abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 19 november 2011 @ 23:53:00 #1
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104571720
Start van de werken: juni 2010, volledig zelfbouw (op een paar heel kleine zaken na), 90% is af zo ongeveer.
Voor het hele verhaal: zie vorige topics
MMach verhuist
MMach en Laurette renoveren een huis (deel 2)
MMach en Laurette herbouwen een huis (deel 3)
MMach & Laurette herbouwen een huisje deel 4
MMach & Laurette herbouwen een huisje (deel 5 )

En voor de rest een fotoreportage dan maar :P








Slaapkamer+dressing boven:






















Hal:








Badkamer:








Keuken/woonkamer/eetkamer:


















Filmpjes allerhande:









[ Bericht 8% gewijzigd door MMach op 20-11-2011 00:32:51 ]
  zaterdag 19 november 2011 @ 23:53:15 #2
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104571730
De keuken is ook volledig zelf gemaakt, en daar ben ik nu toch al een tijdje aan bezig. Het geeft ook aan hoe belangrijk wij de keuken vinden. It's worth it. Voortgangsfotootjes:








































Ter referentie:





Misschien veel foto's, maargoed :@

[ Bericht 51% gewijzigd door MMach op 20-11-2011 00:28:31 ]
pi_104574158
is dat witte op de laatste foto de koelkast? zo niet waar komt die?
zowel en is het ook de vriezer? zo niet waar is die dan?
  zondag 20 november 2011 @ 01:24:35 #4
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104574427
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 01:15 schreef fespo het volgende:
is dat witte op de laatste foto de koelkast? zo niet waar komt die?
zowel en is het ook de vriezer? zo niet waar is die dan?
Is idd een koelkast.

De grootste zuinigste inbouwkoelkast die we gevonden hebben. Die bevat geen vriesgedeelte. Omdat we een beetje afgelegen wonen kopen we eten wat groter in en gaat dat in een chestfreezer. Die zal staan in de ruimte naast de keuken (vandaar die binnendeur). En we hebben ook nog een werkende inloopdiepvriezer van de vorige eigenaar. Maar gebruikskostgewijs zal die wel verdwijnen :p
pi_104574813
haha een chestfreezer zo'n vermoeden had ik al.
pi_104574850
Jee! een nieuw deel..
bij het bekijken van de fotos viel me deze op :

komt er nou ook een kastje aan de eetkamer kant??
(achter de schuine zijde)

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
  zondag 20 november 2011 @ 01:46:51 #7
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104574972
quote:
10s.gif Op zondag 20 november 2011 01:40 schreef Barretje80 het volgende:
Jee! een nieuw deel..
bij het bekijken van de fotos viel me deze op :
[ afbeelding ]
komt er nou ook een kastje aan de eetkamer kant??
(achter de schuine zijde)
Gezien onze locatie hebben wij geen gasaansluiting. Wij wouden echter zeker op gas koken, dus dit fornuis heeft butaangassproeiers. In dat kastje is plaats voor 1 grote gasfles, 1 grote reserve gasfles en verder zit er nog wat huiselectronica in, net zoals in het spoeleiland.
pi_104575068
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 01:46 schreef MMach het volgende:

[..]

Gezien onze locatie hebben wij geen gasaansluiting. Wij wouden echter zeker op gas koken, dus dit fornuis heeft butaangassproeiers. In dat kastje is plaats voor 1 grote gasfles, 1 grote reserve gasfles en verder zit er nog wat huiselectronica in, net zoals in het spoeleiland.
Aha! :D
tnx voor de uitleg!

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
  zondag 20 november 2011 @ 02:22:58 #9
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_104575476
Ik blijf me verbazen over wat een krot het was, en bewonder je visie en werklust! Van zo'n bouwval zo'n mooi huis maken! _O_

En nu ga ik weer braaf meelezen ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_104578458
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 02:22 schreef qu63 het volgende:
Ik blijf me verbazen over wat een krot het was, en bewonder je visie en werklust! Van zo'n bouwval zo'n mooi huis maken! _O_

En nu ga ik weer braaf meelezen ;)
+1

Iedere keer als ik de foto's weer zie krijg ik een Wow!-gevoel (nee, geen World of Warcraft-gevoel }:|).
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 20 november 2011 @ 11:27:31 #11
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_104578977
Het is fantastisch om dat hele foto-overzicht achter elkaar te zien ^O^

Wat zul jij genieten als het af is, en je weet dat het hele huis uit jouw eigen ideeën is ontstaan en eigenhandig is gemaakt (op de buitenmuren na dan). Daar kun je trots op zijn :)

Zitten alle bijgebouwen eigenlijk aan het huis vast? Kun je helemaal binnendoor lopen naar de andere kant?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator zondag 20 november 2011 @ 11:28:43 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_104579010
Ik blijf het een fantastisch project vinden ! ^O^

Als je gaat kijken naar de bouwval :@ waar je eigenlijk mee begonnen bent en wat je er van gemaakt hebt ! _O_
  zondag 20 november 2011 @ 15:21:12 #13
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104588078
Krot, bouwval,... dat was gewoon een outdated huis, ik wil de moderne huizen binnen een hondertal jaar wel eens zien.

@Remiwo: je kan idd gewoon van het woonhuis naar de bijgebouwen,bijna tot aan de loods, enkele tientallen m verder.


De kleur van de keuken, naast de witte grondverf, nu wel waarheidsgetrouw bij daglicht:


En de kastenwand in de finale kleur (nog maar de eerste laag) en deurknopjes





En dat zal het zowat zijn voor dit weekend
pi_104589303
Wat een huis O+ En die keuken! :9~

Maarre, misschien heb ik het gemist maar waar is dat gat voor?
pi_104589676
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 15:49 schreef Elohel het volgende:
Wat een huis O+ En die keuken! :9~

Maarre, misschien heb ik het gemist maar waar is dat gat voor?
[ afbeelding ]
afval
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_104595146
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 15:49 schreef Elohel het volgende:
Wat een huis O+ En die keuken! :9~

Maarre, misschien heb ik het gemist maar waar is dat gat voor?
[ afbeelding ]
Chute (aka vuilnisbak)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_104597393
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:27 schreef loecje het volgende:

[..]

wat wil jij dan. je keuken op de vloer zetten?
Dat is zo bij ons. Stel dat je ooit eens een andere keuken plaatst, dan ben je niet gebonden aan de plaats van de huidige keuken. Of, je moet dan meteen ook een nieuwe vloer leggen.

Ik begrijp MMach ook wel dat hij de vloer wil 'sparen', want tijdens het werken gebeurd er altijd wel wat. (Al zijn daar ook wel oplossingen voor natuurlijk).

Iig, bewonderenswaardig. Als ik zie dat wij nu één jaar in ons huis wonen, en ik het afgelopen jaar eigenlijk niets noemenswaardig heb uitgespookt (terwijl er nog gigantisch veel afwerkingswerk is). (Maar daar had onze archi ons ook voor gewaarschuwd: eens je verhuisd bent, zal je het eerste jaar 'bouwmoe' zijn. En ik dacht toen nog 'yeah right').

Leuk trouwens om te zien dat je op slechts een boogscheut van m'n ouderlijke thuis aan het renoveren bent. En dat op een 'ollands forum. :P
pi_104597792
als je zo'n keuken als MMach maakt denk ik niet dat je de keuken zomaar even wilt vervangen.
en mocht die keuken aan vervangen toe zijn is de vloer waarschijnlijk ook aan vervanging toe.
pi_104597817
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 19:20 schreef loecje het volgende:
als je zo'n keuken als MMach maakt denk ik niet dat je de keuken zomaar even wilt vervangen.
Ook weer waar natuurlijk.
pi_104643755
Mooi zeg, die keuken.
En alles zelf gemaakt. Zwaar onder de indruk.
  maandag 21 november 2011 @ 20:27:34 #21
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_104646731
Ik volg dit topic ook weer voor de nodige inspiratie en motivatie. Leuk!
pi_104662233
Welke verf zit er op de muur? Staat heel mooi met het wit en hout.
  Milf dinsdag 22 november 2011 @ 08:37:21 #23
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_104664928
Wauw

Gewoon.... wauw

O+
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_104700484
Maar staat de gasfles gewoon binnen in de keuken?
Mag dat in België?
Ik zou hem buiten neerzetten met een leiding naar binnen.
pi_104700553
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 22:50 schreef bouwfraude het volgende:
Maar staat de gasfles gewoon binnen in de keuken?
Mag dat in België?
Ik zou hem buiten neerzetten met een leiding naar binnen.
wat is daar het voordeel van, ik zou een gasfles liever binnen hebben staan bij redelijk constante temperaturen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_104701481
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 22:51 schreef densmee het volgende:

[..]

wat is daar het voordeel van, ik zou een gasfles liever binnen hebben staan bij redelijk constante temperaturen
lekker vlakbij een over etc.
pi_104701541
Ik heb wel eens zo'n klein campinggaz busje zien ploffen (onder gecontroleerde omstandigheden)
maar dat wil je niet binnen hebben.
http://www.primagaz.nl/pr(...)n-met-gasflessen.htm
pi_104701604
w
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 23:07 schreef fespo het volgende:

[..]

lekker vlakbij een over etc.
warme oven is 1,5 meter afstand. als dat nog opwarming zou veroorzaken dan zouden de kasten direct tegen de oven spontaan ontbranden
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_104701716
Er zijn zo veel landen waar het heel normaal is om je gasfles in je aanrechtkastje te hebben staan en daar zijn volgens mij nou niet meer ontploffingen dan in Nederland ofzo. Een gasleiding door je huis heeft ook kans op lekken ed, als zoiets in de kruipruimte gebeurt zit je ook niet zo veilig in je huis.
  dinsdag 22 november 2011 @ 23:12:26 #30
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104701732
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 23:07 schreef fespo het volgende:

[..]

lekker vlakbij een over etc.
Net als jouw gasleiding die net naast jouw oven loopt... De voorschriften voor de plaatsing van het fornuis schrijven een minimale afstand van 1 cm voor tot andere brandbare objecten. 1 cm.

Flessengas in huis is gewoon toegelaten. Butaangas moet zelfs binnen staan. Als dat net naast jouw achtergevel staat en het ontploft blijft jouw hui ook niet staan. Het alternatief in deze regio is een gastank van 800liter, bovengronds of ondergronds in de tuin. Ook niet ideaal :)
pi_104703214
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 23:12 schreef MMach het volgende:

[..]

Net als jouw gasleiding die net naast jouw oven loopt... De voorschriften voor de plaatsing van het fornuis schrijven een minimale afstand van 1 cm voor tot andere brandbare objecten. 1 cm.

Flessengas in huis is gewoon toegelaten. Butaangas moet zelfs binnen staan. Als dat net naast jouw achtergevel staat en het ontploft blijft jouw hui ook niet staan. Het alternatief in deze regio is een gastank van 800liter, bovengronds of ondergronds in de tuin. Ook niet ideaal :)
Waarom niet gewoon elektrisch koken? Of had je dat al ergens gezegd?
pi_104704329
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 23:08 schreef bouwfraude het volgende:
Ik heb wel eens zo'n klein campinggaz busje zien ploffen (onder gecontroleerde omstandigheden)
maar dat wil je niet binnen hebben.
http://www.primagaz.nl/pr(...)n-met-gasflessen.htm
een kunstof fles nemen.. die klappen sowieso NIET

k lig niet wakker van de kunstof fles in ons tuinschuurtje..
kunstof ROEST niet wat die stalen flessen dus WEL doen..

nou zal roest bij Mmach wel los lopen gezien die er op koken gaat
en er hier slechts een CW2 douchegeisertje op gestookt wordt :)

en Mmach, is zo`n automatische omschakelaar voor je gasflessen niet iets? t lijkt mij lastig als je aan het koken bent en t gas is ineens op :')
  woensdag 23 november 2011 @ 09:49:09 #33
347864 HerrPiet
Ze zeggen het.
pi_104709517
Zie dit topic net pas. Echt ongelofelijk wat mooi! Het is mogelijk in België ;)
  woensdag 23 november 2011 @ 10:07:09 #34
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104709886
Mensen die vaak koken zullen moeten beamen dat koken op gas het beste is van reactiesnelheid en controleerbaarheid. Inductieplaten komen al in de buurt, maar elektrisch koken is onvoldoende voor ons. Het had wel gelukt, want wij hebben al een 3fasige aansluiting.

Ikzelf heb altijd al gekookt op een gasvuur met gasflessen. Zo'n fles gaat bijna een half jaar mee as je veel kookt, het is niet alsof je daar wekelijks met gasflessen moet zitten sleuren. Tegen dat de fles leeg is, daalt de druk en wordt de vlam opvallend minder krachtig. Je wordt dus vanzelf een weekje of 2 op voorhand gewaarschuwd dat de fles bijna leeg is. Flessen automatisch laten koppelen is dus een beetje overkill voor iets dat eigenlijk geen probleem is. Die flessen koop je gewoon bij de meeste tankstations. Dus dat is echt niet zo lastig als je zou denken (ik weet zelfs van niet beter).

Ik zou niet zeggen dat koken op butaangas in Belgie de standaard is, want de meeste huizen hebben wel aardgasaansluiting, maar 'op de buiten' is dat zeker normaal.
In NL is dat misschien anders geregeld, dat zou ik niet weten, maar hier is al wat ik doe toegelaten.


@HerrPiet: je zou ervan versteld staan hoeveel mooie huizen er in België staan (nog duizend keer mooier dan het mijne). Maar jullie zien altijd dezelfde huizen in doortocht door België (deprimerende gevallen als Charleroi enzo). Een discussie die we in de vorige delen eens gevoerd hebben. In NL is alles strikt geregeld zodat alles er min of meer hetzelfde uitziet, bij ons mag je bijna altijd in een totaal andere stijl dan jouw buren bouwen. Voor elk lelijk huis bestaat er dus een mooi huis, elders in België.
  woensdag 23 november 2011 @ 10:35:34 #35
347864 HerrPiet
Ze zeggen het.
pi_104710654
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 10:07 schreef MMach het volgende:
Mensen die vaak koken zullen moeten beamen dat koken op gas het beste is van reactiesnelheid en controleerbaarheid. Inductieplaten komen al in de buurt, maar elektrisch koken is onvoldoende voor ons. Het had wel gelukt, want wij hebben al een 3fasige aansluiting.

Ikzelf heb altijd al gekookt op een gasvuur met gasflessen. Zo'n fles gaat bijna een half jaar mee as je veel kookt, het is niet alsof je daar wekelijks met gasflessen moet zitten sleuren. Tegen dat de fles leeg is, daalt de druk en wordt de vlam opvallend minder krachtig. Je wordt dus vanzelf een weekje of 2 op voorhand gewaarschuwd dat de fles bijna leeg is. Flessen automatisch laten koppelen is dus een beetje overkill voor iets dat eigenlijk geen probleem is. Die flessen koop je gewoon bij de meeste tankstations. Dus dat is echt niet zo lastig als je zou denken (ik weet zelfs van niet beter).

Ik zou niet zeggen dat koken op butaangas in Belgie de standaard is, want de meeste huizen hebben wel aardgasaansluiting, maar 'op de buiten' is dat zeker normaal.
In NL is dat misschien anders geregeld, dat zou ik niet weten, maar hier is al wat ik doe toegelaten.

@HerrPiet: je zou ervan versteld staan hoeveel mooie huizen er in België staan (nog duizend keer mooier dan het mijne). Maar jullie zien altijd dezelfde huizen in doortocht door België (deprimerende gevallen als Charleroi enzo). Een discussie die we in de vorige delen eens gevoerd hebben. In NL is alles strikt geregeld zodat alles er min of meer hetzelfde uitziet, bij ons mag je bijna altijd in een totaal andere stijl dan jouw buren bouwen. Voor elk lelijk huis bestaat er dus een mooi huis, elders in België.
Ik ben ook kookgek en ik kan dat inderdaad beamen dat gas het beste is daarin.

Mijn oom en tante wonen in België (Brasschaat) en die hebben ook zo'n schitterend huis. Helemaal naar hun eigen wensen. Lijkt mij helemaal te gek. Maar dat is iets voor de toekomst ;)

Succes met de laatste loodjes!
  woensdag 23 november 2011 @ 10:36:20 #36
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104710677
Google streetview werkt eindelijk in Belgie, dus ga maar op zoek :P

De straat van het ouderlijke huis bv, met m'n busje dat ik toen nog had O+


Versus de omgeving nu, waar je in de verte de kleine loods in onze tuin kan ontwaren:

Mn vlakke land.

En nog iets grappig. Ik herinnerde me dat ik die auto enkele jaren geleden had zien rijden. Ik was toen op weg naar het unief en ik reed erachter met m'n Kawasaki. En ziehier:



Mehe :D

[ Bericht 39% gewijzigd door MMach op 23-11-2011 10:57:35 ]
pi_104710689
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 10:07 schreef MMach het volgende:

Ikzelf heb altijd al gekookt op een gasvuur met gasflessen. Zo'n fles gaat bijna een half jaar mee as je veel kookt, het is niet alsof je daar wekelijks met gasflessen moet zitten sleuren. Tegen dat de fles leeg is, daalt de druk en wordt de vlam opvallend minder krachtig. Je wordt dus vanzelf een weekje of 2 op voorhand gewaarschuwd dat de fles bijna leeg is. Flessen automatisch laten koppelen is dus een beetje overkill voor iets dat eigenlijk geen probleem is. Die flessen koop je gewoon bij de meeste tankstations. Dus dat is echt niet zo lastig als je zou denken (ik weet zelfs van niet beter).

Ik zou niet zeggen dat koken op butaangas in Belgie de standaard is, want de meeste huizen hebben wel aardgasaansluiting, maar 'op de buiten' is dat zeker normaal.
In NL is dat misschien anders geregeld, dat zou ik niet weten, maar hier is al wat ik doe toegelaten.

Nee hoor, Mmach, ik doe in NL precies hetzelfde :-). En wat je zegt over die vlam klopt ook. Zodra ik ga schuiven met mijn pannen en mijn favoriete pit niet voldoende kracht meer heeft, weet ik dat de gasfles leeg aan het geraken is.

Ik geniet echt van je foto's van de keuken. Het resultaat is prachtig, maar ook de opbouw is fascinerend én inspirerend om te volgen. Kan de geur van hout bijna ruiken als ik je foto's zie! Heerlijk!
Eeuwig vijfentwintig
pi_104710704
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 10:07 schreef MMach het volgende:
bij ons mag je bijna altijd in een totaal andere stijl dan jouw buren bouwen.
Ik zeg altijd "In België mag je bouwen wat je wilt, maar dat mag de buurman ook :D "
Ik heb trouwens jaren met zo'n gasfles gekookt, en dat gaat helemaal prima inderdaad.
  woensdag 23 november 2011 @ 10:55:32 #39
347864 HerrPiet
Ze zeggen het.
pi_104711170
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 10:36 schreef MMach het volgende:
Google streetview werkt eindelijk in Belgie, dus ga maar op zoek :P

De straat van het ouderlijke huis bv, met m'n busje dat ik toen nog had O+
[ afbeelding ]

Versus de omgeving nu, waar je in de verte de kleine loods in onze tuin kan ontwaren:
[ afbeelding ]
Mn vlakke land.
Echt onwijs gaaf :)

We hebben net een huis gekocht ;) We zitten nog even gebonden in NL vanwege het werk van mijn meisje. Maar we zijn redelijk "avontuurlijk" ingesteld en we kijken veel rond. Australië trekt ons ook onwijs.

Mede omdat een tante van mij daar woont en mijn oom een eigen bedrijf heeft in de communicatie. Aangezien ik ook werkzaam ben in die branche is dat een goede ingang voor ons. Maar dan begint mijn moeder weer te zeuren :P dat ze mij zo gaat missen.
pi_104716396
Nu je het over je ouderlijk huis hebt: hoe staat het daarmee? Woont je zus daar nog steeds? En is het nog steeds in jullie bezit? Ik heb enige tijd terug een groot deel van je topics teruggelezen, en heb met open mond zitten kijken naar de verbouwingen die je hebt gedaan de afgelopen jaren, daarnaast ook vaak nog met enige weerstand. Complimenten MMach!
  woensdag 23 november 2011 @ 14:10:44 #41
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_104717832
Echt cool dat je zo op Google Streetview staat LOL :P
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 23 november 2011 @ 14:21:27 #42
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104718205
Het ouderlijke huis is nog in ons bezit. De verkoop wordt tegengehouden door mn 'kleine' zus die daar wil blijven wonen zolang ze niets anders heeft (maar ze heeft wel gedaan met studeren) verder ligt er daar nog veel rommel en zullen we nog enige tijd bezig zijn met opkuisen. Ze hebben nog steeds geen begrip voor mijn werk dat ik erin gestoken heb (ik krijg dus geen groter deel, hoewel ik daar bijna de helft heb van in orde gebracht...) Dus wat mij betreft help ik geen uur mee om het verkoopbaar te krijgen,gezien mijn moeite toch niet wordt gewaardeerd (niemand heeft je gevraagd om dat te doen, zoveel meerwaardere betekent dat toch niet, en je hebt geen huur moeten betalen, dus dat compenseert toch? (Letterlijke zinsnedes van familieleden)). Ik krijg er grijze haren van. Bijzonder om te zien hoe mijn kennissenkring en vrienden respect hebben voor mijn werk, maar mijn eigen familie niet. Jammer, maar binnen 20jaar als zij eens gaan moeten verbouwen zullen ze wel snappen hoeveel tijd verbouwen kost. Als dat verbitterd klinkt, dan is dat omdat het voor mij ook zo aanvoelt.

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 23-11-2011 17:15:05 ]
pi_104721626
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2011 14:21 schreef MMach het volgende:
Het ouderlijke huis is nog in ons bezit. De verkoop wordt tegengehouden door mn 'kleine' zus die daar wil blijven wonen zolang ze niets anders heeft (maar ze heeft wel gedaan met studeren) verder ligt er daar nog veel rommel en zullen we nog enige tijd bezig zijn met opkuisen. Ze hebben nog steeds geen begrip voor mijn werk dat ik erin gestoken heb (ik krijg dus geen groter deel, hoewel ik daar bijna de helft heb van in orde gebracht...) Dus wat mij betreft help ik geen uur mee om het verkoopbaar te krijgen,gezien mijn moeite toch niet wordt gewaardeerd (niemand heeft je gevraagd om dat te doen, zoveel meerwaardere betekent dat toch niet, en je hebt geen huur moeten betalen, dus dat compenseert toch? (Letterlijke zinsnedes van familieleden)). Ik krijg er grijze haren van. Bijzonder om te zien hoe mijn kennissenkring en vrienden respect heeft voor mijn werk, maar mijn eigen familie niet. Jammer, maar binnen 20jaar als zij eens gaan moeten verbouwen zullen ze wel snappen hoeveel tijd verbouwen kost. Als dat verbitterd klinkt, dan is dat omdat het voor mij ook zo aanvoelt.
balen zeg :{

Kun je op papier laten zien wat jij er aan materialen, uren (tegen een redelijk MMach-uurloon) in dat oude huis gestopt hebt, zodat je in ieder geval dat als meerwaarde krijgt?

Het is je familie, dus je zult het er misschien eerder bij laten dan dat je het tot op de bodem uitvecht. Maar echt leuk is het niet van ze, zo'n instelling.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_104722101
hoihoi, prachtig weer!

ik ben momenteel ook bezig een en ander zelf te bouwen, en ik vroeg mij af;
welk soort hout heb je gebruikt voor de planken in je keukenkasten? is dat esdoorn ofzo? en waar haal je die planken?
wat voor materiaal heb je gebruikt voor de latten in je kastjes, vurenhout?
en de scharnieren in de kasten, is dat piano scharnieren?

thanks :)
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  woensdag 23 november 2011 @ 16:54:14 #45
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104724254
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 15:48 schreef Gripper het volgende:

[..]

balen zeg :{

Kun je op papier laten zien wat jij er aan materialen, uren (tegen een redelijk MMach-uurloon) in dat oude huis gestopt hebt, zodat je in ieder geval dat als meerwaarde krijgt?

Het is je familie, dus je zult het er misschien eerder bij laten dan dat je het tot op de bodem uitvecht. Maar echt leuk is het niet van ze, zo'n instelling.
Je verwart ze met mensen die objectief en rationeel willen denken. Je moet weten dat ik voor hen nog altijd het kleine broertje ben die in zijn onderbroek wat aan het prutsen is. Om dat dan te gaan uitdrukken in uren. Het gaat me niet om de geldwaarde, het gaat me om erkenning van mijn werk. En ik weet dat dat niet zal gebeuren in de eerstkomende jaren. Ah well, ik probeer me er niets van aan te trekken.
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 15:58 schreef freak1 het volgende:
hoihoi, prachtig weer!

ik ben momenteel ook bezig een en ander zelf te bouwen, en ik vroeg mij af;
welk soort hout heb je gebruikt voor de planken in je keukenkasten? is dat esdoorn ofzo? en waar haal je die planken?
wat voor materiaal heb je gebruikt voor de latten in je kastjes, vurenhout?
en de scharnieren in de kasten, is dat piano scharnieren?

thanks :)
Die planken zijn eigenlijk vuren timmerpanelen (latjes vuren die aan elkaar zijn gelijmd), daarvan heb ik een pallet van besteld bij een houthandel. Je kan dat wel kopen in de betere bouwmarkt, maar niet in die hoeveelheden. Vuren is niet zo'n goede houtsoort omdat het beperkt duurzaam is, maar voor de binnenkant van een kast is dat goed genoeg. Wil je dat gebruiken voor de buitenkant, dan zou ik beuken panelen pakken. Die zijn veel harder en hebben een mooiere houttekening.
De latjes van de kasten zijn ayouse (of wawa). Dat is een exotische houtsoort (dus ook duur en moeilijker te vinden). Dat is zacht en dus makkelijk te bewerken en het slijt mooi, met bijna geen knopen. Het staat wel gekend voor zijn vormvastheid (het begint dus niet scheef te trekken en zet maar weinig uit, wel zo goed als je zit met inliggende deurtjes), en dat is een van de redenen waarom ik dat heb gekozen. Daarvoor moet je wel op zoek naar een goede houthandel.
De scharnieren zijn zo'n soort scharnieren:

Voordeel: nemen weinig plaats in (zijn wel zichtbaar) en hebben een enorme openingshoek. Je kan de deurtjes er in 1 beweging uithalen (dat was nodig omdat ik elk deurtje wel een keer of 10 moet uitnemen tijdens het maken van de keuken (voor schaven en schilderen etc).
Groot nadeel: niet afstelbaar. Elke scharnier moet je dus direct in 1 keer goed plaatsen.

Nu ik toch aan het google streetviewen ben: dat andere huis dat we vroeger hadden en enkele jaren geleden verkocht hebben, is sappiger van verhaal. Dat hebben we voor 2009 verkocht, dus de nieuwe eigenaars waren al bezig toen de googlecar passeerde.

De nieuwe eigenaars waren een architecte en een schrijnwerker. Dus ik dacht: dat wordt een prachthuis. De omvang van de werken was gelijkaardig met de werken in mijn eigen huis (alleen de voorgevel kon blijven staan. Het huis is kleiner dan ons huis, maar wel moeilijker van vorm: in een spievorm). Na 2,5 jaar werken is het hen gelukt om het dak toe te krijgen en het meeste van de ruwbouw hebben ze ook afgewerkt, maar een half jaar geleden stond het weer te koop: de eigenaars zijn uit elkaar en het huis moest weg. Jammer.
pi_104724604
He MMach, ik kan me voorstellen dat het heel rot is dat je geen erkenning krijgt voor je werk in het ouderlijk huis. Het is zo ironisch dat iedereen op het forum hier lyrisch is over het talent dat je hebt en hoe je het gebruikt,maar dat degenen van wie je dat het liefst zou horen, slechts hun schouders ophalen en het weigeren in te zien. Terwijl juist die erkenning, van de mensen die het dichtst bij je staan, zo intens is dat daar geen forum tegenop kan. Goed dat je je best doet er niets van aan te trekken, dat is vrees ik de enige oplossing als je er geen juridisch gevecht van wilt maken. Maar desondanks bij deze toch een grote digitale schouderklop van een eenvoudige bewonderaar ;)
I had a signature once. It was awful.
pi_104725890
dank voor je antwoord :)
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_104726443
wat zoeperzazke zegt. helemaal mee eens.
pi_104732239
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 10:07 schreef MMach het volgende:
Mensen die vaak koken zullen moeten beamen dat koken op gas het beste is van reactiesnelheid en controleerbaarheid. Inductieplaten komen al in de buurt, maar elektrisch koken is onvoldoende voor ons. Het had wel gelukt, want wij hebben al een 3fasige aansluiting.
Je hebt geen 3-fasen nodig om een inductie op aan te sluiten hoor. :)
pi_104848914
Wat is dit toch een ongelofelijk geweldige verbouwing! Wat een werk maak je er van, en wat wordt het allemaal mooi :)
  zaterdag 26 november 2011 @ 19:54:23 #51
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104852177
Het blijven wat planken, verf, nagels en lijm, maar het wordt stilaan een keuken.








En overdag:


Dampkapombouw in progress


De dampkap zelf: http://www.zanussi.be/Pro(...)b4-8280-36f43c4a01ca

Edit: er vroeg iemand wat de kleur op de muren was. Dat is chalet charme van Levis. Al dat bruin heeft zo zijn redenen, maar dat zal ik wel eens uitleggen als we begonnen zijn aan de inrichting. Dat zal ook nog even duren.

[ Bericht 14% gewijzigd door MMach op 27-11-2011 13:55:05 ]
  zondag 27 november 2011 @ 20:28:34 #52
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_104896747
quote:
Gewoon super!!!

Kan niet genoeg krijgen van je update's :-)

MMach ga zo door!!!
  zondag 27 november 2011 @ 22:34:16 #54
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_104901892
In combinatie met die geweldige kwaliteitskeuken staat dat bruin juist mooi en vooral rustig. Dus ik vind het geen rare keuze.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zondag 27 november 2011 @ 22:49:44 #55
359898 Smurfkuh
Smurf in schaapskleren
pi_104902961
Mooi hoor! Als het helemaal af is mag je echt wel trots zijn!!
Waar vind ik zo'n top klusser als/en vriend ?

[ Bericht 1% gewijzigd door Smurfkuh op 27-11-2011 22:58:45 ]
pi_104905199
Ik vind het bruin juist ook een heel erg mooie keuze. Nu ben ik sowieso wel van het bruin en hout, dat wel, maar toch...het pakt hier heel warm uit. Mooi!
En ik wil ook zo'n werkblad.....wat gaaf! (En wat een werk! _O_ )
pi_104907855
Je keuken is awesome :@ O+
-HOP-
pi_104913074
Meer dan Waan-zin-nig kan ik er niet van maken! Wat een vakman!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
  maandag 28 november 2011 @ 10:34:28 #59
347864 HerrPiet
Ze zeggen het.
pi_104914054
Ziet er echt onwijs netjes uit! Wat voor fornuis is dat? een Boretti?
  donderdag 1 december 2011 @ 13:09:30 #60
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105049012
Dat is al een aantal keer besproken in de vorige delen. Het is een fratelli (http://www.fratellionofri.it/). De andere mogelijkheid was een Falcon Classic 90, maar de Fratelli vonden wij mooier.

Heb net het goede nieuws gehad dat zaterdag de langverwachte merbauvloer wordt geleverd (die besteld was sinds augustus. Ik was al bezig met het zoeken naar alternatieven, want ik had niet gedacht dat ze die nog gingen kunnen leveren). We zullen zien. Dat is dan meteen ook het laatste bouwmateriaal dat ik nog moest hebben.

Dat wil dus zeggen dat dit het laatste topicdeel zal zijn van deze verbouwing :). Ik heb nog 1 vol weekend werk aan de keuken en nog 1 vol weekend om de gehele benedenverdieping te vloeren+plintjes te zetten (die al maanden klaar staan). Daarna passeer ik in elke ruimte nog eens om te retoucheren wat nog moet gedaan worden en dan is de verbouwing rond.

Dus een samenvatting:
Termijn: ik had verwacht er minstens 2 jaar aan bezig te zijn (gezien mijn drukke werkdagen), maar uiteindelijk zijn we begonnen in juni 2010, zijn we verhuisd in juli 2011 en alles zal afgewerkt zijn in december 2011 (niet te vergeten dat alleen al de keuken enkele maanden heeft geduurd).

Werkuren:
Van externe firma's: 13,5u in totaal
Van vrienden en mijn schoonvader: dat heb ik niet exact bijgehouden, maar dat waren toch enkele weekends en sommige weekends waren we met veel bezig (zeker de afbraakwerken in het begin). Dus ik schat zo'n 200u in totaal.
Van mij: tussen de 1900 en 2000u (tot en met einde werken).
Dat is hetgene dat deze verbouwing haalbaar heeft gemaakt: een enorme kostenbesparing naar arbeidsuren toe.

Budget:
76 000¤ had ik berekend voor de totale verbouwing, alles inclusief (behalve aankoop grond+bebouwing. Maar dus alles van fundering tot de laatste leiding, zelfs incl de keuken en icl die paar meubels die we al hebben). Daar zitten we 1432¤ over, ofwel 1.8% meer uitgegeven dan ik in het begin had berekend. Dat is te verwaarlozen eigenlijk.
Daarvan +-9500¤ aan materiaal (beste investeringen: gasnagelpistool & platenlift)
Daarvan +-1700¤ aan te vermijden kosten (materiaal dat ik gekocht had en nooit heb gebruikt, dat soort zaken)
Omdat we nu bezig zijn aan de keuken, de kosten daarvan:
Toestellen: 4500¤ (waarvan 2090¤voor het fornuis)
Corpus: 1750¤
Fronten en deurtjes: 650¤
Werkbladen: <500¤
Verf, hang en sluitwerk, etc: 980¤
Totaalprijs voor de volledige keuken: 8380¤. En ook dat is niet veel, als je ziet wat voor keuken je maar kan kopen met dat bedrag bij een 'echte' keukenboer.

Totaalprijs voor dit hele project tot nu toe zal dus komen op +-217 500¤. Daarvoor hebben wij een huis dat tot op de cm op maat is, met een goede tuin en een goede oppervlakte. Als dat geen reden is om zelf af en toe eens wat te verbouwen, dan weet ik het ook niet meer :)

Wat kan je daaruit afleiden?
de positieve kant: we hebben de kosten goed kunnen voorspellen, het project is haalbaar gebleken en we hebben exact bekomen wat we wouden

de negatieve kant: als je geen overshoot hebt op je budget, wil dat zeggen dat je niet alles gedaan hebt dat je zou kunnen gedaan hebben. Maw: we hebben op safe gespeeld, maar daarom niet het volle potentieel van het huis hebben benut. Dat is iets dat gelijk welke meelezende architect of derivaat zal kunnen beamen: dit is geen architecturaal hoogstandje.

Langs de andere kant was dat ook ons doel niet, ik vind het te riskant om te gek te doen bij een basisproject. Geen leefbaar woonhuis = gefaalde verbouwing = geen huis en geen thuis. Dat probleem stelt zich niet bij de aanbouw, dus daar ga ik wel wat meer moeite in steken om dat wat meer de moeite waard te maken.

Dat is ook een van mijn gedachtenkronkels. Ik vind dat als je aan iets begint, je de lat onhaalbaar hoog moet leggen. Het resultaat zou iets moeten zijn dat je zelf niet had verwacht, maar het zal dan niet perfect zijn (gezien de lat te hoog lag voor jouw eigen kunnen).
Is dat een probleem? Natuurlijk niet, de zucht van perfectie zoals dat nu meer en meer voorkomt in de maatschappij is artificieel en opgedrongen door reclame en de consumentenfilosofie (het doet de wereld draaien, ik heb ook niets tegen eerlijk kapitalisme, dit terzijde). Het enige wat je er wel door krijgt is een heleboel mensen die ongelukkig zijn omdat ze niet voldoen aan het schoonheidsideaal, jongeren die gepushed worden om voor hoge opleidingen te gaan (zonder dat daar vraag naar is, denk maar aan de duizenden psychologen die geen werk vinden), met een totale verwaarlozing van handenarbeid (waardoor de industrie vandaag de dag vruchteloos zoekt naar goede schrijnwerkers, goede lassers, goede mechaniekers, die zijn er gewoon niet meer op overschot), mensen die zagen over de kleinste uitvoeringsfout, etc. Mocht er 50 jaar geleden iemand zijn kastdeurtje scheefhangen, het zou niemand kunnen schelen (het deurtje werkt immers), nu zou dat een kleine ramp zijn, zouden er boze mails gestuurd worden naar de fabrikant van het deurtje en zou er een topic worden geopend van hoe klote die firma wel niet is (hopelijk is er nu niet zo'n topic op fok, want ik bedoel niemand in het bijzonder :P ).
Enfin: om een voorbeeld te geven: de keuken. Ik had niet van mezelf gedacht dat ik die zo goed zou kunnen uitvoeren naar de plannen die ik in m'n hoofd had. En inderdaad, het is ook geen perfecte keuken, er zijn wel randjes rond de kastdeuren die schuin lopen, er zijn onnauwkeurigheden te zien als je aandachtig kijkt en de keuken is misschien wel mooi, maar niet extreem mooi, maar ook niet extreem lelijk, etc. Dat is voor mij succes.
Stel je voor dat ik mijn lat lager gelegd had en bv een normale moderne keuken had gemaakt. Dat zou ik wel volledig -bijna- perfect kunnen uitvoeren. Maar als iets 100% lukt wil dat zeggen dat je niet jouw volle potentieel hebt benut, de lat te laag hebt gelegd.

Misschien klinkt dat raar, zeker om te horen van iemand die alle -vele- afwerkingsfouten in het huis heeft gezien en daar elke keer naar kijkt. Maar zo denk ik er dus werkelijk over :Y

Wat zou ik anders gedaan hebben: misschien de trap, daarvan heb ik de aantrede iets te kort gekozen. De trap is niet direct steil (heeft een normale hellingsgraad), maar door de korte aantrede van 19cm kan je niet naar beneden lopen bv. (ik loop altijd op een trap :@ ).

Je merkt misschien dat ik een beetje aan het afsluiten ben, en dat is ook de bedoeling, gezien ik eigenlijk niet van plan ben om de uiteindelijke inrichting te tonen. Dit topic ging over de verbouwing, en de inrichting situeert zich in onze privesfeer c_/ . Maar, maar: ik ben nog van plan een aantal meubels zelf te maken, misschien dat ik daar dan een apart topic over open, voor mensen die zelf ook wat aan meubelmaken doen (heb de indruk dat dat de laatste tijd nogal veel aan bod komt op fok). Na december komt er dus geen vervolgtopic meer.
Wanneer kan je dan nog eens een echt MMachtopic verwachten?
Gezien het woonhuis binnenkort af zal zijn, willen wij er natuurlijk wel eerst even van genieten. Ik kan die periode van inactiviteit benutten om de plannen voor de bijgebouwen te finaliseren en daarvoor de bouwaanvraag enzo af te ronden. Ik zou namelijk in de volgende zomer misschien al wat beginnen afbreken van de bijgebouwen. Alles hangt er natuurlijk van af of er tegen dan weer voldoende verbouwingsbudget zal zijn. Anders dan deze verbouwing, zal de aanbouw geen prioriteit hebben en zeker geen haast gezien we nu toch alles al hebben dat we nodig hebben.
pi_105049738
Dat wordt dus afkicken voor half K&W..

Gelukkig blijf je op fok! en kunnen we nog genoeg ragen aan je stellen.. hopelijk ;)

Bedankt voor het delen van al het werk.. en alle respect voor de verdere prive sfeer. (je hebt tenslotte al genoeg gedeeld met fok! :) )

ik kijk uit naar een volgend topic!
:W

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
  Moderator donderdag 1 december 2011 @ 13:25:54 #62
155227 crew  Guppy
dus
pi_105049762
Wat Barretje zegt, eigenlijk

_O_
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 1 december 2011 @ 13:32:41 #63
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_105050075
Elke aannemer was met zelfde imperfecties gekomen. Ik vind het resultaat indrukwekkend. Daarnaast hoop ik nog wel een foto te zien van de keuken icm de vloer. O-)
pi_105051268
Dank je MMach, dat je naast de (meerdere) verbouwingen ook zo open met ons wilde delen wat je heeft bewogen om te doen wat je hebt gedaan vanaf de allereerste verbouwing van de kamer van je zusje...

Heel veel geluk en woonplezier met z'n tweeën en een periode van rust ? om te genieten
tot de volgende plannen zich aandienen.
  donderdag 1 december 2011 @ 14:50:17 #65
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_105053353
quote:
"om zelf af en toe eens wat te verbouwen"
:D :'( :D
Wat een heerlijk onderstatement voor die enorme klus die je hebt aangepakt en volbracht! _O_
***
pi_105053419
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 14:00 schreef AnneX het volgende:
Dank je MMach, dat je naast de (meerdere) verbouwingen ook zo open met ons wilde delen wat je heeft bewogen om te doen wat je hebt gedaan vanaf de allereerste verbouwing van de kamer van je zusje...

Heel veel geluk en woonplezier met z'n tweeën en een periode van rust ? om te genieten
tot de volgende plannen zich aandienen.
volgens mij was dat iets met de achtergevel opknappen of de "bijkeuken" aanpakken oid
daarna nog zijn eigen kamer en de keuken en dergelijke
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator donderdag 1 december 2011 @ 14:54:29 #67
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_105053538
Ik weet wel dat PRO voor PROject staat maar voor jou had het ook gewoon PRO kunnen zijn van PROfessional !
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_105055295
Jammer dat je aan het afbouwen bent, alhoewel ik het heel goed begrijp. Ik heb vanaf heel lang geleden altijd genoten van alles wat je hebt gemaakt en getoond. Ik hoop dat jullie als alles af is er 110% van kunnen genieten. En dat er maar leuk wat jonge kindjes het huis mee mogen vullen.
  donderdag 1 december 2011 @ 17:28:25 #69
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105059627
Dank, dank, wel nog even zeggen dat het nog geen eind december is, dus dat er nog heel wat foto's gaan volgen.

De reden waarom ik geen inrichtingsfoto's ga posten is vooral omdat ik dat geen prestatie vind. Een huis staat of valt met de inrichting, maar het proces om eerst een huis te maken is veel interessanter dan er wat meubels in zetten. Op die manier kan iedereen zijn fantasie gebruiken in de zin van 'dit is de ruimte, hoe zou ik dat inrichten'. Wat veel krachtiger is dan gewoon kijken naar iemand die meubels ordent in een ruimte. Zeker omdat het dan echt persoonlijke smaak wordt en dan is niemand meer die daar voorbij kan kijken. Denk maar aan dat bed, dat behang, dat fornuis,... Allemaal zaken die tot de inrichting behoren en waar velen moeite hebben om de ruimte te zien zonder die dingen. En inderdaad, ik heb al veel van mijn verleden gepost, maar mijn heden vormt zich as we speak en nu heb ik een mini-gezinnetje ipv MMach alleen he, dus is het mogelijk dat mijn vriendin het niet leuk zou vinden dat 'onze privé' open en bloot op het internet staat. Het kan ook zijn dat ze dat niet erg vind, ze leest hier niet mee, maar ze weet natuurlijk dat ik een K&Wer ben (klinkt als een ziekte :D ).

In elk geval hoeven de lurkers niet af te kicken, er zijn dit jaar al vele mooie topics gepasseerd & lopende, voor elk wat wils en het volgen waard. In andere topics lurk ik ook gewoon mee en reageer ik zelden O-)
pi_105060529
Ik hoop wel dat we het tot en met de uiteindelijke vloer te zien krijgen.. :@

Daar ben ik juist zo benieuwd naar, hoe het gehele plaatje samen komt, want ik vind de donkerbruine muren nog steeds erg dominant en opvallend.. Misschien dat het met de vloer ineens goed is.
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_105061612
Benoit nogmaals bedank voor de schitterende rapportage
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Milf donderdag 1 december 2011 @ 19:34:47 #72
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_105064779
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 18:20 schreef densmee het volgende:
Benoit nogmaals bedank voor de schitterende rapportage
Dit. Dank je wel voor het meekijken bij je project!
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_105064904
Awwwwww, ik vind het wel jammer! Maar wat zij hierboven mij allemaal zeggen ^O^.
pi_105066530
Dit is het laatste deel? Wat fijn voor jullie, wat jammer voor ons. Moet je de bijgebouwen toevallig niet nog een keer onder handen nemen ofzo? O-)
pi_105069647
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 20:03 schreef Leintjeuh het volgende:
Dit is het laatste deel? Wat fijn voor jullie, wat jammer voor ons. Moet je de bijgebouwen toevallig niet nog een keer onder handen nemen ofzo? O-)
doe eens lezen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_105071358
Wauw! Die keuken!!!
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  Moderator donderdag 1 december 2011 @ 22:06:19 #77
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_105074426
Benoit, Iedere keer als ik dit topic open krijg ik weer zo'n "Wauw" gevoel !; ik denk altijd van was ik maar 1/4 deel zo handig met hout e.d. als jij dan zou ik allang blij zijn (dat ben ik namelijk totaal niet; installatietechnisch ben ik dan wel weer mede door mijn werk goed onderlegd).

Hulde voor jou schitterende rapportages, met duidelijk en leerzame posts met ook vaak schitterende foto's ! ^O^

Je bent en blijft in mijn ogen en die van vele anderen de onbetwiste kluskoning van K&W !

Wordt stiekem best wel afkicken van je topics; dat je vanaf december niet meer live te volgen bent ;)
pi_105074889
Erg mooi om te zien hoe dat eiland in de ruimte lijkt te zweven. Jullie zullen er vast en zeker veel plezier van hebben. Op naar de volgende klussen :)
pi_105100662
Ik kwam al langer op FOK, maar pas sinds de aankoop van ons eigen huisje ook met regelmaar bij K&W, en kwam toen jouw topic tegen. Om die reden een account aangemaakt eigenlijk en sinds een paar maanden jouw topic gaan volgen.

Daarna in sneltreinvaart al je voorgaande topics teruggelezen (heeft aardig wat uren gekost), en een enorme fan geworden van de manier hoe je alles aanpakt, maar ook heel geinteresseerd geraakt (als je het zo moet noemen) in je verleden en je drijfveren.

Goed om te zien dat jullie nu een eigen plek hebben, maar erg jammer dat ik je projecten en je leven niet meer kan volgen.

Succes en veel plezier met alles nu het bijna klaar is. En ik hoop dat je snel verder kunt aan de bijgebouwen. En dat is ook vooral eigenbelang: dan kan ik weer genieten van je ideen en foto's :)
  zondag 4 december 2011 @ 00:03:08 #80
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105152277
Voor zij die een foto wouden van de keuken én de vloer: bij deze :P






(er zit daar idd ook een rgb-lichtkoofje, voor wat sfeerlicht als de keuken niet in gebruik is)


Dan ben ik ook nog bezig aan de insert voor de koepel, daar komt opaal glas in
  zondag 4 december 2011 @ 00:10:44 #81
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_105152563
Mooie vloerdelen, het zijn 3 stukken aan elkaar verlijmt zie ik? Dat zal een lieve duit gekost hebben.
  zondag 4 december 2011 @ 00:37:35 #82
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_105153576
Dat dakraam is mooi! Waar komt die vandaan?
Is het trouwens bewust dat er een vellingrand is terwijl het gelijmde planken zijn?
Lijkt mij een vreemd effect hebben. Die V-groef zit ook rondom zo te zien of niet?
  zondag 4 december 2011 @ 01:09:50 #83
44200 Sjeekie_Beekie
Beter te laat, dan over tijd!
pi_105154598
Bedankt MMach, voor alle updates, inspiratie en de kijkjes in jouw kluskeuken [en de rest van het huis].

De meubel- en bijgebouwtopics zullen tzt wel verschijnen en dan lurk ik weer gewoon lekker verder.

Veel plezier samen in jullie thuis!
Weltrusten... Tot morgen zonder zorgen.
Oudste, Jongste en Lara
Mijn mietjesschema in de strijd naar een betere conditie.
  zondag 4 december 2011 @ 09:44:08 #84
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105158430
@Zijn idd gelijmde planken en zo'n V groef rondom is echt niet vreemd, het brengt een patroon in iets dat geen patroon heeft en er anders wat eentoniger zou uit zien. Het is dezelfde vloer als in de badkamer en hal. En ja het is ook wel een dure vloer, maar hij ligt ook in de keuken en moet dus echt tegen veel kunnen.

De insert van de koepel heb ik zelf gemaakt van resthout van de keuken. Nu is het effect er nog niet, maar van zodra dat beglaasd zal zijn, vermoed ik dat dat mooi gaat worden.

Waarom heb ik dat gemaakt? De koepel staat op een plat dak, een plat dak heeft 3 graden of meer helling, een lange, grote koepel staat dus duidelijk scheef tov het afgewerkte plafond. + de opstanden van de koepel zijn uitgevoerd in standaard wit plastic, wat in het geheel niet tussen de andere materialen in huis past. Het licht ervan wil ik dan wel weer. Dus vandaar deze oplossing :)
  zondag 4 december 2011 @ 09:49:12 #85
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_105158481
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 00:37 schreef bleiblei het volgende:
Dat dakraam is mooi! Waar komt die vandaan?
Is het trouwens bewust dat er een vellingrand is terwijl het gelijmde planken zijn?
Lijkt mij een vreemd effect hebben. Die V-groef zit ook rondom zo te zien of niet?
Ja dat hebben wij ook voor onze nieuwe vloer; een velling aan de kopse kant. Wel zo netjes, het is geen parket hé?
  zondag 4 december 2011 @ 09:58:10 #86
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105158591
quote:
7s.gif Op zondag 4 december 2011 09:49 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ja dat hebben wij ook voor onze nieuwe vloer; een velling aan de kopse kant. Wel zo netjes, het is geen parket hé?
Toch wel, het is 15mm dikke massieve merbau, een laminaatvloer is niet duurzaam genoeg en wij kunnen alletwee niet tegen de look and feel van laminaat (hoewel de moderne laminaat echt wel al een goede imitatie is van echt hout, het is nog steeds anders als je erop loopt).
Het enige verschil tussen dit parket en de normale parketten is dat deze al op voorhand geschaafd geschuurd en vernist is.
  zondag 4 december 2011 @ 12:35:54 #87
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_105161602
MMach, helemaal geweldig wat je allemaal maakt. Nu heb ik even een vraag over de houthandel waar jij je hout hebt gehaald. Mijn vader is op zoek naar Kastanjehout voor buiten en ik vroeg me af of ze dat ook hebben.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 4 december 2011 @ 13:29:46 #88
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_105163446
quote:
7s.gif Op zondag 4 december 2011 09:49 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ja dat hebben wij ook voor onze nieuwe vloer; een velling aan de kopse kant. Wel zo netjes, het is geen parket hé?
Naja, dat het vaker gebeurd weet ik.
Het verbaasde mij alleen dat het strokenparket is, waarbij de velling in de lengte niet per strook, maar per 3 stroken is. Lijkt mij een vreemd effect hebben in het echt. Op foto's zal je het niet zien, maar in het echt wel :) . Maar goed, het zijn keuzes he :) . Wij hebben alleen in de lengte een v-groef met planken van 20cm breed. De lengte loopt door. Is ook een keuze :P .

quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 12:35 schreef SV-tje het volgende:
MMach, helemaal geweldig wat je allemaal maakt. Nu heb ik even een vraag over de houthandel waar jij je hout hebt gehaald. Mijn vader is op zoek naar Kastanjehout voor buiten en ik vroeg me af of ze dat ook hebben.
Ben even de naam kwijt van de maat waarmee houthandels hout bestellen, maar als ie een kuub nodig heeft kan je kastanjehout bij alle houthandels wel bestellen. Is het in een kleinere hoeveelheid kom je denk ik uit bij een fijnhouthandel. Het is geen standaard soort die ze bij de reguliere houthandels hebben liggen. Fijnhouthandel weet ik er zo 3 in NL, maar die liggen alle 3 niet in Brabant.

Edit: Heb even gegoogled, ga eens kijken bij http://www.kastanjehout.org/index.html . Zitten in Alphen.

[ Bericht 16% gewijzigd door bleiblei op 04-12-2011 13:35:39 ]
  zondag 4 december 2011 @ 14:05:08 #89
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105165046
Kastanjehout zal je eerder bij een handel voor tuinschuttingen enzo vinden, die worden vaak in kastanjehout gemaakt. Ook heel geschikt als gevelbekleding, daarvoor gaan wij het waarschijnlijk gebruiken.

@bleiblei: zal idd met smaken te maken hebben. Ik vind deze uitvoering best mooi.



4 x v-groef is trouwens best gebruikelijk bij recentere parket.
  zondag 4 december 2011 @ 14:07:53 #90
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_105165164
Zit er netjes in :) .
Zo te zien verlijm je? Lekkere k*tklus ofnie? :P . Heb flink zitten vloeken hier met het verlijmen.
  zondag 4 december 2011 @ 19:46:43 #91
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105178681
Idd verlijmen, met 2 componentenlijm. Heel goede parketlijm, maar je moet de hele tijd door blijven leggen. Ik vind het niet zo'n kutklus, maar het duurt wel lang allemaal.




6u later ligt nog maar 1/3 van de vloer. Maar ik ben wel tevreden van het resultaat :)




Blotevoetenvloer O+
pi_105180256
Geweldig! _O_
pi_105181446
Echt hulde, voor alles!

_O_ _O_
  zondag 4 december 2011 @ 20:40:57 #94
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_105181616
ziet er goed uit. veel geluk en plezier in België. :*
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_105194825
Ook de kat vind hem prima zo te zien 8-)

Ik val in herhaling ... MMach maar dik respect voor al je werk!!
pi_105198790
Tof Benoit! Zie ook weer vorderingen in de keuken, volgens mij wil je voor de kerst klaar zijn of niet? :+

Heel hypothetisch gesproken, stel dat je over 10 jaar wil verhuizen, zou je zo'n project dan weer doen?
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
  maandag 5 december 2011 @ 09:30:50 #97
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_105199277
:? Hoeft er geen ondervloer onder?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  maandag 5 december 2011 @ 09:36:12 #98
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105199393
Deadline is idd 24dec,mijn verjaardag, en dan komen mijn broer en zussen eten. Mijn broer heeft het huis nog niet gezien, alleen op een paar gsm fotos. Mijn zussen zijn wel al eens gepasseerd toen het dak er nog maar net op lag, maar zij volgen het wel een beetje op facebook. Benieuwd wat ze ervan vinden.

En of ik het over 10 jaar opnieuw zou doen? We hebben het huis gekocht om dat er jarenlang aan te verbouwen is, indien gewenst. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar we zouden dit huis alleen maar inruilen voor een herenhuis dat nog afgelegener ligt.

@kentekenplaat: een ondervloer dient om inperfecties van de ondergrond op te vangen. de ondergrond is hier anhydriet gietchappe die hier over de hele

oppervlakte pas en vlak is, niet de minste afwijking. Daarom heb ik voor anhydriet gekozen. Met een cementchappe zou het niet mogelijk zijn om op zon groot oppervlak een volledig vlakke houten vloer te krijgen, wat nodig is omdat de vloer glanst. Imperfecties in de vloer zijn dan direct zichtbaar in de reflecties. Wel nodig: anhydrietprimer voor hechting van de lijm.

De totale vloeropbouw: zavel, 15cm vezelgewapende beton, 8cm PU isolatie, 6-8cm anhydriet en 15mm parket. Het is dus niet merkwaardig dat de vloer beneden het duurste van de gehele verbouwing is.
De stabiliteit van een tegelvloer, slijtgedrag van hardhout, de warmte van hout onder de voetjes en de uitstraling die wijzigt afhankelijk van de belichting. Niet ieders smaak, maar zeker de smaak van de gemiddelde houtliefhebber. Nog even ter herinnering: nu ziet de vloer er zeer afgelikt uit, maar onder invloed van slijtage zal die mooi doorleefd worden. Nog 10 jaar geduld daarvoor :P

[ Bericht 20% gewijzigd door MMach op 05-12-2011 11:09:15 ]
pi_105200287
24 december, goede dag, ook mijn verjaardag.
Al zal ik die dag nog druk aan het klussen zijn.

Vloer ziet er netjes uit. Geeft een warme indruk!
  maandag 5 december 2011 @ 11:23:21 #100
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_105202095
Ok :) Ik dacht dat een ondervloer ook diende ter isolatie.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  maandag 5 december 2011 @ 11:37:34 #101
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_105202521
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2011 09:36 schreef MMach het volgende:
Deadline is idd 24dec,mijn verjaardag, en dan komen mijn broer en zussen eten. Mijn broer heeft het huis nog niet gezien, alleen op een paar gsm fotos. Mijn zussen zijn wel al eens gepasseerd toen het dak er nog maar net op lag, maar zij volgen het wel een beetje op facebook. Benieuwd wat ze ervan vinden.
ik gok op super, of ze moeten vallen over jullie stijl van inrichten.
quote:
En of ik het over 10 jaar opnieuw zou doen? We hebben het huis gekocht om dat er jarenlang aan te verbouwen is, indien gewenst. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar we zouden dit huis alleen maar inruilen voor een herenhuis dat nog afgelegener ligt.

@kentekenplaat: een ondervloer dient om inperfecties van de ondergrond op te vangen. de ondergrond is hier anhydriet gietchappe die hier over de hele oppervlakte pas en vlak is, niet de minste afwijking. Daarom heb ik voor anhydriet gekozen. Met een cementchappe zou het niet mogelijk zijn om op zon groot oppervlak een volledig vlakke houten vloer te krijgen, wat nodig is omdat de vloer glanst. Imperfecties in de vloer zijn dan direct zichtbaar in de reflecties. Wel nodig: anhydrietprimer voor hechting van de lijm.

De totale vloeropbouw: zavel, 15cm vezelgewapende beton, 8cm PU isolatie, 6-8cm anhydriet en 15mm parket. Het is dus niet merkwaardig dat de vloer beneden het duurste van de gehele verbouwing is.
heb je dan geen last van vocht wat uit het beton komt en je vloer intrekt? Of werkt de lijmlaag gelijk ook als een damp/vochtwerende laag?
quote:
De stabiliteit van een tegelvloer, slijtgedrag van hardhout, de warmte van hout onder de voetjes en de uitstraling die wijzigt afhankelijk van de belichting. Niet ieders smaak, maar zeker de smaak van de gemiddelde houtliefhebber. Nog even ter herinnering: nu ziet de vloer er zeer afgelikt uit, maar onder invloed van slijtage zal die mooi doorleefd worden. Nog 10 jaar geduld daarvoor :P
we kunnen u helpen door uw voordeur plat te lopen :+
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  maandag 5 december 2011 @ 12:18:13 #102
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105203758
Nope, vochtproblemen zouden er niet kunnen zijn (hout vasthouden). Onder de betondal ligt folie, Pu is ondoordringbaar voor opstijgend vocht (en gaat naadloos over in de vochtbestendige muurisolatie) en boven de pu ligt nog eens PEfolie. Dat zou moeten volstaan. Anhydriet kan trouwens zelf niet tegen vocht,dus vocht moet al gestopt zijn voor de chappe. Verder ligt het grondwaterpeil hier op -1,5m ongeveer.
pi_105204266
Nou M., al die technische belangstelling en vragen hoef je niet te verwachten van je familie.

Jullie hebben het mooi voor elkaar ! En méer dan dat.
Dat is je mantra de hele dag en avond met jouw familie over de vloer. *O* w/ O-)
  maandag 5 december 2011 @ 12:47:44 #104
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105204792
@AnneX: ik vrees ervoor :P ze gaan nu weer het bijna-eindresultaat zien zonder dat de verbouwing duidelijk merkbaar was. Ze zullen er gewoon van uitgaan dat verbouwen allemaal niet zoveel werk is en dat ik in dat huis wat geschilderd heb. Dat is nu ook wel een feit. Als je nu binnenkomt is het gewoon een huis dat vrij af is,niet erg speciaal. Terwijl wij allen zusamen nog de beginsituatie kennen. Gisteren zat ik te mijmeren met m'n vriendin op de nieuwe vloer in de woonkamer. Wat een enorme voldoening dat het geeft om daar te zitten,wetende dat het 1 jaar geleden zelfs geen huis was en dat wij alles zelf hebben gedaan. Zelf verbouwen, zelf meubels maken, het is dat gevoel dat alle moeite doet vergeten. Het uitscheppen van de vloer is een verre herinnering.

Terzijde:
De electriciteitsmaatschappij kwam een tijdje geleden onze meterstand nemen, met als resultaat: 36Eu/maand aan verbruik in de donkerste maanden.Om maar te zeggen dat halogeenverlichting niet zo energieverkwistend is als gedacht. (Ik had het zelf niet gedacht hoor, met al die pc's en andere continue systemen). Ik heb wel gezorgd dat de warmte die de spots genereren terug wordt gevoerd naar de leefruimtes, waardoor de verwarming minder hoeft te werken. Want gloeidraden geven mooi, maar inefficient licht. De nutteloze warmte die ze genereren kan je dus maar beter gebruiken.
pi_105205252
Oh, leuk bedrag per maand.
Elders op fok volgen wij ook al de diskussie, nu we ein-de-lijk een lamp hebben gevonden boven de tafel om de krant bij te lezen.
Mn. X heeft wel redelijk verstand van prik en verbruik en halogeen etc. en deels is het ook zijn argument van warmte enzo...
Zijn voorkeur is om er led lampen in te stoppen, alleen nog errug prijzig voor 4 stuks.
Het wachten is op info van de ledspecialist, die is met vakantie.
  maandag 5 december 2011 @ 13:16:49 #106
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105205763
Ik heb de ledverlichting ook bekeken, de bedrading van de verlichting is zelfs specifiek voor ledverlichting aangelegd. Maar het niveau van ledverlichting is vandaag de dag nog lang niet te vergelijken met de kleur, intensiteit en stralingshoek van halogeen. Ongeacht wat led adepten en producenten zullen zeggen. Ik heb toen dat aan de orde was grondig bekeken met verlichting van de beste producenten en ik was geheel niet overtuigd. Kil,koud (zelfs dat warm wit), gexoon te fel en te artificieel. Maar ik sta volledig achter de technologie. Van zodra het niveau op peil is komen er led spots als algemene verlichting
  dinsdag 6 december 2011 @ 20:31:04 #107
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105268494
Omdat ik toch ergens een MMach traditie heb: nog een op afstand bedienbare dimbare lichtkoof onder het eiland. Ook iets dat niet behoort tot de werkverlichting uiteraard (louter tot decoratie).




leuker in het echt.

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 06-12-2011 20:39:29 ]
  dinsdag 6 december 2011 @ 20:33:09 #108
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105268576
Whehe. Het lijkt net of dat eiland in de lucht zweeft. Maar is het meer voor de leuk, want erg praktisch lijkt het me niet?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_105268747
Mn. AnneX snapt het niet: dat je het doet - allemaal vastlegt - hoe je dat doet - de snelheid waarmee je het doet en dat door zo'n schriel mannetje. _O_

Mn. X leest de krant en kijkt tuvu.

Das een compliment hé >:O
pi_105269161
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 20:31 schreef MMach het volgende:
Omdat ik toch ergens een MMach traditie heb: nog een op afstand bedienbare dimbare lichtkoof onder het eiland. Ook iets dat niet behoort tot de werkverlichting uiteraard (louter tot decoratie).
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

leuker in het echt.
NIce, 't lijkt idd te zweven.
Ik heb iets gelijkaardigs voorzien rond mijn bad, maar dat is nog niet af (en gaat ook bijlange niet zo snel vooruit).
pi_105271014
Ooooh gaaf mmach, kan niet wachten om dit met de goede vloer te zien!!
I had a signature once. It was awful.
  woensdag 7 december 2011 @ 10:41:04 #112
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105286519
Eer ik in dat deel de vloer kan leggen moet ik nog heel wat voorbereiden. Ik heb al opgeruimd, maar doe dan eerst de werken die nog vlekken kunnen maken op de vloer. Daarna vloer schoonmaken, schuren primeren en parket leggen (hopelijk dit weekend). In de keuken moet ik nog wat tegelen achter het fornuis en thv de spatwand enzo.

De koepelinsert zit in zijn laatste laag, daar komt dus nog opaal plexiglas in.


Vloer vrijgemaakt




Jammer dat ik al tijden bijna geen daglichtfoto's kan plaatsen, maar 's avonds is het ook gezellig




[ Bericht 2% gewijzigd door MMach op 07-12-2011 11:03:52 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 7 december 2011 @ 10:45:35 #113
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_105286665
Het wordt echt prachtig! Dat "zwevende" eiland is erg mooi :Y

Door die laatste foto's kun je al zien hoe het er straks met de vloer erbij gaat uitzien. Wat ga je doen als het klaar is? :D Stilzitten lijkt me niets voor jou ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_105295241
Ik dacht even dat je druk was wezen Photoshoppen, gekeken naar die foto's met licht onder je keuken :D
Het begint er nog steeds beter uit te zien! (En het zag er al zo goed uit..)
En jij snapt wat ik onder een echt 'thuis' versta, als je het zelfs hebt over een 'blotevoetenvloer' *O*
  donderdag 8 december 2011 @ 19:31:28 #115
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105348473
@AnneX: de krant lezen doe ik ook. En hoe ik het doe? Door er continu tijd in te steken. 1900uur in 19maanden is 3.3u per dag. elke dag. Zoveel kan je niet elke dag werken, dus moet je in de weekends en tijdens verlofdagen nog veel langer werken en gewoon elk vrij moment spenderen aan de verbouwing, continu. Niet dat wij geen leuke dingen hebben gedaan intussen, of niet naar concerten zijn geweesr, maar dat betekent wel een hele opoffering. Onze relatie is er ook niet onder gaan lijden, echt in tegendeel. Ik ben op dit moment ook niet oververmoeid en zou nog een tijd zo door kunnen gaan. Maar budget wordt nu de beperkende factor.

De keuken dan maar weer. Alle electriciteit en gas aangesloten en werkende. De draden van de ledverlichting moet ik nog fatsoeneren.
Rond het fornuis moet ik nog een spatwand maken van de tegelpanelen, zoals te zien in de keukennijes, tegelen en de werkbladen afwerken.








Nog even alles testen voor de leidingen permanent worden vastgezet.


[ Bericht 5% gewijzigd door MMach op 08-12-2011 19:38:03 ]
  donderdag 8 december 2011 @ 19:33:02 #116
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_105348565
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:31 schreef MMach het volgende:
@AnneX: de krant lezen doe ik ook. En hoe ik het doe? Door er continu tijd in te steken. 1900uur in 19maanden is 3.3u per dag. elke dag. Zoveel kan je niet elke dag werken, dus moet je in de weekends en tijdens verlofdagen nog veel langer werken en gewoon elk vrij moment spenderen aan de verbouwing, continu. Niet dat wij geen leuke dingen hebben gedaan intussen, of niet naar concerten zijn geweesr, maar dat betekent wel een hele opoffering. Onze relatie is er ook niet onder gaan lijden, echt in tegendeel. Ik ben op dit moment ook niet oververmoeid en zou nog een tijd zo door kunnen gaan. Maar budget wordt nu de beperkende factor.

De keuken dan maar weer. Alle electriciteit en gas aangesloten en werkende. De draden van de ledverlichting moet ik nog fatsoeneren.
Rond het fornuis moet ik nog een spatwand maken van de tegelpanelen, zoals te zien in de keukennijes, tegelen en de werkbladen afwerken.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Nog even alles testen voor de leidingen permanent worden vastgezet.
[ afbeelding ]
Wat voor een LED-verlichting gebruik je? Die strips van de IKEA?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 8 december 2011 @ 19:37:14 #117
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105348785
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:33 schreef qu63 het volgende:

[..]

Wat voor een LED-verlichting gebruik je? Die strips van de IKEA?
Jups,die zijn net groot genoeg voor deze toepassing. Wel nog aan het kijken voor wat professioneler materiaal, maar this 'll do for now. Onder het eiland een simpele dimbare ledlichtslang. Met simpele zaken kan je toch leuke dingen doen. Het is toch iets dat amper zal worden gebruikt.
  donderdag 8 december 2011 @ 19:41:53 #118
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_105349038
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:37 schreef MMach het volgende:

[..]

Jups,die zijn net groot genoeg voor deze toepassing. Wel nog aan het kijken voor wat professioneler materiaal, maar this 'll do for now. Onder het eiland een simpele dimbare ledlichtslang. Met simpele zaken kan je toch leuke dingen doen. Het is toch iets dat amper zal worden gebruikt.
Ik heb die LED-strips hier ook in een kast hangen, gaan inderdaad bijna nooit aan ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 8 december 2011 @ 20:15:26 #119
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_105350879
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:37 schreef MMach het volgende:

[..]

Jups,die zijn net groot genoeg voor deze toepassing. Wel nog aan het kijken voor wat professioneler materiaal, maar this 'll do for now. Onder het eiland een simpele dimbare ledlichtslang. Met simpele zaken kan je toch leuke dingen doen. Het is toch iets dat amper zal worden gebruikt.
Ik gebruik ze als aanrechtverlichting ( de heldere variant) en dat valt niet tegen. Ze doen het al twee jaar zonder problemen en ze staan elke avond aan. :)
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  vrijdag 9 december 2011 @ 10:45:13 #120
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105369764
Ik zeg dat ze bijna nooit aan zullen gaan, voor zij die -terecht- vinden dat dat de stijl van de keuken verneukt. Maar eigenlijk zijn ze bijna altijd aan. Lichtjes O-) *;

Sneak peak, ga ik vanavond afwerken, maar dan is het donker en dan zie je er niets van natuurlijk. Het grote plexiglas moet er nog in, maar je kan aan de zijkanten al zien hoe het wordt.





Daarom heb ik dus geen opale koepel genomen. 2 keer opaal na elkaar zou teveel licht wegnemen. Nu wordt het licht op het juiste moment gediffuseerd en is er niets meer van de achterliggende constructie te zien.

Edit:


Eerste gerechje: zalmquiche met broccolli&mozzarella en als nagerechtje een tarte tatin van peren

In onze zelfgemaakte keuken, wat een tof gevoel :)

[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 09-12-2011 19:56:01 ]
  zaterdag 10 december 2011 @ 21:20:08 #121
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105428962
En bij daglicht:


Vloerprogress, in de keuken moet er nog wel veel gelegd worden, maar het wordt toch al duidelijker van kleur enzo:










[ Bericht 8% gewijzigd door MMach op 10-12-2011 21:34:55 ]
  Moderator zaterdag 10 december 2011 @ 22:13:21 #122
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_105431632
O+
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_105431739
Ik zit hier altijd te zoeken naar de "Like" knop! :)

Die quiche en perentaart zien er :9~ uit. Een creatie van vriendinlief neem ik aan?
Of ga je nu ook bakkers en traiteurs in hun hemd zetten door als amateurkok moeiteloos hun creaties te overtreffen?
  zaterdag 10 december 2011 @ 22:32:33 #124
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105432776
Idd, ze kan heel goed koken, ik kan het ook wel, maar het is al lang geleden dat ik dat nog eens heb moeten doen (over er tijd voor had). Van die keuken krijg ik zin om te koken, dus dat is iets voor als ik niet verbouw :P

Nog fotootjes met de 8 persoons eettafel op de juiste plaats, onder z'n spotjes




Nog wat rommel op te ruimen, maar dan zal dat er allemaal ook wel wat netter uit zien. (nu is het ten slotte nog steeds een werf)
pi_105435181
Heb je nou een 'm' gemaakt met de spotjes boven de eettafel? :+

Echt zoveel respect voor dit alles, wou dat ik het kon. ^O^
  zaterdag 10 december 2011 @ 23:51:11 #126
314761 sjoneah
Terecht. In één woord terecht.
pi_105436677
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 23:19 schreef fh101 het volgende:
Heb je nou een 'm' gemaakt met de spotjes boven de eettafel? :+

Echt zoveel respect voor dit alles, wou dat ik het kon. ^O^
Volgens mij zijn het twee rijen van 3 spotjes, en een in de hoek die met de rechterspot op de foto in lijn staat. Wel eerlijk toegeven dat het echt op een M lijkt.
  zaterdag 10 december 2011 @ 23:54:52 #127
182073 invine
blablabla etc.
pi_105436847
Jammer van de spotjes boven de tafel, maar dat is puur smaak natuurlijk :) verder ziet het er echt prachtig uit!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_105438094
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 22:32 schreef MMach het volgende:


Nog fotootjes met de 8 persoons eettafel op de juiste plaats, onder z'n spotjes

Dacht dat de living juist naast de keuken zou komen, of de salon noem jij dat, geloof ik? En dan het eetgedeelte aan de andere kant van de kamer?

Either way, het wordt prachtig, Mmach, door de kleuren, de verlichting, die prachtige vloer, de warmte, de mensen, lekker eten. (Ik zou zo bij je bezoek aan willen schuiven aan die tafel :D) Echt een gastvrij thuis. Jullie hebben er hard voor gewerkt en het is jullie van harte gegund!
Eeuwig vijfentwintig
  zondag 11 december 2011 @ 09:29:59 #129
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105445104
@Reese: wat heb jij alles goed gelezen zeg (en dat je je gewoon kan oriënteren op de foto's vind ik ook tof) :D Ik heb dat inderdaad gezegd, maar we zijn er nog niet helemaal over uit. Van zodra we onze zetel hebben gaan we beide opstellingen eens testen (dus living en eetkamer eens wisselen). De originele indeling is zoals op de foto, en dat voelt goed als je erdoor loopt, maar misschien is de andere opstelling nog leuker. Trouwens bedankt voor het complement, een gastvrij huis is een van de doelen (let wel: geen naief gastvrij huis, het alarmsysteem is ook bijna volledig afgewerkt, en dat gaat vrij ver :Y )

En om nog eens terug te komen op de spotjesdiscussie. Mij ga je ook niet horen zeggen dat inbouwspots de beste en mooiste armaturen zijn. Wij zijn ook niet echt gewonnen voor de look die bij inbouwspot hoort. Waarom hebben we het dan wel gedaan? Omdat ik van plan was om een houten vloer te leggen, wou ik zeker absoluut gelijkmatig licht naar beneden. Als halogeenlicht schijnt op deze vloer, komt er een soort gouden glans op (licht dat wat merkwaardig wordt gebroken door de combinatie van houtnerven en de vernislaag. Een effect dat je met laminaat niet kan bereiken, omdat daar de houttekening geen echte diepte heeft.) die wij heel mooi vinden. Ik kan dat niet echt op foto krijgen, maar ik zal het wel eens proberen. De spots zitten er om het ideale lichtbeeld te krijgen op de vloer, de zaken die goed verlicht moeten zijn (werkvlakken, werkruimtes, tafeloppervlakken) hebben hun eigen spots. Op de foto staan de spots nooit echt vol aan omdat de lichtbalans van het fototoestel het dan lastig krijgt. Maar het is dus mogelijk om de gehele benedenverdieping met 1 klik op de knop te doen baden in het licht, een beetje draaien aan de knop en je hebt de ultieme sfeerverlichting. Dat alles zonder dat er armaturen van hanglampen ofzo in de weg hangen. Een hanglamp wou ik niet omdat ik vind dat verlichting niet te zichtbaar aanwezig mag zijn, maar vooral omdat ik niet wil dat de plaats van de tafel wordt vastgelegd door een armtuur die uit het plafond komt. Het is niet omdat er spots boven tafel zitten dat die daar per se moet staan, er kan daar ook een salontafel staan, etc. De spots dienen als hoofdverlichting, maar de accentverlichting is er nu nog niet. Mooie grote staanlamp in de hoek, spotjes goed gedimd, en je hebt in mijn ogen het beste en mooiste lichtbeeld voor die ruimte. De plaats van elke spot is apart bekeken,


de sterkte van elke afzonderlijke spot ook (bijvoorbeeld te zien aan de verlichting van de kastenwand. De 2 spots die het dichtst bij de kastenwand zitten, zijn verschillend van sterkte (te zien aan het verschil in sterkte van de lichtbundel op de kastenwand zelf).

De spot dicht bij de achterdeur verlicht enkel maar een gangpad en hoeft dus niet fel te zijn, dus daar zit dan een laag wattage in, de spot richting keuken verlicht dan weer een stuk werkblad van het spoeleiland en is dus een fellere spot. Op deze manier zitten er in de gehele ruimte geen donkere hoeken, en is alles verlicht afhankelijk van zijn functie. Zijn de spots zelf daarom mooi? Helaas niet, maar ze geven veel terug.

[ Bericht 1% gewijzigd door MMach op 11-12-2011 09:45:00 ]
  zondag 11 december 2011 @ 12:52:35 #130
182073 invine
blablabla etc.
pi_105448874
Fair enough :) ik zou persoonlijk niet zo ver gaan met zoiets, maar als je het zo uitlegt klopt het wel in het plaatje met het huis!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  zondag 11 december 2011 @ 21:14:49 #131
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105470390
Erg mooi geworden MMach, warme vloer.
Die poezen en dat balletje :D
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_105471803
Waaaaanzinnig mmach, het is totaal niet mijn smaak en toch vind ik het prachtig!! wat een compliment voir je keuken, die warme vloer! komt er nog wat groen in je huis om het warme en bruingoude wat te breken?
I had a signature once. It was awful.
  zondag 11 december 2011 @ 22:26:12 #134
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105474085
@hierboven: dat heb je goed gezien. Bruin is eigenlijk de achtergrondkleur, en met accenten in fellere kleuren wordt dat heel wat minder eentonig. Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden dat bijna alle foto's genomen zijn terwijl het buiten donker was.

Wat foto's:
















Trouwens, ook de kastenwand raakt de vloer niet
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 23:19:24 #135
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_105476888
heb je er expres voor gekozen om het werkblad haaks op de vloer te leggen?. ondanks dat de kleur en deels het materiaal goed overeenkomen?

verder echt vak werk wat je hebt geleverd. denk dat de opstellen van de eettafel bij de keuken logischer en practischer is.
Je hebt direct contact met de keuken en kan zo je afzonderen als je even rustig tv wilt kijken of een boek lezen.

ben erg benieuwd wat je allemaal nog gaat doen de komende jaren met dit huis en de rest van de ruimtes :) maar eerst nog even genieten van je huis zoals het nu is.

Mag ik concluderen dat het voor 95% af is? en heb je de rest van de meubels al besteld?

en nu ga ik weer verder met lurken
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_105477438
quote:
Benoit! Wat moet je dit toch een verschrikkelijk machtig en rijk gevoel geven! Werkelijk.. RESPECT!!

Een vrouw die van je houdt, waar je je leven mee kan en wil delen, een goeie baan, een eigen huis waar je naast al je arbeid ook je eigen persoonlijkheid en emotie in hebt verwerkt en bovenal een toekomst..!

Heel erg veel geluk, plezier, liefde en nakomelingen gozer! Ik gun het je zo enorm..!

Bedankt voor je topics en hoe je ons toeliet in je prive leven.. Het ga je goed! Nu aandacht voor de vrouw ;)
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_105478126
quote:
99s.gif Op zondag 11 december 2011 23:32 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Benoit! Wat moet je dit toch een verschrikkelijk machtig en rijk gevoel geven! Werkelijk.. RESPECT!!

Een vrouw die van je houdt, waar je je leven mee kan en wil delen, een goeie baan, een eigen huis waar je naast al je arbeid ook je eigen persoonlijkheid en emotie in hebt verwerkt en bovenal een toekomst..!

Heel erg veel geluk, plezier, liefde en nakomelingen gozer! Ik gun het je zo enorm..!

Mooi gesproken... en een beter compliment kan je toch haast niet krijgen.
pi_105483739
Fan-tas-tisch! Prachtige keuken :9~
  maandag 12 december 2011 @ 10:52:57 #139
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_105486031
Wrom zijn er nu geen vrouwen die dit kunnen ?

Wrom hebben alleen de vrouwen de mazzel tegen zo'n figuur aan te kunnen lopen...

vrouwen willen toch gelijke rechten ?

Nah, wij ook hoor!

ik wil ook een MMach, maar dan wel gaarne in vrouwpersoon :Y
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_105486138
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 10:52 schreef klusfoobje het volgende:
Wrom zijn er nu geen vrouwen die dit kunnen ?

Wrom hebben alleen de vrouwen de mazzel tegen zo'n figuur aan te kunnen lopen...

vrouwen willen toch gelijke rechten ?

Nah, wij ook hoor!

ik wil ook een MMach, maar dan wel gaarne in vrouwpersoon :Y
Ik heb laatst een kast via Marktplaats verkocht, de man die het kwam ophalen vertelde dat zijn vriendin keukens maakt als hobby. Ze waren in de afgelopen paar jaar al 3 keer vershuisd (van een kleine benedenwoning naar een 2-onder-1 kapper) omdat de woningen steeds met een grote meerwaarde (mede door de goedkope, maar erg mooie keuken) verkocht werden. Het kan dus wel :P
Klussen deel 1 en 2
  maandag 12 december 2011 @ 11:03:38 #141
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_105486304
Wat een pracht!

En twee leuke katjes!
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 12 december 2011 @ 11:35:10 #142
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_105487231
Het is echt zooooo mooi! O+
***
  zaterdag 17 december 2011 @ 15:17:04 #143
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105693587
Thnx :)

Bezig met het tegelen van de spatwand achter het fornuis en die halfdiepe kastjes errond. Het zijn uiteindelijk (Spaanse) metrotegels geworden en ik zal ze wit voegen.



  zaterdag 17 december 2011 @ 17:03:24 #144
182073 invine
blablabla etc.
pi_105696584
Zo'n prachtige keuken en dan deze tegels ;( ieder zijn ding natuurlijk..
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  zaterdag 17 december 2011 @ 17:19:58 #145
148689 Muis006
Unrustle thy jimmies, wench!
pi_105697080
Mooie tegels Mmach! Netjes gedaan ook. Ik vind het altijd een hele kunst om ieder tegeltje even diep vast te drukken.
Op zaterdag 4 juni 2016 21:46 schreef KaBuf het volgende:
Ik word graag nog #viezerdik voor jou.
  zaterdag 17 december 2011 @ 17:23:45 #146
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_105697192
Als je ondergrond vlak is, kan je de afstandskruisjes ook gebruiken in de lijm tussen ondergrond en tegel ;)
[_] &lt;- Sign here
pi_105697282
Ik vind de tegels mooi en goed bij de rest passen
  zaterdag 17 december 2011 @ 18:09:03 #148
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_105698439
Geweldig. Dat wordt kerst in een bijna af thuis.
pi_105700671
Ik had een andere kleur tegels verwacht om eerlijk te zijn. Maar een vraagje, je keuken met een freestafel gemaakt?
  zaterdag 17 december 2011 @ 19:25:27 #150
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105700935
@invine: dat werd ook gezegd van het fornuis, van de deurknopjes, van het messing, etc. De sfeer van de keuken is een geheel van materialen en kleuren die terug komen. Op zich zijn die elementen niet per se mooi, maar het is het geheel dat 'de keuken' maakt. En bij dat geheel vind ik die tegeltjes passen. Gewoon eenvoudig van ver, maar verre van eenvoudig. Trouwens: low budget tegels in een low budget verbouwing, iets waar iedereen lijkt over te kijken.

Je moet er wel nog het een en ander bij fantaseren:
links van het fornuis komen de magnetische messenstrips, rechts ervan is het ondiepe kastje voorzien van een RVS stang om pollepels enzo op te hangen. Met witte voegen komt dat helemaal goed, you'll see.

@J.Doe: stiekem had ik ook een andere kleur in gedachten, maar uiteindelijk ben ik voor wit gegaan omdat wit gewoon de kleuren van de omgeving (en de verlichting) aanneemt. Past verder goed bij de deurknopjes, het aanrecht. Je zou kunnen gaan voor bordeaux, maar dan is de tint zeker anders dan van het fornuis, of zwart, maar dan neemt het licht weg op een plaats waar je net licht nodig hebt, of beige, maar dan is er veel teveel beige (vergeet niet dat de keuken in zijn geheel een enorm oppervlak is, met allemaal dezelfde kleur). Het praktische heeft eigenlijk overwonnen, omdat je die tegelnissen eigenlijk moet zien als grote afwasbare reflectiebakken.
  zaterdag 17 december 2011 @ 19:29:45 #151
182073 invine
blablabla etc.
pi_105701074
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 19:25 schreef MMach het volgende:
@invine: dat werd ook gezegd van het fornuis, van de deurknopjes, van het messing, etc. De sfeer van de keuken is een geheel van materialen en kleuren die terug komen. Op zich zijn die elementen niet per se mooi, maar het is het geheel dat 'de keuken' maakt. En bij dat geheel vind ik die tegeltjes passen. Gewoon eenvoudig van ver, maar verre van eenvoudig. Trouwens: low budget tegels in een low budget verbouwing, iets waar iedereen lijkt over te kijken.

Je moet er wel nog het een en ander bij fantaseren:
links van het fornuis komen de magnetische messenstrips, rechts ervan is het ondiepe kastje voorzien van een RVS stang om pollepels enzo op te hangen. Met witte voegen komt dat helemaal goed, you'll see.
Ik snap dat je het doet hoor, maar ik vind dit echt de lelijkste tegels ooit ;) Maar je wil mijn keuken helemaal niet zien..
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_105701844
Ik vind de tegeltjes er juist echt goe dbij passen, al zullen ze wel mooier ogen als ze wit gevoegd zijn. Het wordt echt een plaatje!
I had a signature once. It was awful.
pi_105702165
Ik had inderdaad bordeaux verwacht. Of anders zwart inderdaad, leek me beter passen bij het fornuis. Maar ik snap je uiteindelijke keuze voor wit wel.

Mijn vraag nog over je keukenkastjes. Heb je de lamelsleuf, sierrand etc. gemaakt door uit de losse pols te frezen, of heb je een eigen freestafel? Ik wilde zoiets namelijk ook eens proberen.
  zaterdag 17 december 2011 @ 20:06:22 #154
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_105702507
Oh echt sfschuwelijk inderdaad, die tegels. :D Maar ik vermoed dat het in het geheel wel op zijn plek zal vallen. Wel gedurfd Mmach, die lillekerds. :) Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 17 december 2011 @ 21:26:03 #155
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105705528
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 19:57 schreef J.Doe het volgende:
Ik had inderdaad bordeaux verwacht. Of anders zwart inderdaad, leek me beter passen bij het fornuis. Maar ik snap je uiteindelijke keuze voor wit wel.

Mijn vraag nog over je keukenkastjes. Heb je de lamelsleuf, sierrand etc. gemaakt door uit de losse pols te frezen, of heb je een eigen freestafel? Ik wilde zoiets namelijk ook eens proberen.
Oei, sorry, daar had ik overheen gelezen. Geen freestafel aan te pas gekomen (al had het wel een goede hulp geweest). De lamellen zijn met een lamellenfrees uit de losse pols gefreesd (maar die machine heeft dan ook goede geleiding), profielen met de bovenfrees met een profielfreesje met geleiderol. Verstekken met de kapzaag, lange snedes met m'n tafelzaag. En dat is zowat het enige dat je nodig hebt om 90% van de keuken te maken.





Ook even de tegels checken bij nachte natuurlijk

De witte voeg zal veel verschil geven, nu is het uiteraard lelijk, maar als wit vlak met toch veel detail zijn metrotegels niet te versmaden.
  zondag 18 december 2011 @ 15:35:26 #156
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105727055


Als je het zo ziet heeft die keuken een rare vorm, maar die vorm is bijna puur naar perfecte ergonomie (voor onszelf uiteraard) gemaakt. Later wordt de keuken een centrale plaats, dus de looppaden zijn vloeiend en breed. Rond het fornuis is alles gecentraliseerd om zo weinig mogelijk te moeten rondlopen tijdens het koken (vandaar dat het fornuis in de hoek staat, als een cockpit). Messen links, kruiden binnen handbereik, veel werkruimte rond het fornuis. Dan de toog die zal fungeren als buffettafel bij binnenfeestjes en de kant van de vaatwasser in het spoeleiland als toog bij buitenfeestjes. In normale omstandigheden kan je daar je vuile vaat zetten, ver weg van het werkoppervlak. De dampkap zit veel hoger dan normaal om geen licht weg te nemen van het fornuis en om er niet tegen te zitten met je hoofd tijdens het koken. De dampkap is er eentje met 2 motoren en zeer krachtig, dus dat is geen probleem naar afzuiging toe.

Qua veiligheid enzo: messen gaan zo hoog hangen dat kinderen er niet aan kunnen komen, alle gevaarlijke zaken zijn weggewerkt, ook 2 brandblussers en branddeken voorzien op verschillende locaties in de keuken (keuken staat op nummer 1 voor het ontstaan van huisbranden)

Dezelfde plaats, 23 september 2010




De nisjes zijn al gevoegd, maar de voegen moeten nog drogen uiteraard




Nog eentje:



:s)

[ Bericht 15% gewijzigd door MMach op 18-12-2011 16:42:45 ]
pi_105728024
Oh wow, ik vind de tegels juist wel erg mooi zijn. Draagt een beetje bij aan het rustieke uiterlijk.
Stilaan begint het af te zijn, en ik stel me voor dat met inrichting en accesoires het er nog beter uit gaat zien. ^O^
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_105729260
Gevoegd toont het heel anders.
Ik vind het wel mooi, lekker fris ook!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_105729518
Het wordt echt een plaatje zo MMach en ik hoop
echt dat je de straks ook de totaalinrichting met ons wilt delen als alle meubels op hun plek staan, ik ben er zo benieuwd naar hoe het is als het straks echt een complete leefplek geworden is!
I had a signature once. It was awful.
  zondag 18 december 2011 @ 16:49:28 #160
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105730401
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 16:29 schreef zoeperzazke het volgende:
Het wordt echt een plaatje zo MMach en ik hoop
echt dat je de straks ook de totaalinrichting met ons wilt delen als alle meubels op hun plek staan, ik ben er zo benieuwd naar hoe het is als het straks echt een complete leefplek geworden is!
Euhm, tjah, ik ben eigenlijk al een beetje van gedacht veranderd. Laatst gingen we kijken naar een aantal meubelzaken om de rest van de meubels uit te zoeken, maar we zijn echt gedesilussioneerd buiten gekomen. Wij hebben een voorkeur voor handgemaakte onafgewerktere meubels, dus zijn we al niet naar de ikea gaan kijken, maar naar meubelzaken die daarvoor gekend staan. En daar betaal je voor een simpele kast rond de 3000¤. Terwijl ik ze vaak minder goed gemaakt vind dan m'n eigen keuken en ik zie dat ze met moeite 300¤ aan materiaal hebben gebruikt. Echte speciaalzaken zijn ver buiten ons budget, dus daar gaan we niet eens naar kijken. Dus is er maar 1 logische optie: alle andere meubels ook zelf maken. Alleen de zetels gaan we waarschijnlijk kopen. Op die manier gaan we meubels op maat naar onze smaak hebben, aan een fractie van de kosten. Dat dat weer zoveel tijd gaat kosten kan me weinig schelen eigenlijk, het is plezant werk uiteindelijk. Dan is het natuurlijk wel weer klussen&wonen en niet kopen&neerzetten O-)
  zondag 18 december 2011 @ 16:51:03 #161
148689 Muis006
Unrustle thy jimmies, wench!
pi_105730473
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 16:49 schreef MMach het volgende:

[..]

Euhm, tjah, ik ben eigenlijk al een beetje van gedacht veranderd. Laatst gingen we kijken naar een aantal meubelzaken om de rest van de meubels uit te zoeken, maar we zijn echt gedesilussioneerd buiten gekomen. Wij hebben een voorkeur voor handgemaakte onafgewerktere meubels, dus zijn we al niet naar de ikea gaan kijken, maar naar meubelzaken die daarvoor gekend staan. En daar betaal je voor een simpele kast rond de 3000¤. Terwijl ik ze vaak minder goed gemaakt vind dan m'n eigen keuken en ik zie dat ze met moeite 300¤ aan materiaal hebben gebruikt. Echte speciaalzaken zijn ver buiten ons budget, dus daar gaan we niet eens naar kijken. Dus is er maar 1 logische optie: alle andere meubels ook zelf maken. Alleen de zetels gaan we waarschijnlijk kopen. Op die manier gaan we meubels op maat naar onze smaak hebben, aan een fractie van de kosten. Dat dat weer zoveel tijd gaat kosten kan me weinig schelen eigenlijk, het is plezant werk uiteindelijk. Dan is het natuurlijk wel weer klussen&wonen en niet kopen&neerzetten O-)
*O*

Merry X-Mas everyone O+
Op zaterdag 4 juni 2016 21:46 schreef KaBuf het volgende:
Ik word graag nog #viezerdik voor jou.
pi_105731367
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 16:49 schreef MMach het volgende:

[..]

Euhm, tjah, ik ben eigenlijk al een beetje van gedacht veranderd. Laatst gingen we kijken naar een aantal meubelzaken om de rest van de meubels uit te zoeken, maar we zijn echt gedesilussioneerd buiten gekomen. Wij hebben een voorkeur voor handgemaakte onafgewerktere meubels, dus zijn we al niet naar de ikea gaan kijken, maar naar meubelzaken die daarvoor gekend staan. En daar betaal je voor een simpele kast rond de 3000¤. Terwijl ik ze vaak minder goed gemaakt vind dan m'n eigen keuken en ik zie dat ze met moeite 300¤ aan materiaal hebben gebruikt. Echte speciaalzaken zijn ver buiten ons budget, dus daar gaan we niet eens naar kijken. Dus is er maar 1 logische optie: alle andere meubels ook zelf maken. Alleen de zetels gaan we waarschijnlijk kopen. Op die manier gaan we meubels op maat naar onze smaak hebben, aan een fractie van de kosten. Dat dat weer zoveel tijd gaat kosten kan me weinig schelen eigenlijk, het is plezant werk uiteindelijk. Dan is het natuurlijk wel weer klussen&wonen en niet kopen&neerzetten O-)
En ga je het dan ook documenteren voor ons als MMach-updates-verslaafden? c_/
  zondag 18 december 2011 @ 17:22:55 #163
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105731816
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 16:51 schreef Muis006 het volgende:

[..]

*O*

Merry X-Mas everyone O+
Nu is het nog meer kerstmis, het is hier net beginnen sneeuwen :) Heel erg jammer dat door de veelheid aan verschillende lichtkleuren de witbalans van het fototoestel niet meer mee kan. Hoe het er in het echt uit ziet kan ik dus helaas niet echt tonen.

@Hierboven: dat spreekt voor zich, maar dan aan een trager tempo.

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 18-12-2011 17:29:29 ]
pi_105733637
En de gymnopedies van Sati O+
I had a signature once. It was awful.
pi_105762047
In eerste instantie vond ik de tegels ook niet mooi, maar nu ze gevoegd zijn en ik ze van een afstandje zie staan ze wel goed in het geheel.

Voor de meubels, misschien is www.ars-longa.nl een optie?
Al vind ik zelf gemaakte meubels in jouw situatie waarschijnlijk een betere optie :)
  maandag 19 december 2011 @ 09:47:08 #166
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_105762107
Ik kijk echt heel erg uit naar je meubeltopics, dat lijkt me zelf ook erg tof om nog een keer te proberen :Y Maar dan wel met behulp van tips van de meester :P
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_105762164
DAMN! wat ben ik jaloers! Misschien moet ik toch ook maar eens op zoek naar een bouwval om daar wat moois van te gaan maken :) Het enige is dat die dingen in de randstad gewoon niet te vinden zijn :(
pi_105762693
quote:
17s.gif Op maandag 19 december 2011 09:49 schreef Snuitebolletje het volgende:
DAMN! wat ben ik jaloers! Misschien moet ik toch ook maar eens op zoek naar een bouwval om daar wat moois van te gaan maken :) Het enige is dat die dingen in de randstad gewoon niet te vinden zijn :(
De Randstad is, naarmate de crisis voorschrijdt, één grote bouwval aan het worden.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 19 december 2011 @ 11:08:16 #169
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105764090
Bij ons is het zelfs geen randstad, de dichtstbijzijnde stad ligt op 15km ofzo.We maken deel uit van een gemeente met 9000inwoners en een bevolkingsdichtheid van 200inwoners per vierkante km Wel wat dorpjes in onze omgeving. Onze huizengroep heeft een bijnaam die teruggaat tot de middeleeuwen.de naam (die ik niet kan zeggen, anders kan je me meteen localiseren )komt van een middeleeuwse herberg die op dat kruispunt zorgde voor opvang voor mens en paard. Het maakt deel uit van een -toendertijd- grootste heideoppervlak tussen gent en brugge. Enkele kms van ons is een gigantisch natuurgebied waar sinds de middeleeuwen niet geraakt is aan de beplanting. Later werd dit kruispunt gekend voor zijn 4 cafes (op 6 huizen) en het grote hoekhuis naast ons was een kruidenierszaak. Dat is nu allemaal verdwenen, en nu wonen wij daar, waar vroeger de middeleeuwse bebouwing stond (vandaar dat onze huize nblok erfgoed is geworden)
  maandag 19 december 2011 @ 13:21:24 #170
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105768329
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 09:44 schreef jdel het volgende:
In eerste instantie vond ik de tegels ook niet mooi, maar nu ze gevoegd zijn en ik ze van een afstandje zie staan ze wel goed in het geheel.

Voor de meubels, misschien is www.ars-longa.nl een optie?
Al vind ik zelf gemaakte meubels in jouw situatie waarschijnlijk een betere optie :)
Heb de link even bekeken, maar dat kan je niet echt handgemaakte maatwerkkasten noemen. Dat zijn duidelijk meubels die en masse geproduceerd zijn, en waarschijnlijk nog aan de lopende band en een freestafel. Wel zeer gunstig geprijsd vind ik, maar dan heb ik ze nog niet in het echt gezien. De look vind ik meestal ook iets te druk en te lomp, dus die van ons zullen er toch anders uit zien. Niet dat ik al weet hoe ze eruit gaan zien natuurlijk :+
pi_105769007
@ MMach:
1) echt bijzonder mooi geworden.
2) wat voor beroep beoefen jij?
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_105769143
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2011 11:08 schreef MMach het volgende:
Onze huizengroep heeft een bijnaam die teruggaat tot de middeleeuwen.de naam (die ik niet kan zeggen, anders kan je me meteen localiseren )komt van een middeleeuwse herberg die op dat kruispunt zorgde voor opvang voor mens en paard. Het maakt deel uit van een -toendertijd- grootste heideoppervlak tussen gent en brugge.
Gelocaliseerd! Vlaanderen!!!
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 19 december 2011 @ 14:16:07 #173
308208 Bisamrat
komt wel goed schatje
pi_105770186
Witte tegels + voeg bij een fornuis, had je niet beter een spatplaat (metalen plaat) kunnen nemen daar? Veel makkelijker schoon te maken en 'verkleurd' niet bij kookspetters (vooral je voegen gaan dat krijgen).

Verder een prachtig huis geworden en niks anders dan lof voor jullie.
  maandag 19 december 2011 @ 15:05:14 #174
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105771884
@popcorn: toen dit topic begon: adjunct directeur/projectingenier bij een grote Vlaamse rederij. Onder andere door deze verbouwing ben ik daar 'weggehaald' door een grote houtskeletbouwer die in Fr en Be in de hogere prijscategorie zo'n 150 woonhuizen jaarlijks bouwt. Daar ben ik nu projectleider voor alle woningen tussen ruwbouw en oplevering. Ook gevelbekledingen en sommige bouwdetails vallen daar onder. Boeiend, lange dagen en bij momenten erg veel stress, right up my street. Eigenlijk heb ik van mijn hobby mijn beroep gemaakt, hoewel ik op mn werk mijn handen niet moet vuilmaken. Hoe dat zal evolueren zien we wel. Als ik een recente studie mag geloven blijft een projectleider in deze sector 4 jaar op post. Door de werkdruk zijn de meesten dan opgebruikt en worden ze ofwel in een andere functie gezet of ontslagen. Ik ben echter ingenieur maritieme technieken/MSc , wat zelf een enorm knelpuntberoep is. Dus ik lig niet echt wakker van werkgelegenheid en focus me gewoon op the task at hand.
@hierboven: het voegsel is afgestemd op de gebruikseisen, verwacht ik weinig last mee. Een rvsplaat vind ik zelf niet erg mooi in deze keuken, het zou ook een dure plaat worden wegens het afwijken van standaardmaten. Vandaar
pi_105779341
Die tegels hebben wij ook achter het fornuis. Nou, als ik mag koken, vliegen de vetspetters in het rond. Geen probleem, deze tegeltjes met voeg zijn prima schoon te houden. Hoe wel ik volgende keer, de tegeltjes qua uitstraling zonder voeg zou plakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 20-12-2011 09:07:32 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 19 december 2011 @ 20:28:18 #176
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_105787292
Leuk hoor met die tegels!
Doet het erg goed met de kruidenpotjes, olieflessen, spatels en lepels :D
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  maandag 19 december 2011 @ 20:28:36 #177
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_105787314
quote:
17s.gif Op maandag 19 december 2011 09:49 schreef Snuitebolletje het volgende:
DAMN! wat ben ik jaloers! Misschien moet ik toch ook maar eens op zoek naar een bouwval om daar wat moois van te gaan maken :) Het enige is dat die dingen in de randstad gewoon niet te vinden zijn :(
:D
pi_105808721
Ik blijf me verbazen over de vakmanschap waarmee je keuken gemaakt is. Echt waanzinnig :)
  dinsdag 20 december 2011 @ 08:50:52 #179
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_105808778
Ehm.. Waarom zijn er posts verdwenen?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_105808827
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:50 schreef Duderinnetje het volgende:
Ehm.. Waarom zijn er posts verdwenen?
Heb het fotogebeuren even opgeruimd :)
De foto's werkten niet en de discussie erover idem.

Verdere vragen mogen hier: [Klussen en Wonen] [FB] Feedback mag hier gemeld worden
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 20 december 2011 @ 08:59:34 #181
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_105808889
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:54 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Heb het fotogebeuren even opgeruimd :)
De foto's werkten niet en de discussie erover idem.

Verdere vragen mogen hier: [Klussen en Wonen] [FB] Feedback mag hier gemeld worden
Ik zag de foto's anders prima en vroeg me ook wel af hoe het met de tuin stond eigenlijk. :)
Snobs have more fun!
KLIK!
  Moderator dinsdag 20 december 2011 @ 10:33:56 #182
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_105811137
het gaat er meer om dat Benoit gesteld is op zijn privacy (wat logisch is) en het vervelend vind als er wordt gespeculeerd over zijn woon locatie.
Mod goed in gegrepen :)
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
  dinsdag 20 december 2011 @ 10:47:17 #183
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_105811493
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 10:33 schreef Geckoo het volgende:
het gaat er meer om dat Benoit gesteld is op zijn privacy (wat logisch is) en het vervelend vind als er wordt gespeculeerd over zijn woon locatie.
Mod goed in gegrepen :)
Dat werd er niet. Er werd door een user naar de tuin gevraagd en de foto's lieten niets meer of minder zien dan MMach zelf ook toont.

Dus ik zal het heel on topic gewoon maar vragen: MMach, ben je al aan de tuin toegekomen (zal haast wel niet) en wat zijn je plannen met de tuin? maak je daar net zo' n weldoordacht project van als het huis, of ben je meer van de 'wilde tuin'. :P
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 20 december 2011 @ 11:38:16 #184
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105812962
Precies, ik heb liever dat ik zelf foto's van ons huis plaats, dan dat iemand anders dat in mijn plaats doet (ook al waren herkenningspunten er goed afgecropped). Dus goede mod actie eigenlijk :)

In elk geval, de tuinmuurtjes blijven behouden, ik heb zelfs een beschadigd muurtje opnieuw gemetst naar oud model. De beplanting in de voortuin heb ik wel weggehaald omdat dat te gevaarlijk was tijdens de dakwerken. Er komt daar gewoon gras vermoedelijk (hoge beplanting neemt teveel licht weg).
De corifeeen achteraan de tuin staan er nog allemaal en zijn gewoon bijgesnoeid. De tuin is nu opgeruimd leeg, maar er ligt ook nog een hele hoop aarde (waar nu gras over groeit). In de tuin is er dus weinig tot niets veranderd. Ik ga ook geen tuin beginnen aanleggen, want die is direct terug om zeep als we beginnen aan de aanbouw.

Wanneer zal dat zijn? Met wat geluk kan ik de ruwbouw volgend jaar starten. Onlangs heb ik met de familie samengezeten en het ouderlijke huis zou verkocht worden in de zomer van 2012. Daar moet nog heel wat opgeruimd worden, dus dat gaat me ook de nodige weekends kosten. Voor wie dat verhaal nog zou kunnen volgen: ik ga geen cent meer krijgen dan mn andere familieleden, ook al vind ik dat onterecht en wil dat dus eigenlijk zeggen dat mijn inspanningen daar voor niets waren. Het is ook maar een huis, dat is minder belangrijk dan het been stijf houden en familievetes veroorzaken.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 20 december 2011 @ 11:45:57 #185
22592 crew  Ole
pi_105813222
Niks aan de hand volgens mij. Zal het nog even vragen aan de K&W mods.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_105813267
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 11:45 schreef Ole het volgende:
Niks aan de hand volgens mij. Zal het nog even vragen aan de K&W mods.
Niet nodig :) ik heb de discussie opgeruimd en verwezen naar het feedback topic.
Dus allen daar welkom!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_105815641
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 13:21 schreef MMach het volgende:

[..]

Heb de link even bekeken, maar dat kan je niet echt handgemaakte maatwerkkasten noemen. Dat zijn duidelijk meubels die en masse geproduceerd zijn, en waarschijnlijk nog aan de lopende band en een freestafel. Wel zeer gunstig geprijsd vind ik, maar dan heb ik ze nog niet in het echt gezien. De look vind ik meestal ook iets te druk en te lomp, dus die van ons zullen er toch anders uit zien. Niet dat ik al weet hoe ze eruit gaan zien natuurlijk :+
Het zijn geen handgemaakte kasten inderdaad hoor, maar valt wel meer in jouw catagorie waarschijnlijk dan de meeste meubelzaken :) En voor een redelijke prijs.

Al is echt maatwerk uiteraard veel mooier, maar als je het laat doen onbetaalbaar.

Conclusie, als ik jouw was zou ik zelf gaan maken, dan heb ik meteen weer een inspiratietopic ;)
pi_105823506
Super verstandig besluit van je. Het is niet anders en je hebt van je werk daar ook weer veel geleerd, het is beter om dan toch familie te hebben, dan een leven vol ruzie naar elkaar toe.
pi_105828358
Bedankt voor je reactie MMach. Ik moet zeggen, zo gevoegd en met verlichten komen die tegels niet zo heel slecht naar voren. Het geeft inderdaad een goede weerkaatsing en licht rondom je fornuis.

Goed van je dat je eventuele meeropbrengst hebt laten rusten, ook al kan het nog zo frustrerend zijn. Zoals sjaakspark al zegt, je hebt er wel veel van geleerd! En ik ben blij dat je binnekort misschien al wel kan gaan starten aan een nieuw project (meubels, aanbouw (?)). Maar had eigenlijk ook niet verwacht dat je ging stilzitten, daar ben jij het type mens niet voor volgens mij.
pi_105831808
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 december 2011 11:38 schreef MMach het volgende:
Precies, ik heb liever dat ik zelf foto's van ons huis plaats, dan dat iemand anders dat in mijn plaats doet (ook al waren herkenningspunten er goed afgecropped). Dus goede mod actie eigenlijk :)

In elk geval, de tuinmuurtjes blijven behouden, ik heb zelfs een beschadigd muurtje opnieuw gemetst naar oud model. De beplanting in de voortuin heb ik wel weggehaald omdat dat te gevaarlijk was tijdens de dakwerken. Er komt daar gewoon gras vermoedelijk (hoge beplanting neemt teveel licht weg).
De corifeeen achteraan de tuin staan er nog allemaal en zijn gewoon bijgesnoeid. De tuin is nu opgeruimd leeg, maar er ligt ook nog een hele hoop aarde (waar nu gras over groeit). In de tuin is er dus weinig tot niets veranderd. Ik ga ook geen tuin beginnen aanleggen, want die is direct terug om zeep als we beginnen aan de aanbouw.

Wanneer zal dat zijn? Met wat geluk kan ik de ruwbouw volgend jaar starten. Onlangs heb ik met de familie samengezeten en het ouderlijke huis zou verkocht worden in de zomer van 2012. Daar moet nog heel wat opgeruimd worden, dus dat gaat me ook de nodige weekends kosten. Voor wie dat verhaal nog zou kunnen volgen: ik ga geen cent meer krijgen dan mn andere familieleden, ook al vind ik dat onterecht en wil dat dus eigenlijk zeggen dat mijn inspanningen daar voor niets waren. Het is ook maar een huis, dat is minder belangrijk dan het been stijf houden en familievetes veroorzaken.
Het was zeker niet mijn bedoeling om je locatie of wat dan ook bekend te maken, ik weet dat je toen je net daar bezig was dat je iets met de coniferen aan de achterkant van plan was, Ik heb toen nog aangeboden om je daarmee te helpen geloof ik?
Erg mooi dat je de muurtjes behoudt past mooi bij het huis.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_105835678
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 december 2011 11:38 schreef MMach het volgende:


De corifeeen achteraan de tuin staan er nog allemaal en zijn gewoon bijgesnoeid.
Ah, zo gaat men in Vlaanderen om met haar 'sterren'. :P

Fijne verjaardag in je eigen huis, Mmach en ik hoop op een 'vredig' feestmaal voor jullie en je gasten!
Eeuwig vijfentwintig
  donderdag 22 december 2011 @ 14:55:08 #192
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_105917621
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 december 2011 20:38 schreef Reese het volgende:

[..]

Ah, zo gaat men in Vlaanderen om met haar 'sterren'. :P

Fijne verjaardag in je eigen huis, Mmach en ik hoop op een 'vredig' feestmaal voor jullie en je gasten!
Haha, ik zie mijn typfout net, coniferen bedoel ik natuurlijk :') De laatste weken heb ik het woord coryfee honderden keren gehoord tijdens onze Belgische politieke crisissen. Coniferen zijn echter niet meteen coryfeeen van de tuin :P
Hoe de tuin er nu uit ziet: (pretty depressing, maar het is ook deprimerend weer)


En onze eigen tafelberg:

Alwaar een ikea bijzettafeltje in alle eer zijn laatste loodjes legt. Het is al bij ons sinds het begin, maar is ooit eens na een tuinfeestje blijven buiten staan in de regen en sindsdien gaat het er niet zo goed mee. Opbollende spaanplaat en loszittende pootjes geven het begin van het einde aan. Om ons geliefde tafeltje een passend graf te geven staat het in volle glorie te vergaan op onze berg teelaarde. Waarom is die berg er nog? Omdat de tuin het allerlaagste op mijn prioriteitenlijstje staat en er een aantal kranen gaan doorrijden om onze achterbouw vorm te geven. Pas daarna zal ik die wat aandacht geven.

De keuken is af, op de plintjes en de magnetische messenstrip na. Ook diverse naden moeten nog afgekit worden.




[ Bericht 44% gewijzigd door MMach op 22-12-2011 17:55:18 ]
pi_105939292
hm.. de tegeltjes passen in het totaalplaatje wel weer erg goed :Y
  donderdag 22 december 2011 @ 22:38:10 #194
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_105939897
Tegeltjes zien er mooi uit met witte voeg!
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 25 december 2011 @ 01:38:54 #195
193595 Nint
I'll bite your legs off
pi_106023902
quote:
En onze eigen tafelberg:
[ afbeelding ]
Alwaar een ikea bijzettafeltje in alle eer zijn laatste loodjes legt. Het is al bij ons sinds het begin, maar is ooit eens na een tuinfeestje blijven buiten staan in de regen en sindsdien gaat het er niet zo goed mee. Opbollende spaanplaat en loszittende pootjes geven het begin van het einde aan. Om ons geliefde tafeltje een passend graf te geven staat het in volle glorie te vergaan op onze berg teelaarde. Waarom is die berg er nog? Omdat de tuin het allerlaagste op mijn prioriteitenlijstje staat en er een aantal kranen gaan doorrijden om onze achterbouw vorm te geven. Pas daarna zal ik die wat aandacht geven.

Doet me denken aan de vuilnisbelt van de freggels
  zondag 25 december 2011 @ 22:55:58 #196
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106041689
Omdat m'n vriendin nu in de blok zit en ze nog niet echt een degelijke studeerplaats heeft, zal het eerste meubel een bureau zijn. Doorspelend op het thema van de keuken zal het bestaan uit kastjes met inliggende deurtjes, maar dan zonder sierrandjes, gewoon eenvoudig en uit MDF. Het is een dubbele bureau, met ook voor mij een werkplaats omdat ik ook vaak thuis overwerk. Ik ben er deze morgen nog maar aan begonnen, dus is er nog maar weinig te zien

Eerst wat schetsen en platen op maat zagen.


Dan samensteken van de eigenlijke kastjes (het is bijna ikea :P). Zo zal dus ook de setup zijn. Totale afmetingen: 4.6x0.6x0.75m. In elk kastje passen 2 papierstapels in A4 formaat op elke legplank, met voldoende speling voor ringmappen ed.


En net voor ik naar het kerstfeest bij m'n schoonouders vertrok, zat ik zo ver:

Het frontframe waar de vlakke deurtjes in zullen passen, is af in z'n ruwe vorm. Schuren, plamuren, schilderen, werkblad maken... intussen al vertrouwde kost
  maandag 26 december 2011 @ 15:34:10 #197
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106058710
Een beetje hetzelfde principe als de keuken, maar dan veel eenvoudiger van vorm. Een bureau moet vooral praktisch zijn in dit geval, en ik wil voor minder dan 100¤ de hele bureau gemaakt kunnen hebben. Gelukkig is er nog veel houtoverschot van de keuken


In de grondverf. Zoals je ziet is het bijna een featureless vorm. Daar komen nog komgreepjes op, een whitewash werkblad dat ik van meubelpaneel ga maken, met de delen tussen de kastjes nog eens een extra uitschuifbaar werkblad.

De bureau wordt muur tot muur in de studeerkamer gezet, vandaar de plintenuitsparingen aan de zijkant van de kastjes.
pi_106083884
Ik verdenk je steeds meer ervan om de foto's al 3 jaar geleden te hebben genomen en deze zo te plaatsen alsof je op bovenmenselijke snelheid werkt..... :P

Man, man, dat tempo van jou is ongelofelijk! *O*
  woensdag 28 december 2011 @ 13:49:51 #199
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106124100
@aloe_vera: Nochtans zo real time als maar kan zijn. 3 jaar geleden had ik de krant van vandaag nog niet :P Ik heb nu bouwverlof, dus zelfs als ik op het gemak werk kan ik nog veel werk verzetten.


In elk geval:

Zoals gezegd schuiven er stukken werkblad uit om de totale werkbladbreedte op 90cm te brengen indien nodig. De vorm van de bureau is eenvoudig, zoals je ziet. Meer moet dat ook niet zijn. Nu nog het werkblad afwerken en de regeltjes onder het werkblad nog in het wit steken.
De lengte van de bureau is 4,2m, niet 4,6m zoals ik eerst had gezegd. In elk geval ook nog ruim genoeg.





Nu nog 2 passende bureaustoelen en dat stukje is ook weer af.
  woensdag 28 december 2011 @ 14:07:56 #200
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_106124705
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:49 schreef MMach het volgende:
@aloe_vera: Nochtans zo real time als maar kan zijn. 3 jaar geleden had ik de krant van vandaag nog niet :P Ik heb nu bouwverlof, dus zelfs als ik op het gemak werk kan ik nog veel werk verzetten.
[ afbeelding ]
_O_
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_106125272
hoe diep is je bureau?
want ik vind het verschrikkelijk werken als mijn monitor te kort op mij staat
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 28 december 2011 @ 14:40:27 #202
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106125930
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 14:23 schreef densmee het volgende:
hoe diep is je bureau?
want ik vind het verschrikkelijk werken als mijn monitor te kort op mij staat
60.5 cm in ingeschoven toestand. Ergonomische richtlijnen voor PC gebruik: afstand tot beeldscherm tussen 50 en 70cm, afstand van het toetsenbord tot de rand van het bureaublad: 15cm. Daaraan is voldaan. Zulke zaken leggen als eerste de afmetingen van een bureau vast, dat heb ik niet over het hoofd gezien ;) Het is ook volledig op onze maat gemaakt. (ttz: de gulden middenweg, want wij schelen 10cm). Je mag je niet laten foppen door de verhoudingen, de laptop op het bureau is een standaard 17inch laptop.


En A3 formaat op het blad:


Wil je verder van je scherm zitten? 1m naast het bureau is er een scherm van 2 op 3m waar je vanop 4m afstand naar kan kijken...
  woensdag 28 december 2011 @ 14:46:43 #203
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_106126179
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 14:40 schreef MMach het volgende:

[..]

60.5 cm in ingeschoven toestand. Ergonomische richtlijnen voor PC gebruik: afstand tot beeldscherm tussen 50 en 70cm, afstand van het toetsenbord tot de rand van het bureaublad: 15cm. Daaraan is voldaan. Zulke zaken leggen als eerste de afmetingen van een bureau vast, dat heb ik niet over het hoofd gezien ;) Het is ook volledig op onze maat gemaakt. (ttz: de gulden middenweg, want wij schelen 10cm). Je mag je niet laten foppen door de verhoudingen, de laptop op het bureau is een standaard 17inch laptop.
[ afbeelding ]

En A3 formaat op het blad:
[ afbeelding ]

Wil je verder van je scherm zitten? 1m naast het bureau is er een scherm van 2 op 3m waar je vanop 4m afstand naar kan kijken...
_O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  woensdag 28 december 2011 @ 15:11:02 #204
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_106127024
Wat vond je familie van de verbouwing? voorzover ze het konden zien...
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  woensdag 28 december 2011 @ 15:23:02 #205
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106127438
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:11 schreef lipje het volgende:
Wat vond je familie van de verbouwing? voorzover ze het konden zien...
Goede vraag, teleurstellend antwoord. Ze vonden het allemaal best mooi, maar wisten niet van waar het huis eigenlijk vandaan kwam en konden het gewoon niet echt begrijpen/geloven dat het allemaal zelfbouw was. Enkele zinsnedes 'waar heb je die keuken gekocht?' 'zelfgemaakt', 'hmm, die kastjes enzo ook dan? maar dat werkblad heb je toch gekocht in de ikea en dan op maat gezaagd ofzo?' en dan ging het gesprek al over iets anders. Mijn broer vond het ook mooi geschilderd 'mooi geschilderd, maar ja, je hebt het tenslotte zo gekocht en een nieuwgeschilderde muur is al direct veel mooier' 8)7
Ik denk dat op de hele avond misschien 5 minuten is gesproken over de verbouwing, waar ik al 1.5jaar aan bezig zit. Mocht ik voor het eerst het huis zien dat mijn broer eigenhandig heeft gebouwd, zou ik op z'n minst toch even de keuken van dichtbij bekijken of eens de binnenkant van een kastje bekijken. Maargoed, dat ben ik weer dan. De avond zelf was trouwens heel gezellig en geslaagd :Y Ik jaag me er verder niet in op, mijn oudste zus gaat binnenkort beginnen met haar eigen huis te -laten- verbouwen en die zal gauw genoeg merken dat er meer bij komt kijken dan gewoon eens schilderen.
  woensdag 28 december 2011 @ 15:59:24 #206
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_106128713
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:23 schreef MMach het volgende:

[..]

Goede vraag, teleurstellend antwoord. Ze vonden het allemaal best mooi, maar wisten niet van waar het huis eigenlijk vandaan kwam en konden het gewoon niet echt begrijpen/geloven dat het allemaal zelfbouw was. Enkele zinsnedes 'waar heb je die keuken gekocht?' 'zelfgemaakt', 'hmm, die kastjes enzo ook dan? maar dat werkblad heb je toch gekocht in de ikea en dan op maat gezaagd ofzo?' en dan ging het gesprek al over iets anders. Mijn broer vond het ook mooi geschilderd 'mooi geschilderd, maar ja, je hebt het tenslotte zo gekocht en een nieuwgeschilderde muur is al direct veel mooier' 8)7
Ik denk dat op de hele avond misschien 5 minuten is gesproken over de verbouwing, waar ik al 1.5jaar aan bezig zit. Mocht ik voor het eerst het huis zien dat mijn broer eigenhandig heeft gebouwd, zou ik op z'n minst toch even de keuken van dichtbij bekijken of eens de binnenkant van een kastje bekijken. Maargoed, dat ben ik weer dan. De avond zelf was trouwens heel gezellig en geslaagd :Y Ik jaag me er verder niet in op, mijn oudste zus gaat binnenkort beginnen met haar eigen huis te -laten- verbouwen en die zal gauw genoeg merken dat er meer bij komt kijken dan gewoon eens schilderen.
Hmm, apart. Heb je wel vrienden en vriendinnen die het wel zien? Wat je doet?
Voor mijzelf weet ik dat positieve reacties en echte aandacht voor wat je gemaakt hebt toch wel erg goed zijn voor je tevredenheid over het eindresultaat. Ondanks dat je het in feite gewoon voor jezelf in elkaar zet. Lijkt mij erg frustrerend die waardering niet te krijgen. Ook verbazingwekkend dat je broer en zussen het niet zien terwijl ze in je ouderlijk huis er bovenop gestaan hebben bij de verbouwingen.
  woensdag 28 december 2011 @ 16:16:48 #207
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106129290
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:59 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Hmm, apart. Heb je wel vrienden en vriendinnen die het wel zien? Wat je doet?
Voor mijzelf weet ik dat positieve reacties en echte aandacht voor wat je gemaakt hebt toch wel erg goed zijn voor je tevredenheid over het eindresultaat. Ondanks dat je het in feite gewoon voor jezelf in elkaar zet. Lijkt mij erg frustrerend die waardering niet te krijgen. Ook verbazingwekkend dat je broer en zussen het niet zien terwijl ze in je ouderlijk huis er bovenop gestaan hebben bij de verbouwingen.
Sommige vrienden vinden het vanzelfsprekend (omdat ze me al zo lang kennen en er niet meer van opkijken), maar de meeste vrienden die niet zoveel langskomen kunnen bijna niet meer uit hun woorden komen van enthousiasme. Ook buren enzo komen met veel verwondering de werken bekijken. Aan positieve reacties geen gebrek dus, maar dus nooit in zoveel woorden van m'n familie. Maar die zien dan ook nooit de verbouwing zelf, ook niet in het ouderlijke huis, want de meeste werken heb ik uitgevoerd als zij niet meer in huis woonden. Die verbouwingswerken heeft mijn kleine zus alleen meegemaakt (maar zij was zelden thuis) en de rest van de familie zag alleen het resultaat en was de originele situatie alweer vergeten (waren ruimtes in het oudelijke huis die maar weinig werden gebruikt). Zo merkwaardig is dat dus niet, zeker niet als je weet dat geen van hen ooit bezig geweest is met verbouwen of interesse heeft in woongerelateerde zaken . In elk geval: zij moeten er niet wonen en dus is het eigenlijk van weinig belang wat hun mening ervan is. Laten we het maar verder hebben over dit huis.
pi_106132293
hoe ga je het werkblad afwerken?
  woensdag 28 december 2011 @ 20:35:54 #209
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_106138643
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 16:16 schreef MMach het volgende:

[..]

Aan positieve reacties geen gebrek dus, maar dus nooit in zoveel woorden van m'n familie.
genoeg veren in uwe poep om ermee te verven dus :')

[ Bericht 0% gewijzigd door lipje op 28-12-2011 21:59:05 ]
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  vrijdag 30 december 2011 @ 16:25:01 #210
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106208378
Werkblad is in de whitewash en olie gestoken. Voor een simpele uitstraling. Het enige dat er nog moet gebeuren is de elektrische leidingen wegwerken in de kastjes.






De schetsen voor de aanbouw, waar ik soms eens mee bezig ben ter voorbereiding van de volgende bouwvergunningsaanvraag. Over die schetsen geef ik geen uitleg, want het zijn schetsen in ontwikkeling, geen constructieplannen.


De loods en bijgebouwen ben ik nu aan het opruimen zodat ik binnenkort een werkplaats heb



Het is bijna komkommertijd in m'n topics :P

[ Bericht 5% gewijzigd door MMach op 30-12-2011 16:48:51 ]
pi_106210333
Gezien de berg gereedschappen.... verwacht ik toch nog dat er een mooie kast voor komt.. :+
  vrijdag 30 december 2011 @ 17:32:56 #212
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106211140
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 17:13 schreef Ou-Tannu het volgende:
Gezien de berg gereedschappen.... verwacht ik toch nog dat er een mooie kast voor komt.. :+
De berg is nog niet compleet, want dat zijn alleen nog maar de machines die in de loods stonden. De bijgebouwen staan nog stampvol werkgerief. Er komt ook geen kast voor, want op termijn (lees binnen 3 jaar) zal de volledige loods verdwijnen. De aanbouw is even groot (een klein beetje groter) als het woonhuis, de loods is zoveel extra oppervlakte dat wij het niet kunnen benutten. De loods weghalen betekent meteen een veel beter uitzicht op het platteland en meer tuin.
Er kan nog een filmpje af:



[ Bericht 4% gewijzigd door MMach op 30-12-2011 18:21:27 ]
pi_106211653
Het Walkaroundfilmpje (prachtige muziek overigens) toont zo'n groot verschil tussen vóór en ná, dat is moeilijk te bevatten. De historie en oud gebruik druipt van de oude staat af, an sich ook er mooi om te zien en te bedenken. Het is bijna niet voor te stellen dat het huidige interieur in het zelfde huis staat.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  vrijdag 30 december 2011 @ 17:55:50 #214
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106211886
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 december 2011 17:47 schreef WheeleE het volgende:
Het Walkaroundfilmpje (prachtige muziek overigens) toont zo'n groot verschil tussen vóór en ná, dat is moeilijk te bevatten. De historie en oud gebruik druipt van de oude staat af, an sich ook er mooi om te zien en te bedenken. Het is bijna niet voor te stellen dat het huidige interieur in het zelfde huis staat.
Als je goed bent in oriënteren moet je eens op het volgende letten: de hoogteverschillen (bv de optrede naar de hal was vroeger de voutekamer) zitten op dezelfde plaats als in het originele huis, de looppaden zijn bijna identiek, de plaats van bv de spoelbak voor&na is hetzelfde, slaapkamer/woonkamer, de locatie van de trap etc zitten ook allemaal op dezelfde locatie als voorheen. Dat is geen toeval natuurlijk, en hoewel je misschien het gevoel hebt dat de volledige ziel uit het huis is getrokken, dat is niet zo, het is bijna een kopie van ervoor, maar dan met andere materialen en een paar muren minder. De vorige bewoners komen af en toe eens kijken en zijn echt enthousiast over de aanpak. Het probleem dat bij renovaties komt kijken is dat de layout grotendeels bepaald wordt door de voor situatie (ttz: het dak en de gevels moesten in dit geval op dezelfde plaats blijven), waardoor je je wensen moet plooien in een bestaand volume. Hoe meer we hier rondlopen, hoe meer we vinden dat de layout geslaagd is, los van wat normaal of mainstream is, het sluit helemaal aan op onze wensen.
De aanbouw zal wel radicaal anders zijn omdat dat te beschouwen valt als nieuwbouw, en we daar gewoon alles kunnen kiezen.
pi_106212255
Over ziel van het huis gesproken, hoe is het afgelopen met dit schattige tekeningetje op de muur.. is het in de sloop verloren gegaan of heb je het nog even op foto vastgelegd? Of zelfs uitgezaagd en ergens bewaard? :)

  vrijdag 30 december 2011 @ 18:17:47 #216
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106212663
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 18:06 schreef dvr het volgende:
Over ziel van het huis gesproken, hoe is het afgelopen met dit schattige tekeningetje op de muur.. is het in de sloop verloren gegaan of heb je het nog even op foto vastgelegd? Of zelfs uitgezaagd en ergens bewaard? :)

[ afbeelding ]
Dat zit nog steeds op dezelfde locatie, een van de weinige muren die overeind is gebleven. Het is wel iets voor de volgende die dit huis zal renoveren, want het is afgeplakt met plastic en een muur van de keuken staat ervoor. De vorige eigenaars hebben een paar foto's doorgestuurd van hun vader (wat de uiteindelijke eigenaar was), en 1 daarvan wordt op posterformaat in de keuken gehangen. Zo is hij er ook nog een beetje bij, want het was tenslotte zijn huis.

Een stukje van de mail van een dochter van de beste man:
quote:
Nee hij zou dat niet erg vinden,want mijn man was verleden week ook eens naar de foto's aan t'kijken en zei ook van ..moest Hij da zien k'zie hem al staan, met zijn specifiek goedkeurend lachje....en hij zou zeggen :Mooi !!!k'vind erg tof wat jullie ervan gemaakt hebben en het geeft ons allemaal een goed gevoel dat jullie het gekocht hebben geloof me.want er zijn er die kwamen kijken van wie ik dacht :o nee deze niet ...t'was misschien onnozel ,maar t'is een gevoel he...
pi_106213966
^O^ Leuk te horen dat het nog steeds deel uitmaakt van het huis!

Gaat de loods volledig verdwijnen of laat je de fundering liggen, zodat er toch ooit nog op gebouwd zou kunnen worden?

Wil je van de bijgebouwen een strak, gesloten geheel maken of komen er ook weer open gedeeltes in, bijvoorbeeld een galerij, een stalling of zelfs een kleine stal voor de pony van een miniMmachje? Ik ben benieuwd hoe alle delen op elkaar en op het huis zullen aansluiten. Omdat het deels voor kinderen bedoeld is, lijkt het me leuk als er wat bijzondere hoekjes, trappetjes e.d. in zullen zitten.
  vrijdag 30 december 2011 @ 19:28:07 #218
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106215461
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 december 2011 18:49 schreef dvr het volgende:
^O^ Leuk te horen dat het nog steeds deel uitmaakt van het huis!

Gaat de loods volledig verdwijnen of laat je de fundering liggen, zodat er toch ooit nog op gebouwd zou kunnen worden?

Wil je van de bijgebouwen een strak, gesloten geheel maken of komen er ook weer open gedeeltes in, bijvoorbeeld een galerij, een stalling of zelfs een kleine stal voor de pony van een miniMmachje? Ik ben benieuwd hoe alle delen op elkaar en op het huis zullen aansluiten. Omdat het deels voor kinderen bedoeld is, lijkt het me leuk als er wat bijzondere hoekjes, trappetjes e.d. in zullen zitten.
De loods moet volledig weg, incl funderingen. Ik laat wel vastleggen wat er stond (gezien we evenveel terug mogen bouwen als er stond).
De hele bijbouw willen wij als 1 double height grote open ruimte. De achterdeur die nu in de keuken zit wordt een binnendeur (omdat ik beide bouwen zo lang mogelijk gescheiden wil houden). De bijbouw zal maar 2 kamers van 16m² huisvesten, met daartussen een kleine badkamer. De rest zal open zijn (18mx6m, 5m hoog). Het zal een soort herhaling zijn van de hal, maar dan in het groot: boven de kinderkamers komt een niet afgesloten deel dat uitkijkt op de gang binnen en de tuin+landschap buiten. Achteraan komt dan op niv +1 een terras van 30m² om optimaal te kunnen genieten van het landschap. Onder dat terras een gesloten werkruimte.
Let wel: ik heb hier nog lang geen goedkeuring voor, laat staan budget. Dat doet er niet echt toe, je moet gewoon een gedetailleerd idee hebben van waar je naar toe wil en de rest zien we later wel. Zo is het gegaan met deze verbouwing, en met wat geluk zal het ook zo gaan bij de verbouwing van de aanbouw.
Grof 3D model

Waarbij de deur helemaal links onderin de dubbele terrasdeur is van de keuken.

Voor de rest geen bijbouw, geen stallingen, geen andere ruimtes, gewoon het landschap dat tot aan de achterdeur komt. Deze extra verbouwing is zeer ver gegrepen, dus het kan zijn dat het realistische resultaat wat bescheidener is. Mochten de plannen onveranderd doorgaan, dan komt de bewoonbare oppervlakte op bijna 300m², wat eigenlijk al veel teveel is. Maar then again, ik wil dit huis kunnen blijven verbouwen in de komende jaren, en je kan zelf zien hoeveel 1 mens in 1.5jaar tijd kan verzetten.
Eventuele kinderen krijgen zeker geen voorkeursbehandeling of eigen ponystallen oid. Hetgeen zij zullen krijgen is een ruime slaap/studeerkamer zonder afleiding (geen vensters die direct uitgeven op de buitenwereld bv, dat is ook niet nodig. Je moet de deur maar uitstappen om midden in de rust en in de natuur te zijn). Ik zal onze kinderen op materieel vlak alles geven dat ze nodig hebben (indien mogelijk), maar ook niets teveel. Ik heb persoonlijk een zeer grote afkeer tegen mensen die in hun jeugd bepamperd zijn, alles cadeau hebben gekregen en zelf nooit iets hebben moeten doen. Ik haal dat soort mensen er al uit nog voor ik ze gesproken heb.
Langs de andere kant is de situatie nu al 1000% beter dan mijn eigen jeugd, dus zullen ze in elk geval niets te klagen hebben.

[ Bericht 8% gewijzigd door MMach op 30-12-2011 19:41:39 ]
pi_106216503
mooi dan krijg je dus links onder ook een garderobe/entree?
waar gaat de deur links naast de buitendeur bij de keuken eigenlijk nu naar toe?
  vrijdag 30 december 2011 @ 20:26:39 #220
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106218016
Het linkse deel bestaat al, dat is nu een technische ruimte waar bv de cv ketel staat. Dat wordt nog opgesplitst naar koele berging/washok toegankelijk vanuit de keuken. Dat is ook de deur die er nu is, en ook nu uitgeeft in die technische ruimte. ZaL ik dan eens filmen als dat deel is opgeruimd.
Er zullen nog 2 entrees bijkomen, eentje helemaal achteraan en eentje dicht bij de achterdeur van de keuken.
pi_106218387
ooit heb je wel eens verteld dat in het huis wat al verkocht ( niet het ouderlijk huis) is een hele berg gereedschap in de kelder lag. Heb je dit nu ook kunnen gebruiken voor je verbouwing?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  † In Memoriam † vrijdag 30 december 2011 @ 20:52:42 #222
240917 Mula
pi_106219107
Mmach, begrijp ik nou goed dat je geen vensters in de kinderkamers wil maken?
  vrijdag 30 december 2011 @ 21:00:40 #223
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106219445
Neen, dat heb je niet goed begrepen. Er komen ramen, maar die geven uit in de grote gang. Ze zullen echter niet in lijn staan met de ramen van de gang naar de tuin. Het zullen echt geen donkere hollen worden hoor :) vergeet ook niet dat ze ook nog een ensuite badkamer krijgen...
pi_106220415
Mooie tekening :9~

Qua bouwvergunning is het misschien wel verplicht om een raam direct naar buiten te hebben, ik geloof tenminste dat in uber-gereguleerd Nederland dat wel zo is. In Belgie kan dat heel goed niet nodig zijn hoor, maar waarom zou je geen raam maken in een kamer in lijn met een raam in de gang met dus zo direct uitzicht op de tuin? Uitzicht op de tuin is ook voor een kind fijn hoor.
  vrijdag 30 december 2011 @ 21:38:10 #225
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106221032
Het is niet zo alsof de kinderen opgesloten zitten in hun kamer (ik weet dat ik uit belgie kom,maar we zijn hier niet allemaal Marc Dutrouxen he). Hun raam komt ook niet zomaar uit op een klein gangetje, maar op een direct verlichte gang van 2m breed, 5m hoog en 18m lang. Als ze tuinuitzicht willen kunnen ze gerust hun kamer uitgaan, op het terras gaan zitten, rechtstreeks naar de tuin gaan, in de ruimte boven hun kamer kunnen ze ook gerust van het uitzicht genieten. Ik wil alleen dat zij echt hun eigen ruimte hebben waar zij kunnen studeren, zonder door vanalles en nog wat gestoord te worden. Iets wat wij beiden als kind ook hebben kunnen doen. Dat is niet vanzelfsprekend in een huis dat bijna volledig open is vanbinnen. Duidelijker?
  vrijdag 30 december 2011 @ 22:28:41 #226
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_106223474
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2011 21:38 schreef MMach het volgende:
Het is niet zo alsof de kinderen opgesloten zitten in hun kamer (ik weet dat ik uit belgie kom,maar we zijn hier niet allemaal Marc Dutrouxen he). Hun raam komt ook niet zomaar uit op een klein gangetje, maar op een direct verlichte gang van 2m breed, 5m hoog en 18m lang. Als ze tuinuitzicht willen kunnen ze gerust hun kamer uitgaan, op het terras gaan zitten, rechtstreeks naar de tuin gaan, in de ruimte boven hun kamer kunnen ze ook gerust van het uitzicht genieten. Ik wil alleen dat zij echt hun eigen ruimte hebben waar zij kunnen studeren, zonder door vanalles en nog wat gestoord te worden. Iets wat wij beiden als kind ook hebben kunnen doen. Dat is niet vanzelfsprekend in een huis dat bijna volledig open is vanbinnen. Duidelijker?
het stadium van studeren duurt na de geboorte een kleine 10 jaar hoor. Ik weet dat U het huis ontwerpt op de toekomst, daarbij is direct daglicht in een kamer wel prettig. Ik raad u aan de gevelzijde van de kamer te voorzien van bovenlichten, dus wel daglicht, maar weinig uitzicht.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  vrijdag 30 december 2011 @ 22:54:31 #227
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_106224811
Ik vind het geen ramen naar buiten een wat aparte gedachtegang. Maar allee, zo ben je :P .
En het voordeel van een eigen huis is dat je lekker zelf mag weten wat je doet.

Wel gaaf in iedergeval, de praktisch onbeperkte mogelijkheden die jullie huis biedt. Hier zullen we ergens de komende 50 jaar wel klaar zijn. En tja, wat moet je dan. Lijkt mij heerlijk.... Eeuwig door kunnen blijven verbouwen & verbeteren.
  zaterdag 31 december 2011 @ 00:37:49 #228
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106230336
En daarom wou ik ds eigenlijk de tekeningen niet bespreken. Het uitzicht vanuit zo'n raam is geen blinde muur oid, vanuit bepaalde punten uit de kamer kan je de tuin wel zien, alleen niet als je recht voor het raam staat (waar bv een bureau zou kunnen staan). Wij willen een interessant huis met leuke hoekjes. Stel je anders de vraag of je als kind liever grootgeworden was in de voor-staat dan in de recentere staat.

Nog wat voorstellingen (of halve dromen ;) van dat ontwerp), en dan stel ik voor dat we wachten met ons oordeel tot de verbouwing zelf, die er uiteraard totaal anders kan uitzien :) En bij dit soort voorstellingen moet je er nog een heleboel bijfantaseren van materialen, kleuren, een onbegonnen zaak om dat te bespreken omdat iedereen het anders ziet.





Uiteraard is de indeling veel toekomstgerichter dan 'babykamer', maar dat is omdat de kamer naast onze slaapkamer daar perfect voor zal kunnen dienen. Eens ze hun eigen kamer willen, zal die er hopelijk zijn.
Ter info: ramen mogen allen langs de kant van de tuin zitten, de andere kant kijkt recht uit op de tuin van de buren. Daar bovenlichten steken is zinloos, want noordkant. De gang achter de kamers wil ik niet, want de verbinding met de rest van het huis moet direct zijn en geen rare kronkels maken.

[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 31-12-2011 00:58:04 ]
pi_106233243
Als je geen bouwvergunning krijgt voor een verdieping bovenop de begane grond kan je eventueel extra licht in de kamers maken met mooie koepels. Volgens mij zijn gemeenten en buren niet zo blij met aanbouw in de hoogte door schaduw en uitzicht maar het is een idee als alternatief als plan A niet lukt.
  † In Memoriam † zaterdag 31 december 2011 @ 07:34:02 #230
240917 Mula
pi_106236213
Die uitbouw ziet er mooi uit en ik snap je gedachtengang mbt de ramen. :Y Ik zou er zelf alleen niet voor kiezen. Ik vind het prettig om in een kamer twee vluchtmogelijkheden te hebben in geval van brand (ene kant via het huis door de deur, andere kant rechtstreeks het huis uit door raam) en dat is in dit ontwerp niet het geval. Wat als er brand ontstaat in de gang als je in de slaapkamer bent?
pi_106236913
MMach, ik begrijp je gedachtegang met het niet delen van de tekeningen... Zie wat er nu van komt ;) maar we bedoelen het goed! :Y

wat ik me wel afvroeg, en dat is al eerder gezegd, hier in NL als een kamer geen raam (van een bepaalde afmeting) met direct zonlicht heeft , mag het niet aangemerkt worden als slaapkamer.

nou heb ik jouw tekeningen bekeken en zou je het licht ook wel direct zonlicht kunnen noemen, maar is die regel er in belgie ook?

gewoon, een algemene vraag dus ;) :*

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
  † In Memoriam † zaterdag 31 december 2011 @ 10:12:26 #232
240917 Mula
pi_106237877
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 december 2011 09:20 schreef Barretje80 het volgende:
MMach, ik begrijp je gedachtegang met het niet delen van de tekeningen... Zie wat er nu van komt ;) maar we bedoelen het goed! :Y

:Y
  zaterdag 31 december 2011 @ 10:17:29 #233
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106237990
Opmerking van de brandwegen, is een terechte, in dat ontwerp moet er nog een alternatief (bv een buitendeur langs de badkamer).

De kamers zouden wel gewoon direct licht hebben, stel je maar eens voor hoe de baan van de zon loopt. Geen enkele reden waarom dat geen goede slaapkamers zouden zijn. Trouwens: ik vind een raam op een slaapkamer beneden dat direct uitgeeft op een onverlichte tuin creepy as shit voor een kinderkamer. Wij hadden thuis ook zo'n raam dat gelijk kwam met een plat dak aan de onderkant. Als kleine MMach heb ik daar altijd snel voorbijgelopen (zeker nadat m'n broer eens had gezegd dat hij boven het plat dak wel eens een UFO had gezien en dat de marsmannetjes vast en zeker waren uitgestapt op het platte dak). 's nachts is een raam gewoon een groot zwart gat en -voor een kinderkamer op het gelijkvloers- vind ik dat een onveilig gevoel geven.

Edit: je moet je ook eens verplaatsen in een wat jonger kind: hoe vet is het niet om een slaapkamer te hebben die rechtstreeks naar binnen opent. Ik ben altijd al gek geweest van overdekte straten (zo heb je er een paar in België, maar in Frankrijk kan je er veel meer vinden). Het is een speciale combinatie van binnen en buiten zijn tergelijkertijd. Volgens mij ook iets dat werkt op kleine schaal en dan een veel geborgener gevoel geeft. Stel je bv voor dat ik ipv een plat dak (wat ik uit gemak zo gekozen heb, want een plat dak is goedkoper en makkelijker te maken dan zo'n lang zadeldak), een zadeldak maak (zoals het nu het geval is in de bijgebouwen), met een aantal zichtbare spanten in de gang, dezelfde layout, een totaal andere sfeer. Dat bedoel ik met fantaseren rond een brute 3d tekening.


Nu (zonder de verdiepen die er soms zijn)


en er even de aanbouw opgepaint:


Swat, zoals gezegd, wait and see. En een goed 2012 alvast. c_/

[ Bericht 22% gewijzigd door MMach op 31-12-2011 10:52:06 ]
  zaterdag 31 december 2011 @ 15:21:05 #234
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_106249290
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 10:17 schreef MMach het volgende:
Opmerking van de brandwegen, is een terechte, in dat ontwerp moet er nog een alternatief (bv een buitendeur langs de badkamer).

De kamers zouden wel gewoon direct licht hebben, stel je maar eens voor hoe de baan van de zon loopt. Geen enkele reden waarom dat geen goede slaapkamers zouden zijn. Trouwens: ik vind een raam op een slaapkamer beneden dat direct uitgeeft op een onverlichte tuin creepy as shit voor een kinderkamer. Wij hadden thuis ook zo'n raam dat gelijk kwam met een plat dak aan de onderkant. Als kleine MMach heb ik daar altijd snel voorbijgelopen (zeker nadat m'n broer eens had gezegd dat hij boven het plat dak wel eens een UFO had gezien en dat de marsmannetjes vast en zeker waren uitgestapt op het platte dak). 's nachts is een raam gewoon een groot zwart gat en -voor een kinderkamer op het gelijkvloers- vind ik dat een onveilig gevoel geven.

Edit: je moet je ook eens verplaatsen in een wat jonger kind: hoe vet is het niet om een slaapkamer te hebben die rechtstreeks naar binnen opent. Ik ben altijd al gek geweest van overdekte straten (zo heb je er een paar in België, maar in Frankrijk kan je er veel meer vinden). Het is een speciale combinatie van binnen en buiten zijn tergelijkertijd. Volgens mij ook iets dat werkt op kleine schaal en dan een veel geborgener gevoel geeft. Stel je bv voor dat ik ipv een plat dak (wat ik uit gemak zo gekozen heb, want een plat dak is goedkoper en makkelijker te maken dan zo'n lang zadeldak), een zadeldak maak (zoals het nu het geval is in de bijgebouwen), met een aantal zichtbare spanten in de gang, dezelfde layout, een totaal andere sfeer. Dat bedoel ik met fantaseren rond een brute 3d tekening.
[ afbeelding ]

Nu (zonder de verdiepen die er soms zijn)
[ afbeelding ]

en er even de aanbouw opgepaint:
[ afbeelding ]

Swat, zoals gezegd, wait and see. En een goed 2012 alvast. c_/
U een goed klusjaar 2012 gewenst _O_

Mijn handen beginnen te jeuken, bij het zien van deze schetsen en ideeën. Ter inspiratie raad ik het werk van Jean Prouvé aan.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zaterdag 31 december 2011 @ 16:07:22 #235
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106251360
Ik zal het eens bekijken, maar ik ga er prat op om zelf mijn ideeen te bepalen, zelfs als iemand anders het beter weet, en zelfs al is het door anderen al duizenden keren uitgevoerd. Ik neem dit huis heel persoonlijk, vandaar :) En ik weet dat 'u' een beleefdheidsvorm is in Nederland, maar in Belgie is 'u' in 90% van de gevallen juist heel persoonlijk, zoals 'ge en gij=je en jij', maar in de andere 10% van de gevallen is het afstandelijk beleefd bedoeld.
Ik ben nog een jongeling en heb nog niet de leeftijd waarbij ik aangesproken zou moeten worden in de beleefdheidsvorm :P

Edoch: voor zij die dat vroegen: zo zit het nu in elkaar (in het filmpje kan je om ook een lintmeter buiten op de grond zien liggen, die de lijn aanduidt van de nieuwe gevel en stopt op 18m van de achterdeur, de uiterste grens van de aanbouw zoals we er nu over mijmeren.

Het uitzicht zou dan zo worden:


De grens met de tuin van de buren: (links ons deel, dan een kleine spatie, en dan begint de buurvrouw haar hof)

Zoals je ziet zou het hen niet storen (al gaan we dat nog met haar bespreken voor we de daadwerkelijke plannen gaan maken) mocht daar een verdiep bij komen. Je kan het nu niet zien, maar de schaduw ervan zou nog niet eens voorbij haar koterijen komen én ze zou nog eens extra uitzicht hebben omdat de loods zal verdwijnen. Ik maak me er geen zorgen in, dat is een fantastisch mens :)

2012 zal voor mij vermoedelijk niet echt een klusjaar worden. Na dit topic begin ik weer aan het opruimen van het ouderlijke huis en ik schat tegen 2013 de administratie en financiën voor de aanbouw rond te hebben. Voor K&W zal dat dus betekenen dat er maar eens een sporadisch topic zal verschijnen (al heb ik soortgelijke zaken al vele keren gezegd en zijn er toch altijd topics O-) , een kwestie van geen valse verwachtingen te veroorzaken)
  Moderator zaterdag 31 december 2011 @ 16:51:07 #236
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_106253575
hoho, dat bureau was toch het begin van je inrichting? verwacht wel dat er nog meer komt uit die hoek van jou :D :P
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_106254102
mooi om de veranderingen van dit huis te zien. het is een heel persoonlijk huis geworden en toch is het gelukt karakter van het huis bewaren. dat is iets wat je niet vaak tegenkomt. ^O^

ik vind de aanbouw juist tof zo met die gang en de ramen. gewoon een volledig eigen gedeelte voor kinderen. als ik een kind was wist ik het wel, heerlijk. ik zie het al helemaal voor me ;)
pi_106255606
ik ben niet echt een klusser maar ik krijg echt kriebels / ideeën wat ik zelf met zo'n oppervlakte zou doen :z
  zaterdag 31 december 2011 @ 18:00:33 #239
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106256564
Dat is ook echt wat ons zo hard aantrok in dit huis. We kwamen hier binnen, keken al naar elkaar toen we de eerste ruimtes zagen van 'waw, best ruim', toen kwamen we in die zomerse heerlijke tuin met al die gebouwen, bij ultieme stilte: coup de foudre. De mogelijkheden zijn hier eindeloos, mocht het budget ook eindeloos zijn, dan kan je er een paleis van maken. Maar met eindeloze mogelijkheden ben je weinig in realiteit. Alles moet haalbaar blijven, betaalbaar zijn, etc. Desalniettemin staan we bij tijden gewoon in onze peignoir naar buiten te kijken in gelukzaligheid. Terwijl een huis in de stad 4 keer kleiner en nog veel duurder was geweest (het ouderlijke huis in de vorige topics is bv half zo groot en 40 000¤ duurder in de huidige staat in een verkeerslamme stad, met veel lawaai en een grauwe werkelijkheid. Wat kan het mij bommen dat ik 5 minuten moet rijden naar de dichtstbijzijnde winkel, waar dat in een stad 5 minuten stappen is, ik zal sowieso altijd een auto nodig hebben bij mijn huidige/toekomstige jobs. Dat is daarom niet ecologisch onverantwoord, want binnen een jaar of 20 zou er al heel ver moeten geschoven zijn naar verantwoord persoonlijk vervoer).

Iedereen in dit topic is ook bezig van de bouwval in de randstad, maar je kan dit met gelijk welk huis (zeker als het om te beginnen al geen bouwval is, dan ben je klaar in een paar maanden :P ) doen als de buitenkant niet zo heel erg belangrijk is voor jou. Helaas zijn er erg veel mensen die kiezen voor uiterlijk vertoon, zonder echt na te denken dat je woont aan de binnenkant. Ik heb dat bij m'n job ook heel erg vaak dat we huizen aan het zetten zijn die adembenemend zijn aan de buitenkant, maar binnenin volstrekt traditioneel en niet gedurfd zijn. Mensen zitten vaak ook in een ruwbouwfase al tegen hun eindbudget aan te hikken waardoor er bijna niets meer over is voor het interieur zelf. En dan vallen de goede keuzes een voor een aan diggelen en werken we badkamers in een huis van 520m² (woonoppervlak!) af in witte 10 bij 10 tegeltjes. Heel erg jammer, die hang naar status in 80% van de gevallen. Terwijl je een random huis kan kopen dat er langs de buitenkant volledig doorsnee uitziet en waarbij de binnenkant verrassend kan zijn. Niet dat ik het beter weet, maar zo is onze smaak.
En wij vieren trouwens deze eindejaar voor het eerst in ons eigen huis met zn tweetjes O+


[ Bericht 8% gewijzigd door MMach op 31-12-2011 19:31:20 ]
pi_106265049
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 00:37 schreef MMach het volgende:
En daarom wou ik ds eigenlijk de tekeningen niet bespreken. Het uitzicht vanuit zo'n raam is geen blinde muur oid, vanuit bepaalde punten uit de kamer kan je de tuin wel zien, alleen niet als je recht voor het raam staat (waar bv een bureau zou kunnen staan). Wij willen een interessant huis met leuke hoekjes. Stel je anders de vraag of je als kind liever grootgeworden was in de voor-staat dan in de recentere staat.

Nog wat voorstellingen (of halve dromen ;) van dat ontwerp), en dan stel ik voor dat we wachten met ons oordeel tot de verbouwing zelf, die er uiteraard totaal anders kan uitzien :) En bij dit soort voorstellingen moet je er nog een heleboel bijfantaseren van materialen, kleuren, een onbegonnen zaak om dat te bespreken omdat iedereen het anders ziet.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Uiteraard is de indeling veel toekomstgerichter dan 'babykamer', maar dat is omdat de kamer naast onze slaapkamer daar perfect voor zal kunnen dienen. Eens ze hun eigen kamer willen, zal die er hopelijk zijn.
Ter info: ramen mogen allen langs de kant van de tuin zitten, de andere kant kijkt recht uit op de tuin van de buren. Daar bovenlichten steken is zinloos, want noordkant. De gang achter de kamers wil ik niet, want de verbinding met de rest van het huis moet direct zijn en geen rare kronkels maken.
Ik vind het er supergaaf uitzien! :Y

en een fijn 2012 alvast! ^O^
pi_106282121
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 december 2011 17:47 schreef WheeleE het volgende:
Het Walkaroundfilmpje (prachtige muziek overigens) toont zo'n groot verschil tussen vóór en ná, dat is moeilijk te bevatten. De historie en oud gebruik druipt van de oude staat af, an sich ook er mooi om te zien en te bedenken. Het is bijna niet voor te stellen dat het huidige interieur in het zelfde huis staat.
  zondag 1 januari 2012 @ 19:13:42 #242
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_106283475
Wat ben ik blij dat ik dit topic nu pas zie nu je al een heel eind gevorderd bent en ik meteen voor-na-plaatjes kan kijken! :D O+ _O_

Ik ben altijd stikjaloers op jou. Ik wou dat ik zo netjes kon werken en dat ik zoveel dingen zelf kon maken. Het is echt beeldschoon allemaal en ik hoop dat de waardering die je hier krijgt een héél klein beetje de houding van je familie goed maakt. O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 2 januari 2012 @ 15:12:52 #243
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106312613
@isegrim: jij woonde toch in dat beeldschone rietgedekte huisje? Daar ben ik dan weer jaloers op :P

Anyway: de foto van de vloer met plinten hadden jullie nog te goed:







Kleuren: onder de keukenblokken in de satijnglanskleur van de keuken, de rest in hoogglans wit. De plinten zijn eenvoudige blokplinten, waarvan de hoogte 12cm is (een kopie van de plinten in het ouderlijke huis). Allemaal handgeschilderd en gezaagd, dus van dichtbij geen afgelikte bouwmarktplinten.



Nu nog alle ruimtes eens goed schoonmaken en verfwerk retoucheren waar nodig.

Meubels ed ben ik op dit moment nog aan het tekenen (voor het grootste gedeelte ook nog geen idee hoe die er uit zullen zien) en ik heb er nog geen materiaal voor.

[ Bericht 8% gewijzigd door MMach op 02-01-2012 15:35:41 ]
  maandag 2 januari 2012 @ 16:34:11 #244
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_106315646
Ik heb geen rietgedekt huisje hoor. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 2 januari 2012 @ 16:41:47 #245
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106315927
Oeps :@ Dan is dat misschien het huis van Truttebosje.Ik begin de 'oude' K&W-rotten met elkaar te verwarren!
pi_106316096
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 15:12 schreef MMach het volgende:
@isegrim: jij woonde toch in dat beeldschone rietgedekte huisje? Daar ben ik dan weer jaloers op :P

Anyway: de foto van de vloer met plinten hadden jullie nog te goed:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Kleuren: onder de keukenblokken in de satijnglanskleur van de keuken, de rest in hoogglans wit. De plinten zijn eenvoudige blokplinten, waarvan de hoogte 12cm is (een kopie van de plinten in het ouderlijke huis). Allemaal handgeschilderd en gezaagd, dus van dichtbij geen afgelikte bouwmarktplinten.
[ afbeelding ]

Nu nog alle ruimtes eens goed schoonmaken en verfwerk retoucheren waar nodig.

Meubels ed ben ik op dit moment nog aan het tekenen (voor het grootste gedeelte ook nog geen idee hoe die er uit zullen zien) en ik heb er nog geen materiaal voor.
Ziet er allemaal netjes uit! ^O^

Mag ik vragen hoe je de plinten geplaatst hebt? Een vriend van me had ook dergelijke plinten geplaatst, maar kreeg te maken met kieren tussen de afzonderlijke stukken plint en ook tussen plint en muur. Had jij ook dergelijke kieren? En heb je die dan opgevuld met houtvulmiddel of kit, of iets anders?
pi_106317221
Heb je de foto's wel gezien Iyo? Je ziet toch gewoon een kitrandje aan de bovenzijde? :)
  maandag 2 januari 2012 @ 17:22:12 #249
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106317529
quote:
:@ ²

@lyolyrc: Boven heb ik ze aan de achterkant gelijmd met Tec 7 en daarna de bovenkant met schilderskit en de naad met de vloer niet. Eigenlijk zou die naad in transparante silicone moeten. In de badkamer: idem, maar dan met sanitairkit als onderste naad.

De plinten beneden heb ik vastgeschoten in de muur (wat in dit geval kan gezien de OSB onderlaag onder de gyproc. Dit omdat het beneden soms heel lange stukken plint zijn, waarvan ik de naden toch nog moest plamuren. Schietgaten en naden plamuren met houtplamuur of MDF filler, daarna die stukken nog eens geschuurd, geprimerd, dan de schilderskit aan de bovenkant (zeker doen als je muur niet volstrekt recht is), dan nog 2x in de lak over de schilderskit.
De onderste naad laat ik hier ook open, zelfs in de keuken. Omdat parket kan werken heeft dat toch weinig zin. In de keuken zal er onvermijdelijk eens water onder de plint komen bij het dweilen, water dat eronder komt wordt dan niet opgezogen door de plint (waterbestendige MDF en de onderkant van de plinten is ook gelakt), maar kan verdampen (gezien de keukenplinten achteraan geventileerd zijn). De vraag is misschien of dat hygienisch is, maar maak je geen illusies, geen enkel plintensysteem kan dat tegengaan. Stenen plinten die gevoegd zijn krijgen onderaan ook een siliconenaad, de hechting is veel minder, er onstaan cappilairen die water binnenzuigen, laminaatplinten en kantplinten zijn op dat vlak nog erger en kunnen niet tegen het minste vocht. Enige remedie is bv een gietvloer die opgetrokken wordt tot tegen de wand, of vinylvloerbedekking zonder plinten, opgetrokken tot de rand (zoals bv bij ziekenhuizen). Gewoon een kwestie van onverwachte zaken toch al bekijken en niet te nat te dweilen, zoals bij alle houten vloeren.
pi_106324248
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 17:13 schreef _VoiD_ het volgende:
Heb je de foto's wel gezien Iyo? Je ziet toch gewoon een kitrandje aan de bovenzijde? :)
Die meende ik al te zien, maar een plint plaatsen is meer dan kit smeren. ;)

quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 17:22 schreef MMach het volgende:

[..]

:@ ²

@lyolyrc: Boven heb ik ze aan de achterkant gelijmd met Tec 7 en daarna de bovenkant met schilderskit en de naad met de vloer niet. Eigenlijk zou die naad in transparante silicone moeten. In de badkamer: idem, maar dan met sanitairkit als onderste naad.

De plinten beneden heb ik vastgeschoten in de muur (wat in dit geval kan gezien de OSB onderlaag onder de gyproc. Dit omdat het beneden soms heel lange stukken plint zijn, waarvan ik de naden toch nog moest plamuren. Schietgaten en naden plamuren met houtplamuur of MDF filler, daarna die stukken nog eens geschuurd, geprimerd, dan de schilderskit aan de bovenkant (zeker doen als je muur niet volstrekt recht is), dan nog 2x in de lak over de schilderskit.
De onderste naad laat ik hier ook open, zelfs in de keuken. Omdat parket kan werken heeft dat toch weinig zin. In de keuken zal er onvermijdelijk eens water onder de plint komen bij het dweilen, water dat eronder komt wordt dan niet opgezogen door de plint (waterbestendige MDF en de onderkant van de plinten is ook gelakt), maar kan verdampen (gezien de keukenplinten achteraan geventileerd zijn). De vraag is misschien of dat hygienisch is, maar maak je geen illusies, geen enkel plintensysteem kan dat tegengaan. Stenen plinten die gevoegd zijn krijgen onderaan ook een siliconenaad, de hechting is veel minder, er onstaan cappilairen die water binnenzuigen, laminaatplinten en kantplinten zijn op dat vlak nog erger en kunnen niet tegen het minste vocht. Enige remedie is bv een gietvloer die opgetrokken wordt tot tegen de wand, of vinylvloerbedekking zonder plinten, opgetrokken tot de rand (zoals bv bij ziekenhuizen). Gewoon een kwestie van onverwachte zaken toch al bekijken en niet te nat te dweilen, zoals bij alle houten vloeren.
Het ging me niet alleen om de kitnaad, waar _VoiD_ aan refereert, maar vooral ook om de bevestiging. Je hebt het hier samen met de afwerking meer dan uitgebreid uitgelegd! _O_
  woensdag 4 januari 2012 @ 14:59:43 #251
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106396685
Eerste schetsen, maquette voor het TV meubel. Los van materialen, kleuren, maar van layout is dit nu iets wat we allebei graag zien.


En een ruwe photoshop van hoe dat zou staan in de ruimte. De verhoudingen zijn niet precies, zou eerder smaller en langer zijn. (lengte 4m, diepte van dat tafelstuk +-60cm)


Jullie smaak niet, ik weet het ;) Maar misschien leuk om te zien hoe ik aan meubels begin.
pi_106396835
Wow! Toffe impressie!
Ik zou het zo willen hebben hoor ^O^
pi_106396884
Ziet er leuk uit, alleen die gaten bovenop vind ik wat minder. Al zal je daar wel een bestemming voor hebben :P

Trouwens, ben je ook zo met je huis begonnen? :+
  woensdag 4 januari 2012 @ 15:04:33 #254
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_106396935
Dat is toch geen Photoshop :?

Het ziet er al wel supertof uit, maar is dat middenstuk niet veel te diep voor een flatscreen-tv?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_106396937
Nou ja, M! toch !

Heb je daadwerkelijk een maquette op maat in de kamer staan ?
Of geweldig gefotoshopt?

* love de pootjes , jaren 50'ish
  woensdag 4 januari 2012 @ 15:12:09 #256
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106397322
Haha, een real size kartonnen maquette is het niet. Gewoon een combinatie van een foto van de ruimte en een foto van de maquette uit ongeveer dezelfde hoek.

Ziehier een photoshop met de maquette ervoor :P


AnneX: heel goed gezien. Die horizontale strepen zijn ook typisch uit die tijd. Ik wil die in merbau uitvoeren (zoals het werkblad van de keuken). Maar voor de rest wil ik uit die tijd blijven (ik hou bv niet van veel houtfineer op de kasten, zoals dat (niet alleen) toen wel veel werd gedaan.

Middenstuk is idd veel te diep voor een flatscreen, maar het meubel zelf wordt dan interessanter. De TV zal helaas wel zichtbaar blijven, maar goed, de moderne microgolf is ook gewoon zichtbaar tussen de ambachtelijke kasten.
  woensdag 4 januari 2012 @ 15:21:52 #257
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_106397781
Wordt het wel echt een functioneel tv-meubel, of gaat het ook gebruikt worden om allerhande spullen in op te bergen? Want je zegt dat je het jammer vindt dat de tv zichtbaar zal blijven, maar een mooi tv-meubel inclusief mooie tv zie ik wel als een aanwinst voor een kamer.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  woensdag 4 januari 2012 @ 15:24:22 #258
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106397902
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 15:03 schreef ArnosL het volgende:
Ziet er leuk uit, alleen die gaten bovenop vind ik wat minder. Al zal je daar wel een bestemming voor hebben :P

Trouwens, ben je ook zo met je huis begonnen? :+
Ja, ik weet niet of de foto's nog online staan*, maar in de eerste topics had ik ook een maquette van het huis gemaakt. Meestal teken ik het rechtstreeks in 3D (zoals de keuken), maar als ik er niet echt zeker van ben, dan maak ik het eerst uit karton. Ik ben het namelijk gewoon om 3D te tekenen omdat dat een groot deel van de ingenieursopleiding inneemt en ik zo al talloze machines en industriële installaties heb getekend. Toch vind ik een echt model beter omdat je het bv kan zetten in de ruimte en kijken naar de lichtinval en wat er lelijke of lompe hoeken zijn, iets wat je met het 3D programma dat ik gebruik (SolidWorks) ook wel kan, maar het is er niet voor gemaakt. En met het kartonnen model van ons huis heb ik bv de plaats van de veluxen bepaald. Met je bureaulamp kan je de baan van de zon goed nabootsen en kan je makkelijk zien waar er teveel of te weinig licht zou zijn in het echt.

@Hierboven: moet multifunctioneler zijn. 1 van de kasten in het tafelstuk is een subwoofer bv, de rest gewoon kastruimte, in die nissen komen de frontspeakers (zijn ook de kabels die de oplettende kijker uit de muur ziet komen). Het 'tafelblad' dient ook gewoon om magazines enzo op te leggen, de salontafel zal ik wel in een gelijkaardige stijl maken, maar dan zonder schappen of kastruimte, wel weer langwerpig van vorm om de langwerpige vorm van die voorruimte nog te versterken.

* De foto's uit eerdere topics voor dit huis en in het begin van het topic stonden op een gehuurde duitse server, maar ik zat constant aan de exceeded bandwidth, vermoedelijk door deze topics, waardoor die foto's niet meer worden getoond.

[ Bericht 10% gewijzigd door MMach op 04-01-2012 15:53:46 ]
pi_106400642


Dit is een goedkopere afleiding van mijn favo tv meubel!
En die kan ik niet vinden zo gauw. Een meubelmerk met een C
Daar verdwijnt het scherm ook nog.
pi_106401347
Correctie, heb hem gevonden de Hide & Slide.

http://www.castelijn.nl/d(...)asten/hide&slide.asp
Tuurlijk om mijn voorkeur te promoten en om jou te inspireren...

/ zover nodig.

Edit. Hij wordt alsmaar mooier ( en duurder) In mijn herinnering, en natuurlijk verdwijnt- ie niet.

[ Bericht 7% gewijzigd door AnneX op 04-01-2012 16:54:39 ]
  woensdag 4 januari 2012 @ 17:25:15 #261
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106403198
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2012 16:37 schreef AnneX het volgende:
Correctie, heb hem gevonden de Hide & Slide.

http://www.castelijn.nl/d(...)asten/hide&slide.asp
Tuurlijk om mijn voorkeur te promoten en om jou te inspireren...

/ zover nodig.

Edit. Hij wordt alsmaar mooier ( en duurder) In mijn herinnering, en natuurlijk verdwijnt- ie niet.
Mooi & slim meubel, maar te strak voor ons :P (en 10 keer zo duur als het budget dat ik nu heb voorzien). We willen zo onzichtbaar mogelijke apparaten enzulks. Wat er ook niet goed aan is, is dat het een verticaal meubel is, terwijl ik echt een lang plat meubel wil. Het is misschien niet zo heel erg duidelijk op foto, maar de woonkamer en eetkamer zitten in een ruimte van 10.5m lang, op 5 (oid) die 2m55 hoog is. Met verticale meubels zou je er nog eens de nadruk op leggen dat de ruimte voor zijn afmetingen eigenlijk laag is. Dus meubels langs de zijkant wil ik graag lang hebben, op de kopse kanten van de ruimte zou het eventueel wel kunnen, al heb ik sterk de voorkeur voor lage meubels.

Mocht je dat meubel trouwens willen namaken kom je met max 400¤ wel toe als je genoegen neemt met een rollerfinish. Om maar te zeggen dat de prijs voor de meeste meubels absurd hoog is omdat het design is.

Maar bedankt voor de tip, het is een leuk meubel
pi_106423733
Heb vanaf het begin dit topic gevolgd en moest even kwijt over de keuken: respect. Vooral met het feit dat je daarnaast gewoon werkt.. _O_ Hij is mooi geworden. Niet 100% m'n smaak, maar de handnarbeid straalt er vanaf.
  donderdag 5 januari 2012 @ 19:40:03 #263
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106451965
TY :)

Voor wie dacht dat dit een oudbollig huis zou zijn: enkele van de geeky gadgets die er zijn (wij zijn nogal film&muziek liefhebbers. Gelukkig dat de buren er geen last van hebben, door de isolatie is er buiten nagenoeg niets van te horen ;) ) :


(en ja ik moet het beeld van de beamer nog eens rechtzetten)
  donderdag 5 januari 2012 @ 23:46:48 #264
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_106465124
Ik heb vannacht over je gedroomd, hehe. Je trap klopte niet helemaal, alle treden stonden scheef _O-
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 5 januari 2012 @ 23:48:06 #265
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_106465187
Dat zou heus niet gebeuren. :N :{w
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 7 januari 2012 @ 13:24:42 #266
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106522097
@wonderer: misschien is je brein je al aan het voorbereiden voor de terugkeer naar de lage landen, alwaar de meeste zaken minder groots zijn dan de Amerikaanse :P

Het corpus van het middenste stuk in progress:




@hieronder: gewoon van 18mm MDF, enkele nieuwe platen en de rest met resthout dat ik nog over had. Een tv meubel moet niet zo duurzaam zijn als een keuken & het budget loopt op z'n laatste benen. Massief hout kan er niet meer van af :)

[ Bericht 18% gewijzigd door MMach op 07-01-2012 14:16:41 ]
  zaterdag 7 januari 2012 @ 13:59:25 #267
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_106523189
Leuk, die overlappende rand boven de deuren :Y Waar maak je dit nu allemaal van?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  zaterdag 7 januari 2012 @ 16:58:55 #268
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106528410
En zo'n zijstukje af en het meubel ter plaatse gezet om te kijken wat dat geeft. (De kleine spatie tussen dat plat meubel en het zijstuk blijft, dat zal dienst doen als een verdoken handgreep)






Voor de volledigheid:






Incl schaalmodel:


[ Bericht 8% gewijzigd door MMach op 08-01-2012 23:44:11 ]
pi_106534767
Dat is misschien wel het leukste van jouw topics: de schetsen en tekeningen zijn nog niet droog of het object staat al daadwerkelijk in de steigers cq op de werkbank..!

Het belooft weer zeer fraai te worden. Heb je al ergens pootjes gevonden, want die zullen niet gemakkelijk zelf te maken zijn? (hier misschien?)

Ik vermoed dat je de subwoofer beter niet aan de kast kunt koppelen - laat hem liever los op de vloer staan onder het meubel (op spikes/voetjes), met flink wat lucht rondom. De kans op vervelende resonanties is dan kleiner en je TV en andere electronica zullen niet uit elkaar trillen.

[ Bericht 9% gewijzigd door dvr op 07-01-2012 20:32:46 ]
pi_106535751
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 20:03 schreef dvr het volgende:
Het belooft weer zeer fraai te worden. Heb je al ergens pootjes gevonden, want die zullen niet gemakkelijk zelf te maken zijjn?
Het was me al opgevallen dat het kartonnen model pootjes had, maar eigenlijk vind ik het juist wel heel erg leuk zoals het nu op planken staat :D
Het ziet er wel heel mooi uit MMach. Heb je al een goede bank op het oog eigenlijk? Ben erg benieuwd wat voor iets er in jullie huis komt te staan!
I had a signature once. It was awful.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 20:56:21 #271
78498 classpc
I don't like change
pi_106537138
Ik zag een tijdje terug een filmpje van je op YouTube MMach.

Ik vind het echt goed van je dat je zo veel zelf doet. Ik heb je andere topics grotendeels doorgelezen en dat stuk waar je wat meer over jezelf vertelt.
Eén woord: respect.

Sorry van mijn offtopic post maar ik moest het even kwijt.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
  zondag 8 januari 2012 @ 09:27:06 #272
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106552080
@dvr: eer alles afgewerkt is zal het nog een tijdje duren he, en eer de schets er was hebben we uren gesproken over wat het mocht zijn en wat het moest kunnen, etc. Eens je de tekening hebt is de kast maken geen werk meer natuurlijk.
De pootjes moeten van hout zijn, maar ik heb ze nog niet gemaakt. Ik ga ze rond of ovaal maken. Rond is moeilijk omdat ik geen draaibank heb, ovaal kan ik nog behalen met een bovenfrees en schuurpapier, ik zie wel waar ik uit kom, desnoods zaag ik poten van een 2de hands stoel.
Wat de subwoofer betreft: maak je geen zorgen, ik heb al een keer of 4 subwoofers ingewerkt in meubels (bv in dat cinemabed enzo), ook nu staat er boven en beneden een onzichtbare subwoofer (nog veel groter en zwaarder dan die van de tv). Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden om te maken dat het geluid nog goed is en de kast niet uit elkaar trilt, voor de rest maakt het niet uit, want van bassen kan het menselijke gehoor de richting niet bepalen.

@zoeperzazke: Zou zeker ook gaan met die plinten als voetjes, maar dat wil ik niet omdat het dan weer een gewoon standaardmeubel wordt. De pootjes gaan express iel zijn. Het moet er uit zien alsof die pootjes de kast onmogelijk kunnen ondersteunen. Dat zal ook zo zijn, want het meubel staat niet op de grond, maar hangt volledig aan de muur. Ik kan het dus zelfs uitvoeren zonder pootjes, maar de pootjes zullen een meerwaarde zijn.

@classpc: vielen dank :)

Nog iets terzijde: gisteren waren m'n vriendin en ik de rest van de meubels al wat aan het bespreken, zo ook die van de slaapkamer. Tot we er beiden achter kwamen dat we het bed eigenlijk idioot hadden neergezet in die kamer en dat het eigenlijk beter zou gaan om het tegen de muur ertegenover te zetten. Nu staat het dus anders, met als resultaat dezelfde kamer die van ruim naar ontzettend ruim is gegaan.





Op foto valt dat niet op, maar ik had al gezegd dat dit toch een ruime kamer was. Op de plaats waar nu de vrije ruimte is aan het voeteinde van het bed, stond eens een tafel tijdens een feestje toen het beneden nog niet af was: niets zo goed om afmetingen te schatten, dan mensen op een foto.

Als je nu in bed ligt heb je ideaal zicht uit de grote veluxen, er is nu plaats genoeg voor de nachtkastjes, maar je kan nu ook van de ene kant van de ruimte naar de overkant kijken (dus naar de velux boven de hal):

En het is dat dat een zeer ruim effect geeft. Nu is er ook nog veel plaats aan het voeteinde van ons bed, daar is nu zo'n 8m² gewoon vrij.
Volgens mij zal dat nu de eigenlijke indeling blijven, want nu heeft die ruimte zijn potentieel benut.

[ Bericht 3% gewijzigd door MMach op 08-01-2012 23:41:15 ]
pi_106552362
Ik vind het er veel mooier uitzien! En wat knus om onder dat raam te slapen O+ Slapen onder een schuin dak is heerlijk als het regent O+ Ik vind het een geslaagde verschuiving!
I had a signature once. It was awful.
  zondag 8 januari 2012 @ 14:08:23 #274
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106558078
En de voorlopig laatste progress van het meubel voor dit weekend.

Zoals op de schetsen te zien, zijn er in de deurtjes van de zijkasten kleine stroken voorzien. Die maak ik uit de merbaulatjes die ik nog over heb van het keukenwerkblad. Met de bovenfrees een paar sleuven erin, en het hout steekt nog een beetje uit.


Nog heel wat fantasie nodig om hierin een afgewerkt meubel te zien, maar je kan al bv zien dat die strookjes van donker naar licht gaan ed.


Waarom zitten die stroken daar? Om het meubel wat meer binding te geven met de rest en de anders saaie voorkant nog een extra detail te geven.

Edit:
Een grof probeersel van wat waarschijnlijk de pootjes zullen worden.




[ Bericht 19% gewijzigd door MMach op 08-01-2012 17:12:52 (Pootjes) ]
  Milf zondag 8 januari 2012 @ 14:58:11 #275
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_106560229
Prachtig MMach!
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  zondag 8 januari 2012 @ 17:29:53 #276
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_106566672
Ik vind het meubel erg mooi worden!!!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_106567568
Jullie zijn goed bezig! Ontzettend goed gelukt!
pi_106567880
Nice, maar zijn die pootjes stevig genoeg?
Hoeveel plaats je er?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 8 januari 2012 @ 17:59:16 #279
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_106567957
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 17:57 schreef Ml-etje het volgende:
Nice, maar zijn die pootjes stevig genoeg?
Hoeveel plaats je er?
quote:
@zoeperzazke: Zou zeker ook gaan met die plinten als voetjes, maar dat wil ik niet omdat het dan weer een gewoon standaardmeubel wordt. De pootjes gaan express iel zijn. Het moet er uit zien alsof die pootjes de kast onmogelijk kunnen ondersteunen. Dat zal ook zo zijn, want het meubel staat niet op de grond, maar hangt volledig aan de muur. Ik kan het dus zelfs uitvoeren zonder pootjes, maar de pootjes zullen een meerwaarde zijn.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_106593817
Het meubel ziet er al erg goed uit, dat heb je erg snel gedaan van concept naar kartonmodel naar werkelijke meubel.

Hoe wil je het meubel gaan afwerken, gewoon schilderen?
  maandag 9 januari 2012 @ 10:34:15 #281
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_106594136
Zeg Mmach,

wrom ben je met je frees niet wat eerder gestopt bij het uitfrezen van de ruimte voor je strips? Als je met je ronding bij de lijn was gestopt had je met een scherpe beitel zo het restantje weggedrukt en had je jezelf wel eea aan plamuren bespaart.


Overigens met die 400 euro zou je het dure design ontwerp idd wel kunnen bouwen, met lakwerk erbij heel misschien ook nog.

Echt absurd die 3k+. Zeker omdat dat dan nog geen massief hout is maar gewoon spaanplaat met een printje... Waar ik overigens op af zou knappen is een winkel die me dan ook nog 50 euro voor het maken van een gaatje in de achterwand probeert af te troggelen.

[ Bericht 43% gewijzigd door klusfoobje op 09-01-2012 10:44:14 ]
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  maandag 9 januari 2012 @ 12:28:48 #282
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106597150
@jdel: gewoon schilderen idd, de binnen en buitenkant, alles dezelfde kleur.
De vorm bedenken duurt het langst, een kartonmodel maken duurt een kwartiertje of zo, en met een model kan je bijna rechtstreeks de te zagen maat vinden, dus een half uurtje zagen en je hebt alle platen. Dan hoef je ze alleen nog in elkaar te steken. Dat bedoelde ik eerder in dit topic met 'mocht ik een moderne keuken bouwen was ik al klaar geweest', omdat dat gewoon veel eenvoudiger is van constructie. verder gaat het even snel als dat bureautje, dus vind ik het niet waanzinnig snel of zo.

@ klusfoobje: het is veel makkelijker op de plamuurmanier. als je het met een beitel doet, zijn je hoeken niet perfect recht (of zit je er langer aan om dat recht te krijgen) en past het blokje minder goed. Het is of 2 minuten met de beitel of 20 seconden plamuren ;) Gezien er nog veel te plamuren was is het maar een kleine moeite om dat mee te nemen.
pi_106665033
respect
  donderdag 12 januari 2012 @ 13:54:25 #284
365227 Samsam74
druk met verbouwen
pi_106721514
wat een vakmanschap, prachtige keuken, wat zal dat dagelijks genieten zijn!

ben wel benieuwd hoe je de (kinder)kamers van frisse lucht wil voorzien als er geen raam naar buiten is.
Be who you are and say what you feel.
Because those who mind don’t matter.
And those who matter don’t mind.
pi_106746059
Respect, wat ben jij een vakman zeg, echt petje af.
Maak jij uberhaupt wel eens dingen die beter kunnen?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_106751137
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 23:39 schreef junkiexp het volgende:
Respect, wat ben jij een vakman zeg, echt petje af.
Maak jij uberhaupt wel eens dingen die beter kunnen?
Iedere perfectionist vindt dat zijn werk beter kan dus het is aan ons om te oordelen dat dat niet erg waarschijnlijk is ;)
I had a signature once. It was awful.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 13:57:07 #287
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106760189
@junkiexp: verwacht je dat ik ga zeggen: nee? :P uiteraard zullen de dingen beter kunnen, net omdat ik geen vakman ben. Een vakman keukenbouwer zou deze keuken misschien 5/10 geven en zelf een 9/10 versie kunnen maken. Maar diezelfde vakman zou dan bijvoorbeeld geen ruwbouw kunnen zetten. Dat is het verschil tussen mij en de vakman. Ik kan bijna alles redelijk goed, maar niets perfect. Vandaar dat ik het soms best vreemd vind dat jullie me perfectionistisch vinden. Perfectionisme is een negatieve karaktertrek, ik denk dat ik in mn kennissenkring misschien 2 echte perfectionisten ken. En wat is hun grootste nadeel (op verbouwings/professioneel-vlak): zij presteren weinig. Mijn vader was bv extreem perfectionistisch. Als bouwkundig tekenaar had hij alle verbouwings plannen tot in ontzettend veel detail uitgetekend en tientallen keren hertekend. Maar daar is nooit iets van uitgevoerd. Als ik plannen teken, doe ik dat eerder als concept en bedenk ik de details terwijl ik aan het uitvoeren ben. Ik stop aan een project als ik het resultaat voldoende voor mezelf vind. Streven naar perfectie is in mijn ogen nutteloos, omdat het een realisatie in de weg staat. Perfectionisten zijn besluiteloos, terwijl ik het liefst zo snel mogelijk de zaken beslis. Maar dat betekent niet dat ik het niet jammer vind dat sommige afwerkingsfouten er niet zouden zijn mocht ik er gewoon een paar uur extra in gestoken zou hebben. Maar then again, zou ik dan zo ver geraakt zijn met zo'n klein budget? Natuurlijk niet. Dat zijn de offers die moeten gebracht worden. Hetgeen je ziet is de gulden middenweg tussen snelheid, kosten en precisie.
En omdat het een middenweg is, ben ik er zelf nooit tevreden van. Ook al is de keuken zeker het beste dat ik tot nu toe heb gemaakt.
In het dagelijkse leven worden me vele karaktertrekken en bijnamen toegedicht, maar nog nooit heeft iemand me een perfectionist genoemd, waar ik niet rouwig om ben, want ik vind het geen complement :) waarbij ik natuurlijk niet wil zeggen dat ik er aanstoot aan neem dat iemand het zegt in mn topics, die gaan ook maar over een onderdeel in mn leven/bezigheden.
pi_106763397
Perfectionisme is in deze wel als compliment bedoeld, in de zin dat je het alles met zoveel toewijding maakt. Natuurlijk is niet alles 100% perfect (hoewel je ook kunt stellen dat je perfectie verkrijgt door imperfectie ;) ) maar je ziet aan de foto's en de verslagen wel dat je er echt aandacht in stop. De ene keer misschien meer dan de andere keer, maar het komt niet over als een afgeraffeld zooitje.

Ik ken de negatieve kanten van perfectionisme maar al te goed, want ik ben zelf iemand die er te ver in doorslaat. (En inderdaad, dan presteer je erg weinig en hak je zelden knopen door.)
Maar perfectionisme op zich hoeft geen negatieve eigenschap te zijn, zolang het 'met mate' is. Dan zorgt het ervoor dat je toch ergens naar streeft. En in dit geval streef jij naar een fijn thuis voor jou en je vriending, met tijd en kosten rekening houdend. Dat zou je 'realistisch', positief perfectionisme kunnen noemen. (Zo zou ik het noemen hoor, zonder gehinderd te worden door diepgaande kennis van de psychologie ;) )

Zelfde idee met egoïsme; egoïsme heeft een heel negatieve lading gekregen, maar het kan ook als een positieve eigenschap beschouwd worden. (Of gewoon neutraal) Zolang je niet er in doorslaat. :)
pi_106770430
Ik bedoelde de opmerking over perfectionist ook niet negatief. Ik bewonder juist jouw houding, samengevat: "Ok, we moeten meubels hebben. Hm, deze meubels zijn of niet onze stijl of belachelijk duur. Nou, dan maak ik ze toch lekker zelf?" En dan doe je het vervolgens nog eens hartstikke goed ook. Het feit alleen al dat je van zo'n huis iets weet te maken dat voor jullie gebruik perfect is, geen muur zit op de verkeerde plek als het ware, gewoon omdat jij wil dat het voor jullie precies goed is. Dat is wat ik bedoel en dat is wat ik super vind!
I had a signature once. It was awful.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 14:19:52 #290
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106800729
@candaasje: precies :Y
@zoeperzazke: dank :)

Weinig progress intussen, want het was een erg drukke werkweek.
Het middenstuk in de eerste laklaag (na plamuren, schuren en primeren), nu is het nog hoogglans, maar dat wordt satijnglans.


Zijstukken en deurtjes:


En de pootjes in hun laatste plamuurgang. Dat nog manueel schuren en die kunnen ook in de verf


Overal moet er nog 1 of 2 laagjes verf over, en dan is het een kwestie van ophangen. Deurknopjes hebben we nog niet gekozen, maar ik zal er wel vinden.


@Canadaasje hieronder: damn handy :P

[ Bericht 4% gewijzigd door MMach op 14-01-2012 14:45:00 ]
pi_106801394
Wat een likje verf al kan doen!

En zie ik het goed dat je in elk geval niet ver hoeft te lopen voor de wc, tijdens het klussen? :D
pi_106866893
Zeg MMach, er staat me bij dat je op een van je (kast-)deuren een knopje had dat kon verzinken in de deur. Volgens mij tegenover de badkamer. Weet je nog waar je dat knopje vandaan hebt? Ben ook naar zoiets op zoek namelijk...
  maandag 16 januari 2012 @ 13:29:53 #293
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106867838
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 12:57 schreef popvette het volgende:
Zeg MMach, er staat me bij dat je op een van je (kast-)deuren een knopje had dat kon verzinken in de deur. Volgens mij tegenover de badkamer. Weet je nog waar je dat knopje vandaan hebt? Ben ook naar zoiets op zoek namelijk...
Ik heb dat gehaald bij een winkel voor jachten, maar in een winkel voor inrichting van campervans zou je dat ook kunnen vinden.

En voor het topic dicht is:
Een deel in de laatste laag, mét pootjes


Van de deurtjes moet ik de houtstrips nog schuren en daarna aflakken met jachtvernis.
pi_106867878
Dat ziet er al weer netjes uit. Zal mooi worden in z'n geheel denk ik.
pi_106872261
Waar heb je die pootjes-die-geen-pootjes-zijn nou van gemaakt? Lijkt wel bijna gemodelleerd PU-schuim op die foto waar het op je laptop staat!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_106877439
Even offtopic Mmach, hoe gaat het ondertussen op het werk, bevalt de nieuwe baan goed en is het wat je ervan verwacht had?
  maandag 16 januari 2012 @ 18:40:02 #297
351977 suya
*walk to your own beat*
pi_106879077
Hi Mmach,

thanxs voor de nieuwe pica's van je mooie werk.. Jammer dat er straks minder nieuws vanuit belgie gaat komen, maar als ik het zo lees zullen er nog genoeg meubeltopics geopend worden.. toch? :)prettyplease

Zo kijk ik even een paar maandjes niet, en ben je opeens geheadhunt als projectmanager van grote projecten..chapeau! (en props voor de fokker die je weggekaapt heeft ;) )

Ik hoop dat jullie saampjes heel gelukkig worden in jullie nieuwe stulpje, en dat de toekomstige kinders maar fijn zullen ravotten in de tuin :)
Ow, en toch bizar dat je familieleden alsnog niet je werk respecteren naar waarde.. je zus zal het nog moeilijk gaan krijgen straxs met haar verbouwing!

Benoit, het ga je goed, enjoy life and keep on inventing ;)

huggie from Amsterdam :)

[ Bericht 0% gewijzigd door suya op 16-01-2012 18:41:10 (.) ]
  maandag 16 januari 2012 @ 19:05:19 #298
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106880098
@Gripper: Dat is watervaste MDF. Omdat pootjes toch tegen water moeten kunnen vind ik. Ik heb 2 18mm platen aan elkaar gelijmd om wat meer dikte te krijgen, daarna schoeven erin om de delen blijvend te verbinden.

@jdel: everything and more -tot nu toe :) Toffe collega's, goede medewerkers en een baas met humor. Je ziet heel veel huizen (en -soms helaas- ook heel veel smaken), komt op veel plaatsen, kan eindelijk mijn vreemde talen onderhouden en de stress is op een heel ander niveau dan m'n vorige werk. Daar moest ik 24/7 beschikbaar zijn, nu maak ik wel nog langere dagen, maar 's avonds blijft het werk op het werk en in de weekends meestal idem. In plaats van constante stress en constant gebeld kunnen worden, heb ik nu intense deadline stress op sommige dagen, maar die gaat met veel voldoening over als er een job is afgerond. Ik werk nu al een paar maanden zonder mentor en met al m'n medewerkers&ploegen en dat gaat goed, dus alles top op dat vlak :)

@suya: misschien toch iets minder topics dan? altijd die lange openingsposten opmaken kost me wat tijd :P
Ik doe nu wel geen grote projecten, het is privé-woningenbouw (al zijn het doorgaans wel veel grotere dan dat van onszelf, met toppers tot 600+m² woonoppervlak ed.). Het zou me verwonderen dat een Fokker er voor iets tussen zit, want het is een op en top Belgisch bouwbedrijf, maar het zou kunnen, soms bouwen we ook eens iets voor een Nederlandse klant :)
pi_106895449
Goed om te horen dat het werk zo te lezen van beide kant perfect bevalt.
Misschien iets te prive, maar mag als je het uberhaupt kwijt wilt ook per pm bijv., heb je een voorbeeld/link van het bedrijf, ben wel heel benieuwd naar de houtskeletbouw.

Misschien voor mezelf nog wel ooit.
Heb die droom wel, al zal het misschien eerder een zelfbouw worden.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 07:50:35 #300
308208 Bisamrat
komt wel goed schatje
pi_106900922
Erg mooi TV-meubel, zou het zo kopen als het past. Helaas ben ik niet zo handig ik het klussen als jij bent, anders had ik er ook één gemaakt.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 18:05:23 #301
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_106919587
En het is nog niet af (deurknopjes voor het middenste stuk, hier en daar nog verven, scharnieren afregelen en de houten strookjes afwerken).
Je kan zelfs gewoon op het meubel zitten, dus vrees niet voor de pootjes :)








Voor de non believers:
Ik ben nu wel niet echt een zwaargewicht, maar dat betekent toch een groot moment op de achterkant van de kast.


And things to come:


[ Bericht 8% gewijzigd door MMach op 17-01-2012 18:56:44 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')