abonnement Unibet Coolblue
pi_104416417
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:13 schreef Bleie het volgende:
Mijn dochter wordt volgende week 2, en hier in de buurt betekent dat dat we haar echt moeten gaan inschrijven op een basisschool. Na wat zoeken op internet e.d. komen er nog twee scholen in aanmerking. Over beide scholen hoor ik enthousiaste verhalen van vrienden en buren, en beide scholen zijn in de buurt. Inspectierapporten zijn ook in orde. Volgende stap is dus een rondleiding, maar waar letten jullie dan allemaal op. Welke vraag stel je?

Kon hier geen topic over vinden, maar als dat er wel is, hou ik me aanbevolen voor een link.
Basisschool kiezen deel 1
en hier weer verder.... :)
  dinsdag 15 november 2011 @ 22:04:33 #2
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_104416484
Gewoon kind mee nemen waar ze het leuk vind op dumpen.
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
pi_104416502
tis weer zover... waarom blijf ik ook niet van de knoppen af :(
pi_104416523
Twee jaar? Arm kind ;(
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
pi_104416733
Cooki :D Wat doe je toch weer? :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104416767
Het topic was wel een beetje offtopic gegaan, he? :@
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104417078
uhm.. ja... zal ik de topictitel uitbreiden naar... "en middelbare" :+

maar offtopic is wel interessant meestal, vind ik :Y
  dinsdag 15 november 2011 @ 22:13:47 #8
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104417368
Ik vond het wel interessant. wat Cooki zei ook: motivatie komt ( zie ik nu ook bij mijn oudste) echt ineens als ze op het juiste niveau zitten, met, nog belangrijker, peers.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104417526
o, dat ja, "collega's" (peers) die m begrijpen :Y
de woorden die eruit rollen bij oudste en de argumentatie e.d. zou m direct diskwalificeren op t vmbo (ff kort door de bocht dan he)
of leraren die m vragen stellen waar ie ms wel over na moet denken voordat ie een zinnig antwoord kan geven :Y)
pi_104418093
Misschien projecteer ik mijn eigen ervaring wel te veel, maar ik heb dat zo niet ervaren. Integendeel, ik vond het heel lastig dat er ineens dingen van me werden verlangd waarvan anderen vonden dat ik die wel kon. Daar kreeg ik juist vreselijke faalangst van. Ik heb mijn VWO diploma dan ook niet gehaald. Ja, 15 jaar na mijn eindexamen heb ik staatsexamen gedaan en het alsnog gehaald; ik was toen als 33 ofzo. Met geen enkel ander doel dan mezelf bewijzen dat ik het kon. Eerder had ik die behoefte niet.

Ik vind het dus ook echt heel erg afhankelijk van het kind, maar dat had ik al gezegd he :P Het is nu dus echt koffiedik kijken en het is dus nu echt een invulling van hoe wij het idealiter zien. Maar misschien zit daar stiekem ook wel de hoop en gedachte achter dat ze een goed verstand heeft en dat ze daar straks gebruik van wíl maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104418098
cooki, maar is er dan nu geen oplossing te vinden?
Wij hebben hier de keuze uit drie scholen: openbaar, montesori, katholiek. De laatste valt af, want dan moeten we een drukke weg over. Montesori heb ik niets mee, bovendien is die school hier nog heel klein en daar heb ik het, door mijn eigen verleden, niet zo op. Het wordt dus de openbare. Die is wel heel groot, maar dat geeft ze ook de mogelijkheid om extra begeleiding te geven aan kinderen die voor of achter lopen. Zoals ze aangaven: we kunnen in vijf stappen naar beneden of naar boven bijschakelen en pas dan komt bijzonder onderwijs in beeld. Kinderen die voorlopen krijgen extra taken op dat gebied of slaan klassen over. Kan dat bij jullie niet Cooki?

Ik bedenk me nu trouwens dat onder je niveau les krijgen ook echt heel vervelend is. Ik lag op school mijlenver voor met vermenigvuldigen en delen. Ik vond het maar stom dat we dan elke keer rijtjes naast de som moesten zetten met 1x 2x 4x 8x. Als in
Som: 36/4
Rijtje:
1x4 = 4
2x4=8
etc
Dus wat deed ik in de tijd die ik over had: alle tafels van 1 tm ?? uitschrijven op een apart blaadje zodat ik sneller mijn sommen kon maken. Achteraf gezien gewoon slim, maar toen mocht het niet en zijn we ervoor gestraft. Lekker voor je motivatie 8)7
Is trouwens later wel goedgekomen. In ons rekenboek stonden ook heel leuke projecten en die mocht je alleen maar uitwerken als bewezen was dat je voorliep met rekenen. He, en dan te bedenken dat ik met heeel veel moeite een 5 (4,6 8-) ) had voor wiskunde op het VWO.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_104418479
Mefke, er is hier 1 school, hij is al een van de jongsten van de klas (eind okt 10 geworden, groep 7), ik wil m niet met 10 jaar naar de middelbare laten gaan, dus klas overslaan is geen optie.
extra werk is hier op school extra werk, nadat je t normale werk hebt gedaan... dan heeft mijnes al geen zin meer :N ... we zingen t wel uit, nog anderhalf jaar ;)
t is gewoon jammer dat t niet interessant voor m is, maar ook daar moet ie mee leren omgaan... dat t niet altijd gaat zoals t ideaal is enzo... ;)

oh en edit: waar je bijzonder onderwijs schrijft, bedoel je ws speciaal onderwijs (bijzonder = katholiek/protestant enzo) ;)
pi_104418693
oja, speciaal onderwijs bedoel ik...
Cooki, zijn er geen plusklassen bij jullie in de buurt? Hier zijn dat speciale klassen waar kinderen van meerdere scholen bij elkaar komen voor juist heel andere stof: filosofie, russisch etc.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_104418969
mefke, dat weet ik niet.. ik weet wel dat oudste alles wat extra is afweert....
jammer he, hij heeft genoeg verplichtingen aan school vindt hij en wil rest van zn tijd vrij besteden... en bouwt dan thuis allerlei spellen, circuits, lego-starswars taferelen enzo, leest graag, maar niet in opdracht - dat soort dingen... tja, nix mis mee, maar hij moet vooral intrinsiek gemotiveerd zijn, anders werkt t voor hem niet... hij is niet gevoelig voor externe prikkels (lijkt t)
  dinsdag 15 november 2011 @ 22:43:50 #15
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104419486
Cooki, mijn oudste leek dat ook niette hebben, maar nu hij soms genadeloos wordt afgestraft voor zich er vanaf maken, heeft ie het ineens toch! Kwestie van een goeie school kiezen ná de basisschool. :P de basisschool heeft gewoon als manco dat het de basisschool is. Als de basis bouillon voor je is is het voor een school lastig ingredienten voor je te vinden die het erwtensoep maakt.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104425502
Buurvrouw, ja ik kijk ook uit naar de middelbare, dan wordt t vast interessanter voor m en beter passend O+
:D Grappige vergelijking met de soep, vooral als je weet dat Thomas met eten zeer selectief is :P
pi_104426891
Ha, gelukkig meteen ook weer verder met de offtopic-discussie, want die vind ik wel erg interessant eigenlijk...

Mefke: wel grappig dat je zegt dat je niets met montessori hebt, maar blij bent dat ze op de openbare school zo goed met niveauverschillen kunnen omgaan. Als ze nou érgens goed in zijn op montessorischolen is het dat wel. Ieder kind werkt op zijn eigen niveau, niet op 'waar de klas op dat moment is'.

Verder hoop ik ook erg dat mijn dochter over een jaar of 10 intrinsiek gemotiveerd is om het voor haar hoogst haalbare niveau aan te gaan. Zou dat wel erg prettig vinden. Aan de andere kant: mijn man heeft ook eerst havo gedaan (met 2x blijven zitten) en toen pas vwo, en toch een universitaire studie afgerond. Hij was op de havo gewoon totaal niet gemotiveerd (zat ook wel echt op een rotschool). Maar dat vwo heeft hij dan weer wel gedaan terwijl hij al (op zn 17de) in een kraakpand woonde, dus enige intrinsieke motivatie was er wel. Van zijn ouders had het zeker niet per se gehoeven.
pi_104427031
Ik heb nog erg veel aan de offtopic discussie gedacht. Het grappige vind ik dat we zelf dingen zo verschillend ervaren hebben en dus ook andere ideeen hebben over hoe ermee om te gaan bij onze eigen kinderen. Dat geeft dan toch het idee dat je je eigen kind (toch ook je eigen genen en een stukje herkenbaarheid misschien van karakter) het beste kent en ziet hoe je daarmee het beste om kunt gaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104467757
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 09:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb nog erg veel aan de offtopic discussie gedacht. Het grappige vind ik dat we zelf dingen zo verschillend ervaren hebben en dus ook andere ideeen hebben over hoe ermee om te gaan bij onze eigen kinderen. Dat geeft dan toch het idee dat je je eigen kind (toch ook je eigen genen en een stukje herkenbaarheid misschien van karakter) het beste kent en ziet hoe je daarmee het beste om kunt gaan.
:Y te leuk topic om weg te laten zakken ^O^

ieder kind zn eigen aanpak :Y
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
uhm.. ontopic: mijn kind zit op "de" basisschool >:)

[ Bericht 3% gewijzigd door -Caroline- op 17-11-2011 13:27:18 ]
pi_104517082
vraagje aan de ouders van ex-basisschool-kinderen: hebben jullie tips over t kiezen ná de basisschool?

modjes: als dit te offtopic is, dan sorry, maar een apart topic is too much, vandaar dat ik t hier tussendoor wil vragen ;)
pi_104723558
Sorry Cooks, ik weet nog niks van middelbare scholen. Ik zat op een Dalton en dat vond ik zelf erg fijn. Maar goed, het is anders als je er zelf op zit als dat je er een moet uitkiezen voor je kind. ;)

Vanochtend 2de info-ochtend gehad. Mijn hemel, echt een heel andere school! :D
Deze stond op voorhand op 1 voor ons, maar daar staat hij niet meer. Het was erg druk en chaotisch.
Mijn hemel wat moeilijk.
En zoals deze directrice het nieuwe inlootsysteem uitlegde vond ik dat erg vaag. Althans ik weet niet of ik dat nou een goed systeem vind of een klote systeem.
Ik begreep het als volgt, je hebt kinderen die voorrang hebben, vanwege broertje-zusje ding of omdat ze daar op de voorschool zitten (peuterzaal voor kindjes met taalachterstand)
Alle kindjes die daarna aangemeld worden komen op een lijst. Zijn er meer kindjes dan plaatsen, gaan alle namen in een hoge hoed en wordt er geloot.
Dus of je je kind nu vroeg of laat inschrijft het maakt geen kont meer uit.
En of je een voorkeur voor die school hebt maakt ook geen klap meer uit.
Als je uitgeloot bent en je hebt geen andere school, dan gaat het bestuur van alle openbare scholen in dit 'aannamegebied' zoeken naar een plek voor je kind.
Nouja, ik weet nog niet of dit nou iets positiefs is of niet. :')

Morgen de laatste school bekijken. :s)
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_104725083
Wij gaan morgen de eerste school bekijken. Ik vind het maar spannend!

Wat was er zo anders aan dat hij van de eerste plaats is gestoten? Druk en chaotisch hoeft niet per se heel verkeerd te zijn of kan een momentopname zijn, misschien? Geen goed gevoel erbij?

Ik hoop morgen ook iets over het lotingssysteem te horen bij ons in de buurt. Het zou veranderen, maar wat er nou veranderd is, is me nog niet duidelijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Licht Ontvlambaar woensdag 23 november 2011 @ 18:09:00 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104726780
Ik vind dat zo waardeloos klinken, dat loten... Je kiest toch voor een bepaalde school vanwege type en dan moet je nog maar afwachten waar je kind terecht komt.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_104729342
Ben ik helemaal met je eens, Sjeen. Ik vind het ook waardeloos. maar je doet er niets aan. We zitten ook met postcodebeleid, dus echt een vrije keus mbt basisschool is er niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104732864
Zo gek, maar bij de eerste school vond ik de directrice heel rustig en doelbewust. Zo was de school ook, kinderen werkten rustig maar maakten ook grapjes en plezier. De sfeer was heel fijn.
De klassen voelden groot terwijl er dus niet zoveel kinderen zaten. Bewegingsruimte...

De school van vandaag was chaotisch en druk, de klassen heel klein maar bomvol. Kinderen zaten op de gang te werken omdat het in de klas zo druk was.
Er waren digiborden maar daardoor moesten de lokalen verduisterd worden.
En de directrice was heel enthousiast en gedreven maar enorm chaotisch en ze maakte haar zinnen niet af.
Bovendien duurde de rondleiding wel 2 en half uur! Pffft, we waren echt gaar daarna. :D

Tja, moeilijk hoor en in feite hebben we dus niks te kiezen is me vandaag duidelijk geworden. :{
Morgen nog bij een daltonschool kijken.
En een inschrijfformulier halen bij de eerste school, kunnen we daar nog even stiekem kijken. :P

Miss, ze had het erover dat het niet meer het postcodebeleid heet maar het aannamegebied. :')
Dat is nog kleiner. Er zijn zelfs stukjes in onze wijk waar je maar uit 1 school kunt kiezen. :N
Maar goed, dat is voor onze wijk, ik weet niet hoe het bij jullie is...
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_104733135
Geen idee hoe het bij ons is. Het stomme is dat ik dat niet zomaar ergens gevonden krijg op de site van het stadsdeel bijvoorbeeld. Je zou toch denken dat als ze een dergelijk aannamebeleid :') hebben, ze mensen met een kind in een bepaalde leeftijd een overzichtje sturen met de scholen waar ze terecht kunnen. We horen het morgen wel, hoop ik.

Zoals je het zegt, klinkt de school van vandaag inderdaad minder fijn dan die andere. Een rondleiding van 2,5 uur is wel lang :o hoop niet dat dat morgen ook zo is :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104733865
Ik weet wel dat mijn ouders (zit inmiddels op MBO) Met ons erg veel gesproken hebben over welke categorieen er zijn en wat wij leuk vonden om te doen. ze hebben ons vaak gevraagd wat we misschien wel leuk zouden vinden om later als beroep te doen.( omdat je dan na 2 jaar vaak al een kant in kan dei ermee te maken heeft) ook vroeg ze ons welke school ons leuk leek (wij gingen altijd met school in groep 7 en 8 een school bezoeken) en ging alle open dagen met ons af. (met uitzondering van te hoog gegrepen scholen wij konden alleen vmbo doen als dat al niet geboden werd ging we dus daar niet kijken) Na de open dagen vroeg ze ons welke school we het leukste vonden en waarom. ook sprak ze met ons over wat zij dacht dat het beste zou zijn. Ze heeft wel altijd ons de vrije keus gelaten omdat ze wilde dat we ons goed voelde op een school waar we 5 volle dagen zouden zitten. ik denk dat dat toch ook wel het belangrijkste is. Zet je kind iniedergeal niet op een hoger niveau dan dat het aankan wanneer je dit van te voren weet dit is erg deprimerend voor hun as ze altijd met onvoldoendes komen of iedere dag enrom veel moeten leren en nooit kunnen afspreken omdat ze anders geen goede punten halen. Ik vind dat het voornamelijk draait om waar het kind zich goed voelt het moet er immers minimaal 4 jaar naartoe en wanneer iemand zich goed voelt doet hij ook beter zijn best.
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  woensdag 23 november 2011 @ 20:53:59 #28
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104734835
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 18:09 schreef Sjeen het volgende:
Ik vind dat zo waardeloos klinken, dat loten... Je kiest toch voor een bepaalde school vanwege type en dan moet je nog maar afwachten waar je kind terecht komt.
Om over vervolgonderwijs nog maar te zwijgen. Het voelt dus als helemaal geen invloed op de opleiding van je kind zoals ik het zie. Voor het eerst dat ik eigenlijk best blij ben dat ik in kutklappeveen woon :o
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Licht Ontvlambaar woensdag 23 november 2011 @ 21:10:49 #29
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104735999
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2011 20:53 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Om over vervolgonderwijs nog maar te zwijgen. Het voelt dus als helemaal geen invloed op de opleiding van je kind zoals ik het zie. Voor het eerst dat ik eigenlijk best blij ben dat ik in kutklappeveen woon :o
Moet je daar ook voor loten dan :o Geloof niet dat dat hier aan de orde is, ook niet bij basisscholen trouwens. En postcodebeleid is hier heel ruim, ene kant van Maas en andere kant van Maas volgens mij...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_104736015
Miss, hier staat het Aannamebeleid steeds in de schoolgids.

Ik las trouwens vandaag dat de Haagse scholen per 1 januari 2013 een nieuw Aannamebeleid van kracht wordt. Inschrijven vanaf 1 jaar en maximaal op 1 school. Ik vraag me af of het daar beter van wordt.
pi_104736130
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:10 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Moet je daar ook voor loten dan :o Geloof niet dat dat hier aan de orde is, ook niet bij basisscholen trouwens. En postcodebeleid is hier heel ruim, ene kant van Maas en andere kant van Maas volgens mij...
Sjeen, basisschool hier is blij met ieder kind dat komt :Y)
over VO moet ik me nog helemaal inlezen.. ik heb op sbo aan de andere kant van de maas gewerkt.. dus geen ervaring met deze VO scholen.. k heb al wel een lievlingsschool O+

en dat inloten.. bah... daar moet toch wat slimmers op te bedenken zijn :Y
pi_104736151
De schoolgids? Is dat iets dat de gemeente uitgeeft ofzo?

oeke, Claudia, jullie enig idee hoe je in Amsterdam aan de benodigde info komt op dat gebied?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 23 november 2011 @ 21:15:03 #33
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104736245
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:10 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Moet je daar ook voor loten dan :o Geloof niet dat dat hier aan de orde is, ook niet bij basisscholen trouwens. En postcodebeleid is hier heel ruim, ene kant van Maas en andere kant van Maas volgens mij...
Ja, vooral gymnasia, maar ik hoorde dat in Amsterdam er ook al loting en postcodeplaatsing is op scholengemeenschappen :/
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  woensdag 23 november 2011 @ 21:15:37 #34
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104736289
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:13 schreef miss_sly het volgende:
De schoolgids? Is dat iets dat de gemeente uitgeeft ofzo?

oeke, Claudia, jullie enig idee hoe je in Amsterdam aan de benodigde info komt op dat gebied?
Schoolgids kan je vragen bij de school van je keuze.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104736291
Ik weet dat wij ooit een schoolgids kregen toen Morris 2 werd. Is dat niet meer?
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_104736303
wespennest. Wouter bos heeft zijn kids daar ook. Te veel verwende kinderen erop. Maar scoren wel hoog betreft CITO. Alleen maar Theoretisch of hoger. Geen enkel lager, afgelopen twee jaar.
...
pi_104736309
Over VO weet ik niet, dat zal toch niet? Dat zou ik wel echt vreemd vinden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104736372
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:15 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Schoolgids kan je vragen bij de school van je keuze.
De schoolgids van die betreffende school dan, neem ik aan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104736446
Klopt, staat meestal ook wel op de website van de school.
  woensdag 23 november 2011 @ 21:17:48 #41
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104736457
Ja, klopt. Elke school heeft een eigen schoolgids. Er is volgens mij niet iets algemeens. Al kreeg ik wel iets van het ministerie toen de jongens 3 waren ofzo. Wellicht even informeren bij het ministerie?
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104736504
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De schoolgids van die betreffende school dan, neem ik aan?
Wij kregen er toen 1 waar alle scholen instonden.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_104736548
ja miss, en vaak staat ie ook op de website van de school :Y
eventueel schoolplan is ook interessant (is onderliggen document, meer diepgang)
schoolgids is praktischer, meer voor de consument geschreven...
en onderwijsinspectie.nl voor de inspectierapporten ofcurse..

over inloten VO heb ik idd wel gehoord in de randstad-grote steden.. maja of dat nog zo is? hier is dat niet geloof ik

edit: handige link: informatie over onderwijs:
http://www.50tienregsvr.nl/50tien.htm
  Licht Ontvlambaar woensdag 23 november 2011 @ 21:22:15 #45
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104736785
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:13 schreef Cooki het volgende:

[..]

Sjeen, basisschool hier is blij met ieder kind dat komt :Y)
over VO moet ik me nog helemaal inlezen.. ik heb op sbo aan de andere kant van de maas gewerkt.. dus geen ervaring met deze VO scholen.. k heb al wel een lievlingsschool O+

en dat inloten.. bah... daar moet toch wat slimmers op te bedenken zijn :Y
Ik weet dat school hier ondertussen uit zijn voegen barst, maar dat komt door de nieuwbouwwijk waar wij wonen. Die staat nu zo'n jaar of 9 en heeft een babyboom gehad :P

Woon jij ook in Maastricht, wist ik niet :P Welke lievelingsschool heb je? Ik denk dat het hier Maartens of Porta Mosana zal worden tegen die tijd. Of stiekem toch Alicebourg in Lanaken...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_104736853
Goede link, snoopy, thanks!
Ik zal het morgen eens bij de school navragen ook, misschien hebben zij wat meer algemene info ook over schoolkeuze hier in de buurt.

De schoolgids van de school waar we morgen heengaan, heb ik op hun site gevonden en gelezen, uiteraard :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104736902
Sjeen, nee O+ ik woon onder roermond en daar heb je ook twee kanten van de maas he?
ik werkte ten westen vd maas en we wonen oostelijk :Y

[ Bericht 27% gewijzigd door -Caroline- op 23-11-2011 21:37:30 ]
  Licht Ontvlambaar woensdag 23 november 2011 @ 21:34:18 #49
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104737675
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:23 schreef Cooki het volgende:
Sjeen, nee O+ ik woon onder roermond en daar heb je ook twee kanten van de maas he?
ik werkte ten westen vd maas en we wonen oostelijk :Y

en nog een handige link:
lijst met vragen om tot een goede schoolkeuze te komen ^O^
klik

mm, die link komt van www.nko-50tien.nl
maar in de amsterdamse gids staat ook iets dergelijks, gelukkig!
Chauvinist dat ik ben, had ik daar helemaal niet aan gedacht :+
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_104737880
:D gheghe.. maastricht is wel de tofste stad van limburg, dat dan weer wel ja O+
pi_104751079
Senna heeft er in ieder geval zin in :D Ik had gisteren verteld dat we vandaag zouden gaan kijken bij een school. Vanmorgen vroeg ik of ze nog wist wat we gingen doen: "Kijken naar een school voor Senna, voor als ik groot ben"

En net zei ze: Ik ga dadelijk naar school *O* :D

Als het maar niet tegenvalt :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104751806
Miss, veel plezier op school :Y Senna, jij ook! *O* en vasthouden dat gevoel he! O+
pi_104757252
Wij zijn vandaag dus bij een Dalton school geweest. Het is een oud gebouw, dat kun je zien, maar begin volgend jaar verhuizen ze naar nieuwbouw, waar dan ook de hele school bij elkaar komt te zitten. Nu zijn er een paar klassen die in een dependance zitten. De schooldirectuer hield een praatje, dat helaas, maar begrijpelijk, ongeveer de helft van de tijd ging over het aannamebeleid. Er wordt wel wat gewijzigd, maar dat gaat pas gelden voor kinderen die na 1 oktober 2013 naar school gaan, geloof ik. Dus dat is voor ons niet van toepassing.

Wat hij verder vertelde over de school en hun methode voelde zo goed. Het sloot voor mijn gevoel echt aan bij wat wij willen voor Senna. 'Vrijheid in gebondenheid' noemde hij het. Dat betekent dat ze de kinderen begeleiden naar zelfstandigheid, maar ze niet vanaf het begin gewoonweg maar los laten in de hoop dat het wel goed komt. De zelfstandigheid en vrijheid worden gedoseerd aangeboden en steeds een beetje meer. Zij gaan wel uit van klassikale lessen, maar met aandacht voor het individu. Samenwerking van de kinderen onderling wordt ook gemotiveerd. Ze hebben aparte leerkrachten voor de gymles vanaf groep 3 of 4, een aparte leerkracht voor handenarbeid en veel samenwerkingsverbanden op het gebied van cultuur (muziek, toneel, grafisch atelier).

Er waren twee nadelen, maar ik vermoed dat het nadelen zijn die we op meer scholen tegen gaan komen. Er zijn op een totale groep van 37 leerkrachten maar 7 mannen, waarvan er binnenkort ook weer een verdwijnt. Hij verwachtte dat de vrijgekomen plek helaas niet opgevuld zou worden door een man, omdat het aanbod van mannelijke leerkrachten gewoon vreselijk laag is. Wat ik erg leuk vond, was trouwens dat de oudste leerkracht nu 61 is, en de jongste 24 (die had zelf ook op deze school gezeten :D ).
Het andere nadeel was de tussenschoolse opvang. Zij zijn hiervoor afhankelijk van een stichting die werkt met vrijwilligers, en helaas zijn dat vaak zeker wel welwillende mensen, maar niet echt pedagogisch onderlegd en dus was deze opvang niet altijd even goed. Ze proberen er zo veel mogelijk aan te doen, maar hebben niet veel mogelijkheden. Toch blijft ongeveer 90% van de kinderen over!

Ze waren wel bezig geweest met continuerooster, maar dat was op dit moment nog niet realiseerbaar. Wel verwachten ze dat er binnen 5 jaar van overheidswege een continuerooster wordt opgelegd, dus dan zouden alle basisscholen dat (moeten) gaan invoeren.

Kortom, we hebben een goed gevoel bij deze school. Het zag er ook echt gezellig uit, de lokalen, de gangen, de speelplaats. We mochten rondlopen en konden in de klassen kijken, en dat gaf een prettig gevoel. Ik ben erg benieuwd naar de nieuwbouw, want dat moet deze school bijna perfect maken ;)

maar goed, bottomline van het aannamebeleid is inderdaad dat je je dus maar gewoon overal moet inschrijven en moet afwachten -O- Ik vind dat echt zo vervelend. De samenwerking met de andere twee scholen van onze keuze is wel groot, en zoals ik van hem begreep zijn de lesmethodes helemaal niet zo verschillend, als je naar de uitvoering kijkt.

We hebben ons dus maar ingeschreven daar :o :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 24 november 2011 @ 13:27:16 #54
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104757705
7 mannen?! Prijs je eens rap gelukkig! Wij hebben op een team van 12 nul mannen. ;(

Maar fijn dat het verder zo goed voelde. Toch wel erg belangrijk.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104757793
Miss: fijn dat je een goed gevoel had bij de school! Dat van die mannen, daar ontkom je bijna niet aan. Er zijn helaas maar erg weinig mannen die basisschoolleerkracht willen worden. Ik heb me weleens laten vertellen dat dat ook te maken heeft met de stages op de pabo. De eerste stage die je daar doet, is in groep 1/2, en er zijn kennelijk écht maar heel weinig mannen die kleuters leuk vinden, dus nogal wat mannelijke studenten haken daarop af. Geen idee wat ervan waar is.

Ook het probleem van de tussenschoolse opvang is vrij algemeen, denk ik. Dat wordt vrijwel overal gedaan door vrijwilligers. Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo'n probleem, als het maar een beetje rustig en gezellig blijft. En een van de nadelen van hoe een continurooster kennelijk meestal wordt uitgevoerd, vind ik dat dat het overblijven dan dus vaak met de leerkracht gebeurt, die daardoor van 8.15 - 15.00 geen enkele pauze heeft. Lijkt me voor leerkracht en voor leerlingen geen ideale situatie. Maar goed, vaak gaat het zo.
pi_104757928
Wat jammer buuf!
Ik heb geen idee wat de verhoudingen gemiddeld zijn, maar ik vind het zo jammer! Een school hoort niet alleen of vrijwel alleen uit vrouwelijke krachten te bestaan. Kinderen hebben zeker ook mannen nodig; jongens absoluut, maar ook voor meisjes vind ik dat heel goed. De nieuwe aanwas is ook erg klein wat betreft mannen, dus tja...het zal langzaam maar zeker een uitstervend ras op de basisschool zijn, vrees ik -O-

ow ja, wat ik ook goed vond, was dat ze hun pestprotocol aan het updaten waren en ook aandacht hebben voor de social media enzo. Ook over online contact tussen leerkracht en leerling. Bij deze school is het not done om als leerkracht een dergelijk contact te onderhouden. Alle contact gaat via de ouders. Misschien is dat wel overal steeds meer aan de orde, hoor, maar hij noemde specifiek de zaak van het Hofnarretje en alle nare gevolgen die hen daar met nog meer aandacht naar had laten kijken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104757945
Oh ja, en ik werd eergisteren gebeld door school 2, of we al een beslissing hadden genomen, want ze willen het wel snel weten. Nee dus. Wel nog eens uitgebreid over gehad, maar we komen er nog niet helemaal uit. Volg ik mijn hart, of laat ik praktische overwegingen de doorslag geven?

Bovendien is er nog bijgekomen dat vorige week bekend werd dat ons kdv (waar we bijzonder blij mee zijn) ook een bso gaat beginnen. Ze gaan in elk geval wel samenwerken met school 2, maar het nog niet bekend of ze ook met de andere school (montessori) gaan samenwerken. Nou snap ik wel dat je een school niet uitzoekt op de bijbehorende bso, maar het speelt gewoon wel mee in onze overwegingen. De kinderen zullen er toch 3 middagen per week (en in de vakanties vaak hele dagen) naartoe gaan, dus ik wil wel dat ze zich daar ook prettig voelen...
pi_104758059
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:29 schreef Bleie het volgende:
Miss: fijn dat je een goed gevoel had bij de school! Dat van die mannen, daar ontkom je bijna niet aan. Er zijn helaas maar erg weinig mannen die basisschoolleerkracht willen worden. Ik heb me weleens laten vertellen dat dat ook te maken heeft met de stages op de pabo. De eerste stage die je daar doet, is in groep 1/2, en er zijn kennelijk écht maar heel weinig mannen die kleuters leuk vinden, dus nogal wat mannelijke studenten haken daarop af. Geen idee wat ervan waar is.

Ook het probleem van de tussenschoolse opvang is vrij algemeen, denk ik. Dat wordt vrijwel overal gedaan door vrijwilligers. Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo'n probleem, als het maar een beetje rustig en gezellig blijft. En een van de nadelen van hoe een continurooster kennelijk meestal wordt uitgevoerd, vind ik dat dat het overblijven dan dus vaak met de leerkracht gebeurt, die daardoor van 8.15 - 15.00 geen enkele pauze heeft. Lijkt me voor leerkracht en voor leerlingen geen ideale situatie. Maar goed, vaak gaat het zo.
Dat van die stages was precies wat deze directeur ook opmerkte. Ze hadden nu een jongen van de Pabo die stage liep, in de kleutergroepen inderdaad, en die jongen was gewoon doodongelukkig daar. Hij had niets met die kleuters. De kans dat hij verdergaat, is alweer een stuk kleiner. Ze hadden hierover ok gesprekken gehad met de pabo, maar dit is nou eenmaal beleid van de Pabo.

De tussenschoolse opvang heeft dadelijk in het nieuwe gebouw in ieder geval meer mogelijkheden. Ze kunnen dan naar buiten, maar gaan ook proberen meer activiteiten binnen aan te bieden. Wellicht dat het dan ook allemaal wat prettiger loopt.

maar goed, zoals ik zei: de twee nadelen verwacht ik eigenlijk vrijwel overal tegen te komen, dus ik zie het meer als een nadeel van het naar school gaan in deze tijd, dan als een nadeel van de betreffende school.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104758079
miss sly, hier op school is maar 1 mannelijke leerkracht, 1 gymleraar en een conciërge. Verder alleen juffen dus 7 klinkt als 'veel' verhoudingsgewijs. Oh, en de directeur is een man :+
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_104760620
Wat is het slecht gesteld met het aantal mannelijke leerkrachten op basisscolen :o Wat vreselijk jammer zeg!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104760709
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:42 schreef miss_sly het volgende:
Wat is het slecht gesteld met het aantal mannelijke leerkrachten op basisscolen :o Wat vreselijk jammer zeg!
Ja, ik vind het ook heel jammer. Het is goed voor kinderen als ze zowel met mannen als met vrouwen te maken krijgen.
pi_104760873
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:45 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ja, ik vind het ook heel jammer. Het is goed voor kinderen als ze zowel met mannen als met vrouwen te maken krijgen.
Vind ik ook. En zeker voor jongens lijkt het me heel fijn dat er ook mannen rondlopen. Maar zeker ook voor meisjes, dat er iemand is die toch op een andere manier naar dingen kijkt en ermee omgaat. Het zou zeker de moeite lonen om die stages van de Pabo eens onder de loep te nemen, lijkt me.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 24 november 2011 @ 14:57:58 #63
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104761115
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:42 schreef miss_sly het volgende:
Wat is het slecht gesteld met het aantal mannelijke leerkrachten op basisscolen :o Wat vreselijk jammer zeg!
Ik heb voor de vervanging van de juf van mijn middelste echt hard gepleit voor een man. Er zijn gewoon in de hele invallerpool geen mannen te vinden :')

En dan nog wat, er zijn in de tijd dat mijn kinderen naar de basisschool gaan (dat is nu8.5 jaar) 5 (!!) babies geboren. En allemaal precies toen mijn kind in de betreffende klas zat :( ik ben wel een beetje klaar met vrouwen voor de klas. :@
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Licht Ontvlambaar donderdag 24 november 2011 @ 15:02:01 #64
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104761226
Bij ons is het 27 vrouw tegen 6 man en dat is inclusief ondersteunend personeel...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_104761349
Nou ja, klaar met vrouwen voor de klas vind ik ook weer zoiets. Ik zou graag een gezonde mix zien, dus 50-50.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104761615
In mijn tijd (heul vroeger dus) hadden we in de eerste en tweede klas een juf, die van de eerste was de vrouw van de hoofdmeester en hun jongste kind was een jaar ouder dan ik en toen was het al zo'n knotje is het haar type met een zakdoek in de mouw van haar vest gepropt, dus die kreeg geen kinderen meer, en die van de tweede klas was zo'n draak van een wijf dat ik me sowieso niet kan voorstellen dat er een man bij in de buurt zou willen komen, die deed ook nog aan lijfstraffen, dat heeft haar bijna haar baan gekost in het jaar dat mijn zusje in haar klas zat.
Vanaf de 3de klas hadden we meesters, en tegenwoordig mag je blij zijn als ze in groep 8 nog een meester hebben, laat staan vanaf groep 5.
Zelfs B. had alleen in groep 8 een meester.

Edit: het was trouwens een verschrikkelijk slechte school, zo slecht dat we op de middelbare school zo ongeveer allemaal bleven zitten in de brugklas :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 24 november 2011 @ 15:19:34 #67
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104761776
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:06 schreef miss_sly het volgende:
Nou ja, klaar met vrouwen voor de klas vind ik ook weer zoiets. Ik zou graag een gezonde mix zien, dus 50-50.
nou, ik denk dat als Senna 5 van de 8 jaren voor de helft een zwangere die het amper volhoudt voor de klas heeft staan en daarna een vervanger, en dan steeds een andere, dat je ook naar een man gaat snakken hoor. Ze komen ook nog allemaal terug in deeltijd waardoor mijn kinderen per schooljaar ineens 3 juffen hebben enzo. Het is vette pech en toeval en noem het maar. ik heb nu al zitten tellen. Middelste kan volgend jaar, groep 8, zonder verlof doorkomen. maar jongste treft of groep 7 of groep 8 deze juf weer, die dan vast toe is aan een tweede kindje.

En weet je, dat gun ik iedereen van harte, begrijp me niet verkeerd. Maar zet die liever niet voor groep 8. ik zou voor zo'n klas een juf willen die klaar is met kinderen krijgen eigenlijk. Ik vind het iig héél frustrerend.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Licht Ontvlambaar donderdag 24 november 2011 @ 15:22:43 #68
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104761869
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:19 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

nou, ik denk dat als Senna 5 van de 8 jaren voor de helft een zwangere die het amper volhoudt voor de klas heeft staan en daarna een vervanger, en dan steeds een andere, dat je ook naar een man gaat snakken hoor. Ze komen ook nog allemaal terug in deeltijd waardoor mijn kinderen per schooljaar ineens 3 juffen hebben enzo. Het is vette pech en toeval en noem het maar. ik heb nu al zitten tellen. Middelste kan volgend jaar, groep 8, zonder verlof doorkomen. maar jongste treft of groep 7 of groep 8 deze juf weer, die dan vast toe is aan een tweede kindje.

En weet je, dat gun ik iedereen van harte, begrijp me niet verkeerd. Maar zet die liever niet voor groep 8. ik zou voor zo'n klas een juf willen die klaar is met kinderen krijgen eigenlijk. Ik vind het iig héél frustrerend.
Is het ook... Wij hebben in groep twee een jaar gehad met 2 parttime juffen, waarvan er eentje de helft van het jaar met rug problemen thuis was en de ander overspannen. De vervangster was zo waardeloos dat ik overwogen heb in te grijpen tijdens het vieren van de verjaardag van Isa. Toen ze alleen maar paniekerig gilde dat ze de kinderen niet lief vond omdat ze over de tafels liepen... Ik vind het niet heel vreemd achteraf dat Isa in dat jaar niet correct beoordeeld is.

Mijn probleem, Isa is eerste kind (jaja, ook enige :P ), dus wisten wij veel... je gaat toch wel een beetje uit van de kennis en kunde van docenten.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_104762288
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:19 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

nou, ik denk dat als Senna 5 van de 8 jaren voor de helft een zwangere die het amper volhoudt voor de klas heeft staan en daarna een vervanger, en dan steeds een andere, dat je ook naar een man gaat snakken hoor. Ze komen ook nog allemaal terug in deeltijd waardoor mijn kinderen per schooljaar ineens 3 juffen hebben enzo. Het is vette pech en toeval en noem het maar. ik heb nu al zitten tellen. Middelste kan volgend jaar, groep 8, zonder verlof doorkomen. maar jongste treft of groep 7 of groep 8 deze juf weer, die dan vast toe is aan een tweede kindje.

En weet je, dat gun ik iedereen van harte, begrijp me niet verkeerd. Maar zet die liever niet voor groep 8. ik zou voor zo'n klas een juf willen die klaar is met kinderen krijgen eigenlijk. Ik vind het iig héél frustrerend.
Een betere verdeling, dat ben ik met je eens! Maar vrouwen zijn net zo onmisbaar in het basisonderwijs als mannen, wat mij betreft. En tja, vrouwen zijn nu eenmaal degenen die kinderen krijgen, maar mannen kunnen ook overspannen worden of langdurig ziek. Ik hoor van heel veel scholen waar het gewoonweg triest gesteld is met het aantal vaste krachten dat ook daadwerkelijk een heel jaar werkt. Er zijn heel veel invallers, en vaak is dat toch moeilijker, zowel voor de invaller, als de kinderen, als de ouders. Ik hoop van harte dat het Senna bespaard blijft, maar het is wel de werkelijkheid.

Deze school had trouwens ook wel weer een heel laag verloop. Dat vond ik ook wel positief.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104762843
En wat je tegenwoordig ook vaak ziet is dat er 2 leerkrachten op een groep staan. Mijn kinderen hebben 4 dagen de ene juf en 1 dag de andere.

oh wacht, dat schreven jullie hierboven al.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_104763525
Ik heb trouwens zelf op de lagere / basisschool (ik zat precies in de overgang) ook nooit een meester gehad. Er was er één bij ons op school (en later nog een invaller geloof ik), en dat was de directeur. Die deed altijd groep 7/8, maar niet meer toen ik daarheen ging. En ik kwam er een paar jaar geleden door een dagboek achter dat ik ook weleens een jaar 1 dag in de week een andere juf had (die ik kennelijk vreselijk vond), maar ik kan me de hele vrouw niet eens herinneren...

Maar goed, 2 vaste leerkrachten voor de klas (beide deeltijd) vind ik niet zo'n probleem. Kan me wel voorstellen dat ieder jaar een zwangerschap voor een kind erg vervelend is, want dan heb je wel erg weinig stabiliteit.

Als ik afga op de websites van de twee scholen die ik overweeg, hebben beide bij het onderwijzend personeel maar 1 man trouwens :(.
pi_104787768
Wat fijn Miss, dat het zo goed voelde! :)
Hoe vond Senna het?
Ik ben benieuwd of jullie aannamebeleid weer anders is dan in onze buurt.
Jammer dat er weinig mannelijke leraren zijn he? Als ik het zo lees hebben we nog geluk. Op de school van onze voorkeur is de verhouding man-vrouw ong 35-64%.
En die tussenschoolse opvang, daar zat de school van vandaag ook mee, alhoewel ze wel de overblijfleraren steeds bijspijkeren op educatief vlak. Volgens mij is dat overal wat lastig.
De school van onze voorkeur heeft een erg leuke tussentijdse en naschoolse opvang met veel drama en dans enzo. Dat is dan inderdaad net een extraatje. :Y

Vanochtend onze laatste optie bekeken. Nu hebben we 3 scholen gezien. Wat een hoop verschillen. :D
Grappig om elke keer dezelfde ouders te zien. Vandaag hebben we na afloop even met aan aantal gepraat.
Echt iedereen had andere voorkeuren.
Een moeder vond dat de school van onze voorkeur maar erg veel achterstallig onderhoud had, of we de kozijnen aan de buitenkant niet hadden gezien? Haha, dat was ons dus echt niet opgevallen.
En weer een ander vond dat er te weinig aan sociale vaardigheden werd gedaan op de tweede school.
Oja en iemand vond het zo leuk dat ze op de derde school zo leuk wiebelden met de billen tijdens dansles.
En vriendlief vond de school van vandaag net een winkelcentrum met teveel tl-licht. :')

Op deze school kregen we weer hele andere dingen te horen over het aannamebeleid, namelijk dat je je maar op 1 school mag inschrijven. Ik word er gek van. :N
Ik heb net zo lang doorgezeurd tot ik de website kreeg, die ik eerder niet kon vinden zodat ik het op mijn gemak terug kan zoeken.

Ik vond de school van vanochtend erg fijn. Een Dalton die erg goed presteert. Maar ik vond het ook erg clean en koel. Erg gericht op presteren ofzo.
Ik heb zelf op een Dalton middelbare school gezeten, dus er was ook herkenning, dat voelde ook fijn.

Ik wil me nog wat meer verdiepen in het montessori onderwijs, die school heeft nu onze voorkeur. Ik weet gewoon nog niet zo heel veel van die richting. Of dat bij ons jongetje past. O+
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_104787796
Boh, wat een lap tekst! :o
Excuses...
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_104796428
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 23:41 schreef oeke het volgende:
Boh, wat een lap tekst! :o
Excuses...
Nee hoor, ik vind je overpeinzingen juist erg leuk om te lezen
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_104796692
oeke, wij hebben destijds Morris op 2 scholen ingeschreven ivm onze verhuizing. We wisten niet heel zeker of ons nieuwe huis al klaar zou zijn als Morris 4 zou worden. Ik heb toen nagevraagd of ze konden checken of je op meerder scholen ingeschreven stond maar de systemen waren niet op elkaar aangesloten dus hebben we het maar gewoon gedaan.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  vrijdag 25 november 2011 @ 11:19:32 #76
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104796927
Nou ja, je kan het risico ook niet nemen om hem niet op meerdere scholen in te schrijven. Je hebt toch ook de maken met de leerplicht enzo.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_104797005
Ons werd gisteren aangeraden ons vooral op meerdere scholen in te schrijven. Het vervuilt weliswaar de wachtlijsten, maar het is zo vresleijk onzeker waar je kind terecht kan. Het gebeurt zelfs wel eens dat mensen uiteindelijk geen plek hebben voor hun kind en moeten uitwijken tot zelfs in Diemen of Duivendrecht :X Ik moet er neit aan denken, dat dat zou gebeuren.

Van de 5 scholen die hier zijn (openbare, montessori, dalton, katholieke en oecumenische school (met bijbel in de hand staa top hun site)), hebben we sowieso een voorkeur voor de eerste drie, maar daarin staan we dus zeker neit alleen. De katholieke zou ik nog wel willen bekijken, omdat ik van hun site nog best een aardige indruk krijg, maar de 5e school valt voor mij eigenlijk af. Maar wat nou als ze nergens anders terecht kan? Zouden we dan over moeten gaan op een ander stadsdeel (lastig ook ivm daar het aannamebeleid wat ook op postcode voorrang zal verlenen) of toch die oecumenische kiezen? Naar Diemen of Duivendrecht zou ik echt te zot vinden!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 november 2011 @ 11:24:51 #78
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104797076
Stomme vraag misschien, maar hier komt het ook nog wel eens voor dat kinderen op een bepaald moment van school wisselen. Bijvoorbeeld omdat het systeem toch niet geheel op het kind aansluit. Is dat bij jullie dan ook onmogelijk?

Ik word echt plaatsvervangend kriegel bij het idee dat het lot moet bepalen waar mijn kind van zijn 4e tot zijn 13e 9in mijn geval dan :P ) een groot deel van zijn tijd moet doorbrengen...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_104797140
Het an theoretisch wel, maar het gebeurt erg weinig. Soms is er in de latere jaren wel een plek vrij, maar het systeem moet wel heel erg niet aansluiten wil je een kind na een paar jaar weghalen op zijn school, denk ik.

Ik denk dat wij het wel zouden overwegen als ze bijvoorbeeld uiteindelijk naar Diemen of Duivendrecht zou moeten. Dat vind ik echt niet normaal en ook niet heel praktisch in veel opzichten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104797150
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:12 schreef snoopy het volgende:
oeke, wij hebben destijds Morris op 2 scholen ingeschreven ivm onze verhuizing. We wisten niet heel zeker of ons nieuwe huis al klaar zou zijn als Morris 4 zou worden. Ik heb toen nagevraagd of ze konden checken of je op meerder scholen ingeschreven stond maar de systemen waren niet op elkaar aangesloten dus hebben we het maar gewoon gedaan.
Volgens de directrice deed het systeem tegenwoordig *ping* als je je op meerdere scholen tegelijk in schreef. :')
Zucht. Dat is van dit jaar geloof ik.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_104797259
Wat een gedoe zeg met die scholen in Amsterdam :{
pi_104797358
Het formulier was trouwens weer tegenstrijdig, daar kon je de eerste drie scholen van je keus op zetten. Ik word er eigenlijk niet goed van. Het hele wachtlijst-systeem is dus ook weg. Als er meer kindjes zijn dan er plek is gaan alle kindjes sowieso in de hoge hoed. Je word van tevoren opgebeld of je nog wil loten of niet en dan mag je erbij zijn.
En als je uitgeloot bent zoeken zij nav je tweede en derde keus een andere school. En anders moet je buiten het buurtje.

Ik baal er ook goed van Sjeen. Maar dit systeem is wel weer eerlijker dan het wachtlijst-systeem. En al die dubbele inschrijvers vallen dan weer af bij het loten, want je mag maar bij 1 school loten dus de school van je voorkeur.

Er is hier veel uitloop in de hogere klassen hoorde ik, omdat veel ouders verhuizen als het gezin groter wordt en men dus meer ruimte wil. En de buurt verandert hier heel erg. Veel yuppen die kindjes krijgen op hun appartement en daarna naar de buitenwijken gaan.
In de hogere klassen zou het in principe dus makkelijker moeten zijn om te wisselen.
De school van gister begon met 30 kindjes en eindigt met 22-25 kindjes in de hoogste klas.
De scholen worden hier ook steeds witter trouwens.

[ Bericht 8% gewijzigd door oeke op 25-11-2011 11:35:16 (toevoeging!) ]
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_104797378
Het is ook wel een beetje het beleid, he. En ze wilden hier in de buurt nog een nieuw schoolgebouw bouwen voor een van de scholen die uit zijn voegen barst, maar dat mocht dus niet, o.a. omdat mensen in de buurt geen schoolgebouw wilden omdat de waarde van hun huis daardoor zou verminderen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 25 november 2011 @ 11:34:49 #84
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_104797386
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:27 schreef oeke het volgende:

[..]

Volgens de directrice deed het systeem tegenwoordig *ping* als je je op meerdere scholen tegelijk in schreef. :')
Zucht. Dat is van dit jaar geloof ik.
nou, ik vind het een gokje waard.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 november 2011 @ 11:35:20 #85
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104797404
Op zo'n momenten ben ik wel blij dat ik in het vergrijzende Zuiden woon :@
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_104797417
Hoezo tegenstrijdig dus, oeke, als ze ons zelfs aanraden om op meerdere scholen in te schrijven.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104797454
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:34 schreef debuurvrouw het volgende:
nou, ik vind het een gokje waard.
Ik ga ook gewoon doen alsof ik er geen reet van snap en ik schrijf hem op alledrie in. En ik geef onze eerste keus aan.
Ik snap er ook geen reet van. :')
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_104797474
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:27 schreef oeke het volgende:

[..]

Volgens de directrice deed het systeem tegenwoordig *ping* als je je op meerdere scholen tegelijk in schreef. :')
Zucht. Dat is van dit jaar geloof ik.
Ik zou het toch proberen denk ik. Je hoort vanzelf wel of het systeem echt gekoppeld is ;)
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_104797504
Dat systeem wat jij hierboven beschrijft, gaan ze hier dus ook invoeren, maar zoals ik het begreep pas bij kinderen die vanaf 1 oktober 2013 naar school gaan. Of 2012, nou ga ik twijfelen. Maar ze zijn nog bezig dat systeem op te zetten, werd gisteren gezegd; in ieder geval in dit stadsdeel dan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104797560
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:35 schreef miss_sly het volgende:
Hoezo tegenstrijdig dus, oeke, als ze ons zelfs aanraden om op meerdere scholen in te schrijven.
Elke buurt heeft een ander systeem. Er zit trouwens een school aan de overkant van het water bij ons. Dat is de dichtsbijzijnde school. Maar de grens loopt door het water. :')
En als je helemaal pech hebt, woon je in het hele klein deel van onze buurt waar je uit 1 school mag kiezen. Alhoewel, misschien is het wel geluk.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_104797607
Is dat ook een montessori, die aan de overkant van het water, oeke? Daar had die directeur het gisteren nog over, een montessori aan de Amstel, de tweede montessori ofzo?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_104797819
Ja. Ik denk dat we er wel even gaan kijken, alhoewel ik er ook al slechte verhalen over gehoord heb. Ook goede hoor, ze hebben een mooie tuin schijnt. ;)
Dat maakt het weer zo subjectief, je moet toch zelf gaan kijken.

We waren gister nog even bij onze eerste keus school en de sfeer was weer precies zo fijn. Dat doet dan deugd. Ik zou ook nog graag eens bij de scholen kijken op een gewone dag, als ze uitgaan. Wat voor ouders er staan en hoe de kindjes uit school komen.
Eens kijken wanneer we daar tijd voor hebben. :P
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  vrijdag 25 november 2011 @ 12:23:04 #93
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104798737
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:37 schreef oeke het volgende:

[..]

Ik ga ook gewoon doen alsof ik er geen reet van snap en ik schrijf hem op alledrie in. En ik geef onze eerste keus aan.
Ik snap er ook geen reet van. :')
Ah gos, zometeen krijgt je kind op voorhand al een rugzakje omdat z'n moeder het inschrijvingssysteem niet snapt :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_104802599
Bij ons in Noord gaan ze ook een centraal inschrijfsysteem invoeren, hoorden wij. Dan mag je drie voorkeuren aangeven of zo, en wordt er via loting geplaatst. Ben blij dat wij daar geen 'last' van hebben, en nog gewoon een plek kunnen krijgen. En er werd dus ook gezegd dat je officieel maar op één school mag inschrijven, maar dat veel ouders op meerdere scholen inschrijven. Maar denk toch dat wij dat niet doen, omdat we in principe gewoon een plek krijgen, en niet op een wachtlijst komen. Dan voelt het toch 'fouter' om op meer scholen in te schrijven.

En over halverwege overstappen: in Noord hebben ze het beleid dat kinderen binnen Noord niet halverwege een schooljaar naar een andere school mogen (maar dus wel aan het begin van een nieuw schooljaar, als er plek is), maar uit andere stadsdelen of van buiten Amsterdam (vanwege verhuizing bijvoorbeeld), kan het wel.
pi_104802725
quote:
12s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:23 schreef Leandra het volgende:
Ah gos, zometeen krijgt je kind op voorhand al een rugzakje omdat z'n moeder het inschrijvingssysteem niet snapt :')
:6
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_105242758
Misschien interessant voor de amsterdamse ouders:

quote:
Amsterdamse ouders krijgen ranglijst basisscholen

Ouders kunnen voor het eerst zien of hun kinderen risico lopen op een leerachterstand. De Kwaliteitswijzer die de gemeente Amsterdam en de basisscholen publiceren, geeft inzicht in resultaten per klas.

De Kwaliteitswijzer wordt morgen officieel gepubliceerd. Op deze website is de complete gids nu al te vinden (zie de links onderaan deze pagina). Ouders en leerkrachten hebben voor het eerst een goede mogelijkheid om de resultaten van scholen te vergelijken. Niet alleen worden de cijfers van de Cito- toets in groep 8 openbaar, ook is te zien hoeveel procent van de kinderen een voldoende haalde voor de toetsen in groep 2, 3, 4 en 6.

Bovendien is te zien wat het inspectieoordeel is en hoeveel achterstandsleerlingen er op school zitten. De Spiegel PO is het overzicht van de schoolbesturen, dezelfde gegevens weergegeven in ander formaat.

Zo reëel mogelijk beeld
Onderwijswethouder Lodewijk Asscher stuurt de Kwaliteitswijzer aan alle ouders van peuters, zodat zij hem kunnen gebruiken bij de schoolkeuze. Asscher: 'Ik wil ouders een zo reëel mogelijk beeld van scholen geven. Natuurlijk wordt de schoolkeuze niet alleen door resultaten bepaald, maar ook door sfeer. Ouders kunnen zo wel veel beter het gesprek met de leerkrachten aangaan.'

Als de tussenresultaten bijvoorbeeld slechter zijn dan de eind-Cito in groep acht, kan dat bijvoorbeeld betekenen dat het onderwijs op een school achteruitgaat. De angst dat ouders slecht scorende scholen gaan mijden, heeft Asscher niet. 'Ik denk dat de cijfers juist relativeren.

Op een populaire school kunnen de resultaten misschien wel minder goed zijn dan iedereen dacht.' De Kwaliteitswijzer maakt onderdeel uit van de Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs, een initatief van de gemeente Amsterdam om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

Ouders kunnen verbeteringen eisen
Ook de Onderwijs Consumenten Organisatie, die de belangen van ouders en leerlingen behartigt, denkt dat ouders nu beter beslagen ten ijs komen. Menno van de Koppel: 'Dit hadden we een paar jaar geleden niet durven dromen. In andere steden zijn ze ook nog niet zover.' Van de Koppel: 'Als jouw kind slecht scoort met rekenen en je ziet in dit overzicht dat de hele klas slechter rekent dan op vergelijkbare scholen, dan kunnen ouders eisen dat het rekenonderwijs verbetert.'

Bestuurder Martin Knoop van de Algemene Onderwijs Bond vult aan: 'In het voortgezet onderwijs zijn objectieve gegevens al langer openbaar.

Natuurlijk is bij de schoolkeuze behalve de resultaten ook een positief gevoel belangrijk, leerlingen brengen er immers acht belangrijke jaren door.'
bron: http://www.parool.nl/paro(...)t-basisscholen.dhtml
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_105398376
Oh, ik moet nodig even bijlezen. Wij zijn afgelopen week ook naar een daltonschool wezen kijken, miss. En we waren op slag verliefd! Mooi gebouw, fijne sfeer, leuke mensen. We gingen er allebei met een goed gevoel vandaan en hadden er niets op aan te merken.

Dalton klinkt alsof het erg bij ons past. Het is behoorlijk gestructureerd. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_105398665
Oh wat fijn Claudia! Dat klinkt heel goed.

Ik heb zelf eigenlijk wel besloten dat ik voor de montessorischool wil gaan, moet alleen nog even over het gevoel heen dat ik mijn kind dan iets ontzeg aan vriendjes / vriendinnetjes van school in de straat en zo. Dat vind ik toch lastig, merk ik.
  Moderator vrijdag 9 december 2011 @ 22:33:18 #99
5428 crew  miss_sly
pi_105398702
Gestructureerd? Maar ook veel vrijheid en zelfstandigheid, dat was eigenlijk meer wat wij eruit opgepikt hebben :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_105399774
Klinkt fijn Claudia!
De Dalton hier in de buurt was ook erg gestructureerd en op leren gericht. Het is ook de school met de hoogste citoscores. Maar ook de meeste leerlingen, zo'n 450.

We gaan wrs ook voor de Montessori, Bleie. Ik heb alleen het gevoel dat ik nog niet genoeg van het scholingsysteem afweet.

Ik heb de neiging om de school heel erg op Ko te kiezen, terwijl het tweede kindje er gewoon ook heen zou gaan. Althans die kans lijkt me redelijk groot. Dus nu maar meer kiezen voor wat in of bij ons gezin past. :Y
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_105400323
Ja, ik vond de combinatie tussen vrijheid en begeleiding heel aangenaam. Deze school in Noord is heel nieuw en de directrice is ontzettend bevlogen. Ze heeft alles alleen opgezet. Momenteel is ze met iemand uit St. Petersburg bezig om daar het daltononderwijs te introduceren. O+

Ik vind dat ook wel wat tricky, hoor, dat een school zo steunt op één persoon. En de school is in ontwikkeling, dus er zullen klassen en ook nieuwe docenten bijkomen. Maar alles was er zo fijn. De materialen, het gebouw, de buurt (met uitzicht op de binnenstad).

We hebben Ivan nu aangemeld op de eerder genoemde Wouter Bosschool. :Y) We zijn daar nog niet eens wezen kijken, maar over het algemeen is het zo moeiljik om er een plek te krijgen dat we het meteen gedaan hebben. Op de school waar we afgelopen week zijn wezen kijken mag je je kind alleen inschrijven als je definitief voor die school kiest. Een plek is dan ook nu nog gegarandeerd. We willen dus eerst op de andere school kijken en dan een beslissing nemen zodat we maar één inschrijving nodig hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_105400362
Ik heb ook nog gevraagd hoe gemengd de school is omdat ik dat wel belangrijk vind. Er zitten best veel verschillende nationaliteiten op deze daltonschool, maar het zijn toch ook weer de kinderen van hoogopgeleide ouders.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_105400595
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 22:33 schreef miss_sly het volgende:
Gestructureerd? Maar ook veel vrijheid en zelfstandigheid, dat was eigenlijk meer wat wij eruit opgepikt hebben :D
Ons gesprek ging er vooral over in hoeverre dalton verschilt van bijvoorbeeld montessori en jenaplan. Wat de directrice benadrukte is dat daltononderwijs gestructureerder is. Montessori gaat bijvoorbeeld meer van het kind zelf uit (het kind doet iets als het er zelf aan toe is) terwijl bij daltononderwijs de leerkracht het wel alvast aanbiedt. Nou ja, dat is dus wat zij zei. En het viel me op dat de lokalen ontzettend georganiseerd waren met nette mapjes en bakjes en zo. Ik houd ervan. O+

Een van mijn zorgen is dat het soort onderwijs waarin een kind vrijgelaten wordt mischien niet geschikt is voor elk kind. Deze directrice is van mening dat daltononderwijs bij elk kind past. Er is voor elk niveau plaats namelijk. Dat stond me heel erg aan, dat elk kind op een eigen niveau onderwijs krijgt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_105400702
Bleie, ken je deze opvang eigenlijk al? Het wordt nog opgezet maar klinkt zo leuk.

Noord wordt sowieso heel leuk, merk ik. O+ :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_105400896
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 23:13 schreef Claudia_x het volgende:
Een van mijn zorgen is dat het soort onderwijs waarin een kind vrijgelaten wordt mischien niet geschikt is voor elk kind. Deze directrice is van mening dat daltononderwijs bij elk kind past. Er is voor elk niveau plaats namelijk. Dat stond me heel erg aan, dat elk kind op een eigen niveau onderwijs krijgt.
Dit zei de Montessori juf ook! :D
En tegenwoordig hebben ze die citotoetsen ed al vanaf heel vroeg, de Montessori-dame zei dat kindjes al heel snel 2 keer per jaar getest worden. (volgens mij is dat op alle scholen zo) Dus dat betekent dat elk kind in principe wel ong op hetzelfde niveau moet zitten toch? Met variabelen erin.

We zijn ook op een behoorlijk chaotische school wezen kijken. Toch had die ook enorm veel charme. Je voelde dat de kinderen en de leerkrachten echt samen op die school zaten. Alsof het helemaal van hen was. Hoe zeg je dat goed?
De sfeer was erg leuk, een beetje fame-achtig. Maar toch te chaotisch voor ons. Alhoewel we nog steeds in twijfelstand staan. Gelukkig is de druk er een beetje af doordat het wachtlijsten systeem is afgeschaft.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_105401122
Dat 2 keer per jaar toetsen schijnen ze te doen voor de onderwijsinspectie? Maar de kinderen hoeven natuurlijk niet op hetzelfde niveau te zitten. In principe zou je op een basisschool vmbo- tot gymnasiummateriaal bij elkaar moeten kunnen hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_105401229
Nee, precies. Niet hetzelfde niveau, maar wel hetzelfde materiaal. Toch?
Ik bedoel het wordt dus blijkbaar wel aangeboden, anders kun je er niet op testen. Of denk ik nu te moeilijk?
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_105401442
Op deze daltonschool ook niet hetzelfde materiaal. Kinderen die op een lager of hoger niveau zitten werken met andere taken. Wat ze ook doen is dat ze leerlingen zich laten verdiepen in één onderwerp en er dan een presentatie over laten geven. Daar werken ze veel mee, al vanaf groep 3.

Ik heb vragen gesteld als "Hoe worden topografie/de tafels geleerd?" en daar was ik heel blij mee. Ik kreeg er interessante antwoorden op.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_105401579
He, ik krijg het niet verwoord. Ik geloof dat doordat de scholen aan de toetsen moeten voldoen, ze het zich niet kunnen veroorloven om kinderen iets niet te leren. Dus gewoon aardrijkskunde overslaan omdat het kind er geen interesse in toont.
Zoals de Montessori directrice zei, als het kind niet geinteresseerd is in aardrijkskunde is het de taak van de leerkracht om de interesse van het kind te wekken. Al kan dat op een andere manier zijn, dan het kind ernaast.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_105401902
Oh, zo! Sorry, ik begreep je niet goed. :+ Ik weet niet hoe montessori daar tegenwoordig precies mee omgaat, maar ik weet wel dat de onderwijsinspectie er bovenop zit. Dat "een kind in zijn/haar eigen tempo laten leren" vindt de inspectie maar verdacht, geloof ik. :Y)

Bij dalton wordt er met weektaken gewerkt, dus een kind kan sowieso niet helemaal geen aandacht besteden aan een bepaald vak. Wat ik ook mooi vond om te zien is dat kinderen al heel jong wordt geleerd om te plannen. Ze hebben een mapje met taken en 2 vakjes eronder die ze in moeten kleuren (elke dag heeft een kleur). Het eerste vakje is voor de geplande dag, het tweede vakje voor de dag waarop ze de taak daadwerkelijk hebben gedaan.

Ook leuk vond ik het daltonblokje dat op elk bankje ligt: groen betekent "ik sta open voor hulp", rood voor "ik ben bezig" en een vraagteken voor "ik heb een vraag". De kinderen van tegenwoordig zitten dus niet meer tijdenlang met de ene arm een vermoeide andere arm te ondersteunen. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_105402101
dat bedoel ik, er is volgens mij steeds minder vrijheid juist door de onderwijsinspectie. Niet dat ik dat slecht vind hoor, juist positief.

Ja, dat deden ze allemaal op de dalton waar wij waren gaan kijken ook. En het grappige is dat ik dat inderdaad wel leuk vond die kaartjes, maar dat mijn vriend daar echt al helemaal doodmoe van werd. Alles zo enorm gestructureerd.
Zelfs het creatieve deel van onderwijs leek gestructureerd.
Mijn vriend vond het een winkelcentrum. :D :')
Grappig hoe het echt per persoon verschilt wat je aantrekkelijk vind. zelfs tussen P. en mij.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_105402191
Ik ben Miss Gestructureerd, dus mij doen ze erg een plezier met al die mapjes, kastjes en doosjes. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat anderen, vooral vrijgevochten zielen :Y), dat niet zo aantrekkelijk vinden. Het verbaasde me ook om zo'n gestructureerde omgeving te zien in een vernieuwingsschool. Dit had ik geloof ik niet helemaal verwacht.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_105402586
In mij zit dus juist iemand die heel graag alles gestructureerd wil hebben, maar het lukt gewoon niet. Miss Chaos neemt steeds over!
Dus vandaar ook mijn twijfel. Is structuur niet beter voor Ko? Met de Montessori hebben we een mooie middenweg. Ook fijne kasten en speciaal mooi lesmateriaal.
En de school was zo heerlijk rustig. Dat vonden we heel aantrekkelijk! O+
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_105402812
De daltonmevrouw zei ook erg onder de indruk te zijn van het montessorimateriaal. Jammer dat er geen montessorischool bij ons in de buurt zit.

Ik houd trouwens ook van rustige omgevingen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 10 december 2011 @ 06:50:08 #115
35189 Troel
scherp en bot
pi_105407436
Dat blokje wordt inmiddels ook op veel niet-daltonscholen gebruikt. Gewoon omdat het ontzettend handig is :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_105408225
Claudia: die opvang ziet er geweldig uit! Maar ze werken niet samen met een van de scholen waar wij voor gaan, helaas. Ik hoop gewoon zo dat ons kdv als ze straks beginnen met een bso (dat gaat in elk geval gebeuren) ook met de montessorischool gaan samenwerken. Ze zitten midden tussen allemaal sportvelden, en willen die ook gaan gebruiken met de kinderen, lijkt me heerlijk!

Oh, en hoe meer ik hier lees over Dalton, hoe meer ik weet dat ik dat eigenlijk net iets leuker vindt dan montessori, maar helaas vind ik de Daltonschool dan weer te ver weg. Btw Claudia, de dependance van de montessori is voor jullie niet zo ver weg toch? Zit op de Azaleastraat. Ik begreep dat het idee is dat kinderen die daar in de buurt wonen, ook daar naartoe gaan.
pi_106754427
Aanstaande maandag moeten wij Seb in gaan schrijven voor de basisschool. Gisteren hebben we een informatieavond gehad. Naar welke school hij gaat is al duidelijk. Dat is die bij ons in de wijk. Maar daar hebben ze dus twee soorten onderwijs.

We wisten van tevoren zeker wat we zouden kiezen want ik had van vrienden verhalen gehoord over waarom zij voor de zogenaamde '1e stroming' hadden gekozen. Namelijk bij de tweede zijn ouders verplicht 2 keer in de week te komen helpen en om iedere ochtend een kwartier mee te doen in de klas. Praktisch voor ons onhaalbaar dus.

Maar ja dan ga je naar zo'n avond, blijkt die verplichtingen toch niet zo te zijn zoals uit de verhalen en ineens ligt alles weer open. En dan heb je dus in principe vier dagen om je beslissing te maken. Wat past bij Seb. Het manneke is net drie geworden.

Een illustratie van de twee types onderwijs:
stroming 1: Een georganiseerde rondreis waarbij de gids je alles laat zien: Samen op weg naar je toekomst is het motto. De leerkracht neemt je bij de hand.
stroming 2: Backpacken, aan het einde van de reis heb je ook alles gezien. Op eigen gelegenheid en soms met een gids. Jij bepaalt wanneer je wat wil zien, in welk tempo. (natuurlijk tot op zekere hoogte, want de stof die je moet kennen staat vast) Samen leren is motiveren is hier het motto. Het gaat uit van de natuurlijke behoefte van kinderen om te leren.

Mijn man spreekt de tweede stroming het meest aan.
En ik denk alleen maar 'help, mijn kleine manneke in de grote boze wereld...' :{w Kan hij dat vrije wel aan, is het niet beter en duidelijker voor hem om gewoon iemand te hebben die zegt en nu doe je dat en klassikaal.

Je kan 1 keer switchen overigens. Dus vanuit die gedachte neig ik meer naar het proberen van de tweede stroming. Mocht het niks zijn dan kunnen we altijd nog terug naar het onderwijs zoals we kennen.

maar man wat is dit moeilijk! :{
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_106754567
Goeie kick, wij hebben deze week de knoop doorgehakt, en ingeschreven op de montessorischool, en de andere school afgezegd. Hoop zo dat we er goed aan doen...

Estrys: moeilijke keuze hè? Ik weet trouwens niet zo goed hoe ik dat voor me moet zien: twee stromingen in één school. Zijn het dan aparte klassen, of werken de kinderen in één klas op verschillende manieren?
pi_106754958
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 11:07 schreef Bleie het volgende:
Goeie kick, wij hebben deze week de knoop doorgehakt, en ingeschreven op de montessorischool, en de andere school afgezegd. Hoop zo dat we er goed aan doen...

Estrys: moeilijke keuze hè? Ik weet trouwens niet zo goed hoe ik dat voor me moet zien: twee stromingen in één school. Zijn het dan aparte klassen, of werken de kinderen in één klas op verschillende manieren?
Het is echt apart het zit ook verdeeld over twee gebouwen. het hoofdgebouw heeft stroming 1: is een standaard school met klaslokalen.
Stroming twee zit aan de andere kant van de weg in de zogenaamde schoolwoningen. Daar proberen ze zoveel mogelijk met open ruimtes te werken. De kinderen hebben ook een continurooster en blijven dus allemaal op school tussen de middag en zijn eerder uit.

Eigenlijk zijn het dus gewoon twee scholen nu ik er over nadenk :P Maar in verband met ruimtegebrek in het hoofdgebouw zitten er ook klassen van stroming 1 in het andere gebouw. Maar ze doen ook wel dingen gezamenlijk. En de MR en OR is ook 1.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_106755115
Nog een groot verschil met andere scholen: ze spreken niet van leerkrachten maar coach.
En die coach blijft jouw coach vanaf het moment dat je binnenkomt op je vierde tot je naar de middelbare school gaat. Dus als dat een enorm K** wijf is dan ben je daar mooi klaar mee :P
ti amo più di ieri ma meno di domani
  vrijdag 13 januari 2012 @ 11:29:59 #121
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_106755220
Het is maar een naampje, maar ik vind dat een tikkie geforceerd klinken.
Wel moet ik zeggen dat de tweede stroom zoals jij hem beschrijft mij wel aan trekt, maar dat komt ook omdat ik er wel de montessori gedachte in herken. Het kind volgen in zijn interesse en hem aanbieden waar hij op dat moment om vraagt.
***
  vrijdag 13 januari 2012 @ 11:30:20 #122
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_106755227
Ik krijg echt énorme jeuk van het woord coach. :X

Dat alleen zou voor mij al genoeg reden zijn om er níet voor te kiezen. Ik ben inmiddels de mening toegedaan: het is de basisschool daar waar je de basis van je kennis legt. En daar moet je dan van je kind uitgaan, wat het beste aansluit. uiteindelijk kunnen ze aan het eind allemaal rekenen, redelijk foutloos schrijven en weten ze de basis van aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. Ik zou dus kijken naar de citoscores, de uitstroom, en verder erg afgaan op mijn eigen gevoel.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  vrijdag 13 januari 2012 @ 11:36:00 #123
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_106755387
Whahaha, dat was dus ook mijn eerste ingeving buuf! Alleen daarom al zou ik het niet doen!
Moeder van een ex van mij zette ooit haar ideeen voor ouderschap uiteen: eerst ben je moeder, dan coach, en uiteindelijk hoop ik dat we vrienden worden. Brrrrr, coach. :X
***
pi_106755453
Vrienden met je kinderen worden vind ik ook eng. Met mijn vrienden bespreek ik toch echt dingen die ik niet mijn kinderen bespreek :7
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  vrijdag 13 januari 2012 @ 11:41:04 #125
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_106755547
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 11:37 schreef snoopy het volgende:
Vrienden met je kinderen worden vind ik ook eng. Met mijn vrienden bespreek ik toch echt dingen die ik niet mijn kinderen bespreek :7
True that! Ik geloof dat ze ook wat terug kwam op die wens toen haar zoon haar vertelde dat hij van SM hield en hij als dominant zijn vriendin regelmatig onder handen nam. :') :D Haar reactie: 'Maar je slaat toch niet echt hard he?' _O- :+

Volledig off-topic! :o [/]

Sorry Estrys!
Moeilijke keuze lijkt me. :Y Ik zie wel veel in het idee om een kind de kans te geven zelf te ontdekken wat er is en hoe je dat aanpakt ipv op maandag te moeten rekenen omdat het nou eenmaal maandag is...
***
  vrijdag 13 januari 2012 @ 11:46:57 #126
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_106755711
Oh, dat vind ik dus helemaal niet. Want je moet in het leven dingen. Omdat het maandag is, of dinsdag. Ik vind het allemaal veel te ver doorgeslagen in zelf beslissen, niks opleggen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_106756256
quote:
15s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 11:30 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik krijg echt énorme jeuk van het woord coach. :X

Dat alleen zou voor mij al genoeg reden zijn om er níet voor te kiezen. Ik ben inmiddels de mening toegedaan: het is de basisschool daar waar je de basis van je kennis legt. En daar moet je dan van je kind uitgaan, wat het beste aansluit. uiteindelijk kunnen ze aan het eind allemaal rekenen, redelijk foutloos schrijven en weten ze de basis van aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. Ik zou dus kijken naar de citoscores, de uitstroom, en verder erg afgaan op mijn eigen gevoel.
ik geloof dat de kinderen op school gewoon juf zeggen hoor. :P Als ze coach Astrid gaan zeggen zou ik inderdaad afhaken :D
Maar ik maak die keuze niet alleen. En mijn man is van mening dat ik me niet door benamingen moet laten leiden maar door de inhoud. En daar heeft hij wel een punt.
Maar ik kreeg ook jeuk van dat die man van de reguliere zei: we nemen uw kind bij het handje tot ze naar de middelbare school gaan.

Buuv ik vind ook dat je dingen moet in het leven. Maar dat moeten ze ook bij dat vrije he. Ze moeten iedere dag rekenen en taal en wereldoriëntatie (of zoiets). Het is niet zo van: geen zin in rekenen vandaag? dan gaan we toch knutselen. Zo doorgeslagen is het niet. Binnen bepaalde kaders worden ze geleerd keuzes te maken.

“Samen leren is motiveren” en geeft aan dat we geloven dat kinderen ook veel van en met elkaar kunnen leren. Deze stroming gaat uit van het gegeven dat alle kinderen een natuurlijke behoefte hebben om te leren. Er is sprake van een sterke koppeling tussen theorie en praktijk. De leerkracht heeft een begeleidende rol (vandaar dat we spreken van coach) en gebruikt methodes als leidraad om het leerproces vorm te geven.

En ze scoren dus nagenoeg gelijk met de andere stroming. het is dus geen kwestie van beter of minder.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_106756522
Ik ben het met je man eens. Kijk, als je jeuk krijgt van de manier waarop ze tegen onderwijs en leraar-kindinteractie aankijken dan moet je het niet doen. Maar als het alleen maar om een benaming gaat - who cares? Het is van een afstandje makkelijk zeggen dat een suffe benaming een dealbreaker is, maar jullie hebben op de scholen rondgelopen, de sfeer gesnoven en met de mensen gesproken. Ga je op je gevoel af!!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 13 januari 2012 @ 12:38:53 #129
5428 crew  miss_sly
pi_106757268
Wat Claudia zegt! Een dergelijjke benaming zou ik geen dealbreaker vinden. het gevoel bij de school en de methode is stukken belangrijker!

Wij hebben 7 februari, 22 maart en 30 maart informatieochtenden bij drie scholen. De eerste is meer een "als ze bij de andere drie niet aangenomen wordt, weten we in ieder geval wat dat voor school is en of we dat echt een optie vinden". De andere twee zijn de montessori en de openbare die ook goed aangeschreven staat en nauw samenwerkt met de montessori en de dalton. nadeel van de montessori is dat ik hoorde (weet nog niet of dat werkelijk zo is) dat ze daar ieder jaar de klassen omgooien, dus dat je kind ieder jaar in een andere samenstelling komt te zitten. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar dat kan best lastig zijn voor een kind, lijkt me. Senna lijkt een tamelijk flexibel kind dat gemakkelijk contacten legt, maar ze is pas 2,5 dus hoe dat over een aantal jaar is, is nog moeilijk te zeggen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 13 januari 2012 @ 12:59:00 #130
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_106758022
Ik zou het er ook zeker niet op af laten ketsen, omdat ik dat heel stom van mezelf zou vinden, maar dat was wel mijn eerste neiging. Maar idd, het gaat om de schoolloopbaan van je kind en dan maakt ene naampje niet uit. Het gaat erom dat hij zichzelf er goed kan ontwikkelen.
***
pi_106759113
Nou ja, ik denk dat wat buurvrouw bedoelt is dat het kan staan voor een onderwijsmethode waar zijzelf niet achter staat. En dat kan ik me goed voorstellen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 23 januari 2012 @ 19:04:46 #132
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_107147726
Nog even niet terug gelezen.. ga ik zo doen!
Wij wonen in de stad, en om een beetje keus te hebben moeten we er vroeg bij zijn! Dus al bezig met orienteren.. Vandaag een rondleiding gehad bij een basisschool..

Wij zitten nu best met een dillema.. Zoals het er nu naar uit ziet moeten we kiezen tussen 2 scholen... Ons (gemengde) wijkje heeft geen school, dus kijken we in de 2 wijken hiernaast..
School 1 is het dichtste bij, openbaar, klein, kleine klassen, veel begeleiding... Maar Oona zal ws echt het enigste "melkpakje" zijn even grof gezegt.. Het is een zwarte school.. Onze hoop was dat er toch wel minimaal 2/3 'blanke' kindjes in de klas zouden zitten.. maar we hebben er niet 1 gezien..
Het staat me dus enorm tegen om dit als reden te nemen om haar niet naar deze school te laten gaan.. maar goed voelt het ook niet.. (Toch bang dat ze gepest wordt omdat ze de enige is)

School 2 is dus juist wat verder weg (10 min fietsen, ander 10 min lopen), groot, grotere klassen, katholiek... Maar grotendeels een 'witte school' die heel goed aangeschreven staat... (Ben zelf behoorlijk dizlekties, dus dat hou ik ook in mijn achterhoofd)

Voelen ons dus hypocriet om voor de witte school te kiezen..
Ben nu ook nog wat verder weg aan het kijken.. O.a naar een Jenaplan basisschool en een vrije school.

Ben heel benieuwd naar jullie mening!
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  Moderator maandag 23 januari 2012 @ 20:08:27 #133
5428 crew  miss_sly
pi_107150690
Reilan, ik vind het persoonlijk een prima reden om niet voor die ene school te kiezen. Het is precies de reden waarom er hier een school afgevallen is: ongeveer 75% van de leerlingen daar is Turks of Marrokaans. Ik vind dat te veel. Ik kies liever niet voor een witte school, maar een echte zwarte school vind ik nog minder prettig.

Je kind is dan een uitzondering, wat nog niet eens hoeft te betekenen dat het gepest wordt, maar wel dat het bij een hoop dingen toch buiten de groep valt. Mijn schoonzusje is lerares op een zwarte school en had op een bepaald moment inderdaad een (1) blank kind in de klas. Dat kind viel overal buiten, want ging op vrijdag niet mee naar de moskee, vierde de feestdagen niet zoals zij dat doen en had gewoonweg een andere achtergrond.

Bovendien is het vaak zo dat er dan toch een groter aantal kinderen op zitten die extra aandacht nodig hebben vanwege een (taal)achterstand. De aandacht die ze nodig hebben, gaat dan vaak weer ten koste van de kinderen die wel goed mee kunnen komen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 23 januari 2012 @ 20:18:35 #134
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_107151229
Precies zoals je het omschrijft is voor ons nu de reden om waarschijnlijk richting de witte katholieke school te gaan... Pesten kan sowieso gebeuren, daarvoor hoeft ze niet het enige 'witte' meisje te zijn...
Maar idd mist zij dan een heel stuk ervaringen die de andere kinderen wel hebben... en andersom... (Hier gaat het ook om een grotendeels islamitsch publiek.... denk 95%, en de andere 5% vanalles en nog wat, maar geen blonde koppies)

Maar t blijft geen fijne keuze.. Voor Oona zei ik altijd heel hard... Ja hoor! Gewoon de zwarte school want anders worden scholen nooit gemengd... en ik zou er dan toch zelf aan mee gaan werken...

De 'zwarte' school krijgt voordat Oona erheen zou gaan een nieuw gebouw... Dit zal zeker 'breder' publiek trekken.. de wijk is ook aan het veranderen.. maar ik denk niet dat gebeurt voordat Oona erheen gaat..

Het liefst zou ik bij beide scholen inschrijven en als ze een jaar of 3 is weer eens opnieuw kijken hoe het is... Maar begreep dat je maar bij 1 school mag inschrijven.
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_107152029
Relain, kun je inschrijven op de witte school zodat je daar zeker een plekje hebt en dan als Oona 3-3,5 is nogmaals de zwarte school bekijken.
Als die openbaar een zwart is dan hebben ze meestal wel plaats voor leerlingen dus dan zou je altijd nog over kunnen stappen als die zwarte school bijgetrokken is.

Wij zijn op dit moment heel blij dat we voor de buurt school gekozen hebben.
We hebben na onze verhuizing op zeer korte termijn een nieuwe school moeten kiezen.
In onze wijk zitten een openbare school, een streng katholieke school en een nog veel strenger geloverigere pc school. De laatste 2 vielen een beetje om dezelfde reden af als de zwarte school bij Relain. Dan zou je bijna de enige zijn die niet naar die of die kerk gaat. NIet wenselijk om bij voorbaat al buiten de boot te vallen.

De montessori school op een kleine 3km afstand zijn we ook wezen kijken. Uiteindelijk is de afstand een van de voornaamste redenen geweest om voor de openbare school te kiezen. Sfeer en onderwijs is op beide scholen goed. Of ze Pepijn onderwijs op zijn noodzakelijke niveau kunnen bieden is bij beide nog de vraag. Maar de openbare school waar hij nu zit is een echt wijkschool, waar zeker in de kleuterklassen HEEEEEL VEEEEEEL na schooltijd bij elkaar gespeeld word. Alle klasgenootjes wonen binnen 5 minuten fietsafstand van ons huis. Pepijn leert op het ogenblik dus ook heel veel van het 3-4x per week na schooltijd met anderen spelen. Dan weer hier, dan weer bij de ander. Erg fijn!
Vooralsnog zijn we dus erg tevreden met onze keuze.
  maandag 23 januari 2012 @ 20:39:13 #136
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_107152460
Oh wat ben ik blij met jou reactie! Die optie van inschrijven bij 'wit' en bij 3 jaar opnieuw gaan kijken had ik nog niet bedacht!...
Klopt als een bus... wij kijken al zo vroeg omdat de witte school nog maar 10 plekken heeft voor Oona's jaar (en dat met 5/6 kleuterklassen!!) en bij de 'zwarte' school gaven ze aan dat we heel ruim op tijd waren..
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_107152975
Toen ik rond Pepijn's 2e verjaardag in den haag een basisschool zocht belde ik een rondje voor wat kennismakingsgesprekken alle witte scholen of speciale scholen zaten toen al vol, terwijl bij 1 openbare zwarte school de directeur aan de telefoon verkondigde "mevrouw al belt u een dag voor zijn 4e verjaardag, voor u kind creëer ik plek, desnoods bel ik een ander kind af".

Vast niet nodig om uit te leggen dat het die laatste school dus niet geworden is ;)

Openbare scholen mogen over het algemeen geen kinderen weigeren, vol is vol gaat voor openbaar onderwijs niet op. Er moet binnen een bepaalde afstand dan plaats gecreeerd worden.
bijzonder onderwijs, PC/katholiek maar ook montessori, dalton etc, mag dat wel.
pi_107153264
Snel inschrijven dan!

Ik vind je reden om voor de 'witte' school te kiezen ook heel legitiem hoor! Ik principe ben ik voorstander van 'de dichtstbijzijnde school' maar je wil toch ook niet dat ze het enige kaaskopje is?

Wij hebben twee scholen op ongeveer gelijke afstand (beide 5 min lopen), waarvan ik van beide weet hoe ze daar werken omdat ik op de ene school (A) zelf een half jaar gewerkt heb en op de andere (B) werkt een goede vriendin. Als ik zo in de omliggende straten kijk, gaan bijna alle kinderen naar school B. Daar neig ik ook naar, omdat school A vrij veel kinderen heeft uit een wat lager sociaal milieu. Maar school B schijnt dan weer behoorlijk prestatiegericht zijn en daar hou ik ook weer niet zo van. Maar goed, hier geen sprake van wachtlijsten, dus we hebben tijd genoeg ;) Het liefst zou ik haar naar mijn oude basisschool laten gaan, maar dat is dan weer 15 min. lopen en dan loop ik een aantal scholen voorbij, dat gaat toch tegen mijn principes in ;)
  maandag 23 januari 2012 @ 20:52:35 #139
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_107153270
De dame die ons de rondleiding gaf was ook heel open... Kijk maar naar het publiek, ze is 1 van de enige (hebben de kleuterklassen gezien, daar was het 100%) Maar we hopen wel dat als de nieuwbouw er is dat het anders wordt... En we hopen heel erg dat jullie voor onze school kiezen was de strekking...

Ben ook nog aan het orienteren op een Jenaplan school...
Zelf op Jenaplan gezeten en dat zou ik graag voor Oona willen.. Helaas is het wel wat verder (15/20 fietsen)

Voor nu gaan we iig voor de optie inschrijven bij de witte school en later opnieuw kijken..
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  maandag 23 januari 2012 @ 20:55:36 #140
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_107153465
Morgen ga ik het inschrijfformulier afgeven ;) Raar hoor.. ze is nog niet eens anderhalf!!
Maar goed... Toch fijn om te lezen dat mijn gedachtes dus toch niet heel raar zijn.. Hoewel het absoluut niet helemaal ok voelt...

Dat prestatie gericht is hier ws ook aan de orde bij die 'witte' school... Daarom dat ik ook nog wat verder aan het kijken ben.. Naja.. Fijn dat we straks iig een plekje hebben en dan rustig verder orienteren en kijken!
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 23 januari 2012 @ 21:01:21 #141
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107153798
wie geeft mij even een schop onder m'n hol om de inschrijfformulieren even in te leveren :')

hoort hier wellicht niet, maar ik wil eigenlijk de uitslag(en) van de testen bij de kinderpsych etc afwachten voor ik hem definitief inschrijf bij een openbare basisschool. Is dit heel raar gedacht van mij?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_107153968
dat lijkt me juist een hele goede reden om te wachten hoor DJMO, komen die uitslagen op korte termijn?
hebben de scholen die je op het oog hebt wachtlijsten?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 23 januari 2012 @ 21:08:43 #143
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107154313
30-01 komt de pedagoog (op mijn verzoek) een uurtje hier thuis meekijken om te zien waar ik tegenaan loop met Jan, de onderzoeken zouden in februari plaats moeten vinden. Ik heb alleen werkelijk geen flauw idee hoe lang zoiets duurt :{

sidenote: nu Jan z'n taal een enorme vlucht (heeft ge)maakt, is het over-hyperactieve / driftige ook aan het afnemen. En dat viel niet alleen mij op; het eerste wat de psz-juf vanmorgen zei toen ik 'm kwam halen, waar heb je Jan gelaten? hij heeft de hele ochtend goed meegedaan, zoet zitten spelen, etc. Ze herkenden hem amper (qua gedrag). Ik begin dus (wederom!) te twijfelen aan de kinderarts en d'r opmerking dat hij te druk was etc. Ik had verdikkeme gewoon m'n eigen gevoel moeten volgen -O-
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  maandag 23 januari 2012 @ 21:49:36 #144
11682 Moonah
Jolie femme
pi_107156964
Ah, de molen is in gang gezet. Goed zo DJMO.
Wat je zou kunnen doen is de school bij het inschrijven al wel vast informeren over het feit dat Jan onderzocht gaat worden en ook waarvoor. Dan kunnen ze indien nodig met je meedenken. Het is toch het fijnste om een goede vertrouwensbasis met school te hebben en die begint met zo open en eerlijk mogelijk informatie te verstrekken (beide kanten op).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 23 januari 2012 @ 21:54:35 #145
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107157282
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 21:49 schreef Moonah het volgende:
Ah, de molen is in gang gezet. Goed zo DJMO.
Wat je zou kunnen doen is de school bij het inschrijven al wel vast informeren over het feit dat Jan onderzocht gaat worden en ook waarvoor. Dan kunnen ze indien nodig met je meedenken. Het is toch het fijnste om een goede vertrouwensbasis met school te hebben en die begint met zo open en eerlijk mogelijk informatie te verstrekken (beide kanten op).
Dat heb ik idd al bij 't halen van de inschijfformulieren al aangegeven; toen werd me door de directeur (op 't schoolplein, tussen neus en lippen door) al duidelijk antwoord gegeven dat ze gewoon kinderen met bv adhd op school hebben, al zijn het er niet veel, en of ik er dan alleen zorg voor wilde dragen dat er een (wekkertje oid) was zodat Jan zelf om z'n evt. medicatie kon vragen (heb nog geen flauw idee hoe ik dát moet gaan oplossen, wellicht gewoon een geprepareerd zakje knijpfruit per dag meegeven met z'n medicatie er al in gestopt, dat is hoe hij nu 's avonds z'n melatonine en vt. d krijgt) . 'n andere manier zou ik echt niet weten, aangezien hij 't vertikt om op een andere manier medicijnen in te nemen)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  maandag 23 januari 2012 @ 21:58:40 #146
11682 Moonah
Jolie femme
pi_107157551
Fijn dat je met school 'in gesprek' bent.
En qua evt medicatie, geen beren op de weg zien. je weet nog helemaal niet of dat aan de orde zal zijn.
En indien ja, vreemde ogen dwingen... Kan best zijn dat Jan op school moeiteloos een pilletje slikt.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_107169620
Ha, hier kregen we van de week opeens de kwaliteitsmonitor van alle basisscholen in Amsterdam thuisgestuurd. Te laat, we hebben al ingeschreven. Wel nog even gekeken naar de gegevens van onze scholen. Op papier komt de school waar we voor gekozen hebben (montessori) er beter van af dan de andere, maar dat is omdat dat een opstartende school is, en daardoor automatisch onder verhoogd toezicht staat of zo.

Reilain: ken je niet nog andere ouders in de buurt met kindjes van Oona's leeftijd? Dat jullie gezamenlijk je kinderen naar de zwarte school laten gaan, zodat er meteen een paar witte kindjes in de klas zitten? Dat is in Amsterdam in diverse wijken gebeurd, en schijnt heel goed te werken, de jaren daarna komen er dan bijna vanzelf ook meer witte kindjes op de school.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 10:27:19 #148
331753 Reilain
<3 danoontje
pi_107170943
Das wel een goeie Bleie...
Helaas wonen er in dit wijkje geen kinderen van Oona's leeftijd.. Wel aantal jonger, maar helaas geen die tegelijk met Oona naar school zullen gaan.. Wel iets om in de gaten te houden... wellicht komen er nog een paar deze kant op verhuizen voor die tijd.

Ooit een docu gezien dat dat gebeurde, heel interessante docu! Zou dat zeker een optie vinden.
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumbered
We'll share perfect moments
You and me
pi_107418650
Wat ik irritant vind aan de inspectierapporten is dat het moeilijk is om wat nu echt de prestaties zijn van een school. Ook lijkt de focus erg te liggen op achterstandskinderen. Het is op zich natuurlijk goed dat daar veel aandacht voor is, maar waarom niet aangeven hoe de zwakste 25%, de 50% middengroep en de 25% sterkste kinderen zich ontwikkelen in de basisschoolperiode?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 30 januari 2012 @ 21:49:00 #150
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107418861
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 21:58 schreef Moonah het volgende:
Fijn dat je met school 'in gesprek' bent.
En qua evt medicatie, geen beren op de weg zien. je weet nog helemaal niet of dat aan de orde zal zijn.
En indien ja, vreemde ogen dwingen... Kan best zijn dat Jan op school moeiteloos een pilletje slikt.
even hier op terugkomend; vandaag is pedagoge langsgeweest; ze zag een aantal dingen die kenmerkend waren voor ADHD maar ik moest stilletjes ook rekening houden dat er wellicht een lichte vorm van autisme uit de onderzoeken naar voren zou komen. Mijn gevoel bestrijd dat; ik kan prima contact met hem krijgen en hij is ook prima in het tonen van affectie enzo. We zullen zien wat de komende maand brengt (onderzoeken bij psycholoog en psychiater, ik zie er als 'n berg tegenop). Ik kreeg wel een schouderklopje: ondanks m'n korte lontje pakte ik Jan prima aan volgens haar. Ik was alleen niet consequent genoeg in het volhouden van een nee bij bepaalde dingen. :@
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_107420201
@DJMO: niet te kritisch zijn op jezelf: niemand is "de perfecte ouder". Doordat jij een pedagoge je een spiegel hebt laten voorhouden weet jij nu waar je nog wat in zou kunnen verbeteren. Ik doe ongetwijfeld ook het nodige niet goed, maar omdat er nog nooit iemand meegekeken heeft weet ik nog niet wat. En ook voor de rest: komt vast wel goed!
  Moderator dinsdag 7 februari 2012 @ 13:16:07 #152
5428 crew  miss_sly
pi_107710653
Wij waren vanochtend naar de informatieochtend van de katholieke school. Dit was de school waarvan we het idee hadden dat als ze niet op de andere drie scholen terecht zou kunnen, dit dan maar als uiterste redmiddel moest dienen, omdat ze toch naar school moet.

