abonnement Unibet Coolblue
pi_124220565
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:08 schreef MarMar het volgende:

Ik lees wel heel erg snel, dat valt vooral op met bijvoorbeeld vergaderingen waar je even een papiertje voor je krijgt.. mij werd dan wel eens verweten dat ik de stukken nooit las, omdat ik allang om me heen zat te kijken als de rest klaar was met lezen,
Ik zit nu bij iemand in de klas die sneller kan lezen dan ik! :(
pi_124220584
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 20:06 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Dit. En dan zijn er zoveel mensen tegen aparte klassen met hoogbegaafden, 'want ze moeten wel leren zich aan gewone mensen aan te passen hoor'.

Bij veel hoogbegaafden is het punt niet zozeer dat ze zich niet aan kunnen passen, het punt is dat ze dat te goed kunnen. Het lijkt mee heerlijk om gewoon 1 van de groep te zijn ipv de kleine professor'.
Dat is heerlijk kan ik je vertellen. Inmiddels ben ik wat vaker onder 'gelijken'en dat voelt best goed. Het geeft mij ook weer de energie waarmee je de rest van de wereld ook weer kan benaderen op 'hun' manier.

Dat klinkt onaardig maar is zeker niet zo bedoeld. Ik heb ook zeker niet-hoogbegaafde vrienden. Maar met echt dommere mensen heb ik zelden tot nooit een klik.
Whatever...
pi_124220738
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 20:10 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat is heerlijk kan ik je vertellen. Inmiddels ben ik wat vaker onder 'gelijken'en dat voelt best goed. Het geeft mij ook weer de energie waarmee je de rest van de wereld ook weer kan benaderen op 'hun' manier.

Dat klinkt onaardig maar is zeker niet zo bedoeld. Ik heb ook zeker niet-hoogbegaafde vrienden. Maar met echt dommere mensen heb ik zelden tot nooit een klik.
Dan ben je gewoon 'one of the guys' ipv 'de professor'. Heerlijk. :) Eb dan lekker ouwehoeren. Het voelt gewoon 'natuurlijk'.
pi_124220876
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 20:06 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Dit. En dan zijn er zoveel mensen tegen aparte klassen met hoogbegaafden, 'want ze moeten wel leren zich aan gewone mensen aan te passen hoor'.

Bij veel hoogbegaafden is het punt niet zozeer dat ze zich niet aan kunnen passen, het punt is dat ze dat te goed kunnen.
Gewone mensen bestaan niet :)
Op zich ben ik eerder voor meer individuele lesstof/methodes naast de normale klassikale stof, dan voor specifiek aparte klassen. Niet omdat men zich moet aanpassen aan de gewone mensen, maar behalve het leeraspect is het sociale aspect en omgaan met leeftijdsgenoten (niet alle contact hoeft even diepgaand te zijn) ook belangrijk. Op de middelbare school splitst het niveau zich wel verder en daarna natuurlijk nog verder.

De keerzijde van aparte klassen kan ook zijn dat je móet presteren als kind omdat je toevallig hoogbegaafd bent, terwijl dat helemaal niet wil zeggen dat je niet liever gewoon voetbalt.
pi_124220892
yup. Nu ik lekker de nerd kan uithangen op mijn werk en iedereen dat nog bewondert ook is dat ook wel leuker dan altijd maar je best doen om geen 9 te halen maar een 7 ofzo...(ja, dat kost mij dus moeite)
Whatever...
pi_124221123
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 20:10 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ik zit nu bij iemand in de klas die sneller kan lezen dan ik! :(
Het leven is een wedstrijd!
pi_124222017
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 20:15 schreef MarMar het volgende:

[..]

Gewone mensen bestaan niet :)
Op zich ben ik eerder voor meer individuele lesstof/methodes naast de normale klassikale stof, dan voor specifiek aparte klassen. Niet omdat men zich moet aanpassen aan de gewone mensen, maar behalve het leeraspect is het sociale aspect en omgaan met leeftijdsgenoten (niet alle contact hoeft even diepgaand te zijn) ook belangrijk. Op de middelbare school splitst het niveau zich wel verder en daarna natuurlijk nog verder.

De keerzijde van aparte klassen kan ook zijn dat je móet presteren als kind omdat je toevallig hoogbegaafd bent, terwijl dat helemaal niet wil zeggen dat je niet liever gewoon voetbalt.
arttime apart zou een goede zijn. Al denk ik nog steeds dat het omgaan met leeftijdgenoten overschat wordt.

Zeker op jonge leeftijd zitten kinderen in compleet andere ontwikkelingsfasen. De een is beste vrienden met het kindje met het nieuwste speelgoed, de ander zoekt naar een heuse vriendschapsband als hij een speelafspraakje maakt. De vraag is of met elkaar leren omgaan dan zinnig is voor later.

Volwassenen zitten ongeacht niveau namelijk wel in dezelfde ontwikkelingsfase (voor zover ze niet ernstig zwakbegaafd zijn). Ze verwachten zo'n beetje hetzelfde van relaties en zijn met dezelfde dingen bezig. (werk, school, een huisje)

Kortom, als je op 4 jarige leeftijd niet zo'n ster bent in omgaan met (vanuit jouw perspectief) kleine peutertjes, wil dat nog niet zeggen dat je later niet een normaal gesprek kun beginnen met je buurmeisje.

Misschien weet ze niet wat de EPR paradox is, ze is wel net aan haar nieuwe baan begonnen, en jij kan met haar een connectie maken, omdat je zelf ook in die fase zit.

En dat 'moeten presteren' is ook betrekkelijk. Het doel van dit soort klassen is dat kinderen op hun eigen tempo leren, dat wordt ook van gewone kinderen verwacht.
pi_124223383
Dat "moeten presteren" komt dan ook meestal vanuit het perspectief van de ouders.
Omgaan met is niet gelijk hetzelfde als vriendjes worden, ook op latere leeftijd is het handig dat je een beetje met mensen om kan gaan als ze niet je vrienden zijn.

Daarbij zitten kinderen heel erg in hun eigen beleving en bestaat hetgene ze niet meemaken niet voor ze, mede daarom prefereer ik klassen met verschillende niveaus (in meerdere opzichten)
Dit natuurlijk wel mits de school en de leerkrachten voldoende toegerust zijn om die kinderen die er bovenuit springen meer uitdaging en verdieping te geven. Een goede leerkracht weet watvoor kind hijzij voor zich heeft.
Juist omdat de niveaus tussen de kinderen toch al zo verschillend is en niet alle ontwikkelingsprocessen gelijk lopen, zou het prima mogelijk moeten zijn om hoog of hoger begaafde kinderen in een normale klas op te vangen.

Ik heb daar goede ervaringen mee, maar het is wel even zoeken naar een school waar dit ook daadwerkelijk goed opgepakt wordt.

Wat iedereen wil, dat blijkt ook wel uit het feit dat mensen het hier hebben over aanpassen, is ergens bij horen. Op heel jonge leeftijd oordelen kinderen nog niet zo, dat gebeurt pas echt in de bovenbouw en op de middelbare school. Ik denk dat je daar wel invloed op kan uitoefenen, juist door kinderen te laten zien dat het prima is om niet hetzelfde te zijn als iedereen. Dat bereik je niet met homogene groepen.
pi_124224153
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 20:53 schreef MarMar het volgende:
Dat "moeten presteren" komt dan ook meestal vanuit het perspectief van de ouders.
Omgaan met is niet gelijk hetzelfde als vriendjes worden, ook op latere leeftijd is het handig dat je een beetje met mensen om kan gaan als ze niet je vrienden zijn.

Daarbij zitten kinderen heel erg in hun eigen beleving en bestaat hetgene ze niet meemaken niet voor ze, mede daarom prefereer ik klassen met verschillende niveaus (in meerdere opzichten)
Dit natuurlijk wel mits de school en de leerkrachten voldoende toegerust zijn om die kinderen die er bovenuit springen meer uitdaging en verdieping te geven. Een goede leerkracht weet watvoor kind hijzij voor zich heeft.
Juist omdat de niveaus tussen de kinderen toch al zo verschillend is en niet alle ontwikkelingsprocessen gelijk lopen, zou het prima mogelijk moeten zijn om hoog of hoger begaafde kinderen in een normale klas op te vangen.

Ik heb daar goede ervaringen mee, maar het is wel even zoeken naar een school waar dit ook daadwerkelijk goed opgepakt wordt.

