voor mijn depressie en oxazepam voor het slapen.
Maar die cymbalta slik ik al heel lang (paar maanden) en ik merk nog geen verschil.
Ik heb enorme stemmingswisselingen en ben altijd eerst super vrolijk helemaal hyper. En dan ben ik de volgende dag zo verdrietig en zo in de war...

Ik zal morgen de afdelingsarts eens vragen :P
Twiddel
pi_105161668
MaJo: Ja vannacht dacht ik echt dat als m'n hart zo hard aan het slaan was, dat het niet zo lang meer zou duren :') Weet wel dat dat onzin is, maar die hartslag in combinatie met een soort zware griepverschijnselen maakte me wel een beetje angstig (wat mijn hartslag vast niet ten goede komt :P ). Verder ben ik ook gewoon zwaar verkouden. Beetje opeenstapeling van vanalles denk ik. Ik moet vandaag ook nog vanalles doen, maar het is echt een zware opgave.

Ik heb ook al zoveel medicatie gehad, maar dit is echt nieuw. Meestal val ik gewoon een halve week in slaap en als ik wakker word gaat het wel weer.

Mijn eetlust is heel minimaal, maar in verband met mijn eetstoornis moet ik een bepaald menu volgen, anders heb ik een probleem. Normaal is dat menu al lastig, maar nu is het echt verschrikkelijk! Krijg het amper weg, alles smaakt naar een soort roestig metaal of karton... het is echt geen doen. Ben ook al verzadigd voordat ik begonnen ben met eten :') Maar ik mag echt niks afvallen. En mijn darmen snappen het ook niet helemaal. Maar kennelijk is dit normaal, als we er allebei last van hebben?
  Moderator zondag 4 december 2011 @ 12:38:25 #22
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105161671
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 12:35 schreef b4kl4p het volgende:
Ook de griep heerst he, als je dat nog eens boven op je klachten legt heb je pas echte ellende
Ik ga zo ook naar de dokter vanwege de duizeligheid en oorpijn die er vannacht bij is gekomen. Ik vermoed inderdaad dat ik een ongelukkige samenloop van omstandigheden heb ^O^
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator zondag 4 december 2011 @ 12:40:47 #23
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105161738
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 12:38 schreef Meteoric het volgende:
MaJo: Ja vannacht dacht ik echt dat als m'n hart zo hard aan het slaan was, dat het niet zo lang meer zou duren :') Weet wel dat dat onzin is, maar die hartslag in combinatie met een soort zware griepverschijnselen maakte me wel een beetje angstig (wat mijn hartslag vast niet ten goede komt :P ). Verder ben ik ook gewoon zwaar verkouden. Beetje opeenstapeling van vanalles denk ik. Ik moet vandaag ook nog vanalles doen, maar het is echt een zware opgave.

Ik heb ook al zoveel medicatie gehad, maar dit is echt nieuw. Meestal val ik gewoon een halve week in slaap en als ik wakker word gaat het wel weer.

Mijn eetlust is heel minimaal, maar in verband met mijn eetstoornis moet ik een bepaald menu volgen, anders heb ik een probleem. Normaal is dat menu al lastig, maar nu is het echt verschrikkelijk! Krijg het amper weg, alles smaakt naar een soort roestig metaal of karton... het is echt geen doen. Ben ook al verzadigd voordat ik begonnen ben met eten :') Maar ik mag echt niks afvallen. En mijn darmen snappen het ook niet helemaal. Maar kennelijk is dit normaal, als we er allebei last van hebben?
Wat een ramp he wat we meemaken :') Ik ben "blij" dat ik niet de enige ben, omdat ik dan weet dat dit blijkbaar hoort. Ik werd er al panisch van :X

Oh ja je hebt een eetstoornis, man dat is wel helemaal moeilijk dan -O- Ik krijg mijn eten ook nauwelijks weg. Ik ben zelf 20 kilo aangekomen door citalopram dus ik vind het niet zo erg dat de kilo's eraf vliegen _O- Maar ik heb zelf ook een geschiedenis van eetstoornis dus ik weet dat ik hier ook wel weer mee moet uitkijken :@
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_105161818
Ik zou voor jezelf wel een soort ondergrens stellen van een minimum dat je moet eten op een dag. Als ik nu naar mijn maag zou luisteren zou ik misschien een halve boterham per dag eten ofzo, of gewoon niks. Ik vergeet ook gewoon steeds te eten omdat ik toch geen honger heb!

Ja, ik vind het heel rot voor jou en het zou beter zijn als je het gewoon niet had, maar ik voel me door jouw ervaring wel wat minder een hypochonder ofzo :') Kennelijk kan dit echt allemaal door een stel pilletjes.
  Moderator zondag 4 december 2011 @ 12:46:14 #25
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105161914
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 12:43 schreef Meteoric het volgende:
Ik zou voor jezelf wel een soort ondergrens stellen van een minimum dat je moet eten op een dag. Als ik nu naar mijn maag zou luisteren zou ik misschien een halve boterham per dag eten ofzo, of gewoon niks. Ik vergeet ook gewoon steeds te eten omdat ik toch geen honger heb!

Ja, ik vind het heel rot voor jou en het zou beter zijn als je het gewoon niet had, maar ik voel me door jouw ervaring wel wat minder een hypochonder ofzo :') Kennelijk kan dit echt allemaal door een stel pilletjes.
Ik zou wel iets meer moeten eten inderdaad, maar het afvallen vind ik nu te leuk :@

En het is precies het laatste wat je zegt :Y Ik kan best wel wat hypochondrische trekjes hebben maar nu weet ik echt zeker dat ik het mezelf niet allemaal wijsmaak :')
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_105162096
Kijk alsjeblieft uit met dat afvallen... bij mij is het een jaar lang best goed gegaan, maar omdat ik ''een paar kilootjes'' af viel, ben ik totaal doorgeschoten. 17 kilo later kon ik me laten opnemen :') En dat terugvallen is in letterlijk een week gebeurd. Ik weet hoe makkelijk het is om gewoon te genieten van het afvallen, en normaliter is dat ook niet zo erg, maar met een eetstoornisverleden moet je echt oppassen. Je wil niet nog verder van huis zijn door een stel pillen die je vooruit zouden moeten helpen. En ik weet ook hoe makkelijk het is om te denken ''dat gebeurt me niet'' :P
pi_105164761
Sjonge jonge, ik moet wat zinnigs gaan schrijven, maar mijn hoofd zit echt vol watten :')
pi_105168133
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 12:38 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik ga zo ook naar de dokter vanwege de duizeligheid en oorpijn die er vannacht bij is gekomen. Ik vermoed inderdaad dat ik een ongelukkige samenloop van omstandigheden heb ^O^
Ben zelf ook al 2 weken grieperig, duizeligheid had ik ook last van. Verder ook een rotperiode qua stemming en ervaringen en gezondheidsissues dus jouw geval is ook erg herkenbaar. Maar ik ben ervan overtuigd dat de duizeligheid niet door de pilletjes komt maar echt door de griep. (bij mij)

En wat je zegt, erg ongelukkig die samenloop maar niets aan te doen alleen als je toch al angstig bent mbt gezondheid en je krijgt de griep dan is de paniek weer snel gevonden omdat het als een enorme stap terug voelt. Althans bij mij. :)

Beterschap
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_105198382
Denk dat ik allergisch ben voor de wellbutrin. M'n hoofdhuid brandt en m'n haar is ineens drastisch uitgedund... Behalve dat benik meer dan hondsberoerd. Ga hiermee stoppen denk ik. Terug naar de anafranil.
  Moderator maandag 5 december 2011 @ 09:47:08 #30
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105199601
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 08:28 schreef Meteoric het volgende:
Denk dat ik allergisch ben voor de wellbutrin. M'n hoofdhuid brandt en m'n haar is ineens drastisch uitgedund... Behalve dat benik meer dan hondsberoerd. Ga hiermee stoppen denk ik. Terug naar de anafranil.
Wat vervelend dat je je nog steeds zo rot voelt ;( Bij mij gaat het ietsje beter, was gisteren al iets minder duizelig en vandaag ook weer een stukje minder. Maar dat hondsberoerd voelen herken ik wel, ik voelde me dit weekend ook zo beroerd :X Bel je sowieso je psych wel even op om het te bespreken? Sterkte :*
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator maandag 5 december 2011 @ 09:48:52 #31
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105199641
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 15:23 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Ben zelf ook al 2 weken grieperig, duizeligheid had ik ook last van. Verder ook een rotperiode qua stemming en ervaringen en gezondheidsissues dus jouw geval is ook erg herkenbaar. Maar ik ben ervan overtuigd dat de duizeligheid niet door de pilletjes komt maar echt door de griep. (bij mij)

En wat je zegt, erg ongelukkig die samenloop maar niets aan te doen alleen als je toch al angstig bent mbt gezondheid en je krijgt de griep dan is de paniek weer snel gevonden omdat het als een enorme stap terug voelt. Althans bij mij. :)

Beterschap
Ik ben gisteren naar de dokter geweest en die dacht dat mijn duizeligheid kwam door de buikpijn die ik al een paar weken heb. Maar hij zei ook dat het lastig is omdat ik ook een nieuw medicijn slik dus het is moeilijk om te achterhalen waar het nu precies door komt. Gelukkig voel ik me vandaag weer ietsje beter :) Welke pilletjes slik jij? En gaat het weer wat beter met je?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_105199778
Wellbutrin slik in.

De psychiater kwam net langs (de luxe van opgenomen zijn :P ) en ik krijg wat kalmerends tot de medicatie werkt. Emoties zijn zo niet te handelen. Door de fysieke bijwerkingen moet ik heen, maar het moet wel snel beter gaan. Die haaruitval had ze nog nooit gezien door medicatie, ze zei dat dat ook van stress en erge ondervoeding kon zijn van maanden terug. Dat zie je pas na een paar maanden ofzo. Hoop t maar, want als van de meds m'n haar nog meer uitvalt kap ik er accuut mee. Die branderige hoofdhuid kon wel van medicatie komen. Wat een troep is t ook... Laat het alsjeblieft heel snel werken..
  Moderator maandag 5 december 2011 @ 09:59:38 #33
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105199867
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 09:55 schreef Meteoric het volgende:
Wellbutrin slik in.

De psychiater kwam net langs (de luxe van opgenomen zijn :P ) en ik krijg wat kalmerends tot de medicatie werkt. Emoties zijn zo niet te handelen. Door de fysieke bijwerkingen moet ik heen, maar het moet wel snel beter gaan. Die haaruitval had ze nog nooit gezien door medicatie, ze zei dat dat ook van stress en erge ondervoeding kon zijn van maanden terug. Dat zie je pas na een paar maanden ofzo. Hoop t maar, want als van de meds m'n haar nog meer uitvalt kap ik er accuut mee. Die branderige hoofdhuid kon wel van medicatie komen. Wat een troep is t ook... Laat het alsjeblieft heel snel werken..
De vraag was aan b4kl4p wat die slikt ;) Aangezien ik ook wellbutrin slik weet ik dondersgoed dat jij dat ook slikt, wat een ellende :X

Die haaruitval kan inderdaad van ondervoeding komen ja :Y lijkt me wel heftig als dat een bijwerking van het medicijn is, maar misschien dat het daardoor wel erger is? Ik hoop ook dat het snel gaat werken want een paar weken me zo voelen is echt geen optie -O- Gelukkig gaat het vandaag weer iets beter, hopelijk ook snel bij jou! :*
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_105209080
Haha sorry, ik ben echt waanzinnig suf... ook gewoon zo goed als niet geslapen vannacht, helpt ook niet mee.

Mijn psychiater zei dat ze verwachtte dat ik me tegen de tijd dat het vrijdag is wel al een stuk beter zal voelen. Meestal als het zo erg is dan gaat het daarna weer bergopwaarts. Ze zei dat het eigenlijk heel goed met me gaat (wtf, heb me nog nooit zo klote gevoeld), want als ik me zo rot voel, kan het alleen nog maar beter worden :')

Succes weer vandaag :*
pi_105217115
Nou, ik meld me hier ook maar eens. Zojuist voor het eerst bij de psychiater geweest -na doorverwijzing door m'n psychotherapeut- en hij heeft me seratraline voorgeschreven (hij zei Zoloft, maar op het briefje staat sertraline, dus ga er vanuit dat de apotheek me een of ander merkloos iets gaat geven).

Ben nog wel een beetje 'huiverig'; ik vind het toch een hele stap, maar hopelijk gaat het me net dat zetje eens geven of gaat er een hele wereld voor me open :D

Ik moet de eerste week starten met een halve tablet (25mg) en als het dan goed gaat een hele per dag.

Ik ben benieuwd en hoor graag van anderen hoe zij zoloft (hebben) ervaren (ik zal ook nog verder gaan teruglezen of ik nog wat tegen kom hoor...). Ik zie met name op tegen een eventuele verergering van m'n oorsuizen en mogelijke gewichtstoename (dat zou ik toch ook graag binnen de perken zien...)

[ Bericht 0% gewijzigd door Nyota op 06-12-2011 07:04:30 ]
pi_105230521
Ik slik ook Sertraline (eerst Zoloft en nu Mylan ) Heb daar wel over gepost in dit topic. Ik heb vooral de eerste 2 weken gehad dat ik me slechter voelde. Maar daarna weinig last meer van bijwerkingen gehad. En ben door de Sertraline ook niet aangekomen.

Eerste keer gaf het me wel dat ene zetje, nu met tweede keer merk ik helaas minder effect. Maar nu zijn mijn problemen ook wat heftiger dan de eerste keer.
pi_105340151
Is er iemand die een SSRI heeft gebruikt en vervolgens een TCA is gaan gebruiken omdat de SSRI niet zoveel deed bijvoorbeeld, die mij het verschil in werking/effect kan uitleggen? :) bedankt
pi_105348548
Ja ik, ik weet dat het op andere/meer stoffen inwerkt. Ik snap niet hoe, maar het werkte veel beter. Kennelijk maakten net die stoffen dat ik me somber ging voelen. Met de ssri's merkte ik vooral dat het op angst werkten.

Hoe gaat het hier met de wellbutrinners? Ik ben nog steeds zooo misselijk, het wordt echt niet beter. Slaap ook nog steeds moeilijk. Verder niet echt hele vervelende bijwerkingen meer. Mijn stemming is helaas ook nog niet verbeterd. Als dit maandag nog zo is, is de kans groot dat ik weer moet stoppen... Misselijk zijn en niet kunnen eten is geen optie helaas. En anders moet op zijn minst m'n stemming verbeterd zijn.
pi_105350204
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 09:48 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik ben gisteren naar de dokter geweest en die dacht dat mijn duizeligheid kwam door de buikpijn die ik al een paar weken heb. Maar hij zei ook dat het lastig is omdat ik ook een nieuw medicijn slik dus het is moeilijk om te achterhalen waar het nu precies door komt. Gelukkig voel ik me vandaag weer ietsje beter :) Welke pilletjes slik jij? En gaat het weer wat beter met je?
Heb een half jaar geleden een psychose gehad en momenteel slik ik alleen nog lorazepam voor het slapen. Was daar een maand geleden ook mee gestopt omdat ik 's middags altijd zo'n last van spanningen had, nu heb ik griep en is slapen weer moeilijk dus begin ik er weer aan.

De spanning zou komen als soort van kater van de lorazepam van de nacht, nou was ik daar dus mee gestopt maar de spanning ging niet over. Nu heb ik griep en is het weg, daarom toch maar voor de nacht. Was dus duidelijk iets waar tijd overheen moest gaan.

Ook twee dagen een SSRI (lexapro) gehad maar dat was echt pure hel voor mij, zo ziek als een hond.

Maar ik blijf erbij dat het vinden van een oorzaak moeilijk is, soms lijkt het alsof alles maar op de pilletjes wordt gegooid. En dan raden ze het je nog af te stoppen ook nog.
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_105350316
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:32 schreef Meteoric het volgende:
Ja ik, ik weet dat het op andere/meer stoffen inwerkt. Ik snap niet hoe, maar het werkte veel beter. Kennelijk maakten net die stoffen dat ik me somber ging voelen. Met de ssri's merkte ik vooral dat het op angst werkten.

Hoe gaat het hier met de wellbutrinners? Ik ben nog steeds zooo misselijk, het wordt echt niet beter. Slaap ook nog steeds moeilijk. Verder niet echt hele vervelende bijwerkingen meer. Mijn stemming is helaas ook nog niet verbeterd. Als dit maandag nog zo is, is de kans groot dat ik weer moet stoppen... Misselijk zijn en niet kunnen eten is geen optie helaas. En anders moet op zijn minst m'n stemming verbeterd zijn.
Kun je ook niet heel langzaam eten en met water proberen wat brood weg te slikken of houd je het allemaal niet binnen?
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_105361974
Toen ik niks kon eten nam ik zon wasa cracker af en toe dat was met lexapro maar zoals b4kl4p al zegt is dat rommel. Maar als iemand er profijt van heeft is dat heel mooi natuurlijk :)
Oh en wellbutrin is geen TCA :@
pi_105373706
Ik doelde met de TCA die ik heb geslikt op anafranil :P die wellbutrin heb ik pas net, omdat ik daar hopelijk minder last van bijwerkingen mee zal hebben.

@b4kl4p, ja, dat probeer ik, maar in de kliniek heb je een bepaald menu die je steeds binnen bepaalde tijd op moet hebben, en dat is onmogelijk. En mag ook geen crackers, het moet gewoon brood zijn helaas.. vind t maar lullig, zij geven me een stel pillen waar ik misselijk van word en dan kan/mag dat niet. Alsof ik het expres doe...
  Moderator zaterdag 10 december 2011 @ 12:13:37 #43
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105410633
Wat vervelend dat je je nog steeds zo rot voelt Meteoric! Met mij gaat het eindelijk wat beter. De duizeligheid is nu weg maar ik ben nog wel steeds misselijk en last van mijn buik. Maar het went :') Psychisch gaat het wel goed, niet meer down en geen angstaanvallen meer en ik heb zowaar weer wat energie om dingen te gaan doen *O* Gisteren voor het eerst in tijden weer een vriendin gezien en weer voor het eerst autogereden. Vanavond naar een feestje en morgen weer afgesproken met een vriendin. Ik hoop dat jij je ook snel beter voelt! Wat de honger betreft: die heb ik ook nog steeds nauwelijks. Na 2 boterhammen zit ik stampvol :') Maar dat zal wel weer terug moeten komen neem ik aan :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_105416975
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 12:48 schreef Meteoric het volgende:
Ik doelde met de TCA die ik heb geslikt op anafranil :P die wellbutrin heb ik pas net, omdat ik daar hopelijk minder last van bijwerkingen mee zal hebben.