Tot onze grote verbazing is het helemaal geen school voor onderaan het lijstje! Het is een hele fijne school, een zogenaamde OGO school: een OntwikkelingsGericht Onderwijs school.
Zij gebruiken niet een bepaalde lesmethode zoals deze worden aangeboden, maar werken heel erg met thema's. Ze gebruiken wel bestaande lesmethodes om als leidraad te gebruiken en om te toetsen of alle stof die aan bod moet komen, ook daadwerkelijk wordt behandeld.

Later meer, maar is er iemand die iets meer kan vertellen over OGO?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_107713193
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 13:16 schreef miss_sly het volgende:
Wij waren vanochtend naar de informatieochtend van de katholieke school. Dit was de school waarvan we het idee hadden dat als ze niet op de andere drie scholen terecht zou kunnen, dit dan maar als uiterste redmiddel moest dienen, omdat ze toch naar school moet.

Tot onze grote verbazing is het helemaal geen school voor onderaan het lijstje! Het is een hele fijne school, een zogenaamde OGO school: een OntwikkelingsGericht Onderwijs school.
Zij gebruiken niet een bepaalde lesmethode zoals deze worden aangeboden, maar werken heel erg met thema's. Ze gebruiken wel bestaande lesmethodes om als leidraad te gebruiken en om te toetsen of alle stof die aan bod moet komen, ook daadwerkelijk wordt behandeld.

Later meer, maar is er iemand die iets meer kan vertellen over OGO?
dat klinkt een beetje zoals de school waar wij Seb voor in hebben geschreven.
ti amo più di ieri ma meno di domani
  Moderator dinsdag 7 februari 2012 @ 14:52:58 #154
5428 crew  miss_sly
pi_107713905
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_107714117
Ik wou mijn zoontje (hij is nu pas 20 maanden) zodra het zover was inschrijven op mijn oude basisschool, maar ik las dat die fuseert met een andere basisschool. Ik opzoeken waar het nieuwe gebouw dan is/komt, blijkt dat vlak bij de 2 coffeeshops hier te liggen. :? Beetje vreemd toch? Nouja, dat wordt dus op zoek naar een andere bs. Gelukkig heb ik nog even.. :+
I'm not a sinner.
pi_107717284
Je wijst een basisschool af omdat die vlak bij 2 coffeeshops ligt??

Daar zou ik mijn basisschool keuze toch niet van af laten hangen. De VO keuze nog eerder, of ben ik heel naief dat basisschool leerlingen niets met die coffeeshops te maken hebben, en dat er onder schooltijd ook nog niet echt overlast van is lijkt me.
  Moderator dinsdag 7 februari 2012 @ 16:59:34 #157
5428 crew  miss_sly
pi_107718676
Ik denk ook neit dat ik een school daarom zou afwijzen, zeker niet in Amsterdam ;)

Ik vind je echter wel een beetje naief, want op een basisschool zitten natuurlijk niet alleen kleuters, maar ook jeugd uit groep 7 en 8, en die zouden er wel al iets mee te maken kunnen hebben, theoretisch gesproken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 7 februari 2012 @ 18:10:09 #158
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_107720975
Nou, dát valt wel een beetje mee hoor. 10, 11 en 12 jarigen zijn nog niet zo koffieshop gericht.

Buiten dat, als er geen koffieshop in de buurt zit dan misschien wel een dealer, of oudere jeugd die op het plein hangt... Als ze daar interesse voor hebben komen ze er wel aan. :D
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Moderator dinsdag 7 februari 2012 @ 21:08:56 #159
5428 crew  miss_sly
pi_107728857
Ze zullen nog niet coffeeshop gericht zijn, maar ik kan me voorstellen dat in een stad als Amsterdam er best al wat jeugd vroeg bij zal zijn. Maar nogmaals, ik zou me er niet door tegen laten houden als de school me erg aan zou staan.

Over de school van vandaag: ik vond de sfeer er erg fijn. Toen ik mijn ouders erover vertelde, merkte ik weer dat ik enthousiast werd. De kleuterjuf die aan de hand van het huidige thema uitlegde hoe dat thematisch leren werkt, deed dat op een fijne manier. Ik wenste Senna per direct bij haar in de klas O+ ze kon ook erg goed duidelijk maken hoe dat leren dan in zijn werk ging en hoe de kleuters van verschillende niveau's hierin prima samen kunnen werken en leren. Ik had ook als ouder meteen zin om actief deel te nemen aan de school en het leerproces enzo. Ze zijn van oorsprong weliswaar katholiek, maar ze zijn daar niet actief in. Zaken als communie kunnen bijvoorbeeld wel geregeld worden, maar dat zijn naschoolse activiteiten. Met Kerst gaan ze wel naar de kerk, maar zoals de directeur zei: ik verwelkomde iedereen door te zeggen dat als je in Jezus gelooft, de kerk de plek is voor Kerstmis, maar dat we ook het feest van het licht vieren en dat de akoestiek hier zo ontzettend goed is :D

Wat ik ook prettig vond, is dat het geen zwarte, maar ook geen witte school is. Ze lemen echt zelf een kleurrijke school, en ik geloof dat dat ook zeker zo is. Aan de hand van het laatste thema hadden ze bijvoorbeeld in de klas eens gekeken waar ieders wortels liggen, en dan blijken er in die ene kleuterklas maar liefst 11 nationaliteiten te zitten, dus gezinnen waar een of beide ouders niet Nederlands is. Voor mijn gevoel een betere afspiegeling van Amsterdam en de wereld waarin we leven dan een witte of zwarte school.

Nadeel is dat er maar twee mannelijke leerkrachten zijn op een team van 50! mensen. Ander nadeel lijkt mij dat er niet met (week)taken gewerkt wordt. Vooral in de bovenbouw zou ik dat graag zien.

Kortom, geen school voor onderaan het lijstje voor als ze nergens anders wordt ingeloot! Nog twee informatieochtenden en dan moeten we inschrijven bij alle vier de scholen en dan de volgorde van voorkeur aangeven. Wordt nog een heel karwei, denk ik. Ik zal maar eens lijstjes gaan maken met voor- en nadelen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_107733632
In een stad als Amsterdam snap ik dat best ja, haha. Toch vind ik de omgeving van een school minstens zo belangrijk als de school zelf. Ik sleep hem liever niet elke dag langs 2 coffeeshops waar de geur van wiet en hasj fijn naar buiten komt dwarrelen en waar belgen, duitsers en fransozen elke dag langs de drukste weg van de stad staan met een joint in hun bakkes.. :')
Gelukkig heb ik wel de keus om hem dan op een andere school te doen waar dit niet het geval is, die in een rustige woonwijk ligt, maar ik persoonlijk vind het gewoon raar om een school in dezelfde omgeving als coffeeshops te plaatsen.. Maar goed, dat ben ik.
nou moet ik er misschien wel bij vertellen dat de vader van mn zoontje een drugsprobleem had/heeft (weet niet, we zien hem niet meer) en ik daarom wellicht sensitiever reageer op zoiets dan jullie ;)
I'm not a sinner.
  Moderator woensdag 8 februari 2012 @ 14:02:33 #161
5428 crew  miss_sly
pi_107749420
In de kwaliteitswijzer die de gemeente Amsterdam heeft gepubliceerd, worden de scholen verdeeld in vijf schoolgroepen, 1 t/m 5. Hiermee wordt een zogenoemde sociaaleconomische status gegeven aan de leerlingen. Deze verdeling is niet alleen gebaseerd op de vooropleiding van de ouders (schoolgroep 1 hoogopgeleide ouders, schoolgroep 5 laagopgeleide ouders), maar ook op inkomen, herkomst, huur- of koophuis, WOZ-waarde van de woning en de indicatie voor VVE (voorschoolse educatie).

In hoeverre zouden jullie met deze groepen rekening houden? En dan bedoel ik eigenlijk niet direct als je de keuze hebt uit groep 1 of 5, want dat verschil lijkt me vrij groot. Maar d ekeuze tussen 1 en 2, bijvoorbeeld?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 8 februari 2012 @ 20:02:48 #162
35189 Troel
scherp en bot
pi_107763637
Twee hoogintelligente ouders van Nederlandse afkom met een gigantisch huis met dito inkomen en bijbehorende WOZ-waarde, kunnen wel een kind op zo'n school hebben zitten dat maar net mee kan komen ;) Ik denk niet dat het heel veel zegt :)

Overigens: het nadeel van coffeshops vind ik wel dat je er altijd die lucht hebt hangen, ook overdag.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator woensdag 8 februari 2012 @ 20:27:43 #163
5428 crew  miss_sly
pi_107765410
Ik denk dat het niet zozeer gaat over de mogelijke hoge intelligentie van het kind, als wel over de toch ietwat betere start van huis uit? Betere begeleiding, motivatie? Misschien ook, maar dat is ver vooruit denken, betere netwerken?

Maar goed, het gaat mij dus ok het verschil tussen een groep 1 en 2. Dat verschil lijkt me nooit erg groot. Zouden er hier mensen dat laten meetellen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 8 februari 2012 @ 20:40:13 #164
35189 Troel
scherp en bot
pi_107766310
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 20:27 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat het niet zozeer gaat over de mogelijke hoge intelligentie van het kind, als wel over de toch ietwat betere start van huis uit? Betere begeleiding, motivatie? Misschien ook, maar dat is ver vooruit denken, betere netwerken?

Maar goed, het gaat mij dus ok het verschil tussen een groep 1 en 2. Dat verschil lijkt me nooit erg groot. Zouden er hier mensen dat laten meetellen?
Mwah, ik denk dat dat ook wel meevalt. Want, beide ouders werken, dus wie let er op het kind? (Voorbeeldje hoor, maar wel het eerste wat in mij opkomt)

Maar als antwoord op je vraag: nee, ik zou dat niet laten meetellen :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator woensdag 8 februari 2012 @ 20:52:13 #165
5428 crew  miss_sly
pi_107767193
Met twee werkende ouders kan er nog steeds door de ouders zelf en met opvang op het kind gelet worden. Dat vind ik persoonlijk niet echt een goed argument. Ik dacht juist meer aan zichzelf goed informeren over de school en de methodes, kind kunnen helpen met huiswerk of in geval van problemen.

Ht lijkt mij alleen dat het verschil tussen 1 en 2 niet zo groot zal zijn, maar tussen 1 en 5 wel. Als ik de keuze zou hebben, zou ik niet voor een groep 5 school kiezen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 8 februari 2012 @ 21:11:18 #166
35189 Troel
scherp en bot
pi_107768551
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 20:52 schreef miss_sly het volgende:
Met twee werkende ouders kan er nog steeds door de ouders zelf en met opvang op het kind gelet worden. Dat vind ik persoonlijk niet echt een goed argument. Ik dacht juist meer aan zichzelf goed informeren over de school en de methodes, kind kunnen helpen met huiswerk of in geval van problemen.

Ht lijkt mij alleen dat het verschil tussen 1 en 2 niet zo groot zal zijn, maar tussen 1 en 5 wel. Als ik de keuze zou hebben, zou ik niet voor een groep 5 school kiezen.
Ik ken de verhalen van de rijkeluiskinderen uit het Gooi en als je daar kijkt hoe erg hun ouders zich inzetten (en de kinderen), dan zegt een 1 vrij weinig, dus daar ligt voor mij het punt denk ik. In Amsterdam zal het niet zo erg zijn wellicht :) Overigens, wellicht dat waar je zelf ingeschaald wordt ook wel uitmaakt natuurlijk. Als ik een 3 zou zijn, zou ik misschien liever voor 2 kiezen dan voor 1. Uitgaande dat ik geen 5 ben, zal ik inderdaad liever voor wat hoger kiezen :) Of dat op basis van de juiste achtergrond is, is natuurlijk maar de vraag :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_107809373
quote:
7s.gif Op woensdag 8 februari 2012 20:40 schreef Troel het volgende:

[..]

Mwah, ik denk dat dat ook wel meevalt. Want, beide ouders werken, dus wie let er op het kind? (Voorbeeldje hoor, maar wel het eerste wat in mij opkomt)

Maar als antwoord op je vraag: nee, ik zou dat niet laten meetellen :)
Ik mis even wat er mis is met dat beide ouders werken: dat lijkt mij toch veel voorkomend, zo niet de norm, ook vanwege financiele noodzaak. En dat het slecht zou zijn voor de kinderen: dat is ook niet het geval. Bovendien is het tegenwoordig met het nieuwe werken (flexibele tijden, thuiswerken etc.) steeds beter te combineren. Quality time met de kinderen en als ze op bed liggen nog even wat werken op de laptop.

[ Bericht 0% gewijzigd door oltskool op 09-02-2012 22:18:01 (typo) ]
pi_107809540
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 20:27 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat het niet zozeer gaat over de mogelijke hoge intelligentie van het kind, als wel over de toch ietwat betere start van huis uit? Betere begeleiding, motivatie? Misschien ook, maar dat is ver vooruit denken, betere netwerken?
Eens. En dat is ook wel aangetoond, volgens mij.
quote:
Maar goed, het gaat mij dus ok het verschil tussen een groep 1 en 2. Dat verschil lijkt me nooit erg groot. Zouden er hier mensen dat laten meetellen?
Niet alleen. Het gaat om een aantal factoren, waarvan dit er een zou zijn. Verder (voor ons): sfeer, ligging (verkeer etc.), kwaliteit (voor zover inzichtelijk; zie mijn post over inspectierapporten hierboven).
pi_107809552
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:02 schreef miss_sly het volgende:
In de kwaliteitswijzer die de gemeente Amsterdam heeft gepubliceerd, worden de scholen verdeeld in vijf schoolgroepen, 1 t/m 5. Hiermee wordt een zogenoemde sociaaleconomische status gegeven aan de leerlingen. Deze verdeling is niet alleen gebaseerd op de vooropleiding van de ouders (schoolgroep 1 hoogopgeleide ouders, schoolgroep 5 laagopgeleide ouders), maar ook op inkomen, herkomst, huur- of koophuis, WOZ-waarde van de woning en de indicatie voor VVE (voorschoolse educatie).

In hoeverre zouden jullie met deze groepen rekening houden? En dan bedoel ik eigenlijk niet direct als je de keuze hebt uit groep 1 of 5, want dat verschil lijkt me vrij groot. Maar d ekeuze tussen 1 en 2, bijvoorbeeld?
Is dat ook een reële vraag? Ik heb het idee dat in Amsterdam juist het probleem is dat er zo weinig nuances zijn. Het is of 1 of 5, grofweg.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_107809736
Ik heb het idee dat je de groep 1 iets te hoog inschat, troel. Ik ben er vrij zeker van dat wij in de hoogste categorie zouden vallen en zo slim en rijk zijn we niet. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_107809739
In dichtbevolkte gebieden heb je de keus uit meerdere basisscholen: er zijn er altijd wel een paar op korte afstand. De enen zijn bewust met schoolkeuze bezig, de vijven niet, hierdoor polariseert het schoollandschap zich. Waarom een 3 kiezen als je ook een 1 kunt kiezen?
pi_107809779
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:17 schreef oltskool het volgende:
In dichtbevolkte gebieden heb je de keus uit meerdere basisscholen: er zijn er altijd wel een paar op korte afstand. De enen zijn bewust met schoolkeuze bezig, de vijven niet, hierdoor polariseert het schoollandschap zich. Waarom een 3 kiezen als je ook een 1 kunt kiezen?
Omdat je je kind liever naar een school laat gaat met een gemengde populatie, bijvoorbeeld.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_107809840
Goed punt. Maar ik vermoed dat veel mensen een andere afweging maken.
(NB: ik heb hier geen waardeoverdeel over!)
pi_107810057
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:18 schreef oltskool het volgende:
Goed punt. Maar ik vermoed dat veel mensen een andere afweging maken.
Het is voor mij een belangrijke factor. Ik wil aan de ene kant dat mijn kindjes op een school zitten tussen kinderen die zijn zoals zij en waarbij ze zich 'thuis' voelen. Aan de andere kant wil ik niet te veel mijn ideeën daarover bij voorbaat projecteren. Hoe kan ik nu al bepalen waarmee en met wie ze de grootste verwantschap zullen voelen?

Het lijkt me daarom vooral heel goed om een zo breed mogelijke afspiegeling van 'de maatschappij' op een school te hebben zitten. Maar dat is niet zo'n realistische verwachting, is wel gebleken. We hebben nu een school gevonden met een gemengde samenstelling maar de aard daarvan is wel heel anders dan wat we er doorgaans onder verstaan. Er zitten bijvoorbeeld veel kindjes met een dubbele nationaliteit op maar dan van hoogopgeleide Zuid-Afrikaanse ouders en zo.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 10 februari 2012 @ 09:30:42 #175
5428 crew  miss_sly
pi_107818135
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Is dat ook een reële vraag? Ik heb het idee dat in Amsterdam juist het probleem is dat er zo weinig nuances zijn. Het is of 1 of 5, grofweg.
Bij ons is het dus een reële vraag. We zijn nu bij twee scholen geweest, de Dalton en de OGO school en de Dalton is schoolgroep 1 en de OGO is schoolgroep 2.

Ik weet niet in hoeverre ik het mee moet laten tellen. Het verschil lijkt me niet vreselijk groot, maar er zal wel verschil zijn. Officieel zullen wij zelf niet bij groep 1 vallen, want beiden niet hoogopgeleid. Daar staat tegenover dat we niet hoogopgeleid zijn, omdat we te lui waren of verkeerde keuzes hebben gemaakt. We zijn beide verre van dom, en ik denk dat we zeker de potentie wel hadden.

Is het dan slim om een groep hoger te gaan zitten, of zou het er niet toe doen? Of zou het iets zijn om aan het einde mee te nemen, twijfelend tussen twee scholen?

Ik vind het lastig, want ik vind bijvoorbeeld de WOZ-waarde van de woning van de ouders een vreemde wegingsfactor, hoewel ik best begrijp waar die vandaan komt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 10 februari 2012 @ 09:32:44 #176
5428 crew  miss_sly
pi_107818173
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is voor mij een belangrijke factor. Ik wil aan de ene kant dat mijn kindjes op een school zitten tussen kinderen die zijn zoals zij en waarbij ze zich 'thuis' voelen. Aan de andere kant wil ik niet te veel mijn ideeën daarover bij voorbaat projecteren. Hoe kan ik nu al bepalen waarmee en met wie ze de grootste verwantschap zullen voelen?

Het lijkt me daarom vooral heel goed om een zo breed mogelijke afspiegeling van 'de maatschappij' op een school te hebben zitten. Maar dat is niet zo'n realistische verwachting, is wel gebleken. We hebben nu een school gevonden met een gemengde samenstelling maar de aard daarvan is wel heel anders dan wat we er doorgaans onder verstaan. Er zitten bijvoorbeeld veel kindjes met een dubbele nationaliteit op maar dan van hoogopgeleide Zuid-Afrikaanse ouders en zo.
Dat laatste is dus op de school waar we deze week geweest zijn, ook zo. En eigenlijk is dat ook het soort gemengde school waar ik voorkeur voor heb. Niet de gemende school met voornamelijk moslims als andere cultuur/achtergrond, maar veel meer uit de hele wereld. Dat is voor mijn gevoel ook het Amsterdam/de wereld waarin we wonen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_107818285
Waar staat die kwaliteitswijzer ergens, Miss?
Ik geloof dat ik die niet snel zou laten mee tellen.
Is die kwaliteitswijzer vrnl gericht op inkomen?
Ik ken zat hoogopgeleide mensen die bijvoorbeeld geen huis kopen omdat ze een andere levensstijl kiezen.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  Moderator vrijdag 10 februari 2012 @ 09:47:16 #178
5428 crew  miss_sly
pi_107818517
quote:
5s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 09:37 schreef oeke het volgende:
Waar staat die kwaliteitswijzer ergens, Miss?
Ik geloof dat ik die niet snel zou laten mee tellen.
Is die kwaliteitswijzer vrnl gericht op inkomen?
Ik ken zat hoogopgeleide mensen die bijvoorbeeld geen huis kopen omdat ze een andere levensstijl kiezen.
Inderdaad gaat het ook om keuzes, en dat zie je niet in de kwaliteitswijzer terug.
snoopy heeft in dit topic op pagina 2 geloof ik een linkje naar de kwaliteitswijzer geplaatst.

ik vind het heel moeilijk. Zoals ik er nu tegenaan kijk, zou ik tussen deze twee geen moment twijfelen als ik zeker wist dat ze op de school van onze keuze terecht zou kunnen. Dan zou ik zeker voor de Dalton kiezen. Maar ja, je weet het dus niet...
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_107818689
Denk je dat er een minder lange wachtrij is voor de Katholieke school? En twijfel je daarom?
Mag je op allebei de scholen inschrijven?

Wij hebben het een beetje losgelaten, met het huidige systeem dat in onze 'scholenwijk' wordt gevoerd heeft het eigenlijk geen zin. Hij staat nu ingeschreven op de school die we het liefst willen. Maar als er teveel kindjes op ingeschreven staan, gaan alle namen in een grote hoed en wordt er geloot. Het maakt dus niet uit of je hem inschrijft met 2 maanden of met 2 jaar...
Daarnaast kun je nog een tweede en derde keus aangeven.

Ik probeer er nu ook wat losser mee om te gaan, omdat alle 3 de scholen wel iets hebben.
Bovendien kan ik nu heel erg zoeken naar een school die bij Ko past maar denk ik ook dat nr 2 gewoon Ko achterna gaat naar diezelfde school. En dat kan weleens een heel ander kind zijn.
Dus nu heb ik besloten meer te kijken naar of de school bij ons gezin past ipv of het bij Ko past. Dus aanvult en misschien zelfs lessen geeft die wij niet of minder zouden geven.

Ik ga die wijzer eens opzoeken! Dank.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  Moderator vrijdag 10 februari 2012 @ 10:00:04 #180
5428 crew  miss_sly
pi_107818845
Bij ons in de wijk is ook een nieuwe plaatsingsmethode. Je kunt je inschrijven op alle vijf de scholen, sterker nog, dat dien je te doen, en dan in volgorde van voorkeur. Het plaatsen gebeurt met alle directeuren en besturen tegelijk, dus als je op de school van je eerste keus niet terecht kunt, kijken ze naar de tweede, derde, vierde en vijfde keuze. Het is dus wel belangrijk om de juiste volgorde aan te geven. En de wachtlijst voor de katholieke school is minder lang, inderdaad, maar de Dalton spreekt me zo aan.

