abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 19 april 2012 @ 01:09:14 #201
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110517597
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 18:52 schreef Luna3 het volgende:
http://www.transplantatie(...)tie/op-de-wachtlijst

1300 ernstig zieken op een donorwachtlijst,

Dus, als er 20.000 mensen overlijden waarvan er dan misschien 3000 wel donor willen zijn en waarvan er medisch gezien maar (laten we voor het gemak zeggen) 1300 mensen daadwerkelijk kunnen doneren, dan weigeren dus 8% van de nabestaanden alsnog, waardoor er dus 104 donoren geen organen doneren, terwijl er wel een codicil was..

En die 104 "verloren" donoren, hadden aan meerdere mensen kunnen doneren, hadden tot zes organen max kunnen doneren. (nier links, nier rechts, longen, hart, lever, alvleesklier) (en dan hebben we zelfs nog hoornvlies en huid even weggelaten)

Er hadden dan dus maximaal 104x6=624 mensen gered kunnen worden als die nabestaanden zich niet met de zaken hadden bemoeid.

Oja, dit is gewoon even een rekensommetje wat ik als voorbeeld maak heh mbt de weigeraars, dus niet de werkelijke hoeveelheid...
op die site staat ook het werkelijke aantal donoren. dat was in 2011 670. Dus als nabestaanden het niet geweigerd hadden konden er +/- 54 mensen meer gered worden.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 19 april 2012 @ 01:16:54 #202
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110517747
Ikzelf ben tegen actieve donor registratie. Het moet een bewuste keuze zijn om het te doen, niet iets dat kan ontstaan omdat je het toevallig vergeet etc. Het is immers niet zomaar een keuze maar 1 waarover je goed moet nadenken. Door actieve donor registratie sla je de stap 'er over nadenken' over. Dan haal je dus lijken leeg zonder er eerst met de overledene overleg over gepleegd te hebben. Dat komt op mij erg naar over.

Wel mogen wat mij betreft wat voordelen aan een donorregistratie zitten, bijv. extra zorgtoeslag of belastingverlaging.

Ik weet overigens dat er een aantal homo's geen orgaandonor zijn omdat ze ook geen bloed mogen doneren. Gewoon uit principe. Dit verandert binnenkort, als het aan de 2e kamer ligt. Dus dat kan ook meer donoren opleveren.

En verder mag er best wat meer geld naar het beter conserveren van organen gaan na de dood. Ettelijke miljoenen gaan er heen om mensen hun organen te laten doneren. Maar dat is slechts een druppel op de gloeiende plaat want voor het grootste deel van de overleden mensen zijn de organen allang bedorven voordat ze eruit gehaald kunnen worden. Dus graag meer geld naar die technieken :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 19 april 2012 @ 01:22:42 #203
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110517860
Overigens zie ik dat aventura tegen hoornvliestransplantatie is en dat ook in d'r codicil vermeld had. Toen ik ooit in een verpleegsterskantine zat lag er ook zo'n tijdschrift waarin hoornvliestransplantatie besproken werd; dan halen ze je oog er dus uit en leggen ze je oog dus op een spies en dan snijden ze er met een apparaat plakjes vanaf. Getver!

Nu vraag ik me af; wat zijn doorgaans ziektebeelden waarbij hoornvliestransplantatie gebruikelijk is? wat voor kwaliteit van leven hebben die personen die een hoornvliestransplantatie nodig hebben?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 19 april 2012 @ 09:09:52 #204
90563 luciferist
proud owner of a penis
pi_110520706
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 01:22 schreef Maanvis het volgende:
Overigens zie ik dat aventura tegen hoornvliestransplantatie is en dat ook in d'r codicil vermeld had. Toen ik ooit in een verpleegsterskantine zat lag er ook zo'n tijdschrift waarin hoornvliestransplantatie besproken werd; dan halen ze je oog er dus uit en leggen ze je oog dus op een spies en dan snijden ze er met een apparaat plakjes vanaf. Getver!

