Nou, elke MotoGP machine sinds 2002 tegen de laatste Aprilia RSA 250. Raad eens wie er wint?quote:Op donderdag 5 april 2012 16:03 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Dat vind ik te kort door de bocht. Ik wil de eerste 1000 CC viertakt wel eens zien die sneller optrekt dan een 250CC tweetakt.
Need proofquote:Op donderdag 5 april 2012 16:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou, elke MotoGP machine sinds 2002 tegen de laatste Aprilia RSA 250. Raad eens wie er wint?
edit edit: Aaargh haal ik weer die quote en edit knop door elkaarquote:Op donderdag 5 april 2012 16:08 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Need proof
Kan best zijn dat ik ongelijk heb
edit: mijn referentiekader is eigenlijk een Kawa KR1S tegen een Aprillia RSV Mille achter het TT-circuit
De Honda RC211V uit 2002 deed er ongeveer 2.3 seconden over van 0-100. De Aprilia is moeilijker te vinden, maar het beste dat ik kon vinden is 3 seconden.quote:Op donderdag 5 april 2012 16:08 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Need proof
Kan best zijn dat ik ongelijk heb
Hoe kun je nu zeggen of iets uitontwikkeld is? Dat kan je nooit weten. Immers optimaliseer je ieder jaar zoveel mogelijk. De nieuwere motoren waren in de regel gewoon sneller. In iedere klasse. Kijk alleen naar de 250cc. Die zijn een flink aantal jaren doorgegaan. Een tweetakt van gelijke grootte levert gewoon meer vermogen. De Big Bang, de Screamer, etc. waren gewoon evoluties en geen revolutionaire ontdekkingen die de techniek verlengde oid.quote:Op donderdag 5 april 2012 15:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat had er wel mee te maken. Maar het grootste probleem van tweetaktmotoren is ook wat ze zo lang aan de top heeft gehouden: de simpelheid. Zo rond begin jaren 90 was de tweetaktmotor al volledig uitontwikkeld en eigenlijk alleen Honda wist er destijds met het 'big bang' concept wat extra uit te halen (dat concept is overigens toepasbaar op zowel twee- als viertaktmotoren). Aan het eind van de jaren 90 was er gewoon niets meer mee te doen en daarom is er weer terug gegaan naar viertaktmotoren. Dat heeft niet alleen geleid tot beter racen, maar ook de relevantie met de straatmotor kwam weer terug. En dat heeft er voor gezorgd dat Yamaha, Honda en Ducati nog meedoen. Helaas is er nogal wat mis gegaan later met de 800cc en nieuwe regelgeving, maar dat is een apart probleem.
Cilinderinhoud is verder niet relevant, de 990 viertakts waren niet of nauwelijks zwaarder dan de 500s. Het lijkt wel alsof de viertakt twee keer zoveel cilinderinhoud nodig heeft, maar het simpele feit is dat de viertakt twee keer zoveel slagen maakt. Een 500 tweetakt staat dus gelijk aan een 1000 viertakt. Het probleem met de tweetakt is dat veel verder dan 500 gaan geen enkele zin heeft. Dat zou een motor juist alleen maar onbestuurbaar maken.
Met andere woorden, tweetakt motoren aan het eind van development cycle, viertakt weer terug aan het begin.
Natuurlijk kan je zien of iets uitontwikkeld is. Er zat een plafond op de tweetakten en dat was bereikt eind jaren 90. Als dat er niet was geweest waren er wel nieuwe technieken gekomen. Zoals ik al zei, een tweetakt werkt vanwege zijn simpelheid. En dat is ook wat uiteindelijk nieuwe ontwikkeling tegenhield. Jij noemt de 250cc als voorbeeld maar dat is eigenlijk juist het perfecte voorbeeld waarom tweetakten niet meer werkten. Aprilia had een monopolie in handen. Simpelweg omdat geen enkele andere fabriek zin had om die Aprilia na te maken, behalve Honda. Er was geen enkele andere richting, diversiteit was onmogelijk. Wederom omdat het ding gewoon uitontwikkeld was. De 250cc Aprilia van 2000 is vrijwel identiek aan die van 2009. De enige ontwikkeling zat nog in het chassis.quote:Op donderdag 5 april 2012 16:22 schreef Xaobotnik het volgende:
[..]
Hoe kun je nu zeggen of iets uitontwikkeld is? Dat kan je nooit weten. Immers optimaliseer je ieder jaar zoveel mogelijk. De nieuwere motoren waren in de regel gewoon sneller. In iedere klasse. Kijk alleen naar de 250cc. Die zijn een flink aantal jaren doorgegaan. Een tweetakt van gelijke grootte levert gewoon meer vermogen. De Big Bang, de Screamer, etc. waren gewoon evoluties en geen revolutionaire ontdekkingen die de techniek verlengde oid.