@b4kl4p, ja, dat probeer ik, maar in de kliniek heb je een bepaald menu die je steeds binnen bepaalde tijd op moet hebben, en dat is onmogelijk. En mag ook geen crackers, het moet gewoon brood zijn helaas.. vind t maar lullig, zij geven me een stel pillen waar ik misselijk van word en dan kan/mag dat niet. Alsof ik het expres doe...
Dat is wel wazig hoor, kun je niet overleggen dat je er wat langer over doet? Broodje mee naar therapie ofzo?
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_105432066
Maarja dan krijg je gezeik vanuit de groep over 'ongelijke behandeling', heel irritant. Je mag de therapie in principe niet in als je niet alles op hebt. Scheelde weinig of ik was week op timeout geweest omdat ik niks binnen hield. Maargoed, dinsdag daten met de psychiater en dit alles voorleggen.
  Moderator zaterdag 10 december 2011 @ 22:28:28 #46
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105432519
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 22:21 schreef Meteoric het volgende:
Maarja dan krijg je gezeik vanuit de groep over 'ongelijke behandeling', heel irritant. Je mag de therapie in principe niet in als je niet alles op hebt. Scheelde weinig of ik was week op timeout geweest omdat ik niks binnen hield. Maargoed, dinsdag daten met de psychiater en dit alles voorleggen.
Ik snap dat ze in jouw situatie wat moeilijker doen maar ze moeten ook begrijpen dat je je van deze medicijnen behoorlijk ziek kan voelen :X

Vanochtend was ik nog positief maar de rest van de dag ben ik kotsmisselijk geweest ;(
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_105447047
Mag ik even inbreken met een vraagje? Ik slik zelf al 3 jaar efexor. Maar het doet helemaal niks meer. Verhoogd naar 2 stuks per dag. Daar werd ik verschrikkelijk suf van maar had geen effect op mijn gemoedstoestand. Kan het zijn dat je lichaam na verloop van tijd een soort van verzadigd is van een bepaald medicijn? Ik heb as donderdag een afspraak met mijn dokter hierover. Anders kan ik misschien beter overstappen naar een ander merk/soort.
pi_105447769
verleggen met je dokter lijkt me een goed idee.
Heeft het eerder wel gewerkt?
Mama van 2 lieve meiden :)
  zondag 11 december 2011 @ 12:34:12 #49
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105448258
joh.... ik was dit topic helemaal kwijt...
maar weer gevonden!!!!!

dan spam ik hier maar verder.
ik ben net begonnen met mn nieuwe pillz... (als in een uur geleden)

slik nu paroxetine. nu 10 mg. is de bedoeling om het over ongeveer 1,5 week op te hogen naar 20 volgens mij. en dan kijken wat het doet. vooral qua bijwerkingen.
de meds die ik tot nu toe had hadden teveel bijwerkingen waardoor de dosering niet hoog genoeg kon om genoeg effect te hebben.

Loop al 3 jaar te goochelen dus ik hoop dat het nu eens gaat werken ;)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  zondag 11 december 2011 @ 12:42:09 #50
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105448523
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 11:48 schreef Mindy80 het volgende:
Mag ik even inbreken met een vraagje? Ik slik zelf al 3 jaar efexor. Maar het doet helemaal niks meer. Verhoogd naar 2 stuks per dag. Daar werd ik verschrikkelijk suf van maar had geen effect op mijn gemoedstoestand. Kan het zijn dat je lichaam na verloop van tijd een soort van verzadigd is van een bepaald medicijn? Ik heb as donderdag een afspraak met mijn dokter hierover. Anders kan ik misschien beter overstappen naar een ander merk/soort.
ik heb deze vraag zelf 2 weken geleden gesteld aan mijn psychiater. en ze zei dat dan de dosering waarschijnlijk omhoog zou moeten. Als ik jouw bericht lees, kan je daar niet zo goed tegen (de hogere dosering). Hoe lang heb je dat geprobeerd?
Anders evt andere meds proberen?
Als het goed is raken AD's niet uitgewerkt dacht ik, maar ik weet t niet zeker......???
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105459485
Het is idd een maand of 3 hoger geweest maar toen ging ik als een zombie door het leven. het heeft wel wat gewerkt, maar nooit echt goed resultaat. Ik moet vrijdag terug naar de dokter voor overleg.
  zondag 11 december 2011 @ 18:03:12 #52
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105460957
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 17:22 schreef Mindy80 het volgende:
Het is idd een maand of 3 hoger geweest maar toen ging ik als een zombie door het leven. het heeft wel wat gewerkt, maar nooit echt goed resultaat. Ik moet vrijdag terug naar de dokter voor overleg.
ik ben benieuwd wat de dokter ervan zegt. klinkt voor mij of deze meds het voor jou net niet zijn. Maar ja, ik ben geen arts dus wie weet heeft die een heel andere visie
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105464568
Vanaf morgen misschien weer stoppen met de Seroquel en vragen of Sertraline verhoogd kan worden. Slik nu zo"n 3 maand 100 mg, maar merk nog weinig effect.
pi_105490094
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 18:03 schreef Murmeli het volgende:

[..]

ik ben benieuwd wat de dokter ervan zegt. klinkt voor mij of deze meds het voor jou net niet zijn. Maar ja, ik ben geen arts dus wie weet heeft die een heel andere visie
Ik laat je het weten!
  maandag 12 december 2011 @ 13:21:24 #55
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_105490235
Zijn er meer mensen hier die lamotrigine gebruiken?
Nu met de kou krijg ik een soort eczeemplek tussen mijn wijs- en middelvinger. Bloedirritant. Hebben meer mensen dit?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  maandag 12 december 2011 @ 14:10:30 #56
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105491892
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:32 schreef Sylvana het volgende:
Vanaf morgen misschien weer stoppen met de Seroquel en vragen of Sertraline verhoogd kan worden. Slik nu zo"n 3 maand 100 mg, maar merk nog weinig effect.
100 mg is niet veel toch?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  Moderator maandag 12 december 2011 @ 14:20:31 #57
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105492280
Ik heb net de psychiater gebeld omdat ik letterlijk ziek word van de Wellbutrin. Ben nu al 3 weken duizelig en misselijk. Vandaag hield ik het niet meer, ik moest keihard huilen. Ik word er zo moedeloos van, 24 uur per dag misselijk en duizelig, ik kan gewoon bijna niets meer behalve liggen :'( De psych vond dit ook niet goed en heeft me nu Cymbalta voorgeschreven. Ik hoop dat dit wel werkt want ik ben het spuugzat die chemische troep waarvan ik me zo ziek voel :r En anders ga ik gewoon weer aan de Citalopram, de enige bijwerking daarvan was 20 kilo aankomen. Nou liever moddervet dan de hele dag kotsmisselijk :( Ik zit er even zwaar doorheen -O-

Iemand ervaring met Cymbalta?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_105492500
Ik heb geen idee of 100 mg Sertraline veel is Murmeli. Mn Risperdal wordt van 2 naar 3 mg verhoogd en moet nog wel doorgaan met Seroquel.

Majo vervelend dat je zo ziek werd van de Wellbutrin en ik hoop dat je daar met Cymbalta minder last van hebt :*
pi_105492900
Vervelend MaJo. Hier hetzelfde als wat jij beschrijft, net ook weer huilend boven m'n bordje gezeten :') Ik kan niet wachten tot m'n afspraak morgen met de psychiater, dit is echt een gebed zonder einde en de dagen duren eindeloos met die misselijkheid. Verder ook nog gruwelijke stemmingswisselingen. Cymbalta hoor ik wisselende verhalen over, maar het is altijd even uitproberen. Helaas is dat echt per persoon verschillend :P
  Moderator maandag 12 december 2011 @ 14:51:02 #60
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105493365
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 14:38 schreef Meteoric het volgende:
Vervelend MaJo. Hier hetzelfde als wat jij beschrijft, net ook weer huilend boven m'n bordje gezeten :') Ik kan niet wachten tot m'n afspraak morgen met de psychiater, dit is echt een gebed zonder einde en de dagen duren eindeloos met die misselijkheid. Verder ook nog gruwelijke stemmingswisselingen. Cymbalta hoor ik wisselende verhalen over, maar het is altijd even uitproberen. Helaas is dat echt per persoon verschillend :P
Vervelend is dat he? Ik kon me steeds wel sterk houden en denken 'ach, morgen gaat het vast beter' maar als het 3 weken nonstop zo blijft dan word je daar op den duur gewoon gek van. de stemmingswisselingen heb ik geen last meer van, ik ben wel bang dat die weer terugkomen door de Cymbalta. Ik baal eigenlijk wel dat ik nu weer opnieuw moet beginnen. Weer een week niet autorijden, weer wennen aan een nieuw middel. Als dit binnen een paar dagen niet beter wordt dan ga ik gewoon weer aan de Citalopram. Daar heb ik me altijd prima bij gevoeld. Geen stemmingswisselingen, geen misselijkheid, geen duizeligheid. Het voelt alsof ik al 3 weken zeeziek ben :X
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_105493435
Ja echt zooo herkenbaar. Ik word een beetje moe van dat wekenlang 'wachten tot het beter wordt', want het wordt niet beter, en m'n stemming is nou ook niet echt top. Als ik met die middel moet stoppen ga ik maar weer aan de anafranil denk ik, daar weet ik in elk geval van wat het doet. En nog beter: ik weet dat het het doet. Elke keer allerlei middelen testen is ook niet ideaal, zeker omdat ik hier binnenkort met ontslag ga en weer het 'normale' leven in moet en normaal moet functioneren. Ze zien me aankomen, overal kokhalzend omdat ik een of andere gare lucht ruik die niemand verder schijnt te ruiken :')
pi_105493810
Ik vroeg me af of er meerdere mensen waren die een positieve ervaring hebben met Risperidon/Risperdal bij Autisme (in mijn geval PDD-NOS)?

Ik ben erg tevreden, merk het vooral in dat ik minder snel overprikkeld wordt.

Meer goede ervaringen?
Gadgets: iPhone 3GS, HP LaserJet P2035, Acer V193HQV
  maandag 12 december 2011 @ 15:35:57 #63
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105494920
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2011 14:26 schreef Sylvana het volgende:
Ik heb geen idee of 100 mg Sertraline veel is Murmeli. Mn Risperdal wordt van 2 naar 3 mg verhoogd en moet nog wel doorgaan met Seroquel.

Majo vervelend dat je zo ziek werd van de Wellbutrin en ik hoop dat je daar met Cymbalta minder last van hebt :*
Ik bedoelde 100 mg seroquel :)
Risperdal is ook een antipsychoticum toch? Lijkt me goed om die te verhogen, gezien je klachten (denk ik als leek dan he).

Vervelend van de wellbutrin Majo. Wat voor type ad is cymbalta?
Als citolapram goed werkte, kan je ook lexapro eens vragen. Bijna hetzelfde spul, zou iets minder bijwerkingen moeten hebben.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105495395
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2011 15:35 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Ik bedoelde 100 mg seroquel :)
Risperdal is ook een antipsychoticum toch? Lijkt me goed om die te verhogen, gezien je klachten (denk ik als leek dan he).

100 mg Seroquel lijkt mij ook veel ja. Daar heb ik 25 mg van. En Risperdal is Idd ook een antipsychoticum.
pi_105495635
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:32 schreef Sylvana het volgende:
Vanaf morgen misschien weer stoppen met de Seroquel en vragen of Sertraline verhoogd kan worden. Slik nu zo"n 3 maand 100 mg, maar merk nog weinig effect.
ligt er een beetje aan waarvoor je het slikt. Om slaapproblemen is het wel veel, maar voor psychotische problemen (daarmee blijkt oook een flinke depressie te horen, met waanbeelden oid) kan het wel een paar 100 mg meer.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
  Moderator maandag 12 december 2011 @ 16:47:07 #66
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105497975
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2011 15:35 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Ik bedoelde 100 mg seroquel :)
Risperdal is ook een antipsychoticum toch? Lijkt me goed om die te verhogen, gezien je klachten (denk ik als leek dan he).

Vervelend van de wellbutrin Majo. Wat voor type ad is cymbalta?
Als citolapram goed werkte, kan je ook lexapro eens vragen. Bijna hetzelfde spul, zou iets minder bijwerkingen moeten hebben.
De werkzame stof van Cymbalta is Duloxetine, zegt me niks. Het is geen SSRI maar al dat onderscheid ken ik verder niet :') Een vriendin mailt me net ook dat ze Cymbalta een tijd heeft geslikt en dat ze er veel baat bij heeft gehad. Nu maar hopen dat dat voor mij ook geldt! Ik vind het wel eng -O-
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_105498543
@seasushi Ik slik Seroquel voor beide, slaapproblemen en als angstremmer/antipsychoticum. En daarnaast dus Risperdal als antipsychoticum en Sertraline als Antidepressiva.
  maandag 12 december 2011 @ 21:39:45 #68
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105512044
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 16:47 schreef MaJo het volgende:

[..]

De werkzame stof van Cymbalta is Duloxetine, zegt me niks. Het is geen SSRI maar al dat onderscheid ken ik verder niet :') Een vriendin mailt me net ook dat ze Cymbalta een tijd heeft geslikt en dat ze er veel baat bij heeft gehad. Nu maar hopen dat dat voor mij ook geldt! Ik vind het wel eng -O-
Ik hoop dat het werkt!

Ik heb vandaag minder last van mijn nieuwe pillen. Wel blij om. Ben net met een vriendin bij een andere vriendin geweest en ben nu op weg naar huis. Lekker slapen....
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  Moderator maandag 12 december 2011 @ 23:10:48 #69
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105517844
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2011 21:39 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Ik hoop dat het werkt!

Ik heb vandaag minder last van mijn nieuwe pillen. Wel blij om. Ben net met een vriendin bij een andere vriendin geweest en ben nu op weg naar huis. Lekker slapen....
Ik hoop het ook echt! Ik kan ze alleen morgen pas ophalen en ik heb echt geen zin om nog meer vergif (=Wellbutrin) in mijn lichaam te stoppen dus ik denk dat ik vanavond helemaal niks inneem :@ Misschien niet slim maar ik weiger om nog meer Wellbutrin te slikken :')

Fijn dat het bij jou al een beetje aanslaat! Het stomme is bij mij dat ik voor het eerst in weken zin heb om af te spreken met vriendinnen maar dat ik me daar dus te ziek voor voel ;(
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  maandag 12 december 2011 @ 23:31:14 #70
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105518917
Ja joh, gewoon overslaan vandaag hoor... heb ik zaterdag ook gedaan.
Nieuwe pillen kunnen nog niet aanslaan hoor, vandaag is de 2e dag pas....
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105551909
Fucker de fuck fuck fuck. Dag 3 met m'n sertraline en voel me een partij vaag. Voel me heel sloom, alsof ik alles vertraagd doe.

Verder moe en wil alleen maar voor me uitstaren. Wat n feest: gaat dit ook na een week of 2 weg?
pi_105553281
Vrijwel altijd wel Nyota!

Nou dolle pret, ik mag de Wellbutrin nog even een paar dagen gaan proberen in de hoop dat het beter gaat werken. Ik heb pillen gekregen tegen de misselijkheid en het helpt! Als de Wellbutrin niet aanslaat gaat of de dosering omhoog (aaargh, weer door die hel!), of er komt een middel bij. Of ik ga terug naar m'n oude medicatie maar dat doe ik liever pas als laatste optie. Ik ben het wachten zo zat! En ik vind het heel jammer dat de Wellbutrin alleen in 150 mg verkrijgbaar is, want 150 mg er in een keer bij is heel erg veel. Stapjes van 50 mg zou vast minder heftig zijn... en ik Amerika is dat wel gewoon verkrijgbaar.
pi_105646706
Hoi allemaal.

Even een kloontje omdat sommige mensen mijn FOK! username kunnen koppelen met mijn echte ik :+

Sinds gisteren begonnen met Venlafaxine (37,5). Heb het voor een maand meegekregen omdat ik paniekaanvallen kreeg en ze steeds erger werden. In het begin kon ik mezelf nog wel rustig krijgen met een kopje thee, daarna werd het steeds moeilijker en moeilijker. En deze week eigenlijk een grens bereikt van nu en niet verder. Had de hele dag door paniekaanvallen en meerdere keren schoot zelfmoord als optie door mijn hoofd. Iets wat mijn rationele ik nooit en ten nimmer wil en zal doen omdat ik veel voor te leven heb, maar mijn irrationele ik wil af van die paniek en dat kan maar op 1 manier.. Mijn irrationele zelf wil ook geen zelfmoord plegen, maar houdt het me voor als "oplossing" om mezelf rustig te krijgen. Een beetje zoiets van "wat er ook gebeurd, je kunt nog altijd.." Ergste is.. het werkt ook nog :{

Gelukkig is mijn rationele ik sterker en die heeft aan de bel getrokken bij het ziekenhuis. Pillen meegekregen zodat ik in ieder geval de nacht door zou kunnen komen (het was 's nachts) en de volgende dag naar de huisarts gegaan. Die schrok van het verhaal en die heeft mij dus Venlafaxine voorgeschreven. Krijg het wel benauwd van die bijsluiter, maar niks doen is ook geen optie. Momenteel is het helaas geen optie, maar een psycholoog staat ook op de planning. Met name om uit te zoeken waar dit zo ineens vandaan komt.

Ben benieuwd wat me de komende weken te wachten staat. Voel me iig al een stuk beter dat ik het heb toegegeven aan mijn ouders en aan de huisarts. Ondanks de grote afstand (ze wonen in België) zijn ze er voor me en dat is toch wel heel erg fijn O+ 1 ding is zeker: ik ga beter worden :Y
  vrijdag 16 december 2011 @ 09:20:54 #74
262 Re
Kiss & Swallow
pi_105647118
Wat er in de bijsluiter staat is een opsomming van gerapporteerde bijwerkingen, niet gezegd dus dat je dan ook die bijwerkingen krijgt
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 16 december 2011 @ 09:28:51 #75
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105647265
Die pillen werken niet meteen toch? Volgens mij zijn het antidepressiva die je hebt gekregen en die werken na een paar weken ofzo (tegen angst en tegen depressie). Maar het feit dat er een oplossing komt helpt je misschien ook wel.
En net wat Re zegt, die bijwerkingen krijg je niet allemaal. Misschien helemaal geen. Of maar een paar dagen.
Succes, het wordt vast weer beter!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105647362
Het is inderdaad antidepressivum en werken inderdaad pas na een paar weken. Maar heb ook nog andere medicijnen om de tussentijd te overbruggen zeg maar (Oxazepam). Die probeer ik alleen in te nemen als het echt niet anders kan.

Weet dat ik die bijwerkingen niet allemaal krijg (gelukkig maar :P) maar je beseft je dan wel dat het niet zomaar iets is wat je in je leven toelaat.
  vrijdag 16 december 2011 @ 09:36:36 #77
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105647436
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 09:33 schreef Dividend het volgende:
Het is inderdaad antidepressivum en werken inderdaad pas na een paar weken. Maar heb ook nog andere medicijnen om de tussentijd te overbruggen zeg maar (Oxazepam). Die probeer ik alleen in te nemen als het echt niet anders kan.

