abonnement Unibet Coolblue
pi_104044824
De OP van Pulzzar in deel 1:

quote:
Er zijn mensen die paranormaal begaafd zijn. Tenminste dat beweren ze. Of dat echt zo is, valt soms te betwijfelen, want je kan het niet wetenschappelijk aantonen. Daarom kan je ook niet voor 100% zeker zijn of iemand de waarheid spreekt of liegt.

In de psychologie wordt 'paranormale begaafdheid' vaak gezien als kenmerken van psychosen of waanstoornissen, of als het zogenaamde 'fantasy prone personality disorder'. Vaak is dat ook zo. Ook al verzetten mensen zich tegen zo'n diagnose, vaak blijkt wel dat ze een verstoord realiteitsbesef hebben of een 'onrijpe' persoonlijkheid. Niet om die mensen de grond in te trappen, maar je helpt ze ook niet door hun zogenaamde paranormale gaven te gaan bevestigen als je merkt dat ze te weinig grip hebben op de realiteit.

Maar toch denk ik dat paranormale begaafdheid wel bestaat. Ik denk echt dat er bijvoorbeeld mensen zijn die aura's zien en daar ook informatie uit kunnen aflezen. Ik maak ook weleens mee dat ik een voorgevoel heb bij iemand dat er wat is en dan blijkt het ook zo te zijn. Ik denk dat dat bij paranormaal begaafde mensen veel sterker is ontwikkeld en dat ze het ook kunnen waarnemen met hun zintuigen. Ze zien letterlijk die voorgevoelens.

Ik vind dat je direct de conclusie moet trekken dat iemand een psychische stoornis heeft. Maar ik vind evenmin dat je direct moet aannemen dat zo'n iemand paranormaal begaafd is. Het gevaar enerzijds is dat iemand zich niet begrepen voelt en daardoor depressief kan worden. Het gevaar anderzijds is dat iemand wel psychische stoornissen heeft en dat zo'n iemand nog minder grip krijgt op de realiteit.

Dus in hoeverre moet je het begrip 'paranormale gaven' serieus nemen?
Hier verder :)
Aka Seventhee, Seventeas, 7-teas, 7, Seven, TTTTTTT, 70s, Settanta
Zus van -Magnolia- *O*
pi_104045186
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 18:28 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Omdat het verdomde interessant is waarom ze geestenziek zijn daarom, echt de wetenschap heeft 0.0 aan jou :N
Voor sommige is iets wat ze niet kunnen verklaren of waar ze niet in geloven meteen 'geestenziek'. Dat is jammer. Maar het het idee dat het soms ook voortkomt uit angst. Want hoe onprettig is het als alles waar je in gelooft aan het wankelen wordt gebracht door iets 'paranormaals'? Dan maar liever normaal, want dat is veilig.
Aka Seventhee, Seventeas, 7-teas, 7, Seven, TTTTTTT, 70s, Settanta
Zus van -Magnolia- *O*
pi_104047976
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 02:49 schreef Pulzzar het volgende:
Wie weet is Derek wel helderziend. Ik kan niet 100% uitsluiten dat hij het niet is.
Daarin schuilt 'm ook meteen het 'gevaar'.
pi_104048178
Nee, sorry, "paranormaal begaafd"? Dat gaat er bij mij niet in ;)
  zondag 6 november 2011 @ 20:59:52 #5
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_104049991
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 20:31 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Daarin schuilt 'm ook meteen het 'gevaar'.
Precies.
Het enige verschil tussen hem en een goochelaar is dat een goochelaar zegt dat hij je fopt (ik heb het niet over Mickey Mouse kinderentertainers in paarse glitterpakjes ofzo ) en Derek het niet doet. De trucs zijn EXACT hetzelfde (en dan ook EXACT hetzelfde.. zelfs de lines zijn hetzelfde.).

