abonnement Unibet Coolblue
pi_103818892
Er zijn mensen die paranormaal begaafd zijn. Tenminste dat beweren ze. Of dat echt zo is, valt soms te betwijfelen, want je kan het niet wetenschappelijk aantonen. Daarom kan je ook niet voor 100% zeker zijn of iemand de waarheid spreekt of liegt.

In de psychologie wordt 'paranormale begaafdheid' vaak gezien als kenmerken van psychosen of waanstoornissen, of als het zogenaamde 'fantasy prone personality disorder'. Vaak is dat ook zo. Ook al verzetten mensen zich tegen zo'n diagnose, vaak blijkt wel dat ze een verstoord realiteitsbesef hebben of een 'onrijpe' persoonlijkheid. Niet om die mensen de grond in te trappen, maar je helpt ze ook niet door hun zogenaamde paranormale gaven te gaan bevestigen als je merkt dat ze te weinig grip hebben op de realiteit.

Maar toch denk ik dat paranormale begaafdheid wel bestaat. Ik denk echt dat er bijvoorbeeld mensen zijn die aura's zien en daar ook informatie uit kunnen aflezen. Ik maak ook weleens mee dat ik een voorgevoel heb bij iemand dat er wat is en dan blijkt het ook zo te zijn. Ik denk dat dat bij paranormaal begaafde mensen veel sterker is ontwikkeld en dat ze het ook kunnen waarnemen met hun zintuigen. Ze zien letterlijk die voorgevoelens.

Ik vind dat je direct de conclusie moet trekken dat iemand een psychische stoornis heeft. Maar ik vind evenmin dat je direct moet aannemen dat zo'n iemand paranormaal begaafd is. Het gevaar enerzijds is dat iemand zich niet begrepen voelt en daardoor depressief kan worden. Het gevaar anderzijds is dat iemand wel psychische stoornissen heeft en dat zo'n iemand nog minder grip krijgt op de realiteit.

Dus in hoeverre moet je het begrip 'paranormale gaven' serieus nemen?
pi_103818898
tot hoever jij dat wil

in mijn geval niet
Op zaterdag 12 juli 2014 20:53 schreef Misstique het volgende:
Ik zou je nog niet uitnodigen voor m'n crematie.
Op maandag 22 juli 2013 21:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
Sowieso je hebt me topic verneukt stevenmac :r
pi_103818931
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 02:12 schreef Pulzzar het volgende:
Er zijn mensen die paranormaal begaafd zijn. Tenminste dat beweren ze. Of dat echt zo is, valt soms te betwijfelen, want je kan het niet wetenschappelijk aantonen. Daarom kan je ook niet voor 100% zeker zijn of iemand de waarheid spreekt of liegt.

In de psychologie wordt 'paranormale begaafdheid' vaak gezien als kenmerken van psychosen of waanstoornissen, of als het zogenaamde 'fantasy prone personality disorder'. Vaak is dat ook zo. Ook al verzetten mensen zich tegen zo'n diagnose, vaak blijkt wel dat ze een verstoord realiteitsbesef hebben of een 'onrijpe' persoonlijkheid. Niet om die mensen de grond in te trappen, maar je helpt ze ook niet door hun zogenaamde paranormale gaven te gaan bevestigen als je merkt dat ze te weinig grip hebben op de realiteit.

Maar toch denk ik dat paranormale begaafdheid wel bestaat. Ik denk echt dat er bijvoorbeeld mensen zijn die aura's zien en daar ook informatie uit kunnen aflezen. Ik maak ook weleens mee dat ik een voorgevoel heb bij iemand dat er wat is en dan blijkt het ook zo te zijn. Ik denk dat dat bij paranormaal begaafde mensen veel sterker is ontwikkeld en dat ze het ook kunnen waarnemen met hun zintuigen. Ze zien letterlijk die voorgevoelens.

Ik vind dat je direct de conclusie moet trekken dat iemand een psychische stoornis heeft. Maar ik vind evenmin dat je direct moet aannemen dat zo'n iemand paranormaal begaafd is. Het gevaar enerzijds is dat iemand zich niet begrepen voelt en daardoor depressief kan worden. Het gevaar anderzijds is dat iemand wel psychische stoornissen heeft en dat zo'n iemand nog minder grip krijgt op de realiteit.

Dus in hoeverre moet je het begrip 'paranormale gaven' serieus nemen?


Mensen die paranormaal begaafd zijn gelijk raar vinden.

Mensen blijven mensen in hokjes plaatsen, wat ik echt not to done vind.

En ja, ik geloof zeker dat er mensen zijn die meerdere zintuigen hebben.
pi_103818985
Het is of het een of het ander in Nederland. Je hebt skeptici en believers die allebei aan hun meningen blijven vasthouden. Ze kijken totaal verschillend naar dit soort zaken. Zo krijg je twee kampen die zich totaal niet openstellen voor de andere kant van het verhaal.
pi_103819011
Ik denk het niet, ik denk dat ze heel bedreven zijn in het 'cold reading', zonder dat jij het door hebt informatie inwinnen en dan doen alsof je in contact staat met hogere sferen. Wel knap, soms snap je het niet maar als ik naar Hans Klok kijk snap ik ook veel niet.
pi_103819031
Die mensen hebben een geestelijke stoornis, en moeten niet door mensen als TS bevestigd worden dat hun geestelijke stoornis een bijzondere gave is om iets te zien. Schizofrene mensen zien inderdaad ook hele bijzondere dingen die veroorzaakt worden door problemen in de hersenen.
"Het geluk van het leven hangt af van de kwaliteit van je gedachten." - Marcus Aurelius
"Van liefde dromen is soms heerlijker dan ze te bedrijven." - Georges Guilbert
pi_103819122
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 02:42 schreef Gewetensvol het volgende:
Die mensen hebben een geestelijke stoornis, en moeten niet door mensen als TS bevestigd worden dat hun geestelijke stoornis een bijzondere gave is om iets te zien. Schizofrene mensen zien inderdaad ook hele bijzondere dingen die veroorzaakt worden door problemen in de hersenen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_103819129
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 02:12 schreef Pulzzar het volgende:
Er zijn mensen die paranormaal begaafd zijn. Tenminste dat beweren ze.
Sleutelzin.
pi_103819148
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 02:42 schreef Gewetensvol het volgende:
Die mensen hebben een geestelijke stoornis, en moeten niet door mensen als TS bevestigd worden dat hun geestelijke stoornis een bijzondere gave is om iets te zien. Schizofrene mensen zien inderdaad ook hele bijzondere dingen die veroorzaakt worden door problemen in de hersenen.
Ik bevestig hun 'bijzondere gave' niet direct.

Ik vind mensen zoals Derek Ogilvie of die mediums van Astro TV zelfs gevaarlijk, omdat er zoveel mensen zijn die erin trappen omdat ze nou eenmaal willen geloven dat die mediums echt paranormaal zijn. Ze horen wat ze willen horen en dat wordt door die mediums bevestigd. Het kan onschuldige gevolgen hebben, maar ook hele ernstige gevolgen. Denk bijvoorbeeld aan Silvia Millecam die haar heil zocht bij Jomanda en zodoende overleed aan kanker omdat ze niet op tijd medisch werd behandeld.

Ik denk dat minimaal 95% van alle mensen die beweren paranormale gaven te hebben charlatans zijn of een psychische stoornis hebben. Misschien wel 99,9%.

Toch denk ik dat er wel mensen zijn die echt paranormaal begaafd zijn en geen psychische stoornis hebben. Tenminste, die psychische stoornis staat dan niet in verband met hun gaven. Zo'n persoon kan behoorlijk met zichzelf in de knoop raken, omdat hij anders is dan anderen. Hij is niet bijzonder of uitverkoren, maar hij heeft iets wat andere mensen niet kennen.

Ik denk dat het fenomeen wel meer onderzocht moet worden.
  dinsdag 1 november 2011 @ 03:24:05 #10
348686 Apenkoning1
Doe die blanke boy dans
pi_103819151
gwn nee :)
Heb een huis op een berg wanneer kom je bij me langs?
pi_103819171
- het is al laat en ik moet gaan slapen :') -
Je suis Charlie Sheen
  dinsdag 1 november 2011 @ 03:33:56 #12
349996 Nonverbaal
never eat yellow snow
pi_103819176
Wat is wetenschap...? dat is als iets bewezen kan worden en aangezien je dat nooit kan met dit soort onderwerpen houd de wetenschap hier op,heb zelf tig dingen meegemaakt waardoor ik weet dat het geen onzin is zoals bv iemands sterrenbeeld boven hun hoofd zien en ook kloppend voor 100%,heb op 1 avond dat wel eens gezien bij stuk of 12 mensen en ook gevraagd en alles klopte,gewaarschuwd worden voor de politie terwijl we met 20 kilo wiet de straat op moesten en ik het woord politie in de lucht zag en ja hoor we hebben gewacht en er kwamen wel 5 agenten aan die op vuurwerk afkwamen en als we gelijk naar buiten waren gegaan waren we zeker de lul en zo heb ik nog een aantal voorbeelden.......geen onzin dus!!
  dinsdag 1 november 2011 @ 03:35:49 #13
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_103819181
Ik ga ervan uit dat als je daadwerkelijk een paranormale gave zou hebben en goed bij je verstand bent, je daar niet mee te koop gaat lopen... Mocht het daadwerkelijk legitiem zijn, zullen er een hele hoop louche en wanhopige mensen opeens op een zeer onprettige manier geïnteresseerd in je zijn...

Al die paranormaal begaafden waar "wij" mee bekend zijn (Char, Ogilvie, Geller etc) zijn allemaal illusionisten en/of oplichters met grootheidswaan...
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
  dinsdag 1 november 2011 @ 03:40:51 #14
349996 Nonverbaal
never eat yellow snow
pi_103819187
@ gewetensvol je praat poep....en schizofrenie geloof ik niet in zijn gewoon mensen die last hebben van geesten......en daar door lastig gevallen worden bijna altijd in negatieve zin ze kunnen dingen voorspellen ook altijd negatief je leven gaat naar de klote als je er niks aan doet en dan bedoel ik geen medicijnen maar hulp van een energetisch reiniger dat is alles wat ze nodig hebben......kijk maar naar de bijbel staat er vol mee en ga niet lullen dat de bijbel onzin lult want er staat ook in dat de aarde niet plat is beschrijven wezens die zo diep onder water leven die de wetenschap pas geleden ontdekt heeft God heeft veel dingen die goed zijn voor de mens gecreerd zoals walnoten die op hersens lijken en dar ook goed voor zijn bonen zijn goed voor je nieren en lijken er ook op kijk maar eens naar dit filmpje.....

  dinsdag 1 november 2011 @ 03:42:10 #15
349996 Nonverbaal
never eat yellow snow
pi_103819190
Zeker niet te koop mee lopen char en dergelijke zijn gewoon oplichters die er hun geld mee willen verdienen maar die mensen zijn er altijd!!
pi_103819198
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 03:42 schreef Nonverbaal het volgende:
Zeker niet te koop mee lopen char en dergelijke zijn gewoon oplichters die er hun geld mee willen verdienen maar die mensen zijn er altijd!!
Ik krijg een benaming door met de beginletter F, gevolgd door een A, dan een L, een E en... ja.. ten slotte een R. FALER! Ben jij dat? Ik krijg in ieder geval nu door van wel.

Een beetje haten op Char, bah. Kun je wel? Op een forum in een taal die zij zelf niet eens spreekt. Lafaard. Ik hoop dat de dwalende doden je tot het eind der tijden mogen achtervolgen en kwellen. :r
Je suis Charlie Sheen
pi_103819214
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 03:40 schreef Nonverbaal het volgende:
@ gewetensvol je praat poep....en schizofrenie geloof ik niet in zijn gewoon mensen die last hebben van geesten......en daar door lastig gevallen worden bijna altijd in negatieve zin ze kunnen dingen voorspellen ook altijd negatief je leven gaat naar de klote als je er niks aan doet en dan bedoel ik geen medicijnen maar hulp van een energetisch reiniger dat is alles wat ze nodig hebben......kijk maar naar de bijbel staat er vol mee en ga niet lullen dat de bijbel onzin lult want er staat ook in dat de aarde niet plat is beschrijven wezens die zo diep onder water leven die de wetenschap pas geleden ontdekt heeft God heeft veel dingen die goed zijn voor de mens gecreerd zoals walnoten die op hersens lijken en dar ook goed voor zijn bonen zijn goed voor je nieren en lijken er ook op kijk maar eens naar dit filmpje.....

Pilletjes vergeten in te nemen vandaag? 8)7

Ik hoop dat je aan het trollen bent.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_103819309
Als jij er zo over denkt TS is dat prima, en dan zou ik idd wegblijven van mensen die er wel in geloven want in vriendschappen en relaties geeft dat alleen maar problemen.
pi_103819786
Ik geloof dat er mensen zijn die oprecht geloven dat ze die gave hebben, daarnaast geloof ik ook dat het dat soort dingen zijn die een mens kan ontwikkelen om aan de realiteit te ontsnappen, net zoiets als dagdromen maar dan een actievere variant, het idee dat ze iets hebben wat hen en hun leven speciaal maakt. Komt voort uit negativiteit over henzelf, anders heb je die dingen niet nodig om jezelf goed genoeg te vinden.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  dinsdag 1 november 2011 @ 08:18:05 #20
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_103820000
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 02:12 schreef Pulzzar het volgende:
Of dat echt zo is, valt soms te betwijfelen, want je kan het niet wetenschappelijk aantonen.
En hier houdt het voor de control freaks, op. Wat prof. dr. mr. ing. Piet Hutsefluts Kneepkens naar de prullenbak verwijst, is voor hen reden het óók maar te doen. Want hij kan het weten.

Het is nogal niet wat om te erkennen dat er misschien wel dingen zijn die we niet beheersen kunnen, niet bewijzen kunnen. Dat is voor veel mensen zeer bedreigend. Vind ik verder prima.

Voor mij: ik heb geen enkele twijfel dat paranormale begaafdheid bestaat.
pi_103820134
Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Persoonlijk ben ik iemand die alles wil kunnen beredeneren en begrijpen, maar ik heb inmiddels zoveel meegemaakt dat ik denk dat er wel iets meer moet zijn. Of dat nou onder de noemer paranormaal geplaatst moet worden, dat weet ik niet.

Ooit 1x zonder verwachting naar een medium geweest en wat die wist te vertellen was "spot on" en ik schrok me helemaal de tandjes! Niemand kon dat weten en het was niet algemeen, maar zeer specifiek! Heel maf.. Ik ga dit topic even volgen
  dinsdag 1 november 2011 @ 08:49:30 #22
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_103820431
Helemaal uitsluiten kun je het natuurlijk niet, maar ik geloof er niet in. :N Dat heeft niets met bedreiging van het onbekende te maken, ik hou alleen niet van simpele antwoorden.

*Flits*
Wat was dat?
Odin is boos!
Oh. Ok.

In plaats van:

*Flits*
Wat was dat?
Een elektrische ontlading in de atmosfeer; bliksem. Bliksem ontstaat door de verdeling van elektrische lading over een onweerswolk. Wat betreft de processen, die grote delen van de wolk een afwijkende lading kunnen geven zijn er wel 10 theorieën. Maar het is niet Odin die boos is.
Hahaha, dus we weten het niet zeker, maar we hebben een idee.
Juist, verder onderzoek is nodig om met zekerheid te zeggen wat er aan de hand is, maar ik heb goed vertrouwen dat we het ooit uit kunnen leggen.

:D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 1 november 2011 @ 08:50:17 #23
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_103820448
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 02:12 schreef Pulzzar het volgende:
want je kan het niet wetenschappelijk aantonen.
Dit wordt door meerdere mensen beweerd, maar persoonlijk zie ik niet in waarom dit niet wetenschappelijk kan worden onderzocht.

Ik vind het een nogal boute uitspraak. Als zou je de gave zelf niet kunnen observeren wat ik betwijfel we hebben het namelijk, deels, over verhoogte hersenactiviteit, dan nog kan je de effecten of resultaten daarvan onderzoeken.

Maar ik snap het wel, als je beweerd dat iets niet wetenschappelijk aan te tonen valt, kan je zoveel beweren als je wilt...dat zijn nou precies de dingen waar de gemiddelde charlatan zich achter verstopt.

Gelukkig is er altijd nog James Randi, die een flinke prijs heeft uitstaan voor de eerste die zijn paranormale gave weet te bewijzen. http://en.wikipedia.org/wiki/James_Randi_Educational_Foundation Gek genoeg is nog nooit iemand er in geslaagd om zijn testjes met succes te volbrengen. :P
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_103820531
ik moet helemaal niks
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 1 november 2011 @ 09:13:04 #25
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_103820914
Ach, dat soort mensen. :')
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_103821860
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 08:18 schreef Boca_Raton het volgende:
Het is nogal niet wat om te erkennen dat er misschien wel dingen zijn die we niet beheersen kunnen, niet bewijzen kunnen. Dat is voor veel mensen zeer bedreigend. Vind ik verder prima.
Voor nog meer mensen is het gewoon onzin. Ik geloof er niet in, net zoals ik niet inreptilians en grote conspiracys geloof.
Als het bestaat, valt het te bewijzen. Ondertussen heeft niemand ooit de prijs van James Randi gewonnen, zegt in mijn ogen genoeg.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
  dinsdag 1 november 2011 @ 09:51:36 #27
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_103821942
Ik merk vaak dat het bepaalde figuren zijn die denken dat ze paranormaal begaafd zijn. En dan bedoel ik de wat meer tokkie-achtigen in de samenleving, van die gekneusde types die zich in hun jeugd vaak onbegrepen voelden.

Je ziet het niet/nauwelijks bij universitair geschoolden.
Gourmetten of steengrillen?
  dinsdag 1 november 2011 @ 09:55:53 #28
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_103822034
Zijn er mensen die bizarre dingen waarnemen en niet aan psychose leiden? Ja, daar ben ik heilig van overtuigd, ik heb het zelf ook wel eens. Ben er overigens niet van overtuigd dat dit paranormale gaven zijn, maar misschien gewoon het onbewust verwerken van informatie die anderen niet opvalt.

Zijn er mensen die dit consequent kunnen en er geld mee zouden kunnen verdienen? Nee, geloof er geen bal van.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_103822104
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 03:35 schreef RedDevil085 het volgende:
Ik ga ervan uit dat als je daadwerkelijk een paranormale gave zou hebben en goed bij je verstand bent, je daar niet mee te koop gaat lopen... Mocht het daadwerkelijk legitiem zijn, zullen er een hele hoop louche en wanhopige mensen opeens op een zeer onprettige manier geïnteresseerd in je zijn...

Al die paranormaal begaafden waar "wij" mee bekend zijn (Char, Ogilvie, Geller etc) zijn allemaal illusionisten en/of oplichters met grootheidswaan...
Precies, als ik paranormaal begaafd zou zijn, dan zouden er toch veel manieren moeten zijn om er schat hemeltje rijk mee te worden. Dat is wat ik zou doen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_103822243
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 02:42 schreef Gewetensvol het volgende:
Die mensen hebben een geestelijke stoornis, en moeten niet door mensen als TS bevestigd worden dat hun geestelijke stoornis een bijzondere gave is om iets te zien. Schizofrene mensen zien inderdaad ook hele bijzondere dingen die veroorzaakt worden door problemen in de hersenen.
Eens, ik geloof er ook niet in. Ik vind het te onlogisch en het rijmt niet met mijn verdere opvattingen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')