En school nummer vijf hebben we ook bezocht. Een conclusie was vrij gemakkelijk te maken: alle vijf de scholen in ons postcodegebied hebben goede directeuren met een overtuigend praatje

De concurrentie is dan ook groot, dat scheelt. De school waar we gisteren zijn geweest, is een school die 5 jaar geleden nog op de nominatie stond om gesloten te worden wegens slechte resultaten en ernstig teruglopend leerlingenaantal. Toen is er een nieuwe directeur gekomen, en dat is een zeer bevlogen en betrokken man die de school helemaal erbovenop heeft geholpen. We gingen hier kijken met het idee dat we dan weten waar S terecht komt als ze bij de andere vier scholen wordt uitgeloot, maar deze school komt waarschijnlijk niet op nummer vijf in ons voorkeurlijstje.
Deze school is dit jaar gestart met de meervoudige intelligentie methode van Howard Gardner, een systeem dat ons wel aanspreekt. Ze zijn van oorsprong protestant-christelijk, maar daar wordt gelukkig tegenwoordig niet actief iets mee gedaan. De directeur zegt zelf (hij is gelovig en gaat naar de kerk en voedt zijn kinderen zo op) dat hij vindt dat je het geloof thuis moet meegeven en een school daar niet voor is. De school is gemengd, echt gemengd, een echte afspiegeling van Amsterdam dus.
Na alle scholen gezien te hebben, gaat onze voorkeur nog steeds uit naar de Montessori, vanwege het systeem. Deze zal dus op 1 komen op ons lijstje. De rest maakt ons eigenlijk niet zo heel veel uit, dus die volgorde kan redelijk willekeurig zijn. Ik ben wel blij dat we alle vijf de scholen hebben bezocht, zodat we ze allemaal gezien en gevoeld hebben en dus een weloverwogen beslissing kunnen maken. Tegelijkertijd kan ik nu, na ze allemaal gezien te hebben, het ook loslaten: hoe dan ook komt ze op een goede school terecht, dus zorgen hoef ik me niet te maken.