Ik zou willen dat ik het los kon laten, maar ik merk dat ik er heel erg mee bezig ben. Nog twee informatieochtenden te gaan, ben benieuwd of de keuze gemakkelijker of moeilijker wordt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_107818993
Hoe plaatsen ze dan? Op voorkeur? En op volgorde van inschrijving? Op alfabet?
Door loting? Als de lijst langer is dan de hoeveel plaatsen?
Want dan is het wel hetzelfde systeem als bij ons. Alhoewel we zoveel verschillende berichten kregen over welk systeem het nu is. :')
Ik word er gek van!
Je hebt er zo weinig controle over eigenlijk. :{

Waarom zou je je dan niet op de Dalton inschrijven als eerste plek, als de lijst voor de Katholieke korter is, dan heb je kans dat je daar alsnog terecht kan toch? Of niet?
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_107819125
ik ben ook net gister bij de Dalton geweest, miss. Het sprak me meer aan dan ik verwacht had, eigenlijk ging ik uit van de katholieke school, maar nu ga ik toch twijfelen. Wil eigenlijk ook nog bij de montessori school kijken. Ik begreep gister dat bij de katholieke school en de oecumenische school nog wel ruimte is, dus als je je bij de katholieke school inschrijft als keuze 1, is het grote kans dat dat het wordt. Bij Dalton is die kans veel minder groot (de directeur vertelde gister dat van de 17 plaatsen en al 13 naar broertjes/zusjes waren gegaan, dus tel maar uit!).
  Moderator vrijdag 10 februari 2012 @ 11:06:46 #183
5428 crew  miss_sly
pi_107820417
Loting met alle directeuren van de vijf scholen erbij. Niet ingeloot in de school van de eerste keus, wordt gekeken of er plaats is op de school van tweede keus, etc. Moment van inschrijving is niet meer van belang. Eerst worden kinderen waarvan al broertjes en zusjes op school zitten geplaatst, dan kinderen van medewerkers, dan kinderen die op de voorschool zitten en dan het postcodegevbied. Daarna kinderen van buiten het postcodegebied. Volgorde van voorkeur is dan dus wel van belang.

Klopt inderdaad dat bij de katholieke school meer plaatsingskans is.

juttertje, aan jou moest ik ook nog denken, inderdaad. Jij woont erg dicht bij de tweede lokatie van de katholieke school. Wil je niet bij de WSV gaan kijken? Voor ons valt de oecumenische school in ieder geval af, dus wij willen maar vier voorkeuren invullen.

Het aantal te plaatsen broertjes en zusjes maakt het ook lastig om te kijken of je kans maakt. Soms zijn dat er veel, soms weinig en heb je dus meer kans. Lastig dus.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_107820665
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 11:06 schreef miss_sly het volgende:
Loting met alle directeuren van de vijf scholen erbij. Niet ingeloot in de school van de eerste keus, wordt gekeken of er plaats is op de school van tweede keus, etc. Moment van inschrijving is niet meer van belang. Eerst worden kinderen waarvan al broertjes en zusjes op school zitten geplaatst, dan kinderen van medewerkers, dan kinderen die op de voorschool zitten en dan het postcodegevbied. Daarna kinderen van buiten het postcodegebied. Volgorde van voorkeur is dan dus wel van belang.
Dan is het bij jullie dus precies als bij ons. Ik dacht dat het bij jullie anders was. :?
Nouja, ik vind het wel een eerlijk systeem, maar wel knap stom. Zoiets.
Hebben jullie 1 inschrijfformulier? Waar je dan de voorkeuren op moet zetten?
Want dat is hier ook al zo vaag. De ene directrice zegt dat je geen voorkeur op hun formulier mag zetten omdat ze daar niks mee mogen doen, vervolgens word je door een medewerker van diezelfde school gebeld met de vraag welke plaats van voorkeur de school heeft. :|W
quote:
Klopt inderdaad dat bij de katholieke school meer plaatsingskans is.

juttertje, aan jou moest ik ook nog denken, inderdaad. Jij woont erg dicht bij de tweede lokatie van de katholieke school. Wil je niet bij de WSV gaan kijken? Voor ons valt de oecumenische school in ieder geval af, dus wij willen maar vier voorkeuren invullen.

Het aantal te plaatsen broertjes en zusjes maakt het ook lastig om te kijken of je kans maakt. Soms zijn dat er veel, soms weinig en heb je dus meer kans. Lastig dus.
Het is heel moeilijk om het in te schatten he?
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_107820750
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 11:06 schreef miss_sly het volgende:
juttertje, aan jou moest ik ook nog denken, inderdaad. Jij woont erg dicht bij de tweede lokatie van de katholieke school. Wil je niet bij de WSV gaan kijken? Voor ons valt de oecumenische school in ieder geval af, dus wij willen maar vier voorkeuren invullen.
Voor ons valt de oecumenische school ook af. De WSV had ik graag willen kijken, maar alle rondleidingen zitten altijd vol. Had ik zelf eerder achteraan moeten gaan, natuurlijk.. Maar ik ben eigenlijk al die tijd toch uit gegaan van de katholieke school, de sfeer sprak me aan en ook van meerdere buren hoor ik er positieve verhalen over.

Ging gister vooral bij de Dalton kijken omdat ik ook een 2e en 3e keuze moet opgeven. Had bij het kdv al eerder voorlichting van die directeur gehad, maar gister sprak het me opeens veel meer aan. Vond het altijd een beetje moeilijk te begrijpen wat dat Dalton nou precies inhield, maar gister werd het me dus wel duidelijk en sprak het me dus aan. Ook de aandacht voor de creatieve vakken sprak me aan (bij dat katholieke school zijn ze vooral ook erg gericht op lichamelijk onderwijs en minder op het creatieve).

Voor ons is het dus even goed nadenken of eerste keuze katholiek of Dalton wordt. Jij gaat wel kijken bij de WSV?
  Moderator vrijdag 10 februari 2012 @ 11:23:44 #186
5428 crew  miss_sly
pi_107820953
Ja, de 22e maart en de 30e maart bij de montessori.

oeke, wij hebben een inschrijfformulier thuisgestuurd gekregen met daarop 5 mogelijkheden. In de volgorde van je keuze invullen en inleveren bij de school van je eerste keus. Lastig die informatievoorziening, he? Niet helemaal duidelijk bij jullie dus.

Ik vind het heel lastig. Juist misschien ook wel omdat we maar een kind hebben en echt de bij haar en ons passende school willen zoeken. Dat vond ik ook wel erg waar, wat de directeur van de katholieke school zei: je denkt een school te zoeken die bij je kind past, maar je zoekt een school die bij jullie past, als gezin. je kind gaa namelijk ook niet alleen naar school, maar je gaat als gezin naar school!

De wsv heeft ook vel aandacht voor creatieve vakken, maar ook vreemde talen onderwijs (Engels) en bijvoorbeeld filosofie. Dat laatste spreekt me ook heel erg aan. Maar je kunt dus nu ook wsv opgeven als voorkeur ook al ben je er neit geweest. Je kunt gewoon dat nieuwe formulier invullen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_107821111
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 11:23 schreef miss_sly het volgende:
oeke, wij hebben een inschrijfformulier thuisgestuurd gekregen met daarop 5 mogelijkheden. In de volgorde van je keuze invullen en inleveren bij de school van je eerste keus. Lastig die informatievoorziening, he? Niet helemaal duidelijk bij jullie dus.
Wij kregen bij elke school een ander inschrijfformulier. En bij de ene school de waarschuwing dat we maar bij 1 school mogen inschrijven terwijl we bij de andere school hoorden dat het systeem zo was als bij jullie. Die laatste school was het minst chaotisch dus die vertrouw ik het meest. Maar ik ga maandag toch maar even bellen geloof ik. :')
quote:
Ik vind het heel lastig. Juist misschien ook wel omdat we maar een kind hebben en echt de bij haar en ons passende school willen zoeken. Dat vond ik ook wel erg waar, wat de directeur van de katholieke school zei: je denkt een school te zoeken die bij je kind past, maar je zoekt een school die bij jullie past, als gezin. je kind gaa namelijk ook niet alleen naar school, maar je gaat als gezin naar school!
Dat is ook hoe ik er nu naar kijk inderdaad. Wat voor gezin ben je, en wat past bij jullie en wat vult jullie aan...
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_107821148
Ze vragen op dat formulier wel wanneer je op de voorlichtingbijeenkomst bent geweest, ik ging er vanuit dat je dus daar verplicht moest zijn geweest, maar dat geldt idd misschien alleen voor je eerste keuze?!

Ik denk dat ik je ga tegenkomen op 30 maart :D
  Moderator vrijdag 10 februari 2012 @ 11:33:00 #189
5428 crew  miss_sly
pi_107821284
Gezellig, is er nog plaats?

Oeke, verwarrend idd. Hier had eerst ook iedere school een eigen formulier maar.dat is.met de.nieuwe procedure dus gewijzigd. Even bellen maar, idd.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_107821312
Over het zoeken van een school die bij je kind past, het zou best kunnen dat mijn zoon meer past op een school met veel aandacht voor het lichamelijke en mijn dochter meer op een school die meer bezig is met het creatieve. Dat is wel lastig, toch wel handig als je kinderen naar dezelfde school gaan. Maar goed, dat is van latere zorg ;)
pi_107821335
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 11:33 schreef miss_sly het volgende:
Gezellig, is er nog plaats?

Oeke, verwarrend idd. Hier had eerst ook iedere school een eigen formulier maar.dat is.met de.nieuwe procedure dus gewijzigd. Even bellen maar, idd.
Ik geloof dat mijn smeekbede heeft geholpen ;)
  vrijdag 16 maart 2012 @ 15:33:29 #192
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_109170746
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:30 schreef p_iglet het volgende:
Wat een gedoe zeg met die scholen in Amsterdam :{
Ik zou bijna geneigd zijn om terug te verhuizen naar mijn stad van oorsprong als het dan nog gaat zoals nu. Ik vind de scholen in Amsterdam ook helemaal niet leuk.
pi_109213344
Er zijn genoeg leuke scholen in Amsterdam hoor Mishu!
  Moderator dinsdag 20 maart 2012 @ 14:00:36 #194
5428 crew  miss_sly
pi_109312230
Deze en volgende week de laatste twee informatiebijeenkomsten op de laatste twee scholen. Daarna invullen in de volgorde waarvoor we kiezen, en dan maar afwachten hoe het met de loting gaat. Dat zal pas in december zijn, denk ik, dus het duurt nog even voor we definitief weten waar ze heen gaat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 22 maart 2012 @ 20:58:44 #195
5428 crew  miss_sly
pi_109403287
Zo, dat was school nummer drie waarbij we een goed gevoel hebben. Toen we buiten stonden, zei B. In eerste instantie "het wordt er alleen maar moeilijker op" om dat direct te corrigeren in "eigenlijk wordt het niet moeilijker, want bij alledrie de scholen waar we zijn geweest, heb ik een goed gevoel, dus het maakt me niet zo uit waar ze ingeloot wordt".

Ik ben het er wel mee eens, maar alsnog blijft de vraag of we bij een van de vier ingeloot zullen worden. Dus vandaag besloten toch ook maar bij de protestant-christelijke school te gaan kijken. Daar is vaak wel plaats, en dan weten we in ieder geval waar ze eventueel terecht kan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zaterdag 31 maart 2012 @ 15:50:29 #196
5428 crew  miss_sly
pi_109732075
Wij zijn gisteren op de Montessori school geweest. Wat vond ik dat een fijne school, en B. Vond dat ook. Deze staat nu met stip op 1 bij ons.

Door de verhalen over vrijheid en dergelijke, vroeg ik me af hoe de school zou zijn. Ik vond het echter met die vrijheid nogal meevallen. Dat wil zeggen: er is juist veel structuur, alleen is deze niet specifiek gericht op het leren, maar meer op de normale gang van zaken. Bijvoorbeeld hoe om te gaan met elkaar, hoe loop je door een klas zonder iedereen te storen, je stem zachtjes houden zodat niet iedereen je hoeft te horen. Op ieder tafeltje lag een kleedje met een plantje; iedere ochtend ruimen ze dat op zodat hun tafeltje leeg is m te werken en iedere middag wordt het tafeltje weer leeggeruimd van de werkjes om de plantjes en kleedjes er terug te zetten. De kleuters gymen er iedere dag een uur! Omkleden gaat in rust, ze helpen elkaar als ze eerder klaar zijn en lopen echt in stilte (we waren allemaal verbaasd :D) naar de gymzaal en terug.

Ook de filosofie achter het montessori onderwijs sprak ons heel erg aan. Nadeel vind ik wel dat ze iedere twee jaar de jaargroepen door elkaar gooien, maar ik begrijp de gedachte erachter wel. Er zitten altijd twee jaargroepen bij elkaar, dus ieder kind is ooit een jongste en ooit een oudste.

Ik had er een heel fijn gevoel bij, dus ik denk dat dit onze eerste keus wordt.

[ Bericht 49% gewijzigd door miss_sly op 31-03-2012 16:18:10 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 31 maart 2012 @ 16:13:21 #197
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_109732608
En waar precies woon jij miss_sly?
  Moderator zaterdag 31 maart 2012 @ 16:17:09 #198
5428 crew  miss_sly
pi_109732675
Amsterdam.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 31 maart 2012 @ 18:25:21 #199
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_109735816
Je mag ook maar op 1 school ingeschreven staan.

Maar dat wil niet zeggen, denk ik, dat je je best op meer scholen mag inschrijven/aanmelden en dan uitschrijven/afmelden als je bent ingeloot op de school van je keuze.

Edit: wij hadden Eef ingeschreven op een school in Ehv, waar we niet zeker van wisten of er uberhaubt plek was.
Kort daarna hebben we besloten te verhuizen naar een andere gemeente en hebben we haar daar ingeschreven op een andere basisschool.
Later heb ik haar pas uitgeschreven op de school in Ehv (waar ze overigens was aangenomen).
Dus ze heeft een tijdje ingeschreven gestaan op 2 scholen.
  Moderator zaterdag 31 maart 2012 @ 18:32:16 #200
5428 crew  miss_sly
pi_109736034
Wij moeten ons aanmelden bij alle vijf de basisscholen om ervoor te zorgen dat Senna in onze wijk naar school gaat. Op volgorde van voorkeur, en deze staat dus momenteel bij ons op 1.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 31 maart 2012 @ 22:05:24 #201
267274 kapiteinpannekoek
dolle duo kleutermamma
pi_109744057
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 15:50 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn gisteren op de Montessori school geweest. Wat vond ik dat een fijne school, en B. Vond dat ook. Deze staat nu met stip op 1 bij ons.

Door de verhalen over vrijheid en dergelijke, vroeg ik me af hoe de school zou zijn. Ik vond het echter met die vrijheid nogal meevallen. Dat wil zeggen: er is juist veel structuur, alleen is deze niet specifiek gericht op het leren, maar meer op de normale gang van zaken. Bijvoorbeeld hoe om te gaan met elkaar, hoe loop je door een klas zonder iedereen te storen, je stem zachtjes houden zodat niet iedereen je hoeft te horen. Op ieder tafeltje lag een kleedje met een plantje; iedere ochtend ruimen ze dat op zodat hun tafeltje leeg is m te werken en iedere middag wordt het tafeltje weer leeggeruimd van de werkjes om de plantjes en kleedjes er terug te zetten. De kleuters gymen er iedere dag een uur! Omkleden gaat in rust, ze helpen elkaar als ze eerder klaar zijn en lopen echt in stilte (we waren allemaal verbaasd :D) naar de gymzaal en terug.

Ook de filosofie achter het montessori onderwijs sprak ons heel erg aan. Nadeel vind ik wel dat ze iedere twee jaar de jaargroepen door elkaar gooien, maar ik begrijp de gedachte erachter wel. Er zitten altijd twee jaargroepen bij elkaar, dus ieder kind is ooit een jongste en ooit een oudste.

Ik had er een heel fijn gevoel bij, dus ik denk dat dit onze eerste keus wordt.
Leuk!!!!
  Moderator zaterdag 31 maart 2012 @ 22:08:14 #202
5428 crew  miss_sly
pi_109744159
KP, jouw meiden gaan ook naar de montesorry school, hè?
En geef jij nou ook les op zo'n school?

Hoe zie jij dat met betrekking tot de vrijheden?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 13 april 2012 @ 09:57:34 #203
5428 crew  miss_sly
pi_110266242
En school nummer vijf hebben we ook bezocht. Een conclusie was vrij gemakkelijk te maken: alle vijf de scholen in ons postcodegebied hebben goede directeuren met een overtuigend praatje :D

De concurrentie is dan ook groot, dat scheelt. De school waar we gisteren zijn geweest, is een school die 5 jaar geleden nog op de nominatie stond om gesloten te worden wegens slechte resultaten en ernstig teruglopend leerlingenaantal. Toen is er een nieuwe directeur gekomen, en dat is een zeer bevlogen en betrokken man die de school helemaal erbovenop heeft geholpen. We gingen hier kijken met het idee dat we dan weten waar S terecht komt als ze bij de andere vier scholen wordt uitgeloot, maar deze school komt waarschijnlijk niet op nummer vijf in ons voorkeurlijstje.

Deze school is dit jaar gestart met de meervoudige intelligentie methode van Howard Gardner, een systeem dat ons wel aanspreekt. Ze zijn van oorsprong protestant-christelijk, maar daar wordt gelukkig tegenwoordig niet actief iets mee gedaan. De directeur zegt zelf (hij is gelovig en gaat naar de kerk en voedt zijn kinderen zo op) dat hij vindt dat je het geloof thuis moet meegeven en een school daar niet voor is. De school is gemengd, echt gemengd, een echte afspiegeling van Amsterdam dus.

Na alle scholen gezien te hebben, gaat onze voorkeur nog steeds uit naar de Montessori, vanwege het systeem. Deze zal dus op 1 komen op ons lijstje. De rest maakt ons eigenlijk niet zo heel veel uit, dus die volgorde kan redelijk willekeurig zijn. Ik ben wel blij dat we alle vijf de scholen hebben bezocht, zodat we ze allemaal gezien en gevoeld hebben en dus een weloverwogen beslissing kunnen maken. Tegelijkertijd kan ik nu, na ze allemaal gezien te hebben, het ook loslaten: hoe dan ook komt ze op een goede school terecht, dus zorgen hoef ik me niet te maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_110267966
Miss, Chris zit ook op een montessori, en je beeld is wel herkenbaar. Structuur in de organisatie, maar vrijheid in de leerstof.. De kindjes kunnen ook wel druk zijn, maar juf heeft ze ook zo weer rustig. Zonder daar nou echt moeite voor te moeten doen.
pi_110282568
Man wat zou ik het tof vinden om uit 5 scholen te kunnen kiezen. Wij hebben er 1 in de wijk en bij alle andere in de stad ga je pas meedoen als alle broers en zussen en kinderen uit het juiste postcodegebied zijn geplaatst..
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator vrijdag 13 april 2012 @ 16:40:53 #206
5428 crew  miss_sly
pi_110282719
Klinkt heel luxe, kiezen uit vijf scholen, maar zoals gezegd: het is een kwestie van loten en eigenlijk valt er bar weinig te kiezen.

Deepfreeze, inderdaad zoals je het zegt: structuur in organisatie en vrijheid in lesstof. Ik hoop van harte dat ze daar ingeloot wordt!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_110282738
Miss, dat is nog eens fijn nieuws!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_110283326
Inderdaad heel fijn Miss_Sly, dat alle scholen zo goed bevallen! Wanneer weten jullie nou waar ze geplaatst wordt?
  Moderator vrijdag 13 april 2012 @ 16:57:42 #209
5428 crew  miss_sly
pi_110283371
Ja, ik ben er helemaal opgelucht van! Geen keuze, maar geen slechte scholen, dus alleen hopen dat we op de school van eerste keus komen. Zo niet, geen man over boord, het komt goed!

Een van de directeuren had trouwens nog een heftige stelling. Het ging om een kleuter die bij hen op school was gekomen. Vier jaar oud, en, zoals zijn ouders blij en trots vertelden, hadden zij altijd volledig voor hem gezorgd, hij was nooit naar een kinderdagverblijf of een peuterspeelzaal geweest. Soms paste een oma op, maar verder hadden zij het helemaal zelf gedaan die vier jaar. Dit kind had grote moeite met aanpassen. In eerste instantie werd hij helemaal hyper van al die andere kindjes, kon niet op een stoeltje blijven zitten, bleef maar door het lokaal rennen, aandacht vragen en contact proberen te maken met de andere kindjes. De directeur in kwestie zei dat ze in een gesprek met de ouders hadden gezegd dat dit eigenlijk ook een ontwikkelingsachterstand was ten opzichte van de andere kindjes, die allemaal wel naar kinderdagverblijf of peuterspeelzaal waren geweest.

Ik vond het een heftige stelling, maar ik begrijp ergens ook wel wat ze bedoelt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 13 april 2012 @ 16:58:32 #210
5428 crew  miss_sly
pi_110283409
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:56 schreef Bleie het volgende:
Inderdaad heel fijn Miss_Sly, dat alle scholen zo goed bevallen! Wanneer weten jullie nou waar ze geplaatst wordt?
We moeten voor 1 december inschrijven en volgens mij loten ze dan in januari. En dan krijgen we het direct te horen, dus ongeveer een half jaar vantevoren. Een hele verbetering met het oude systeem, waar je het vaak pas een week vantevoren wist! Kun je nagaan hoe lastig dat moet zijn!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_110283554
Dat klinkt heftig, 'ontwikkelingsachterstand', maar het is vaak minder heftig als je het inlopen van de achterstand in ogenschouw neemt. De focus ligt maar al te vaak op de achterstand zelf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_110283584
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]

We moeten voor 1 december inschrijven en volgens mij loten ze dan in januari. En dan krijgen we het direct te horen, dus ongeveer een half jaar vantevoren. Een hele verbetering met het oude systeem, waar je het vaak pas een week vantevoren wist! Kun je nagaan hoe lastig dat moet zijn!
Dat nieuwe systeem is er alleen voor jullie stadsdeel, of ook Amsterdam-breed?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 13 april 2012 @ 17:07:32 #213
5428 crew  miss_sly
pi_110283664
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 17:02 schreef Claudia_x het volgende:
Dat klinkt heftig, 'ontwikkelingsachterstand', maar het is vaak minder heftig als je het inlopen van de achterstand in ogenschouw neemt. De focus ligt maar al te vaak op de achterstand zelf.
Klopt, maar wat de boodschap eigenlijk was, is dat het ook voor kinderen die nog niet naar school gaan, wel goed is om al een grotere wereld dan papa, mama, oma te hebben. En zeker deze achterstand is met wat begeleiding goed in te lopen, natuurlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 13 april 2012 @ 17:09:03 #214
5428 crew  miss_sly
pi_110283698
quote:
5s.gif Op vrijdag 13 april 2012 17:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat nieuwe systeem is er alleen voor jullie stadsdeel, of ook Amsterdam-breed?
volgens mij nu nog alleen ons stadsdeel, maar als het goed werkt, wie weet gaat het dan voor heel Amsterdam gelden.

De HAVO en VWO scholen kampen trouwens met hetzelfde probleem, binnen Amsterdam. Van de school waar we gisteren waren, waren er van de 9 kinderen die volgend jaar naar het voortgezet onderwijs gaan, twee nog niet ingeloot op een VWO en die wachten op een tweede ronde :o Bizar vind ik het.

Ow en met de plaatsingsprocedure zoals die nu in ons stadsdeel gaat, is het gegarandeerd dat je kind naar een van de vijf scholen kan, mits je alle vijf de scholen op je lijst hebt staan. Als je er maar vier hebt staan, en je bent bij allevier uitgeloot, dan kom je onderaan de lijst (zelfs na mensen van buiten het stadsdeel) en kan het zijn dat je dus geen plaats hebt en buiten het postcodegebied moet zoeken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_110286269
Toch fijn dat je gegarandeerd plek hebt. In Utrecht loten ze dus niet. Hier gaat het gewoon op volgorde van binnenkomst en daarbinnen dan weer op allerlei andere criteria.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_110288645
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 17:09 schreef miss_sly het volgende:

De HAVO en VWO scholen kampen trouwens met hetzelfde probleem, binnen Amsterdam. Van de school waar we gisteren waren, waren er van de 9 kinderen die volgend jaar naar het voortgezet onderwijs gaan, twee nog niet ingeloot op een VWO en die wachten op een tweede ronde :o Bizar vind ik het.

