abonnement Unibet Coolblue
pi_107420201
@DJMO: niet te kritisch zijn op jezelf: niemand is "de perfecte ouder". Doordat jij een pedagoge je een spiegel hebt laten voorhouden weet jij nu waar je nog wat in zou kunnen verbeteren. Ik doe ongetwijfeld ook het nodige niet goed, maar omdat er nog nooit iemand meegekeken heeft weet ik nog niet wat. En ook voor de rest: komt vast wel goed!
  Moderator dinsdag 7 februari 2012 @ 13:16:07 #152
5428 crew  miss_sly
pi_107710653
Wij waren vanochtend naar de informatieochtend van de katholieke school. Dit was de school waarvan we het idee hadden dat als ze niet op de andere drie scholen terecht zou kunnen, dit dan maar als uiterste redmiddel moest dienen, omdat ze toch naar school moet.

Tot onze grote verbazing is het helemaal geen school voor onderaan het lijstje! Het is een hele fijne school, een zogenaamde OGO school: een OntwikkelingsGericht Onderwijs school.
Zij gebruiken niet een bepaalde lesmethode zoals deze worden aangeboden, maar werken heel erg met thema's. Ze gebruiken wel bestaande lesmethodes om als leidraad te gebruiken en om te toetsen of alle stof die aan bod moet komen, ook daadwerkelijk wordt behandeld.

Later meer, maar is er iemand die iets meer kan vertellen over OGO?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_107713193
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 13:16 schreef miss_sly het volgende:
Wij waren vanochtend naar de informatieochtend van de katholieke school. Dit was de school waarvan we het idee hadden dat als ze niet op de andere drie scholen terecht zou kunnen, dit dan maar als uiterste redmiddel moest dienen, omdat ze toch naar school moet.

Tot onze grote verbazing is het helemaal geen school voor onderaan het lijstje! Het is een hele fijne school, een zogenaamde OGO school: een OntwikkelingsGericht Onderwijs school.
Zij gebruiken niet een bepaalde lesmethode zoals deze worden aangeboden, maar werken heel erg met thema's. Ze gebruiken wel bestaande lesmethodes om als leidraad te gebruiken en om te toetsen of alle stof die aan bod moet komen, ook daadwerkelijk wordt behandeld.

Later meer, maar is er iemand die iets meer kan vertellen over OGO?
dat klinkt een beetje zoals de school waar wij Seb voor in hebben geschreven.
ti amo più di ieri ma meno di domani
  Moderator dinsdag 7 februari 2012 @ 14:52:58 #154
5428 crew  miss_sly
pi_107713905
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_107714117
Ik wou mijn zoontje (hij is nu pas 20 maanden) zodra het zover was inschrijven op mijn oude basisschool, maar ik las dat die fuseert met een andere basisschool. Ik opzoeken waar het nieuwe gebouw dan is/komt, blijkt dat vlak bij de 2 coffeeshops hier te liggen. :? Beetje vreemd toch? Nouja, dat wordt dus op zoek naar een andere bs. Gelukkig heb ik nog even.. :+
I'm not a sinner.
pi_107717284
Je wijst een basisschool af omdat die vlak bij 2 coffeeshops ligt??

Daar zou ik mijn basisschool keuze toch niet van af laten hangen. De VO keuze nog eerder, of ben ik heel naief dat basisschool leerlingen niets met die coffeeshops te maken hebben, en dat er onder schooltijd ook nog niet echt overlast van is lijkt me.
  Moderator dinsdag 7 februari 2012 @ 16:59:34 #157
5428 crew  miss_sly
pi_107718676
Ik denk ook neit dat ik een school daarom zou afwijzen, zeker niet in Amsterdam ;)

Ik vind je echter wel een beetje naief, want op een basisschool zitten natuurlijk niet alleen kleuters, maar ook jeugd uit groep 7 en 8, en die zouden er wel al iets mee te maken kunnen hebben, theoretisch gesproken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 7 februari 2012 @ 18:10:09 #158
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_107720975
Nou, dát valt wel een beetje mee hoor. 10, 11 en 12 jarigen zijn nog niet zo koffieshop gericht.

Buiten dat, als er geen koffieshop in de buurt zit dan misschien wel een dealer, of oudere jeugd die op het plein hangt... Als ze daar interesse voor hebben komen ze er wel aan. :D
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Moderator dinsdag 7 februari 2012 @ 21:08:56 #159
5428 crew  miss_sly
pi_107728857
Ze zullen nog niet coffeeshop gericht zijn, maar ik kan me voorstellen dat in een stad als Amsterdam er best al wat jeugd vroeg bij zal zijn. Maar nogmaals, ik zou me er niet door tegen laten houden als de school me erg aan zou staan.

Over de school van vandaag: ik vond de sfeer er erg fijn. Toen ik mijn ouders erover vertelde, merkte ik weer dat ik enthousiast werd. De kleuterjuf die aan de hand van het huidige thema uitlegde hoe dat thematisch leren werkt, deed dat op een fijne manier. Ik wenste Senna per direct bij haar in de klas O+ ze kon ook erg goed duidelijk maken hoe dat leren dan in zijn werk ging en hoe de kleuters van verschillende niveau's hierin prima samen kunnen werken en leren. Ik had ook als ouder meteen zin om actief deel te nemen aan de school en het leerproces enzo. Ze zijn van oorsprong weliswaar katholiek, maar ze zijn daar niet actief in. Zaken als communie kunnen bijvoorbeeld wel geregeld worden, maar dat zijn naschoolse activiteiten. Met Kerst gaan ze wel naar de kerk, maar zoals de directeur zei: ik verwelkomde iedereen door te zeggen dat als je in Jezus gelooft, de kerk de plek is voor Kerstmis, maar dat we ook het feest van het licht vieren en dat de akoestiek hier zo ontzettend goed is :D

Wat ik ook prettig vond, is dat het geen zwarte, maar ook geen witte school is. Ze lemen echt zelf een kleurrijke school, en ik geloof dat dat ook zeker zo is. Aan de hand van het laatste thema hadden ze bijvoorbeeld in de klas eens gekeken waar ieders wortels liggen, en dan blijken er in die ene kleuterklas maar liefst 11 nationaliteiten te zitten, dus gezinnen waar een of beide ouders niet Nederlands is. Voor mijn gevoel een betere afspiegeling van Amsterdam en de wereld waarin we leven dan een witte of zwarte school.

Nadeel is dat er maar twee mannelijke leerkrachten zijn op een team van 50! mensen. Ander nadeel lijkt mij dat er niet met (week)taken gewerkt wordt. Vooral in de bovenbouw zou ik dat graag zien.

Kortom, geen school voor onderaan het lijstje voor als ze nergens anders wordt ingeloot! Nog twee informatieochtenden en dan moeten we inschrijven bij alle vier de scholen en dan de volgorde van voorkeur aangeven. Wordt nog een heel karwei, denk ik. Ik zal maar eens lijstjes gaan maken met voor- en nadelen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_107733632
In een stad als Amsterdam snap ik dat best ja, haha. Toch vind ik de omgeving van een school minstens zo belangrijk als de school zelf. Ik sleep hem liever niet elke dag langs 2 coffeeshops waar de geur van wiet en hasj fijn naar buiten komt dwarrelen en waar belgen, duitsers en fransozen elke dag langs de drukste weg van de stad staan met een joint in hun bakkes.. :')
Gelukkig heb ik wel de keus om hem dan op een andere school te doen waar dit niet het geval is, die in een rustige woonwijk ligt, maar ik persoonlijk vind het gewoon raar om een school in dezelfde omgeving als coffeeshops te plaatsen.. Maar goed, dat ben ik.
nou moet ik er misschien wel bij vertellen dat de vader van mn zoontje een drugsprobleem had/heeft (weet niet, we zien hem niet meer) en ik daarom wellicht sensitiever reageer op zoiets dan jullie ;)
I'm not a sinner.
  Moderator woensdag 8 februari 2012 @ 14:02:33 #161
5428 crew  miss_sly
pi_107749420
In de kwaliteitswijzer die de gemeente Amsterdam heeft gepubliceerd, worden de scholen verdeeld in vijf schoolgroepen, 1 t/m 5. Hiermee wordt een zogenoemde sociaaleconomische status gegeven aan de leerlingen. Deze verdeling is niet alleen gebaseerd op de vooropleiding van de ouders (schoolgroep 1 hoogopgeleide ouders, schoolgroep 5 laagopgeleide ouders), maar ook op inkomen, herkomst, huur- of koophuis, WOZ-waarde van de woning en de indicatie voor VVE (voorschoolse educatie).

In hoeverre zouden jullie met deze groepen rekening houden? En dan bedoel ik eigenlijk niet direct als je de keuze hebt uit groep 1 of 5, want dat verschil lijkt me vrij groot. Maar d ekeuze tussen 1 en 2, bijvoorbeeld?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 8 februari 2012 @ 20:02:48 #162
35189 Troel
scherp en bot
pi_107763637
Twee hoogintelligente ouders van Nederlandse afkom met een gigantisch huis met dito inkomen en bijbehorende WOZ-waarde, kunnen wel een kind op zo'n school hebben zitten dat maar net mee kan komen ;) Ik denk niet dat het heel veel zegt :)

Overigens: het nadeel van coffeshops vind ik wel dat je er altijd die lucht hebt hangen, ook overdag.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator woensdag 8 februari 2012 @ 20:27:43 #163
5428 crew  miss_sly
pi_107765410
Ik denk dat het niet zozeer gaat over de mogelijke hoge intelligentie van het kind, als wel over de toch ietwat betere start van huis uit? Betere begeleiding, motivatie? Misschien ook, maar dat is ver vooruit denken, betere netwerken?