Weet dat ik die bijwerkingen niet allemaal krijg (gelukkig maar :P) maar je beseft je dan wel dat het niet zomaar iets is wat je in je leven toelaat.
Fijn dat je oxazepam erbij hebt. Die heb ik ook en alleen al die gedachte vind ik geruststellend.
Nee, klopt, het is geen paracetamol dat je slikt.
Wanneer begin je ermee?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  vrijdag 16 december 2011 @ 09:37:46 #78
262 Re
Kiss & Swallow
pi_105647458
Het is geen kattepis idd :)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_105647503
Ik heb gisteren de eerste ingenomen. :)
  vrijdag 16 december 2011 @ 09:49:23 #80
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105647714
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 09:37 schreef Re het volgende:
Het is geen kattepis idd :)
Ik slik liever mn paroxetine dan kattenpis Re... ;)

@dividend: heb je last gehad van de eerste? Heb je hem savonds of smorgens genomen?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105647840
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2011 09:49 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Ik slik liever mn paroxetine dan kattenpis Re... ;)

@dividend: heb je last gehad van de eerste? Heb je hem savonds of smorgens genomen?
Omdat er stond "innemen bij maaltijd" heb ik hem 's avonds tijdens het eten ingenomen. Daarna wezen sporten en verder niet veel last van gehad. Ook nu voel ik me eigenlijk wel prima.
  vrijdag 16 december 2011 @ 09:58:41 #82
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105647925
Oh dat klinkt hoopgevend qua bijwerkingen. Meestal komen die vrij snel. Althans de fysieke wel. Maar dat zullen ze je wel hebben uitgelegd :)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105648094
Klopt :) Heb gelukkig ook een lichte dosis
pi_105685510
Dag 2:
Droge mond: check
Hoofdpijn: check

Voor de rest gaat het qua bijwerkingen wel goed. Alleen heb ik het idee dat ik meer moeite heb met lopen :? Loop voor mijn gevoel wat 'schever'.
pi_105685810
Van de ritalin merk ik weinig. Ik heb het idee dat de lyrica (kreeg ik voor angst) niks of te weinig doet... Volgende week maar weer eens even overleggen met psychiater.
Mama van 2 lieve meiden :)
  Moderator zaterdag 17 december 2011 @ 12:39:25 #86
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105689196
Hier ook nog even een liefdesverklaring aan de cymbalta: O+ _O_ O+ Ik slik het nu 4 dagen en ik heb helemaal geen bijwerkingen meer. Misselijkheid/duizeligheid zijn als sneeuw voor de zon verdwenen *O* Ook ben ik veel minder moe :o Vannacht om 2 uur gaan slapen en om 11 uur was ik klaarwakker terwijl ik normaal dan tot 2 uur 's middags slaap en dan nog gaar wakker word :X Misschien dat ik toch meer bijwerkingen had van citalopram dan ik dacht :D
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_105843616
Hoe gaat het daar met de Cymbalta?

Hier een nieuwe ontwikkeling: mogelijk heb ik een hartritmestoornis veroorzaakt door de Wellbutrin :') Morgen hartfilmpje laten maken... Anders was het de bedoeling geweest dat ik nu morgen Anafranil er weer bij zou gaan slikken. Met alle bijwerkingen die ik nu heb voel ik sowieso nogal een weerstand ertegen, al was het eerst m'n eigen voorstel. Zie het allemaal niet zitten en maak me ook wel zorgen. Als ik een hartritmestoornis heb moet ik uiteraard per direct stoppen met de Wellbutrin. Ben overigens nog steeds kotsmisselijk. Stemming is wel wat verbeterd, alleen nog steeds ook wel stemmingwisselingen en veel angst.
  dinsdag 20 december 2011 @ 23:19:03 #88
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105844544
M, wat klote van je hart... laten we hopen dat het tijdelijk is....
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105879875
Nou eris inderdaad iets niet goed aan het gaan, oogleden zijn ook gezwollen mogelijk door de medicatie. Vanaf morgen moet ik de pil doormidden gaan snijden (in de bijsluiter staat dat dat niet mag, maar er is overleg met de apotheker geweest) en dan moet alles snel beter gaan en komt er anafranil bij. Als dat niet zo is moet ik stoppen met de wellbutrin. Hoop in elk geval dat vanaf morgen die verdomde misselijkheid eens weg is.
  Moderator woensdag 21 december 2011 @ 20:02:09 #90
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105880122
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 19:57 schreef Meteoric het volgende:
Nou eris inderdaad iets niet goed aan het gaan, oogleden zijn ook gezwollen mogelijk door de medicatie. Vanaf morgen moet ik de pil doormidden gaan snijden (in de bijsluiter staat dat dat niet mag, maar er is overleg met de apotheker geweest) en dan moet alles snel beter gaan en komt er anafranil bij. Als dat niet zo is moet ik stoppen met de wellbutrin. Hoop in elk geval dat vanaf morgen die verdomde misselijkheid eens weg is.
Dat klinkt niet goed Meteoric :X Ik ben er wel achter dat Wellbutrin echt rommel is, voor mij dan :X Toen ik overging op Cymbalta was een dag later mijn misselijkheid en duizeligheid als sneeuw voor de zon verdwenen! Ik ben dus erg tevreden over de Cymbalta, deze AD werkt heel goed voor mij. Hopelijk blijft dit ook zo ^O^
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  woensdag 21 december 2011 @ 20:16:09 #91
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105880866
Wellbutrin is een langzame afgifte tablet, volgens mij moet je die echt niet breken. Je kunt wel gewone bupropion proberen, die moet je alleen meerdere keren per dag slikken....
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105914644
Lyrica verhoogd en kon nog hoger volgens psychiater, ben benieuwd.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_105917311
Mijn Risperdal wordt waarschijnlijk afgebouwd en dan krijg ik een ander merk. Want pas is diabetes bij me geconstateerd (had een bloedsuikerwaarde van 30 niet nuchter en 20 nuchter) en ben ik doorgestuurd naar de internist. Maar die kwam erachter dat verhoogde bloedsuiker ook een bijwerking is van de Risperdal. Dus als we die afbouwen en mijn suikerwaarde gaat dan omlaag, heb ik dus geen diabetes :D
pi_105949777
Is er ook een afbouw topic of kan dat gewoon hier?
ijs_beer fan!
  vrijdag 23 december 2011 @ 08:18:18 #95
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105951974
Afbouwen kan hier hoor :)
Sterkte alvast :D
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_105953660
dan kom ik hier even klagen :D! ben nu een goeie 2 weken of zo aan 't afbouwen met citalopram. godallerjeuzus wat een hel was/is het.

Ik slik al een aantal jaar medicijnen, eerst had ik efexor maar aangezien ik 20 kilo was aangekomen daarvan en het graag kwijt wilde ben ik overgestapt op de citalopram omdat je daar minder gewichtstoename van kon krijgen. Dat is begin dit jaar geweest ongeveer. eerst 20 mg, daarna 40 en op die dosis bleef en blijf ik gewoon stabiel.
Omdat ik er al vrij lang van overtuigd ben dat ik zonder medicatie kan omdat ik heel anders in het leven sta wil ik graag stoppen.
het afgelopen jaar was té turbulent om te stoppen en ik wilde wachten totdat alles een beetje in rustig vaarwater zou zijn, zodat ik niet bang hoef te zijn te voor een een enorme terugslag.

Een paar weken geleden waren mijn medicijnen op en ik vertrok die dag naar het buitenland en vroeg dus aan iemand die het ook slikt of ik een stripje mocht lenen :'). Die hele week was ik niet lekker enzo dus ik dacht nah zal wel griep zijn. Wat bleek na een week, ik slikte maar de helft van mijn dosis want het waren 20mg tabletten :')!!!
Toen dacht ik wtf ik houd het wel zo het ergste zal wel voorbij zijn qua stoppen, en als ik nu weer 40 ga slikken word ik ook weer ziek van de dosis dus he mooi moment om af te bouwen.

Ik zit nu op 2 en halve week 20 mg en de erste verschijnselen van afbouwen zijn wel weg, zoals de duizelingen, hoofdpijn, misselijk, braken, trillen etc.
wel heeft het een paar hele nare bijwerkingen als je er mee afbouwt zoals agressie en heel heel veel onrust. Ik voel me de hele dag opgejaagd en ben bloednerveus. Ook lig ik al meer dan een week de hele nacht wakker omdat ik niet kan slapen.
vooral het niet slapen heb ik zoveel angst voor omdat dit je op den duur helemaal opbreekt.

zoals ik eerder zei, ik ben er echt overtuigd dat ik geen ad's meer nodig heb om goed te functioneren, het heeft me heel erg geholpen toen ik het nodig had maar ben een ander mens dan 5 jaar geleden. Ik heb wel ergens de angst dat ik er nooit vanaf kom omdat het stoppen echt heftig is en er natuurlijk een grote kans op terugval is.

Nou he, ik ben nooit zo persoonlijk op fok maar wilde hier toch wel even posten vooral om te weten hoe anderen hier mee om gaan. :@.
ijs_beer fan!
pi_105953746
quote:
11s.gif Op vrijdag 23 december 2011 09:58 schreef NanKing het volgende:
dan kom ik hier even klagen :D! ben nu een goeie 2 weken of zo aan 't afbouwen met citalopram. godallerjeuzus wat een hel was/is het.

Ik slik al een aantal jaar medicijnen, eerst had ik efexor maar aangezien ik 20 kilo was aangekomen daarvan en het graag kwijt wilde ben ik overgestapt op de citalopram omdat je daar minder gewichtstoename van kon krijgen. Dat is begin dit jaar geweest ongeveer. eerst 20 mg, daarna 40 en op die dosis bleef en blijf ik gewoon stabiel.
Omdat ik er al vrij lang van overtuigd ben dat ik zonder medicatie kan omdat ik heel anders in het leven sta wil ik graag stoppen.
het afgelopen jaar was té turbulent om te stoppen en ik wilde wachten totdat alles een beetje in rustig vaarwater zou zijn, zodat ik niet bang hoef te zijn te voor een een enorme terugslag.

Een paar weken geleden waren mijn medicijnen op en ik vertrok die dag naar het buitenland en vroeg dus aan iemand die het ook slikt of ik een stripje mocht lenen :'). Die hele week was ik niet lekker enzo dus ik dacht nah zal wel griep zijn. Wat bleek na een week, ik slikte maar de helft van mijn dosis want het waren 20mg tabletten :')!!!
Toen dacht ik wtf ik houd het wel zo het ergste zal wel voorbij zijn qua stoppen, en als ik nu weer 40 ga slikken word ik ook weer ziek van de dosis dus he mooi moment om af te bouwen.

Ik zit nu op 2 en halve week 20 mg en de erste verschijnselen van afbouwen zijn wel weg, zoals de duizelingen, hoofdpijn, misselijk, braken, trillen etc.
wel heeft het een paar hele nare bijwerkingen als je er mee afbouwt zoals agressie en heel heel veel onrust. Ik voel me de hele dag opgejaagd en ben bloednerveus. Ook lig ik al meer dan een week de hele nacht wakker omdat ik niet kan slapen.
vooral het niet slapen heb ik zoveel angst voor omdat dit je op den duur helemaal opbreekt.

zoals ik eerder zei, ik ben er echt overtuigd dat ik geen ad's meer nodig heb om goed te functioneren, het heeft me heel erg geholpen toen ik het nodig had maar ben een ander mens dan 5 jaar geleden. Ik heb wel ergens de angst dat ik er nooit vanaf kom omdat het stoppen echt heftig is en er natuurlijk een grote kans op terugval is.

Nou he, ik ben nooit zo persoonlijk op fok maar wilde hier toch wel even posten vooral om te weten hoe anderen hier mee om gaan. :@.
Uhm wat ik zo lees heb je deze actie niet echt overlegd met je behandelaar, da's niet zo slim, ik zou zeggen ga toch maar eens met hem/haar praten kan nooit kwaad. ;)
Hallon!
pi_105953892
mjah ik heb geen behandelaar als in therapeut maar alleen een HA en een herhaal recept. En het is niet zo dat ik binnen nu en 2 weken helemaal medicatievrij wil zijn. Ik wilde in januari een afspraak met mijn HA maken om te kijken hoe straks verder en een stok achter de deur.
mijn HA en ik hebben dit al eerder besproken (ergens in augustus) en toen stelde hij ook voor om dit afbouweschema te gebruiken.
ijs_beer fan!
pi_106082287
Nou, de nieuwste ontwikkeling is dat ik toch met de wellbutrin stop vanwege m'n hart en misselijkheid. Ergens wel jammer want het helpt zo goed tegen de vermoeidheid, maar ik kan altijd terug. Krijg vanaf maandag agomelatonine, iets redelijk omstredens. Mao remmers werden nog voorgesteld maar dat is zulk heftig spul... En elektroshock therapie werd voor the worst case scenario's ook genoemd, maar dat vind ik zelf (nog) geen optie.
pi_106177882
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 12:26 schreef Meteoric het volgende:
Nou, de nieuwste ontwikkeling is dat ik toch met de wellbutrin stop vanwege m'n hart en misselijkheid. Ergens wel jammer want het helpt zo goed tegen de vermoeidheid, maar ik kan altijd terug. Krijg vanaf maandag agomelatonine, iets redelijk omstredens. Mao remmers werden nog voorgesteld maar dat is zulk heftig spul... En elektroshock therapie werd voor the worst case scenario's ook genoemd, maar dat vind ik zelf (nog) geen optie.
Waarom is agomelatonine omstreden dan?
Electroshock is wel weer gelijk flink heftig.
pi_106181106
De werking is nooit echt keihard aangetoond, vandaar. En elektroshock is inderdaad erg heftig, maar ik heb ondertussen al bijna 12 medicatiesoorten geprobeerd, en ze hebben allemaal te heftige en zelfs gevaarlijke bijwerkingen in dit geval. Ben de wanhoop een beetje nabij, ik hoop ontzettend dat de agomelatine het hem gaat doen. Vandaag was in elk geval de laatste pil van de wellbutrin, wat een opluchting...
pi_106203355
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 19:52 schreef DeepChord het volgende:

[..]

Waarom is agomelatonine omstreden dan?
Electroshock is wel weer gelijk flink heftig.
De vraag is of electroschocks wel zo heftig is in tegenstelling tot alle medicatie die chemisch is en (ook) allerlei bijwerkingen veroorzaakt. We hebben nog allemaal het beeld uit one flew over the cuckoo's nest in ons hoofd. Op die wijze wordt het allang al niet meer uitgevoerd.

Ik sta in ieder geval op de lijst, mocht ik weer ergens in "schieten" er niet eerst allerlei trajecten gevolgd moeten worden voordat dit ter sprake komt. Niet weer gigantische hoeveelheden medicatie om maar uit een manie of depressie te komen.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_106205134
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 14:14 schreef seasushi het volgende:

[..]

De vraag is of electroschocks wel zo heftig is in tegenstelling tot alle medicatie die chemisch is en (ook) allerlei bijwerkingen veroorzaakt. We hebben nog allemaal het beeld uit one flew over the cuckoo's nest in ons hoofd. Op die wijze wordt het allang al niet meer uitgevoerd.

Ik sta in ieder geval op de lijst, mocht ik weer ergens in "schieten" er niet eerst allerlei trajecten gevolgd moeten worden voordat dit ter sprake komt. Niet weer gigantische hoeveelheden medicatie om maar uit een manie of depressie te komen.
Wat gebeurt er dan daadwerkelijk bij electroshock? Is het een soort van brainreset? En gebeurt dit onder narcose?
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_106215012
Het gebeurt inderdaad onder narcose. Zodra je verdoofd bent (en spierverslappers hebt gekregen waardoor je niet spastisch gaat bewegen) krijg je een of twee plakkers op je hoofd en gaat daar elektriciteit doorheen. Daarmee wordt een soort gecontroleerd epileptisch insult opgewekt. Er gebeurt daarmee iets in je hoofd, wat is volgens mij niet eens precies bekend, dat een blijvende verandering in de balans van je neuronen teweeg brengt. Heel kort door de bocht gezien dan. En die behandeling moet dan gemiddeld 12 keer gebeuren dacht ik.
pi_106242793
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 19:17 schreef Meteoric het volgende:
Het gebeurt inderdaad onder narcose. Zodra je verdoofd bent (en spierverslappers hebt gekregen waardoor je niet spastisch gaat bewegen) krijg je een of twee plakkers op je hoofd en gaat daar elektriciteit doorheen. Daarmee wordt een soort gecontroleerd epileptisch insult opgewekt. Er gebeurt daarmee iets in je hoofd, wat is volgens mij niet eens precies bekend, dat een blijvende verandering in de balans van je neuronen teweeg brengt. Heel kort door de bocht gezien dan. En die behandeling moet dan gemiddeld 12 keer gebeuren dacht ik.
Dit dus. Maximaal 30 seconden. Evt. bijwerkingen tijdelijk verlies van korte termijn geheugen. en geheugen en concentratie stoornissen. Nu heb ik die ook van de risperdal en seroquel enz enz dus ik vindt het een optie die absoluut de moeite van het overwege waard is
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_106569547
Zo, nu al een paar weken verder en moet zeggen dat ik zeer te spreken ben over mijn AD. De bijwerkingen vallen mee (droge mond, geen zin in seks (mijn partner heeft hier wel moeite mee, maar begrijpt wel dat ik even tijd nodig heb) en bizarre levensechte dromen). Vrijdag leek het weer even mis te gaan na een opmerking van mijn partner. Het ging over iets heel erg algemeens maar het was indirect toch een trigger voor mij om weer in paniek te raken omdat dat onderwerp bij mij heel gevoelig is. Dat onderwerp is nu dus verboden in huize Dividend (gezond is anders, I know).

Afgelopen week bij de HA geweest en heb voor nog een maand meegekregen. Krijg waarschijnlijk wel voor meer maanden de AD, maar hij wilde niet voor een paar maanden voorschrijven onder het mom "redt u dermet" Ben ontzettend te spreken over mijn HA. Ben met dezelfde klachten naar mijn vorige HA geweest en die vond dat ik me niet zo aan moest stellen (zei hij niet direct, maar daar kwam het wel op neer). Blij dat mijn nieuwe HA mijn klachten wel serieus neemt O+

Grappige is wel dat ik nu ook helemaal niet meer nerveus ben voor tentamens :') Normaal gesproken zit ik half dood te gaan voor, tijdens en na een tentamen en nu zat ik op m'n dooie gemakkie dat te maken. Studeert wel stukken fijner ipv zo'n stemmetje die roept "JE GAAT ZAKKEN!". Niet de reden waarom ik aan de AD zit, maar wel een mooie bijkomstigheid :P
pi_106569619
Een bekende slikt tegenwoordig Oxazepam. Aangezien ik echt altijd stijf sta van de stress en zenuwen (zonder echt aanwijsbare reden nu) raadde hij me aan om er ook af en toe eens 1 te proberen. Miss wel fout want het is mij niet voorgeschreven mja. ;)

Gebruikt iemand dit spul?
  zondag 8 januari 2012 @ 18:49:30 #108
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_106569924
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 18:41 schreef thatday het volgende:
Een bekende slikt tegenwoordig Oxazepam. Aangezien ik echt altijd stijf sta van de stress en zenuwen (zonder echt aanwijsbare reden nu) raadde hij me aan om er ook af en toe eens 1 te proberen. Miss wel fout want het is mij niet voorgeschreven mja. ;)

Gebruikt iemand dit spul?
Het beste is om eens met je huisarts te gaan praten over je klachten. Medicatie innemen die voor iemand anders is voorgeschreven is nooit verstandig. Nu is Oxazepam wel een fijn medicijn voor stress en zenuwen maar je kunt er ook verslaafd aan raken. Huisartsen zijn daarom minder happig op het voorschrijven van dit middel. Dus nogmaals: ga eens praten met je huisarts :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_106570085
Ik heb Oxazepam voor als het niet goed gaat (teveel angst/onrust/paniek) Ik zou echt nooit een medicijn nemen dat voor een ander is voorgeschreven. Ik zou dus gewoon naar je eigen huisarts gaan en je klachten voorleggen. Met Oxazepam moet je namelijk wel uitkijken omdat het verslavend kan zijn. Ik zou het dus echt niet zomaar nemen!
pi_106572768
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 18:41 schreef thatday het volgende:
Een bekende slikt tegenwoordig Oxazepam. Aangezien ik echt altijd stijf sta van de stress en zenuwen (zonder echt aanwijsbare reden nu) raadde hij me aan om er ook af en toe eens 1 te proberen. Miss wel fout want het is mij niet voorgeschreven mja. ;)

Gebruikt iemand dit spul?
Hoi!

