abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104549264
Dit jaar wil ik als surprise een peperkoeken huis bouwen, oftwel een Gingerbread house, dit naar aanleiding van het bouwsel van Masterchef Australie dit jaar, en daar ga ik de (kleine) kadootjes dan in verstoppen.

Nu zijn er een hele hoop recepten om uit te kiezen, waaronder natuurlijk die op de Masterchef website zelf, maar dat huisje is veel te groot. Bovendien wijkt het recept heel erg af van wat ik elders op internet vind.

Daarintegen moet ik wel zeker weten dat het deeg dat ik maak uithard/bakt tot extreem harde speculaas, als het iets te zacht of kruimelig is kan ik er geen huis van bouwen. Van het masterchef recept weet ik in ieder geval dat het deeg de juiste consistentie heeft.

Ik vind veel recepten op internet voor gingerbread, maar ze wijken allemaal zoveel af van elkaar, en ik weet nu niet meer wat ik moet kiezen! Het voordeel van het masterchef recept is dan wel dat ik weet dat het is samengesteld door iemand die er écht goed in is, het moet dus wel goed zijn qua smaak en consistentie... maar om nou ineens deeg voor 2-3 huisjes te maken is ook weer zonde...

Iemand tips en gedachtes?
  zaterdag 19 november 2011 @ 13:36:50 #2
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_104549406
Zeg ik nu iets heel stoms, als ik zeg dat je het recept toch kunt halveren? Gewoon de helft van alles erin doen?
pi_104549839
Wat mij het onhandige lijkt van het Masterchef recept is het gebruik van glucose en isomalt (of je moet toevallig beide in huis hebben). Ik zou toch eerder op zoek gaan naar een recept waarin ingredienten worden gebruikt die gewoon in de supermarkt gekocht kunnen worden.

Ik heb in het verleden een paar keer een peperkoekhuis gemaakt.

Klein formaat:

Groot formaat:

Je kan trouwens gemakkelijk de hoeveelheid van een recept halveren dan wel niet verdubbelen. Het deeg is ook heel goed in te vriezen voor later gebruik. Of je kan het restant van het deeg gebruiken voor kerstkoekjes zoals deze:

Alleen kom ik er dus net achter dat ik het recept wat ik altijd gebruikte kwijt ben. :( Ik zou even rond kunnen mailen en het dan hier posten als ik het achterhaald heb.
  zaterdag 19 november 2011 @ 13:56:34 #4
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_104549891
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:54 schreef Zwaalie het volgende:
Wat mij het onhandige lijkt van het Masterchef recept is het gebruik van glucose en isomalt (of je moet toevallig beide in huis hebben). Ik zou toch eerder op zoek gaan naar een recept waarin ingredienten worden gebruikt die gewoon in de supermarkt gekocht kunnen worden.

Ik heb in het verleden een paar keer een peperkoekhuis gemaakt.

Klein formaat:
[ afbeelding ]

Groot formaat:
[ afbeelding ]

Je kan trouwens gemakkelijk de hoeveelheid van een recept halveren dan wel niet verdubbelen. Het deeg is ook heel goed in te vriezen voor later gebruik. Of je kan het restant van het deeg gebruiken voor kerstkoekjes zoals deze:

[ afbeelding ]

Alleen kom ik er dus net achter dat ik het recept wat ik altijd gebruikte kwijt ben. :( Ik zou even rond kunnen mailen en het dan hier posten als ik het achterhaald heb.
Wat een gave creaties, dat wil ik ook doen, dus als je het recept nog hebt, graag!
pi_104553955
Ik vind het idee van die isomalt voor de ramen wel heel erg gaaf maar die glucose - ik heb geen idee waar ik dat zou moeten kopen. Het is een vorm van suiker, volgens wiki is het druivensuiker, maar kun je dat zo kopen?
pi_104579100
Ik heb het masterchef recept precies gehalveerd en mijn eigen glucosestroop gemaakt als vervanger voor de glucose in het recept.

Vanmorgen 3 testkoeken gebakken, verschillende diktes van het deeg na het een avond en nacht in de koeling te laten rusten, om te kijken hoe dik/dun ze kunnen zijn zonder te snel te breken.