Wat iedereen wil, dat blijkt ook wel uit het feit dat mensen het hier hebben over aanpassen, is ergens bij horen. Op heel jonge leeftijd oordelen kinderen nog niet zo, dat gebeurt pas echt in de bovenbouw en op de middelbare school. Ik denk dat je daar wel invloed op kan uitoefenen, juist door kinderen te laten zien dat het prima is om niet hetzelfde te zijn als iedereen. Dat bereik je niet met homogene groepen.
Nou, zoals het vroeger ging, hoeft het van mij in elk geval niet meer. Ik verveelde me vaak kapot op de basisschool. Sterker nog, als ik eens een keer ergens voor ging leren, dan haalde ik alleen maar 10en en zelfs dat werd niet echt door de leerkracht aangemoedigd "want ik moest maar meedoen in het tempo van de klas" :')

Homogene groepen? Weet je, het grappige is dat hoogbegaafden net echte mensen zijn. Iedere hoogbegaafde is weer anders, net zoals niet-hoogbegaafden....dus niks homogene groepen :')
pi_124224447
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 21:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Nou, zoals het vroeger ging, hoeft het van mij in elk geval niet meer. Ik verveelde me vaak kapot op de basisschool. Sterker nog, als ik eens een keer ergens voor ging leren, dan haalde ik alleen maar 10en en zelfs dat werd niet echt door de leerkracht aangemoedigd "want ik moest maar meedoen in het tempo van de klas" :')

Homogene groepen? Weet je, het grappige is dat hoogbegaafden net echte mensen zijn. Iedere hoogbegaafde is weer anders, net zoals niet-hoogbegaafden....dus niks homogene groepen :')
Helaas zijn de meeste scholen/leerkrachten niet goed genoeg toegerust, daar ben ik het meteen mee eens. Ik ben bang dat dat iets te maken heeft met het feit dat je op de pabo pas in het derde jaar (als dat niet veranderd is inmiddels) de spelling en rekentoets hoeft te halen die je al zou moeten kunnen maken in de brugklas.

Uiteraard bedoel ik homogeen wat betreft leerniveau, met alle respect, maar je bent nu een beetje aan het mierenneuken :)
pi_124225106
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 21:09 schreef MarMar het volgende:

[..]

Helaas zijn de meeste scholen/leerkrachten niet goed genoeg toegerust, daar ben ik het meteen mee eens. Ik ben bang dat dat iets te maken heeft met het feit dat je op de pabo pas in het derde jaar (als dat niet veranderd is inmiddels) de spelling en rekentoets hoeft te halen die je al zou moeten kunnen maken in de brugklas.

Uiteraard bedoel ik homogeen wat betreft leerniveau, met alle respect, maar je bent nu een beetje aan het mierenneuken :)
Ik had het juist prima gevonden als ik in een groep met andere slimmerds had gezeten! Dat was ook mijn punt :)
Nu moest ik steeds op de slomerds wachten, nou heel leuk hoor! :')
Haalde ik eens een keer alleen maar 10en, werd ik klassikaal daarop nog eens afgebekt "want de rest van de groep was anders zo zielig" ;(
Had gelijk al geen zin meer om m'n best te doen. Motivatie is belangrijk voor elk kind en naar mijn mening is er voor hoogbegaafde kinderen in een 'gemiddelde' klas gewoonweg maar wat weinig motivatie.

En dat is zonde. Dood-zonde, want die kinderen kunnen nog veel meer! En willen meestal ook meer.

Ik ben dan ook een groot voorstander voor aparte klassen voor hoogbegaafden, pas dan komt het hoogbegaafde kind echt tot zijn recht! :)

Er zijn toch ook aparte klassen voor de allersloomsten? (zeg maar de moeilijk lerende kinderen). Waarom dan niet voor hoogbegaafden?

Mijn oude basisschool had 2 groepen per leerjaar. Ze hadden makkelijk de boel op kunnen splitsen in een helft dat wel goed leert en een helft dat niet goed leert. Zoiets! :)

Alleen maar winnaars, toch? :)

Edit:Maar goed, was ook meer gericht op het algemeen en niet zozeer op jouw post btw
pi_124225739
Er zijn aparte klassen voor minder begaafde kinderen, omdat de aandacht voor die kinderen anders ten koste gaat van de rest.

Dat kinderen zich aan moeten passen aan anderen die anders zielig zijn vind ik meer dan belachelijk. Op mijn oude bassisschool werd er veel gedaan om alle kinderen op hun eigen niveau te laten leren, opdrachten in verschillende niveaus, de leraar helpen met uitleggen.. wat ik ervan geleerd heb? Dat mijn klasgenootje die met moeite een zes haalde maar wel erg zijn best deed, niet meer of minder was dan ik.