Ja ik gebruik lorazepam, een vergelijkbare benzo voor paniek en angstaanvallen. Alleen is het inderdaad zo dat het troep is. Heel snel verslavend maar omdat het toen crisis was voor mij heb ik dit al een half jaar voor het slapen, en soms overdag als de angst en paniek toe slaan. Ik zou er niet aan beginnen als je niet echt pijn hebt van de spanning ivm verslaving en een zware afkick met alle spanningsklachten die terugkomen.

Het is een lapmiddel en geen geneesmiddel. Daarom heb ik volgende week ook een afspraak met mn psych over hoe en wat. Ik wil hier erg graag vanaf omdat het middel 12 uur werkt en ik schommel. (een up heeft ook een down) dus als de lorazepam uitwerkt krijg ik meteen zenuwen (soort van kater).

Als je kunt: blijf van de pammen af, het is troep. Ik wil ook een "normaal" slaapmiddel vragen dat minder doorwerkt op de dag. Voor meer vragen ben ik beschikbaar, via pm of hier.
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_106713034
Fluoxetine gaat eraf en cymbalta komt erbij hier... Wat zal dit gaan doen... ik probeer er maar niet teveel van verwachten... :{
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_106714607
Hallo,

Ik had een vraag. Ik loop al zo´n 3 jaar bij een therapeut. Dit ivm onder andere trauma´s verwerken, en stemmingswisselingen.

Nu heb ik last gehad van stemmen in me hoofd (1 keer), en moest k daarvoor na een psycholoog. Omdat mijn therapeut geen ervaring had op dat gebied.

Hier ben ik geweest, en de stemmen maakte de psycholoog zich geen zorgen over. Maar de stemmingswisselingen (wat me therapeut al lang wist), daar maakte ze zich meer zorgen over.

Haar eerste oplossing, en enige leek het, was antidepressifa. Ik ben zelf niet zo op medicatie tegen dit soort klachten. En ik vraag me af of dit echt nodig is, omdat mijn therapeut het er nooit over hebt gehad.

Ik heb morgen alleen met me therapeut gesprek over antidepressifa. En eind van de maand weer een gesprek met die psycholoog.

Ik heb al wat gegoogled. Maar ik wil graag ook wat ervaringen horen van mensen die antidepressifa hebben gebruikt/gebruiken.

Alvast bedankt!
pi_106714704
Ik ben zelf pas 4,5 week bezig met m'n ad's, dus kan je er niet zo veel over vertellen..

Wel zelf nog een vraagje: sinds een week ofzo heb ik veel last van hoofdpijn. Zou dat ook nog van de ad's kunnen zijn, ondanks dat ik geen last van hoofdpijn had in de eerste 3,5 week?
En wat voor effecten hebben de ad's bij jullie (gehad)?
Ik voel me zelf op dit moment wel wat rustiger, maar denk tegelijkertijd: Doet dit het nu alleen?

Heb morgen een afspraak met m'n psychiater, dus dan kan ik het ook ff met hem doornemen.
pi_106768031
Robertapeldoorn, hoe is het gesprek gegaan vandaag?

IK slik zelf meerdere medicijnen, waaronder antidepressiva. Dit is nu de tweede keer dat ik ze slik. Vorig jaar heb ik ze van december tot juni geslikt en de tweede keer van september tot nu. Ik begon beide keren met 50 mg Sertraline en na 2 weken werd dat dan opgehoogd naar 100 mg.

Ik had gelukkig niet erg veel last van bijwerkingen. De eerste keer had ik wel meteen last van een droge mond. En de eerste twee weken voelde ik me wel iets slechter nog. Maar daarna ging het gelukkig steeds beter.

De eerste keer ging het zelfs dus zo goed dat ik vanaf maart eigenlijk al weer stabiel (niet meer depressief) was. Toen een paar maanden voor de zekerheid doorgeslikt. Aangezien het zonder antidepressiva maar een paar maanden goed ging, ben ik er bang voor dat ik ze gewoon de rest van mijn leven zal moeten slikken.

Ik heb me hiervoor echt heel lang verzet tegen het slikken van antidepressiva. Heb het jarenlang niet gewild. Totdat ik op een gegeven moment geen keuze meer had. Maar achteraf ben ik er blij mee dat ik het gedaan heb. Want het heeft me wel net even dat zetje in de rug gegeven :)

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!

Ik ben nu trouwens aan het afbouwen met de Risperdal *O* Ben van 3 mg nu naar 2 mg overgestapt. En als ik maandag met ontslag ga, krijg ik 1 mg mee voor thuis :) Merk nog weinig verandering, voel me niet slechter ofzo en de stem in mijn hoofd is ook gewoon rustig :)
pi_106773929
Beetje random vraag, maar heeft iemand hier ervaring met hangende oogleden door antidepressiva? :?
het zal wel haast niet kunnen...
pi_106787836
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 17:26 schreef Sylvana het volgende:
Robertapeldoorn, hoe is het gesprek gegaan vandaag?

IK slik zelf meerdere medicijnen, waaronder antidepressiva. Dit is nu de tweede keer dat ik ze slik. Vorig jaar heb ik ze van december tot juni geslikt en de tweede keer van september tot nu. Ik begon beide keren met 50 mg Sertraline en na 2 weken werd dat dan opgehoogd naar 100 mg.

Ik had gelukkig niet erg veel last van bijwerkingen. De eerste keer had ik wel meteen last van een droge mond. En de eerste twee weken voelde ik me wel iets slechter nog. Maar daarna ging het gelukkig steeds beter.

De eerste keer ging het zelfs dus zo goed dat ik vanaf maart eigenlijk al weer stabiel (niet meer depressief) was. Toen een paar maanden voor de zekerheid doorgeslikt. Aangezien het zonder antidepressiva maar een paar maanden goed ging, ben ik er bang voor dat ik ze gewoon de rest van mijn leven zal moeten slikken.

Ik heb me hiervoor echt heel lang verzet tegen het slikken van antidepressiva. Heb het jarenlang niet gewild. Totdat ik op een gegeven moment geen keuze meer had. Maar achteraf ben ik er blij mee dat ik het gedaan heb. Want het heeft me wel net even dat zetje in de rug gegeven :)

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!

Ik ben nu trouwens aan het afbouwen met de Risperdal *O* Ben van 3 mg nu naar 2 mg overgestapt. En als ik maandag met ontslag ga, krijg ik 1 mg mee voor thuis :) Merk nog weinig verandering, voel me niet slechter ofzo en de stem in mijn hoofd is ook gewoon rustig :)
Gesprek ging goed (:. Me therapeut die ik al had heeft t niet zo op medicatie. Maar vind het wel ergens een oplossing. Moet zelf maar gaan beslissen of ik t wel of niet doe. 31 januari weer gesprek met psycholoog en eens kijken wat die zegt...
pi_106807738
Waarom is die ene therapeut erop tegen dan? Ik vind dat je het altijd kunt proberen. Ik heb zelf 6 jaar lang me er tegen verzet, maar achteraf baal ik daarvan, want het heeft mij goed geholpen.
pi_106889469
Weet iemand waarvoor Oxazepam is?
Ik krijg nu 10 mg, voor het slapen, maar ik voel er weinig effect van. Kom nog steeds heel moeilijk in slaap. :X

Ik heb gewoon zoveel gedachtes in mijn hoofd, en als het donker is helemaal :')
Twiddel
  maandag 16 januari 2012 @ 21:48:50 #119
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_106889711
Wanneer heb je het ingenomen?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_106889788
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:48 schreef Maraca het volgende:
Wanneer heb je het ingenomen?
Doe ik altijd om 22:00.
Dan ga ik altijd rond 23:00 proberen te slapen, dit duurt soms een paar uur.
Twiddel
pi_106889806
Duurt hooguit een uur of twee voor het werkt bij mij.
pi_106889884
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:50 schreef Meteoric het volgende:
Duurt hooguit een uur of twee voor het werkt bij mij.
Serieus?
Wow, de arts hier zei dat het binnen een half uur werkt.
Twiddel
  maandag 16 januari 2012 @ 21:53:25 #123
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_106889979
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:51 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Serieus?
Wow, de arts hier zei dat het binnen een half uur werkt.
Nope, toch wel zeker een uur, anderhalf uur
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_106891007
Oxazepam is om rustig te worden. Bij mij duurt het ook wel 1-2 uur voor het echt werkt (niet om te slapen, maar om wat rustiger in mn hoofd te worden)
  dinsdag 17 januari 2012 @ 09:22:14 #125
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_106902003
Bij mij duurt het ook een uur ofzo. Al word ik vaak al rustig doordat ik weet dat ik het heb ingenomen, dus dan gaat t sneller.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  Moderator dinsdag 17 januari 2012 @ 10:44:19 #126
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_106904081
Bij mij werkt oxazepam vrijwel instant, ik word er meteen heel sloom van _O-

En hier gaat het nog steeds top, lang leve cymbalta *O*
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  dinsdag 17 januari 2012 @ 10:53:49 #127
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_106904326
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 10:44 schreef MaJo het volgende:
Bij mij werkt oxazepam vrijwel instant, ik word er meteen heel sloom van _O-

En hier gaat het nog steeds top, lang leve cymbalta *O*
Wat fijn! *O*
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 11:12:34 #128
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_106904765
Goed zo Majo. Ik heb gevraagd of de psych mij kan bellen, ik wil andere pillz. Het minder angstig worden door de meds wordt half teniet gedaan door de bijwerkingen (gespannen lijf). Daar heb ik geen zin in. Ik overweeg om anders maar weer citalopram te vragen.liever moe dan dit gevoel. Maar misschien kunnen we nog wat anders proberen.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  dinsdag 17 januari 2012 @ 11:35:27 #129
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_106905467
Murm O+ :*
KuikenGuppy
  dinsdag 17 januari 2012 @ 19:28:54 #130
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_106922642
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 11:35 schreef Burdie het volgende:
Murm O+ :*
Burdie! *O*
Hoe is t meis?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  maandag 23 januari 2012 @ 16:46:23 #131
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_107143314
Vanaf morgen paroxetine afbouwen gedurende 2 weken en dan beginnen met venlanogwat.... (efexor)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  dinsdag 24 januari 2012 @ 04:02:48 #132
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_107167431
Zo, ik post hier ook maar eens over mijn ervaringen met antipsychotica.

Risperdal.
Wat een verschrikkelijk rotmiddel. Ik werd er supermoe van, ben regelmatig boven m'n huiswerk en achter de computer in slaap gevallen, ging vaak om 18:00 uur al naar bed zodat ik niet om 20:00 uur in slaap zou vallen, kon de hele dag wel slapen ... M'n cijfers werden daardoor veel slechter, terwijl ik het juist kreeg om me beter te kunnen concentreren.
Maar als je altijd zo moe bent dat je zelfs boven je huiswerk in slaap valt, is dat niet goed voor je schoolresultaten.

En de honger. Verschrikkelijk. Enorme honger + enorme lekkere trek door elkaar. Dat was niet te doen. Je kon er hoogstens een paar uur tegen vechten. Je kreeg ook veel te laat het signaal dat je vol zat, waardoor ik regelmatig knallende buikpijn heb gehad omdat ik veel te veel had gegeten. Ik voelde gewoon echt dat mijn maag aan het uitrekken was. En zelfs als ik propvol zat, had ik nog enorme honger.
Ik heb nooit meer zo'n honger gehad als toen ik Risperdal slikte. Dat was echt gewoon niet normaal meer.
Ik ben door dat middel gewoon meer dan 20 kilo aangekomen, terwijl ik het maar 11 maanden geslikt heb. }:|
Ik weet niet hoeveel ik slikte.

Seroquel.
Een heel stuk beter dan Risperdal, maar als je het eenmaal slikt, kun je niet slapen zonder.
Obstipatie is wel een vervelende bijwerking.
Ik heb het in totaal ongeveer 5 jaar geslikt, waarvan minstens de helft van de tijd 300mg op een dag.

En het heeft allebei niet gewerkt.
Ik wou dat ik het nooit geslikt had, maar ik had er blijkbaar niks over te zeggen (ik was 13 toen ik ermee moest beginnen) ... }:|

[ Bericht 1% gewijzigd door Madame_Paon op 27-01-2012 22:22:10 ]
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_107312615
Fluoxetine afgebouwd en gestart met cymbalta, 2x30. Maar heb sindsdien moeite met slapen :{.
Nu proberen of het uitmaakt als ik 1 keer per dag 60 slik...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_107370540
Het 1x 60 mg 's morgens lijkt voor het in slaap vallen beter te werken... Maar ik slaap een stuk minder lekker, onrustiger voor mn gevoel.
En ik heb het idee dat ik veel zweteriger ben (door de cymbalta???), iemand die dat herkent?
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 1 februari 2012 @ 13:55:38 #135
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_107477133
Toch maar even hier vragen. Hoewel ik twijfel of jullie het antwoord weten.
Ik ben twee jaar gestopt met antidepressiva, na een aantal jaar medicijnen te hebben gebruikt.
Nog altijd heb ik het idee dat ik minder energie heb dan een willekeurig ander mens van mijn leeftijd. Of dit echt zo is... ik heb natuurlijk weinig vergelijkingsmateriaal (mijn vriend heeft altijd teveel energie), maar als ik de hele dag door druk bezig ben, kost het mij 1 of 2 dagen om daarvan bij te komen. Ook een avondje stappen kan niet ongestraft. Ik heb wel een redelijk druk leven, maar loop heel regelmatig tegen de grenzen van mijn eigen kunnen aan (qua moeheid). Ik voel me niet chronisch vermoeid ofzo, (zo erg is het niet gelukkig), maar vind het wel irritant dat ik niet altijd alles kan doen wat ik wil, ondanks dat ik daar wel tijd voor zou hebben.
Ik las ergens anders dat dit wel eens vaker voorkomt na AD gebruik, maar kan er verder ook geen informatie over vinden. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik gewoon een dagje ouder word, maar then again, ik ben pas 30.
Iemand die dit (her)kent? Zou ik hiermee nog naar de huisarts gaan, of heb ik het maar te accepteren?
KuikenGuppy
pi_107478204
Hoi allemaal :W

Ik heb angsten die opkomen als ik psychotisch word of dreig te worden. Afgelopen week had ik ook een week waarin ik veel angsten had en ik weer psychotische gedachten had. De psychiater had gezegd dat ik zo nodig oxazepam moest slikken als ik er veel last van had. (naast de antipsychotica natuurlijk) Maar de angsten verdwenen er niet door dus daarom heeft mijn psychiater nu lorazepam voorgeschreven omdat dat volgens haar beter helpt tegen angsten. Vandaag doosje opgehaald bij apotheek maar nog niet ingenomen omdat het al weer een stuk beter gaat met me dankzij verhoging van de AP.

Maar nu is mijn vraag zijn er mensen in dit topic die ervaring hebben met lorazepam als medicatie tegen angsten? En zo ja helpt het of niet? En hoe voelt het middel aan wordt je er moe van of suf enzo?
  woensdag 1 februari 2012 @ 15:15:09 #137
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_107479982
Burdie, ik kan niet inschatten wat jij allemaal doet natuurlijk, maar het klinkt mij als meer willen kunnen dan mensen gemiddeld kunnen.
Het wordt allemaal maar normaal gevonden om de uren dat we niet slapen alsmaar in de weer te zijn, maar dat is het niet. Dat kunnen de meeste mensen een aantal jaar aan en dan storten ze in.
Mij lijkt het (voor een gezond iemand) normaal dat je als je bijv 4 of 5 dagen in de week werkt verder savonds 1 of 2 keer wat kan afspreken met mensen en dan verder in het weekend 1 of 2 afspraken (dus niet 2 volle dagen van afspraak naar afspraak rennen). En de rest van de tijd heeft een gemiddeld mens volgens mij nodig om bij te tanken en afentoe in huis nog eens wat op te ruimen of schoon te maken. En dan ook mits je echt 7 of 8 uur per nacht slaapt (afhankelijk van wat je nodig hebt)
Iets minder kunnen dan wat hier boven staat lijkt me ook nog steeds gezond.

Ik zelf kan bijv echt geen 5 dagen werken en daarnaast heb ik dan savonds niet zo heel veel trek om nog erg actief te zijn (ff bij iemand eten en om half 10 naar huis vind ik al wel genoeg als ik de dag erna moet werken)

Maar als je extra uren slaap nodig hebt, en bijv maar een dag of 3 werkt en dan echt na een dag werken nodig hebt om 12 uur te slapen, of om de dag erna heel rustig aan te doen, dat lijkt me wel meer vermoeid dan gemiddeld en kan zeker de moeite zijn om even mee naar de huisarts te gaan. baadt het niet dan schaadt het ook niet. En soms kan het een heel simpel vitaminetekort oid zijn wat zo weer op te lossen is.

Wat het effect van het gebruikt hebben van AD's hierop is weet ik niet. Maar ik zou dus eerst eens goed nagaan of je niet gewoon (net als bijna iedereen) teveel van jezelf wilt.

Leeftijd zal het niet echt zijn. Op je 30e kan je wat minder goed tot diep in de nacht op stap denk ik, maar vermoeidheid overdag lijkt me meer voor boven de 40, 50, 60....
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 1 februari 2012 @ 15:28:58 #138
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_107480435
Bedankt voor je antwoord Murmeli :).

Denk je echt dat dat het is, dat ik niet goed weet wat een gemiddeld persoon op een dag kan en ik gewoon teveel van mezelf vraag?

Ik heb niet echt representatieve voorbeelden om me heen; mijn vriend werkt bijna altijd en vriendinnen zijn of student, of ook altijd aan het werk (of op stap). Ik kan dat niet, alleen maar door-door-door gaan.
KuikenGuppy
pi_107487637
Ik ben nog geen fan van de cymbalta... dat slechte slapen begint me nu al op te breken :{
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_107487719
Vandaag mn laatste pil Risperdal gehad :D
pi_107488065
Mooi Sylvana!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_107488655
Ja maar helaas niet omdat het zo goed gaat, maar vanwege een bijwerking. Maar scheelt iig weer 1 pil. Wil ook stoppen met de Seroquel, maar dat moet ik nog met psychiater overleggen. Want die kreeg ik toen omdat ik niet goed sliep, maar dat gaat nu wel weer goed. Dus waarom nog verder slikken...
  woensdag 1 februari 2012 @ 19:30:31 #143
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_107489894
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 04:02 schreef Madame_Paon het volgende:
Zo, ik post hier ook maar eens over mijn ervaringen met antipsychotica.

Seroquel.
Een heel stuk beter dan Risperdal, maar als je het eenmaal slikt, kun je niet slapen zonder.
Obstipatie is wel een vervelende bijwerking.
Ik heb het in totaal ongeveer 5 jaar geslikt, waarvan minstens de helft van de tijd 300mg op een dag.

En het heeft allebei niet gewerkt.
Ik wou dat ik het nooit geslikt had, maar ik had er blijkbaar niks over te zeggen (ik was 13 toen ik ermee moest beginnen) ... }:|
Ik slik Seroquel xr, werkt bij mij heel goed! Neem normaal 100 mg per dag, maar omdat het de laatste tijd wat gebeurtenissen zijn geweest is de dosis verhoogd naar 200 mg per dag. Ik word rustiger in m'n hoofd en in gedrag, minder (rand)psychotische verschijnselen. Heb weinig last van bijwerkingen , maar heb wel last van obstipatieklachten, had er niet bij nagedacht dat het door de Seroquel zou komen, maar nu ik jou reactie las denk ik dat dat de oorzaak is. Ach, als dat het enige waar ik last van heb neem ik dat voor lief.
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
  woensdag 1 februari 2012 @ 21:37:35 #144
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_107496808
Ik werd psychotisch van seroquel :')
KuikenGuppy
pi_107551845
Hey,

Ik heb een gesprek met psychiater gehad. Ze wilt mij "Sertraline" voorschrijven. Ze zegt dat dit gaat helpen met mijn gevoelens ondersteunen enzovoort.

Verder zijn volgens haar de bijwerkingen alleen wat misselijkheid, brakerigheid en hoofdpijn. Maar als ik op google kijk, zie ik ook bijwerkingen als, meer kans op zelfmoord en jezelf verwonden. vooral bij mensen onder de 18.

Ik ben zelf 16. Dus ik vind het nogal wat dat deze vrouw het zomaar wilt geven aan mij, en alleen zegt dat er wat lichte bijwerkingen zijn.

Iemand toevallig ervaring met dit medicijn? Ik wil wel horen wat andere mensen voor ervaringen er mee hebben.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 12:41:26 #146
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_107552692
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 21:37 schreef Burdie het volgende:
Ik werd psychotisch van seroquel :')
Juist het tegenovergestelde effect dus, heftig zeg. Mag ik vragen waarom jij Seroquel neam?
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_107561448
Robertapeldoorn, ik slik Sertraline, maar ik ben 25. De eerste 2 weken voelde ik me wel slechter dan eerst qua gevoel, verder heb ik geen last van maag-darmklachten gehad ofzo. Zelfmoordgedachten en snijden deed ik al, werd niet meer ofzo.

Denk dat je het best kunt proberen, als je maar goed in de gaten wordt gehouden.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 17:03:33 #148
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_107562728
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 12:41 schreef Skitzofrenix het volgende:

[..]

Juist het tegenovergestelde effect dus, heftig zeg. Mag ik vragen waarom jij Seroquel neam?
Ik kan me er zelf heel weinig van herinneren, het was één grote waas ;).
Destijds kreeg ik seroquel als 'versterker' van de seroxat, die ik gebruikte tegen angst/paniekaanvallen en depressie. Inmiddels ben ik ook alweer twee jaar gestopt met medicijnen trouwens.
KuikenGuppy
  vrijdag 3 februari 2012 @ 17:05:21 #149
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_107562775
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 12:17 schreef robertapeldoorn het volgende:
Verder zijn volgens haar de bijwerkingen alleen wat misselijkheid, brakerigheid en hoofdpijn. Maar als ik op google kijk, zie ik ook bijwerkingen als, meer kans op zelfmoord en jezelf verwonden. vooral bij mensen onder de 18.
Heel veel AD's hebben die bijwerking. De fabrikant is dat verplicht te vermelden als het zich ooit heeft voorgedaan, maar dat betekent niet dat jij er last van gaat krijgen ;). Kans is groot dat je twee weken misselijk bent, en je daarna steeds lekkerder voelt.
Laat je in elk geval niet afschrikken door een rondje Google.
Succes :*.
KuikenGuppy
pi_107570899
Ik ben nog steeds niet enthousiast over de cymbalta. Het slapen is toch beduidend minder....
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_107587863
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 17:05 schreef Burdie het volgende:

[..]

Heel veel AD's hebben die bijwerking. De fabrikant is dat verplicht te vermelden als het zich ooit heeft voorgedaan, maar dat betekent niet dat jij er last van gaat krijgen ;). Kans is groot dat je twee weken misselijk bent, en je daarna steeds lekkerder voelt.
Laat je in elk geval niet afschrikken door een rondje Google.
Succes :*.
Naja, ik las de bijsluiter die ik op google vond. Maar k zal t overleggen met me moeder. En dan kijk k verder.
pi_107885716
Iemand ervaring met Cymbalta?
Ik kreeg gelijk 60 mg, eerst 30 's morgens en 30 's avonds. Maar toen sliep ik niet meer lekker dus nu neem ik 60 's morgens. Maar voor het slapen maakt het weinig uit...
Nu heb ik dit weekend maar 30 ingenomen en dan slaap ik dus wel fatsoenlijk... De psychiater wil dat ik het nog even aanzie met die 60 mg, maar ik zie dat eigenlijk niet zo zitten...
Ik krijg bij het in slaap vallen steeds een rottig gevoel in mn keel en dan schrik ik weer wakker. En ik slaap heel onrustig.

Iemand wijsheid? Ik slik het nu een week of 3 volgens mij...
Ik weet dat ik het een kans moet geven, maar als ik zo rot slaap dan helpt dat ook niet echt.
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 14 februari 2012 @ 17:57:28 #153
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_107975868
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 15:28 schreef Burdie het volgende:
Bedankt voor je antwoord Murmeli :).

Denk je echt dat dat het is, dat ik niet goed weet wat een gemiddeld persoon op een dag kan en ik gewoon teveel van mezelf vraag?

Ik heb niet echt representatieve voorbeelden om me heen; mijn vriend werkt bijna altijd en vriendinnen zijn of student, of ook altijd aan het werk (of op stap). Ik kan dat niet, alleen maar door-door-door gaan.
Ik lees je berichtje nu pas, sorry :@
als ik je berichtje lees denk ik dat wel ja. Zeker omdat je ook schrijft dat je vriend juist heel erg veel energie heeft, en dat je zelf best wel een druk leven hebt.
probeer anders eens een flinke hoeveelheid minder te doen en te kijken hoe je je dan voelt. En kijk heel langzaam aan of je er dan dingen kan bijnemen. Misschien kom je dan wel tot een goede balans.
En dag/nachtritme heeft veel invloed. Als ik de ene avond tot 2 uur in de kroeg zit en de volgende avond om 10 uur naar bed probeer te gaan omdat de wekker de dag erna vroeg afgaat, dan heb ik daar wel een tijdje last van.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  dinsdag 14 februari 2012 @ 17:58:54 #154
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_107975920
Ik kwam hier trouwens voor een medicatie-update:
per morgen weer stoppen met de venlafaxine (want zelfde stomme bijwerking als seroxat) en ik ga eens een weekje geen meds en dan waarschijnlijk citalopram weer opnieuw proberen. Volgens mij vond ik die toch het minst vervelend van allemaal. Alleen moet ik er veel van slapen :( maar ja we gaan het zien. wie weet werkt het nu wel weer anders.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_108051958
Gestopt met cymbalta, ik was het zat dat gedoe met slapen, dat kan ik er echt niet bij hebben op het moment. ook methylfenidaat is gestopt. Wat nu verder wacht ik maar ff af, volgende week spreek ik psychiater weer.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_108052157
Balen dat het slapen zo slecht ging Nijna. Ben benieuwd wat je psych volgende week zegt. Succes!

Ik heb de 28e een afspraak bij mn nieuwe psychiater. Ga dan voorstellen om te stoppen met de Seroquel en de Sertraline te verhogen.

Heb nu al maanden 100 mg, maar de depressie wordt nog steeds niet echt minder. Vorige keer was ik na een paar maanden Sertraline opgeknapt, maar dit keer wil het niet echt lukken ;(
pi_108502720
Nou het is gegaan zoals ik hierboven al gezegd had. Ben gestopt met de Seroquel en de Sertraline is verhoogd van 100 mg naar 150 mg. Over 2 maanden weer terugkomen bij de psychiater om te kijken of het dan meer effect heeft.
pi_108536698
Zit hier nu een weekje aan de paroxetine 10 mg, morgen over naar de 20 mg.
Heb nog helemaal niets aan bijwerkingen tot nu toe......
pi_108546919
Zonder de cymbalta is het slapen weer beter gelukkig.
Ik ben ook gestopt met de ritalin, maar ik merk wel dingen waarvan ik me afvraag of het met ritalin niet toch beter was...
Autorijden is daar een voorbeeld van, volgende week met psychiater bespreken, weet niet zo goed.

Ik ben de afgelopen 5 mnd wel behoorlijk gegroeid lichamelijk helaas. Voornamelijk door veel te veel snoepen. Ga nu voor de zoveelste keer toch maar eens echt proberen om daar wat aan te doen...
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 29 februari 2012 @ 22:35:41 #160
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_108566592
Zijn er hier mensen die anti psychotica (seroquel) gebruiken samen met tramadol?
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_108690703
hoi allemaal...ik kom hier even binnenvallen.
as. maandag heb ik een gesprek bij een psychiater om te kijken of ik medicatie kan gebruiken bij mijn klachten. Dus ik ga het hier even volgen .. :)
pi_108751916
seroquel wel, maar niet icm tramadol
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_108752009
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 11:38 schreef cafpow het volgende:
hoi allemaal...ik kom hier even binnenvallen.
as. maandag heb ik een gesprek bij een psychiater om te kijken of ik medicatie kan gebruiken bij mijn klachten. Dus ik ga het hier even volgen .. :)
Hoe is t gegaan?
pi_108752552
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 19:16 schreef Nijna het volgende:
seroquel wel, maar niet icm tramadol
Same here.

Cafpow, ben ook wel benieuwd hoe het gegaan is!
pi_108754809
gestopt met de benzo's. mijn god wat is het zwaar.
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_108757127
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 20:09 schreef b4kl4p het volgende:
gestopt met de benzo's. mijn god wat is het zwaar.
succes
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_108763214
hoi..nou ik mag van de psychiater antidepressiva gaan slikken. Welke ed. is nog niet echt naar gekeken. Vooral omdat ik toch met twijfels zit.
En gezien het feit je de eerste dagen erg moet wennen is het niet hadig om tussen nu en eind volgende week te beginnen omdat ik dan herkansingen heb..

Maar ik twijfel dus nog, ik krijg ze niet vanwege depressie of zoiets. Maar meer om wat rust in mijn hoofd te krijgen en dus ook beter te concentreren en iets minder te wisselen kwa stemming en de hevigheid van sommige buien af te laten nemen.

Maar ik twijfel dus heel erg. Ben eigenlijk anti-medicatie.

Waar ik nu aan de denk, is zowieso komende 1,5 week af te wachten, mezelf een soort monitoren en het nog bespreken met de psycholoog..en kijken hoe het gaat en dan uiterlijk eind van de maand een keuze te nemen...en als de situatie echt slecht word eerder..

Edit: er is mij ook verteld dat ik eventueel bij de huisarts alprazolam ofzo kan vragen en die dan innemen als de onrust iets teveel word. Maar ik heb niet al te positieve ervaringen met alprazolam..
pi_108763601
Waarom ben je anti-medicatie dan? Als ik die buien van jou steeds in het depressietopic lees, denk ik dat je er veel baat bij kunt hebben.
pi_108764002
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 22:25 schreef Sylvana het volgende:
Waarom ben je anti-medicatie dan? Als ik die buien van jou steeds in het depressietopic lees, denk ik dat je er veel baat bij kunt hebben.
Ik weet ook niet waarom. Het lijkt er erg met de paplepen ingegoten, ik ben altijd zonder opgegroeid. Neem ook bijna nooit paracetamol.

Op dit moment is de drempel wel veel lager..en denk erom aan het gewoon te proberen, want als het niet bevalt kan ik alsnog besluiten te stoppen ermee.

Maar goed, eerst even goed nadenken en erover in gesprek..
pi_108913607
Ik weet niet of dit de plek is, of dat ik beter een los topic kan maken, maar ik slik nu bijna een jaar Wellbutrin (300mg) en begin de laatste tijd steeds meer last van geluiden te krijgen. Gewoon écht bestaande geluiden, dat wel, maar het komt allemaal enorm storend hard binnen.
Nu zóú het een bijwerking kunnen zijn dus de arts adviseerde om eens te proberen de dosis ofwel te verhogen of te verlagen. Per morgen ga ik kijken hoe het met 150mg gaat. Wel behoorlijk spannend na zo'n tijd, om te zien hoe ik dan "uberhaupt functioneer.
Heeft iemand hier ervaring met dergelijke bijwerkingen van Wellbutrin en werden ze door verminderen van de dosis minder?
  vrijdag 9 maart 2012 @ 20:41:13 #171
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_108918273
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 18:58 schreef Maartel het volgende:
Ik weet niet of dit de plek is, of dat ik beter een los topic kan maken, maar ik slik nu bijna een jaar Wellbutrin (300mg) en begin de laatste tijd steeds meer last van geluiden te krijgen. Gewoon écht bestaande geluiden, dat wel, maar het komt allemaal enorm storend hard binnen.
Nu zóú het een bijwerking kunnen zijn dus de arts adviseerde om eens te proberen de dosis ofwel te verhogen of te verlagen. Per morgen ga ik kijken hoe het met 150mg gaat. Wel behoorlijk spannend na zo'n tijd, om te zien hoe ik dan "uberhaupt functioneer.
Heeft iemand hier ervaring met dergelijke bijwerkingen van Wellbutrin en werden ze door verminderen van de dosis minder?
Dit kan ook aan je gehoor liggen. Bijv. een oorsmeerprop diep in je oor. Dat klinkt misschien raar, maar dat kan je gehoor ook dusdanig verneuken dat bepaalde geluiden veel te hard klinken in vergelijking tot anderen. Heb er zelf ook last van gehad dat bepaalde geluiden in stilte heel hard klonken. Dus een bezoekje aan de doktersassistente om te kijken of je oren uitgespoten moeten worden kan nooit kwaad.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 9 maart 2012 @ 20:42:56 #172
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_108918363
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 22:25 schreef Sylvana het volgende:
Waarom ben je anti-medicatie dan? Als ik die buien van jou steeds in het depressietopic lees, denk ik dat je er veel baat bij kunt hebben.
Experts zeggen juist dat alleen bij ernstige depressies AD's zinvol zijn. Denk je dat Cafpow aan dat beeld voldoet?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_108918530
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 20:42 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Experts zeggen juist dat alleen bij ernstige depressies AD's zinvol zijn. Denk je dat Cafpow aan dat beeld voldoet?
Dat kan ik niet beoordelen, want ik ken haar niet zo goed.
pi_108918733
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 20:41 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dit kan ook aan je gehoor liggen. Bijv. een oorsmeerprop diep in je oor. Dat klinkt misschien raar, maar dat kan je gehoor ook dusdanig verneuken dat bepaalde geluiden veel te hard klinken in vergelijking tot anderen. Heb er zelf ook last van gehad dat bepaalde geluiden in stilte heel hard klonken. Dus een bezoekje aan de doktersassistente om te kijken of je oren uitgespoten moeten worden kan nooit kwaad.
Hmm, zal ik maandag eens naar laten kijken dan.. maar zou je dan zelfs kunnen hebben dat kleine dingen zoals iemand die met een sleutelbos rinkelt al gigantisch hard en storend binnenkomen? (daarnaast wordt ik al bijna gek van de herrie als de bovenbuurvrouw uberhaupt door haar kamer loopt, of de andere buurvrouw haar kopjes in de kast zet na het afwassen..)
Opzich wel nuttig om te weten voordat ik met mijn medicatie ga klooien natuurlijk.
Aan de andere kant had ik toen ik destijds mijn medicatie opbouwde in t begin wel erg last van de kleinste geluiden dus t heeft iig al eens vaker dat effect op me gehad..
  vrijdag 9 maart 2012 @ 21:01:47 #175
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_108919433
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 20:48 schreef Maartel het volgende:

[..]

Hmm, zal ik maandag eens naar laten kijken dan.. maar zou je dan zelfs kunnen hebben dat kleine dingen zoals iemand die met een sleutelbos rinkelt al gigantisch hard en storend binnenkomen? (daarnaast wordt ik al bijna gek van de herrie als de bovenbuurvrouw uberhaupt door haar kamer loopt, of de andere buurvrouw haar kopjes in de kast zet na het afwassen..)
Opzich wel nuttig om te weten voordat ik met mijn medicatie ga klooien natuurlijk.
Aan de andere kant had ik toen ik destijds mijn medicatie opbouwde in t begin wel erg last van de kleinste geluiden dus t heeft iig al eens vaker dat effect op me gehad..
Geen idee precies, aangezien ik natuurljk niet hoor wat jij hoort. Wel had ik toen ik m'n oren had laten uitspuiten meteen heel veel last van die sleutelbos en hoorde ik ineens weer veel meer geluiden bijv. het verschuiven van m'n arm op m'n stoelleuning oid ;).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_108919675
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 21:01 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Geen idee precies, aangezien ik natuurljk niet hoor wat jij hoort. Wel had ik toen ik m'n oren had laten uitspuiten meteen heel veel last van die sleutelbos en hoorde ik ineens weer veel meer geluiden bijv. het verschuiven van m'n arm op m'n stoelleuning oid ;).
Uhm, ja, maar da's het omgekeerde verhaal :P
Hmm, lastig, zit nu te twijfelen om afbouw dan even uit te stellen tot na bezoekje huisarts, maar gezien hoe gestoord en chagrijnig ik van alle herrie wordt is dat ook weer zoiets.. Overigens kan snellere irritatie ook een bijwerking zijn :P

Maar euh, als jij t hebt over veel te hard klinken in verhouding tot andere geluiden, bedoel je dan ook dat sommige geluiden echt irritant hard waren of alleen 'niet in balans vergeleken met het volume van andere geluiden'? Het idee dat je van een prop harder gaat horen is vrij bizar.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 21:12:04 #177
262 Re
Kiss & Swallow
pi_108919871
Phonophobia is idd een bekende bijwerking.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_108920242
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 21:12 schreef Re het volgende:
Phonophobia is idd een bekende bijwerking.
En kan een bijwerking pas op lange termijn optreden?
Weet iemand of een lagere dosis de bijwerking vermindert (ik heb ook wel eens gehoord dat sommige bijwerkingen bij lagere dosissen juist heftiger zijn :{)

* Maartel hoopt nu eigenlijk gewoon op oorsmeer
  vrijdag 9 maart 2012 @ 21:24:19 #179
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_108920456
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 21:07 schreef Maartel het volgende:

[..]

Uhm, ja, maar da's het omgekeerde verhaal :P
Hmm, lastig, zit nu te twijfelen om afbouw dan even uit te stellen tot na bezoekje huisarts, maar gezien hoe gestoord en chagrijnig ik van alle herrie wordt is dat ook weer zoiets.. Overigens kan snellere irritatie ook een bijwerking zijn :P

Maar euh, als jij t hebt over veel te hard klinken in verhouding tot andere geluiden, bedoel je dan ook dat sommige geluiden echt irritant hard waren of alleen 'niet in balans vergeleken met het volume van andere geluiden'? Het idee dat je van een prop harder gaat horen is vrij bizar.
'sochtends waren dan geluiden echt irritant hard, en bijv. als er auto's reden of ik ergens was waar muziek is kon ik mensen slecht verstaan. maar zoals Re zegt kan het ook een bijwerking zijn. Maar oren na laten kijken kan nooit kwaad :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_108920609
Tja. Maar even een paar dagen afwachten dan denk ik.
Sorry dat ik zoveel vraag, maar al Googlend kom ik altijd meer informatie tegen dan ik zou willen, en mijn psych is niet echt de geduldigste en schuift toch bijna alles af op 'gewoon niet te druk over maken, ik spreek je volgende maand weer!'..
  vrijdag 9 maart 2012 @ 23:33:34 #181
262 Re
Kiss & Swallow
pi_108926503
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 21:19 schreef Maartel het volgende:

[..]

En kan een bijwerking pas op lange termijn optreden?
Weet iemand of een lagere dosis de bijwerking vermindert (ik heb ook wel eens gehoord dat sommige bijwerkingen bij lagere dosissen juist heftiger zijn :{)

* Maartel hoopt nu eigenlijk gewoon op oorsmeer
Ik Zal er morgen naar kijken
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_109135927
Nou, de afbouw lijkt vooralsnog behoorlijk goed te gaan, mijn eetlust is voor het eerst sinds ik met het middel startte weer normaal, ik kan eindelijk weer makkelijk slapen, heb minder last van herrie om me heen, ben rustiger.. het enige nadeel is dat ik me gigantisch moe en sloom voel, als een soort zombie. Ik hoop van harte dat dat een tijdelijke bijwerking is die nog bijtrekt want de overige voordelen zijn eigenlijk te groot om nog bewust terug naar 300 mg te gaan.
pi_109696512
Klopt het trouwens dat je ad's ook onder je eigen risico vallen? Of te wel, dat je eerst die 200 (of hoeveel is het euro) moet betalen en alles wat je daarna declareert pas wordt vergoed?

Edit: al gevonden :)

[ Bericht 25% gewijzigd door Nyota op 30-03-2012 17:07:45 ]
pi_109696680
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 18:58 schreef Maartel het volgende:
Ik weet niet of dit de plek is, of dat ik beter een los topic kan maken, maar ik slik nu bijna een jaar Wellbutrin (300mg) en begin de laatste tijd steeds meer last van geluiden te krijgen. Gewoon écht bestaande geluiden, dat wel, maar het komt allemaal enorm storend hard binnen.
Nu zóú het een bijwerking kunnen zijn dus de arts adviseerde om eens te proberen de dosis ofwel te verhogen of te verlagen. Per morgen ga ik kijken hoe het met 150mg gaat. Wel behoorlijk spannend na zo'n tijd, om te zien hoe ik dan "uberhaupt functioneer.
Heeft iemand hier ervaring met dergelijke bijwerkingen van Wellbutrin en werden ze door verminderen van de dosis minder?
Ik heb heel kort Wellbutrin geslikt, is ook ergens te lezen in dit topic. Ik werd ook hypergevoelig voor allemaal dingen, maar met name geur. Elke bizarre geur rook ik wel, zelfs de boter van mijn brood, of het kattenvoer 2 verdiepingen boven me. Ik was dan ook de hele dag kotsmisselijk ;) Ik ben gestopt omdat ik door de Wellbutrin een hartritmestoornis kreeg, maar anders was ik wel gestopt vanwege de overkill aan geuren/geluiden/smaken die ik constant op me afgevuurd kreeg. De misselijkheid is wel een heel stuk minder, maar het is er nog altijd... en ik ben nu ruim twee maanden gestopt. Ik merk ook geen verbetering meer. Mogelijk komt het van m'n huidige medicatie, maar de kans is klein :( Trouwens, het niet slapen van de Wellbutrin is wel weer hersteld bij mij. Ik sliep nog maar twee uur op een dag. Daarvoor sliep ik 20 uur op een dag, daarom kreeg ik de Wellbutrin in de hoop dat ik wat actiever zou worden. M'n slaapprobleem is nu wél opgelost!

Succes ermee in elk geval!
  vrijdag 6 april 2012 @ 13:04:41 #185
316018 marleneke1980
It's me again
pi_109978982
Ik slik, Lithium, Topomax, Fluanxol, Ritalin, Propanolol, Welbutrin,Lexapro en nog wat Foliumzuur en vitamine D. Moeilijk te weten welke bijwerking nou van welk medicijn komt.
A dirty mind is a joy forever.
pi_109980496
OMG das wel heel veel :o

Ik slik nu alleen nog Sertraline en heb het idee dat de dosisverhoging wel wat effect heeft :)
  vrijdag 6 april 2012 @ 13:44:14 #187
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109980751
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 13:04 schreef marleneke1980 het volgende:
Ik slik, Lithium, Topomax, Fluanxol, Ritalin, Propanolol, Welbutrin,Lexapro en nog wat Foliumzuur en vitamine D. Moeilijk te weten welke bijwerking nou van welk medicijn komt.
Wat is het argument van je artsen om al die dingen (behalve de 2 laatste) door elkaar heen te laten slikken?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 6 april 2012 @ 13:45:31 #188
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_109980808
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 13:04 schreef marleneke1980 het volgende:
Ik slik, Lithium, Topomax, Fluanxol, Ritalin, Propanolol, Welbutrin,Lexapro en nog wat Foliumzuur en vitamine D. Moeilijk te weten welke bijwerking nou van welk medicijn komt.
Ach dat komt me wel een bekend voor, al heb ik wel heel andere medicijnen voor heel andere aandoeningen ook. Metoprolol, Enalapril, Thyrax, Citalopram, Vitamine D, Vitamine B12 en dan is een bijwerking ook al moeilijk te plaatsen soms.
  zaterdag 7 april 2012 @ 17:28:08 #189
316018 marleneke1980
It's me again
pi_110028798
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 13:44 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Wat is het argument van je artsen om al die dingen (behalve de 2 laatste) door elkaar heen te laten slikken?
De diagnose ADD Borderline en Bipolaire Stoornis denk ik elk medicijn is wel ergens voor maar het is wel veel ja.
A dirty mind is a joy forever.
  dinsdag 24 april 2012 @ 17:11:06 #190
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_110728034
Ik slik sinds 8 dagen fluoxetine (prozac). Dit om mijn enorme moodswings te controleren die een beetje de spuigaten uitliepen. Ik slik 10 mg in de ochtend maar toch heb ik last van slapeloosheid.
Iemand die dit herkent? Gaat dit over, want ik ben echt in staat te stoppen om maar weer normaal te slapen.
L'Enfer, c'est les autres.
  dinsdag 24 april 2012 @ 18:16:24 #191
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_110731009
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 17:11 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik slik sinds 8 dagen fluoxetine (prozac). Dit om mijn enorme moodswings te controleren die een beetje de spuigaten uitliepen. Ik slik 10 mg in de ochtend maar toch heb ik last van slapeloosheid.
Iemand die dit herkent? Gaat dit over, want ik ben echt in staat te stoppen om maar weer normaal te slapen.
Ik heb nergens last van en ik slik 60 mg.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_110732330
Nooit gehad met fluoxetine... maar ik nam het 's avonds in, je kan proberen of het verschil maakt...
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 24 april 2012 @ 19:18:59 #193
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_110733580
Dat heb ik 1 keer gedaan en toen lag ik dus heel de nacht klaarwakker. Ik hoop dat het van tijdelijke aard is want dit is prut.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_110795360
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 13:38 schreef Sylvana het volgende:
OMG das wel heel veel :o

Ik slik nu alleen nog Sertraline en heb het idee dat de dosisverhoging wel wat effect heeft :)
Ik mag sinds kort drie soorten medicatie afbouwen! Ik slikte idd zo veel en of het allemaal helpt, nope. De Topomax en de Lexapro mogen er langzaamaan af en de Fluanxol is verlaagd. Heb jij goede ervaringen met Zoloft en hoeveel mg heb je?
A dirty mind is a joy forever.
pi_110801894
Fijn dat je 3 medicijnen mag afbouwen!

Ik slik nu 150 mg Sertraline en ben wel wat stabieler/vlakker nu. Heb niet meer zulke diepe dalen, pieker minder en ben minder negatief in mn hoofd. Alleen soms is zo vlak zijn ook wel vervelend als ik veel spanning in mn lichaam heb en het niet lukt om dat er ff lekker uit te huilen ofzo.
pi_110801948
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 02:28 schreef Sylvana het volgende:
Fijn dat je 3 medicijnen mag afbouwen!

Ik slik nu 150 mg Sertraline en ben wel wat stabieler/vlakker nu. Heb niet meer zulke diepe dalen, pieker minder en ben minder negatief in mn hoofd. Alleen soms is zo vlak zijn ook wel vervelend als ik veel spanning in mn lichaam heb en het niet lukt om dat er ff lekker uit te huilen ofzo.
Dat afgevlakte is echt typisch iets van bepaalde soorten anti depressiva. Lastig is dat. Ik voel ook al kweetniet hoe lang niks meer, geen emotie, niks. Gevoelloos lijkt wel. Alhoewel dieren me wel wat doen, raar he. Heb je Zoloft voor je depressie of ben je manisch depressief?
A dirty mind is a joy forever.
pi_110801974
Ja ik weet dat het een veel voorkomende bijwerking is. Ik heb een recidiverende depressie.
  donderdag 26 april 2012 @ 02:44:49 #198
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110801979
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 02:44 schreef Sylvana het volgende:
Ja ik weet dat het een veel voorkomende bijwerking is. Ik heb een recidiverende depressie.
Een draaideurdepressie dus ;).
Dat vind ik wel een goede alliteratie van mezelf.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_110802041
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 02:44 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Een draaideurdepressie dus ;).
Dat vind ik wel een goede alliteratie van mezelf.
Haha dat is idd een goeie ja :D
  donderdag 26 april 2012 @ 08:38:56 #200
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_110803346
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 02:44 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Een draaideurdepressie dus ;).
Dat vind ik wel een goede alliteratie van mezelf.
Hihihi die is leuk ja!

Marleneke is het niet de lithium die je afvlakt? Veel diagnoses trouwens, mooi klote. Ik heb ook n hele rij :(

Mijn rijtje meds: citalopram, medikinet, xyzal (antihistamine), vit D.
En soms ritalin als ik niet kan slapen.

Valt nog mee.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_110807946
Seroquel verlagen, lexapro verlagen (lijkt niet veel te doen, althans ik merk het zelf niet zo, anderen wel, maar weinig verschil tussen huidige dosering en dat wat ik hiervoor slikte dus we gaan stapje terug). En dan abilify in lage dosering erbij... Wat een gezoek en geschuif, maar goed. Hopelijk vinden we eindelijk een keer iets wat ook voor mezelf merkbaar positief effect heeft.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_110813106
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:38 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Hihihi die is leuk ja!

Marleneke is het niet de lithium die je afvlakt? Veel diagnoses trouwens, mooi klote. Ik heb ook n hele rij :(

Mijn rijtje meds: citalopram, medikinet, xyzal (antihistamine), vit D.
En soms ritalin als ik niet kan slapen.

Valt nog mee.
Nou de Lithium slik ik pas weer sinds twee maanden en dat afgevlakte heb ik al meer dan een jaar. Eigenlijk gedurende de periode van de Lexapro. Anti depressiva staan er bekend om, Lithium ook dan? Ik heb twee jaar terug ook paar jaar Lithium geslikt en was zo levendig als het maar zijn kan en voelde nog wel degelijk dingen, dingen die ik nu niet meer voel of ik moet me afgesloten hebben ?
A dirty mind is a joy forever.
  donderdag 10 mei 2012 @ 22:47:39 #203
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_111399690
Hier sinds dinsdag ook terug aan de ad Paroxtinne.
Wegens paniekaanvallen,stemmingswisselingen,druk in mijn hoofd.
Het moet weer rustig worden daar, dus na lang en goed gesprek maar besloten om toch weer ad te gaan slikken.
Maar men wat voel ik me weer beroerd.... Koppijn,misselijk,enorm moe,opvliegers.
en dat met nog een half pilletje per dag :')

De ha houd me in de gaten en wilt me om de 4 weken zien.

Therapie heb ik even overgeslagen, ik weet hoe ik met de aanvallen om moet gaan en kan er zelf uit komen, maar gaat nu echt om rust in hoofd terug te krijgen.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_111407672
Bar, hopelijk zijn de bijwerkingen gauw minder!
Mama van 2 lieve meiden :)
  vrijdag 11 mei 2012 @ 11:13:38 #205
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_111412463
Een branderig gevoel in hoofd,schouders, gisteravond de hap gebeld vond het doodeng.
Bleek ik te hyperventileren en paniekaanval te hebben.

En vanmorgen op het werk had ik het weer, zweten, raar gevoel in hoofd, ha gebeld en die belt met tussen de middag terug.
Volgens de ha en de hap zijn dit echt de bijwerkingen.... :X
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_111412846
Balen dat je er zoveel last van hebt Bar!
Mama van 2 lieve meiden :)
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:01:06 #207
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_111421086
En mocht weer langskomen bij de ha, oxzazepam mee gekregen om bijwerkingen tegen te gaan.
En om rustiger te blijven.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  donderdag 14 juni 2012 @ 11:40:30 #208
243160 Hopeee
Home is where the heart is
pi_112879498
Hoi!
Sinds 8 weken slik ik paroxetine 20mg tegen een angststoornis en depressie en wacht ik op behandeling bij de ggz. Ik ging met ups en downs en begon weer een beetje op te knappen, tot 1 week geleden. De angst keerde weer terug en ik kreeg weer zeer donkere momenten. Daarom gister weer langs de huis arts geweest, en op advies direct met 10mg verhoogd en zit nu dus op 30mg. Heeft iemand hier ervaring mee met het omhoog brengen van deze ad? en krijg ik weer de zelfde verchrikkelijke bijwerkingen als in het begin?

Groetjes Hopeee
  donderdag 14 juni 2012 @ 14:58:31 #209
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_112887515
Ik heb het in best hoge dosering geslikt (weet ff niet uit mijn hoofd hoeveel, maar ik dacht 60mg), en elke verhoging was weer even aanpassen, maar niet elke keer weer met diezelfde bijwerkingen als in het begin.
AD werkt voor iedereen anders, dus soms is het even puzzelen en uitzoeken wat voor jou werkt. Als seroxat in het begin wel heeft gewerkt, heb je kans dat het met een hogere dosering ook weer gewoon goed gaat. Vooral als je straks de combinatie hebt met gesprekken. Heb je enig zicht op hoe lang dat gaat duren? En kan je niet bij een particuliere 1e lijns psycholoog terecht?
KuikenGuppy
  donderdag 14 juni 2012 @ 21:50:40 #210
243160 Hopeee
Home is where the heart is
pi_112905473
Burdie bedankt voor je reactie. Ik ben begonnen bij een 1e lijns psycholoog. Bij het laatste gesprek adviseerde ze mij AD dit in overleg met de huisarts en adviseerde ze mij ggz. Daar heb ik een intake gehad waar uit kwam dat ik een redelijk zware angststoornis heb en depressief ben. Na deze intake wacht ik nu weer op een intake bij de afdeling angstoornissen en deze zal volgende week donderdag plaatst vinden. Helaas duurt het allemaal zeer lang omdat ze niet voldoende capaciteit hebben om iedereen direct te helpen. Onder tussen bezoek ik wel de huisarts om met hem te praten, maar graag zou ik nu echt een keer met therapie beginnen. Ik zit nu al sinds februari in de ' molen' van hier een gesprek daar een gesprek. De dokter gaf ook aan als ik bij ggz ben dat de Psychiater het dan zal overnemen en ik mogelijk andere medicijnen krijg.
pi_113561925
Ik ben sinds zaterdag volledig gestopt met setraline. Na een hele lang tijd afbouwen. Ik bleef maar op de lage dosis zitten (half pilletje van 50mg per dag) en besloten gewoon helemaal te stoppen met die zooi. (zit er al meer dan 5 jaar aan).

Maar ik moet zeggen dat het toch geen kattenpis is, heb last van derealisatie, voel me een regelrechte zombie. Last van trillen en electrische schokken door mijn hoofd. Iemand een idee hoe lang dit ongeveer aan houd?

Ik hoop dat het binnenkort toch een beetje minder wordt want ik heb weinig trek hier maanden mee rond te lopen. Zijn er geen middeltjes op de markt die deze klachten iets kunnen verminderen?

5 htp oid? Wat sommige mensen ook slikken na gebruik van xtc bv. Volgens mij moet mijn brein nu leren om te gaan om de chemische balans te herstellen zonder gebruik van ssri's.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 16:34:45 #212
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_113563115
Het verschilt per medicijn hoe lang de ontwenningsverschijnselen duren.
Ben je in overleg met een arts gestopt? Heb je het afgebouwd?
KuikenGuppy
pi_113565369
In overleg, ja al een jaar geleden ofzo begonnen. Dat ging toen al te snel, kreeg last van angsten en dezelfde bliksemflitsen in mijn hoofd. Vervolgns weer iets opgehoogd, lange tijd op die dosis gezeten. Toen heb ik het zelf meer hele grote tussenpozen afgebouwd.

En nu had ik zoiets van joh ik ben dr helemaal klaar mee met die zooi, ik wil gewoon zonder deze meuk door het leven.

Dus ik ben zeker niet van een hoge dosis colt turkey gestopt, maar ik heb toch allerlei ontwenningsverschijnselen. Nu zou ik bv weer een kleine dosis kunnen nemen maar ik wil nu eens doorzetten.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 17:37:55 #214
262 Re
Kiss & Swallow
pi_113565447
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 30 juni 2012 @ 00:28:25 #215
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_113581582
Ik heb een vraagje.
Iemand in mijn omgeving had het laatst over een nieuwe soort antipsychotica, die bijna dezelfde werking heeft als Seroquel, maar met als voordeel dat je er niet dikker van wordt/meer eetlust van krijgt.
Ik weet alleen de naam er niet meer van en kan die persoon ook niet meer bereiken. Kan iemand mij hier vertellen hoe dit heet?
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
  zaterdag 30 juni 2012 @ 00:35:51 #216
262 Re
Kiss & Swallow
pi_113581858
Latuda?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 30 juni 2012 @ 00:39:38 #217
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_113581992
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 00:35 schreef Re het volgende:
Latuda?
Ja, dat is hem denk ik. Bedankt!
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_113593941
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 00:35 schreef Re het volgende:
Latuda?
Dat is een -done.
Ik denk dat Skitzofrenix Abilify bedoelt maar Seroquel is een beter middel dan die andere 2 in mijn optiek tenzij je heel hoog gedoseerd nodig hebt.
pi_113594030
Ik dacht ook aan abilify.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_113646654
Kan abilify ook invloed hebben op je stemming?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_113646792
Ik ben nu 1 week clean :) Gisteren vooral nog heel de dag met flitsen in het hoofd rondgelopen. Net alsof je hevige koorts heb zeg maar.

Vandaag op de MTB gestapt en gewoon gaan stampen, windkracht 6 :{ Merk wel dat mijn conditie ook af is genomen, maar al met al viel het nog niet tegen.

Ik merk nu al dat de klachten minder worden, dus volgens mij gaat dat helemaal goed komen n *O*
  zondag 1 juli 2012 @ 22:01:50 #222
72481 appelsap
appelsap
pi_113647644
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 15:01 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Dat is een -done.
Ik denk dat Skitzofrenix Abilify bedoelt maar Seroquel is een beter middel dan die andere 2 in mijn optiek tenzij je heel hoog gedoseerd nodig hebt.
Waarom zou seroquel beter zijn? Is dat niet heel persoonlijk? Of bedoel je in het algemeen? :)
  zondag 1 juli 2012 @ 22:30:34 #223
357776 ArtistA
Wandelen door het park
pi_113649672
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 21:46 schreef Nijna het volgende:
Kan abilify ook invloed hebben op je stemming?
Ik heb er hele slechte ervaringen mee.
pi_113656067
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 11:13 schreef _Bar_ het volgende:
Een branderig gevoel in hoofd,schouders, gisteravond de hap gebeld vond het doodeng.
Bleek ik te hyperventileren en paniekaanval te hebben.

En vanmorgen op het werk had ik het weer, zweten, raar gevoel in hoofd, ha gebeld en die belt met tussen de middag terug.
Volgens de ha en de hap zijn dit echt de bijwerkingen.... :X
Knap dat je gaat werken. Ik heb echt vier weken niks kunnen uitbrengen toen ik met de AD begon. Kon amper mn bed uit komen. Nu overgens een tevreden gebruiker.
pi_113662207
Ik heb een paar jaar seroxat gehad en daarna 11 jaar prozac. Nu mag ik over op Effexor (venlafaxine). Iemand daar ervaring mee? Ik gebruik daarnaast oxazepam.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  Moderator maandag 2 juli 2012 @ 08:56:55 #226
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_113662307
Ik gebruik sinds een paar maanden Cymbalte in plaats van Citalopram en op zich ben ik er wel tevreden over maar ik kom alleen kilo's aan terwijl ik juist overgestapt ben omdat ik van de Citalopram zo was aangekomen :X Hebben anderen daar ook last van? Ik woog altijd rond de 60 kilo maar sinds ik AD slik weeg ik 80+ -O- Nu kan ik wel wat hebben met mijn lengte van 1.83 maar ik voel me er niet echt happy door ;(
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_113662850
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 22:30 schreef ArtistA het volgende:

[..]

Ik heb er hele slechte ervaringen mee.
Qua stemming of sowieso?
Ik ben op eigen houtje gestopt met de abilify, maar mn stemming keldert aardig, maar kan ook andere oorzaken hebben, dus vandaar dat ik het me afvroeg, ik slikte trouwens maar een lage dosering, niet voor psychose oid.

MaJo, wel behoorlijk aangekomen afgelopen tijd (tot mn grote spijt), maar denk niet dat het van de AD is, meer eetlust, maar welk middel daar de boosdoener van is dat durf ik niet te zeggen (slik er 3)
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 2 juli 2012 @ 11:00:34 #228
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_113664394
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 08:56 schreef MaJo het volgende:
Ik gebruik sinds een paar maanden Cymbalte in plaats van Citalopram en op zich ben ik er wel tevreden over maar ik kom alleen kilo's aan terwijl ik juist overgestapt ben omdat ik van de Citalopram zo was aangekomen :X Hebben anderen daar ook last van? Ik woog altijd rond de 60 kilo maar sinds ik AD slik weeg ik 80+ -O- Nu kan ik wel wat hebben met mijn lengte van 1.83 maar ik voel me er niet echt happy door ;(
Oh dat is balen -O-
Ik kom niet aan van ad's, alleen van alcohol haha!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  maandag 2 juli 2012 @ 11:39:28 #229
357776 ArtistA
Wandelen door het park
pi_113665291
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 09:34 schreef Nijna het volgende:

[..]

Qua stemming of sowieso?
Ik ben op eigen houtje gestopt met de abilify, maar mn stemming keldert aardig, maar kan ook andere oorzaken hebben, dus vandaar dat ik het me afvroeg, ik slikte trouwens maar een lage dosering, niet voor psychose oid.

MaJo, wel behoorlijk aangekomen afgelopen tijd (tot mn grote spijt), maar denk niet dat het van de AD is, meer eetlust, maar welk middel daar de boosdoener van is dat durf ik niet te zeggen (slik er 3)
Nou, ik heb vorig jaar een 'episode' gehad. Zo noem ik het zelf maar. Er werd in eerste instantie geïnsinueerd dat ik een psychose had wat na verder onderzoek niet zo bleek te zijn.
Ik slikte destijds voornamelijk Zyprexa, een medicijn wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen. De resultaten ervan waren minimaal dus schreef mijn psychiater destijds abilify voor. Dat heb ik 3 dagen geslikt en ik heb me nooit eerder zo depressief/miserabel gevoeld. Ik ben toen ook zelfstandig ermee gestopt en teruggegaan op Zyprexa.

Heb je de bijsluiter trouwens gelezen van Abilify? Wat ik me kan herinneren is dat er 'Overlijden zonder duidelijke oorzaak' bij staat o.i.d. :{
Andere eigenaardigheden daar gelaten.
  maandag 2 juli 2012 @ 11:45:26 #230
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_113665456
er staat idd 'plotseling onverklaarbaar overlijden' in de bijsluiter als bijwerking (die ontzettend weinig voor komt)

Zyprexa heeft ook allerhande bijwerkingen. Sommige werden in het verleden zelfs onterecht niet op de bijsluiter vermeld. http://www.ncrm.nl/zyprexiarechtszaken.htm
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_113667282
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 08:46 schreef Sicstus het volgende:
Ik heb een paar jaar seroxat gehad en daarna 11 jaar prozac. Nu mag ik over op Effexor (venlafaxine). Iemand daar ervaring mee? Ik gebruik daarnaast oxazepam.
Aha.
Seroxat is een vrij milde/lichte SSRI, Prozac een sterke SSRI.
Effexor is een nog sterker antidepressivum wat ook werkt op norepinefrine en heel iets op dopamine.
Kan wel zijn dat je wat actiever word en een sterkere benzodiazepine nodig hebt cq meer oid.
pi_113667312
quote:
1s.gif Op maandag 2 juli 2012 11:00 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Oh dat is balen -O-
Ik kom niet aan van ad's, alleen van alcohol haha!
Jep ik ook alleen vd Seroquel maar dat stopte na een aantal maanden :)
pi_113667519
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 11:39 schreef ArtistA het volgende:

[..]

Heb je de bijsluiter trouwens gelezen van Abilify? Wat ik me kan herinneren is dat er 'Overlijden zonder duidelijke oorzaak' bij staat o.i.d. :{
Andere eigenaardigheden daar gelaten.
Nee niet gelezen, ik kreeg het toen ik in de kliniek zat. Ik had eerst 10 mg en werd daar zo onrustig van, ik kon maar niet stilzitten. Daar kreeg ik dan weer akineton voor, wat wel hielp.
Maar terug naar 5 mg en toen werd de onrust wel minder, maar nog steeds enigzins aanwezig. Dat was voor mij de reden om er maar mee te stoppen. Maar nu dus weer een gat in de weg, moet er wel bij zeggen dat ik net anderhalve week weer thuis ben uit de kliniek...
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 2 juli 2012 @ 14:01:05 #234
262 Re
Kiss & Swallow
pi_113670445
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 15:01 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Dat is een -done.
Ik denk dat Skitzofrenix Abilify bedoelt maar Seroquel is een beter middel dan die andere 2 in mijn optiek tenzij je heel hoog gedoseerd nodig hebt.
abilify is nieuw noch een nieuw soort AP :)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_113672780
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 12:44 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Aha.
Seroxat is een vrij milde/lichte SSRI, Prozac een sterke SSRI.
Effexor is een nog sterker antidepressivum wat ook werkt op norepinefrine en heel iets op dopamine.
Kan wel zijn dat je wat actiever word en een sterkere benzodiazepine nodig hebt cq meer oid.
Gezellig ^O^
Ervaring met dat spul? Of ben je werkzaam in die bisnis?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_117809941
Even een kickje.

Ik slik 2 maanden abilify, en heb last van een onregelmatig hartritme sinds 2 dagen geleden -O-
Ik hoop maar dat dit een bijwerking is, want ik ben al 3 keer naar de huisarts geweest en zelfs via een hartfilmpje vinden ze nog niks.

De huisarts zij dat ik hyperventileer, maar mijn hart gaat niet bepaald sneller kloppen als ik zo'n aanval krijg, alleen harder bonken. Na de aanval heb ik ook nog lichtjes last van de angstverschijnselen.

Gr.

Guiel.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 12:45:05 #237
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_117810334
Hebben ze een hartfilmpje gemaakt tijdens zo'n aanval? Is het niet gewoon hyperventilatie? Ik heb zulke bijwerkingen nog nooit gehoord, maar ken abilify ook niet.
KuikenGuppy
pi_117811676
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 12:45 schreef Burdie het volgende:
Hebben ze een hartfilmpje gemaakt tijdens zo'n aanval? Is het niet gewoon hyperventilatie? Ik heb zulke bijwerkingen nog nooit gehoord, maar ken abilify ook niet.
Nee, ik kan zo'n aanval helaas niet oproepen :(
Ik denk dat het hyperventilatie is, maar ben er nog wat onzeker over omdat mijn hart niet sneller klopt tijdens zo'n aanval, en als ik bv. iets beangstigends lees dan komen er wel spanningen op, en ga ik wat harder ademhalen.
Van m'n ouders mag ik niet meer naar de huisarts, die vinden het wel genoeg denk ik.

In m'n fantasie zie ik mezelf al stikkend aan een hartaanval overlijden, en dat roept nog meer angsten op :')

Ik ben 16 trouwens.
pi_117998495
Ik slik nu 4mg Risperdal, 10mg Abilify en 100mg Fluvoxamine.
Zat voorheen op 30mg Abilify maar brak er doorheen en kreeg weer een manische / psychotische episode. Dus van Abilify af en op de Risperdal.
Toen ging het een stuk beter met alleen Risperdal, maar het prolactine gehalte in mn bloed was te hoog. Nu Abilify weer toegevoegd om dat tegen te gaan. Want verder werkt de Risperdal gewoon goed zoals het hoort zonder bijwerkingen.

Ik heb in het verleden ook Cymbalta, Efexor, Citalopram, Buspar, Lyrica, Seroquel, Lithium en Lamotrigine geslikt. Zonder het gewenste resultaat...
pi_118084409
quote:
3s.gif Op maandag 2 juli 2012 14:01 schreef Re het volgende:

[..]

abilify is nieuw noch een nieuw soort AP :)
Ik vind het maar een heel raar middel.
Mede omdat het niet alleen een als agonist maar ook als antagonist werkt en dat verhaal vind je vast te kort en niet zo duidelijk lees dan even wat wetenschappelijke bronnen zou ik zeggen ;)
Dit bvhttp://www.nmsis.org/cont(...)ferent+antipsychotic
pi_118084494
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 14:50 schreef schizoaffective het volgende:
Ik slik nu 4mg Risperdal, 10mg Abilify en 100mg Fluvoxamine.
Zat voorheen op 30mg Abilify maar brak er doorheen en kreeg weer een manische / psychotische episode. Dus van Abilify af en op de Risperdal.
Toen ging het een stuk beter met alleen Risperdal, maar het prolactine gehalte in mn bloed was te hoog. Nu Abilify weer toegevoegd om dat tegen te gaan. Want verder werkt de Risperdal gewoon goed zoals het hoort zonder bijwerkingen.

Ik heb in het verleden ook Cymbalta, Efexor, Citalopram, Buspar, Lyrica, Seroquel, Lithium en Lamotrigine geslikt. Zonder het gewenste resultaat...
Het middel Abilify is op zich zo heel slecht nog niet.
Echter als Zyprexa geen eetlust zou veroorzaken zou je daar wellicht!! beter mee af zijn.
Of misschien van de risperdal overstappen op Haldol of als je die versuffing "zoekt" , meer dan afvlakking, overschakelen naar clozapine(Leponex) Dat zou zowel risperdal als abilify kunnen vervangen wellicht! Iedereen is verschillend natuurlijk ;)
Wat vond je van Seroquel icm Citalopram of de Fluvoxamine dan? Of nooit zo gehad?
Tussen Citalopram en fluvoxamine zit trouwens nog Zoloft en, de nog wat minder stimulerende, bijna zoals Fluvoxamine-echter niet te combineren met Risperdal-Paroxetine(Seroxat)

[ Bericht 20% gewijzigd door ScarFace- op 17-10-2012 15:46:06 (just my 2 words) ]
pi_118084724
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 13:34 schreef Guiel het volgende:

[..]

Nee, ik kan zo'n aanval helaas niet oproepen :(
Ik denk dat het hyperventilatie is, maar ben er nog wat onzeker over omdat mijn hart niet sneller klopt tijdens zo'n aanval, en als ik bv. iets beangstigends lees dan komen er wel spanningen op, en ga ik wat harder ademhalen.
Van m'n ouders mag ik niet meer naar de huisarts, die vinden het wel genoeg denk ik.

In m'n fantasie zie ik mezelf al stikkend aan een hartaanval overlijden, en dat roept nog meer angsten op :')

Ik ben 16 trouwens.
Buspar en melatonine vragen voor 's avonds?
pi_118084789
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 14:57 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Gezellig ^O^
Ervaring met dat spul? Of ben je werkzaam in die bisnis?
Teveel ervaring idd helaas :{
  woensdag 17 oktober 2012 @ 15:59:20 #244
262 Re
Kiss & Swallow
pi_118085191
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 15:39 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Ik vind het maar een heel raar middel.
Mede omdat het niet alleen een als agonist maar ook als antagonist werkt en dat verhaal vind je vast te kort en niet zo duidelijk lees dan even wat wetenschappelijke bronnen zou ik zeggen ;)
Dit bvhttp://www.nmsis.org/cont(...)ferent+antipsychotic
partiele agonist wordt dat dan genoemd... wordt mee geadverteerd of juist beconcureerd dat het een "light" AP is. En ik weet er genoeg van, heb me pas verdiept in de long acting variant van abilify
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_118085414
Partioneel agonist en partioneel antagonist.
Ik mot t nie.
Heb wel is 1 pilletje van gehad voelde me n beetje afwezig maar Zyprexa zou dat 10x beter doen ;) en nee die heb ik nooit gehad is gwoon abstract denk vermogen^^ik hebwel Seroquel _O_ voortslapen

Edit: True@Re :Y

[ Bericht 6% gewijzigd door ScarFace- op 18-10-2012 12:41:23 ]
  woensdag 17 oktober 2012 @ 16:07:47 #246
262 Re
Kiss & Swallow
pi_118085515
het is gewoon zo dat elke "patient" anders reageert op medicatie, wat voor de een perfect werkt werkt waardeloos voor de ander, waar de een geen bijwerkingen heeft zit de andere met de meest ranzige bijwerkingen... het is ook hier gewoon passen en meten en waar je je uiteindelijk het beste mee voelt geholpen.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_118085518
Seroquel voor het slapen, ik slaap in elk geval. Maar ik vraag me af of ik ook echt goed slaap, want ik ben steeds doodmoe.
Van de week psychiater, medicatie bespreken. Ik wil eigenlijk mn AD stoppen, maar goed weet niet wat verstandig is, dus maar in overleg.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_118207068
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 15:41 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Het middel Abilify is op zich zo heel slecht nog niet.
Echter als Zyprexa geen eetlust zou veroorzaken zou je daar wellicht!! beter mee af zijn.
Of misschien van de risperdal overstappen op Haldol of als je die versuffing "zoekt" , meer dan afvlakking, overschakelen naar clozapine(Leponex) Dat zou zowel risperdal als abilify kunnen vervangen wellicht! Iedereen is verschillend natuurlijk ;)
Wat vond je van Seroquel icm Citalopram of de Fluvoxamine dan? Of nooit zo gehad?
Tussen Citalopram en fluvoxamine zit trouwens nog Zoloft en, de nog wat minder stimulerende, bijna zoals Fluvoxamine-echter niet te combineren met Risperdal-Paroxetine(Seroxat)
Fluvoxamine helpt van alle middelen bij mij het beste tegen angstklachten. Zeker samen met Risperdal! Maar gaat nog redelijk vaak ronduit slecht hoor. Maar ben nu bijna een jaar opname-vrij :)

Buspar en Citalopram hielpen niet. Heb overigens nog veeeeel meer medicatie gehad die ik niet genoemd heb. Voor een schizoaffectieve stoornis / bipolair type.
pi_118207113
Abilify hielp op een gegeven moment niet meer. Werd ondanks de max. dosering toch psychotisch.
Risperdal daarentegen werkt wat sterker. Slik nu 4mg maar hoop 6 nov te mogen afbouwen naar minder
pi_118207164
Seroquel (400mg) en Citalopram (40mg) werkte beide niet....
Zou dat daarom niet overwegen.
Neeeeeeeeeeeee geen leponex. Veels te zwaar middel en geen zin in elke 6 weken bloedprikken.
Dan liever lekker Risperdal en Abilify! Slik overigens maar 10mg Abilify tegen de prolactine verhoging die Risperdal geeft..... Verders geen bijwerkingen. Ik geloof dat we het hier maar op moeten houden!
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:07:43 #251
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_118210032
quote:
3s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 16:07 schreef Re het volgende:
het is gewoon zo dat elke "patient" anders reageert op medicatie, wat voor de een perfect werkt werkt waardeloos voor de ander, waar de een geen bijwerkingen heeft zit de andere met de meest ranzige bijwerkingen... het is ook hier gewoon passen en meten en waar je je uiteindelijk het beste mee voelt geholpen.
Precies, van seroquel kreeg ik zelf bijvoorbeeld psychotisch-achtige bijwerkingen, terwijl het voor anderen weer goed werkt.
En dat is tevens het rotte, het is geen exacte wetenschap, dus je moet maar wat uitproberen.
KuikenGuppy
pi_118238158
Ieder is anders, daarom dad ik ook Buspar en melatonine aanraadde bij Guiel, gezien zijn/haar leeftijd(16)
  zondag 21 oktober 2012 @ 17:18:03 #253
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_118246503
Ik gebruik sinds 4 weken nu Sertraline. Erg last gehad van bijwerkingen waaronder meer paniekaanvallen en slapeloosheid. Heeft iemand een idee wanneer je het effect kan merken?
  zondag 21 oktober 2012 @ 17:29:32 #254
262 Re
Kiss & Swallow
pi_118246857
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 17:18 schreef Danielle83 het volgende:
Ik gebruik sinds 4 weken nu Sertraline. Erg last gehad van bijwerkingen waaronder meer paniekaanvallen en slapeloosheid. Heeft iemand een idee wanneer je het effect kan merken?
effecten komen meestal na 6 weken gemiddeld als ze werken... heb geduld
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 21 oktober 2012 @ 17:30:43 #255
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_118246888
quote:
3s.gif Op zondag 21 oktober 2012 17:29 schreef Re het volgende:

[..]

effecten komen meestal na 6 weken gemiddeld als ze werken... heb geduld
Geduld en ik gaan moeilijk samen ;)
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:07:33 #256
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_118334337
Bij mij werkt alles al na een week of 3 *O*
Maar Re heeft gelijk, week of 6 wordt vanuit gegaan. Sterkte met geduld oefenen ;)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 24 oktober 2012 @ 12:06:05 #257
386198 Bora13
Ik ben je tante Truus niet.
pi_118368854
Hoi!

Ik kreeg een maand geleden citalopram voorgeschreven, ik had toen ook veel last van angst. Slikte ze 8 dagen maar moest toen stoppen omdat mijn haar ervan uitviel :) Maar ik heb geen last meer van paniekaanvallen, ik slaap alleen s'nachts niet. Nu slik ik al 4 weken niks meer, alleen af en toen oxazepam voor het slapen. Mijn psychiater had het nog over AD's met versuffende bijwerkingen. Maar het idee om AD te slikken terwijl ik verder niet echt meer klachten heb staat me niet aan.

Zouden jullie AD's slikken alleen om beter te slapen? Ik twijfel zo erg gewoon.
pi_118434849
Ja maar je krijgt de citalopram dus mede voor je angst.....
Dus niet puur om te slapen...
In dat geval zou ik zeker wel medicijnen blijven gebruiken!
Ik zit in hetzelfde schuitje...
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:36:14 #259
386198 Bora13
Ik ben je tante Truus niet.
pi_118456723
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 21:18 schreef schizoaffective het volgende:
Ja maar je krijgt de citalopram dus mede voor je angst.....
Dus niet puur om te slapen...
In dat geval zou ik zeker wel medicijnen blijven gebruiken!
Ik zit in hetzelfde schuitje...
Ik kreeg het idd voor de angst/paniekaanvallen maar die zijn wel grotendeels over. Eigenlijk heb ik nu voornamelijk een inslaapprobleem en ik vind niet dat ik daarvoor nog AD moet gaan slikken. Ja of ik moet zonder dat ik het zelf door heb nog zo angstig zijn dat ik niet in slaap durf te vallen.
pi_118482198
Hm tja angstig zijn is 1 ding maar als je op dag 1 1-Seresta Forte naar binnen werkt(50mg)
Dan is dag 8 t dubbele alweer nodig enzo....pammetjes kun je niet dagelijksals inslaper gebruiken. ;)
pi_119508872
Vreselijk kut dit, druk op de borst is over gegaan, brok in de keel weg, krijg ik opeens een versnelde hartslag. Blijkt het ook een bijwerking van het medicijn te zijn, naar de huisarts gegaan. Merkte inderdaad op dat ik verhoogde hartslag heb/bloeddruk, maar verder niks aan de hand. Nu lees ik ook dingen over MNS, daar staan dezelfde symptonen in, gezien het slechts 1% betreft denk ik dat ik dat niet hoef te geloven.

Maar ach, wat de situatie nog veel kutter maakt, is dat ik het gevoel hebt dat mijn kinderpsychiater mij niet serieus neemt, dingen wegwuift met "dat heeft iedereen weleens" en vervolgens met dat ranzige medicijn door moet, rot op man. Daarnaast willen mijn ouders me niet geloven, die vertrouwen blind op die psychiater. Als ik meteen wil stoppen, dan kan dat niet want dan krijg ik aanvallen van hartkloppen, licht in mijn hoofd zijn, hardnekkige spiertrekking, noem maar op.

Het enigste wat ik nog kon doen voor mezelf is de dosis verlagen naar 2mg, ik hoop dat mijn klachten hiervan afnemen, en dat ik nog leef de komende weken :{
pi_120301503
Zijn er hier ook mensen die parnate slikken?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_120336039
Hoi
Hebben jullie ook ervaring met ad afbouwen? ( als ik er overheen gelezen heb mijn excuses)
ik ben aan het afbouwen met mijn ad ( ik gebruik t tegen hyperventilatie) en ik heb al bijna 2 weken 24 uur per dag last van hartkloppingen! ( hyperventilatie). Ik ben helemaal uitgeput ervan en slaap amper.
K gebruik t nu een jaar en ik moet wel afbouwen omdat de bijwerkingen te hevig zijn.

Mijn vraag is nu hoe lang horen de afkickverschijnselen te duren??de eerste twee dosering verlagen ging prima, maar deze derde dus niet.
pi_120336127
Welke slik je dan?
Ik ben lexapro aan het afbouwen en ik ben alsmaar duizelig. Verder nergens last van volgens mij.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_120336129
Ik heb Sertraline afgebouwd, maar had nergens last van. Ik weet wel dat je hartkloppingen kunt krijgen als je begint, dus misschien idd ook wel als je stopt. Ik zou gewoon even met je psychiater overleggen! Die is de expert en kent jou beter dan wij ;)
pi_120336414
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 12:36 schreef Nijna het volgende:
Welke slik je dan?
Ik ben lexapro aan het afbouwen en ik ben alsmaar duizelig. Verder nergens last van volgens mij.
Heej Ik ook lexapro.
Ik vraag me af hoe lang t gaat duren, k snap dat t voor iedereen anders is , maar zou t fijn vinden om wat verhalen van anderen erover te horen .

Hoe lang ben jij dan duizelig wanneer je je dosis verlaagd?
pi_120336480
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 12:36 schreef Sylvana het volgende:
Ik heb Sertraline afgebouwd, maar had nergens last van. Ik weet wel dat je hartkloppingen kunt krijgen als je begint, dus misschien idd ook wel als je stopt. Ik zou gewoon even met je psychiater overleggen! Die is de expert en kent jou beter dan wij ;)
Wat fijn dat jij nergens last van had zeg :)
Ja ik wil graag wat ervaringen van anderen horen naast m'n behandelaar .
pi_120336518
Ik ben al een week duizelig... maar las ook ergens dat het wel 3 weken kan duren...
Mama van 2 lieve meiden :)
  zaterdag 15 december 2012 @ 15:11:07 #269
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_120340416
Ik ben een jaar bezig geweest om seroxat af te bouwen, steeds een heel klein beetje eraf. Ging ik sneller, dan werd ik ziek, duizelig en misselijk.
KuikenGuppy
pi_120345198
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2012 15:11 schreef Burdie het volgende:
Ik ben een jaar bezig geweest om seroxat af te bouwen, steeds een heel klein beetje eraf. Ging ik sneller, dan werd ik ziek, duizelig en misselijk.
Als je langzaam ging had je nergens last van? en anders hoe lang had je elke keer dat je minderde last ervan?

Ik ben ook erg gevoelig voor medicijnen sowieso , ik bouw al af met de kleinste dosis die er is. Ik gebruik druppels , t enige wat ik zou kunnen proberen is druppels met water mengen om dan daarvan de helft te nemen hehe.
  zaterdag 15 december 2012 @ 18:10:29 #271
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_120345756
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 12:33 schreef zeepjeh het volgende:
Hoi
Hebben jullie ook ervaring met ad afbouwen? ( als ik er overheen gelezen heb mijn excuses)
ik ben aan het afbouwen met mijn ad ( ik gebruik t tegen hyperventilatie) en ik heb al bijna 2 weken 24 uur per dag last van hartkloppingen! ( hyperventilatie). Ik ben helemaal uitgeput ervan en slaap amper.
K gebruik t nu een jaar en ik moet wel afbouwen omdat de bijwerkingen te hevig zijn.

Mijn vraag is nu hoe lang horen de afkickverschijnselen te duren??de eerste twee dosering verlagen ging prima, maar deze derde dus niet.
ik heb van lexapro afbouwen geen last gehad.
paroxetine (kan ook een andere zijn, heb al zo vaak gewisseld) heb ik ooit afgebouwd en een week niks geslikt, in die week was ik wel echt de weg kwijt.

Als je er zoveel last van hebt, kan je (in overleg met je arts natuurlijk) overwegen om toch in grote stappen af te bouwen. Dan ben je misschien wel een paar weken goed ziek, maar nu ben je er ook goed ziek van, en dan langdurig.
Ik heb wel van nog iemand gehoord die dat zo deed omdat langzaam afbouwen ook teveel complicaties gaf. die is toen eerst gehalveerd en toen gestopt geloof ik. hangt natuurlijk van je dosering nu af. maar stel je slikt 10 mg, dan kan je eerst naar 5 gaan en dan stoppen. als je 20 mg slikt kan je het bijv in stappen van 5 mg doen. is nog steeds niet leuk en ik zou me dan voor die weken ook wel ziek melden van je werk of school, maar anders ben je maandenlang bezig misschien...

sterkte... het is niet leuk in ieder geval :(
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_120347162
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:28 schreef Nijna het volgende:
Zijn er hier ook mensen die parnate slikken?
Wat is jou ervaring ermee?
Ik heb er wel eens wat over gelezen en opgeslagen ik ga t ff opzoeken.
@hierboven van de SSRI's is paroxetine over t algemeen het lastigste en gevaarlijkste om van af te komen.
Vanwege de halfwaardetijd, itt prozac die een hele lange T1/2el ^^ heeft
pi_120347726
Niet gevonden maar kwam er op neer dat t 1 van de "beste"/potentste gevaarlijkste is je krijgt ook een relaxte space na inname waarbij je hartslag wel omhoog gaat zoiets stond er ;p
pi_120348544
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 18:10 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Als je er zoveel last van hebt, kan je (in overleg met je arts natuurlijk) overwegen om toch in grote stappen af te bouwen. Dan ben je misschien wel een paar weken goed ziek, maar nu ben je er ook goed ziek van, en dan langdurig.

sterkte... het is niet leuk in ieder geval :(
Ja ik zal daar over nadenken . bedankt :)
pi_120351484
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2012 18:57 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Wat is jou ervaring ermee?
Ik heb er wel eens wat over gelezen en opgeslagen ik ga t ff opzoeken.

Nog geen ervaring mee... voorstel om het te proberen dus ik ben aan het zoeken naar ervaringen van anderen met parnate...
Inmiddels bijna alle modernere middelen wel gehad zonder effect...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_120439239
Heb je al een TCA gehad?
Zo 1 die je altijd savonds moet nemen, omdat je er slaperig van word? Nortrilen of amitryptyline, clomipramide(Anafrinil) oid. Dan heb je daarna de MAO remmers idd. Die zijn dan weer een stuk stimulerender als SSRI's maar dat gebrabbel van mij is nog maar wat theoretisch gelul natuurlijk ;)
  dinsdag 18 december 2012 @ 10:44:33 #277
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_120452253
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2012 17:50 schreef zeepjeh het volgende:

[..]

Als je langzaam ging had je nergens last van? en anders hoe lang had je elke keer dat je minderde last ervan?

Ik ben ook erg gevoelig voor medicijnen sowieso , ik bouw al af met de kleinste dosis die er is. Ik gebruik druppels , t enige wat ik zou kunnen proberen is druppels met water mengen om dan daarvan de helft te nemen hehe.
Bij elk stapje had ik er last van, helaas. Maar ik maakte de stapjes zo klein mogelijk, zodat ik er zo min mogelijk last van had. Elke twee weken een mini beetje minder (en ja, dan heb ik het echt over pilletjes in 8, 16 of 32 stukjes snijden. In de laatste weken heb ik er dagelijks met een mesje wat afgeschraapt zodat het elke dag wat minder was. Toch viel het laatste stukje van 'heel klein beetje' naar helemaal niks me het meeste tegen ;( ).
KuikenGuppy
pi_120458324
Scarface, geen TCA gehad. Van de week weer tijd om vragen te stellen bij de psych.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_120458768
Nijna, van een mao remmer ga je echt heel veel energie krijgen.
Als je wel eens paroxetine hebt gehad, clomipramine zou ong hetzelfde effect moeten hebben, maar is TCA dus wat meer sederend.
Ikzelf vraag me vooral af wat voor werking trazodone heeft mja.
Als je bij eerdere antidepressiva manisch of veel pammetjes nodig had, geen mao remmer nemen, mirtazepine is ook nog een optie.
Maar het gaat om de persoon.
Al doet een psychiater veel te vaak standaard dingetjes zonder al teveel naar de patiënt te luisteren."luisteren" doen ze wel, maar ..tja .. in hokjes denken doen sommigen die moet je egt nie hebben imo
pi_120458848
En hangt ook af wat je al gebruikt qua meds eventueel, als je enorm veel antipsychotica krijgt kan ik Effexor xr zelfs enigszins begrijpen
pi_120461624
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 10:44 schreef Burdie het volgende:

[..]

Bij elk stapje had ik er last van, helaas. Maar ik maakte de stapjes zo klein mogelijk, zodat ik er zo min mogelijk last van had. Elke twee weken een mini beetje minder (en ja, dan heb ik het echt over pilletjes in 8, 16 of 32 stukjes snijden. In de laatste weken heb ik er dagelijks met een mesje wat afgeschraapt zodat het elke dag wat minder was. Toch viel het laatste stukje van 'heel klein beetje' naar helemaal niks me het meeste tegen ;( ).
hoe kreeg je dan 32 gelijke stukjes??gewon met een mes of speciale pillensnijder ofzo? of waren ze niet gelijk.
  dinsdag 18 december 2012 @ 15:53:51 #282
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_120462778
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 15:25 schreef zeepjeh het volgende:

[..]

hoe kreeg je dan 32 gelijke stukjes??gewon met een mes of speciale pillensnijder ofzo? of waren ze niet gelijk.
Ze waren idd niet helemaal gelijk.
KuikenGuppy
pi_120463350
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 14:06 schreef ScarFace- het volgende:
Nijna, van een mao remmer ga je echt heel veel energie krijgen.
Als je wel eens paroxetine hebt gehad, clomipramine zou ong hetzelfde effect moeten hebben, maar is TCA dus wat meer sederend.
Ikzelf vraag me vooral af wat voor werking trazodone heeft mja.
Als je bij eerdere antidepressiva manisch of veel pammetjes nodig had, geen mao remmer nemen, mirtazepine is ook nog een optie.
Maar het gaat om de persoon.
Al doet een psychiater veel te vaak standaard dingetjes zonder al teveel naar de patiënt te luisteren."luisteren" doen ze wel, maar ..tja .. in hokjes denken doen sommigen die moet je egt nie hebben imo
Die energie kan ik wel gebruiken.
Paroxetine gehad, deed niks. Nooit manische geweest of veel pammetjes nodig gehad, mirtazapine ook gehad (en ongeveer alle modernere middelen). Ik heb wel vertrouwen in deze psychiater, maar ik vind het wel een hele stap en een hele vragenlijst waar ik eerst wat antwoorden op wil hebben.

Heb jij zelf ervaring met mao remmer?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_122392556
Geen ervaring zelf mee, ik weet wel dat het niet zoveel gebruikt word.
De psychiater en je persoonlijke ervaring -en omgeving- zouden uiteraard de doorslaggevende rol moeten spelen ik kan je niet zeggen of je het wel of niet moet doen.
pi_122396260
Inmiddels ben ik net weer thuis van 3 weken in de kliniek om de parnate op te bouwen,
Tot 50 mg ging eigenlijk vrij vlekkeloos, we hebben alleen de tijd van innemen veranderd omdat ik minder goed ging slapen als ik het om 18.00u nog nam. Dus nu 2e dosis tussen de middag.
Gister naar 60 gegaan en ik heb nu toch het idee dat mn bloeddruk behoorlijk aan de lage kant is. Normaal gesproken wordt het me wel eens zwart voor de ogen, maar nu zelfs als ik opsta van een stoel... Maar wellicht is het van voorbijgaande aard.
Ik kijk het nog even aan, eind van de week psychiater. Als het dan niet beter is dan ga ik wel overleggen of we niet een stapje terug moeten in de dosering.

Werking weet ik nog niet echt. Ik ben wel rustiger, maar dat kan ook de uitwerking zijn van 3 weken tot rust kunnen komen... Druk is even van de ketel zeg maar. Hopelijk kan ik dit vasthouden.
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 20 februari 2013 @ 13:47:35 #286
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_123115396
Hoe is het nu Nijna?
KuikenGuppy
pi_123123761
Ik ben na 3 dagen proberen toch terug gegaan naar 50 mg, in overleg.
En het lijkt wat te doen... ik lijk wat stabieler. Hopelijk kunnen we van hieruit verder...
Lief dat je het vraagt!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_123160828
Klinkt positief Nijna ^O^ fijn dat je eindelijk een medicijn gevonden hebt waar je baat bij lijkt te hebben :)
  donderdag 21 februari 2013 @ 19:07:21 #289
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_123171435
Voor m'n depressie slik ik Cymbalta en om in te slapen Pro Sleep.

Ik heb nog steeds last van m'n trauma's maar ben nog in behandeling bij een goeie psychotherapeute ;)
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_123238383
Wie gebruikt er mirtazipine? Hoe zijn de bijwerkingen? Liefst positieve verhalen.
pi_123250565
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 13:47 schreef davo1979 het volgende:
Wie gebruikt er mirtazipine? Hoe zijn de bijwerkingen? Liefst positieve verhalen.
Een bijwerking kan zijn dat je depressieve gevoelens ervan verminderen :')

Best positief toch?
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
  zaterdag 23 februari 2013 @ 20:49:19 #292
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_123253513
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 17:04 schreef Nijna het volgende:
Ik ben na 3 dagen proberen toch terug gegaan naar 50 mg, in overleg.
En het lijkt wat te doen... ik lijk wat stabieler. Hopelijk kunnen we van hieruit verder...
Lief dat je het vraagt!
Fijn dat het toch wat lijkt te doen nu :)
Succes meis :*.
KuikenGuppy
  zaterdag 23 februari 2013 @ 20:51:16 #293
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_123253615
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 13:47 schreef davo1979 het volgende:
Wie gebruikt er mirtazipine? Hoe zijn de bijwerkingen? Liefst positieve verhalen.
Geen ervaring mee. Ga je daar mee beginnen? Wat verwacht je er van?
KuikenGuppy
pi_123256221
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 20:51 schreef Burdie het volgende:

[..]

Geen ervaring mee. Ga je daar mee beginnen? Wat verwacht je er van?
Moest er al 4 weken geleden mee beginnen. Wat ik er van verwacht nou problemen, nog meer spanning en in de war zijn.
pi_123256275
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 19:48 schreef seasushi het volgende:

[..]

Een bijwerking kan zijn dat je depressieve gevoelens ervan verminderen :')

Best positief toch?
Lol in mijn gedachte heb ik geen depressie, zit niet jankend op de bank en wil ook niet van de flat afspringen. Maar is voor het slapen en mogelijk als het werkt voor de angsten.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 22:07:17 #296
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_123256790
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 21:50 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Moest er al 4 weken geleden mee beginnen. Wat ik er van verwacht nou problemen, nog meer spanning en in de war zijn.
Verwacht je niet dat het je kan helpen? AD's hebben tijd nodig om te werken, dus je moet het wel een kans (willen) geven ;).
KuikenGuppy
pi_123256870
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 22:07 schreef Burdie het volgende:

[..]

Verwacht je niet dat het je kan helpen? AD's hebben tijd nodig om te werken, dus je moet het wel een kans (willen) geven ;).
Misschien denk ik negatief. Iedereen ziet de hele wereld voor mij open gaan als ik dat ga slikken bijwijze van maar ik geloof er niet echt in.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 22:18:16 #298
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_123257239
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 22:09 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Misschien denk ik negatief. Iedereen ziet de hele wereld voor mij open gaan als ik dat ga slikken bijwijze van maar ik geloof er niet echt in.
Het is ook geen wondermiddel natuurlijk ;) maar medicijnen kunnen echt wel het zetje in de rug zijn wat je misschien nodig hebt.
KuikenGuppy
pi_123267399
Het schijnt wel goed te kunnen helpen bij slapen...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_123323139
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 09:43 schreef Nijna het volgende:
Het schijnt wel goed te kunnen helpen bij slapen...
:Y Jep.
En als je het dagelijks neemt de angsten weet ik niet maar als antidepressiva is het, als ik het zo lees, een hele goede (eerste?) keuze imo @davo1979
  dinsdag 5 maart 2013 @ 11:57:38 #301
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_123654497
quote:
7s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 12:06 schreef Bora13 het volgende:
Hoi!

Ik kreeg een maand geleden citalopram voorgeschreven, ik had toen ook veel last van angst. Slikte ze 8 dagen maar moest toen stoppen omdat mijn haar ervan uitviel :) Maar ik heb geen last meer van paniekaanvallen, ik slaap alleen s'nachts niet. Nu slik ik al 4 weken niks meer, alleen af en toen oxazepam voor het slapen. Mijn psychiater had het nog over AD's met versuffende bijwerkingen. Maar het idee om AD te slikken terwijl ik verder niet echt meer klachten heb staat me niet aan.

Zouden jullie AD's slikken alleen om beter te slapen? Ik twijfel zo erg gewoon.
Ik heb 2 jaar terug een half jaar mirtazapine geslikt om door te slapen.. Ik zat ook te twijfelen toen, maar iedere nacht 3/4 x wakker worden breekt je op een gegeven moment ook op, zeker als je in een depressie zit..

Het is mij erg goed bevallen, nam hem in en 30-45 minuten later sliep ik als een blok..
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')