Na het testproeven vind ik dat er een heel licht pittig ondertoontje in de nasmaak zit. Ik twijfel tussen teveel gember of teveel kruidnagel, wat denken jullie? De consistentie van het deeg lijkt in ieder geval precies goed te zijn, hij is goed stevig en breekt niet te snel.
  † In Memoriam † dinsdag 22 november 2011 @ 10:24:13 #7
91830 MaximusTG
pi_104666985
Je kunt natuurlijk ook de kruiden vervangen door speculaaskruiden? Dan is het alleen niet meer een gingerbread house. ;)
pi_104668570
ben benieuwd of het Masterchef recept je gaat lukken want zag er supermoeilijk uit en de hele goede kandidaten kregen nog zelfs hulp en hadden het bijna niet gered in 4,5 uur tijd. weet niet hoe lang jij er mee bezig wil zijn maar tis volgens mij een behoorlijk geklooi en kan alsnog gauw instorten. succes en nogmaals ben ik benieuwd!
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_104682863
Sterker nog, het is al gelukt. Het deeg is mooi gebakken, goede kleur en smaakt goed, ik ga nu wel een aanpassing in mijn werkwijze maken. Ik ga kartonnen mallen maken en na het vormen opnieuw opstijven in de vriezer zodat ik ze mooi recht op het bakpapier krijg, om vervormen bij het overbrengen te voorkomen. Ook kan ik de dikte dan gelijkmatiger maken over alle delen.

Verder ga ik het kruidenmengsel iets aanpassen en wat minder bakpoeder gebruiken om te zorgen dat het nog minder rijst. Ik krijg dan plattere koeken, wat het bouwen makkelijker maakt.

Ik ben absoluut geen masterchef maar het grote verschil is dat ik alle tijd heb, zij kregen maar 4.5 uur en ik trek er 2 dagen voor uit.
pi_104682943
Komen er ook foto's? *O*
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
pi_104696292
Hier is trouwens het recept dat ik altijd gebruik. Ik vervang meestal de corn syrup door gewone rietsuikerstroop. Houdt er dus rekening mee dat het suiker/stroop/boter/kruiden-mengsel goed af is gekoeld voordat je de eieren erbij doet.

Ik laat het deeg nooit 's nachts rusten, omdat ik het dan onhandig vindt dat je met een grote bal hard/koud deeg komt te zitten. Wat ik doe is het deeg in kleine batches uitrollen tussen twee bakpapiertjes met een deegroller. Zelf gebruik ik twee houten latjes aan weerzijde van het deeg, die ervoor zorgen dat ik altijd dezelfde dikte krijg. Vervolgens leg ik het deeg met het bakpapier in de koelkast en ga verder met uitrollen. Tegen de tijd dat je al het deeg uit hebt gerold, is de eerste batch genoeg opgesteven om uit te steken of uit te snijden met behulp van een kartonnen mal.

Piparkakut, Finnish Gingerbread Cookies
Source: Kotiruoka

* 250g or 2.5 sticks butter
* 2 dl or 1 cup sugar
* 1.5 dl or 3/4 cup dark corn syrup
* 2 eggs
* 3 teaspoons cinnamon
* 3 teaspoons ground ginger
* 1 1/2 teaspoons ground cloves
* 1/2 teaspoon allspice
* 1/4 teaspoon black pepper
* 3 teaspoons orange peel zest*
* 2 teaspoons baking soda
* 8 dl or 5 cups all-purpose white flour

1. In a saucepan, bring the corn syrup, sugar, butter and spices to a boil. [ The text in the origi- nal recipe doesn’t say anything more than boil. This likely doesn’t mean the same as a sugar boil for candy. I’d suggest a slow heat, while stirring constantly, until it looks close to boiling. ] Remove from heat and let cool to room temperature. Add in eggs, slightly beaten.

2. Mix flour and baking soda and sift into bowl con- taining wet ingredients. Mix well and roll into a ball. Cover bowl and place in refrigerator for 8-12 hours or overnight.

3. Split the dough into two parts. Roll dough
to about 1/4-inch or 2-3mm thickness. Cut into shapes and bake at 175C/350F until golden brown, the cookies feel firm to the touch or about 10-15 minutes, whichever comes first. :)
  dinsdag 22 november 2011 @ 22:10:44 #12
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_104697379
Woon je in de buurt van duitsland? Hier kan je peperkoek bouw pakketten kopen. Ze kosten gemiddeld een euro of 8 en zijn erg makkelijk in elkaar te zetten.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_104709662
Wat leuk dat je dit gaat doen! Ik heb het ook een keer als surprise gemaakt, alleen had ik er iets minder tijd aan besteed (lees: haastwerk), dus mijn was wat gammeler. Ik heb dus een hoop suikerglazuur gebruikt om het geheel te redden :P (wat best kon want het functioneerde meteen als sneeuw). Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')