abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 5 april 2012 @ 16:06:37 #76
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_109943445
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 16:03 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Dat vind ik te kort door de bocht. Ik wil de eerste 1000 CC viertakt wel eens zien die sneller optrekt dan een 250CC tweetakt.
Nou, elke MotoGP machine sinds 2002 tegen de laatste Aprilia RSA 250. Raad eens wie er wint?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_109943514
quote:
14s.gif Op donderdag 5 april 2012 16:06 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nou, elke MotoGP machine sinds 2002 tegen de laatste Aprilia RSA 250. Raad eens wie er wint?
Need proof ;)
Kan best zijn dat ik ongelijk heb
pi_109943540
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 16:08 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Need proof ;)
Kan best zijn dat ik ongelijk heb

edit: mijn referentiekader is eigenlijk een Kawa KR1S tegen een Aprillia RSV Mille achter het TT-circuit :P
edit edit: Aaargh haal ik weer die quote en edit knop door elkaar
  donderdag 5 april 2012 @ 16:15:53 #79
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_109943758
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 16:08 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Need proof ;)
Kan best zijn dat ik ongelijk heb
De Honda RC211V uit 2002 deed er ongeveer 2.3 seconden over van 0-100. De Aprilia is moeilijker te vinden, maar het beste dat ik kon vinden is 3 seconden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_109944021
Okee heb zelf ook geGoogled, je hebt gelijk.
  donderdag 5 april 2012 @ 16:22:33 #81
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_109944034
quote:
14s.gif Op donderdag 5 april 2012 15:57 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat had er wel mee te maken. Maar het grootste probleem van tweetaktmotoren is ook wat ze zo lang aan de top heeft gehouden: de simpelheid. Zo rond begin jaren 90 was de tweetaktmotor al volledig uitontwikkeld en eigenlijk alleen Honda wist er destijds met het 'big bang' concept wat extra uit te halen (dat concept is overigens toepasbaar op zowel twee- als viertaktmotoren). Aan het eind van de jaren 90 was er gewoon niets meer mee te doen en daarom is er weer terug gegaan naar viertaktmotoren. Dat heeft niet alleen geleid tot beter racen, maar ook de relevantie met de straatmotor kwam weer terug. En dat heeft er voor gezorgd dat Yamaha, Honda en Ducati nog meedoen. Helaas is er nogal wat mis gegaan later met de 800cc en nieuwe regelgeving, maar dat is een apart probleem.

Cilinderinhoud is verder niet relevant, de 990 viertakts waren niet of nauwelijks zwaarder dan de 500s. Het lijkt wel alsof de viertakt twee keer zoveel cilinderinhoud nodig heeft, maar het simpele feit is dat de viertakt twee keer zoveel slagen maakt. Een 500 tweetakt staat dus gelijk aan een 1000 viertakt. Het probleem met de tweetakt is dat veel verder dan 500 gaan geen enkele zin heeft. Dat zou een motor juist alleen maar onbestuurbaar maken.

Met andere woorden, tweetakt motoren aan het eind van development cycle, viertakt weer terug aan het begin.
Hoe kun je nu zeggen of iets uitontwikkeld is? Dat kan je nooit weten. Immers optimaliseer je ieder jaar zoveel mogelijk. De nieuwere motoren waren in de regel gewoon sneller. In iedere klasse. Kijk alleen naar de 250cc. Die zijn een flink aantal jaren doorgegaan. Een tweetakt van gelijke grootte levert gewoon meer vermogen. De Big Bang, de Screamer, etc. waren gewoon evoluties en geen revolutionaire ontdekkingen die de techniek verlengde oid.

De ontwikkeling van de twee-takten was ook duurder. Dat was een andere reden om naar de vier-tacten te gaan. Als er geen ontwikkeling mogelijk was, zoals jij stelt, waren er ook geen hoge kosten om te maken. Het argument dat ze dichter bij de straatmotoren staan klopt gewoon niet. De MotoGP machines hebben niets met straatmotoren te maken, en er wordt ongeveer net zo veel in de straatmotoren gestopt, als de Toyota's, Mercedessen en Honda's van deze wereld van hun F1 auto's in de straatauto's stoppen. Een klein deel vind zijn doorgang, maar verder niet. Voor de ontwikkeling hoef je het dus niet te doen. Zeker niet met de tal van andere raceklassen die daar net zo goed aan kunnen bijdragen. De SBK's lenen zich daar sowieso beter voor, gezien de gedeelde basis met de straatmotoren.
  donderdag 5 april 2012 @ 16:41:52 #82
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_109944917
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 16:22 schreef Xaobotnik het volgende:

[..]

Hoe kun je nu zeggen of iets uitontwikkeld is? Dat kan je nooit weten. Immers optimaliseer je ieder jaar zoveel mogelijk. De nieuwere motoren waren in de regel gewoon sneller. In iedere klasse. Kijk alleen naar de 250cc. Die zijn een flink aantal jaren doorgegaan. Een tweetakt van gelijke grootte levert gewoon meer vermogen. De Big Bang, de Screamer, etc. waren gewoon evoluties en geen revolutionaire ontdekkingen die de techniek verlengde oid.
Natuurlijk kan je zien of iets uitontwikkeld is. Er zat een plafond op de tweetakten en dat was bereikt eind jaren 90. Als dat er niet was geweest waren er wel nieuwe technieken gekomen. Zoals ik al zei, een tweetakt werkt vanwege zijn simpelheid. En dat is ook wat uiteindelijk nieuwe ontwikkeling tegenhield. Jij noemt de 250cc als voorbeeld maar dat is eigenlijk juist het perfecte voorbeeld waarom tweetakten niet meer werkten. Aprilia had een monopolie in handen. Simpelweg omdat geen enkele andere fabriek zin had om die Aprilia na te maken, behalve Honda. Er was geen enkele andere richting, diversiteit was onmogelijk. Wederom omdat het ding gewoon uitontwikkeld was. De 250cc Aprilia van 2000 is vrijwel identiek aan die van 2009. De enige ontwikkeling zat nog in het chassis.

quote:
De ontwikkeling van de twee-takten was ook duurder. Dat was een andere reden om naar de vier-tacten te gaan. Als er geen ontwikkeling mogelijk was, zoals jij stelt, waren er ook geen hoge kosten om te maken.
Dat is nogal logisch. De enige vooruitgang zat in hele kleine, hele dure dingen. Simpel kosten/baten probleem.

quote:
Het argument dat ze dichter bij de straatmotoren staan klopt gewoon niet. De MotoGP machines hebben niets met straatmotoren te maken, en er wordt ongeveer net zo veel in de straatmotoren gestopt, als de Toyota's, Mercedessen en Honda's van deze wereld van hun F1 auto's in de straatauto's stoppen. Een klein deel vind zijn doorgang, maar verder niet. Voor de ontwikkeling hoef je het dus niet te doen. Zeker niet met de tal van andere raceklassen die daar net zo goed aan kunnen bijdragen. De SBK's lenen zich daar sowieso beter voor, gezien de gedeelde basis met de straatmotoren.
Grappig, want HRC baas Nakamoto zegt juist dat de grootste reden dat Honda meedoet R&D is. Yamaha heeft een aantal maanden geleden een persbericht uitgegeven waarin beschreven stond hoe de evolutie van hun 800cc M1 gelopen is en welke lessen ze daaruit geleerd hebben voor hun straatmotoren.

SBK is simpelweg het verkopen van die specifieke lijn sportmotoren, en daar werkt het heel goed voor. MotoGP is voor de fabrieken een testgrond voor nieuwe technieken die al dan niet toepasbaar zijn op hun productielijnen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_109945956
Voor mensen die op zoek zijn naar een stream, sport 1 is vandaag gratis

http://video.sport1.nl/
pi_109946055
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 17:03 schreef M.Melandri het volgende:
Voor mensen die op zoek zijn naar een stream, sport 1 is vandaag gratis

http://video.sport1.nl/
Not for me... moet eerst registreren en betalen.

edit: wel registreren, niet betalen that is.
pi_109946151
Na registratie kun je het gewoon gratis bekijken...
pi_109946188
Zit nu te kijken. Wat een beroerde kwaliteit van die video, zeker geen motivatie om ervoor te betalen.
  donderdag 5 april 2012 @ 17:17:59 #87
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_109946523
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 17:09 schreef Nemephis het volgende:
Zit nu te kijken. Wat een beroerde kwaliteit van die video, zeker geen motivatie om ervoor te betalen.
Even de bitrate verhogen (rechtsonder).
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 5 april 2012 @ 17:18:20 #88
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_109946539
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 17:08 schreef M.Melandri het volgende:
Na registratie kun je het gewoon gratis bekijken...
Dank u, ook fijn commentaar *O*.

Moto 3 is leuk, maar dat geluid is wel even wennen :D.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_109946605
Wow ik mis echt dat tweetaktgeluid nu ;(
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_109946948
quote:
14s.gif Op donderdag 5 april 2012 16:41 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Natuurlijk kan je zien of iets uitontwikkeld is. Er zat een plafond op de tweetakten en dat was bereikt eind jaren 90. Als dat er niet was geweest waren er wel nieuwe technieken gekomen. Zoals ik al zei, een tweetakt werkt vanwege zijn simpelheid. En dat is ook wat uiteindelijk nieuwe ontwikkeling tegenhield.

Ontwikkeling vindt nog steeds plaats op 2takt gebied. Neem een KTM. De dikke 2takten van hen worden nog steeds goed verkocht en KTM is bezig met een 2takt met brandstofinjectie.
Bij extreme enduro's krijgen de dikke 2takten nog steeds de voorkeur.

Maar omdat de gemiddelde 2takt niet meer aan de eisen voldoet qua uitstoot, zal er of extra ontwikkeling moeten plaatsvinden of ze sterven uit.

En qua milieu-eisen in de racerij is de 4takt een wassen neus. Een tijd terug gelezen dat een monteur van een raceteam aangaf dat de hoeveelheid olie die er doorheen ging vele malen meer waren dan met de 2 takten.
Alleen bij de 4takt wordt het afgetapt en zien mensen het niet, zoals bij 2takten overduidelijk zichtbaar is.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_109949643
Moto3 is wel even wennen ja, 2 tact geluid was een stuk mooier maar verwacht met Moto3 leukere races. Nu tijd voor MotoGP :)
pi_109949725
Overigens lachwekkend dat Bradl niet gewoon met 65 mag rijden, omdat ze dat nummer opdragen hebben aan Capirossi :')
pi_109950361
Ook maar meteen het nr van Katoh en Schwantz vrijgeven?
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_109950681
quote:
7s.gif Op donderdag 5 april 2012 19:08 schreef Beach het volgende:
Ook maar meteen het nr van Katoh en Schwantz vrijgeven?
Is toch niet te vergelijken met Capirossi, met alle respect maar hij is nog nooit wereldkampioen geweest in de hoogste klasse en zelfs geen vice wereldkampioen.
  donderdag 5 april 2012 @ 19:44:18 #95
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_109951918
Zit mooi dicht bij elkaar. En de langzaamste CRT is maar 3 seconden langzamer dan Stoner, valt dus nog mee.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 5 april 2012 @ 19:47:54 #96
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109952118
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 19:15 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Is toch niet te vergelijken met Capirossi, met alle respect maar hij is nog nooit wereldkampioen geweest in de hoogste klasse en zelfs geen vice wereldkampioen.
precies. Daarom vind ik het ook onzin. Als Rossi stopt en dat ze dan nummer 46 blokkeren dan zou ik dat logisch vinden, maar nummer 65? Nee, want Capirossi was niet de beste op het hoogste niveau.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_109952521
CRT''s zitten mooi dichtbij elkaar, alleen Ellison komt zwaar tekort maar die heeft eigenlijk ook weinig te zoeken in de MotoGP.

Ook een mooie tijd van Hayden ook al reed hij op de zachte band, hoop toch dat Ducati wat aan kan sluiten bij de top 4.
  donderdag 5 april 2012 @ 20:04:53 #98
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_109953114
Sport1 stream is afgelopen, bah.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_109953232
quote:
Hector BARBERA DUCATI 337.2
Alvaro BAUTISTA HONDA 336.8
Karel ABRAHAM DUCATI 336.1
Casey STONER HONDA 334.5
Valentino ROSSI DUCATI 334.3
Nicky HAYDEN DUCATI 334.2
Dani PEDROSA HONDA 332.9
Stefan BRADL GER HONDA 330.9
Andrea DOVIZIOSO YAMAHA 330.0
Jorge LORENZO YAMAHA 329.9
Cal CRUTCHLOW YAMAHA 329.2
Ben SPIES YAMAHA 326.7
Wat een topsnelheden :D
pi_109954060
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 19:54 schreef M.Melandri het volgende:
CRT''s zitten mooi dichtbij elkaar, alleen Ellison komt zwaar tekort maar die heeft eigenlijk ook weinig te zoeken in de MotoGP.

Ook een mooie tijd van Hayden ook al reed hij op de zachte band, hoop toch dat Ducati wat aan kan sluiten bij de top 4.
Ellison is een goede rijder hoor.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')