Waarom zoek je dan niet gewoon meer uitdagingen?quote:Op zondag 13 november 2011 23:59 schreef Shispeed het volgende:
Jammer genoeg ziet iedereen op school mij als een lamstraal waar weinig van uit gaat. Ook kan ik nog wel eens een beetje verward zijn en heb ik moeite met fatsoenlijk spellen en zinnen maken.
ik heb echt zo vaak gewenst dat ik gewoon een normale gemiddelde jongen was, dat zou alles een stuk makkelijker maken
Ff een vraag uit nieuwsgierigheid, hoezo ben je hoogbegaafd, of waar uit bleek dat? Deze vraag geldt trouwens voor de meeste hier.quote:Op zondag 13 november 2011 23:59 schreef Shispeed het volgende:
ik ben zelf ook hoogbegaafd dus ik denk dat ik hier ook maar eens een beetje ga meepraten
mij helpt het in ieder geval zeker niet. doordat ik me op de basisschool vaak dood verveelde heb ik een soort afkeer tegen school ontwikkeld waardoor ik al jaren geen flikker uitvoer op school en me dus constant in de nesten werk met dingen die niet ingeleverd worden, spijbelen, te laat komen etc.
luiheid is dat zeker niet, ik ben namelijk wel erg actief buiten school, ik doe bijvoorbeeld erg graag aan duursporten. ook heb ik gelukkig een bijbaantje kunnen vinden wat een beetje aansluit op mijn niveau en werk dan ook erg veel en graag. ik heb ook erg brede intresses en weet van sommige dingen echt veel te veel af
Jammer genoeg ziet iedereen op school mij als een lamstraal waar weinig van uit gaat. Ook kan ik nog wel eens een beetje verward zijn en heb ik moeite met fatsoenlijk spellen en zinnen maken.
ik heb echt zo vaak gewenst dat ik gewoon een normale gemiddelde jongen was, dat zou alles een stuk makkelijker maken
mijn moeder heeft op aanraden van mijn middelbare school mij naar de psycholoog gestuurd, die dacht dat ik wel eens hoogbegaafd kon zijn en heeft daarom een officiële test af laten nemen bij mij, en die was positief.quote:Op maandag 14 november 2011 00:11 schreef Turalyon het volgende:
[..]
Ff een vraag uit nieuwsgierigheid, hoezo ben je hoogbegaafd, of waar uit bleek dat? Deze vraag geldt trouwens voor de meeste hier.
ik zoek juist wel uitdagingen, ik hou zelfs van uitdagingen. maar wanneer het op school aankomt heb ik gewoon echt een afkeer tegen alles wat met school te maken heeft, ik krijg zelfs instant hoofdpijn wanneer ik probeer aan een verslag te beginnen het zit gewoon tussen mijn oren maar ik weet niet hoe ik er mee om moet gaanquote:Op maandag 14 november 2011 00:10 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Waarom zoek je dan niet gewoon meer uitdagingen?
Nou, een nadeel kan zijn dat de docenten op bv de basisschool je in het stramien proberen te houden en geen oog hebben voor jouw behoefte aan uitdaging en ´extra´. Ik ben vreselijk in conflict geraakt met een juf destijds. Dan mocht ik bv 1 boek per week uit de schoolbieb lenen, en als ik op woensdag klaar was met de weektaak moest ik die nog maar eens (voor de 7e!) keer lezen of anderszins uit mijn neus vreten.quote:Op zondag 13 november 2011 23:42 schreef Turalyon het volgende:
De reden waarom ik zo benieuwd ben naar problemen die mensen ondervinden is omdat ik daar zelf weinig last van heb gehad en nu nog steeds. Zelf heb ik 2 klassen overgeslagen en de nadelen die hier worden opgenoemd sta ik soms zelf wel echt van te kijken, laat staan het een ziekte noemen.
Hoezo? Voordat je een grote beslissing neemt ga je voor- en nadelen op een rij zetten, dat lijkt me logisch. Alleen, waar de meeste mensen maar een paar nadelen zien denk jij verder door en zie je bijvoorbeeld ook de indirecte risico's i.p.v. alleen de directe. En dat wil nog wel eens leiden tot een 'laat maar', waar anderen 'het gewoon doen'. Heeft niets met autisme te maken.quote:Op zondag 13 november 2011 23:42 schreef Turalyon het volgende:
Overigens probeer ik niet te zeggen dat ik perfect ben, dat ben ik verre van, maar mensen die hoogbegaafd zijn, kunnen jullie dan niet ff net die knop omzetten om op een bepaald moment niet automatisch te overanalyseren? Dat is volgens mij nou juist het verschil tussen autisme en hoogbegaafdheid.
Je snapt mijn punt nietquote:Op maandag 14 november 2011 11:42 schreef Northside het volgende:
[..]
Hoezo? Voordat je een grote beslissing neemt ga je voor- en nadelen op een rij zetten, dat lijkt me logisch. Alleen, waar de meeste mensen maar een paar nadelen zien denk jij verder door en zie je bijvoorbeeld ook de indirecte risico's i.p.v. alleen de directe. En dat wil nog wel eens leiden tot een 'laat maar', waar anderen 'het gewoon doen'. Heeft niets met autisme te maken.
Oke, jammer, ik dacht dat het niveauverschil op het WO wel mee zou vallen, maar bij jou is dat gat er nog aardig dus. Ik herken het eerder genoemde, maar sinds ik studeer heb ik daar niet echt last meer van, ben ook best lui geworden. Misschien dat mijn niveau langzamerhand gelijk is getrokken.quote:Op maandag 14 november 2011 08:25 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
Nou, een nadeel kan zijn dat de docenten op bv de basisschool je in het stramien proberen te houden en geen oog hebben voor jouw behoefte aan uitdaging en ´extra´. Ik ben vreselijk in conflict geraakt met een juf destijds. Dan mocht ik bv 1 boek per week uit de schoolbieb lenen, en als ik op woensdag klaar was met de weektaak moest ik die nog maar eens (voor de 7e!) keer lezen of anderszins uit mijn neus vreten.
Op de middelbare school ging dat beter, maar nu weer op het WO kom je continu in aanraking met medestudenten die geen flikker uitvoeren en bij wie je continu je taalgebruik en ambities naar beneden moet aanpassen en docenten die het niet interessant meer vinden om je bv. feedback te geven, want je doet het ´toch al goed´.
Voor iemand die graag leert, zijn dit soort dingen dodelijk voor de motivatie. Je voelt je niet gezien en begrepen.
Overigens zou ik dat niet slechts op hoogbegaafdheid willen gooien, simpelweg iemand die goed en graag leert kan bovenstaande problemen ondervinden.
Zal ook wel afhangen van studierichting. Ik doe psychologie, dus....:Pquote:Op maandag 14 november 2011 16:47 schreef Turalyon het volgende:
[..]
Oke, jammer, ik dacht dat het niveauverschil op het WO wel mee zou vallen, maar bij jou is dat gat er nog aardig dus. Ik herken het eerder genoemde, maar sinds ik studeer heb ik daar niet echt last meer van, ben ook best lui geworden. Misschien dat mijn niveau langzamerhand gelijk is getrokken.
Alleen van die stamp vakken lijkt mij ook erg saai. Welke opleiding volg je?quote:Op zondag 13 november 2011 15:35 schreef Sokz het volgende:
Nu op de universiteit doe ik nog steeds niks maar krijg ik wel vakken waarvoor je simpelweg moet stampen. Imho een belediging voor mijn intelligentie maar omdat ik me niet kan inspannen voor zoiets simpels haal ik relatief beloerde cijfers.
Hopen dat ik de komende periode wat leukere / niet-stamp vakken krijg.
Ah ok, volgens mij moet je bij psychologie voornamelijk veel lezen en is inzicht / logisch beredeneren niet een vereiste. Ik denk dat dat wel meespeelt. Ik studeer zelf geen psychologie dus misschien heb ik het helemaal mis.quote:Op maandag 14 november 2011 22:07 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
Zal ook wel afhangen van studierichting. Ik doe psychologie, dus....:P
Ik vind stampen eigenlijk helemaal niet saai , hoge cijfers scoren voor weinig moeite! ideaalquote:Op maandag 14 november 2011 22:35 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Alleen van die stamp vakken lijkt mij ook erg saai. Welke opleiding volg je?
Stampen is juist moeite, hoge cijfers halen door 't alleen maar 'te snappen'. Dat is ideaal!quote:Op maandag 14 november 2011 22:40 schreef Turalyon het volgende:
Ik vind stampen eigenlijk helemaal niet saai , hoge cijfers scoren voor weinig moeite! ideaal
haha daar heb je ook een punt, maar om het te snappen zul je de stof ook eerst moeten doornemen en begrijpen. Ze zullen nooit een toets geven wat puur je IQ en redenatievermogen test. Als het veel leeswerk is heb ik toch de voorkeur voor rijtjes stampenquote:Op maandag 14 november 2011 22:43 schreef Sokz het volgende:
[..]
Stampen is juist moeite, hoge cijfers halen door 't alleen maar 'te snappen'. Dat is ideaal!
Elk examen op de middelbare school was 'begrijpen' en kon je zonder te leren hoge cijfers halen.quote:Op maandag 14 november 2011 22:51 schreef Turalyon het volgende:
[..]
haha daar heb je ook een punt, maar om het te snappen zul je de stof ook eerst moeten doornemen en begrijpen. Ze zullen nooit een toets geven wat puur je IQ en redenatievermogen test. Als het veel leeswerk is heb ik toch de voorkeur voor rijtjes stampen
Dat is ook mijn voorkeur. Als je de stof in grote lijnen begrijpt, moet je tijdens je tentamen alleen nog maar logisch nadenken. Bij stampen moet je maar het geluk hebben dat ze ook daadwerkelijk vragen wat jij goed geleerd hebt. Bovendien houd ik er niet van om al die feiten uit je hoofd te leren, terwijl je het later ook gewoon kunt opzoeken. De basis is handig, maar niet elk detailtje.quote:Op maandag 14 november 2011 22:43 schreef Sokz het volgende:
[..]
Stampen is juist moeite, hoge cijfers halen door 't alleen maar 'te snappen'. Dat is ideaal!
Precies. Ik ging altijd voor de essentie van de stof.quote:Op maandag 14 november 2011 23:31 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Dat is ook mijn voorkeur. Als je de stof in grote lijnen begrijpt, moet je tijdens je tentamen alleen nog maar logisch nadenken. Bij stampen moet je maar het geluk hebben dat ze ook daadwerkelijk vragen wat jij goed geleerd hebt. Bovendien houd ik er niet van om al die feiten uit je hoofd te leren, terwijl je het later ook gewoon kunt opzoeken. De basis is handig, maar niet elk detailtje.
Ja, dan gaat het altijd heel hard .quote:Op zondag 13 november 2011 23:59 schreef Shispeed het volgende:
mij helpt het in ieder geval zeker niet. doordat ik me op de basisschool vaak dood verveelde heb ik een soort afkeer tegen school ontwikkeld waardoor ik al jaren geen flikker uitvoer op school en me dus constant in de nesten werk met dingen die niet ingeleverd worden, spijbelen, te laat komen etc.
RIAGG testquote:Op maandag 14 november 2011 00:11 schreef Turalyon het volgende:
[..]
Ff een vraag uit nieuwsgierigheid, hoezo ben je hoogbegaafd, of waar uit bleek dat? Deze vraag geldt trouwens voor de meeste hier.
Ik werd getest door een of ander speciaal hoogbegaafdheidsinstituut, was een dag lang + huiswerk. Weet even niet meer hoe het heette..quote:
Mensa?quote:Op woensdag 16 november 2011 23:17 schreef diginoob2 het volgende:
[..]
Ik werd getest door een of ander speciaal hoogbegaafdheidsinstituut, was een dag lang + huiswerk. Weet even niet meer hoe het heette..
Nja, wat je nu noemt is exact waar ik toen ik jonger was last van had. Inmiddels geleerd te timen en zeg ik dingen op betere momenten. En zowaar wordt het inmiddels van me gepikt. Je mond houden is niet altijd een optie: timen en manier van zeggen kan je ook helpen om begrepen te worden. Is wel lastig trouwens. Maar heb hier zelf in een redelijk bedrijf al een en ander geinitieerd wat ook echt speerpunten zijn nu qua beleid. En dat was toen ik nog geen manager was. Ik ben daarom nu manager geworden.quote:Op donderdag 17 november 2011 00:44 schreef Mishu het volgende:
Ik ben gewoon slim maar waar ik tegen aanloop is dat ik anders denk dan anderen, creatiever. Ik kan bijv. op basis van dat moment een grap die ingewikkeld is spontaan bedenken.
Of ik denk niet zoals de massa, durf bijv. tegen de hoogleraar in te gaan. Omdat ik graag onafhankelijk en kritisch naar dingen wil blijven kijken. Ik wil voor mezelf denken en niet zomaar de weg volgen van de minste weerstand. En daardoor kom ik altijd in de problemen.
Dit is echt mijn leerpunt want je komt niet verder zo. Ik houd nu dus ook mijn mond in bepaalde situaties.
Dat is toch alleen maar leuk. Het zou wel heel saai worden als iedereen op de zelfde manier denkt.quote:Op donderdag 17 november 2011 00:44 schreef Mishu het volgende:
Ik ben gewoon slim maar waar ik tegen aanloop is dat ik anders denk dan anderen, creatiever. Ik kan bijv. op basis van dat moment een grap die ingewikkeld is spontaan bedenken.
dan vind ik dat jij nog mazzel heb gehad.quote:Op zondag 13 november 2011 23:42 schreef Turalyon het volgende:
[..]
