quote:
Op woensdag 7 december 2011 22:34 schreef Kaas- het volgende:[..]
Welke verhalen? Je zou niet de eerste zijn die het haalt hoor. Ongetwijfeld is het ontzettend zwaar, maar honderden studenten zijn je voorgegaan dus zo buitenaards bijzonder kan het ook weer niet zijn. Niet laten afschrikken door al die horrorverhalen en er gewoon voor gaan, want je bent een goede student en als jij hard werkt haal je dat allemaal heus wel.

En mocht het toch uberfail worden dan merk je dat wel binnen 2-3 week en kan je alsnog beginnen aan een bedrijfskunde master. Die paar weekjes stof die je daar achter ligt haal je daar dan met 1 weekend keihard werken ook wel weer in.
Niet dat je perse die pre-master moet gaan doen hoor, maar als je denkt dat dat is wat je wil moet je er gewoon voor gaan. Als je het dan niet eens probeert, ga je ook maar voor altijd denken "what if"...

Hier op het forum bijvoorbeeld; dat econometrie tot de allermoeilijkste studies behoort. Maar goed, hoe serieus kun je de gemiddelde fokker nemen als hij/zij over zijn opleiding praat?

. Studieadviseur zei alleen dat het een "redelijk pittig" traject was, dus dat schept wel een ander beeld dan een fokker met verhalen dat je een wiskundig genie moet zijn

.
Maar je hebt helemaal gelijk - beter gewoon proberen, en mocht het niet lukken, dan heb ik het in elk geval geprobeerd. Juist het feit dat het een uitdaging is, in tegenstelling tot IBA zelf, lijkt me wel leuk (hier zal ik vast nog wel op terug komen

). Was jij ook nog hetzelfde van plan, na je exchange in Azië/Rusland? Of zelf ook nog aan het twijfelen?
quote:
Op woensdag 7 december 2011 23:39 schreef Finitio het volgende:[..]
Jij ook al? In mijn directe omgeving zijn echt opvallend veel mensen aan richting econometrie geswitched. Eigenlijk lukt het iedereen wel, al klaagt tegelijk ook iedereen over het veel hogere niveau. Daar moet ik wel bij zeggen dat tevens vrijwel iedereen blij is met zijn keuze.
Waarom wil jij eigenlijk een master econometrie doen?
Is het zo een populaire richting/switch geworden? Ik denk dat veel mensen een beetje teleurgesteld zijn over het niveau van Bedrijfskunde. Een hoger niveau zal natuurlijk even wennen zijn (en Nederlanders, met name de studenten, klagen gewoon graag) maar des te beter als je het allemaal netjes weet af te ronden. Daarbij is het wiskundige niveau niet bijster hoog bij IBA, alhoewel ik hier in Turkije weer heb gemerkt dat het wiskunde-niveau in Rotterdam tóch wel een flink stuk hoger ligt dan elders

.
Ik vind IBA over het algemeen niet echt een uitdaging - ook iets teveel theorieën en droge stof, terwijl ik denk ik toch wat liever met cijfers en berekeningen bezig ben. Het lijkt mij leuk om bepaalde theorieën bijvoorbeeld wiskundig te kunnen onderbouwen, en de logica erachter te begrijpen. Daarbij trekken de meeste RSM-masters mij niet zo, hooguit Supply Chain Management zou een optie zijn, en dat is dan ook meteen mijn alternatief voor econometrie. Die droge "management"-masters lijken mij eigenlijk 10x niks, ik heb tenslotte al drie jaar IBA "management" gedaan. Ik heb ook het gevoel dat er meer naar mensen met een wiskundige basis wordt gezocht in het bedrijfsleven, en ik denk dat ik er persoonlijk meer aan heb, dan dat ik later tegen mijzelf kan zeggen: ik heb X jaar lang managementtheorieën in mijn hoofd gestampt.
Niet dat ik een wiskundig genie ben, en dat is ook mijn grootste twijfelpunt. En ten tweede vraag ik mij af in hoeverre je een beetje op een vergelijkbaar niveau als een bachelorstudent kunt komen dmv een premaster; lopen die premasters niet de hele tijd met een fikse achterstand rond tijdens de master?
[ Bericht 0% gewijzigd door wikwakka2 op 08-12-2011 10:07:42 ]