Maar goed, het gaat mij dus ok het verschil tussen een groep 1 en 2. Dat verschil lijkt me nooit erg groot. Zouden er hier mensen dat laten meetellen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 8 februari 2012 @ 20:40:13 #164
35189 Troel
scherp en bot
pi_107766310
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 20:27 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat het niet zozeer gaat over de mogelijke hoge intelligentie van het kind, als wel over de toch ietwat betere start van huis uit? Betere begeleiding, motivatie? Misschien ook, maar dat is ver vooruit denken, betere netwerken?

Maar goed, het gaat mij dus ok het verschil tussen een groep 1 en 2. Dat verschil lijkt me nooit erg groot. Zouden er hier mensen dat laten meetellen?
Mwah, ik denk dat dat ook wel meevalt. Want, beide ouders werken, dus wie let er op het kind? (Voorbeeldje hoor, maar wel het eerste wat in mij opkomt)

Maar als antwoord op je vraag: nee, ik zou dat niet laten meetellen :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator woensdag 8 februari 2012 @ 20:52:13 #165
5428 crew  miss_sly
pi_107767193
Met twee werkende ouders kan er nog steeds door de ouders zelf en met opvang op het kind gelet worden. Dat vind ik persoonlijk niet echt een goed argument. Ik dacht juist meer aan zichzelf goed informeren over de school en de methodes, kind kunnen helpen met huiswerk of in geval van problemen.

Ht lijkt mij alleen dat het verschil tussen 1 en 2 niet zo groot zal zijn, maar tussen 1 en 5 wel. Als ik de keuze zou hebben, zou ik niet voor een groep 5 school kiezen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 8 februari 2012 @ 21:11:18 #166
35189 Troel
scherp en bot
pi_107768551
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 20:52 schreef miss_sly het volgende:
Met twee werkende ouders kan er nog steeds door de ouders zelf en met opvang op het kind gelet worden. Dat vind ik persoonlijk niet echt een goed argument. Ik dacht juist meer aan zichzelf goed informeren over de school en de methodes, kind kunnen helpen met huiswerk of in geval van problemen.

Ht lijkt mij alleen dat het verschil tussen 1 en 2 niet zo groot zal zijn, maar tussen 1 en 5 wel. Als ik de keuze zou hebben, zou ik niet voor een groep 5 school kiezen.
Ik ken de verhalen van de rijkeluiskinderen uit het Gooi en als je daar kijkt hoe erg hun ouders zich inzetten (en de kinderen), dan zegt een 1 vrij weinig, dus daar ligt voor mij het punt denk ik. In Amsterdam zal het niet zo erg zijn wellicht :) Overigens, wellicht dat waar je zelf ingeschaald wordt ook wel uitmaakt natuurlijk. Als ik een 3 zou zijn, zou ik misschien liever voor 2 kiezen dan voor 1. Uitgaande dat ik geen 5 ben, zal ik inderdaad liever voor wat hoger kiezen :) Of dat op basis van de juiste achtergrond is, is natuurlijk maar de vraag :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_107809373
quote:
7s.gif Op woensdag 8 februari 2012 20:40 schreef Troel het volgende:

[..]

Mwah, ik denk dat dat ook wel meevalt. Want, beide ouders werken, dus wie let er op het kind? (Voorbeeldje hoor, maar wel het eerste wat in mij opkomt)

Maar als antwoord op je vraag: nee, ik zou dat niet laten meetellen :)
Ik mis even wat er mis is met dat beide ouders werken: dat lijkt mij toch veel voorkomend, zo niet de norm, ook vanwege financiele noodzaak. En dat het slecht zou zijn voor de kinderen: dat is ook niet het geval. Bovendien is het tegenwoordig met het nieuwe werken (flexibele tijden, thuiswerken etc.) steeds beter te combineren. Quality time met de kinderen en als ze op bed liggen nog even wat werken op de laptop.

