abonnement Unibet Coolblue
pi_119416758
quote:
Clown Bassie denkt niet aan stoppen

ROTTERDAM - Clown Bassie mag onlangs 77 geworden zijn. Maar aan stoppen met optreden moet Bas van Toor, zoals hij officieel heet, nog niet denken.

Ook niet nu er dinsdag er een box uitkomt met alles wat hij en zijn broer Adriaan ooit voor televisie hebben gemaakt.

"Het optreden zit me in het bloed", legt hij uit. "Ik ga door tot aan het graf. Er is niets mooiers dan een lach op het gezicht van een paar dames in een bejaardentehuis toveren. Of om tijdens het suikerfeest enthousiast door jonge mensen te worden aangesproken die dankzij onze series Nederlands hebben leren praten."

Voor acrobaat Adriaan ligt het anders. "Die vond wel dat hij voor lul stond als hij op zijn zestigste nog een handstand deed. Maar een clown heeft alleen maar een emmer water en een slagroomtaartje nodig en het is al gezellig."

Stoelenact

Het tweetal brak in de jaren zestig door als acrobatenduo The Crocksons. Met hun roemruchte stoelenact traden zij op in binnen- en buitenland.

Om in de wintermaanden, als het circus niet rondreisde, ook iets te doen te hebben verzonnen zij de serie Bassie en Adriaan. Zij hielden honderdduizenden kinderen aan de buis gekluisterd met series als De plaaggeest, De huilende professor of Het geheim van de sleutel.

Dubbelrol

"De series over De kroon en De diamant vond ik zelf het leukste", bekent Van Toor. "Daarin mocht ik ook een dubbelrol spelen als Vlugge Japie. Dat waren ook echt goede verhalen."

Later trokken de clown en acrobaat door heel Europa en zelfs Amerika op zoek naar schatten en boeven. "Het waren mooie plaatjes, maar er zat eigenlijk maar weinig verhaal in. We waren vooral op missie op kinderen te leren uit welke landen de Europese Gemeenschap bestond."

35 jaar

Op 10 januari is het exact 35 jaar geleden dat de eerste aflevering van de serie werd uitgezonden.

Ter gelegenheid van dit jubileum werden alle series digitaal opgepoetst en samengebracht op een grote dvd-box: 2040 minuten Bassie en Adriaan.

"Dat hebben we toch maar mooi geflikt", knikt Van Toor als hij het oeuvre van het duo overziet. "Dat had ik toch nooit durven dromen toen ik na de oorlog in een speelgoedzaak een klein mondharmonicaatje kocht. Zelfs als je over 100 jaar een boek schrijft over de Nederlandse televisiegeschiedenis kan niemand om ons heen."
Vooral met het onderstaande ben ik het helemaal eens:

quote:
Later trokken de clown en acrobaat door heel Europa en zelfs Amerika op zoek naar schatten en boeven. "Het waren mooie plaatjes, maar er zat eigenlijk maar weinig verhaal in."
_O_ :Y
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
  dinsdag 20 november 2012 @ 09:20:08 #277
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_119416814
Nederlands leren praten met B&A... vandaar dat die allochtonen de taal zo beroerd spreken :D

En "een box [...] met alles wat hij en zijn broer Adriaan ooit voor televisie hebben gemaakt."? Ook wat niet eerder op DVD is verschenen?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 20 november 2012 @ 12:09:25 #278
62455 Frey
Ludo Sanders
pi_119420876
Wordt toch wel weer eens tijd voor wat "nieuws" ja. :P
Jij moet nog krijgen wat je verdient. Keep the change.
  dinsdag 20 november 2012 @ 12:24:08 #279
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_119421362
Ondanks dat ik alle films al heb, komt die box er zeker

http://www.bol.com/nl/p/j(...)oduct_specifications

Nu al afgeprijsd :)
pi_119434398
quote:
Dubbelrol

"De series over De kroon en De diamant vond ik zelf het leukste", bekent Van Toor. "Daarin mocht ik ook een dubbelrol spelen als Vlugge Japie. Dat waren ook echt goede verhalen."

Later trokken de clown en acrobaat door heel Europa en zelfs Amerika op zoek naar schatten en boeven. "Het waren mooie plaatjes, maar er zat eigenlijk maar weinig verhaal in. We waren vooral op missie op kinderen te leren uit welke landen de Europese Gemeenschap bestond."
Zijn geheugen begint hem toch een beetje parten te spelen. In de Diamant was er geen Vlugge Japie te zien. In de Schatkaart en de Verzonken Stad daarentegen wel (naast de Kroon dus).

Met dat laatste ben ik het wel eens, het was meer een documentaire dan een avonturenserie geworden.
quote:
"Dat hebben we toch maar mooi geflikt", knikt Van Toor als hij het oeuvre van het duo overziet. "Dat had ik toch nooit durven dromen toen ik na de oorlog in een speelgoedzaak een klein mondharmonicaatje kocht. Zelfs als je over 100 jaar een boek schrijft over de Nederlandse televisiegeschiedenis kan niemand om ons heen."
We? Hij heeft zeker zijn bijdrage geleverd aan de jaren voor Bassie en Adriaan, maar zonder Aad was het voor hem echt bij dat stoelennummer gebleven denk ik.
Een heer met stijl
  Forum Admin dinsdag 20 november 2012 @ 18:30:13 #281
232445 crew  Specularium
  dinsdag 20 november 2012 @ 18:31:33 #282
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_119435022
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 18:15 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Zijn geheugen begint hem toch een beetje parten te spelen. In de Diamant was er geen Vlugge Japie te zien. In de Schatkaart en de Verzonken Stad daarentegen wel (naast de Kroon dus).

Met dat laatste ben ik het wel eens, het was meer een documentaire dan een avonturenserie geworden.

[..]

We? Hij heeft zeker zijn bijdrage geleverd aan de jaren voor Bassie en Adriaan, maar zonder Aad was het voor hem echt bij dat stoelennummer gebleven denk ik.
Maar zonder Bas was Aad niet eens acrobaat geworden, laat staan een wereldwijd bekende ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_119435797
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 18:31 schreef wonderer het volgende:

[..]

Maar zonder Bas was Aad niet eens acrobaat geworden, laat staan een wereldwijd bekende ;)
Sinds wanneer neem jij het op voor Bas? :P

Zeker waar, maar het succes van Bassie en Adriaan als televisieduo kun je toch meer op Adriaans conto schrijven. ;)
Een heer met stijl
  Forum Admin dinsdag 20 november 2012 @ 19:02:48 #284
232445 crew  Specularium
pi_119436549
Dat denk ik ook, zonder Adriaan had Bassie in die tijd al lang aan de heroïne gezeten.
  dinsdag 20 november 2012 @ 19:04:54 #285
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_119436650
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 18:47 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Sinds wanneer neem jij het op voor Bas? :P

Zeker waar, maar het succes van Bassie en Adriaan als televisieduo kun je toch meer op Adriaans conto schrijven. ;)
Wrok koesteren is me vreemd ;) Ik neem het op voor redelijkheid en accuratesse.

Het was gewoon een goed team, en ik vind "we" in die context dan ook volledig terecht.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 20 november 2012 @ 21:13:41 #286
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_119443159
Ze zijn alleen samen leuk, vind ik. Ik vind zelfs de liedjes minder leuk als het door een van tweeen gezongen wordt.

En 77, Good God, op een gegeven moment ben je gewoonweg te oud.
pi_119453646
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:04 schreef wonderer het volgende:

[..]

Wrok koesteren is me vreemd ;) Ik neem het op voor redelijkheid en accuratesse.

Het was gewoon een goed team, en ik vind "we" in die context dan ook volledig terecht.
Daarin verschillen we dan van mening. Hoewel hij zeker zijn bijdrage had aan de serie als acteur, zijn toch alle verhaallijnen, het regiewerk en al het geregel eromheem het werk van Aad van Toor.
Ik had het sowieso in mijn post over hun post-acrobaten carrière.

Wat je ook duidelijk zag is dat de series met alleen Bassie -zonder Adriaan dus- het eerdere succes niet eens benaderde. Kortom ik blijf bij mijn standpunt dat de televisieserie Bassie en Adriaan vooral de verdienste is van Aad van Toor, hun acrobatentijdperk dus buiten beschouwing gelaten.
Een heer met stijl
pi_119453735
Wat vinden julie Bassie En Adriaan Fans van mijn versie van On The Highway?

Heb geprobeerd het origineel te benaderen qua stijl (Al is dat lastig als er geen akkoorden voor te vinden zijn op het net)
  woensdag 21 november 2012 @ 09:49:36 #290
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_119455821
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 02:59 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Daarin verschillen we dan van mening. Hoewel hij zeker zijn bijdrage had aan de serie als acteur, zijn toch alle verhaallijnen, het regiewerk en al het geregel eromheem het werk van Aad van Toor.
Ik had het sowieso in mijn post over hun post-acrobaten carrière.

Wat je ook duidelijk zag is dat de series met alleen Bassie -zonder Adriaan dus- het eerdere succes niet eens benaderde. Kortom ik blijf bij mijn standpunt dat de televisieserie Bassie en Adriaan vooral de verdienste is van Aad van Toor, hun acrobatentijdperk dus buiten beschouwing gelaten.
Maar ze hebben het alsnog goed gedaan samen. Dat Aad de productie voor zijn rekening nam, wil toch niet zeggen dat alleen hij de credit moet krijgen?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_119470620
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 09:49 schreef wonderer het volgende:

[..]

Maar ze hebben het alsnog goed gedaan samen. Dat Aad de productie voor zijn rekening nam, wil toch niet zeggen dat alleen hij de credit moet krijgen?
Niet alleen, maar wel het meeste wat mij betreft met betrekking tot de televisieseries. Maargoed meningen verschillen.
Een heer met stijl
  woensdag 21 november 2012 @ 17:39:31 #292
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_119471230
Neu, daar kan ik me wel in vinden, maar dat maakt Bas' quote nog niet onwaar ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_119471308
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 17:39 schreef wonderer het volgende:
Neu, daar kan ik me wel in vinden, maar dat maakt Bas' quote nog niet onwaar ;)
We gaan in herhaling vallen ben ik bang, ik heb nooit beweerd dat het onwaar was. Wel dat hij zichzelf teveel eer gunt indien hij het over de televisieseries had. ;)
Een heer met stijl
  woensdag 21 november 2012 @ 17:43:41 #294
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_119471375
Je sprak het gebruik van "we" in die context tegen ;)

Maar we weten nu allebei hoe we ervoor staan, dus erover doorzeiken doet me te veel denken aan een bepaalde periode op het forum ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_119471545
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 17:43 schreef wonderer het volgende:
Je sprak het gebruik van "we" in die context tegen ;)

Maar we weten nu allebei hoe we ervoor staan, dus erover doorzeiken doet me te veel denken aan een bepaalde periode op het forum ;)
Och een pittige discussie is nooit weg en wij kennen elkaar en weten wel wat we aan elkaar hebben ;)

In dat stuk van Peter Kelder had hij het inderdaad over de televisieseries en daar vinden we kennelijk allebei dat Aad meer credits in verdient dan Bas. Dit is dus een ongelijkheid. Ik verbind hieraan vervolgens de conclusie dat het woord 'we' een gelijkheid insinueert die hier dus niet toepassing is. :)
Een heer met stijl
  woensdag 21 november 2012 @ 18:04:59 #296
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_119472157
Volgens mij lees je er nu te veel in. Ze hebben het samen gedaan. Of dat met evenredige inspanning is, daar valt over te twisten, hoewel dat voor mij niet nodig is, maar het is ook niet zo dat Bas helemaal niets betekend heeft voor de series. Als hij zou zeggen " dat heeft Aad mooi geflikt" zou hij zichzelf flink tekort doen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_119472414
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 18:04 schreef wonderer het volgende:
Volgens mij lees je er nu te veel in. Ze hebben het samen gedaan. Of dat met evenredige inspanning is, daar valt over te twisten, hoewel dat voor mij niet nodig is, maar het is ook niet zo dat Bas helemaal niets betekend heeft voor de series. Als hij zou zeggen " dat heeft Aad mooi geflikt" zou hij zichzelf flink tekort doen.
Dan kan de halve crew wel zeggen 'dat hebben we mooi geflikt'. Bassie was gewoon een acteur in Adriaans serie die een hoofdrol kreeg. Ik heb nooit beweerd dat ie niks betekent heeft, maar wel dat ie het zonder Adriaan niet kan. En dat zonder Bassie, het script, de regie en het geregel prima verliep. Uiteraard zou het anders zijn geweest zonder Bassie en daardoor heeft hij ook wel een aandeel in het succes verdient. Maar met 'we' doet hij -in mijn ogen net- alsof hij aan het tot stand komen van de serie net zoveel heeft bijgedragen als Aad en dit is feitelijk niet het geval.
Een heer met stijl
pi_119472568
Maargoed, alles is er nu wel over gezegd, we denken er gewoon verschillend over. Het topic is bijna vol en ik was niet van plan hierover door te gaan in een nieuw deel. :)
Een heer met stijl
  woensdag 21 november 2012 @ 20:50:51 #299
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_119480041
Meh, eigenlijk zijn de verhalen van Bassie alleen echt bagger. Het viel me laatst op dat die liedjes (of een ervan) toch best wel leuk is en wat blijkt: die is gewoon afkomstig uit de B&A tijd :)

Hebben jullie die serie met zwarte piet weleens gezien? Daar zitten ze gewoonweg een half uur te praten terwijl ze in tuinstoelen zitten. Alleen de kleding en de inmiddels flauwe grapjes zijn nog B&A-waardig.
Dus in die zin: Om nou te zeggen 'dat hebben We toch maar mooi geflikt' vind ik dat ook wel een beetje teveel credits voor Bassie.
  dinsdag 27 november 2012 @ 00:16:33 #300
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_119662324
Au. Dit is het enige plaatje dat ik kon vinden dat leesbaar was, maar: Au.




:@

Let op de tekst, niet de hoofden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')