Op de basisschool van mijn dochters (waar de oudste inmiddels al even af is) wordt af en toe gewoon tussen de klassen geschoven, meelezen met 2 klassen hoger etc. Op die manier gebeurt dat splitsen wat jij suggereert dus ook. Daarbij mogen de kinderen die sneller zijn sommige voor hun makkelijke opdrachten overslaan, hoeven ze niet alle 20 sommen, maar 10 van de 20 te maken omdat ze het toch wel snappen en worden ze in de resterende tijd apart genomen voor extra verdiepende opdrachten.

Het kan wel, het kost alleen moeite en men doet over het algemeen liever niet teveel moeite. Daarom zijn kinderen die eruit springen "lastig".

Het wordt er helaas niet veel beter op met alle bezuinigingen binnen het onderwijs.
pi_124225970
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 21:28 schreef MarMar het volgende:
Er zijn aparte klassen voor minder begaafde kinderen, omdat de aandacht voor die kinderen anders ten koste gaat van de rest.

Dat kinderen zich aan moeten passen aan anderen die anders zielig zijn vind ik meer dan belachelijk. Op mijn oude bassisschool werd er veel gedaan om alle kinderen op hun eigen niveau te laten leren, opdrachten in verschillende niveaus, de leraar helpen met uitleggen.. wat ik ervan geleerd heb? Dat mijn klasgenootje die met moeite een zes haalde maar wel erg zijn best deed, niet meer of minder was dan ik.

Op de basisschool van mijn dochters (waar de oudste inmiddels al even af is) wordt af en toe gewoon tussen de klassen geschoven, meelezen met 2 klassen hoger etc. Op die manier gebeurt dat splitsen wat jij suggereert dus ook. Daarbij mogen de kinderen die sneller zijn sommige voor hun makkelijke opdrachten overslaan, hoeven ze niet alle 20 sommen, maar 10 van de 20 te maken omdat ze het toch wel snappen en worden ze in de resterende tijd apart genomen voor extra verdiepende opdrachten.

Het kan wel, het kost alleen moeite en men doet over het algemeen liever niet teveel moeite. Daarom zijn kinderen die eruit springen "lastig".

Het wordt er helaas niet veel beter op met alle bezuinigingen binnen het onderwijs.
Klopt. En klopt helaas.
pi_124232641
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 20:15 schreef MarMar het volgende:

[..]

Gewone mensen bestaan niet :)
Op zich ben ik eerder voor meer individuele lesstof/methodes naast de normale klassikale stof, dan voor specifiek aparte klassen. Niet omdat men zich moet aanpassen aan de gewone mensen, maar behalve het leeraspect is het sociale aspect en omgaan met leeftijdsgenoten (niet alle contact hoeft even diepgaand te zijn) ook belangrijk. Op de middelbare school splitst het niveau zich wel verder en daarna natuurlijk nog verder.

De keerzijde van aparte klassen kan ook zijn dat je móet presteren als kind omdat je toevallig hoogbegaafd bent, terwijl dat helemaal niet wil zeggen dat je niet liever gewoon voetbalt.
Geloof me, als je hoogbegaafd bent en enigzins presteert heb je nog tijd genoeg over.

Even mijzelf als voorbeeld. Ik heb nog nooit echt huiswerk gemaakt, even iets doorlezen of snel wat invullen. Huiswerk had ik in de klas al af. Weinig van mijn vrienden waren zo veel aan het voetballen als ik. Het was goed geweest als ik wat meer had moeten doen.

En wat was ik teleurgesteld in al dat onderwijs. Kwam ik eindelijk op de universiteit, moesten we weer het domste op aarde doen; boeken stampen. Nu alleen een hoger tempo. Ik ben afgehaakt.

Pas nu ik in mijn werk een aardig niveau heb bereitk en genoeg ruimte voor mijn eigen manier heb gecreeerd kan ik me ontplooien. Wat weinig mensen zich realiseren is dat als je echt veel slimmer bent dan anderen, je echt niet past in een flink deel van deze wereld. Net zoals iemand van 2,20 bijna niet in een vliegtuig past, het is bijna zo fysiek anders.

Ik snap dat jij dit waarschijnlijk niet kunt plaatsen, dat is ook lastig als je dat zelf niet meemaakt. Maargoed, wat mij betreft wordt er wel iets meer gevraagd van hoogbegaafde kinderen, maar dan wel gebalanceerd en niet alleen op cognitief vlak. Dus ook fysiek en sociaal.
Whatever...
pi_124234957
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 20:53 schreef MarMar het volgende:
Dat "moeten presteren" komt dan ook meestal vanuit het perspectief van de ouders.
Omgaan met is niet gelijk hetzelfde als vriendjes worden, ook op latere leeftijd is het handig dat je een beetje met mensen om kan gaan als ze niet je vrienden zijn.

Daarbij zitten kinderen heel erg in hun eigen beleving en bestaat hetgene ze niet meemaken niet voor ze, mede daarom prefereer ik klassen met verschillende niveaus (in meerdere opzichten)
Dit natuurlijk wel mits de school en de leerkrachten voldoende toegerust zijn om die kinderen die er bovenuit springen meer uitdaging en verdieping te geven. Een goede leerkracht weet watvoor kind hijzij voor zich heeft.
Juist omdat de niveaus tussen de kinderen toch al zo verschillend is en niet alle ontwikkelingsprocessen gelijk lopen, zou het prima mogelijk moeten zijn om hoog of hoger begaafde kinderen in een normale klas op te vangen.

Ik heb daar goede ervaringen mee, maar het is wel even zoeken naar een school waar dit ook daadwerkelijk goed opgepakt wordt.

Wat iedereen wil, dat blijkt ook wel uit het feit dat mensen het hier hebben over aanpassen, is ergens bij horen. Op heel jonge leeftijd oordelen kinderen nog niet zo, dat gebeurt pas echt in de bovenbouw en op de middelbare school. Ik denk dat je daar wel invloed op kan uitoefenen, juist door kinderen te laten zien dat het prima is om niet hetzelfde te zijn als iedereen. Dat bereik je niet met homogene groepen.
Mijn huisgenootje (geneeskunde, korfbalmeisje, redelijk suf) heeft in een vwo brugklas gezeten. Leert veel en goed doet niet zoveel anders. Kijkt ook heel erg neer op mensen die mbo/lager doen. Volgens mij ook wel op hbo. Zou er nooit vrienden mee kunnen zijn etc. Denk niet eens dat ze heel slim is - maar op 1 gebied goed presteert: feitjes stampen. Ze verschuilt zich er ook een beetje achter, haat (in haar ogen) domme mensen.

Ik heb in een heterogene klas gezeten, vond ik zelf prima. Heb ook geneeskunde vriendinnetjes met mbo/etc vriendinnetjes die naast dat ze prima kunnen leren ook nog eens heel aardig zijn & open staan voor anderen. Veel fijnere persoonlijkheden :P

Nou ja mijn conclusie is dus dat er mensen zijn die zichzelf als redelijk intelligent en geslaagd zien - misplaatst arrogant of zelfs onaardig kunnen zijn - wat het geen slimmere/fijnere/aardigere mensen maakt.

En mij vindt ze dan weer een diva/prinsesje etc. (Ook weer vooroordelen... Beetje simpel.. )
Worry is a misuse of imagination
  dinsdag 19 maart 2013 @ 00:13:22 #266
371073 gazhims3lv
Fear cuts deeper than swords
pi_124235641
Ik vind dat mensen te snel het label hoogbegaafd op zich krijgen.. Natuurlijk zijn er bovengemiddeld slimme mensen, maar wat bepaald dat hij/zij hoogbegaafd is? Een psycholoog, een gespecialiseerd arts, of een IQ test? En daarnaast nog de eventuele sociale kant die gigantiach belangrijk is en zeker in bijvoorbeeld bestuurskundige beroepen.

Ik weet niet of ik hoogbegaafd ben, maar ik heb wel het gevoel dat ik te weinig doe met mijn kennis. Op mijn huidige opleiding doe ik veel dingen op projectbasis en heb dan al snel het gevoel dat de rest er niets van bakt en dan wordt het voor mij al snel saai. Ik leef dan ook erg op als ik interessante opdrachten zelf mag uitvoeren die eventueel te maken hebben met grafische bewerkingen of het onderzoeken van een onderwerp uit mijn gebied van interesses.
http://i44.tinypic.com/jh9gch.png
-A Song of Ice and Fire-
pi_124235931
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 00:13 schreef gazhims3lv het volgende:
Ik vind dat mensen te snel het label hoogbegaafd op zich krijgen
Hoezo? Alleen gediplomeerde mensen kunnen dit vaststellen en 't gaat slechts om de top 2% of zo.
Dat noem ik niet te snel, maar gewoon realistisch ;)
  dinsdag 19 maart 2013 @ 00:32:16 #268
371073 gazhims3lv
Fear cuts deeper than swords
pi_124236410
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 00:20 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Hoezo? Alleen gediplomeerde mensen kunnen dit vaststellen en 't gaat slechts om de top 2% of zo.
Dat noem ik niet te snel, maar gewoon realistisch ;)
Ja, dat is natuurlijk terecht.. Desondanks hoor ik vaak genoeg om me heen: die en die is hoogbegaafd.. Beetje kul, vind dat je dat enkel kan zeggen over de Einsteins van deze wereld om maar een cliché voorbeeld te noemen. Daarbij is 2% nog veel.. Zou meer dan 350,000 nederlanders zijn
http://i44.tinypic.com/jh9gch.png
-A Song of Ice and Fire-
pi_124240431
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 00:32 schreef gazhims3lv het volgende:

[..]

Ja, dat is natuurlijk terecht.. Desondanks hoor ik vaak genoeg om me heen: die en die is hoogbegaafd.. Beetje kul, vind dat je dat enkel kan zeggen over de Einsteins van deze wereld om maar een cliché voorbeeld te noemen. Daarbij is 2% nog veel.. Zou meer dan 350,000 nederlanders zijn
Ik weet niet in wat voor 'omgeving' jij zit, maar ik kom ze bijna nooit tegen. En als ik ze al tegen kom, dan hebben ze het zo goed als nooit over hun hoogbegaafdheid.
Hoogbegaafde egotrippers, die kom ik eigenlijk pas nooit tegen.

En 350k hoogbegaafden in Nederland vind ik niet echt veel, tis maar wat je veel noemt ;)
pi_124240851
De "egotrippers" zijn imho vaak mensen die zichzelf het labeltje geven.. Dat telt niet :P
pi_124241046
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 09:19 schreef MarMar het volgende:
De "egotrippers" zijn imho vaak mensen die zichzelf het labeltje geven.. Dat telt niet :P
Klopt! :P

Maar ik ga er vanuit dat de meeste mensen die hier posten, daadwerkelijk getest zijn ofwel een bepaalde affiniteit hebben met hoogbegaafdheid (ik zie dingen altijd een beetje positief :) ).
pi_124243659
Ik vind het altijd wel apart hoe je je soms ook juist best dom kunt voelen tussen "normale" (vergeef me de term) mensen, totdat je tussen hb-ers zit en merkt: dat valt toch best wel mee..
Merk dat het voor mij overigens vooral sociale onhandigheid is waardoor ik me dom voel, en wat ik mezelf ook kwalijk neem. Want als je zo slim bent, dan moet je je toch ook sociaal wel een beetje normaal kunnen gedragen? :)
  dinsdag 19 maart 2013 @ 12:45:52 #273
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_124246638
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 11:15 schreef lateralize het volgende:
Want als je zo slim bent, dan moet je je toch ook sociaal wel een beetje normaal kunnen gedragen? :)
Ik heb wel eens gelezen dat het sociale onbenul door intelligentie gecompenseerd wordt; met andere woorden: als je niet zo hoogintelligent zou zijn, zou je een nog grotere sociale kluns zijn.
Doordat je weet hoe het hoort ("ik moet nu leuk een praatje gaan maken met die en die, maar niet te lang, dan kom ik te gretig over") kun je de schade enigszins beperkt houden.

Ik lees overigens alleen mee op dit topic, geen idee of ik hoogbegaafd ben, soms denk ik van wel, ik lees veel herkenbare dingen in elk geval.
pi_124247550
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 20:10 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Ik zit nu bij iemand in de klas die sneller kan lezen dan ik! :(
Les 1: er is altijd iemand slimmer, beter of sneller dan jij.
Ja, ik generaliseer.
pi_124247714
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 12:45 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik heb wel eens gelezen dat het sociale onbenul door intelligentie gecompenseerd wordt; met andere woorden: als je niet zo hoogintelligent zou zijn, zou je een nog grotere sociale kluns zijn.
Doordat je weet hoe het hoort ("ik moet nu leuk een praatje gaan maken met die en die, maar niet te lang, dan kom ik te gretig over") kun je de schade enigszins beperkt houden.

Ik lees overigens alleen mee op dit topic, geen idee of ik hoogbegaafd ben, soms denk ik van wel, ik lees veel herkenbare dingen in elk geval.
Dat geldt in het geval van bijvoorbeeld lichte vormen van autisme, zoals Aspergersyndroom.
Ik ben in principe gewoon gezond, alleen niet zo handig. Anderzijds biedt dat perspectief, wie weet leer ik het nog eens.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')