quote:
Op zondag 4 december 2011 21:15 schreef KoosVogels het volgende:Ik heb zo vaak achter de schermen gekeken bij dergelijke bedrijven. Als je ziet hoe de verzorgers met de dieren omgaan, dan kan ik mij moeilijk vinden in jouw houding. En er zullen ongetwijfeld dierenparken tussen zitten, waar de beesten minder goed worden behandeld. Maar binnen de EU is dat zeker niet het geval.
Ik wil best erkennen dat het er mooi uit ziet hoe verzorgers met dieren om gaan, maar dat is nou net het punt. Om maar even terug te komen bij het legbatterij verhaal. Ik krijg de opmerking nl. op al die terreinen. Iedereen daar gelooft dat ze goed met de dieren voor hebben en echte dierenvrienden zijn. Maar dat zegt natuurlijk niet perse iets he? Bij circussen zetten ze ook weleens grote hokken neer in grote steden voor de dieren, want in die plaatsen komt de pers er massaal op af. Als journalisten gewoon eens bv. een circus volgen een jaar lang. En dan turft hoe vaak de dieren meer ruimte krijgen e.d., dan is dat een heel ander verhaal. Echter gaan ze vaak voor een snel shot voor de krant of tv. En dan is het wel weer genoeg. Uiterlijk vertoon zegt dus niet altijd wat.
En tuurlijk ik geloof best dat verzorgers vaak vanuit dierenliefde daar gaan werken, maar het betekent niet altijd dat wat er gebeurd juist is en dat de dieren de juiste omgeving hebben. Hier en daar hebben dierentuinen een opvangfunctie erbij genomen. Zoals het berenbos. Dat is heel mooi en nodig. Maar de beren zijn eigenlijk beter af als ze wat 'verder' bij mensen vandaan zijn. Want nu als mensen dicht bij ze zijn, dan gaan ze uit gewoonte hun kunstje doen. Maar deze dieren zijn dan ook zeer grondig verpest, veel stereotype gedrag.
Overigens klinkt dat 'achter de schermen' vooral als op uitnodiging.
Wat NL dierentuinen betreft. Dit zijn ook gewoon commercieel ingestelde bedrijven.
En weten we nog van de bavianen die ze wilden afmaken omdat er te veel waren? De leeuw die blijdorp wilde inslapen? En wat van al dat andere surplus?