Goede post, bedankt.
Naar mijn idee kan je een IQ verschil van 45 (55-100) niet met een IQ verschil van 100-145. Met een IQ van 55 ben je in feite gewoon te dom om je kont af te vegen en natuurlijk zit daar gewoon een groot verschil tussen. Iemand met een iq van 100 zou ook niet normaal om kunnen gaan met iemand van 55, terwijl dat andersom prima kan verlopen (145-100).
Ik denk juist dat wanneer je ook sociaalvaardig bent je als hoogbegaafde echt voordeel kan ondervinden. Je kan je aanpassen en daar zit nu net het verschil in, niet alleen tussen autisme en hoogbegaafdheid, maar ook het verschil tussen het IQ van 55 en 145. Het is makkelijker om een niveau omlaag te gaan dan een niveau omhoog. Mensen van 145(ik noem het ff zo), kunnen mensen van 55 begrijpen, maar andersom bestaat dit bijna niet. Dat is eigenlijk waar ik op doel. Zo heeft bijvoorbeeld iemand met een lager IQ weer andere humor, een slim iemand zou die humor wel kunnen volgen, maar het niet grappig vinden. Andersom zou iemand met een laag IQ het EN niet snappen EN niet grappig vinden.
De reden waarom ik zo benieuwd ben naar problemen die mensen ondervinden is omdat ik daar zelf weinig last van heb gehad en nu nog steeds. Zelf heb ik 2 klassen overgeslagen en de nadelen die hier worden opgenoemd sta ik soms zelf wel echt van te kijken, laat staan het een ziekte noemen.
Ik heb goede vrienden van vwo/wo niveau waarmee ik het gewoon goed kan vinden en heb nooit echt het idee dat ze me niet begrijpen oid. Of het gevoel dat ik omlaag moet gaan in mijn denkwijze. Misschien komt het wel omdat ik zelf niet zó slim ben vergeleken met hen, maar ik heb nooit het idee dat ik ze echt overklast. Ik kan me wel mateloos irriteren aan vmbo'ers, maar niet zozeer om hun denkwijze, maar eerder hun gedrag.
Ik heb ook een keer in een groep gezeten met mensen die ook klassen hadden overgeslagen. Er werd een project samengesteld tussen verschillende basisscholen en uiteindelijk hadden we zo'n 10~ leerlingen waarmee we extra dingen deden. Spaans, sterrenkunde, politiek, toneel, schaken.. maarja zoals ik al zei, ik merk er niet veel van dat ik anders ben. Het enige wat me wel opvalt is dat ik oplossingen veel sneller zie en creatiever ben dan de meesten. Overigens vertel ik nooit uit mezelf aan mensen dat ik klassen heb overgeslagen, tenzij ze m'n leeftijd oid vragen. Maar wanneer je dan antwoordt hoor ik vaak dat ze daar niks van in de gaten hebben gehad. Als ik weinig nadelen eraan ondervind en andere mensen ook niet, pleit ik ervoor dat het gewoon een voordeel is.
Overigens probeer ik niet te zeggen dat ik perfect ben, dat ben ik verre van, maar mensen die hoogbegaafd zijn, kunnen jullie dan niet ff net die knop omzetten om op een bepaald moment niet automatisch te overanalyseren? Dat is volgens mij nou juist het verschil tussen autisme en hoogbegaafdheid.
[..]
Oke hier kan ik me wel in vinden
Wat een gezever.quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:24 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Boeddhisme is er voor hoogbegaafden. Heb zelf een belachelijk hoog getalletje en dat is idd lastig en taboe in Nederland. Haha ik gooi regelmatig de knuppel in het hoenderhok op front-page door tussen neus en lippen door te melden dat het getalletje 157 is. Geweldig te zien hoe kwaad iedereen wordt. Je hebt dus een goede hersenstructuur. Dan heb je onderricht nodig. Economie is geen onderricht maar een onjuist denkraam gebaseerd op begeerte.
Schaken is slechts een training.
Trots is een ongewenste eigenschap, daar dit je blik vertroebelt en je verwijdert van anderen.
Studeer Boeddhisme en leer dat dit de hoogste logische denkmachine is die er bestaat. Veel minder (want geen) geloof als in wetenschap, maar enkel redeneren en logica. dan leer je wat je met je intellect kunt doen en dat is voornamelijk compassie oefenen, en beseffen dat het doel van geboorte sterven is. Gelijk het doel van een auto de sloperij.
