quote:
Op woensdag 7 december 2011 12:35 schreef Lyrebird het volgende:Echt moeilijk zou het toch niet moeten zijn om een conservatieve kandidaat te vinden die tegen een generaal pardon is en die wel weet hoe je een oorlog moet winnen, en hoe je zorgt voor een gesloten begroting. Blijkbaar is het te veel gevraagd.
Bush Sr. maar weer terug halen? Hij mag nog 1 termijn

(won een oorlog, was tegen generaal pardon, maar gaf geld uit als water. 2 out of 3 ain't bad?)
Voor mij is een generaal pardon trouwens niet eens een echt belangrijk standpunt. We zitten nu al met naar schatting 15 miljoen illegalen, en dat aantal groeit nog steeds. Met name Arizona en Texas zijn nu de nieuwe "hot spots" voor illegalen, nu er in California gewoon al te VEEL zijn, en er zelfs voor illegalen te veel competitie is op de day-laborer banenmarkt.

Er is ook een "luxe-probleem" in Amerika. En dat zie je trouwens ook in Nederland met Polen die voor dezelfde reden komen..... er IS namelijk werk te vinden in Amerika, maar het is slecht betaald, ver van steden af, en dus ver van je familie/vrienden etc.... en dat is namelijk de agrarische sector. Met name in Texas groeit deze sector nog gewoon, want hoe slecht de economie ook mag zijn..... 300+ miljoen inwoners moeten toch eten.
Maar werkloze Amerikanen in de wat meer stedelijke gebieden willen dat soort werk niet doen.
Wie wel? Juist, illegalen..... boeren nemen maar al te graag een risico, want als het tijd is om te oogsten, hebben ze tijdelijk personeel nodig voor een paar weken, en dan is het veel goedkoper om cash te betalen voor een heel stel illegalen. De agrarische sector in de wat meer zuidelijke staten is ook nog eens ZO opgezet dat boeren op verschillende tijden planten en oogsten, zodat er eigenlijk voor 75% van het gehele jaar gewoon altijd werk te vinden is. Een illegaal wordt voor de 1e oogst ingehuurd in Augustus door boer A in Nowhere, TX, en wordt vervolgens voor de 2e oogst ingehuurd in Elsewhere, TX door boer B, die dus een maand later heeft geplant. Dan moet er natuurlijk geploegd worden, opnieuw gezaaid in de lente, en zo verhuizen illegalen dus van boer naar boer, van plaats naar plaats..... Veel van de illegalen wonen, net als die Polen in Nederland dus, in woonwagenkampen, en sturen geld naar hun familie in Mexico.
Maar het is allemaal toch een hoog risico. De tijden van een vaste baan bij een boerenbedrijf zijn allang voorbij door moordende competitie, wurgcontracten van supermarkten die hun kroppen sla voor 75 cent per stuk willen aanbieden omdat de competitie dat voor 79 cent doet, en zo is de "consumersociety" eigenlijk direct verantwoordelijk voor het illegalenprobleem.
Het is dan ook niet zo gek dat een kapitalist die een macro-economisch overzicht heeft en de economie ook op dat niveau snapt, juist wel wat zou voelen voor een generaal pardon. De illegaal wordt dan in plaats van illegaal alleen nog maar een zwartwerker, en dat komt eigenlijk de agrarische sector alleen maar ten goede.
Het grote bijkomende probleem van een generaal pardon is natuurlijk wel dat het wellicht anderen die nu nog aan de andere kant van de grens staan toch gaan proberen de VS in te komen.... want: uiteindelijk komt er wel weer een generaal pardon voorbij. Tel daarbij op het probleem van "anchor babies" en je blijft een groeiende immigratiebevolking hebben.
Maar het is ook niet iets wat echt te stoppen is.... de contrasten tussen Mexico en de VS zijn van een geografisch oogpunt gezien waarschijnlijk het grootste ter wereld. Je kunt van een welvarende stad als San Diego met geld, zaken, infrastructuur..... binnen 10 minuten (bij wijze van spreken, het duur wat langer om door de grens te komen) staan in sloppenwijken gebouwd uit golfplaten en gipsblokken.
Het ijzeren gordijn hield niemand tegen met mijnenvelden, machinegeweren, en soldaten die met scherp schoten..... en de muur die tussen Mexico en de VS staat houd ook niemand tegen. En een grotere, hogere muur bouwen..... helpt toch echt niet. Het zal altijd een probleem blijven, en dan is de vraag hoe je om gaat met.....mensen.
In het kort: Ik heb er ook geen oplossing voor verder. Maar voor mij persoonlijk is het wel of niet hebben van een generaal pardon.... geen "dealbreaker" met betrekking tot een kandidaat.
Maar iedereen heeft andere zaken die ze belangrijk vinden. Ik vind gelijke rechten voor homo's (trouwen, adoptie), vrouwen (abortus, baas in eigen buik) belangrijk, alsmede vind ik dat wetenschap (stamcellen, lesgeven in de evolutie-theorie van Darwin) een belangrijke plaats in mag nemen. Kortom, eigenlijk een hoop zaken die diep geworteld zitten in het Christen fundamentalisme.
De ideale kandidaat voor mij moet nog geboren worden. Iemand die bovenstaande normen en waarden niet aan de Bijbel hangt, en tegelijkertijd zowel financieel conservatief is, maar tevens meer prioriteit legt bij het welzijn van het volk met gezondheidszorg en onderwijs, en minder bij het handhaven van een enorm geldverslindend militair apparaat dat zich geroepen voelt bij elk wissewasje in te grijpen. Zo'n iemand is momenteel bij geen van de 2 partijen te vinden.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin