abonnement Unibet Coolblue
pi_104753043
Een erg mooi gezicht. Het bericht spreekt van een tornado, maar ik vind een draaikolk dan toch toepasselijker. Het is natuurlijk geen van beide.

quote:
Een Brits televisieteam heeft voor het eerst de levensgevaarlijke 'IJspegel des doods' gefilmd op Antarctica. Een ijskoude tornado onder water, die alles bevriest waarmee het in aanraking komt.

Het bizarre fenomeen is waargenomen nabij het eilandje Little Razorback op de Zuidpool en voor het eerst gefilmd door Hugh Miller en Doug Anderson, van het BBC-programma Frozen Planet.

Grote bedreiging
Het vreemde verschijnsel ontstaat omdat het water slechts -1 graad is, terwijl het op het land -20 graden is. Daardoor komt er een luchtstroom op gang, waaruit ijs ontstaat met een hoog gehalte aan zout. Dit ijskoude zout valt terug in het water en veroorzaakt sponzig ijs; een zogenaamde brinicle. Deze ijspegel vormt een grote bedreiging voor het leven op de zeebodem.

Race tegen de klok
'Het was een race tegen de klok, want niemand wist hoelang het zou duren,' vertelt cameraman Miller op de site van de BBC. De cameramannen hebben een timelapsvideo gemaakt van het gebeuren.

http://www.volkskrant.nl/(...)-eerst-gefilmd.dhtml
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_104753128
Ik zag het op de weblog, echt een prachtig fenomeen :Y
Het doet me een beetje denken aan vloeibaar stikstof.
Juin uit Eigen Tuin!
  donderdag 24 november 2011 @ 10:52:16 #3
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_104753176
Mooi. :Y
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_104753224
Ik zie nu ook dat er een zeester niet op tijd kan wegkomen en midden in het ijs terechtkomt als dat ding aan de grond komt :P

Maar om het nou 'een grote bedreiging' te noemen voor het leven op de zeebodem gaat wel wat ver lijkt me...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 24 november 2011 @ 11:08:21 #5
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_104753595
quote:
2s.gif Op donderdag 24 november 2011 10:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik zie nu ook dat er een zeester niet op tijd kan wegkomen en midden in het ijs terechtkomt als dat ding aan de grond komt :P

Maar om het nou 'een grote bedreiging' te noemen voor het leven op de zeebodem gaat wel wat ver lijkt me...
Ik moest hieraan denken. :')
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_104753823
:D
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 24 november 2011 @ 17:20:01 #7
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_104766180
ziet er zo"nep" uit.

is dat timelapse ofzo?
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_104766186
Ja.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')