Ow en met de plaatsingsprocedure zoals die nu in ons stadsdeel gaat, is het gegarandeerd dat je kind naar een van de vijf scholen kan, mits je alle vijf de scholen op je lijst hebt staan. Als je er maar vier hebt staan, en je bent bij allevier uitgeloot, dan kom je onderaan de lijst (zelfs na mensen van buiten het stadsdeel) en kan het zijn dat je dus geen plaats hebt en buiten het postcodegebied moet zoeken.
En je bent ook nog gebonden aan je postcodegebied? Of gaat het nu per stadsdeel?

Ik heb ooit begrepen dat met het nieuwe systeem de kans heel groot is dat je kind op de 1e of 2e keuze terecht komt. Heb je daar iets over gehoord?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 13 april 2012 @ 20:40:06 #217
5428 crew  miss_sly
pi_110291434
De basisscholen gaan inderdaad nog steeds op postcodegebied. Kinderen van buiten het postcodegebied komen pas in aanmerking als er na plaatsing van alle broers en zusjes, kinderen van de voorscholen, kinderen van medewerkers en ingelote kinderen uit het postcodegebied nog kindplaatsen over zijn.

Op zich schijnt de kans dat je op de school van je eerste keus wordt ingeloot wel groter te zijn. Mensen moeten nu een bewuste keus voor de nummer een maken, en schrijven zich niet meer blindelings op drie scholen in om maar ingeloot te worden. Voorheen kon je dus bij wijze van spreken bij drie scholen ingeloot zijn, en dan nog moeten kiezen, dan kwamen er weer plaatsen vrij bij de overige scholen, etc.
Dat is nu dus niet meer, dus het aantal inschrijvingen op een school (de school van eerste keus wordt als inschrijvingsbasis gebruikt) is niet meer vervuild.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_110292307
Miss, wat fijn dat alle scholen wel goed voelden!
Ik heb niet alles bijgelezen, moet je dan ook ene nummer 1 en 2 ergens opgeven of schrijf je je op 2 scholen in?
Hier mag iemand maar op 1 school ingeschreven staan.

Dyon is deze week ingeschreven op een school (openbare) aangezien Kyllian na de zomer over gaat naar die school vanwege sluiting van zijn huidige school. We hadden niet heel veel keus. De school die we het liefst zouden willen hadden zelfs een stop op de wachtlijst.
Het was balen van de sluiting van zijn school, want we waren zeer tevreden. De andere school voelde echter ook goed (behalve dat het dus heel erg wennen zal zijn, van een hele kleine startende school naar een vrij grote school).
Gelukkig is nu alles geregeld en hopelijk gaan ze het er beiden enorm naar hun zin hebben :)
pi_110306808
En toch blijf ik het een raar gedoe vinden met dat loten. Officieel heb je toch vrije schoolkeuze in Nederland? Maar dat is bij jullie dus bepaald niet het geval. Ik weet wel dat het in Amsterdam nodig is om in elk geval met postcodebeleid te werken, maar dan zou je, vind ik, toch eigenlijk binnen je postcode wél echt zelf moeten mogen kiezen. En bij het VO is het nog erger geloof ik. Als ik het goed begrepen heb, mag je maar bij één school inschrijven, en volgt er dan een loting. Als je dan uitloot, moet je helemaal opnieuw beginnen. Gelukkig hoeven we daar pas over een jaar of 10 over na te denken, en dan kan het er weer heel anders voorstaan!
  Moderator zaterdag 14 april 2012 @ 21:26:57 #220
5428 crew  miss_sly
pi_110327555
Ik ben het op zich wel met je eens, Bleie. Ik vind het ook heel vervelend dat het zo met dat loten moet. En je kunt wel buiten je postcodegebied gaan, maar daar sta je ook onderaan de lijst na alle kinderen die voorrang hebben, dus daar heb je niet heel veel aan. Het heeft gewoon alles te maken met aantal kindplaatsen dat het stadsdeel toewijst en de groeimogelijkheden van de scholen. Van de vijf scholen zitten er drie aan de max van de groeimogelijkheden, dus meer kindplaatsen komen er niet.

Gelukkig zitten wij in een postcodegebied met vijf goede scholen, maar dat kun je echt niet in heel Amsterdam zeggen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_110344730
Ik vind loten ook geen optie, maar wij hebben een schoolgebouw (VMBO) voor 1250 lln waarin er nu al 1350 rondlopen en komend jaar zou groeien naar 1500. Nu is er dit jaar geen stop, maar volgend jaar wel, dit jaar bouwen ze er nog een stuk bij aan/op maar dan is de rek er echt uit.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  zondag 15 april 2012 @ 12:03:43 #222
35189 Troel
scherp en bot
pi_110344799
Het is dus een Simcity probleem, er moet eerst gesloopt worden voordat er weer nieuwe kinderen naar school kunnen. Erg vervelend overigens.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_110348616
quote:
7s.gif Op zondag 15 april 2012 12:03 schreef Troel het volgende:
Het is dus een Simcity probleem, er moet eerst gesloopt worden voordat er weer nieuwe kinderen naar school kunnen. Erg vervelend overigens.
Nou, niet alleen. Er lopen ook scholen leeg.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 16 april 2012 @ 19:00:43 #224
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110406108
Wij zijn vandaag scholen gaan kijken voor na onze verhuizing. Het nieuwe huis staat nog niet vast, maar de buurt wel. We kunnen kiezen uit een 'klassieke' basisschool, oecumenisch, iets meer dan 200 leerlingen en vooral gericht op lezen en rekenen. En een openbare school waar maar 88 kinderen op zitten. Deze school richt zich naast lezen en rekenen ook op andere zaken zoals koken, handenarbeid en toneel. Deze school kent Daltononderwijs.

We neigen zelf meer naar de kleinere school. Deze sprak ons meer aan en we weten dat onze dames ook goed zelfstandig dingen kunnen ondernemen.

Heeft er hier iemand ervaring met daltononderwijs?
pi_110406287
Ik heb stage gelopen op een dalton school. Lotte gaat straks als ze 4 is ook naar een dalton school hier in de wijk

Wat wil je weten?
  maandag 16 april 2012 @ 21:12:30 #226
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110414070
:D Je bent van alle markten thuis zeg!

Uh wat willen we weten? Alles eigenlijk ;)

Bijvoorbeeld: Hoe streng is zo'n school dan eigenlijk? Als leerlingen veel zelfstandig mogen bepalen, hoe check je dan of zo'n leerling bijblijft?
  dinsdag 17 april 2012 @ 07:56:45 #227
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_110426877
Sasha zit ook op een daltonschool.
Ik ben dus wel benieuwd naar het antwoord van mrien.
Wat ik ervan begreep tijdens de introductie is dat de kinderen dag of weektaken krijgen, voor 'alle' verschillende vakken, maar dat ze dus zelf verantwoordelijk zijn voor de volgorde en voor het afkrijgen ervan. Als er iets niet af is dan gaat het mee naar huis. In de hogere groepen iig.
Dus de controle is er bijna elke week en het is dus niet zo dat men na drie maanden pas in de gaten heeft dat er iemand niet meer bij is.
Vlgs hebben de kleuters zelfs dagtaken en is die periode dus nog korter.
***
  dinsdag 17 april 2012 @ 08:01:04 #228
35189 Troel
scherp en bot
pi_110426916
Wat dat betreft is dat denk ik niet heel anders dan bij Montessori onderwijs. Daar is ook echt wel controle op hetgeen ze doen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 17 april 2012 @ 08:17:31 #229
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_110427082
Klopt. :Y De dame die dalton heeft ontwikkeld komt ook vanuit het montessori onderwijs. ;)
Alleen krijgen de kinderen vlgs mij bij montessori geen taken, of iig niet zo specifiek als bij Dalton.
Daar krijgen ze (uiteindelijk) echt een lijst met wat er die week gebeuren moet.
***
  dinsdag 17 april 2012 @ 08:20:33 #230
35189 Troel
scherp en bot
pi_110427113
Ik denk dat dat schoolafhankelijk is :) Ik ken zowel de scholen waar ze echt een weektaak hebben en scholen waar ze aan het einde bij groep 8 alle leerlijnen moesten doorlopen :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 17 april 2012 @ 08:21:10 #231
35189 Troel
scherp en bot
pi_110427121
Overigens, volgens mij heb ik de cdrom Reformpedagogiek nog wel ergens liggen, daar staan alle verschillen en overeenkomsten op uitgelegd. Kan wel eens kijken of daar een mooi overzichtje op staat :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 17 april 2012 @ 08:32:51 #232
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_110427281
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 april 2012 08:20 schreef Troel het volgende:
Ik denk dat dat schoolafhankelijk is :) Ik ken zowel de scholen waar ze echt een weektaak hebben en scholen waar ze aan het einde bij groep 8 alle leerlijnen moesten doorlopen :P
Ah ok, dat wist ik niet.
***
  dinsdag 17 april 2012 @ 08:39:43 #233
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110427364
Op deze school krijgen ze weektaken. Bij de kleuters kan dat bijvoorbeeld bestaan uit een puzzel maken, een tekening maken en een plakwerkje over een thema doen.

Verder vind ik het erg leuk dat ze al vanaf groep 1 Engelse les krijgen. Heel speels, maar het lijkt me zeker nuttig omdat jonge kinderen sneller vreemde talen leren.

In de hogere klassen is er een soort wekelijks overzicht dat je als ouders moet tekenen waarop de taken en de voortgang vermeld staan.
pi_110427506
Hier staan nog wat filmpjes van de verschillende onderwijstypes: http://www.leraar24.nl/dossier/3451

Maar per school zit er verschil tussen de aanpak. Onze basisschool is traditioneel montessori, maar er zijn ook die maar deels de montessori aanpak gebruiken ( biv taken, of geen gemengde jaargroepen).. Dat merk je wel op de open dag/gesprek ;)
  dinsdag 17 april 2012 @ 08:52:52 #235
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_110427554
Dat van dat engels is idd erg leuk stiemie, dat was dus bij ons op de montessori ook (een van de ouders was een britse montessori-juf). Helaas krijgen ze op de school waar Sasha nu zit pas engels vanaf groep 6 geloof ik. Dat had van mij wel eerder gemogen. :Y
***
  Licht Ontvlambaar dinsdag 17 april 2012 @ 09:32:22 #236
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_110428509
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 19:00 schreef Stiemie het volgende:
Wij zijn vandaag scholen gaan kijken voor na onze verhuizing. Het nieuwe huis staat nog niet vast, maar de buurt wel. We kunnen kiezen uit een 'klassieke' basisschool, oecumenisch, iets meer dan 200 leerlingen en vooral gericht op lezen en rekenen. En een openbare school waar maar 88 kinderen op zitten. Deze school richt zich naast lezen en rekenen ook op andere zaken zoals koken, handenarbeid en toneel. Deze school kent Daltononderwijs.

We neigen zelf meer naar de kleinere school. Deze sprak ons meer aan en we weten dat onze dames ook goed zelfstandig dingen kunnen ondernemen.

Heeft er hier iemand ervaring met daltononderwijs?
88 kinderen... is de school nog groeiende? Het klinkt zo laag :o

Maar goed, Isa zit op een van de twee groeiende scholen in Maastricht. De rest kent allemaal leegloop en moet noodgedwongen fuseren...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 17 april 2012 @ 09:59:13 #237
100412 mefke79
komt goed!
pi_110429252
Onze jongens gaan straks naar de openbare school hier in de wijk. Ik kan kiezen tussen katholiek, openbaar en montessori. De katholieke ligt aan de andere kant van de wijk en ze moeten er een drukke weg voor over, dus die valt af. De montessori vond ik niet goed voelen (personeel/gebouw), dus het wordt de openbare. Grappig is wel dat ze daar dus ook met weektaken werken, zelfs in de kleuterklassen al.
Pluspunt tov van mijn eigen schooltijd vond ik de aandacht voor kinderen die net iets meer of net iets minder kunnen.

O en wij zitten in een nieuwbouwwijk: 2 locaties, 33 klassen (waarvan 10 kleuterklassen) en de groei is er nog absoluut niet uit. En aan wachtlijsten doen ze hier niet, ze nemen gewoon iedereen aan. Ik weet alleen niet wat ik er van moet vinden dat het zo groot is. Het biedt kansen, maar ik kende iedereen op mijn school en dat gaat mijn jongens nooit lukken.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  dinsdag 17 april 2012 @ 11:03:52 #238
267274 kapiteinpannekoek
dolle duo kleutermamma
pi_110431188
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 22:08 schreef miss_sly het volgende:
KP, jouw meiden gaan ook naar de montesorry school, hè?
En geef jij nou ook les op zo'n school?

Hoe zie jij dat met betrekking tot de vrijheden?
Zie je vraag nu pas...sorry.
Als ik straks achter de laptop zit zal ik je vraag beantwoorden!
  Moderator dinsdag 17 april 2012 @ 11:51:36 #239
5428 crew  miss_sly
pi_110432956
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2012 11:03 schreef kapiteinpannekoek het volgende:

[..]

Zie je vraag nu pas...sorry.
Als ik straks achter de laptop zit zal ik je vraag beantwoorden!
Geeft niet!
Ik lees het graag straks :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 17 april 2012 @ 13:10:21 #240
267274 kapiteinpannekoek
dolle duo kleutermamma
pi_110436110
Om terug te komen op de vraag van miss_sly, de meiden gaan inderdaad naar een Montessorischool en ik geef inderdaad les op die school. Ik heb 10 jaar in de middenbouw lesgegeven (groep 3,4,5) en nu bezig met het 3e jaar bovenbouw (groep 6,7,8)

Nou, daar gaat hij dan. Ik zal maar meteen met een stellige deur in huis vallen.

Alle kinderen zijn geschikt voor Montessori onderwijs. Je moet, als ouder, je thuis voelen met de visie. Je hebt vertrouwen nodig in je kind,geduld (iedereen ontwikkelt zich anders en op een eigen tempo), vertrouwen in school en in de kwaliteiten van de mensen daar die werken.
Je eigen idee over opvoeding enzo hoeft natuurlijk niet 100% overeen te komen met die van school,maar ik vind dat de basisideeen van Montessori wel in je opvoeding moeten zitten.

Niet omdat ik dat vind,maar omdat het kind anders echt in 2 werelden leeft. De 1 is op school en een ander wereldje thuis. Mijn ervaring is dat als die 2 werelden teveel verschillen,dan wordt het inderdaad lastig voor de kinderen die naar school gaan..

De vrijheden die ze krijgen op school is niet een ding op zich, kinderen komen tot werken als ze maar in een goed voorbereide omgeving zitten Dat is een omgeving die zo is ingericht dat een kind ook daadwerkelijk zelf aan de slag kan. Ook is de verticale groepsstructuur onmisbaar net als een goed opgeleide,adequate leerkracht.

In die omgeving zijn de kinderen dus zelfstandig aan het werk. In veel gevallen corrigeren de kinderen hun eigen werk en zijn de specifieke montessoriwerkjes zelfcorrigerend. Het kind komt er dus zelf achter dat het niet goed is gegaan bijvoorbeeld. Help mij het zelf te doen,is een bekende kreet. Het kind geeft aan waar hij/zij behoefte aan heeft en de leerkracht begeleidt hem/haar hierin.

Nou dus...zoiets. Niets te merken van mijn enthousiasme,toch?

Ik vind het heerlijk dat kinderen dus ruimte krijgen om zelf aan de slag te gaan om gewoon om even niets te doen en te rommelen. Als een kind een dagje/week ziek is geweest kan het zo weer verder. Geen stress van gemiste lessen en dat soort dingen.

De vrijheid die ze krijgen is echt afgebakend,knallen de kinderen tegen de grenzen op of gaan ze erover dan is de leerkracht er om ze weer op het juiste pas te zetten.

Kan er nog veel meer over vertellen,maar daar zitten jullie vast niet op te wachten.

Was het eigenlijk wel een antwoord op je vraag,miss_sly? hahaha!
  dinsdag 17 april 2012 @ 13:16:51 #241
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_110436421
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 13:10 schreef kapiteinpannekoek het volgende:
*knip*
Je eigen idee over opvoeding enzo hoeft natuurlijk niet 100% overeen te komen met die van school,maar ik vind dat de basisideeen van Montessori wel in je opvoeding moeten zitten.

Niet omdat ik dat vind,maar omdat het kind anders echt in 2 werelden leeft. De 1 is op school en een ander wereldje thuis. Mijn ervaring is dat als die 2 werelden teveel verschillen,dan wordt het inderdaad lastig voor de kinderen die naar school gaan..*knip*
Dit is eig. altijd wel mijn angst geweest toen we voor montessori kozen, maak ik het voor Sasha niet veel te ingewikkeld omdat ik, denk ik/weet ik, in de manier waarop ik met de jongens om ga, niet echt dicht bij de montessori-manier zit. Ik zou het wel willen, maar mijn primaire reactie/handeling is toch anders zeg maar.
En ik was dus idd ook bang voor verwarring bij Sasha.
Nu ik jouw verhaal zo lees ben ik eens te meer blij dat Sasha toch overgestapt is, hoewel ik het bloedzonde vind van het montessori onderwijs in Gouda an sich.
***
  dinsdag 17 april 2012 @ 13:31:40 #242
267274 kapiteinpannekoek
dolle duo kleutermamma
pi_110437029
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 13:16 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Dit is eig. altijd wel mijn angst geweest toen we voor montessori kozen, maak ik het voor Sasha niet veel te ingewikkeld omdat ik, denk ik/weet ik, in de manier waarop ik met de jongens om ga, niet echt dicht bij de montessori-manier zit. Ik zou het wel willen, maar mijn primaire reactie/handeling is toch anders zeg maar.
En ik was dus idd ook bang voor verwarring bij Sasha.
Nu ik jouw verhaal zo lees ben ik eens te meer blij dat Sasha toch overgestapt is, hoewel ik het bloedzonde vind van het montessori onderwijs in Gouda an sich.
Primair reageren is wel duidelijk in ieder geval!

Ik doel eigenlijk meer op dingen zoals, eigen iniatiatief, kinderen dingen zelf laten doen, uitstellen van behoeften,dat soort dingen.
  Moderator dinsdag 17 april 2012 @ 13:33:26 #243
5428 crew  miss_sly
pi_110437113
"Help mij het zelf te doen" was inderdaad ook wat langskwam op de informatieochtend. Een motto waar ik wel iets mee kan. Het is een fijn antwoord op mijn vraag, KP, dank je!

Ik denk dat het wel aansluit bij ons. In ieder geval hoe we het het liefst willen doen, ook al struikelen we ook wel eens. Je hebt mijn voorkeur in ieder geval nog eens bevestigd met je verhaal, KP, dus deze school komt definitief op nummer 1 te staan. De Daltonschool komt op twee, van de rest maakt het ons niet uit, eigenlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 17 april 2012 @ 13:34:19 #244
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_110437149
Ik ook, kreeg het alleen niet verwoord. ;)
Zelf laten doen is er wel, maar ik kan ook snel ongeduldig worden en zeggen 'geef maar hier' of mss wel te vaak vragen 'lukt het'.
Ach... ik weet het ook niet precies. Mss is het wel mijn eigen onzekerheid, iig is het iets waar ik wel over nadacht toen we voor het montessori kozen in eerste instantie, zou het wel aansluiten en zou het niet onduidelijk worden voor Sasha.
***
  dinsdag 17 april 2012 @ 13:59:54 #245
267274 kapiteinpannekoek
dolle duo kleutermamma
pi_110438288
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 13:34 schreef Brighteyes het volgende:
Ik ook, kreeg het alleen niet verwoord. ;)
Zelf laten doen is er wel, maar ik kan ook snel ongeduldig worden en zeggen 'geef maar hier' of mss wel te vaak vragen 'lukt het'.
Ach... ik weet het ook niet precies. Mss is het wel mijn eigen onzekerheid, iig is het iets waar ik wel over nadacht toen we voor het montessori kozen in eerste instantie, zou het wel aansluiten en zou het niet onduidelijk worden voor Sasha.
Tis ook onwijs lastig,zo' n schoolkeuze. Ik zou werkelijk geen idee hebben wat ik zou moeten kiezen als ik niet op een school zou werken. Waarschijnlijk de openbare school een paar straten verderop. Daar hoor ik ook goede verhalen over. En op die manier kiezen er natuurlijk ook ouders voor "mijn" school. Gewoon de school in de buurt. Met als enige verschil dat het een Montessorischool is.

Wat dat betreft is het handig dat ik op een basisschool werk. Ieder vak zijn voordeel,zeg maar.
  dinsdag 17 april 2012 @ 14:02:44 #246
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_110438401
Komen jouw meiden uiteindelijk ook bij jou in de klas KP? Of hebben jullie meerdere klassen?
***
  dinsdag 17 april 2012 @ 14:05:01 #247
267274 kapiteinpannekoek
dolle duo kleutermamma
pi_110438517
Nee,die komen niet bij mij.
We hebben 4x groep 0,1,2
4x groep 3,4,5
En dan nog 4x groep 6,7,8

En dan ook nog een grote peuterafdeling.

Dus de dames kunnen ieder in een eigen klas en hun moeder ook nog eens!
  dinsdag 17 april 2012 @ 14:06:18 #248
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_110438585
Oh wat groot, wat goed zeg! :Y
***
pi_110461263
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 13:10 schreef kapiteinpannekoek het volgende:
[knip]

Alle kinderen zijn geschikt voor Montessori onderwijs. Je moet, als ouder, je thuis voelen met de visie. Je hebt vertrouwen nodig in je kind,geduld (iedereen ontwikkelt zich anders en op een eigen tempo), vertrouwen in school en in de kwaliteiten van de mensen daar die werken.
Je eigen idee over opvoeding enzo hoeft natuurlijk niet 100% overeen te komen met die van school,maar ik vind dat de basisideeen van Montessori wel in je opvoeding moeten zitten.

[knip]
Hmm, hier wil ik toch iets op afdingen. Mijn zus, broer en ik hebben alledrie op een montessorischool gezeten. Voor mijn zus en mij werkte dat prima. Wij deden onze taakjes wel. Mijn broer voerde meestal tot Pasen niks uit, en deed dan een inhaalslag, zodat hij uiteindelijk toch de stof wel af kreeg. Dat ligt natuurlijk ook aan die specifieke school (en tegenwoordig wordt er misschien in het algemeen wel meer gecontroleerd en getoetst op dat soort dingen), maar hij heeft als het om leren gaat gewoon totaal geen discipline, en dan is volgens mij montessori niet de beste onderwijsmethode.
  Moderator woensdag 18 april 2012 @ 09:53:12 #250
5428 crew  miss_sly
pi_110474068
Ik denk dat dat dan ook aan de leerkracht ligt, niet direct aan het systeem. Bovendien denk ik dat in ieder systeem kinderen zitten die geen discipline of motivatie oppikken en niet leren leren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 20 juli 2012 @ 18:43:55 #251
147316 crew  DJMO
#trut
pi_114471226
*schop*

Tot een week of vier geleden stond de keuze voor Jan vast: openbare basisschool.
SPOILER: maar toen ...
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat was de inleiding ( :') ) nu moet ik dus opnieuw op zoek naar een nieuwe basisschool, regulier, en nu zit ik te twijfelen tussen openbaar of montessori. Wie o wie heeft er tips voor me -O-
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_114480980
Welke onderwijsvorm hanteren ze bij de openbare school?

Montessori is een hele typische onderwijsvorm en past niet bij ieder kind... Je zou voor jezelf even na moeten gaan of dit bij Jan past.
pi_114490094
En de openbare zou ook zo maar best wat montessori trekjes kunnen hebben.
Het hangt echt van de school af wat ik zou doen. En hoe mijn kind is.
  † In Memoriam † zaterdag 21 juli 2012 @ 10:17:03 #254
7074 moussy
kuttekop
pi_114490107
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 18:43 schreef DJMO het volgende:
*schop*

Tot een week of vier geleden stond de keuze voor Jan vast: openbare basisschool.
SPOILER: maar toen ...
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat was de inleiding ( :') ) nu moet ik dus opnieuw op zoek naar een nieuwe basisschool, regulier, en nu zit ik te twijfelen tussen openbaar of montessori. Wie o wie heeft er tips voor me -O-
Heb je al aan thuisonderwijs gedacht, meestal weet je het toch altijd beter. :)
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zaterdag 21 juli 2012 @ 10:32:20 #255
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_114490317
Je moet naar Jan kijken. Heeft hij behoefte aan een strakke structuur of niet? Montessori-onderwijs is toch onderwijs waarbij wat meer vrijheid is en en wat meer van de zelfstandigheid van het kind wordt verwacht. En ik neem aan dat je bij allebei de scholen gaat kijken, sfeer proeven en zo. Jij kent Jan het beste.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Moderator zaterdag 21 juli 2012 @ 10:50:20 #256
5428 crew  miss_sly
pi_114490572
En niet alleen naar je kind, maar ook naar jezelf. Ik vind dat Montessori-onderwijs ook bij jou als ouder en je manier van opvoeden moet passen. Ik weet natuurlijk niet echt hoe dat bij jou gaat, DJMO, maar van de dingen die ik van je gelezen heb, heb ik niet het idee gekregen dat je richting Montessori gaat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 21 juli 2012 @ 11:44:20 #257
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_114491815
DJMO, montessori is niets voor jullie hoor!

Voor jullie allebei is regelmaat en een wat klassiekere schoolvorm met veel duidelijkheid en begeleiding veel beter...
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_114491964
Dat kunnen we wel roepen maar gaat het dan niet gewoon een bewijs kwestie worden.
Dat het heus wel iets voor haar is? :@
  zaterdag 21 juli 2012 @ 12:07:50 #259
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_114492336
Misschien gedijt Jan er wel heel goed onder, maar zoals al eerder gezegd; het is meer een opvoedingsstijl die ook op school doorgevoerd wordt, je kunt het je kind niet aandoen om enorme verschillen tussen de manier van omgang thuis en omgang op school te laten zitten, ik vermoed zo dat het op een reguliere school al anders genoeg is, daar hoeft geen schepje montessori bovenop.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  † In Memoriam † zaterdag 21 juli 2012 @ 12:50:27 #260
7074 moussy
kuttekop
pi_114493413
de internationale school in Bergen is anders ook nog een optie ^O^
Je zou er haast een boek over schrijven!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 21 juli 2012 @ 12:54:56 #261
147316 crew  DJMO
#trut
pi_114493557
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 10:17 schreef moussy het volgende:

[..]

Heb je al aan thuisonderwijs gedacht, meestal weet je het toch altijd beter. :)
mens, als je geen inhoudelijk commentaar kunt geven, houd het dan lekker voor je, ik heb meer dan genoeg aan m'n hoofd zonder me druk te willen maken over dit soort stupide reacties. :r
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  zaterdag 21 juli 2012 @ 12:55:23 #262
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_114493571
Is het Montessorionderwijs geschikt voor alle kinderen ?

In principe is het Montessorionderwijs geschikt voor alle kinderen, maar er is één uitzondering. Voor kinderen die zich helemaal niet kunnen concentreren en heel snel afgeleid zijn, is het Montessori-onderwijs heel lastig. Voor slimme en snel lerende kinderen is de school uitermate geschikt, omdat er heel vanzelfsprekend steeds dat werk gedaan wordt dat bij het niveau van het kind past: net niet te makkelijk en net niet te moeilijk. Kinderen die meer tijd nodig hebben voor bijvoorbeeld rekenen, maar wel goed kunnen lezen, kunnen in verhouding meer tijd aan rekenen besteden. Je hoeft op een Montessorischool niet even snel (of langzaam) als de rest van de groep te zijn. Je mag in je eigen tempo oefenen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † zaterdag 21 juli 2012 @ 12:57:47 #263
7074 moussy
kuttekop
pi_114493620
quote:
13s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 12:54 schreef DJMO het volgende:

[..]

mens, als je geen inhoudelijk commentaar kunt geven, houd het dan lekker voor je, ik heb meer dan genoeg aan m'n hoofd zonder me druk te willen maken over dit soort stupide reacties. :r
*O* lang leve een forum :*
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zaterdag 21 juli 2012 @ 12:58:47 #264
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_114493648
:D.
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 21 juli 2012 @ 12:59:43 #265
147316 crew  DJMO
#trut
pi_114493680
weet je, laat maar. Ik had kunnen verwachten dat de bitches meteen op zouden duiken als ik inhoudelijk over m'n echtscheiding zou posten in OUD .. waarom ik hier in hemelsnaam nog advies kom vragen is me achteraf een raadsel
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  † In Memoriam † zaterdag 21 juli 2012 @ 13:01:00 #266
7074 moussy
kuttekop
pi_114493718
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 12:59 schreef DJMO het volgende:
weet je, laat maar. Ik had kunnen verwachten dat de bitches meteen op zouden duiken als ik inhoudelijk over m'n echtscheiding zou posten in OUD .. waarom ik hier in hemelsnaam nog advies kom vragen is me achteraf een raadsel
Als je over je echtscheiding wil klessebessen zit je verkeerd in een scholentopic *O* thuisonderwijs past nog steeds het beste bij je O+
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_114494323
Leuk, ik wist niet dat ik een bitch ben..
Ten eerste weet ik niets af van je hele echtscheiding gedoe.
Bovendien vind ik het in een scholentopic beginnen over je scheiding wel een beetje aandachtshoer maar dat kan ik prima negeren, jammer dat jij het dan nog een keer extra aan wil halen..
Leuk hoor Noord Holland zit je daar alleen of zit je bij iemand van het FHF forum 8)7

Ontopic

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 12:07 schreef Leandra het volgende:
Misschien gedijt Jan er wel heel goed onder, maar zoals al eerder gezegd; het is meer een opvoedingsstijl die ook op school doorgevoerd wordt, je kunt het je kind niet aandoen om enorme verschillen tussen de manier van omgang thuis en omgang op school te laten zitten, ik vermoed zo dat het op een reguliere school al anders genoeg is, daar hoeft geen schepje montessori bovenop.
Ja en nee denk ik.
Ik denk dat het voor hemzelf als hij het aan zou kunnen best handig kan zijn om op een school te zitten die anders is dan thuis. Mijn kinderen gaan naar een Rooms katholieke school.
Met de juf elke ochtend een handje schudden en goedemorgen wensen en meer van dat soort dingen. De manier waarop de school werkt is totaal niet geitenwollensok en kusjekroel :+
Maar ik vind wel dat de manier waarop ik met mijn kinderen prima anders kan zijn dan hoe de scool het doet.

Maar dat is inderdaad ook wel weer op regulier onderwijs al iets wat voor kan komen en dan is montessori erbij wel extra zwaar.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 13:31:01 #268
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_114494697
Soneal gaat straks waarschijnlijk ook naar een RK-school, en wij zijn niet kerkelijk, en zeker niet Katholiek, en natuurlijk kan er wel een verschil in aanpak zitten, maar ik denk dat de opvoedstijl van DJMO en het montessori onderwijs wel heel ver uit elkaar liggen.

Oh, en deze bitch heeft kennelijk ook gemist waar het allemaal om gaat....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_114494895
oh ja dat vind ik ook hoor, ik vind het in onze situatie dan wel weer een plus.
Ik ben opgegroeid zonder god was ook geen onderwerp wat besproken kon worden.
Ik vind het echter wel weer belangrijk dat de kinderen het wat mee krijgen.

[ Bericht 35% gewijzigd door Pvoesss op 21-07-2012 13:40:54 (niet slim, google) ]
  zaterdag 21 juli 2012 @ 13:41:40 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_114494968
B is voor we verhuisden naar dezelfde basisschool geweest als waar ik Soneal graag op wil hebben, daarna is hij naar een Protestants Christelijke basisschool geweest, en dat heb ik nooit een probleem gevonden, niemand wordt minder van een stukje bijbelkennis.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 21 juli 2012 @ 13:49:32 #271
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_114495147
Maar even: een openbare school is toch niet "iets"? je hebt openbare Montesori-scholen, en katholieke, je hebt christelijke basisscholen, maar ook openbare. Het feit dat ze openbaar zijn zegt niks over de manier van lesgeven.
Volgens mij.
Zoals ik het beeld krijg van Jan is een school met duidelijke structuur wel erg nodig. Ik denk dat hij binnen een Jena-plan of montesori of Dalton omgeving gewoon niet zo goed tot zijn recht gaat komen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Moderator zaterdag 21 juli 2012 @ 13:53:36 #272
5428 crew  miss_sly
pi_114495234
Klopt wat je zegt, buuf :

Openbare basisscholen Openbare scholen werken niet vanuit een bepaalde godsdienst of levensovertuiging. Deze scholen staan open voor kinderen van alle godsdiensten en levensbeschouwingen. Wel kan uw kind op een openbare school godsdienst- of levensbeschouwlijk onderwijs volgen. Een openbare school wordt bestuurd door het gemeentebestuur of door een bestuurscommissie die de gemeente heeft ingesteld. In een bestuurscommissie kunnen ouders zitten. Bijzondere basisscholen Er zijn verschillende typen bijzondere scholen: 1. bijzondere scholen die uitgaan van een bepaalde levensovertuiging zoals rooms- katholieke, protestants-christelijke en islamitische scholen; 2. algemeen bijzondere scholen die uitgaan van de gelijkwaardigheid van alle levensbeschouwingen en maatschappelijke stromingen. Dit uitgangspunt is er op gericht dat uw kind een eigen levensbeschouwing kan opbouwen en van daaruit een eigen inbreng kan hebben, met respect en begrip voor de levens- en maatschappijbeschouwing van anderen; Bijzondere scholen worden bestuurd door een stichting of vereniging. Meestal zitten ouders zelf in het bestuur van een school. Onderwijsmethode Zowel openbare- als bijzondere basisscholen kunnen werken volgens een bepaalde opvoedings- en onderwijsmethode, zoals Montessori, Jenaplan, Dalton en Freinet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_114495253
Dat klopt, maar ik ging er maar even van uit dat DJMO haar openbare niet meer is dan dat.
Een school met lessen en kinderen en juffen enzo.. ;)
  Moderator zaterdag 21 juli 2012 @ 13:55:21 #274
5428 crew  miss_sly
pi_114495282
Dit is wel een interessante link
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 21 juli 2012 @ 14:03:45 #275
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_114495504
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 13:54 schreef Pvoesss het volgende:
Dat klopt, maar ik ging er maar even van uit dat DJMO haar openbare niet meer is dan dat.
Een school met lessen en kinderen en juffen enzo.. ;)
t was ook meer gericht aan DJMO. ;)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_114501203
Is dalton een beetje als montessori?
Wat ik over montesori lees spreekt me heel erg aan, we hebben hier een dalton school in de buurt daar ben ik niet mee bekend
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_114502567
Nee Dalton is niet als een montessori :N
Mijn middelbare was een Daltonschool en dat spreekt mij wel heel erg aan.
Montessori vind ik dan weer vaak veel te vrij.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 17:27:23 #278
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_114502577
Mij spreekt Montessori ook heel erg aan, maar ik denk dat het voor Willem niet de juiste onderwijsvorm is. Hij is vrij snel afgeleid en heeft ook echt structuur nodig. Wat dat betreft denk ik dat het een klassiekere schoolvorm gaat worden voor hem.
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  zaterdag 21 juli 2012 @ 17:27:54 #279
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_114502595
Volgens mij hebben Dalton-onderwijs en Montessori-onderwijs in ieder geval gemeen dat het uitgangspunt keuzevrijheid (binnen grenzen natuurlijk) en zelfstandigheid van de leerlingen is. Ik neem aan dat de verschillen liggen in bijvoorbeeld de materialen die gebruikt worden.
Maar eigenlijk is dat wel een wilde gok van mij. Je kunt natuurlijk altijd eens kijken en informeren bij de Daltonschool.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van dit soort onderwijs, maar voor mijn kinderen was dit niet het beste, helaas.

Sterker nog, ook voor mezelf was het niet de beste vorm van onderwijs. Mijn broers en zus zijn wel naar een Montessorischool geweest, maar ik had ook meer structuur nodig.

[ Bericht 11% gewijzigd door livelink op 21-07-2012 17:43:19 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_114502845
Ah bedankt voor jullie antwoorden!
Mijn man spreekt Dalton ook heel erg aan, maar ik heb geen idee hoe mijn baby zich gaat ontwikkelen, het is inderdaad belangrijk dat een school bij haar character past...ik vind het in ieder geval belangrijk dat ze nieuwsgierig wordt en gestimuleerd om zelf op onderzoek te gaan..
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_114503575
Ik vind.dat soort dingen wel interessant, maar hier in t dorp hebben we dat niet.
Althans we hebben een dalton school, maar die is in een andere wijk, dus dat vind k niet ideaal.
Ook is ie nog heel nieuw (althans ze zijn nog niet.lang geleden begonnen met dalton onderwijs).
De katholieke school die hier t dichtsbijzijnde is heeft ook onderdelen uit het.dalton onderwijs (geloof k, vorig jaar in verdiept).
Maar.goed komend jaar even wat meer in verdiepen.
Vooralsnog neig ik naar de katholieke, aangezien die op 5 minuten lopen is.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 18:13:06 #282
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_114504235
hoe verhoud dalton zich dan tot jenaplan?

nou ja, duurt hier ook nog even
  zaterdag 21 juli 2012 @ 19:37:31 #283
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_114506383
Ik vind het zo knap dat jullie je allemaal zo verdiepen in scholen.
Hier valt weinig te verdiepen. Er zijn 5 kerkdorpen in deze gemeente en die hebben allemaal een (voor zover ik kan opmaken) openbare basisschool.
Kortom onze kids gaan gewoon naar de dichtstbijzijnde basisschool ;)
  zaterdag 21 juli 2012 @ 20:08:03 #284
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_114507170
quote:
17s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 18:13 schreef Kyara het volgende:
hoe verhoud dalton zich dan tot jenaplan?

nou ja, duurt hier ook nog even
Stond hier laatst niet een overzichtje waarin ze vergeleken werden?
  zaterdag 21 juli 2012 @ 20:13:27 #285
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_114507312
zou goed kunnen, heb niet verder gekeken dan mijn neus lang is eerlijk gezegd..... :+
pi_114507652
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 20:08 schreef amaranta het volgende:

[..]

Stond hier laatst niet een overzichtje waarin ze vergeleken werden?
Ik vind het ook interessant maar kan het overzicht niet vinden :@
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  Moderator zaterdag 21 juli 2012 @ 20:37:51 #287
5428 crew  miss_sly
pi_114508091
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 19:37 schreef Asyniur het volgende:
Ik vind het zo knap dat jullie je allemaal zo verdiepen in scholen.
Hier valt weinig te verdiepen. Er zijn 5 kerkdorpen in deze gemeente en die hebben allemaal een (voor zover ik kan opmaken) openbare basisschool.
Kortom onze kids gaan gewoon naar de dichtstbijzijnde basisschool ;)
Ga je ook niet kijken bij de dichtstbijzijnde hoe het er is, en of het fijn aanvoelt? Gewoon rücksichtslos de dichtstbijzijnde?

Ik zal even kijken wat ik kan vinden over Jenaplan enzo.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zaterdag 21 juli 2012 @ 20:43:05 #288
5428 crew  miss_sly
pi_114508232
http://educatie-en-school(...)-toch-iederwijs.html

Deze link zet het wel een aardig uiteen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 21 juli 2012 @ 20:46:06 #289
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_114508332
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 19:37 schreef Asyniur het volgende:
Ik vind het zo knap dat jullie je allemaal zo verdiepen in scholen.
Hier valt weinig te verdiepen. Er zijn 5 kerkdorpen in deze gemeente en die hebben allemaal een (voor zover ik kan opmaken) openbare basisschool.
Kortom onze kids gaan gewoon naar de dichtstbijzijnde basisschool ;)
Ik kan hier kiezen uit een stuk of 6/7 scholen die allemaal even ver hier vanaf liggen. Dus tja, dan wordt het natuurlijk ineens een stuk belangrijker om te schiften en te kijken hoe iets voelt. Daarnaast is er ook een wachtlijst op enkele scholen dus moeten we er zelfs heel erg op tijd aan denken...
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  zaterdag 21 juli 2012 @ 21:10:22 #290
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_114509093
wij hebben ook op loopafstand keuze uit 2 scholen, openbaar of Jenaplan. Mijn voorkeur gaat zoals het nu voelt, uit naar Jenaplan. Maar ik wil eigenlijk bij beide scholen een keertje kijken en een gesprekje hebben.
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_114509106
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 20:43 schreef miss_sly het volgende:
http://educatie-en-school(...)-toch-iederwijs.html

Deze link zet het wel een aardig uiteen.
Dank!
Zo te lezen heeft een Jenaplein school (door de samenstelling van de groepen) een beetje hetzelfde karakter als een verticale groep op een kdv

Kleintje is nu op een verticale groep, ik had er mijn twijfels over maar ze past daar uiteindelijk het beste in :Y maar dat heeft eigenlijk ook te maken met haar leidsters en hoe de dag is ingericht. Dus veel minder regelmaat voor mijn gevoel.
Natuurlijk is het niet te vergelijken met een school maar ik ben er nu meer nieuwsgierig naar en als het tijd voor is zal ik graag zo'n school bezoeken.
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 21:15:09 #292
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_114509234
Ik heb zelf op een jenaplan school gezeten en ik heb het als heel positief ervaren. Montesori is voor mij iets te vrijblijvend. Ons kdv zit in een brede school samen met een gewone openbare school. Die lijkt ook wel erg leuk. Vind het op zich ook wel belangrijk om in de buurt te hebben ipv aan de andere kant van de stad of zo.
  Moderator zaterdag 21 juli 2012 @ 21:21:33 #293
5428 crew  miss_sly
pi_114509396
Wat ik erg grappig vond m te zien, was dat de Montessori school helemaal niet zo vrij is. De vrijheid waar het bij dat systeem over gaat, betreft vooral de vrijheid met betrekking tot de leerstof. In de Montessori school waar wij waren, was erg veel structuur, alleen zit die in andere dingen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 21 juli 2012 @ 21:23:21 #294
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_114509441
volgens mij ben ik ook in de war met de vrije school.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 21:27:19 #295
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_114509570
Ik heb op een openbare school gezeten, zonder enige stroming. Lief heeft op een Jenaplan school gezeten en ons mupke gaat, zoals we er nu over denken, naar de Vrije School en ook de peuterzaal aldaar.

We hebben hier zelfs op 10 minuten rijden een democratische school.
En op 20 minuten rijden een Iederwijs school.

En de Vrije School is ook al lang niet meer zo vrij als dat het ooit was, ook veel structuur/ritme in de dag.
pi_114509698
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 21:21 schreef miss_sly het volgende:
Wat ik erg grappig vond m te zien, was dat de Montessori school helemaal niet zo vrij is. De vrijheid waar het bij dat systeem over gaat, betreft vooral de vrijheid met betrekking tot de leerstof. In de Montessori school waar wij waren, was erg veel structuur, alleen zit die in andere dingen.
Wellicht een hele domme vraag maar wordt de lesstof niet landelijk bepaald? of ben ik nu in de war met het voortgezet onderwijs...ik moet me nog in verdiepen.
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_114509855
Zo vrij is montessori ook niet. Wel in de lesstof (al stuurt juf/meester vaak wel als het nodig is), maar niet in de manier waarop. De materialen die gebruikt worden zijn vast, de lesjes en hun verwerking (eerst uitleg, dan zelf mee aan de slag), sociale omgang (helpen, hulp vragen, storen/niet storen etc).

Nou is Chris een heel rustig zelfstandig jochie, maar wel een die soms best behoefte heeft aan iets voorspelbare situaties heeft. En hij kan er nu al aan de slag met cijfers.
Maar zijn vriendje, wat werkelijk een tornado is, gaat ook goed. Daar ligt de focus vaak meer op gedrag, maar hij leert daar zich gedragen.
Dus ik zie al 2 compleet verschillende types kinderen waar door de individuele aanpak allebei het beste uitgehaald wordt..
pi_114509888
Ik heb zelf t/m groep 4 op een jenaplan school gezeten. Voor mij werkte het totaal niet. Ik kwam in groep 4 met rekensommen van de oudere groep thuis. Ik had meer op zitten letten bij de ouderen dan bij mijn eigen groep.
Zoals ik nu kan inschatten gaat t ook niks voor Sofie worden, jenaplan. Ze is altijd heel geïnteresseerd in de rest van de wereld, en vergeet dan helemaal waar ze zelf mee bezig is.
Gelukkig hebben we nog even. We hebben nu zelfs nog het idee om binnen nu en 2 jaar te verhuizen, wel in dezelfde stad, maar geen idee welke wijk.
*poef* nu is het weg
pi_114509892
Nu ben k wel benieuwd, wat is een democratische school? Wat moet k me erbij voorstellen.

Hier hebben we 3 scholen op korte afstand, een openbare, een christelijke en dus de katholieke.
Verder dus een dalton school in t dorp nog. En verder is dus alles openbaar, christelijk en katholiek.
Dalton vind k niet zoveel toevoegen dat k t t waard vind naar een andere wijk ervoor te gaan.
Ik vind het zelf naar school kunnen gaan, makkelijk kunnen spelen met schoolvriendjes belangrijker.
Zelf ook gewoon op een 'normale' basisschool gezeten.
  Moderator zaterdag 21 juli 2012 @ 21:38:14 #300
5428 crew  miss_sly
pi_114509915
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 21:31 schreef bitterend het volgende:

[..]

Wellicht een hele domme vraag maar wordt de lesstof niet landelijk bepaald? of ben ik nu in de war met het voortgezet onderwijs...ik moet me nog in verdiepen.
Uiteraard dienen alle kinderen aan het einde van groep acht een bepaalde hoeveelheid leesstof doorlopen te hebben. Wat ik bedoel, is dat er niet klassikaal lesgegeven wordt.

Op de vorige pagina bovenaan geloof ik, staat een uiteenzetting van wat ik bedoel ;)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 21 juli 2012 @ 21:40:42 #301
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_114509991
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 21:31 schreef bitterend het volgende:

[..]

Wellicht een hele domme vraag maar wordt de lesstof niet landelijk bepaald? of ben ik nu in de war met het voortgezet onderwijs...ik moet me nog in verdiepen.
de stof niet, wel zijn er kerndoelen. Ik geloof dat ze op de site van het slo staan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')