Mag deze ook: De Ghia Chrysler Norseman
![1956_Ghia_Chrysler_Norseman_01.jpg]()
![Norseman9.jpg]()
quote:
De Chrysler Norseman was een conceptauto die in 1956 werd gebouwd. Het was een coupe voor vier inzittenden. Hoewel hij werd ontworpen door ontwerpers van Chrysler Corporation, werd de daadwerkelijke bouw uitbesteed aan het Italiaanse busbouwbedrijf Ghia. Ghia had reeds ervaring in de bouw van kleine voertuigen en eenmalige prototypen. (Een jaar eerder had het bedrijf het zeer succesvolle concept van de Lincoln Futura gebouwd.) De vaklieden van Ghia hadden er ruim een jaar voor nodig om de complexe Norseman te bouwen.
Constructie
Chrysler wilde een volledig rijklaar voertuig, niet alleen maar een rollend model, zodat alle normale systemen voor aandrijving, het remmen, ophanging, enzovoort moesten worden geïnstalleerd. Veel moeilijker te vervaardigen was het ongebruikelijke vleugeldak, dat slechts bij het achtergedeelte aan de carrosserie werd bevestigd. Er waren geen zijpijlers, en bij de voorzijde rustte het dak slechts licht op een volledig frameloze voorruit. Ook was er een open dak, een geavanceerd onderdeel voor die tijd, en het was moeilijk om dit in een slanke dakstructuur zonder voorsteunen te integreren. Het deurglas kon niet open (er zat geen ventilatieruitje vooraan), een stijlthema dat pas tien later jaar populair zou worden.
Ondergang
De auto moest een kenmerkende attractie zijn op Chryslers autoshow van 1957. Ghia zette hem in juli 1956 op de boot naar New York. Helaas was de auto aan boord van het rampschip Andrea Doria, dat betrokken raakte in een aanvaring voor de kust van Massachusetts, waarbij zo'n 50 mensen om het leven kwamen en de hele lading verloren ging.
De Norseman is dientengevolge nooit aan het publiek getoond; ook de meeste ontwerpers die eraan hadden gewerkt, kregen hem nooit te zien. Hij is echter door foto's en specificaties bekend bij automobielhistorici. Chrysler heeft later nooit meer een vleugeldakontwerp gebruikt in een voertuig.
Van wikipedia.
Meer informatie is
hier te vinden.
Sinds de ondergang van het schip heeft nog maar 1 persoon de auto gezien (in het schip dus)
De bekende duiker David Bright heeft in 1994 naar het scheepswrak gedoken en de auto gezien.
Hij overleed echter in 2006 aan decompressieziekte, opgelopen na een duik naar de Andrea Doria.
Of-topic maar ook interessant; op hetzelfde schip bij deze ramp:
quote:
Linda Morgan (born 1942 in Mexico City, Mexico), now known as Linda Hardberger, became known as the "miracle girl" following the collision of two large passenger ships in the North Atlantic Ocean on the foggy night of July 25, 1956.
The 14-year-old girl was sharing a two-bed cabin with her younger half-sister on the S.S. Andrea Doria when the ship was struck broadside by the prow of the MS Stockholm. During the collision, she was somehow lifted out of her bed and onto the Stockholm's crushed bow, landing safely behind a bulwark as the two ships scraped past each other before separating as the fatally-stricken Andrea Doria disappeared back into the fog.
In the ensuing confusion, a Stockholm crewman heard her calling for her mother in Spanish, an unusual language on the Swedish ship. A crewman who spoke Spanish was able to translate. The teen apparently was first to grasp what must have happened, saying to 36-year-old Bernabe Polanco Garcia, "I was on the Andrea Doria. Where am I now?"
The sister sleeping in the adjoining bed in Linda's cabin was killed, one of 50 passengers and crew who died in the impact areas on the two ships. After all the surviving passengers and crew were evacuated by several rescue ships (most notably the S.S. Ile de France), the Andrea Doria capsized and sank the next morning. With ships of several nations transporting survivors, communication of news to the waiting families was difficult. Linda Morgan and her younger sister were both listed among missing passengers in the early reports.
Linda Morgan wiki