Nu vraag ik me af; wat zijn doorgaans ziektebeelden waarbij hoornvliestransplantatie gebruikelijk is? wat voor kwaliteit van leven hebben die personen die een hoornvliestransplantatie nodig hebben?
Maar ik lig hopelijk met mijn ogen dicht in een kist, en of ze mij dan met mijn ogen of knikkers verbranden maakt mij weinig uit...
pi_110524774
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 01:09 schreef Maanvis het volgende:
op die site staat ook het werkelijke aantal donoren. dat was in 2011 670. Dus als nabestaanden het niet geweigerd hadden konden er +/- 54 mensen meer gered worden.
Hoe kom je aan die berekening?

quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 01:16 schreef Maanvis het volgende:
Ikzelf ben tegen actieve donor registratie. Het moet een bewuste keuze zijn om het te doen, niet iets dat kan ontstaan omdat je het toevallig vergeet etc. Het is immers niet zomaar een keuze maar 1 waarover je goed moet nadenken. Door actieve donor registratie sla je de stap 'er over nadenken' over. Dan haal je dus lijken leeg zonder er eerst met de overledene overleg over gepleegd te hebben. Dat komt op mij erg naar over.

Wel mogen wat mij betreft wat voordelen aan een donorregistratie zitten, bijv. extra zorgtoeslag of belastingverlaging.

Ik weet overigens dat er een aantal homo's geen orgaandonor zijn omdat ze ook geen bloed mogen doneren. Gewoon uit principe. Dit verandert binnenkort, als het aan de 2e kamer ligt. Dus dat kan ook meer donoren opleveren.

En verder mag er best wat meer geld naar het beter conserveren van organen gaan na de dood. Ettelijke miljoenen gaan er heen om mensen hun organen te laten doneren. Maar dat is slechts een druppel op de gloeiende plaat want voor het grootste deel van de overleden mensen zijn de organen allang bedorven voordat ze eruit gehaald kunnen worden. Dus graag meer geld naar die technieken :).
Het is dus taak van de overheid om men het niet te laten vergeten! Geef iedereen de mogelijkheid om op het gemeentehuis bij het ophalen van hun paspoort of rijbewijs (moeten om de zoveel jaar toch vervangen worden) aan te vinken als men tegen doneren na overlijden is. Je krijgt vooraf van het ophalen van een officieel document een brief of email met info wanneer je het op kunt halen. In die brief zou ook de info over ADR en de mogelijkheid om te weigeren kunnen staan. Tijd genoeg om na te denken en niet te vergeten, omdat het je aan het loket nog eens gevraagd wordt.

Andere mogelijkheid is gewoon iedereen een brief sturen met retour-strook als je weigert. (met toestemming van het electronisch patienten dosier kon dat ook, dus) En luister, als je ECHT NIET WIL, dan vergeet je het OOK ECHT NIET! Jouw argumenten zijn dus flutterdeflut. ADR blijft hoedanook een vrije keuze. Dit soort geneuzel doen ze in de tweede kamer dus ook.

[ Bericht 69% gewijzigd door Luna3 op 19-04-2012 11:39:38 ]
  donderdag 19 april 2012 @ 11:31:59 #206
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110524858
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:29 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Hoe kom je aan die berekening?
(670 x 108 %) - 670
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_110525338
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:31 schreef Maanvis het volgende:
(670 x 108 %) - 670
aah!

quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 01:22 schreef Maanvis het volgende:
Overigens zie ik dat aventura tegen hoornvliestransplantatie is en dat ook in d'r codicil vermeld had. Toen ik ooit in een verpleegsterskantine zat lag er ook zo'n tijdschrift waarin hoornvliestransplantatie besproken werd; dan halen ze je oog er dus uit en leggen ze je oog dus op een spies en dan snijden ze er met een apparaat plakjes vanaf. Getver!

Nu vraag ik me af; wat zijn doorgaans ziektebeelden waarbij hoornvliestransplantatie gebruikelijk is? wat voor kwaliteit van leven hebben die personen die een hoornvliestransplantatie nodig hebben?
Tsja, een oog is misschien een beetje vreemd, maar wat is feitelijk het verschil met een lever die ze lossnijden en eruit leggen?

Hoornvliesziektes waarbij transplantatie nodig zou zijn ken ik niet, maar ik denk aan infectie met onherstelbare schade of gewoon beschadiging in het algemeen. (denk aan een tak, of glas of wat dan ook wat je hoornvlies onherstelbaar kan beschadigen.)

En als een kindje van vijf weer kan zien door mijn hoornvliesjes, wie ben ik dan om te weigeren, nota bene na mijn dood. Nah, mij mogen ze helemaal opdelen!! En wat niet meer bruikbaar is mogen ze ook nog best voor medisch onderzoek gebruiken, als het dan maar is voor studenten die moeten leren over transplantatie. Niet als oefenmateriaal voor het verwijderen van een appendix ofzo.
pi_110525417
Maffe homo's ken je trouwens. Omdat de tweede kamer dus dom is, (wat ik erken) straffen zij dus in feite doodzieke kinderen/mensen af.

Bijzonder.
Principes, ala, maar dit is wel principes vasthouden met een naar gevolg.
  donderdag 19 april 2012 @ 11:52:37 #209
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_110525621
Over aktieve donorregistratie en vergeten...

Als je niet wilt vergeet je het echt niet gauw. Mocht dat wel gebeuren dan kan je je laten uitschrijven.
Ik ben zeer voor dat systeem dus.

@ TS heel veel succes straks, spannend!
Een hele goede vriend van me heeft het ook allemaal doorgemaakt en heeft nu een drukker leven dan ooit. Heel fijn iemand zo te zien opbloeien.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_110525761
quote:
14s.gif Op donderdag 19 april 2012 09:09 schreef luciferist het volgende:
Maar ik lig hopelijk met mijn ogen dicht in een kist, en of ze mij dan met mijn ogen of knikkers verbranden maakt mij weinig uit...
Dit ...

quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:52 schreef ondeugend het volgende:
Over aktieve donorregistratie en vergeten...

Als je niet wilt vergeet je het echt niet gauw. Mocht dat wel gebeuren dan kan je je laten uitschrijven.
Ik ben zeer voor dat systeem dus.

@ TS heel veel succes straks, spannend!
Een hele goede vriend van me heeft het ook allemaal doorgemaakt en heeft nu een drukker leven dan ooit. Heel fijn iemand zo te zien opbloeien.
... en dit dus!

En bedankt voor de succeswensen.
  donderdag 19 april 2012 @ 12:02:53 #211
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110525966
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:44 schreef Luna3 het volgende:

Tsja, een oog is misschien een beetje vreemd, maar wat is feitelijk het verschil met een lever die ze lossnijden en eruit leggen?

Ik geef er niet zoveel om dat ze m'n lever eruit halen, maar m'n ogen zijn toch iets speciaals, hebben meer waarde voor mij. En ook omdat ze nooit voor levensreddende operaties gebruikt worden, alleen om mensen beter te laten zien. Misschien wijzig ik het dus nog dat ze m'n ogen erin moeten laten zitten :). 't is verder gewoon iets psychologisch, kan het lastig uitleggen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 19 april 2012 @ 12:04:25 #212
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110526007
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:52 schreef ondeugend het volgende:
Over aktieve donorregistratie en vergeten...

Als je niet wilt vergeet je het echt niet gauw. Mocht dat wel gebeuren dan kan je je laten uitschrijven.
Ik ben zeer voor dat systeem dus.

Het gaat er mij ook meer om dat mensen die geen bewuste keus ervoor gemaakt hebben hun lichamelijke integriteit aan wordt getast. Dat vind ik niet kunnen. Of dat nou kwam doordat ze het vergeten waren of dat ze het echt niet wilden (of doordat ze bijv. syndroom van down hebben en er gewoon niet over na kúnnen denken).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 19 april 2012 @ 12:19:04 #213
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_110526454
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:04 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het gaat er mij ook meer om dat mensen die geen bewuste keus ervoor gemaakt hebben hun lichamelijke integriteit aan wordt getast. Dat vind ik niet kunnen. Of dat nou kwam doordat ze het vergeten waren of dat ze het echt niet wilden (of doordat ze bijv. syndroom van down hebben en er gewoon niet over na kúnnen denken).
Ik denk juist dat je met ADR mensen dwingt er over na te denken... mensen zijn misschien wel veel beter geinformeerd daardoor dan nu. Of het nu een nee of een ja is. Je haalt twijfels er mee weg.

De politiek treuzelt te lang met een doortastende maatregel. Men dacht het met extra campagnes het aantal donoren wel op te schroeven. Volgens mij is enige weken geleden gebleken dat het geen enkel resultaat heeft opgeleverd, sterker nog er zijn meer organen tekort dan ooit.

Het is echt tijd.

Op een of andere manier denk ik trouwens dat wilsonbekwamen uitgezonderd worden. Zo niet dan zou dat moeten idd. :)
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 19 april 2012 @ 12:45:08 #214
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_110527333
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 19 april 2012 @ 12:59:00 #215
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110527777
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:19 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Ik denk juist dat je met ADR mensen dwingt er over na te denken... mensen zijn misschien wel veel beter geinformeerd daardoor dan nu. Of het nu een nee of een ja is. Je haalt twijfels er mee weg.
Het moet een bewuste keuze zijn om het wel te doen! Een zwerver of kluizenaar krijgt nooit iets mee van actieve orgaandonatie maar als hij hersendood in een ziekenhuis ligt dan snijden ze toch zijn organen eruit.
Dát vind ik echt niet kunnen. Je kunt niet voor iemand anders bepalen dat ie orgaandonor is. En ja, dat zullen uitzonderingen zijn. Maar die uitzonderingen zijn voor mij belangrijk genoeg om geen actieve orgaandonatie supporter te zijn.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_110527990
Als zwerver of junk heb je bij leven al niet echt keuzes gemaakt heh.

En ik ben er van overtuigd dat er genoeg mensen met syndroom van down wel weten wat doneren is. Ik vind deze mensen juist niet wilsonbekwaam; ze kunnen als geen ander uiten en zeggen wat ze wel en niet willen, omdat ze die schaamte niet kennen en juist heel erg oprecht, open en eerlijk zijn. Maar dat denk ik.

En als een kluizenaar of zwerver dan dood gaat..die heeft vast ook niet aangegeven bij de begrafenisonderneming of familieleden of hij begraven of gecremeerd wil worden.

Die keuze moet dan ook voor hem worden gemaakt door anderen. Dan wordt ie verbrand of opgevreten door wormen....kun je beter organen weggeven aan hen die het nodig hebben. Of hij nou iets heeft aangegeven of niet, keuzes moet men dan toch maken!!
  donderdag 19 april 2012 @ 13:08:12 #217
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110528149
Daar verschillen wij dus van mening, ik vind niet dat je in iemand kunt gaan snijden zonder dat diegene daar toestemming voor heeft gegeven of iig wist dat ie de keuze had om het niet te doen. Een zwerver of kluizenaar is geen homp vlees waar we zomaar in kunnen gaan snijden zoals in de 2e wereldoorlog op chinezen door japanners werd gedaan.
Er zijn wel systemen te bedenken waar ik wel voor actieve orgaandonatie zou zijn.
Bijv. bij het ophalen van het paspoort meteen een donatiebrief meegeven en daarbij duidelijk zeggen dat als ie die niet terugstuurt binnen een half jaar dat ie dan automatisch orgaandonor is. Hij zal dan nog wel een paar keer gebeld moeten worden met waarschuwingen dat ie dan en dan automatisch orgaandonor wordt.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_110528221
als je als zwerver of junk doodgaat ben je waarschijnlijk of geen natuurlijke dood gestorven of je hebt je eigen lichaam finaal naar de kloten geholpen.
Het lijkt mij dat de organen van een alcoholist niet erg geschikt zijn voor de doodzieke mensen die een transplantatie nodig hebben.
  donderdag 19 april 2012 @ 13:12:50 #219
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110528314
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:10 schreef computergirl het volgende:
als je als zwerver of junk doodgaat ben je waarschijnlijk of geen natuurlijke dood gestorven of je hebt je eigen lichaam finaal naar de kloten geholpen.
Het lijkt mij dat de organen van een alcoholist niet erg geschikt zijn voor de doodzieke mensen die een transplantatie nodig hebben.
Da's erg kortzichtig. Genoeg zwervers die niet aan de drugs zijn. Het zijn ook wel eens normale mensen zoals jij en ik. Oh, en met de hoornvliezen van alcoholisten lijkt me niets mis (tenzij hun ogen beschadigd zijn door het drinken).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 19 april 2012 @ 13:15:06 #220
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_110528398
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:59 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het moet een bewuste keuze zijn om het wel te doen! Een zwerver of kluizenaar krijgt nooit iets mee van actieve orgaandonatie maar als hij hersendood in een ziekenhuis ligt dan snijden ze toch zijn organen eruit.
Dát vind ik echt niet kunnen. Je kunt niet voor iemand anders bepalen dat ie orgaandonor is. En ja, dat zullen uitzonderingen zijn. Maar die uitzonderingen zijn voor mij belangrijk genoeg om geen actieve orgaandonatie supporter te zijn.
Door ADR wordt het juist een bewuste keuze om donor te worden of NIET te worden.

Wel of niet maakt niet uit...dat men er over nadenkt wel. Te veel mensen willen eigenlijk wel maar schuiven het voor zich uit. Mede daardoor sterven er mensen... En niet tien. Dat moet gewoon anders.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_110528703
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:12 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Da's erg kortzichtig. Genoeg zwervers die niet aan de drugs zijn. Het zijn ook wel eens normale mensen zoals jij en ik. Oh, en met de hoornvliezen van alcoholisten lijkt me niets mis (tenzij hun ogen beschadigd zijn door het drinken).
Ik schreef 'zwerver OF junk' ik beweer dus niet dat alle zwervers aan de drugs zijn.

Met hoornvliezen worden geen mensenlevens gered, dus dat is nogal een flauw argument.
  donderdag 19 april 2012 @ 13:24:20 #222
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_110528763
Een zwerver kan natuurlijk ook aangereden zijn en een prima donor blijken te zijn. Veel organen komen van verkeersslachtoffers.

Het paspoort systeem van maanvis is wel een goede maar vind ik niet veel verschillen van ADR zelf
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 19 april 2012 @ 14:32:59 #223
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110531715
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:24 schreef ondeugend het volgende:
Een zwerver kan natuurlijk ook aangereden zijn en een prima donor blijken te zijn. Veel organen komen van verkeersslachtoffers.

Het paspoort systeem van maanvis is wel een goede maar vind ik niet veel verschillen van ADR zelf
Ik wil gewoon voorkomen dat er ongewild in mensen gesneden wordt, dat gaat tegen alles in waar ik voor sta :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_110532123
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:02 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik geef er niet zoveel om dat ze m'n lever eruit halen, maar m'n ogen zijn toch iets speciaals, hebben meer waarde voor mij. En ook omdat ze nooit voor levensreddende operaties gebruikt worden, alleen om mensen beter te laten zien. Misschien wijzig ik het dus nog dat ze m'n ogen erin moeten laten zitten :). 't is verder gewoon iets psychologisch, kan het lastig uitleggen.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat een (variatie op) hoornvliestranspantatie ook erg fijn is als je een chronisch kwetsbaar hoornvlies hebt. Het verschil tussen pijnvrij rondlopen of overgevoelig zijn voor de zon, niet tegen fel licht kunnen, continue corticosteroïden gebruiken om de beschadiging in te dammen, slecht slapen door de overgevoeligheid en meerdere malen per dag de tranen over je wangen hebben stromen is best wel groot.

Absoluut niet levensreddend, wel duidelijk levenskwaliteitverhogend. O+
En van mij mogen ze als dank dan ook alles hebben, inclusief het viermaandelijkse halve litertje bloed. ^O^ Omdat ik een variatie op het hoornvlies heb ontvangen mag ik nog donor zijn.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_110532366
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:08 schreef Maanvis het volgende:
Daar verschillen wij dus van mening, ik vind niet dat je in iemand kunt gaan snijden zonder dat diegene daar toestemming voor heeft gegeven of iig wist dat ie de keuze had om het niet te doen. Een zwerver of kluizenaar is geen homp vlees waar we zomaar in kunnen gaan snijden zoals in de 2e wereldoorlog op chinezen door japanners werd gedaan.
Er zijn wel systemen te bedenken waar ik wel voor actieve orgaandonatie zou zijn.
Bijv. bij het ophalen van het paspoort meteen een donatiebrief meegeven en daarbij duidelijk zeggen dat als ie die niet terugstuurt binnen een half jaar dat ie dan automatisch orgaandonor is. Hij zal dan nog wel een paar keer gebeld moeten worden met waarschuwingen dat ie dan en dan automatisch orgaandonor wordt.
Ja hallo!! In de tweede wereld oorlog en de Japanners en chinezen deden dat bij levende mensen; nogal een verschil!!! Of ze hadden ze eerst zelf gedood; ook nogal een verschil!!!

Dus, wacht ff; je mag na iemand z'n dood niet zonder toestemming in hem gaan snijden, (omdat ie de ADR niet heeft meegekregen) maar je mag hem wel verbranden of in de modder dumpen. Ik snap dat niet.

En dat je het voor jezelf niet wilt, dat snap ik goed. Maar dan kun je dus weigeren. Dat jij je sterk maakt om dit voor anderen niet te willen, (die ook kunnen weigeren) there you lost me...

En de groep die de mogelijkheid tot weigeren heeft gemist, (jij zegt zwervers en junks en verstandsonbekwamen) is wel zo klein, dat het best lullig is dat door deze kleine groep een heel land er een stom systeem op nahoudt. Sluit anders die groep uit van de ADR, dat moet toch ook geen probleem zijn.

Nu beslissen de nabestaanden over zwervers, junks en verstandsonbekwamen en ja, nabestaanden beslissen nu over iedereen!!. Waarom is dat dan niet onetisch?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')