[ Bericht 0% gewijzigd door oltskool op 09-02-2012 22:18:01 (typo) ]
pi_107809540
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 20:27 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat het niet zozeer gaat over de mogelijke hoge intelligentie van het kind, als wel over de toch ietwat betere start van huis uit? Betere begeleiding, motivatie? Misschien ook, maar dat is ver vooruit denken, betere netwerken?
Eens. En dat is ook wel aangetoond, volgens mij.
quote:
Maar goed, het gaat mij dus ok het verschil tussen een groep 1 en 2. Dat verschil lijkt me nooit erg groot. Zouden er hier mensen dat laten meetellen?
Niet alleen. Het gaat om een aantal factoren, waarvan dit er een zou zijn. Verder (voor ons): sfeer, ligging (verkeer etc.), kwaliteit (voor zover inzichtelijk; zie mijn post over inspectierapporten hierboven).
pi_107809552
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:02 schreef miss_sly het volgende:
In de kwaliteitswijzer die de gemeente Amsterdam heeft gepubliceerd, worden de scholen verdeeld in vijf schoolgroepen, 1 t/m 5. Hiermee wordt een zogenoemde sociaaleconomische status gegeven aan de leerlingen. Deze verdeling is niet alleen gebaseerd op de vooropleiding van de ouders (schoolgroep 1 hoogopgeleide ouders, schoolgroep 5 laagopgeleide ouders), maar ook op inkomen, herkomst, huur- of koophuis, WOZ-waarde van de woning en de indicatie voor VVE (voorschoolse educatie).

In hoeverre zouden jullie met deze groepen rekening houden? En dan bedoel ik eigenlijk niet direct als je de keuze hebt uit groep 1 of 5, want dat verschil lijkt me vrij groot. Maar d ekeuze tussen 1 en 2, bijvoorbeeld?
Is dat ook een reële vraag? Ik heb het idee dat in Amsterdam juist het probleem is dat er zo weinig nuances zijn. Het is of 1 of 5, grofweg.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_107809736
Ik heb het idee dat je de groep 1 iets te hoog inschat, troel. Ik ben er vrij zeker van dat wij in de hoogste categorie zouden vallen en zo slim en rijk zijn we niet. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_107809739
In dichtbevolkte gebieden heb je de keus uit meerdere basisscholen: er zijn er altijd wel een paar op korte afstand. De enen zijn bewust met schoolkeuze bezig, de vijven niet, hierdoor polariseert het schoollandschap zich. Waarom een 3 kiezen als je ook een 1 kunt kiezen?
pi_107809779
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:17 schreef oltskool het volgende:
In dichtbevolkte gebieden heb je de keus uit meerdere basisscholen: er zijn er altijd wel een paar op korte afstand. De enen zijn bewust met schoolkeuze bezig, de vijven niet, hierdoor polariseert het schoollandschap zich. Waarom een 3 kiezen als je ook een 1 kunt kiezen?
Omdat je je kind liever naar een school laat gaat met een gemengde populatie, bijvoorbeeld.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_107809840
Goed punt. Maar ik vermoed dat veel mensen een andere afweging maken.
(NB: ik heb hier geen waardeoverdeel over!)
pi_107810057
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:18 schreef oltskool het volgende:
Goed punt. Maar ik vermoed dat veel mensen een andere afweging maken.
Het is voor mij een belangrijke factor. Ik wil aan de ene kant dat mijn kindjes op een school zitten tussen kinderen die zijn zoals zij en waarbij ze zich 'thuis' voelen. Aan de andere kant wil ik niet te veel mijn ideeën daarover bij voorbaat projecteren. Hoe kan ik nu al bepalen waarmee en met wie ze de grootste verwantschap zullen voelen?

Het lijkt me daarom vooral heel goed om een zo breed mogelijke afspiegeling van 'de maatschappij' op een school te hebben zitten. Maar dat is niet zo'n realistische verwachting, is wel gebleken. We hebben nu een school gevonden met een gemengde samenstelling maar de aard daarvan is wel heel anders dan wat we er doorgaans onder verstaan. Er zitten bijvoorbeeld veel kindjes met een dubbele nationaliteit op maar dan van hoogopgeleide Zuid-Afrikaanse ouders en zo.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 10 februari 2012 @ 09:30:42 #175
5428 crew  miss_sly
pi_107818135
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Is dat ook een reële vraag? Ik heb het idee dat in Amsterdam juist het probleem is dat er zo weinig nuances zijn. Het is of 1 of 5, grofweg.
Bij ons is het dus een reële vraag. We zijn nu bij twee scholen geweest, de Dalton en de OGO school en de Dalton is schoolgroep 1 en de OGO is schoolgroep 2.

Ik weet niet in hoeverre ik het mee moet laten tellen. Het verschil lijkt me niet vreselijk groot, maar er zal wel verschil zijn. Officieel zullen wij zelf niet bij groep 1 vallen, want beiden niet hoogopgeleid. Daar staat tegenover dat we niet hoogopgeleid zijn, omdat we te lui waren of verkeerde keuzes hebben gemaakt. We zijn beide verre van dom, en ik denk dat we zeker de potentie wel hadden.

Is het dan slim om een groep hoger te gaan zitten, of zou het er niet toe doen? Of zou het iets zijn om aan het einde mee te nemen, twijfelend tussen twee scholen?

Ik vind het lastig, want ik vind bijvoorbeeld de WOZ-waarde van de woning van de ouders een vreemde wegingsfactor, hoewel ik best begrijp waar die vandaan komt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')