[ Bericht 2% gewijzigd door Michielos op 06-11-2011 21:08:06 ]
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
  zondag 6 november 2011 @ 21:02:38 #6
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_104050181
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 19:41 schreef Seventees het volgende:
Voor sommige is iets wat ze niet kunnen verklaren of waar ze niet in geloven meteen 'geestenziek'. Dat is jammer. Maar het het idee dat het soms ook voortkomt uit angst. Want hoe onprettig is het als alles waar je in gelooft aan het wankelen wordt gebracht door iets 'paranormaals'? Dan maar liever normaal, want dat is veilig.
Het is juist zo dat juist de paranormale gelovigen zeggen dat bepaalde dingen niet te verklaren zijn en het daarom wel paranormaal zou moeten zijn. Natuurlijk is niet alles (direct) te verklaren, maar dat wil dat nog niet meteen zeggen dat het daarom maar paranormaal moet zijn.

Die dingen niet paranormaal noemen heeft niks met angst te maken. :)

Maar noem jij eens wat dingen die je niet kunt verklaren (en daarom paranormaal noemt) dan?
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
  zondag 6 november 2011 @ 21:12:25 #7
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_104050828
quote:
7s.gif Op zondag 6 november 2011 21:02 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Het is juist zo dat juist de paranormale gelovigen zeggen dat bepaalde dingen niet te verklaren zijn en het daarom wel paranormaal zou moeten zijn. Natuurlijk is niet alles (direct) te verklaren, maar dat wil dat nog niet meteen zeggen dat het daarom maar paranormaal moet zijn.

Die dingen niet paranormaal noemen heeft niks met angst te maken. :)

Maar noem jij eens wat dingen die je niet kunt verklaren (en daarom paranormaal noemt) dan?
zoals ik eerder zei... het is ronduit arrogant. Niemand weet het, zelfs de meest knappe koppen weten het niet, maar een of andere huisvrouw weet wel even dat het geesten of whatever zijn..

Er is zoveel dat we nog niet weten... right,.... hoe weet jij het dan?
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
  zondag 6 november 2011 @ 21:36:47 #8
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_104052456
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 21:12 schreef Michielos het volgende:
zoals ik eerder zei... het is ronduit arrogant. Niemand weet het, zelfs de meest knappe koppen weten het niet, maar een of andere huisvrouw weet wel even dat het geesten of whatever zijn..

Er is zoveel dat we nog niet weten... right,.... hoe weet jij het dan?
Daarbij zijn er ook nog zoveel dingen die wel te verklaren zijn, maar die de paranormaal gelovigen toch paranormaal blijven noemen.

Bijvoorbeeld: cold/warm/hot reading/'helderziendheid', Ouija board, Reiki ( :') ), bewust dromen, 'verschijningen'/slaapverlamming, Tarot, 'orbs' ( :') ).

Daarom ben ik wel erg benieuwd of Seventees een voorbeeld heeft (het liefst uit haar eigen leven) wat zij onverklaarbaar vindt.
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
  zondag 6 november 2011 @ 21:46:55 #9
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_104053170
Daniel1976 haalde een mooi voorbeeld aan in het vorige topic. Met die koelkasten.
Ik ben het daar he-le-maal mee eenshc.
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
  zondag 6 november 2011 @ 21:49:36 #10
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_104053315
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 21:46 schreef Michielos het volgende:
Daniel1976 haalde een mooi voorbeeld aan in het vorige topic. Met die koelkasten.
Ik ben het daar he-le-maal mee eenshc.
:( Je vergeet het belangrijkste ingrediėnt van de analogie; bier.
  zondag 6 november 2011 @ 21:51:57 #11
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_104053475
Het kwam er op neer dat er een koelkast zonder bier is, iedereen dit weet (als in: claims zijn lucht, uitgebreid gedocumenteerd, getest en onderzocht), maar een enkeling blijft volhouden (bij hoog en laag) dat er toch bier in de koelkast zit (esoterische mensen).

Zoiets was het toch? Ik vind het een goede analogie:)
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
  zondag 6 november 2011 @ 21:55:34 #12
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_104053706
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 21:51 schreef Michielos het volgende:
Het kwam er op neer dat er een koelkast zonder bier is, iedereen dit weet (als in: claims zijn lucht, uitgebreid gedocumenteerd, getest en onderzocht), maar een enkeling blijft volhouden (bij hoog en laag) dat er toch bier in de koelkast zit (dronken alcoholisten).

Zoiets was het toch? Ik vind het een goede analogie:)
Ik heb 'm even voor je verbeterd. :)
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
  zondag 6 november 2011 @ 21:56:10 #13
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_104053741
quote:
Wetenschap stelt dat er bier in de koelkast ligt en gaat vervolgens kijken of dat zo is.

Religie stelt dat er bier in de koelkast ligt en houd dit hoog en blij laag vol zonder te gaan kijken.

Dan is er nog een groep die stelt dat er bier in de koelkast ligt, gaat kijken, ziet dat er geen bier is en vervolgens houden ze hoog en bij laag vol dat er toch bier in de koelkast is, deze groep noemen we esoterisch
Dit was het origineel ;)
  zondag 6 november 2011 @ 21:57:11 #14
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_104053817
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 21:56 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Dit was het origineel ;)
_O_ dit is zooo waar gewoon haha. Heb je deze zelf verzonnen of?
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
  zondag 6 november 2011 @ 22:25:46 #15
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_104055636
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 21:37 schreef Mry het volgende:
Ik ben niet zo heel erg bekend met The Secret. Staan die dingen echt letterlijk zo in dat boek?
quote:
Wat is The Secret

• The Secret beweert: Je wordt niet dik van eten. “Voedsel is niet in staat om je in gewicht te laten toenemen, tenzij jij denkt dat het daar toe in staat is”. In feite zou je - zo beweert The Secret - niet eens moeten kijken naar mensen die te zwaar zijn!
• The Secret beweert: Als je schulden hebt en je brievenbus zit vol met rekeningen, maak je niet druk om een manier te vinden om ze te betalen. Begin jezelf voor te stellen dat de post je in plaats daarvan cheques zal gaan bezorgen en binnenkort zullen je rekeningen op wonderbaarlijke manier veranderen in cheques (ik ben benieuwd wat de bankmedewerker tegen je zal zeggen als je probeert geld te krijgen voor een rekening).
• The Secret beweert: “Tijd is alleen maar een illusie.” Een paar bladzijden verder beweert het dat als we geen tijd hebben alleen maar hoeven te geloven dat we voldoende tijd hebben en dan hebben we het ook. Maar hoe zit het dan met “tijd is alleen maar een illusie”? (Hint: tijd is echt).
• The Secret beweert: Waarom zou je de moeite nemen om naar een dokter te gaan. Het beweert dat alle ziekte wordt veroorzaakt door stress, dus kun je alle aandoeningen genezen door positief te gaan denken: “lachen is het beste medicijn”.
• The Secret beweert: Je moet nooit iets doen, dat niet goed voelt: “Soms moet je in actie komen, maar het zal dan altijd plezierig zijn”.
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 19:31 schreef Seventees het volgende:
The Secret heeft meer te maken met de Law of Attraction.
Maar de wet van de aantrekkingskracht is gewoon onzin. Die wet bestaat helemaal niet. Natuurlijk is het altijd beter om positief in het leven te staan dan negatief. Maar dat heeft niks met paranormale dingen en/of The Secret te maken. Als jij zielig in een hoekje gaat zitten huilen dat er nooit iets leuks of positiefs in je leven gebeurt, dan gebeurt er uiteraard niks leuks/positiefs. Als je zelf erop uitgaat om iets van je leven te maken, dan is de kans veel groter dat de dingen die je graag wilt ook gaan lukken.
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
  zondag 6 november 2011 @ 22:28:33 #16
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_104055804
haha, wordt dat echt een wet genoemd dan? :D
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
  zondag 6 november 2011 @ 23:08:30 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_104058228
Ik krijg pijn in m'n ogen van dit geneuzel boven mijn post. :7

doeiii
  zondag 6 november 2011 @ 23:11:22 #18
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_104058380
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 23:08 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik krijg pijn in m'n ogen van dit geneuzel boven mijn post. :7

doeiii
Reiki oogpijn

Doei!
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
pi_104059393
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 20:31 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Daarin schuilt 'm ook meteen het 'gevaar'.
Iets wat 'ongrijpbaar' is, valt niet te bewijzen. Je hebt de keuze om het wel of niet te geloven.

Remember Robbert van den Broeke. Mensen geloofden hem, omdat hij zo'n lieve onschuldige uitstraling had. Volgens die mensen zit het er niet in dat zo'n iemand weleens de boel zou kunnen bedriegen. Het maakte ook niet uit waarmee hij aankwam, de mensen geloofden hem toch wel. Zelfs nadat hij ontmaskerd was.

Char en Uri Geller the same. Char heeft blijkbaar een heel innemende uitstraling (ik vind haar trouwens in haar houding heel nep overkomen) en daarom geloven mensen in haar. Uri Geller heeft ook een wat naieve uitstraling, waardoor mensen ook geneigd zijn te denken dat hij eerlijk is.
  zondag 6 november 2011 @ 23:45:15 #20
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_104059911
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 23:33 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Iets wat 'ongrijpbaar' is, valt niet te bewijzen. Je hebt de keuze om het wel of niet te geloven.

Remember Robbert van den Broeke. Mensen geloofden hem, omdat hij zo'n lieve onschuldige uitstraling had. Volgens die mensen zit het er niet in dat zo'n iemand weleens de boel zou kunnen bedriegen. Het maakte ook niet uit waarmee hij aankwam, de mensen geloofden hem toch wel. Zelfs nadat hij ontmaskerd was.

Char en Uri Geller the same. Char heeft blijkbaar een heel innemende uitstraling (ik vind haar trouwens in haar houding heel nep overkomen) en daarom geloven mensen in haar. Uri Geller heeft ook een wat naieve uitstraling, waardoor mensen ook geneigd zijn te denken dat hij eerlijk is.
Het heeft niks met ongrijpbaar te maken. Ik zei eerder al dat zij technieken gebruik die al 100 jaar gebruikt worden door sleight-of-hand artists, oplichters e.d. en deze technieken zijn ruimschoots gedocumenteerd door de jaren heen (goochelboeken e.d.). De trucs zijn EXACT hetzelfde als wat in de boeken staat. Dat een leek het niet begrijpt, dat het voor een leek ongrijpbaar is, wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk ongrijpbaar is. Trucs zijn gemaakt om niet begrepen te worden. Als iemand die 10+ jaar in de biz zit (so to speak), kan ik zeggen dat ik deze trucs net zo makkelijk doorzie als de standaard kaarttruc. De methode is duidelijk, de truc ook. Er is simpelweg niks paranormaals aan. Het is enkel de claim die bv. een Derek anders maakt dan de random mentalist (of psychologisch entertainer). Ik ben het dus met de poster eens dat daarin juist het gevaar schuilt.

Het is simpelweg niet ongrijpbaar. Behalve als je , tja ik moet het toch kwijt, een gebrek aan kennis hebt over trucs die al jarenlang bekend zijn bij de doelgroep die ik hierboven noemde. Dat bedoel ik niet denigrerend, maar bepaalde dingen en methodieken heb ik elk random persoon met een gemiddeld IQ in 15 minuten aangeleerd (andere dingen vereisen echter meer oefening). Voor lessen in sleight-of-hand(goocheltechnieken, psychologie van deceptie, mentalisme e.d.) en oplichting(van gambling scams tot medium stunts) mag je me PM'en (even voor commerciele doeleinden :P).

[ Bericht 1% gewijzigd door Michielos op 06-11-2011 23:55:42 ]
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_104064280
quote:
7s.gif Op zondag 6 november 2011 21:02 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Het is juist zo dat juist de paranormale gelovigen zeggen dat bepaalde dingen niet te verklaren zijn en het daarom wel paranormaal zou moeten zijn. Natuurlijk is niet alles (direct) te verklaren, maar dat wil dat nog niet meteen zeggen dat het daarom maar paranormaal moet zijn.

Die dingen niet paranormaal noemen heeft niks met angst te maken. :)

Maar noem jij eens wat dingen die je niet kunt verklaren (en daarom paranormaal noemt) dan?
Je draait het precies zo als ik het niet bedoel :) Ik kan me dan helaas ook niet vinden in je tekst. Ik gebruikt het woord 'paranormaal' zelden, en weet ook geen dingen te noemen die ik eventueel wel zo zou benoemen.
Aka Seventhee, Seventeas, 7-teas, 7, Seven, TTTTTTT, 70s, Settanta
Zus van -Magnolia- *O*
  maandag 7 november 2011 @ 09:31:21 #22
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_104065621
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 19:31 schreef Seventees het volgende:

[..]

The Secret heeft meer te maken met de Law of Attraction.
Er zijn nogal wat filosofische problemen met die Law of Attraction:

quote:
• What happens when people put out conflicting intentions, like two people intending to get the same promotion when only one position is available?
• Do children, babies, and/or animals put out intentions?
• If a child is abused, does that mean the child intended it in some way?
• If I intend for my relationship to improve, but my spouse doesn’t seem to care, what will happen?
Zie o.a. hier http://www.stevepavlina.com/blog/2006/08/the-law-of-attraction/
Maar filosofen hebben er sowieso wel genoeg over geschreven.

En argument 1 is het belangrijkste. Wanneer je al het goede wenst voor alle mensen, dan conflicteert dat per definitie.
  maandag 7 november 2011 @ 09:53:11 #23
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_104066042
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 19:41 schreef Seventees het volgende:
Voor sommige is iets wat ze niet kunnen verklaren of waar ze niet in geloven meteen 'geestenziek'. Dat is jammer. Maar het het idee dat het soms ook voortkomt uit angst. Want hoe onprettig is het als alles waar je in gelooft aan het wankelen wordt gebracht door iets 'paranormaals'? Dan maar liever normaal, want dat is veilig.
Wat is dat eigenlijk voor een conclusie? Dat als je niet in paranormaal geloofd, je bang bent voor het onbekende? :D In het vorige topic kwam men daar ook al mee. :)

Ik zeg niet dat men geestesziek is als men in iets paranormaals geloofd, ik zeg wel dat veel onverklaarbare zaken vaak heel aards verklaard kunnen worden. 1 van die verklaringen is geestesziekte. Nergens zegt iemand dat iedereen daar per definitie last van heeft volgens mij.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 7 november 2011 @ 12:25:16 #24
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_104070507
quote:
3s.gif Op maandag 7 november 2011 09:53 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Wat is dat eigenlijk voor een conclusie? Dat als je niet in paranormaal geloofd, je bang bent voor het onbekende? :D In het vorige topic kwam men daar ook al mee. :)

Ik zeg niet dat men geestesziek is als men in iets paranormaals geloofd, ik zeg wel dat veel onverklaarbare zaken vaak heel aards verklaard kunnen worden. 1 van die verklaringen is geestesziekte. Nergens zegt iemand dat iedereen daar per definitie last van heeft volgens mij.
m.a.w. je bent openminded want je houdt meerdere oorzaken open ;)
Daar ligt de crux ook denk ik. Het supersnelle conclusies trekken en zaken voor waar aannemen is iets wat mij erg opvalt bij sommige believers (het alles of niets denken [het is dit en niks anders ]). En dat zijn dan de mensen die anderen voor kortzichtig uitmaken..
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
  maandag 7 november 2011 @ 12:45:57 #25
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_104071173
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 07:29 schreef Seventees het volgende:
Je draait het precies zo als ik het niet bedoel :) Ik kan me dan helaas ook niet vinden in je tekst. Ik gebruikt het woord 'paranormaal' zelden, en weet ook geen dingen te noemen die ik eventueel wel zo zou benoemen.
Leg uit? Hoe bedoel je het dan wel?
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')