quote:
Geachte heer Wilders, Hoewel wij elkaar nooit gesproken hebben ken ik u goed. Ik ben namelijk uw biograaf.
Zo begon Meindert Fennema, professor in de politieke theorie aan de Universiteit van Amsterdam, dinsdag een open brief in de Volkskrant. Over het Turkije-standpunt van de PVV. De titel van zijn boek over Geert Wilders stond erbij: Tovenaarsleerling.
Dat herinnerde mij aan mijn ervaring met Fennema en dat boek. Hij vroeg mij vorig jaar, evenals anderen, zijn manuscript te lezen en te becommentariëren. Ik las de eerste vijf hoofdstukken en we bespraken die.
Er stonden bronloze passages in waarover ik vroeg: hoe wéét je dat? Dat Wilders vrouw meent bij haar man een zekere mate van narcisme te ontwaren en dat Wilders supergeheime affairettes heeft met vrouwen die in Den Haag werken, waren slechts twee voorbeelden.
Fennema antwoordde dat hij deze en andere gegevens had verzonnen. Zo zou het gegaan kúnnen zijn. Ik zei dat dit in een biografie niet kan en waarschuwde: Je hebt genoeg écht materiaal. Als je straks moet erkennen dat delen fictie zijn, straalt dat af op je hele boek.
Ik hoorde niets meer van Fennema. Toen het boek uitkwam, bleken de verzinsels intact.
Bij Knevel en Van den Brink werd hem gevraagd naar het narcisme dat mevrouw Wilders bij haar man dacht te zien. Hoe kwam hij daarbij? Fennema zei nu: Ik heb mensen gesproken die zijn vrouw kennen.
Over de buitenechtelijke relaties zei Fennema dat dit een enkele keer is gebeurd. Ik heb daar aanwijzingen voor. Het is een heel feit.
Dus: Fennema had persoonlijke zaken over Wilders en zijn vrouw verzonnen en vervolgens precies zo geverifieerd gekregen.
Verbazingwekkend knap.
Maar goed, alle beweringen in het boek moeten inmiddels wel op bronnen zijn gestoeld. Op de flap staat immers: Leest als een politieke thriller, maar is in werkelijkheid een nauwkeurige en goed gedocumenteerde beschrijving. En anders had de hoogleraar de titel die hij ook op de kaft voert heus een andere aanhef gekozen: Geachte heer Wilders, Wij hebben elkaar nooit gesproken, maar ik heb een smakelijk boek geschreven dat losjes op uw leven is geďnspireerd.
http://www.depers.nl/binnenland/612061/Biograaf.html
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken...
Let's go wecycle![Tournament] Beste Remake