Ik met mijn heel vaak gemeten getalletje heb tot nog toe enkel mijn leraar gevonden in de Dalai Lama, want wat heeft deze meneer een kennis omtrent materie QM, de vele soorten van bewustzijn, waar wij westerlingen iets als bewustzijn als iets vaags zien.
Het gaat nergens over.
Het is in ieder geval voor mij de 1e en enige leer waar ik me niet stoor aan stupiditeit en onzuiver denken.
Lees (en stop niet!!) 101 vragen aan de dalai Lama en vraag me later evt om toelichting!
Waak voor leraren die niet weten, maar met vragen zitten, (lees; de meeste professoren en Einstein) Zij die niet weten kunnen niet onderwijzen.
Dit is mijn gift aan jullie. De Dharma is de hoogste leer op aarde en alle kennis is hier aanwezig,.
Uit de selectie van 84000 leringen is een combi te vinden die jouw sluiers doet verdwijnen.
Het bestaan van sluiers is heel gemakkelijk uit te leggen.
Denk maar eens aan iemand die denkt dat zijn cluppie de beste is..SLUIERS!!! Door omgeving aangebracht. wees niet zo trots en/of stupide te denken dat jij zonder onderricht sluiervrij bent.
Dat is wat Boeddhisme poogt. Je sluiers verwijderen.
Goed onderbouwdquote:Op zaterdag 26 november 2011 15:09 schreef picardmike het volgende:
ik wil alleen maar effe zeggen dat hoogbegaafd zijn geen pretje is.
Idd wat is ditquote:
He spreekt jezelf tegen. je roept dat jouw cluppie het beste is. Dus waar zit jouw sluier? Je hebt het over misplaatste trots, maar jij hebt alleen je gelijke in de dalai lama? Een hoog IQ heb je wellicht, maar narcisme, grootheidswaanzin en trauma's uit het verleden kunnen ook een gfrote rol spelen...quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:24 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Boeddhisme is er voor hoogbegaafden. Heb zelf een belachelijk hoog getalletje en dat is idd lastig en taboe in Nederland. Haha ik gooi regelmatig de knuppel in het hoenderhok op front-page door tussen neus en lippen door te melden dat het getalletje 157 is. Geweldig te zien hoe kwaad iedereen wordt. Je hebt dus een goede hersenstructuur. Dan heb je onderricht nodig. Economie is geen onderricht maar een onjuist denkraam gebaseerd op begeerte.
Schaken is slechts een training.
Trots is een ongewenste eigenschap, daar dit je blik vertroebelt en je verwijdert van anderen.
Studeer Boeddhisme en leer dat dit de hoogste logische denkmachine is die er bestaat. Veel minder (want geen) geloof als in wetenschap, maar enkel redeneren en logica. dan leer je wat je met je intellect kunt doen en dat is voornamelijk compassie oefenen, en beseffen dat het doel van geboorte sterven is. Gelijk het doel van een auto de sloperij.
Ik met mijn heel vaak gemeten getalletje heb tot nog toe enkel mijn leraar gevonden in de Dalai Lama, want wat heeft deze meneer een kennis omtrent materie QM, de vele soorten van bewustzijn, waar wij westerlingen iets als bewustzijn als iets vaags zien.
Het gaat nergens over.
Het is in ieder geval voor mij de 1e en enige leer waar ik me niet stoor aan stupiditeit en onzuiver denken.
Lees (en stop niet!!) 101 vragen aan de dalai Lama en vraag me later evt om toelichting!
Waak voor leraren die niet weten, maar met vragen zitten, (lees; de meeste professoren en Einstein) Zij die niet weten kunnen niet onderwijzen.
Dit is mijn gift aan jullie. De Dharma is de hoogste leer op aarde en alle kennis is hier aanwezig,.
Uit de selectie van 84000 leringen is een combi te vinden die jouw sluiers doet verdwijnen.
Het bestaan van sluiers is heel gemakkelijk uit te leggen.
Denk maar eens aan iemand die denkt dat zijn cluppie de beste is..SLUIERS!!! Door omgeving aangebracht. wees niet zo trots en/of stupide te denken dat jij zonder onderricht sluiervrij bent.
Dat is wat Boeddhisme poogt. Je sluiers verwijderen.
Hap hap;-)quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:59 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
He spreekt jezelf tegen. je roept dat jouw cluppie het beste is. Dus waar zit jouw sluier? Je hebt het over misplaatste trots, maar jij hebt alleen je gelijke in de dalai lama? Een hoog IQ heb je wellicht, maar narcisme, grootheidswaanzin en trauma's uit het verleden kunnen ook een gfrote rol spelen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |