abonnement Unibet Coolblue
pi_103799961


Officiële landstaal: Zweeds
Hoofdstad: Stockholm
Regeringsvorm: Parlementaire monarchie
Religie: Protestantisme
Oppervlakte: 449.964 km˛ (8,67% water)
Inwoners: 9.031.088 (2007)


bron: wikipedia

Nummer 7 alweer...
pi_103800001
Naja, niet helemaal dan, men liten :P.
pi_103800755
Ik zou nooit mijn Nederlands paspoort opgeven. Een dubbele nationaliteit zou ik nog kunnen overwegen, maar op dit moment zie ik geen enkel voordeel om Zweed te worden.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_103801092
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:01 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik zou nooit mijn Nederlands paspoort opgeven. Een dubbele nationaliteit zou ik nog kunnen overwegen, maar op dit moment zie ik geen enkel voordeel om Zweed te worden.
Voor mij zou het een voordeel hebben met het aanvragen van geld van bijvoorbeeld vetenskapsrådet. Maar, ik geloof ook niet dat ik m'n nederlandse nationaliteit zou opgeven.
pi_103802062
Ja, bij dat soort dingen kan ik me wel iets bij voorstellen.
Voor mijn kinderen is het ook een ander verhaal. Die mogen nu nog een dubbele nationaliteit voeren. Ik denk wel dat ik dat aan ga vragen voor hun. Kunnen ze later kiezen, het Zweeds of Nederlands nationale elftal :P
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_103802443
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:20 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ja, bij dat soort dingen kan ik me wel iets bij voorstellen.
Voor mijn kinderen is het ook een ander verhaal. Die mogen nu nog een dubbele nationaliteit voeren. Ik denk wel dat ik dat aan ga vragen voor hun. Kunnen ze later kiezen, het Zweeds of Nederlands nationale elftal :P
Een dubbele nationaliteit is altijd handig, zeker als je veel reist. Ik heb nu ook een 2e paspoort, omdat ik altijd gezeik heb met veel reizen en ondertussen visa's bemachtigen. Als ik in Zweden trouw, vraag ik daar naar verloop van tijd wel een extra paspoort - als het tenminste makkelijk is.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_103802491
Hoi ! ik wil ook weer meeposten ondanks dat ik er niet zelf woon maar mn papa.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_103802552
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:26 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Een dubbele nationaliteit is altijd handig, zeker als je veel reist. Ik heb nu ook een 2e paspoort, omdat ik altijd gezeik heb met veel reizen en ondertussen visa's bemachtigen. Als ik in Zweden trouw, vraag ik daar naar verloop van tijd wel een extra paspoort - als het tenminste makkelijk is.
ja, okay. Een dubbele nationaliteit, dat zou ik ook altijd doen. Maar, volgens mij moeten wij de Nederlandse opgeven zodra we de Zweedse hebben. En dat zou ik toch heel erg gek vinden. Maar goed, ik woon hier nog maar 3 jaar, dus ik kan het nog helemaal niet. Nog 2 jaar wachten..
pi_103803008
Ik kan geen dubbele nationaliteit voeren, ben niet getrouwd met een Zweedse. Ik kan wel de Zweedse krijgen, maar dan moet ik de Nederlandse opgeven en dat doe ik niet.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Moderator maandag 31 oktober 2011 @ 20:45:54 #10
45833 crew  Fogel
pi_103803822
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:06 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Voor mij zou het een voordeel hebben met het aanvragen van geld van bijvoorbeeld vetenskapsrådet. Maar, ik geloof ook niet dat ik m'n nederlandse nationaliteit zou opgeven.
Een vrouwelijke buitenlandse kandidaat geeft juist twee extra 'streepjes' in hun statistiek joh ;)
Bij de buren, Forskningsrådet, maakt het echt geen bal uit welke nationaliteit je hebt. Zo lang je maar goed bent in wat je onderzoekt is alles prima.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_103804126
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:45 schreef Fogel het volgende:

[..]

Een vrouwelijke buitenlandse kandidaat geeft juist twee extra 'streepjes' in hun statistiek joh ;)
Bij de buren, Forskningsrådet, maakt het echt geen bal uit welke nationaliteit je hebt. Zo lang je maar goed bent in wat je onderzoekt is alles prima.
als ik uit Angola zou komen, ja. Een vrouwelijk, Afrikaanse onderzoeker. Maar voor veel zaken moet je Zweeds zijn. Maar goed, voor alles moet je ook Dr. zijn, en dat duurt nog wel even!
  Moderator maandag 31 oktober 2011 @ 20:55:31 #12
45833 crew  Fogel
pi_103804478
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:50 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

als ik uit Angola zou komen, ja. Een vrouwelijk, Afrikaanse onderzoeker. Maar voor veel zaken moet je Zweeds zijn. Maar goed, voor alles moet je ook Dr. zijn, en dat duurt nog wel even!
Ligt dat aan het vakgebied of is het in het algemeen zo dat je Zweeds (of Angolees ;)) moet zijn?
Dr moet je ook voor vanalles zijn in Noorwegen, maar daar heb ik binnen anderhalf jaar geen last meer van want dan heb ik weer een paar letters extra gescored voor bij mijn naam :P
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_103820534
zo dus als ik het goed begrijp als ik trouw krijg ik een zweeds paspoort bovenop mijn nederlandse?
hmmmz we zijn wel al aan het plannen enzo om te gaan trouwen maar ze zit op het moment met der studie die is klaar in januari en dan pas kunnen we echt gaan plannen ivm vervolg opleiding enz enz

maar goed wat is het voordeel van een dubbele nationaliteit? ik wil dus echt niet meer terug naar NL, het heeft goede dingen daar in dat kikkerlandje maar het gaat goed achteruit daar vind ik zelf.
pi_103820706
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 08:54 schreef McWurth het volgende:
zo dus als ik het goed begrijp als ik trouw krijg ik een zweeds paspoort bovenop mijn nederlandse?
hmmmz we zijn wel al aan het plannen enzo om te gaan trouwen maar ze zit op het moment met der studie die is klaar in januari en dan pas kunnen we echt gaan plannen ivm vervolg opleiding enz enz

maar goed wat is het voordeel van een dubbele nationaliteit? ik wil dus echt niet meer terug naar NL, het heeft goede dingen daar in dat kikkerlandje maar het gaat goed achteruit daar vind ik zelf.
ja, maar je kunt toch ook in Zweden wonen zonder je nederlandse paspoort op te geven? En ook als je gaat trouwen krijg je het niet automatisch, maar moet je het aanvragen, geloof ik. En ik zou dan maar eens goed uitzoeken hoe het dan zit met de dubbele nationaliiteit, of eens op de ambassade vragen!
pi_103823622
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 09:03 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ja, maar je kunt toch ook in Zweden wonen zonder je nederlandse paspoort op te geven? En ook als je gaat trouwen krijg je het niet automatisch, maar moet je het aanvragen, geloof ik. En ik zou dan maar eens goed uitzoeken hoe het dan zit met de dubbele nationaliiteit, of eens op de ambassade vragen!
uiteraard daarom ook afspraak om er eens over te praten hoe en wat a.s. donderdag. maar ik zie persoonlijk het niet er niet van in om twee nationaliteiten te hebben.
en ik dan toch in zweden woon en hier zal blijven ook wat is dan het nut ervan om een NL nationaliteit erbij te houden?

maar goed we zien wel toch ;)

studeren kan ik nu ook gratis :P maar studie financiering is wel handig
pi_103849134
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:28 schreef Jagärtrut het volgende:

Een dubbele nationaliteit, dat zou ik ook altijd doen. Maar, volgens mij moeten wij de Nederlandse opgeven zodra we de Zweedse hebben. En dat zou ik toch heel erg gek vinden.
Je mag de Nederlandse nationaliteit wel houden als je eerst met een Zweed trouwt en daarna pas de Zweedse nationaliteit aanvraagt/krijgt. (Maar voor je zo'n plan uitvoert, zou je dat nog wel moeten controleren. Volgens mij zijn er ook uitzonderingen op die regel namelijk.)

quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:50 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

als ik uit Angola zou komen, ja. Een vrouwelijk, Afrikaanse onderzoeker. Maar voor veel zaken moet je Zweeds zijn. Maar goed, voor alles moet je ook Dr. zijn, en dat duurt nog wel even!
Gewoon zeggen dat je uit Zimbabwe komt ;)
pi_103852139
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 21:11 schreef Light het volgende:

[..]

Je mag de Nederlandse nationaliteit wel houden als je eerst met een Zweed trouwt en daarna pas de Zweedse nationaliteit aanvraagt/krijgt. (Maar voor je zo'n plan uitvoert, zou je dat nog wel moeten controleren. Volgens mij zijn er ook uitzonderingen op die regel namelijk.)

[..]

Gewoon zeggen dat je uit Zimbabwe komt ;)
Mijn blanke huid en nederlands pasp..oort maken dat wat lastig, denk ik
pi_103853652
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2011 21:59 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Mijn blanke huid en nederlands pasp..oort maken dat wat lastig, denk ik
Welnee, dat paspoort kan juist helpen. Of hoefde je geen visum oid te halen voor je reis daarheen?
pi_103854761
quote:
14s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:49 schreef r8v2 het volgende:
Naja, niet helemaal dan, men liten :P.
Moet je het wel goed doen, met je grote mond :{
pi_103855033
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 22:35 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Moet je het wel goed doen, met je grote mond :{
Verbeter me dan :P. En hoezo grote mond? ;(.
pi_103864190
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 22:20 schreef Light het volgende:

[..]

Welnee, dat paspoort kan juist helpen. Of hoefde je geen visum oid te halen voor je reis daarheen?
jawel. Maar het paspoort waar dat visum in stond is ondertussen verlopen!

Anyways. Zijn jullie dit grauwe weer ook zo zat? Doe mij winter maar!
pi_103864197
quote:
8s.gif Op woensdag 2 november 2011 08:38 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

jawel. Maar het paspoort waar dat visum in stond is ondertussen verlopen!

Anyways. Zijn jullie dit grauwe weer ook zo zat? Doe mij winter maar!
Ik ben er even niet, pas begin December weer in de buurt en ik hoop dat het dan wel netjes wit is.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_103864648
quote:
4s.gif Op dinsdag 1 november 2011 22:39 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Verbeter me dan :P. En hoezo grote mond? ;(.
Liten is klein. Lite is een beetje.
En ik vind dat je nogal hoog van de toren toetert over van alles en nog wat.
pi_103866283
Ik heb nergens gezegd dat ik perfect Zweeds praat wel? En vanalles en nog wat? Do tell.
  Moderator woensdag 2 november 2011 @ 10:32:31 #25
45833 crew  Fogel
pi_103866765
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 10:56 schreef McWurth het volgende:

[..]

uiteraard daarom ook afspraak om er eens over te praten hoe en wat a.s. donderdag. maar ik zie persoonlijk het niet er niet van in om twee nationaliteiten te hebben.
en ik dan toch in zweden woon en hier zal blijven ook wat is dan het nut ervan om een NL nationaliteit erbij te houden?

maar goed we zien wel toch ;)

studeren kan ik nu ook gratis :P maar studie financiering is wel handig
Kan je dat niet aanvragen dan?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_103869018
Ik dacht altijd dat ook een Niet-Zweed in aanmerking voor studiemedel komt.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_103875297
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:46 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik dacht altijd dat ook een Niet-Zweed in aanmerking voor studiemedel komt.
ja 300 euro of iets dat betaald de huur ook natuurlijk :') je krijgt echt niet veel als niet zweed hoor en studeren en werken tegelijk is echt niks voor mij of het 1 of het ander anders werkt het niet voor me helaas
  Moderator woensdag 2 november 2011 @ 15:11:26 #28
45833 crew  Fogel
pi_103875857
quote:
1s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:46 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik dacht altijd dat ook een Niet-Zweed in aanmerking voor studiemedel komt.
Dat dus. Ik heb alleen ervaring met Noorwegen en op sociaal gebied kopieren die zowat alles van Zweden ;) en daar was het geen probleem. Kreeg als ik het goed herinner ongeveer 750¤ per maand. Had het overigens niet nodig want ik had ook een fulltime baan, maar een beetje extra kan nooit kwaad (en ik heb ook netjes een stuk terugbetaald aan het eind omdat ik -zoals ik bij de aanvraag al had aangegeven- teveel bijverdiend had).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_103899234
Iemand die goed zowel Zweeds en Nederlands beheerst? Ik heb een website waar ik wat Zweedse teksten voor nodig heb.
pi_103905959
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 23:03 schreef DutchBeardGuy het volgende:
Iemand die goed zowel Zweeds en Nederlands beheerst? Ik heb een website waar ik wat Zweedse teksten voor nodig heb.
ik beheers de zweedse taal nu wel kan me aardig behelpen maar om nu te zeggen goed? nee niet echt lol.

ik heb natuurlijk wel een zweedse familie dus als het niet super veel is kan ik wel eventueel helpen en als nodig is aan familie of lerares vragen eventueel.
pi_103908796
Ik heb gister wat rond zitten kijken maar je krijgt alleen studiefinanciering van de Zweedse overheid als je:

- een permanentje verblijfsvergunning hebt (kan dus pas na 5 jaar of eerder met trouwen)
- een arbeidscontract hebt (gehad)
- op basis van andere achterlijke immigratieregeltjes er recht op hebt (wat meestal alleen geldt voor niet-EU-bewoners)

Dus ik ga volgend jaar op mijn laatste IB-geld ernaartoe :P.
  donderdag 3 november 2011 @ 12:24:22 #32
155420 Fizd
Candle in the eye.
pi_103911187
Wat je zegt klopt niet. Ik heb in mijn eerste jaar al meteen gebruik kunnen maken van studiefinanciering. En dat was nota bena voor zo'n lullige zweedse cursus.

En een PUT is al te verkrijgen na 2,5 - 3 jaar, mits je aan bepaalde eisen voldoet (sambo met een Zweedse partner, werk en of studieplannen)
pi_103911300
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 12:24 schreef Fizd het volgende:
Wat je zegt klopt niet. Ik heb in mijn eerste jaar al meteen gebruik kunnen maken van studiefinanciering. En dat was nota bena voor zo'n lullige zweedse cursus.

En een PUT is al te verkrijgen na 2,5 - 3 jaar, mits je aan bepaalde eisen voldoet (sambo met een Zweedse partner, werk en of studieplannen)
Wat is PUT? En je woonde er alleen?
  donderdag 3 november 2011 @ 13:23:22 #34
155420 Fizd
Candle in the eye.
pi_103912789
Permanent Uppehålls Tillstånd, oftewel een permanente verblijfsvergunning.
Check http://www.migrationsverket.se/info/3949.html voor alle info.
pi_103914167
quote:
When you have been in Sweden legally and with right of residence for five years without a break, you have permanent right of residence
.

Staat hier: http://www.migrationsverket.se/info/150_en.html
  donderdag 3 november 2011 @ 15:17:18 #36
155420 Fizd
Candle in the eye.
pi_103916224
Je moet sowieso eerst een tijdelijke verblijfsvergunning aanvragen voor dat je pas in aanmerking komt voor een permanente. Zo'n tijdelijke is geldig voor 2 jaar. De standaardregeling voor permanente verblijfsvergunningen is 5 jaar. Maar ze worden individueel beoordeeld. Er spelen een aantal zaken mee in het besluit daarvan, bijv. of je samenwoont/getrouwd bent met een zweed, werk/studie, waardoor je binnen een veel kortere tijd al een PUT kunt verkrijgen.
pi_103919012
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 15:17 schreef Fizd het volgende:
Je moet sowieso eerst een tijdelijke verblijfsvergunning aanvragen voor dat je pas in aanmerking komt voor een permanente. Zo'n tijdelijke is geldig voor 2 jaar. De standaardregeling voor permanente verblijfsvergunningen is 5 jaar. Maar ze worden individueel beoordeeld. Er spelen een aantal zaken mee in het besluit daarvan, bijv. of je samenwoont/getrouwd bent met een zweed, werk/studie, waardoor je binnen een veel kortere tijd al een PUT kunt verkrijgen.
Oh mooi. Zweedse overheid O+.

Maar nou weet ik nog niet of je er alleen woonde of met je ouders ofzo :P.

[ Bericht 8% gewijzigd door r8v2 op 03-11-2011 17:37:56 ]
  donderdag 3 november 2011 @ 18:52:21 #38
155420 Fizd
Candle in the eye.
pi_103923495
4 jaar geleden verhuisd, woonachtigend met een Zweedse. ;)
pi_103925525
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 18:52 schreef Fizd het volgende:
4 jaar geleden verhuisd, woonachtigend met een Zweedse. ;)
Ja dan is het wat anders ;). Ik ga alleen, dus dan krijg ik geen stufi...
pi_103932801
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 15:17 schreef Fizd het volgende:
Je moet sowieso eerst een tijdelijke verblijfsvergunning aanvragen voor dat je pas in aanmerking komt voor een permanente. Zo'n tijdelijke is geldig voor 2 jaar. De standaardregeling voor permanente verblijfsvergunningen is 5 jaar. Maar ze worden individueel beoordeeld. Er spelen een aantal zaken mee in het besluit daarvan, bijv. of je samenwoont/getrouwd bent met een zweed, werk/studie, waardoor je binnen een veel kortere tijd al een PUT kunt verkrijgen.
tijdelijke aanvragen>trouwen> 3 jaar max heb je permanente.
pi_104381860
Ik ben me op het moment aan het orienteren op een half jaartje studeren in het buitenland en heb op het moment de universiteit van Uppsala op 1 staan. Is er hier iemand die me daar meer over kan vertellen of meer algemene dingen die handig zijn als ik naar Zweden zou komen? Ik ben van plan iig 2 taalcursussen Zweeds te volgen. Kan iemand hier een inschatting maken van wat mijn beheersing dan zou kunnen zijn na ongeveer 4-5 maanden?
Beneath the gold, bitter steel
pi_104384155
Doe maar geen SFI iig, dat is echt ruk. En verder hangt het af van je eigen inzet en kunnen. Denk als je 5 maanden echt intensief met de taal bezig bent en je er een beetje gevoel voor hebt je een heel eind kan komen.
pi_104384310
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 07:22 schreef heaven7 het volgende:
Doe maar geen SFI iig, dat is echt ruk. En verder hangt het af van je eigen inzet en kunnen. Denk als je 5 maanden echt intensief met de taal bezig bent en je er een beetje gevoel voor hebt je een heel eind kan komen.
bullshit over dat sfi dus. dit ligt puur aan jezelf.
ik doe SFI 3 maanden nu ik sprak amper zweeds toen ik hier kwam en in 3 maanden tijd kan ik dus gewoon teve kijken zonder ondertiteling, brieven schrijven bv en gewoon een normaal gesprek voeren. zoals je zegt ligt aan je eigen inzet en kunnen. dat de meeste afrikanen die SFI doen er geen bal van kunnen ligt niet aan het SFI natuurlijk he.
pi_104384328
SFI is inderdaad prima. Ik heb het een tijdje gedaan (1.5 uur in de week les) en het gaat vrij snel.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_104384765
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 07:42 schreef Bajskorv het volgende:
SFI is inderdaad prima. Ik heb het een tijdje gedaan (1.5 uur in de week les) en het gaat vrij snel.
ik doe full time studie in de ochtend op school in de middag thuis gaat prima zo in januari sluit ik de b-kurs af en ga ik de c-kurs doen en dan is het ook nog mogelijk om d-kurs te doen maar weet niet of ik dat wel wil eigenlijk.
pi_104387390
Heb ook SFI gedaan en dat was gezellig, maar het onderwijs was ruk inderdaad. Het tempo werd bepaald door de langzaamsten, driekwart zat daar omdat ze moesten en dus totaal ongemotiveerd waren. Sneller werken werd afgeraden en de leerkrachten zaten er om hun pensioen nog snel wat op te krikken voordat ze afzwaaiden. Nee, SFI was in mijn geval geen cursus waar ik veel aan heb gehad.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  dinsdag 15 november 2011 @ 10:56:34 #47
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_104387934
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 00:08 schreef Fingon het volgende:
Ik ben me op het moment aan het orienteren op een half jaartje studeren in het buitenland en heb op het moment de universiteit van Uppsala op 1 staan. Is er hier iemand die me daar meer over kan vertellen of meer algemene dingen die handig zijn als ik naar Zweden zou komen? Ik ben van plan iig 2 taalcursussen Zweeds te volgen. Kan iemand hier een inschatting maken van wat mijn beheersing dan zou kunnen zijn na ongeveer 4-5 maanden?
Ik heb in 2008 in Uppsala gezeten en daar aan het Statsvetenskapliga Institutionen gestudeerd. Als je wilt kan ik je wel het e.e.a. vertellen over de UU en Uppsala zelf.

Ik heb daar ook een cursus Zweeds gevolgd van vier maanden (kon gratis via de Uni). Dat is een basiscursus geweest waar ik veel aan heb gehad, maar achteraf spijt omdat het instapniveau erg laag was (zeg maar voorkennis 0). Na die basiscursus kon ik mezelf verstaanbaar maken in het openbaar en een niet al te diepgaand gesprek voeren in de kroeg.

Ik heb het leren van Zweeds als vrij makkelijk ervaren. Zweeds lijkt in mijn ogen oneerbiedig gezegd een beetje een rare mengelmoes van Duits en Engels met her en der wat argaīsch Nederlands. Gramaticaal is het zeer eenvoudig en het ligt ook redelijk in het gehoor, dus ik kon het vrij snel oppikken. Ik weet niet hoe je Duits en Engels is, maar als je die talen ook een beetje beheers dan zou je kunnen overwegen om hier het e.e.a. aan voorwerk te doen om daarna op een niveautje hoger in te stappen.

Veel Nederlandse en Duitse medestudenten die een beetje hun best deden hadden dezelfde ervaring als ik. De ervaring van medestudenten die niet een taal uit de West-Gotische taalfamilie spraken waren veel minder positief :D
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_104388499
Ja inderdaad. Nederlands is als voorkennis voor Zweeds het best :P.

Ik heb overigens ook Zweeds gehad toen ik aan de uni van Halmstad studeerde (5 maanden) en kon na afloop me ook enigzins verstaanbaar maken en bijvoorbeeld eten bestellen in een restaurant. Het tempo lag niet heel hoog anders had ik nu waarschijnlijk beter Zweeds geluld.
pi_104391520
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 10:33 schreef Knutknuttsson het volgende:
Heb ook SFI gedaan en dat was gezellig, maar het onderwijs was ruk inderdaad. Het tempo werd bepaald door de langzaamsten, driekwart zat daar omdat ze moesten en dus totaal ongemotiveerd waren. Sneller werken werd afgeraden en de leerkrachten zaten er om hun pensioen nog snel wat op te krikken voordat ze afzwaaiden. Nee, SFI was in mijn geval geen cursus waar ik veel aan heb gehad.
zoals eerder gezegd dit ligt ook grotendeels aan je zelf aan gezien je bij de SFI zo snel kan en mag leren als jij zelf bepaalt. dat je leraren afraden om sneller te werken ligt aan hun niet aan de SFI natuurlijk lol mijn lerares moedigt het juist aan om sneller te leren als je dit kan.
pi_104392271
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:03 schreef McWurth het volgende:

[..]

zoals eerder gezegd dit ligt ook grotendeels aan je zelf aan gezien je bij de SFI zo snel kan en mag leren als jij zelf bepaalt. dat je leraren afraden om sneller te werken ligt aan hun niet aan de SFI natuurlijk lol mijn lerares moedigt het juist aan om sneller te leren als je dit kan.
het ligt ook aan je leraar, geloof ik. Ik begon met een ontzettend slechte leraar, daar ging het zo langzaam. Nu heb ik een hele goede, en is het leuk. Helaas heb ik het nu te druk met werk om er iets aan te doen, helaas.

@ fingon: ik woon en werk in Uppsala, bij de uni. Laat maar weten als je vragen hebt!
pi_104392415
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:03 schreef McWurth het volgende:

[..]

zoals eerder gezegd dit ligt ook grotendeels aan je zelf aan gezien je bij de SFI zo snel kan en mag leren als jij zelf bepaalt. dat je leraren afraden om sneller te werken ligt aan hun niet aan de SFI natuurlijk lol mijn lerares moedigt het juist aan om sneller te leren als je dit kan.
Het SFI als instituut zal in grote lijnen wel goed werken, maar ik had er zelf niks aan. Het tempo was te laag, de leerkrachten hadden geen energie, klassen puilden uit en er was geen ruimte voor een persoonlijk plan. Sneller werken had ook weinig nut, want toetsmomenten waren klasgericht. Dus het hele zwikkie op hetzelfde moment dezelfde toets. Dus iedereen moest wachten tot de langzaamste ook zover was. Maar goed, ik zat in een voorstad van Stckholm, blijkbaar is het dus overal anders en kan het ergens anders wel.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_104408227
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:36 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Het SFI als instituut zal in grote lijnen wel goed werken, maar ik had er zelf niks aan. Het tempo was te laag, de leerkrachten hadden geen energie, klassen puilden uit en er was geen ruimte voor een persoonlijk plan. Sneller werken had ook weinig nut, want toetsmomenten waren klasgericht. Dus het hele zwikkie op hetzelfde moment dezelfde toets. Dus iedereen moest wachten tot de langzaamste ook zover was. Maar goed, ik zat in een voorstad van Stckholm, blijkbaar is het dus overal anders en kan het ergens anders wel.
blijkt wel ja dat het overal anders is. had het er toevallig met mijn lerares over vandaag dat in de grote steden het heel anders is dan hier in het noorden waar men veel meer persoons gericht kan werken.
hier zou ik morgen een test kunnen doen maar heb gevraagd voor uitstel van een week en dat was prima.
pi_104408590
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 10:56 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ik heb in 2008 in Uppsala gezeten en daar aan het Statsvetenskapliga Institutionen gestudeerd. Als je wilt kan ik je wel het e.e.a. vertellen over de UU en Uppsala zelf.

Ik heb daar ook een cursus Zweeds gevolgd van vier maanden (kon gratis via de Uni). Dat is een basiscursus geweest waar ik veel aan heb gehad, maar achteraf spijt omdat het instapniveau erg laag was (zeg maar voorkennis 0). Na die basiscursus kon ik mezelf verstaanbaar maken in het openbaar en een niet al te diepgaand gesprek voeren in de kroeg.

Ik heb het leren van Zweeds als vrij makkelijk ervaren. Zweeds lijkt in mijn ogen oneerbiedig gezegd een beetje een rare mengelmoes van Duits en Engels met her en der wat argaīsch Nederlands. Gramaticaal is het zeer eenvoudig en het ligt ook redelijk in het gehoor, dus ik kon het vrij snel oppikken. Ik weet niet hoe je Duits en Engels is, maar als je die talen ook een beetje beheers dan zou je kunnen overwegen om hier het e.e.a. aan voorwerk te doen om daarna op een niveautje hoger in te stappen.

Veel Nederlandse en Duitse medestudenten die een beetje hun best deden hadden dezelfde ervaring als ik. De ervaring van medestudenten die niet een taal uit de West-Gotische taalfamilie spraken waren veel minder positief :D
Dat was ik inderdaad ook van plan.
Er is ook een speciaal zomerprogramma waarin je dan de allerlaagste cursus doet die ik hoop te kunnen doen(ook daar geeft EU beurzen voor :D ), zodat ik in het eerste semester het volgende of misschien direct intermediate level kan volgen.
Maar wat zou als voorwerk dan het handigst zijn? alvast de grammatica in m'n hoofd stampen + letters en klanken of vooral woordjes leren?

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:31 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

het ligt ook aan je leraar, geloof ik. Ik begon met een ontzettend slechte leraar, daar ging het zo langzaam. Nu heb ik een hele goede, en is het leuk. Helaas heb ik het nu te druk met werk om er iets aan te doen, helaas.

@ fingon: ik woon en werk in Uppsala, bij de uni. Laat maar weten als je vragen hebt!
In welk vakgebied werk je dan bij Uppsala?
Beneath the gold, bitter steel
pi_104409336
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:15 schreef McWurth het volgende:

[..]

blijkt wel ja dat het overal anders is. had het er toevallig met mijn lerares over vandaag dat in de grote steden het heel anders is dan hier in het noorden waar men veel meer persoons gericht kan werken.
hier zou ik morgen een test kunnen doen maar heb gevraagd voor uitstel van een week en dat was prima.
Hoe is het eigenlijk met het gesprek over dat je Zweed wil worden afgelopen?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_104409799
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:21 schreef Fingon het volgende:

[..]

[..]

In welk vakgebied werk je dan bij Uppsala?
hangt er van af in welk vakgebied jij wilt gaan studeren! :+
pi_104410269
Ik leer individueel Zweeds momenteel. Gaat vrij goed. Met je neus in de boeken, radio luisteren en zweedse kinderprogramma's kijken.
pi_104410597
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:42 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

hangt er van af in welk vakgebied jij wilt gaan studeren! :+
Ik doe op het moment Econometrie aan de EUR. Ik wil 2 vakken Measure Theory volgen, Stochastic Processes en hopelijk twee keer Zweedse taal.
Beneath the gold, bitter steel
pi_104410718
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:53 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ik doe op het moment Econometrie aan de EUR. Ik wil 2 vakken Measure Theory volgen, Stochastic Processes en hopelijk twee keer Zweedse taal.
okay. Dan weet ik dat je geen student van mij zal worden! Ik werk met vrede en veiligheidsissues.

Mijn onderzoek gaat over de strategische interactie tussen rebellen en blauwhelmen.
pi_104414607
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:34 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Hoe is het eigenlijk met het gesprek over dat je Zweed wil worden afgelopen?
ah ja voor wat ik wil gaan doen moet ik eerst zweedse burger worden het snelste kan dit in ongeveer 2 a 3 drie jaar ligt een beetje aan immigratie dienst hier. zijn nu alle benodigde papieren aan het verzamelen. moet ongeveer 1 jaar naar school en dan kan ik dus wel zweeds worden lol.
beetje omslachtig allemaal maar ja zo moet het schijnbaar.
(ik wil dus voor de regering werken vandaar anders duurt het gewoon 5 jaar hoor)

dus flink studeren en gewoon doen wat ik moet doen dan hopelijk rond 2 jaar tijd heb ik mijn zweeds paspoort.

overigens ook als je trouwt ben je met 3 jaar een zweed(se)
pi_104466238
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 07:40 schreef McWurth het volgende:

[..]

bullshit over dat sfi dus. dit ligt puur aan de school waar je bent geweest jezelf.

Ik heb een cursus bij Medborgarskolan gehad. Dát was pas kwaliteit.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2011 09:50:50 ]
pi_104466328
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2011 13:36 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Het SFI als instituut zal in grote lijnen wel goed werken, maar ik had er zelf niks aan. Het tempo was te laag, de leerkrachten hadden geen energie, klassen puilden uit en er was geen ruimte voor een persoonlijk plan. Sneller werken had ook weinig nut, want toetsmomenten waren klasgericht. Dus het hele zwikkie op hetzelfde moment dezelfde toets. Dus iedereen moest wachten tot de langzaamste ook zover was. Maar goed, ik zat in een voorstad van Stckholm, blijkbaar is het dus overal anders en kan het ergens anders wel.
Dat dus. Ik zat in Täby en het was echt slecht. Veel te volle klassen. Absoluut geen ruimte voor persoonlijke hulp of advies tenzij je bereid was 20 minuten met een vinger in de lucht te zitten. Nee Medborgarskolan was fantastisch, nooit teveel mensen in 1 klas, een select en gezellig clubje, vooral veeeeeeel mondeling en huiswerk voor thuis wat in de les erna uitgebreid behandeld werd. En altijd ruimte voor het stellen van vragen, binnen 30 seconde.
  donderdag 17 november 2011 @ 10:22:23 #62
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_104467174
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:21 schreef Fingon het volgende:

[..]

Maar wat zou als voorwerk dan het handigst zijn? alvast de grammatica in m'n hoofd stampen + letters en klanken of vooral woordjes leren?

Ik heb het allemaal gedaan. Rosetta Stone had wel een geinige cursus die je met plaatjes allerlei woorden en basis zinnen leert. Daarnaast had ik een boekje met wat grammatica en werkwoorden enzo. En er zijn genoeg films waardoor je een beetje een gevoel kan krijgen hoe het klinkt en zo..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_104470681
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 09:49 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Dat dus. Ik zat in Täby en het was echt slecht. Veel te volle klassen. Absoluut geen ruimte voor persoonlijke hulp of advies tenzij je bereid was 20 minuten met een vinger in de lucht te zitten. Nee Medborgarskolan was fantastisch, nooit teveel mensen in 1 klas, een select en gezellig clubje, vooral veeeeeeel mondeling en huiswerk voor thuis wat in de les erna uitgebreid behandeld werd. En altijd ruimte voor het stellen van vragen, binnen 30 seconde.
waar ik zit 8 leerlingen per klas maximaal, maar goed whatever enzo SFI doet zijn werk voor mij en voor jullie dus niet einde discussie dan toch?
pi_104470844
Maar je zat wel in Täby en Täby is de shit!
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_104472527
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 12:30 schreef McWurth het volgende:

[..]

waar ik zit 8 leerlingen per klas maximaal, maar goed whatever enzo SFI doet zijn werk voor mij en voor jullie dus niet einde discussie dan toch?
Wij hadden er dus 30.
pi_104472547
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 12:36 schreef Bajskorv het volgende:
Maar je zat wel in Täby en Täby is de shit!
Actually, ik zat in Djursholm en later Lidingö 8-)
pi_104472564
mooi weer is het, niet?

Morgen is mijn verjaardag, en ik denk dat morgen m'n eerste verjaardag in Zweden is waar het niet sneeuwt.. Ik heb langzamerhand wel zin in sneeuw!
pi_104472613
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:22 schreef Jagärtrut het volgende:
mooi weer is het, niet?

Morgen is mijn verjaardag, en ik denk dat morgen m'n eerste verjaardag in Zweden is waar het niet sneeuwt.. Ik heb langzamerhand wel zin in sneeuw!
hehe volgens het weer bericht (ja lekker betrouwbaar inderdaad) gaat het hier morgen wel sneeuwen :D maar ja wonen dan wel in het noorden van zweden ;)
pi_104472648
hier is het vandaag zo'n -2, en het zonnetje schijnt. Zo mag het altijd wel zijn van mij. In November dan, niet in juni.
pi_104472717
Mooi, er zijn dus ook Bachelor-opleidingen in het Engels. Is het Svenska B probleem ook weer van de baan. Nu nog sparen en september 2012 nokken *).
  donderdag 17 november 2011 @ 21:13:13 #71
163063 QCC
I shot the sheriff
pi_104491292
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:21 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Actually, ik zat in Djursholm en later Lidingö 8-)
Kakker.
pi_104502825
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:13 schreef QCC het volgende:

[..]

Kakker.
Ik niet, wel de gezinnen die genoeg geld hadden mij te onderhouden :7
pi_104626121
yay, aan het eind van de week word het hier eindelijk koud en kunnen we de eerste sneeuw verwachten! Ik heb nog nooit zo uitgekeken naar winter, geloof ik. Ben dit grijze weer helemaal zat!
pi_104627838
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 13:16 schreef Jagärtrut het volgende:
yay, aan het eind van de week word het hier eindelijk koud en kunnen we de eerste sneeuw verwachten! Ik heb nog nooit zo uitgekeken naar winter, geloof ik. Ben dit grijze weer helemaal zat!
We moeten wel een witte kerst hebben natuurlijk! Ik heb er wel weer zin in. Kom rond 21-22 december richting Stockholm. Eerst 2 dagen diners en feesten met vrienden, daarna 3 dagen familie en dan richting de Alpen voor wat echte sneeuw. Zal wel weer moddervet gevoerd worden...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_104865839
Weet iemand nog eenvoudige (kinder)programma's die ik kan kijken om 'spelenderwijs' Zweeds te verbeteren?

Nog drie maanden!
pi_105643345
Rustig hier!

Definitief 1 maart voor minimaal zes maanden naar Stockholm. :)
  vrijdag 16 december 2011 @ 01:15:24 #77
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_105643388
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 01:13 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Rustig hier!

Definitief 1 maart voor minimaal zes maanden naar Stockholm. :)
Mooie tijd! Zelf ga ik waarschijnlijk volgende week en in maart weer naar Zweden. Volgende week voor een klein thuiskomen en in maart om een beer te vangen! :D Heb altijd al eens een paar maanden in Stockholm willen doorbrengen maar dan moet ik eerst mijn financiën in orde krijgen :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_105644400
Het vinden van woonruimte is echt nķg deprimerender dan in Amsterdam, maar we gaan stug door. Hopelijk maak ik nog een beetje van de Zweedse winter mee, aangezien die nu nog niet eens begonnen lijkt.. (nog geen sneeuw in Stockholm)
  vrijdag 16 december 2011 @ 02:08:06 #79
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_105644483
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 02:02 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Het vinden van woonruimte is echt nķg deprimerender dan in Amsterdam, maar we gaan stug door. Hopelijk maak ik nog een beetje van de Zweedse winter mee, aangezien die nu nog niet eens begonnen lijkt.. (nog geen sneeuw in Stockholm)
Het is er waardeloos. Vorig jaar zat ik in Zweden en het is de hele week -30 geweest. Nu is het daar al maanden rond het vriespunt met af en toe flinke vorst maar nog veel vaker hevige dooi.

Waarom kies je niet voor iets kort buiten Stockholm? Eskiltuna ligt in de buurt en daar heb ik mijzelf ook altijd weten te vermaken :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_105646819
Eskilstuna vond ik echt drie keer niks... maar stockholm's buitenwijken/omliggende plaatsen zijn veel betaalbaarder. En de commuter trains gaan hartstikke vaak. Probeer voor woonruimte ook de alternatieve kanalen trouwens. Vrienden van me hebben via couchsurfing.org een appartement gevonden.
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
  vrijdag 16 december 2011 @ 11:34:22 #81
313962 alexmeijer
jag pratar inte holländska.
pi_105650434
He @skunkasaur niks tegen eskilstuna ja!

Mijn vriendin en ik hadden kei leuk appartementje in Eskilstuna, vlak bij de stad.

Als mijn auto mee werkt gaan wij over weekje familie bezoek @Eskilstuna, omdat we nu voor 2 jaar in Nederland wonen
Tik jag slå dig mycket hårt att inte ens Google kan hitta
pi_105650738
Waarschijnlijk dus vanaf september in Växjö :).
pi_105654269
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 11:34 schreef alexmeijer het volgende:
He @skunkasaur niks tegen eskilstuna ja!

Mijn vriendin en ik hadden kei leuk appartementje in Eskilstuna, vlak bij de stad.

Als mijn auto mee werkt gaan wij over weekje familie bezoek @Eskilstuna, omdat we nu voor 2 jaar in Nederland wonen
Ghehehe, ik vond het echt niets aan :P Maar ik heb er niet gewoond, ik zat in Strängnäs. Ook niet bepaald een opwindende stad, maar goed. Nu woon ik een dik uur boven Göteborg en afgelopen weekend daar couch gesurft. Toffe stad!
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
pi_105654445
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 02:02 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Het vinden van woonruimte is echt nķg deprimerender dan in Amsterdam, maar we gaan stug door. Hopelijk maak ik nog een beetje van de Zweedse winter mee, aangezien die nu nog niet eens begonnen lijkt.. (nog geen sneeuw in Stockholm)
Balen van de sneeuw in Stockholm! Ik vier er altijd Kerst, en dit jaar dus zonder sneeuw waarschijnlijk. Toch een stuk minder leuk, normaal ben ik de Kerstman in de familie en kan ik mooi dor het besneeuwde bos de kids verrassen, vind ze mooi.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105692572
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 13:31 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Balen van de sneeuw in Stockholm! Ik vier er altijd Kerst, en dit jaar dus zonder sneeuw waarschijnlijk. Toch een stuk minder leuk, normaal ben ik de Kerstman in de familie en kan ik mooi dor het besneeuwde bos de kids verrassen, vind ze mooi.
Wellicht toch goed nieuws: het is vandaag begonnen met sneeuwen! :)
pi_105692703
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 14:36 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Wellicht toch goed nieuws: het is vandaag begonnen met sneeuwen! :)
Helaas voorspellen de berichten begin volgende week ook weer regen -O-
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_105692913
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 14:42 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Helaas voorspellen de berichten begin volgende week ook weer regen -O-
en het is ook natte prut, niets echts...
pi_105693424
Toch leuk om Stockholm langzaam wit te zien worden. :)
pi_105693939
Hier blijft toch ook wel een laagje liggen
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_105693976
zover zitten wij toch niet van elkaar, knut? Hier is op het gras een heel klein beetje blijven plakken, maar ik zie het gras nog steeds. Op de weg ligt helemaal niets (voor zover ik kan zien in het donker)..
pi_105694238
ar
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:31 schreef Jagärtrut het volgende:
zover zitten wij toch niet van elkaar, knut? Hier is op het gras een heel klein beetje blijven plakken, maar ik zie het gras nog steeds. Op de weg ligt helemaal niets (voor zover ik kan zien in het donker)..
Weet niet meer precies waar jij zit, maar ik woon 15 km buiten Uppsala. Dus ver kan het niet zijn inderdaad. Hier is het gras wit en op de straat ligt prut. Duurt maar even en alles is weer weg
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_105694341
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 14:36 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Wellicht toch goed nieuws: het is vandaag begonnen met sneeuwen! :)
hier al 2 weken af en aan vorige week zaterdag 50CM bij moeders op het terrein was wel geinig even sneeuw scheppen :( oprij laan van zo een 50 meter :') maar even de buurman met zijn traktor gebeld haha
pi_105694503
ter illustratie deze foto's zijn van afgelopen zaterdag en paar van deze week (luciadag geloof ik)



dit is dus bij moeders vorige week zaterdag



dit was de 13:e


en wanneer dit was geen flauw idee heb ik niet genomen

slechte kwaliteit maar heb maar een oude telefoon heb niks fancy nodig hier ;)
pi_105694577
Kijk, dat is pas winter! Heerlijk!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_105694879
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:51 schreef McWurth het volgende:
ter illustratie deze foto's zijn van afgelopen zaterdag en paar van deze week (luciadag geloof ik)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
dit is dus bij moeders vorige week zaterdag

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
dit was de 13:e

[ afbeelding ]
en wanneer dit was geen flauw idee heb ik niet genomen

slechte kwaliteit maar heb maar een oude telefoon heb niks fancy nodig hier ;)
Aaaahhh ik heb nog geen vlok gezien ;(
En ze voorspellen 8 graden met kerst. Geen witte dagen. Maar goed ook, ik moet de weg op :')
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
pi_105695610
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:42 schreef Knutknuttsson het volgende:
ar

[..]

Weet niet meer precies waar jij zit, maar ik woon 15 km buiten Uppsala. Dus ver kan het niet zijn inderdaad. Hier is het gras wit en op de straat ligt prut. Duurt maar even en alles is weer weg
ik woon in Noord-uppsala. Vlak bij fyrishov.

Ik wil eindelijk eens echt winter, ben dit gepruts zat.

Ik sprak trouwens gister 2 collega's uit Umea, en die hadden nog helemaal geen sneeuw. Hadden ze wel, maar daarna is het weer gaan regenen...
  zaterdag 17 december 2011 @ 21:41:38 #97
313962 alexmeijer
jag pratar inte holländska.
pi_105706120
volgende week met de auto naar zweden :o

kijken of ik mijn auto kan heel houden
Tik jag slå dig mycket hårt att inte ens Google kan hitta
pi_105707608
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 21:41 schreef alexmeijer het volgende:
volgende week met de auto naar zweden :o

kijken of ik mijn auto kan heel houden
Vergeet je winterbanden niet... :D
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
  zaterdag 17 december 2011 @ 22:27:53 #99
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_105707840
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 16:30 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ik woon in Noord-uppsala. Vlak bij fyrishov.

Ik wil eindelijk eens echt winter, ben dit gepruts zat.

Ik sprak trouwens gister 2 collega's uit Umea, en die hadden nog helemaal geen sneeuw. Hadden ze wel, maar daarna is het weer gaan regenen...
Klopt, kustgebieden blijven lang vorst en sneeuwvrij. Zelfs in Lulea is het nu nog vaak boven nul! Wij hebben zelf een verblijf ongeveer 100 km landinwaarts van Umea. Daar ligt inmiddels een halve meter :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_105707909
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 22:27 schreef Dven het volgende:

[..]

Klopt, kustgebieden blijven lang vorst en sneeuwvrij. Zelfs in Lulea is het nu nog vaak boven nul! Wij hebben zelf een verblijf ongeveer 100 km landinwaarts van Umea. Daar ligt inmiddels een halve meter :)
tof. Vorig jaar hadden wij ook een halve meter rond deze tijd. En die bleef ook tot April liggen...

Ik vind dit gemiezer echt niets aan...

Wat doen jullie zo hoog noordelijk?
  zaterdag 17 december 2011 @ 22:52:20 #101
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_105708726
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 22:30 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

tof. Vorig jaar hadden wij ook een halve meter rond deze tijd. En die bleef ook tot April liggen...

Ik vind dit gemiezer echt niets aan...

Wat doen jullie zo hoog noordelijk?
In het noorden vanwege het klimaat (zomers zijn er super, winters al helemaal) en de gigantische vrijheid in de natuur. Vader heeft jaren geleden een camping opgekocht en deze geprivatiseerd. Ik ben er jaarlijks een maand of 3 a 4 te vinden. Zijn nu bezig om een hotel met skifaciliteiten op te kopen in een naastgelegen dorp. Ook zit er een restaurant en zwembad bij. Wanneer dat rond komt dan verhuis ik naar Zweden om de boel daar te regelen. Duimen dus! :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_105718057
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 22:30 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

tof. Vorig jaar hadden wij ook een halve meter rond deze tijd. En die bleef ook tot April liggen...

Ik vind dit gemiezer echt niets aan...

Wat doen jullie zo hoog noordelijk?
mijn vriendin komt van Graningen en wij wonen zelf nu in sollefteå.
mogelijk gaan we van de zomer naar övik verhuizen vanwege studie van mijn vriendin maar dat is nog even. ik vind het wel fijn hier ook ^^ alles is lekker lungn hiero haha
pi_105735023
Weet iemand misschien of je bij de Mediamarkt in Zweden (Stockholm) ook gewoon met je Nederlandse pinpas (Maestro) kunt betalen?
Ik heb het idee dat Zweden meer van de creditcards zijn namelijk.

Tack!
  zondag 18 december 2011 @ 19:12:08 #104
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_105736166
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 18:45 schreef folkhemmet het volgende:
Weet iemand misschien of je bij de Mediamarkt in Zweden (Stockholm) ook gewoon met je Nederlandse pinpas (Maestro) kunt betalen?
Ik heb het idee dat Zweden meer van de creditcards zijn namelijk.

Tack!
Ik ben nog geen winkel tegen gekomen waar ze geen PIN accepteren. Alleen tankstations willen nogal eens lastig zijn..
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_105738775
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 18:45 schreef folkhemmet het volgende:
Weet iemand misschien of je bij de Mediamarkt in Zweden (Stockholm) ook gewoon met je Nederlandse pinpas (Maestro) kunt betalen?
Ik heb het idee dat Zweden meer van de creditcards zijn namelijk.

Tack!
Volgens mij kan dat. En anders kan je ook bij de automaat daar geld haleb, toch?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_105739293
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 18:45 schreef folkhemmet het volgende:
Weet iemand misschien of je bij de Mediamarkt in Zweden (Stockholm) ook gewoon met je Nederlandse pinpas (Maestro) kunt betalen?
Ik heb het idee dat Zweden meer van de creditcards zijn namelijk.

Tack!
kan je gewoon pinnen hoor geen enkel probleem in geen enkele winkel let wel dat in de meeste winkels alleen het "nieuwe" pinnen aan de orde is heb maar bar weinig winkels gevonden waar ze nog met de magneet strip werken eigenlijk behalve 1 van de 3 ICA's hier in het dorp
pi_105765077
Zweden loopt daar sowieso mee voor t.o.v. NL. Wij betaalden 3 jaar geleden al met dat nieuwe pinnen in Zweden.
pi_105765236
Bij het "nieuwe" pinnen wordt het onderscheid tussen pinpassen en credit cards ook steeds kleiner. Nederland loopt echt enorm achter, in de UK lagen de strips er volgens mij 5-6 jaar geleden al uit?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105811841
Als ik de reacties zo lees, is pinnen geen probleem. ;)
Tack.
pi_105821251
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 11:01 schreef folkhemmet het volgende:
Als ik de reacties zo lees, is pinnen geen probleem. ;)
Tack.
kost wel extra natuurlijk (omzetten en "kopen") kan je beter geld uit de muur trekken en dan cash betalen ipv in verschillende winkels allemaal dingentjes kopen tenzij je maar 1 ding gaat kopen natuurlijk dan maakt het niet uit
pi_105827208
Winter lijkt niet te willen in Zuid-Zweden. Eind deze week temperaturen van 7-10 graden in Stockholm!
pi_105829899
Uhm pinnen kost juist niks extra's.. geld uit de muur trekken kost wel geld.
  dinsdag 20 december 2011 @ 18:45:00 #113
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_105830086
beste Zweedse kaaskoppen,

ik heb een vraagje en ik hoop dat ik hier aan het juiste adres ben:

bestaat er in Zweden iets als een Zweedse Renesse of Terschelling, dus een plaats waar veel (zweedse) jongeren op vakantie gaan, liefst met wat uitgaan erbij e.d.?

wij willen namelijk graag met onze vriendengroep een keer op vakantie naar Scandinavië, maar ook lekker kunnen stappen en aan het water liggen :s)

alvast bedankt :)
pi_105832870
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 december 2011 18:45 schreef Shispeed het volgende:
beste Zweedse kaaskoppen,

ik heb een vraagje en ik hoop dat ik hier aan het juiste adres ben:

bestaat er in Zweden iets als een Zweedse Renesse of Terschelling, dus een plaats waar veel (zweedse) jongeren op vakantie gaan, liefst met wat uitgaan erbij e.d.?

wij willen namelijk graag met onze vriendengroep een keer op vakantie naar Scandinavië, maar ook lekker kunnen stappen en aan het water liggen :s)

alvast bedankt :)
Gotland
Trekt heel veel (Heeeel veeeeel) jongeren elke zomer. Is een eiland, dus ook nog eens water zat. En is ook nog eens cultureel verantwoord, mocht je daar ook enige interesse in hebben (want Middeleeuws)
Is onder jongeren uit Stockholm bekend en berucht. Maar geloof dat het "hoogtepunt" van de feesten begint in week 29.
Google maar eens afbeeldingen stockholmsveckan gotland. Krijg je wel een aardig beeld hoe het daar is.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_105847953
En anders Tylösand. Zeg maar het Zandvoort van Zweden, inclusief bijbehorende bejaarden en prijzen :P.
  woensdag 21 december 2011 @ 00:45:18 #116
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_105849296
Dan moet je overduidelijk naar Gotland gaan :) Sodom en Gomorra!
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_105855159
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 18:41 schreef heaven7 het volgende:
Uhm pinnen kost juist niks extra's.. geld uit de muur trekken kost wel geld.
rabobank 2.95 euro per transactie
pi_105857196
Hoe kom je daar nu bij :? Pinnen is kosteloos (alleen 1% koersopslag) maar geld opnemen bij een automaat kost met de wereldpas ¤2,- per transactie en 1% koersopslag:

in vreemde valuta in het
buitenland bij geldautomaten* met bankpas** ¤ 2,00 +1%

bij betaalautomaten met bankpas, per betaling/transactie 1 % koersopslag
in vreemde valuta

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2011 09:52:17 ]
pi_105857762
Misschien is het met een andere pas dan de wereldpas duurder om te pinnen?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_105862293
Voor zover ik weet is de enige betaalpas van de Rabobank de wereldpas..
pi_105863417
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 12:43 schreef heaven7 het volgende:
Voor zover ik weet is de enige betaalpas van de Rabobank de wereldpas..
kan ook, heb geen idee eigenlijk
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_105863585
Kosten Rabobank :Y

Ik zit zelf bij ABN Amro, alles is gratis met het studentenpakket (maestro, dan. Geld opnemen met CC kost wel geld.). Win.
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
pi_105866995
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 07:24 schreef McWurth het volgende:

[..]

rabobank 2.95 euro per transactie
my bad skit lol heb de abn amro :/ ik ben ook echt zo dom soms he zal wel tekort aan daglicht zijn :X
maar als ik op mijn rekekening kijk zie ik dat ik steeds als ik pin dat ik 2.95 extra betaal... erg vreemd en hoe ik nu weer bij de rabobank kom heb geen flauw idee :?
pi_105867531
Serieus 2,95E per transactie? Dus als toerist een flesje cola bij de pomp pint betaal je die dus driedubbel. Dacht serieus dat het gratis was, pinnen. Ik ga gelijk maar eens kijken hoe dat bij Nordea zit.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_105871109
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 14:48 schreef Knutknuttsson het volgende:
Serieus 2,95E per transactie? Dus als toerist een flesje cola bij de pomp pint betaal je die dus driedubbel. Dacht serieus dat het gratis was, pinnen. Ik ga gelijk maar eens kijken hoe dat bij Nordea zit.
nordea is gratis heb ik ook een account hoor ;) in het begin toen ik dat nog niet had moest ik soms dus wel met abn betalen nu dus niet meer. in NL ook altijd de nordea van mijn vriendin gebruikt koste niks
pi_105874405
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 14:34 schreef McWurth het volgende:

[..]

my bad skit lol heb de abn amro :/ ik ben ook echt zo dom soms he zal wel tekort aan daglicht zijn :X
maar als ik op mijn rekekening kijk zie ik dat ik steeds als ik pin dat ik 2.95 extra betaal... erg vreemd en hoe ik nu weer bij de rabobank kom heb geen flauw idee :?
Het is je vergeven :P Ik ging alleen heel even aan mezelf twijfelen O+
pi_105880422
Ik kan wellicht stage lopen in Östersund... maar dat zie ik denk ik niet zo zitten... hmmm, hoop dat er nog wat anders komt...
pi_105882535
Östersund O+ Zo'n leuk stadje!

En in de winter kan je skien in Åre!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_105888809
Maar ja, je kunt niet even ergens anders naartoe, alles is zo ver weg gelijk...
En ik zou er dan in de lente/vroege zomer zijn, dus geen wintersport :P
Maar je mag me overtuigen, wat is er zo leuk aan Östersund? ;)
  woensdag 21 december 2011 @ 22:32:22 #130
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_105890773
Ik vind Ostersund juist één van de minst leuke steden in Zweden. Favoriet is natuurlijk Stockholm met Umea op een mooie tweede plek. Gothenburg heeft ook wel wat :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_105890978
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 22:09 schreef ItaloDancer het volgende:
Maar ja, je kunt niet even ergens anders naartoe, alles is zo ver weg gelijk...
En ik zou er dan in de lente/vroege zomer zijn, dus geen wintersport :P
Maar je mag me overtuigen, wat is er zo leuk aan Östersund? ;)
Daar heb je wel gelijk in. Tis wel een pokkenend weg natuurlijk.
Kan me ook niet voorstellen dat Östersund zo´n geweldig uitgaansleven heeft bijvoorbeeld. Maar die keren dat ik er geweest ben vond ik het best "gezellig" Zowel zomers als 's winters. En Åre in de winter is natuurlijk geweldig. In de zomer ook wel, maar toch minder. Maar om er langere tijd te vertoeven is inderdaad een ander verhaal...
Heb je meer keuzes?

Gezelligste stad is natuurlijk Uppsala :P
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 21 december 2011 @ 22:45:03 #132
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_105891794
Zijn er trouwens nog mensen die naar de wintermarkt in Jokmokk gaan? Ik wil zelf heel graag, moet alleen een slaapplek zien te regelen want alle hotels en dergelijke zitten al maandenlang vol. Heb ervaring met het graven van sneeuwhutten dus dat is ook nog een mogelijkheid natuurlijk :+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_106314335
Ik denk er over om halverwege dit jaar naar Uppsala te verhuizen. Nou spreek ik een paar woorden Zweeds, en ik hoop dat het tegen die tijd al wel wat meer is, maar het lijkt me niet genoeg om een "normale" baan te hebben. Zijn er veel banen waar Engels (of zelfs Nederlands) genoeg is? En waar zou ik die kunnen vinden?

En nog iets, waar heb ik de grootste kans op het vinden van een woonplek? Ik heb weinig eisen...
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_106321495
Er is in Stockholm vaak wel callcenterwerk te vinden. Als je op AMS zoekt naar Nederlandstalig werk kom je vaak daar op uit. Wat is je vakgebied trouwens? Voor banen als persoonlijk assistent e.d. worden vaak niet al te hoge eisen gesteld. Maar laatst zag ik bijvoorbeeld ook een advertentie voor een Nederlandstalige salesmanager. Het is natuurlijk maar net wat je tegenkomt en waar je geschikt voor bent.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 4 januari 2012 @ 12:56:28 #136
314680 LDS
El-Dee-Es
pi_106391966
Even een vraagje: mijn moeders telefoon loopt te bitchen, en als we in het buitenland zijn moet je handmatig het telefoonnetwerk selecteren. Mijn moeder heeft KPN, dus als we in Duitsland zijn moeten we E-Plus selecteren. Weet iemand wat de Zweedse 'KPN' is? Bvd! *O*
Al mot ik kruupe op blote voeten gaan, ik wil nog een keer de Sint Stevens heuren slaan!
Forza Eniesee!
pi_106392784
Waarschijnlijk werkt elke Zweedse provider wel.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_106393010
Idd, je zult toch gewoon extra betalen daar het niet uit je bundel gaat. Telia en Comviq zijn grote providers.

Wij gaan 13 t/m 17 januari weer even naar Stockholm, mogelijk gaan we zelfs weer terug verhuizen binnen 1.5 maand :o *O*
  woensdag 4 januari 2012 @ 13:43:48 #139
314680 LDS
El-Dee-Es
pi_106393563
Aah okee, kwestie van proberen dan. Nouja, ik ga toch niet mee :+
Al mot ik kruupe op blote voeten gaan, ik wil nog een keer de Sint Stevens heuren slaan!
Forza Eniesee!
pi_106393602
Er valt weinig te proberen hoor, de grootsten staan bovenaan en dat zal gewoon werken.
pi_106410604
of je besteld/koopt even een goedkoop halebob kaartje.
pi_106412857
Krantenkoppen in Zweden vorige week: Floridawinter! :P. En jezus wat was het druk in Stockholm met die Mellandagsrea :').
pi_106413448
Ik vertrok de 26e uit Stockholm, maar er stonden rijen voor mijn favoriete (twee) winkels.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_106414948
Wat zijn je 2 favoriete winkels?

Ik ga zondag weer terug, heerlijk lang weggeweest, maar nu ook wel weer langzaam zin om terug te gaan. Zeker omdat er wat winter aan lijkt te komen...
pi_106415285
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 21:43 schreef Jagärtrut het volgende:
Wat zijn je 2 favoriete winkels?

Ik ga zondag weer terug, heerlijk lang weggeweest, maar nu ook wel weer langzaam zin om terug te gaan. Zeker omdat er wat winter aan lijkt te komen...
Ik ben een sneaker fan, dus ga altijd graag naar Six Feet Down en C Premium.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_106415555
Mijn favoriete winkel is Biltema :+.
pi_106427766
nou ik ga niet zo vaak "winkelen" lol dichtsbijzijnde beetje fatsoenlijke "shopingmall" is 250KM bij ons van daan (ikea mediamarkt en nog zo een 60 andere winkels maar dan xxl) dus heb tot zover de keus uit ICA of COOP :P al is de COOP wel fijner want die lijkt toch ietwat meer op de AH
pi_106428891
Ik hou van GinaTricot, Cubus en Bikbok O+
pi_106434930
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2012 21:49 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Ik ben een sneaker fan, dus ga altijd graag naar Six Feet Down en C Premium.
En Sneakersnstuff op Södermalm? Mijn favoriet!
pi_106486659
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 07:42 schreef McWurth het volgende:
nou ik ga niet zo vaak "winkelen" lol dichtsbijzijnde beetje fatsoenlijke "shopingmall" is 250KM bij ons van daan (ikea mediamarkt en nog zo een 60 andere winkels maar dan xxl) dus heb tot zover de keus uit ICA of COOP :P al is de COOP wel fijner want die lijkt toch ietwat meer op de AH
Het grappige is dat juist ICA onderdeel is van AHOLD / AH :)
pi_106493237
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 16:03 schreef sweboy het volgende:

[..]

Het grappige is dat juist ICA onderdeel is van AHOLD / AH :)
oh dat wist ik niet :')
ik vind de ICA beetje op de c1000 lijken of iets. COOP hier is beetje meer konmar/AH stijl zeg maar. maar goed lekker boeien.

van de week voor het eerst met het zweedse zorgstelsel te maken gekregen. kan nederland nog wat van leren ;)
werd per direct geholpen uitgebreid onderzocht (heb een kappote zenuw in mijn knie blijkbaar)
x-ray's alles de hele zooi in 1 keer. dag erna werd ik gebeld is er al een afspraak gemaakt voor me bij een ander ziekenhuis voor een veel uitgebreider onderzoek, medicatie lag al klaar en heb een lijstje met fysiotherapeuten gekregen. perfect geregeld hier ^O^
pi_106522101
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 16:03 schreef sweboy het volgende:

[..]

Het grappige is dat juist ICA onderdeel is van AHOLD / AH :)
Maar Ahold heeft slecht 50% en mag geen meerderheid uitoefenen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_106522157
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 12:54 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

En Sneakersnstuff op Södermalm? Mijn favoriet!
Ok voor sneakers, maar qua kleding minder interessant. En daarbij hebben we ons flatje ongeveer om de hoek van die twee winkels, net boven Regeringsgatan, dan is Soder wat ver weg.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_106582867
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 18:56 schreef Knutknuttsson het volgende:
Er is in Stockholm vaak wel callcenterwerk te vinden. Als je op AMS zoekt naar Nederlandstalig werk kom je vaak daar op uit. Wat is je vakgebied trouwens? Voor banen als persoonlijk assistent e.d. worden vaak niet al te hoge eisen gesteld. Maar laatst zag ik bijvoorbeeld ook een advertentie voor een Nederlandstalige salesmanager. Het is natuurlijk maar net wat je tegenkomt en waar je geschikt voor bent.
tips voor een it-beheerder? woon at this moment nog gewoon in NL, helaas met nog maar weinig werkervaring...

liefst ga ik in Finlad aan het werk, maar eris geen Finland topic?
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  zondag 8 januari 2012 @ 22:44:59 #155
347415 r8v2
Relbie.
  zondag 8 januari 2012 @ 22:48:04 #156
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_106583299
Ams.se en zoeken op Holländska, Nederländska of Dutch.
En er moet wel een Finlandtopic zijn, toch?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_106584974
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
pi_106713256
Iemand ooit in Västerås geweest? Ga er vanaf maart een half jaar werken :Y
pi_106713526
Wij hebben een huis gekocht nabij Karlskoga / Örebro.
Alle voorbereidingen zijn gedaan, Zweedse cursus zijn we nog steeds aan het volgen en zijn op zoek naar een prive leerkracht om wat extra bij te kunnen leren (Omgeving Antwerpen).
Mocht iemand iets weten om iemand te vinden, reacties zijn welkom :)

Zodra ik of vriendin een baan heb gevonden kunnen we verhuizen (ongeveer 1 maand nodig ivm opzegtermijn werk).

Dus mocht iemand nog vacatures weten (IT/Microsoft sector) dan hoor ik het graag :)
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_106719362
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 08:35 schreef Virus3000 het volgende:
Wij hebben een huis gekocht nabij Karlskoga / Örebro.
Alle voorbereidingen zijn gedaan, Zweedse cursus zijn we nog steeds aan het volgen en zijn op zoek naar een prive leerkracht om wat extra bij te kunnen leren (Omgeving Antwerpen).
Mocht iemand iets weten om iemand te vinden, reacties zijn welkom :)

Zodra ik of vriendin een baan heb gevonden kunnen we verhuizen (ongeveer 1 maand nodig ivm opzegtermijn werk).

Dus mocht iemand nog vacatures weten (IT/Microsoft sector) dan hoor ik het graag :)
Zie een paar posts boven je :P.
  donderdag 12 januari 2012 @ 12:58:30 #161
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_106719670
Over een maandje voor drie weken naar Rodvattnet (Bredbyn, Ornskoldsvik :')) ! :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_106729489
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 12:58 schreef Dven het volgende:
Over een maandje voor drie weken naar Rodvattnet (Bredbyn, Ornskoldsvik :')) ! :D
das "vlakbij" waar wij zitten ;) wij wonen in sollefteå.
zelf nog niet in övik geweest :') wij gaan meestal naar beneden lol sundsvall
pi_106729540
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 07:56 schreef superheist het volgende:
Iemand ooit in Västerås geweest? Ga er vanaf maart een half jaar werken :Y
je heb daar power big meet ;) eerste week van juli geloof ik. allemaal gasten met amerikaanse auto's beetje rondrijden en hun wagens showen. verdomde ragers haha hier ook ieder weekend die lui aan het rondrijden in hun oude bakkies.
pi_106730038
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 17:51 schreef McWurth het volgende:

[..]

je heb daar power big meet ;) eerste week van juli geloof ik. allemaal gasten met amerikaanse auto's beetje rondrijden en hun wagens showen. verdomde ragers haha hier ook ieder weekend die lui aan het rondrijden in hun oude bakkies.
Ik vind dat zo mooi. Dat kan gewoon daar O+.
  donderdag 12 januari 2012 @ 18:33:44 #165
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_106730775
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 17:49 schreef McWurth het volgende:

[..]

das "vlakbij" waar wij zitten ;) wij wonen in sollefteå.
zelf nog niet in övik geweest :') wij gaan meestal naar beneden lol sundsvall
Ornskoldsvik is leuk om een keer naar toe te gaan maar meer ook niet echt. De skihelling is wel tof!

Sundsvall vind ik op Stockholm na de leukste en mooiste stad van Zweden. Helaas net iets te ver.. Ornskoldsvik is al een uur rijden :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_106740429
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 08:35 schreef Virus3000 het volgende:
Wij hebben een huis gekocht nabij Karlskoga / Örebro.
Alle voorbereidingen zijn gedaan, Zweedse cursus zijn we nog steeds aan het volgen en zijn op zoek naar een prive leerkracht om wat extra bij te kunnen leren (Omgeving Antwerpen).
Mocht iemand iets weten om iemand te vinden, reacties zijn welkom :)

Zodra ik of vriendin een baan heb gevonden kunnen we verhuizen (ongeveer 1 maand nodig ivm opzegtermijn werk).

Dus mocht iemand nog vacatures weten (IT/Microsoft sector) dan hoor ik het graag :)
Gefeliciteerd. Maar begrijp ik goed dat je een huis hebt gekocht zonder werk in Zweden? Of is het een soort tweede huis?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_106740505
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 07:56 schreef superheist het volgende:
Iemand ooit in Västerås geweest? Ga er vanaf maart een half jaar werken :Y
Wel eens geweest. Is niet zo heel ver van Uppsala vandaan, geen idee of het een leuke stad is om te verblijven.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_106750837
Ja die Big Power Meet heb ik ook over gelezen ja. Ach wordt wel leuk, is in ieder geval het goede seizoen :)
pi_106750962
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 18:33 schreef Dven het volgende:

[..]

Ornskoldsvik is leuk om een keer naar toe te gaan maar meer ook niet echt. De skihelling is wel tof!

Sundsvall vind ik op Stockholm na de leukste en mooiste stad van Zweden. Helaas net iets te ver.. Ornskoldsvik is al een uur rijden :')
een uur rijden in zweden veel vinden :') maar ja mocht je beslissen toch nog dagje ofzo sundsvall te doen laat maar weten kan je bakkie koffie komen doen onderweg :')
pi_106751188
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 21:52 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Gefeliciteerd. Maar begrijp ik goed dat je een huis hebt gekocht zonder werk in Zweden? Of is het een soort tweede huis?
Als je het zo stelt klinkt het een beetje vreemd maar puur op je zin afgaande: ja.

Nu even meer in detail: kom al jaren in Zweden, heb er ook stage gelopen (Stockholm).
Ouders hebben een vakantie huisje daar en wij (ik en vriendin) hebben er sinds een paar maanden nu ook een huis. Geen duur huis ofzo, zelfs goedkoper dan een garagebox in de stad...
Maar het huis is wel oporde en netjes (gaan natuurlijk wel wat veranderen in de toekomst).
Huis kon ook zo goed als gewoon cash betaald worden dus we zitten niet met rare hoge kosten ofzo.

Hier huren we op dit moment een goedkoop appartementje (350/maand). We hebben al dingen geregeld dat we snel kunnen verhuizen (ivm opzegging huur etc).
Het is ook nog mogelijk dat ik voor mijn huidige werkgever (een tijd) kan blijven werken en vanuit Zweden werk maar hier heb ik het nog niet over gehad. Liever wil ik ook op een Zweeds bedrijf komen te werken, heb je wat meer contacten en is goed voor de taal verder te beheersen.

Binnen een maandje zal ik beginnen met solliciteren en dan zien we wel wat er uit de bus komt :)
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_106752670
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 08:12 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Als je het zo stelt klinkt het een beetje vreemd maar puur op je zin afgaande: ja.

Nu even meer in detail: kom al jaren in Zweden, heb er ook stage gelopen (Stockholm).
Ouders hebben een vakantie huisje daar en wij (ik en vriendin) hebben er sinds een paar maanden nu ook een huis. Geen duur huis ofzo, zelfs goedkoper dan een garagebox in de stad...
Maar het huis is wel oporde en netjes (gaan natuurlijk wel wat veranderen in de toekomst).
Huis kon ook zo goed als gewoon cash betaald worden dus we zitten niet met rare hoge kosten ofzo.

Hier huren we op dit moment een goedkoop appartementje (350/maand). We hebben al dingen geregeld dat we snel kunnen verhuizen (ivm opzegging huur etc).
Het is ook nog mogelijk dat ik voor mijn huidige werkgever (een tijd) kan blijven werken en vanuit Zweden werk maar hier heb ik het nog niet over gehad. Liever wil ik ook op een Zweeds bedrijf komen te werken, heb je wat meer contacten en is goed voor de taal verder te beheersen.

Binnen een maandje zal ik beginnen met solliciteren en dan zien we wel wat er uit de bus komt :)
beter begin je nu al met soliciteren ook hier ligt het werk niet voor het oprapen natuurlijk ;)
pi_106753679
Wij vliegen vandaag weer naar Stockholm O+ *O*
pi_106758824
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 09:46 schreef McWurth het volgende:

[..]

beter begin je nu al met soliciteren ook hier ligt het werk niet voor het oprapen natuurlijk ;)
Ja, hmm, ben nog paar dingen aan het voorbereiden en dan kan het echte solliciteren beginnen. CV is aardig goed maar makkelijk zal het zeker niet zijn nee. Daarom dat misschien doorwerken vanuit zweden voor oude werkgever eerste maanden (zodat je daar al bent als je solliciteert) kan helpen :)
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_106929448
heb vandaag bericht gehad over mijn verblijfsvergunning in zweden van migrationsverket

migrationsverket bslutar att bevilja dig permanent uppehållstillstånd

ik kan dus lekker hier blijven zolang ik wil :P

lekker hoor daar ook geen zorgen meer over nu nog burgerschap aanvragen :D maar dat kan wel tijdje duren voordat ik die heb nu :D
we zijn wel heel erg blij nu!!
pi_106929979
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 21:40 schreef McWurth het volgende:
heb vandaag bericht gehad over mijn verblijfsvergunning in zweden van migrationsverket

migrationsverket bslutar att bevilja dig permanent uppehållstillstånd

ik kan dus lekker hier blijven zolang ik wil :P

lekker hoor daar ook geen zorgen meer over nu nog burgerschap aanvragen :D maar dat kan wel tijdje duren voordat ik die heb nu :D
we zijn wel heel erg blij nu!!
Dat krijgt elke gek, toch? Ik snap werkelijkwaar niet waaorm dat staatsburgerschap zo belangrijk is voor je!

Anyways: volgende week komt de winter hier echt, zegt men. En zeg yr.

En om dat te vieren heb k vandaag een nieuwe winterjas gekocht, gevuld met dons! *O*
pi_106931797
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 21:49 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Dat krijgt elke gek, toch?
Ik snap werkelijkwaar niet waaorm dat staatsburgerschap zo belangrijk is voor je!

Ik heb geen permanent uppehålstillstånd, maar uppehållsrätt. Mijn vriendin heeft dan wel weer permanent uppehållstillstånd. Maar geloof niet dat daar in de praktijk veel verschil tussen die twee zit.

Mooie jas trouwens, hopen dat je er nog wat aan hebt deze winter. Ik hoop nog echt op een beetje kou en veel sneeuw. Die troep van nu is echt drie keer niks, bleeeh
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_106936957
Nog een maandje en dan verblijf ik ook zes maanden of langer in Zweden. Zin in, al hoeft -12 niet van mij. :P
pi_106940219
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 21:49 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Dat krijgt elke gek, toch? Ik snap werkelijkwaar niet waaorm dat staatsburgerschap zo belangrijk is voor je!

Anyways: volgende week komt de winter hier echt, zegt men. En zeg yr. [ afbeelding ]

En om dat te vieren heb k vandaag een nieuwe winterjas gekocht, gevuld met dons! *O* [ afbeelding ]
ochtendhumeurtje :?
pi_106940513
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 22:21 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik heb geen permanent uppehålstillstånd, maar uppehållsrätt. Mijn vriendin heeft dan wel weer permanent uppehållstillstånd. Maar geloof niet dat daar in de praktijk veel verschil tussen die twee zit.

Mooie jas trouwens, hopen dat je er nog wat aan hebt deze winter. Ik hoop nog echt op een beetje kou en veel sneeuw. Die troep van nu is echt drie keer niks, bleeeh
ik weet niet eens wat ik heb. En stiekem ga ik mezelf nu afvragen of ik wel wat heb. Maar goed, het zal wel. Toen ik hier 3.5 half jaar geleden aankwam heb ik me aangemeld bij het migrationsverket en een of ander papiertje gekregen. En ik betaal belasting, heb een personnummer, etc.

En ik hoop ook dat we nog wat winter krijgen. Vooral de ochtenden en avonden zijn echt belachelijk nu, zo glad! Ik ben vanmorgen wezen hardlopen, maar ik had beter de schaatsen onder kunnen binnen. Maar, de voorspellingen zijn goed!
pi_106941621
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 21:40 schreef McWurth het volgende:
heb vandaag bericht gehad over mijn verblijfsvergunning in zweden van migrationsverket

migrationsverket bslutar att bevilja dig permanent uppehållstillstånd

ik kan dus lekker hier blijven zolang ik wil :P

lekker hoor daar ook geen zorgen meer over nu nog burgerschap aanvragen :D maar dat kan wel tijdje duren voordat ik die heb nu :D
we zijn wel heel erg blij nu!!
Gefeliciteerd
pi_106944816
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 09:59 schreef pazara het volgende:

[..]

Gefeliciteerd
Dankje ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 21:49 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Dat krijgt elke gek, toch? Ik snap werkelijkwaar niet waaorm dat staatsburgerschap zo belangrijk is voor je!

bedankt trouwens om me een gek te noemen.... ik heb de rest toch wel redelijk uitgelegd eerder in dit of vorige topic. Ik wil geen nederlander meer zijn ik heb daar niks meer ik wil daar ook niet meer naar terug nieuwe start nieuwe nationaliteit. is dat erg moeilijk te begrijpen of???
pi_106945358
Nee hoor :) Gefeliciteerd! Zou het ook tof vinden :D
pi_106946010
Ik had niet geloofd dat ik het ooit zou zeggen, maar ik mis de Zweedse -20 van vorig jaar :'(
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
pi_106946017
Mijn aanmelding voor de Linnaeus Uni is in progress *O*.
pi_106946295
quote:
99s.gif Op woensdag 18 januari 2012 12:49 schreef aardappel het volgende:
Ik had niet geloofd dat ik het ooit zou zeggen, maar ik mis de Zweedse -20 van vorig jaar :'(
Ik ook
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_106946963
Ik vond het stiekem wel lekker qua temp de afgelopen dagen :@ Maar die kledder en prut op de weg was niks :{
  Moderator zondag 22 januari 2012 @ 13:42:28 #188
45833 crew  Fogel
pi_107094255
Hoi! Aangezien "alles" aan zonreizen vol zit in de wintervakantie (voor schappelijke prijzen) vanuit Trondheim en Oslo, probeer ik nu ook even over de grens te zoeken. Wat zijn de grote charterboeren in Zweden (die vanaf Göteborg vertrekken)?
De volgende heb ik al gevonden:
www.ving.se
www.solresor.se
http://www.apollo.se
http://www.fritidsresor.se/
www.nazar.se

Iemand alternatieven in de aanbeiding?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_107095078
Detur.se zie ik wel eens voorbij komen. Geen idee of die van gbg vliegen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107096223
Misschien heb je nog wat aan destination.se. Is zo'n verzamelsite.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Moderator zondag 22 januari 2012 @ 14:36:03 #191
45833 crew  Fogel
pi_107096502
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 14:30 schreef Knutknuttsson het volgende:
Misschien heb je nog wat aan destination.se. Is zo'n verzamelsite.
Handig ^O^
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 23 januari 2012 @ 11:00:29 #192
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_107131937
Zit hier iemand in de buurt van Loftahammar/Stockholm? We gaan in Mei die kant op, maar ik ben wel benieuwd hoe het weer daar nu is en de afgelopen tijd was (met name of het erg gevroren heeft en er ijs lag op zee).
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_107132652
quote:
11s.gif Op maandag 23 januari 2012 11:00 schreef Catch22- het volgende:
Zit hier iemand in de buurt van Loftahammar/Stockholm? We gaan in Mei die kant op, maar ik ben wel benieuwd hoe het weer daar nu is en de afgelopen tijd was (met name of het erg gevroren heeft en er ijs lag op zee).
kan iedereen uit zweden zo beetje je wel vertellen en het antwoord is voor zweedse termen was het mild winter het begint nu een beetje aan te trekken met vriezen en sneeuw maar ook niet echt bijzonder te noemen ijs op zee denk het niet op het moment
  maandag 23 januari 2012 @ 11:28:21 #194
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_107132729
Oke :) We gaan daar op snoek vissen namelijk. Het is al de derde keer en we hebben vaak pech gehad dat het ijs ervoor zorgde dat de snoek laat paaide en niet echt wou bijten op het moment dat wij er waren. Nu lijkt het vooralsnog beter te zijn :)

Heb er echt zin in :) Ik hou echt van Zweden. Al vang ik niks, het is er zo mooi O+
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_107153043
Hallo,

Ik vroeg me af of iemand hier misschien ervaring heeft met post versturen naar Zweden vanuit Nederland. Er moet een brief uiterlijk 1 Februari in Strömsund. Postnl geeft aan dat met een priorityzegel er een overkomstduur is van 2-3 dagen, maar valt dit te vertrouwen? Aangezien Strömsund een dorpje is in Noord Zweden. Een ander alternatief is verzending met DHL maar dat kost wat meer geld... Misschien heeft iemand hier ervaring met het versturen van post naar Zweden en de gebruikelijke overkomst duur daarvan? Alvast bedankt :)
pi_107153584
Hmpf, van Nederland naar een remote eilandje boven Göteborg duurt al vijf dagen... Beter te vroeg dan te laat verzenden zou ik zeggen.
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
pi_107154429
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 20:57 schreef skunkasaur het volgende:
Hmpf, van Nederland naar een remote eilandje boven Göteborg duurt al vijf dagen... Beter te vroeg dan te laat verzenden zou ik zeggen.
Ik doe 'm sowieso morgen op de post alleen twijfel ik dus nog tussen DHL en de reguliere postservice. Maar ik betwijfel dus ten zeerste of die die brief op tijd in Strömsund kunnen krijgen dus denk dat ik maar voor DHL ga want het is wel belangrijk. Ervaringen of tips hoor ik nog graag!
pi_107155644
normaal gesproken is het er wel binneen een week. Maar afhankelijk van hoe belangrijk het is, zou ik voor DHL gaan.
pi_107156513
Hmm het gaat over een universiteitsaanmelding dus wel vrij belangrijk.
pi_107157475
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 21:42 schreef Zwzw het volgende:
Hmm het gaat over een universiteitsaanmelding dus wel vrij belangrijk.
Als je het morgen opstuurt dan is het nog een hele week. En er gaan er heel veel naar Stromsund (daar had ik de connectie nog niet echt mee gelegd). Wat voor opleiding?
pi_107159585
Vandaag nog een pakketje gekregen wat mijn ouders in Nederland afgelopen vrijdag hebben verstuurd. 9 van de 10 keer is alles hier wel binnen een week, maar heb ook wel eens langer moeten wachten op post uit Nederland.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107162953
Ik meld me aan voor een economische opleiding aan de Stockholm Universiteit, maar Knutknuttsson waar in Zweden woon jij dan dat dat zo snel gaat?
pi_107163608
SSE?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_107166577
Mijn paspoort-kopie was binnen 3 dagen daar. Gewoon opsturen dus. Overigens zijn die deadlines niet heel hard, als je te laat bent wordt het een "late"-inschrijving, maar nog wel te doen. Aangezien ik mijn propedeuse nog moet vertalen en dat nog moet worden goedgekeurd door de examencommissie ontkom ik er ook niet aan...
pi_107168519
hangt van de opleiding af. Ik zit in het selectiecommitee voor 'mijn' master, en wij zijn daar niet zo blij mee!
pi_107176510
Ik vind het sowieso onzin dat dat via dat centraal orgaan gaat waar je alleen standaard-documentatie naar kan sturen. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal. En het begint in fucking SEPTEMBER. Dat is nog meer dan een halfjaar.
pi_107176647
quote:
4s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:16 schreef r8v2 het volgende:
Ik vind het sowieso onzin dat dat via dat centraal orgaan gaat waar je alleen standaard-documentatie naar kan sturen. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal. En het begint in fucking SEPTEMBER. Dat is nog meer dan een halfjaar.
Wij hebben dit jaar 220 mensen die voor ons als eerste keuze gekozen hebben. In totaal ongeveer 1000 die ons als 2e, 3e of 4e keuze hebben opgegeven. We hebben 30 plaatsen. Het is dus veel werk om een geinformeerde selectie te maken, destemeer omdat elke kandidaat recht heeft te weten waarom hij wel of niet aangenomen is.

En we lezen werkelijk bijna alle documenten door. Scripties, cijfers, aanbevelingsbrieven, etc.
Daar hebben we dus wel even de tijd voor nodig, En studenten hebben vervolgens ook de tijd nodig om zich voor te bereiden om hier te komen.
pi_107176784
Lol wut. Wat voor studie is dat dan? Ik ga informatica doen dus ik verwacht niet heel veel problemen/belangstelling :+.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 13:33:07 #209
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_107177102
Stelletje mazzelpikken!



(Noorderlicht)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_107177270
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:33 schreef Dven het volgende:
Stelletje mazzelpikken!

[ afbeelding ]

(Noorderlicht)
Helaas nog nooit zelf mogen aanschouwen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107177460
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:37 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Helaas nog nooit zelf mogen aanschouwen.
ik hier nog nooit. in alaska heel veel.

Is dit vanavond? Het is vrij bewolkt op dit oment, dus dan hebben we pech...
pi_107177557
Nee niet SSE, de 'gewone' universiteit van Stockholm gaat het om. En het is natuurlijk logisch dat er deadlines zijn maar het is jammer dat ze niet naar de datum van postmarkering kijken en dat dat centrale orgaan niet in Stockholm is want dat zou versturen ook makkelijker maken.
pi_107177623
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:42 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ik hier nog nooit. in alaska heel veel.

Is dit vanavond? Het is vrij bewolkt op dit oment, dus dan hebben we pech...
We zitten een beetje op de grens, zie ik. Misschien zelfs eronder. Lijkt me dat je in de stad sowieso geen kans hebt om het te aanschouwen vanwege het omgevingslicht, toch?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107185270
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:46 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

We zitten een beetje op de grens, zie ik. Misschien zelfs eronder. Lijkt me dat je in de stad sowieso geen kans hebt om het te aanschouwen vanwege het omgevingslicht, toch?
dan rij je toch de stad ff uit??
pi_107502340
Kijk. Die 1 februari is geen harde deadline. Mijn aanmelding is nog steeds in progress.
pi_107513683
Wat ik ervan begreep is dat als je documenten daar na 1 februari binnen zijn je aanmelding als laat wordt bestempeld en dan is het aan de universiteit of ze die nog willen beoordelen. Ik heb het uiteindelijk via dhl gedaan en het is gelukkig op tijd binnen gekomen want ik kan ook zien dat voor mijn course geen late aanmeldingen geaccepteerd worden, hoop dat dat voor jou wel het geval is.
pi_107514492
Is al langsgekomen wat men nu standaard in Zweden op tafel zet als avondeten?
Zo nee, dan wil ik het bij deze vragen want ik kan mij er geen voorstelling van maken wat de gemiddelde Zweed nu eet als hij na 18:00 uur thuiskomt.
pi_107521942
quote:
6s.gif Op donderdag 2 februari 2012 13:31 schreef Iwanius het volgende:
Is al langsgekomen wat men nu standaard in Zweden op tafel zet als avondeten?
Zo nee, dan wil ik het bij deze vragen want ik kan mij er geen voorstelling van maken wat de gemiddelde Zweed nu eet als hij na 18:00 uur thuiskomt.
zo een beetje hetzelfde als in nederland?
  donderdag 2 februari 2012 @ 17:18:14 #219
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_107522297
zweedse balletjes en hotdogs toch?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_107522470
Ik zou zeggen dat het inderdaad niet enorm anders is. Ik zie iets meer vis, maar kan me vergissen. En minder stampotten.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  donderdag 2 februari 2012 @ 17:34:37 #221
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_107522933
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 17:22 schreef Bajskorv het volgende:
Ik zou zeggen dat het inderdaad niet enorm anders is. Ik zie iets meer vis, maar kan me vergissen. En minder stampotten.
Ja.. Maar warme gestampte aardappelen met jus om 11:45.. Ik kon er niet aan wennen iig..
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
pi_107522969
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 17:34 schreef Eg_Wel het volgende:

[..]

Ja.. Maar warme gestampte aardappelen met jus om 11:45.. Ik kon er niet aan wennen iig..
Ik zit al 6-7 jaar in Londen en begin al te wennen aan warme lunch...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_107523118
Ik eet soms om 11 uur alweer warm. :Y)
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107523235
ik eet vaak 's middags een kliekje van de vorige dag.

En erg zweeds is ärtsoppa med pannkakor. Op donderdag. De ärtsoppa (erwtensoep, maar anders dan snert, minder stevig) vind ik lekker, en pannenkoeken ook. De combinatie niet zo..
  donderdag 2 februari 2012 @ 17:46:51 #225
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_107523309
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 17:40 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik eet soms om 11 uur alweer warm. :Y)
Doen ze in Noorwegen ook ja.. Om 11:00 al lunchen... Maar die doen dat dan weer met boterhammen e.d. net als hier. Kon ik meer mee leven ;)
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
pi_107523417
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 17:46 schreef Eg_Wel het volgende:

[..]

Doen ze in Noorwegen ook ja.. Om 11:00 al lunchen... Maar die doen dat dan weer met boterhammen e.d. net als hier. Kon ik meer mee leven ;)
Oh, ik ben juist helemaal om. 2 keer warm eten vind ik prima!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107523535
Pyttipanna vind ik erg lekker!

Soort roerbakmaaltijd met ui, krieltjes en ham. Hmm!
pi_107523743
we eten hier in het noorden toch ook wel wat meer pasta dan in nederland eigenlijk.
  donderdag 2 februari 2012 @ 18:02:11 #229
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_107523917
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 17:57 schreef McWurth het volgende:
we eten hier in het noorden toch ook wel wat meer pasta dan in nederland eigenlijk.
Man hou op! Ik at zo goed als elke middag pasta omdat het nou eenmaal de keuze was uit "doodgekookte aardappelen overgoten met flauwe saus en vlees iets", of "doodgekookte aardappelen overgoten met flauwe saus en vis iets", of.. pasta... :)
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
  donderdag 2 februari 2012 @ 18:03:44 #230
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_107523974
Of.. De absolute horror.. Macaroni gekookt in melk met plakken worst... EEEEEEEWWWW ;)

Pitypanna is overigens wél erg lekker trouwens.. Maar ook niet om 11:00 :)
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
pi_107524628
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 17:57 schreef McWurth het volgende:
we eten hier in het noorden toch ook wel wat meer pasta dan in nederland eigenlijk.
Jaaa! Pasta met tomatensaus en dan lekker een flinke scheut ketchup er overheen!
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
  zondag 5 februari 2012 @ 22:53:17 #232
163063 QCC
I shot the sheriff
pi_107654395
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 17:52 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Pyttipanna vind ik erg lekker!

Soort roerbakmaaltijd met ui, krieltjes en ham. Hmm!
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 18:03 schreef Eg_Wel het volgende:

Pitypanna is overigens wél erg lekker trouwens.. Maar ook niet om 11:00 :)

M'n favoriete brak-ontbijt. At het in Denemarken altijd (daar heet het biksemad), en in Finland (is een Fins woord nietwaar?) de versie met gehaktballetjes..
pi_107674834
Welke telefoonprovider raden jullie trouwens aan? Ben vanaf 1 maart op zoek naar een prepaidprovider met internet voor een nette prijs en goede dekking in Stockholm (al zal dat wel standaard zijn)
pi_107677198
Ik heb Comviq Kompis, 75 SEK minimum opwaarderen en ik heb overal en altijd internet.

Na een maand niet opwaarderen ga je over naar het pakket "Bas" (basis) en dan is internet duurder, maar daar word je per sms voor gewaarschuwd en er zijn dan ook internet pakketten (van 200mb, 500mb of 1gb voor een maand) aan te schaffen door een sms te sturen, word je per sms ook uitgelegd. Het is in Zweden zo ontzettend veel goedkoper dan in NL... :Y
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
pi_107677690
Kan iemand mij een goede zweedse nieuwssite aanraden? Ik wil alvast wat gaan leren en volgens mij gaat dat vrij ongemerkt als ik gedwongen word in het zweeds nieuws te lezen. Ik heb mijn mobiel en facebook ook al op zweedse taalinstellingen gezet.
Beneath the gold, bitter steel
pi_107678533
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 16:23 schreef Fingon het volgende:
Kan iemand mij een goede zweedse nieuwssite aanraden? Ik wil alvast wat gaan leren en volgens mij gaat dat vrij ongemerkt als ik gedwongen word in het zweeds nieuws te lezen. Ik heb mijn mobiel en facebook ook al op zweedse taalinstellingen gezet.
DN.se
pi_107682357
Wat meer Telegraaf-niveau :P : www.aftonbladet.se
pi_107685603
Lättläst

8sidor.se
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107691544
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 15:12 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Welke telefoonprovider raden jullie trouwens aan? Ben vanaf 1 maart op zoek naar een prepaidprovider met internet voor een nette prijs en goede dekking in Stockholm (al zal dat wel standaard zijn)
Ik zie wel eens een reclame voor telenor voorbij komen. Gratis internet als je voor 200 kroon (dacht ik) oplaadt.

Edit: Opladen met elke willekeurig bedrag zelfs.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107692034
Kun je eigenlijk als allochtoon :P Met Nederlands paspoort dus maar met persoonsnummer en Zweeds adres een mobiel abonnement afsluiten?
pi_107692285
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 21:22 schreef heaven7 het volgende:
Kun je eigenlijk als allochtoon :P Met Nederlands paspoort dus maar met persoonsnummer en Zweeds adres een mobiel abonnement afsluiten?
ja hoor, geen probleem. Ik moest trouwens wel m'n contract laten zien...Maar dat weet ik niet meer zeker.

Ik zit bij 3. Irritant, ik baal dat ik ervoor gekozen heb. Iedereen die mij belt hoort een reteirritant muziekje in plaats van de beltoon...
pi_107692779
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 21:26 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ja hoor, geen probleem. Ik moest trouwens wel m'n contract laten zien...Maar dat weet ik niet meer zeker.

Ik zit bij 3. Irritant, ik baal dat ik ervoor gekozen heb. Iedereen die mij belt hoort een reteirritant muziekje in plaats van de beltoon...
Ja shit zeg, wat is dat vervelend. |:(
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
pi_107693403
Ik heb ook 3 en dat deuntje kan je blijkbaar veranderen. Weet alleen niet hoe
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107693720
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 21:26 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ja hoor, geen probleem. Ik moest trouwens wel m'n contract laten zien...Maar dat weet ik niet meer zeker.

Ik zit bij 3. Irritant, ik baal dat ik ervoor gekozen heb. Iedereen die mij belt hoort een reteirritant muziekje in plaats van de beltoon...
Werkcontract of welk contract? :)

Ooh trouwens, je jas!! Soepel buitenkant stofje? Waar heb je em gehaald? Vind em prachtig O+
pi_107699758
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 15:12 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Welke telefoonprovider raden jullie trouwens aan? Ben vanaf 1 maart op zoek naar een prepaidprovider met internet voor een nette prijs en goede dekking in Stockholm (al zal dat wel standaard zijn)
halebob nooit problemen mee
pi_107703119
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 21:49 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Werkcontract of welk contract? :)

Ooh trouwens, je jas!! Soepel buitenkant stofje? Waar heb je em gehaald? Vind em prachtig O+
ja, werkcontract.

Ik heb hem bij naturkompaniet gekocht. Inderdaad, soepele buitenkant. Ik ben er erg blij mee (hoewel de mouwen wel wat kort zijn, maar goed, ik ben ook 1.88!)
pi_107705730
:o Ze hebben em ook online :D Welke maat heb jij normaal als ik vragen mag en welke heb je van deze jas?
pi_107705848
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 10:33 schreef heaven7 het volgende:
:o Ze hebben em ook online :D Welke maat heb jij normaal als ik vragen mag en welke heb je van deze jas?
L en L.
pi_107710695
Oke top, dankje :)
  vrijdag 10 februari 2012 @ 12:29:16 #250
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_107823299
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 21:44 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik heb ook 3 en dat deuntje kan je blijkbaar veranderen. Weet alleen niet hoe
Har inte Tre, men kolla tre.se logga in på "Mitt Tre". Det ska finnas en funktion som heter friendtones och välj vilken signal det ska vara. Du även byta så att olika personer får lyssna på olika låtar.
Have the nerve go with the curve...
pi_107827613
quote:
11s.gif Op donderdag 2 februari 2012 17:18 schreef Catch22- het volgende:
zweedse balletjes en hotdogs toch?
Als je bedoelt die Zweedse ballen vd IKEA,dan zeg ik :9~

Dus Zweeds eten verschilt niet veel van onze Hollandse pot?
pi_107893918
Zweeds eten vind ik vrij slecht over het algemeen. Ik eet het, het voed me, maar lekker is anders. Snap het ook wel, helemaal aan het eind van de logistiek ketting. Het meeste is toch ingevroren, bij vers is weinig tot geen keuze. Daarbij is er nauwelijks de variatie die je in NL vindt.

Hoe dan ook, je zal niet verhongeren, maar vitaminengebrek let ik zelf wel op.. de enige herkenbare groente is meestal de salade, de rest is kompleet weg gekookt. In de zomer is het wel beter. Zweedse aardappelen zijn lekker.

Haring in 1000 verschillende sausjes is wel te vinden, voor elke feestdag. Kerstharing, midsommerharing, paasharing. Ze vinden het zelf erg origineel.
pi_107896493
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 15:35 schreef Olwen het volgende:
Zweeds eten vind ik vrij slecht over het algemeen. Ik eet het, het voed me, maar lekker is anders. Snap het ook wel, helemaal aan het eind van de logistiek ketting. Het meeste is toch ingevroren, bij vers is weinig tot geen keuze. Daarbij is er nauwelijks de variatie die je in NL vindt.

Hoe dan ook, je zal niet verhongeren, maar vitaminengebrek let ik zelf wel op.. de enige herkenbare groente is meestal de salade, de rest is kompleet weg gekookt. In de zomer is het wel beter. Zweedse aardappelen zijn lekker.

Haring in 1000 verschillende sausjes is wel te vinden, voor elke feestdag. Kerstharing, midsommerharing, paasharing. Ze vinden het zelf erg origineel.
Weinig tot geen keuze in vers? In de ICA waar ik shop is de fruit- en groente afdeling groter dan bij mijn oude vaste Appie in NL, en ook qua versverpakt vlees en kaas mis ik niet echt iets. Ik eet gevarieerd en heb geen tekort aan vitaminen (misschien alleen Vitamine D, een beetje meer zon zou wel weer fijn zijn :')).
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
pi_107898925
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 15:35 schreef Olwen het volgende:
Zweeds eten vind ik vrij slecht over het algemeen. Ik eet het, het voed me, maar lekker is anders. Snap het ook wel, helemaal aan het eind van de logistiek ketting. Het meeste is toch ingevroren, bij vers is weinig tot geen keuze. Daarbij is er nauwelijks de variatie die je in NL vindt.

Hoe dan ook, je zal niet verhongeren, maar vitaminengebrek let ik zelf wel op.. de enige herkenbare groente is meestal de salade, de rest is kompleet weg gekookt. In de zomer is het wel beter. Zweedse aardappelen zijn lekker.

Haring in 1000 verschillende sausjes is wel te vinden, voor elke feestdag. Kerstharing, midsommerharing, paasharing. Ze vinden het zelf erg origineel.
jij woont vast en zeker in een heeeeeel erg klein dorpje?
pi_107906264
Zweeds eten op zich vind ik heerlijk, en juist vaak lekker vers. De supermarkten-klacht herken ik echter wel, de meeste versafdelingen zijn echt knudde vergeleken met Nederland (of Engeland, waar ik nu woon). Zelfs mijn Zweedse vriendin ergert zich daar aan, die is nu helemaal jaloers op de Appie...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  zondag 12 februari 2012 @ 21:02:14 #256
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_107906689
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 17:51 schreef McWurth het volgende:

[..]

jij woont vast en zeker in een heeeeeel erg klein dorpje?
Hij woont in Västerås en dat is toch niet heel klein.
Have the nerve go with the curve...
  zondag 12 februari 2012 @ 21:04:43 #257
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_107906846
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 20:55 schreef Bajskorv het volgende:
Zweeds eten op zich vind ik heerlijk, en juist vaak lekker vers. De supermarkten-klacht herken ik echter wel, de meeste versafdelingen zijn echt knudde vergeleken met Nederland (of Engeland, waar ik nu woon). Zelfs mijn Zweedse vriendin ergert zich daar aan, die is nu helemaal jaloers op de Appie...
Het is maar waar je naar opzoek bent, echt exotische dingen kan je bij de supermarkt niet vinden, maar bij hötorgshallen en östermalmshallen in stockolm is het goed toeven :Y

Ik erger me hier weer aan de AH
Have the nerve go with the curve...
pi_107907657
"Mijn" Ica- Maxi heeft een hele goede grote groente/ fruit afdeling. Maar bij de kleinere filialen vind ik het soms echt onder de maat.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107908352
Weet iemand of het mogelijk is om met studiefinanciering als 'uitkering' een persoonsnummer te krijgen? Het staat niet erg duidelijk omschreven bij Statteverket maar is wel degelijk voldoende om mij te onderhouden.
pi_107909615
volgens mij kun je zodra je ingeschreven bent bij het migrationsverket een personnummer krijgen. En voor het inschrijven bij het migrationsverket zouden ze theoretisch kunnenv ragen naar je inkomen, doen ze niet. En anders een briefje van je ouders ofzo, dat ze je sponsoren, oid.

Zonder personnummer kom je nergens.

Knut, ga jij naar ica stenhagen? Toen ik nog in Flogsta woonde ging ik daar regelmatig heen, fijne supermarkt inderdaad. Nu fiets of wandel ik zo nu en dan naar ica granby, ook prettig. de kleinere izjn inderdaad prut.
pi_107913382
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:44 schreef Jagärtrut het volgende:

Knut, ga jij naar ica stenhagen? Toen ik nog in Flogsta woonde ging ik daar regelmatig heen, fijne supermarkt inderdaad. Nu fiets of wandel ik zo nu en dan naar ica granby, ook prettig. de kleinere izjn inderdaad prut.
Ja, bijna altijd ICA Stenhagen. Heel soms doe ik ook wel eens boodschappen bij de COOP er tegenover (want die hebben standaard de pampers in de aanbieding :P )
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 13 februari 2012 @ 00:00:09 #262
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_107917306
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:26 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om met studiefinanciering als 'uitkering' een persoonsnummer te krijgen? Het staat niet erg duidelijk omschreven bij Statteverket maar is wel degelijk voldoende om mij te onderhouden.
Ik neem even aan dat je in Zweden gaat studeren met een Nederlandse studiefinanciering. Als je langer dan 3 maanden wil blijven moet je je registreren bij Migrationsverket Form no 140011 daarmee heb je nog geen Zweeds persoonsnummer enkel een üppehållstillstånd".

Voor een Zweeds persoonsnummer moet je je ook bij Skatteverket registreren (folkbokföring), mits je minimaal 1 jaar in Zweden gaat studeren/werken. En dan wat Jagärtrut zegt over inkomen/sponsoring etc.

Als je minder dan een jaar in zweden gaat werken heb je een samordningsnummer nodig en dat kan je via je werkgever krijgen.

Net mijn nummer opgezocht, heb ik een nummer gekregen dat er op duid dat ik in Stockholms län geboren ben.. 'k wist niet dat Amersfoort in Zweden ligt.
Have the nerve go with the curve...
pi_107918090
Dan lijkt een üppehållstillstånd voldoende, maar is dat voldoende voor het regelen bij dingen als een abonnement? Ik ga inderdaad zes maanden afstuderen in Zweden, maar niet verbonden aan een Zweedse hogeschool/universiteit.
  maandag 13 februari 2012 @ 01:00:19 #264
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_107918660
Dan denk ik dat je een R5 zal zijn of ga je ook werken in die 6 maanden? Hoe het met abonnementen zit, eerlijk gezegd geen idee.
Have the nerve go with the curve...
pi_107920350
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 01:00 schreef Scooter1 het volgende:
Dan denk ik dat je een R5 zal zijn of ga je ook werken in die 6 maanden? Hoe het met abonnementen zit, eerlijk gezegd geen idee.
bij een telefoonabbo? Daar heb je absoluut een persoonsnummer voor nodig.

Eerst naar het migrationsverket, je daar aanmelden. Dit heb je nodig:
quote:
Detta ska du skicka med din ansökan
För att bli registrerad som studerande ska du skicka med en kopia på ett giltigt pass eller nationellt identitetskort där medborgarskapet framgår. Du ska också skicka med:
ett antagningsbevis till en utbildning på lägst gymnasienivå
en försäkran som du själv skrivit under där du intygar att du har tillräckligt med pengar för din försörjning
dokument som visar att du har en heltäckande sjukförsäkring som gäller i Sverige.
För att du ska bli registrerad så fort som möjligt är det viktigt att din anmälan om registrering är undertecknad och att du skickar in de handlingar som Migrationsverket frågar efter.
Daarna krijg je een bewijs van registrering. Dan door naar het skatteverket.
pi_107920641
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 08:15 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

bij een telefoonabbo? Daar heb je absoluut een persoonsnummer voor nodig.

Eerst naar het migrationsverket, je daar aanmelden. Dit heb je nodig:

[..]

Daarna krijg je een bewijs van registrering. Dan door naar het skatteverket.
heb het precies andersom gedaan. eerste dag dat ik hier was gelijk persoonsnummer aangevraagd. die ik dus kreeg na 2 weken(!!!).
gelijk alle papieren voor migrationsverket ingevuld en na 7 weken (!!!) had ik dus mijn permanent uphallstillstand. ben afgelopen donderdag in sundsvall geweest bij migrationsverket voor me pasje te laten maken. ging allemaal heel erg snel voor mij. maar komt misschiien omdat ik dus vriendin en zoontje heb hier in Zweden.
pi_107920789
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 08:15 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

bij een telefoonabbo? Daar heb je absoluut een persoonsnummer voor nodig.

Eerst naar het migrationsverket, je daar aanmelden. Dit heb je nodig:

[..]

Daarna krijg je een bewijs van registrering. Dan door naar het skatteverket.
Zoals hierboven uitgelegd, sta niet ingeschreven bij Zweedse studie, dus één van de benodigde documenten kan ik al niet aan doen.
pi_107920837
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 08:53 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Zoals hierboven uitgelegd, sta niet ingeschreven bij Zweedse studie, dus één van de benodigde documenten kan ik al niet aan doen.
Hoe voorzie jij jezelf dan? Nederlandse stufi?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107920855
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2012 08:56 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Hoe voorzie jij jezelf dan? Nederlandse stufi?
Dat, ik schrijf voor meerdere Nederlandse websites (werk dat ik blijf doen), ouders en spaargeld.
pi_107920975
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 08:53 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Zoals hierboven uitgelegd, sta niet ingeschreven bij Zweedse studie, dus één van de benodigde documenten kan ik al niet aan doen.
Kijk anders even hier:
http://www.migrationsverket.se/info/147.html
pi_107921192
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:04 schreef Scooter1 het volgende:

[..]

Het is maar waar je naar opzoek bent, echt exotische dingen kan je bij de supermarkt niet vinden, maar bij hötorgshallen en östermalmshallen in stockolm is het goed toeven :Y

Ik erger me hier weer aan de AH
Je noemt nu twee plekken die niks met supermarkten te maken hebben. Ze zijn inderdaad geweldig, maar niet relevant voor de discussie in mijn ogen.

Het probleem dat ik heb met de supermarkten in Stockholm is gewoon het gebrekkig assortiment verse groenten, fruit, vlees en vis. Daarnaast is de kwaliteit van met name groente en fruit in de supermarkt echt vrij karig, probeer maar eens een rijpe tomaat te vinden. Qua vlees is er vaak vooral veel "verwerkt" vlees te vinden, terwijl ik liever wat verser spul heb.

Het is een klacht die trouwens gedeeld wordt door bijna al mijn Zweedse vrienden. De meeste ken ik uit Londen en zijn dus inmiddels de supermarkten hier gewend, die simpelweg beter zijn. Meer vers spul, minder diepvries.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  maandag 13 februari 2012 @ 10:26:25 #272
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_107922463
Wat de kleine supermarkten betreft ben ik het eens qua assortiment, daar heb je een paar soorten vlees en een gegrilde kip. Vis uit de vriezer en groenten die soms verlept zijn en fruit van matige kwaliteit.

Als ik langs bv een Coop Forum ga hebben die wel een ruim assortiment "vers" vlees en vis. Het fruit en de groenten was redelijke kwaliteit.

Maar eerlijk, denk jij dat AH vlees vers is? Nee, het is diepgevroren geweest... heel diep :)
Have the nerve go with the curve...
pi_107923539
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 10:26 schreef Scooter1 het volgende:
Wat de kleine supermarkten betreft ben ik het eens qua assortiment, daar heb je een paar soorten vlees en een gegrilde kip. Vis uit de vriezer en groenten die soms verlept zijn en fruit van matige kwaliteit.

Als ik langs bv een Coop Forum ga hebben die wel een ruim assortiment "vers" vlees en vis. Het fruit en de groenten was redelijke kwaliteit.

Maar eerlijk, denk jij dat AH vlees vers is? Nee, het is diepgevroren geweest... heel diep :)
Natuurlijk, ik kom zelf van de boerderij en heb jaren in keukens gewerkt, ik ben niet heel naief meer. De grotere supermarkten zijn inderdaad beter, maar bij ons in de buurt heb je die niet en een auto hebben we nog niet in Stockholm. In Amsterdam kan ik bij elke AH wel genoeg spullen krijgen, in Londen is het ook geen enkel probleem, ook bij kleine Tesco's. Dat vind ik in Stockholm dus wat jammer. Is geen ramp ofzo, dan moet ik maar wat meer moeite doen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  maandag 13 februari 2012 @ 12:15:46 #274
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_107925408
Ik heb een jaar of 8 net iets buiten Stockholm (Spånga) gezeten, en kom er nog regelmatig, met goede toegang tot de groote supermarkten in Bromma en Vällingby. Een auto is idd wel nodig als je naar een stor-marknad wil.
In het begin eerst met het OV gegaan, maar daar is snel een einde aan gekomen met gesleep van boodschappen en het winterweer.

Zijn er eigenlijk nog slagerijen in Stockholm? Ik weet er 1 in Spånga, maar die is er na mijn vertrek uit Zweden gevestigd.
Have the nerve go with the curve...
pi_107928494
Saluhallen dan? Daar zitten toch vaak de slagers/visboeren/groentemannen in?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 13 februari 2012 @ 14:30:40 #276
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_107929637
klopt, maar ik bedoel een slagerij zoals in Nederland
Have the nerve go with the curve...
  maandag 13 februari 2012 @ 19:02:23 #277
277396 kwaitnait
Ich bin der Henk
pi_107939706
Heeft er iemand nog leuke tips voor Västerås?

We hebben al bus tickets gekocht om er naar toe te gaan volgende week maar diegene die we daar zouden ontmoeten is verhinderd.
pi_107940923
h̏ͮ̓́ę̏̋̃ ͩ͒̏̾̈̚̕c̉͆̄̏̅͛̾́o͛͜m̷ͣĕ̚sͦ̑ͪ̔ͦͥ.̌̾̏
pi_107941252
Woonruimte gevonden in Stockholm Centrum, weer een zorg minder! (Gamla)
pi_107945446
Je gaat in Gamla Stan wonen??
pi_107951664
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 20:54 schreef heaven7 het volgende:
Je gaat in Gamla Stan wonen??
Ja, in een appartement met een andere Nederlander. Erg blij en best betaalbaar voor centrum.
pi_107952503
Nice :o Voor zover ik weet moet je jaaaaaren op een wachtlijst staan om daarvoor in aanmerking te komen!
pi_107952650
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 23:02 schreef heaven7 het volgende:
Nice :o Voor zover ik weet moet je jaaaaaren op een wachtlijst staan om daarvoor in aanmerking te komen!
Dit gaat ook niet via wachtlijsten hoor. Is een expatappartement van het bedrijf waar z'n vader werkt. Staat leeg, dus kunnen wij er in! Puur (enorm veel) geluk dus. Op de Västerlånggatan.
pi_107952829
Wel überdruk altijd he :P Hoelang ga je er zitten en wat ga je doen? (Of heb ik daar ff helemaal overheen gelezen? :@) Ja dus :P

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2012 23:10:03 ]
pi_107953396
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 23:09 schreef heaven7 het volgende:
Wel überdruk altijd he :P Hoelang ga je er zitten en wat ga je doen? (Of heb ik daar ff helemaal overheen gelezen? :@) Ja dus :P
Ik stel voor om in de volgende OP even een overzichtje te maken waar de posters in dit topic wonen. Wel zo interessant (vind ik tenminste)
pi_107953952
Västerlånggatan, toe maar! Wat gaaf ^O^
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107954559
Heb even een kleine OP gemaakt, wist niet van iedereen waar ze woonden dus je kunt jezelf er bij zetten als je wilt! :)
http://wiki.fok.nl/index.php?title=CentraalZweden&action=edit
pi_107956501
Je hebt vast geen auto als je daar gaat wonen :P.
pi_107960586
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 23:50 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Heb even een kleine OP gemaakt, wist niet van iedereen waar ze woonden dus je kunt jezelf er bij zetten als je wilt! :)
http://wiki.fok.nl/index.php?title=CentraalZweden&action=edit
Leuk! Heb ons er vast bijgezet al wonen we er nog niet helemaal :P

En wij hebben wel een auto, kosten voor parkeren voor de deur= sek350,- per maand :{
pi_107963675
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 10:31 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Leuk! Heb ons er vast bijgezet al wonen we er nog niet helemaal :P

En wij hebben wel een auto, kosten voor parkeren voor de deur= sek350,- per maand :{
Tsja, parkeerkosten heb je in elke grote (wereld)stad. Maar ik doelde meer op de straatjes ;).
pi_107964109
Ik had het ook niet specifiek tegen jou. Daarbij vind ik het best belachelijk om 40 euro per maand te dokken om een fokking 30km!! van het centrum te kunnen parkeren maargoed.

[ Bericht 62% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2012 12:31:29 ]
pi_107964146
Waar wonen jullie dan?
pi_107964241
30 km van het centrum af dus :P Naja 25 misschien maar het blijft een end weg.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2012 12:36:26 ]
pi_107965317
Dat kun je dus amper Stockholm meer noemen :P.
pi_107965424
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 01:00 schreef r8v2 het volgende:
Je hebt vast geen auto als je daar gaat wonen :P.
Nee een auto zit niet in de planning. Met een fiets kun je er prima uit de voeten, al is het meeste zelfs lopend niet ver! :D
pi_107965702
Ik moest in een wijk ver van het centrum van Uppsala ook 280 per maand betalen voor een open plek. Een vaste parkeerplaats kostte 400 of zo.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107966000
Nou zijn Stockholm en Uppsala natuurlijk ook wel van die Miljöpartiet-bolwerken :P.
pi_107966777
Ligt denk ik meer aan de BRF of huurvereniging of je moet betalen of niet.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_107967305
Het appartement waar ik ga wonen heeft helaas geen internetverbinding. Weet iemand waar ik
Mobilt Bredband (met modem) kan kopen in Stockholm? Bezorgen is geen optie, eerste tijd geen persoonsnummer. Bij voorkeur van Telenor of Telia. Lijkt me sterk dat elke ICA die heeft namelijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')