Dat is nogal logisch. De enige vooruitgang zat in hele kleine, hele dure dingen. Simpel kosten/baten probleem.quote:De ontwikkeling van de twee-takten was ook duurder. Dat was een andere reden om naar de vier-tacten te gaan. Als er geen ontwikkeling mogelijk was, zoals jij stelt, waren er ook geen hoge kosten om te maken.
Grappig, want HRC baas Nakamoto zegt juist dat de grootste reden dat Honda meedoet R&D is. Yamaha heeft een aantal maanden geleden een persbericht uitgegeven waarin beschreven stond hoe de evolutie van hun 800cc M1 gelopen is en welke lessen ze daaruit geleerd hebben voor hun straatmotoren.quote:Het argument dat ze dichter bij de straatmotoren staan klopt gewoon niet. De MotoGP machines hebben niets met straatmotoren te maken, en er wordt ongeveer net zo veel in de straatmotoren gestopt, als de Toyota's, Mercedessen en Honda's van deze wereld van hun F1 auto's in de straatauto's stoppen. Een klein deel vind zijn doorgang, maar verder niet. Voor de ontwikkeling hoef je het dus niet te doen. Zeker niet met de tal van andere raceklassen die daar net zo goed aan kunnen bijdragen. De SBK's lenen zich daar sowieso beter voor, gezien de gedeelde basis met de straatmotoren.
Not for me... moet eerst registreren en betalen.quote:Op donderdag 5 april 2012 17:03 schreef M.Melandri het volgende:
Voor mensen die op zoek zijn naar een stream, sport 1 is vandaag gratis
http://video.sport1.nl/
Even de bitrate verhogen (rechtsonder).quote:Op donderdag 5 april 2012 17:09 schreef Nemephis het volgende:
Zit nu te kijken. Wat een beroerde kwaliteit van die video, zeker geen motivatie om ervoor te betalen.
Dank u, ook fijn commentaar .quote:Op donderdag 5 april 2012 17:08 schreef M.Melandri het volgende:
Na registratie kun je het gewoon gratis bekijken...
Ontwikkeling vindt nog steeds plaats op 2takt gebied. Neem een KTM. De dikke 2takten van hen worden nog steeds goed verkocht en KTM is bezig met een 2takt met brandstofinjectie.quote:Op donderdag 5 april 2012 16:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Natuurlijk kan je zien of iets uitontwikkeld is. Er zat een plafond op de tweetakten en dat was bereikt eind jaren 90. Als dat er niet was geweest waren er wel nieuwe technieken gekomen. Zoals ik al zei, een tweetakt werkt vanwege zijn simpelheid. En dat is ook wat uiteindelijk nieuwe ontwikkeling tegenhield.
Is toch niet te vergelijken met Capirossi, met alle respect maar hij is nog nooit wereldkampioen geweest in de hoogste klasse en zelfs geen vice wereldkampioen.quote:Op donderdag 5 april 2012 19:08 schreef Beach het volgende:
Ook maar meteen het nr van Katoh en Schwantz vrijgeven?
precies. Daarom vind ik het ook onzin. Als Rossi stopt en dat ze dan nummer 46 blokkeren dan zou ik dat logisch vinden, maar nummer 65? Nee, want Capirossi was niet de beste op het hoogste niveau.quote:Op donderdag 5 april 2012 19:15 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Is toch niet te vergelijken met Capirossi, met alle respect maar hij is nog nooit wereldkampioen geweest in de hoogste klasse en zelfs geen vice wereldkampioen.
Wat een topsnelhedenquote:Hector BARBERA DUCATI 337.2
Alvaro BAUTISTA HONDA 336.8
Karel ABRAHAM DUCATI 336.1
Casey STONER HONDA 334.5
Valentino ROSSI DUCATI 334.3
Nicky HAYDEN DUCATI 334.2
Dani PEDROSA HONDA 332.9
Stefan BRADL GER HONDA 330.9
Andrea DOVIZIOSO YAMAHA 330.0
Jorge LORENZO YAMAHA 329.9
Cal CRUTCHLOW YAMAHA 329.2
Ben SPIES YAMAHA 326.7
Ellison is een goede rijder hoor.quote:Op donderdag 5 april 2012 19:54 schreef M.Melandri het volgende:
CRT''s zitten mooi dichtbij elkaar, alleen Ellison komt zwaar tekort maar die heeft eigenlijk ook weinig te zoeken in de MotoGP.
Ook een mooie tijd van Hayden ook al reed hij op de zachte band, hoop toch dat Ducati wat aan kan sluiten bij de top 4.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |