abonnement Unibet Coolblue
  zondag 30 oktober 2011 @ 07:10:14 #2
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_103732960
Dank je krakje!
Linkje naar deel 17
Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic - #17
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 30 oktober 2011 @ 07:16:46 #3
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_103732977
Oei! :@ Hmm, ik ben altijd al blij als ik het knopje van de nieuwe aflevering kan vinden..... ;)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 30 oktober 2011 @ 07:36:01 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_103733012
@ erasmo
Gewone sinaasappels zijn niet geschikt voor marmelade. En sowieso altijd alleen maar de schil van citroen, sinaasappel en zo gebruiken als er uitdrukkelijk is vermeld dat ze niet behandeld zijn. Had laatst citroenen, biologische, die behandeld waren. En vertrouw de winkelier niet, het moet er uitrukkelijk op staan!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 30 oktober 2011 @ 09:06:43 #6
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_103733489
Op de markt staat dat er nooit op... Kan het kwaad? Wat zit er precies op?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 30 oktober 2011 @ 09:40:20 #7
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103733878
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 07:36 schreef Pietverdriet het volgende:
@ erasmo
Gewone sinaasappels zijn niet geschikt voor marmelade. En sowieso altijd alleen maar de schil van citroen, sinaasappel en zo gebruiken als er uitdrukkelijk is vermeld dat ze niet behandeld zijn. Had laatst citroenen, biologische, die behandeld waren. En vertrouw de winkelier niet, het moet er uitrukkelijk op staan!
Bummer. Zit er soms te weinig pectine in ofzo?
  zondag 30 oktober 2011 @ 11:38:17 #8
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_103736482
Dat de ene soort zich er beter voor leent dan de ander geloof ik wel, maar dat gewone sinaasappelen niet geschikt zouden zijn vraag ik me af. Je kunt marmelade van zo'n beetje iedere citrusvrucht maken, dus waarom dan niet van gewone sinaasappelen?
  zondag 30 oktober 2011 @ 11:50:25 #9
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_103736826
edit:verkeerde topic
  zondag 30 oktober 2011 @ 12:34:34 #10
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103738366
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 11:38 schreef RobinOok het volgende:
Dat de ene soort zich er beter voor leent dan de ander geloof ik wel, maar dat gewone sinaasappelen niet geschikt zouden zijn vraag ik me af. Je kunt marmelade van zo'n beetje iedere citrusvrucht maken, dus waarom dan niet van gewone sinaasappelen?
Misschien een ras met een hardere/dikkere schil om het pellen makkelijker te maken?
pi_103741457
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 12:34 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Misschien een ras met een hardere/dikkere schil om het pellen makkelijker te maken?
Dat lijkt me niet, het is handiger om de eerst dun de schil eraf te snijden en dan te pellen.
Ik heb het ook wel eens van gewone sinaasappels gemaakt en ik vond het lekker. :9
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_103744093
Als ik gisteravond zo'n diepvries-bistro-baguette met salami uit de vriezer heb gehaald en in de koelkast heb gedaan, kan ik em zo dan nog in de oven doen en opeten? Is dat wijs.
  zondag 30 oktober 2011 @ 15:08:17 #13
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103744109
Ja.
pi_103744149
Hij zit er sowieso al in.
pi_103744663
wel minder lang in de oven doen. kijken wanneer de kaas is gesmolten.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † zondag 30 oktober 2011 @ 15:30:43 #16
91830 MaximusTG
pi_103745007
Nou ja, de "kaas" bedoel je. Das meestal analoogkaas op die dingen :p.
  zondag 30 oktober 2011 @ 15:42:32 #17
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_103745482
Ik denk niet dat Piet verstand heeft van diepvriesbistrobaguettes. :+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  † In Memoriam † zondag 30 oktober 2011 @ 15:52:01 #18
91830 MaximusTG
pi_103745840
Vast wel een uitgesproken mening ;) :+.
  zondag 30 oktober 2011 @ 16:17:56 #19
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103746985
En een recept om alles vers te maken, incl. de baguette ^O^
pi_103754047
Misschien al vaak gevraagd, maar ik vroeg me af, hoe maak ik een goede basis tomatensaus voor spaghetti e.d.?
Ik heb komende week zo goed als vrij, dus ik wil eens experimenteren met een saus die lang op moet staan :)
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
pi_103754538
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 19:32 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
Misschien al vaak gevraagd, maar ik vroeg me af, hoe maak ik een goede basis tomatensaus voor spaghetti e.d.?
Ik heb komende week zo goed als vrij, dus ik wil eens experimenteren met een saus die lang op moet staan :)
Uien snipperen, knoflook snijden, in de pan aanfruiten, hele zooi verse tomaten erbij, wat kruiden, eventueel boullion, lekker laten pruttelen totdat de tomaten uit elkaar vallen, als ie te dun is, even laten staan om wat vocht te verdampen, eventueel staafmixer er door. klaar. :)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_103754890
Bleekselderij, winterwortel grof snijden en fruiten in olijfolie. Flink wat knoflook er bij, een paar plakken fijngesneden bacon en rundergehakt. Omscheppend gaar bakken. Veel tomaten, pomodori uit blik zijn prima. Een flinke scheut witte wijn en idem melk. Zwarte peper uit de molen en zout naar smaak. Deksel op de pan, vuur laag en minstens een uur laten sudderen. Twee uur is ook prima. Op het laatst deksel er af en tot de gewenste dikte reduceren.

Serveren met geraspte parmezaan.

De volgende dag nog lekkerder!

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2011 19:52:37 ]
pi_103755020
Als je toch tijd hebt kun je ook eerst de knoflook op een laag pitje smaak laten afgeven aan de olie. Dan moet je wel 5 keer zo veel knoflook gebruiken, en die er weer uit vissen. Krijg je een andere knoflooksmaak van. Dan de ui heel langzaam zacht laten worden, een beetje rooie peper erbij. Een beetje ansjovis maakt de smaak van tomaten goed los, evt een worteltje. Wijn kan er ook nog in. Het mag best een uurtje of twee op staan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 30 oktober 2011 @ 20:33:37 #24
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103757493
Klein beetje suiker erbij versterkt de smaak van de tomaten..
pi_103758409
Je kan het ook volgens Heston Blumenthal doen. Dan gebruik je alleen de pulp, waar de zaadjes in zitten. Die pers je door een zeef. Het sap reduceer je tot het een ketchupachtige consistentie krijgt. Het resultaat is een zeer intense smaak, die het best tot zijn recht komt op vlees of vis, omdat er dan stofjes bij elkaar komen die samen erg lekker smaken.
pi_103765753
Dit is mijn versie van de traditionele "ragu a la Bolognaise", volgens een oud recept van mijn italiaanse grootmoeder :

Ingredienten voor 4 personen :

- olijfolie
- boter
- 2 a 3 tenen look
- 2 grote uien
- 3 grote wortels
- 1 selder
- 800 gram runds en varkensgehakt
- 1 blokje vleesbouillon
- 2 kruidnagels
- 1 groot glas rode wijn
- 1 doosje tomatenpuree
- 2 laurierbladen
- peper en zout
- 1 blok parmigiano reggiano

Wat de pasta betreft : geen spaghetti, daar is deze saus niet geschikt voor omdat die door de dunne slierten niet goed wordt opgenomen. Gebruik bij voorkeur tagliatelle, of beter nog, papardelle. Voor 4 personen is 500 gram voldoende.

- Versnipper de look en de ui en doe ze met wat olijfolie en een klontje boter in een kookpot, en fruit ze op een laag vuurtje gedurende 10 min wat aan tot ze wat glazig en zacht zijn.

- Snij intussen de binnenkant van de selder in stukjes, en de wortels in kleine blokjes. Doe dat bij de ui en de look, en laat 10 min sudderen op laag vuur.

- Doe het bouillonblokje in een pannetje met een liter water, en breng aan de kook.

- Bak intussen het gehakt aan in een braadpan met een dikke klont boter en wat olijfolie, niet te lang, het moet gewoon overal lichtbruin zijn. Hak met een houten lepel de stukken los zodat alles goed kan bakken.

- Doe het gehakt in de pan bij de groenten, samen met het doosje tomatenpuree, het glas rode wijn, de kruidnagels en de laurierbladen, en vervolgens overgieten met de vleesbouillon tot de saus guasi ondergedompeld is. Zet het vuur iets hoger, en laat alles gedurende anderhalf uur trekken met het deksel half op de pot zodat de bouillon en de wijn kan verdampen. Roer af en toe.

Als de saus klaar is, moet het echt een smeuige massa zijn en mag er niets meer van bouillon overblijven. Breng water aan de kook in een grote pan en kook de pasta al dente. Laat de pasta goed uitlekken en doe ze meteen bij de saus, en roer alles goed op.

Serveer met de geraspte parmigiano reggiano en geniet ervan, want dit is gewoon erg lekker en heeft niks te maken met de 'bolognaise' die Noord-Europeanen de laatste 30 jaar zo verkracht hebben.
  zondag 30 oktober 2011 @ 22:31:24 #27
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_103766068
Waarom spreek je het dan op zijn Frans uit?

And mind you, Noord Europeanen zijn juist erg voor traditioneel koken. Met alle respect, je recept is niet bijzonder.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 aoūt 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  zondag 30 oktober 2011 @ 22:32:51 #28
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_103766183
Enfin het is ragł alla bolognese.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 aoūt 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_103766556
quote:
10s.gif Op zondag 30 oktober 2011 22:31 schreef Staal het volgende:
Waarom spreek je het dan op zijn Frans uit?

And mind you, Noord Europeanen zijn juist erg voor traditioneel koken. Met alle respect, je recept is niet bijzonder.
Dat klopt, maar het is nu eenmaal zo dat men hier onder 'Bolognaise' iets heel anders verstaat door er allerlei ingredienten bij te doen die niks van waarde toevoegen.

Het is misschien niet bijzonder, maar het is juist het beperkt aantal ingredienten en voornamelijk de kruidnagel die deze saus een geweldige smaak geeft, imho.
pi_103766572
quote:
7s.gif Op zondag 30 oktober 2011 22:32 schreef Staal het volgende:
Enfin het is ragł alla bolognese.
Klopt.
  zondag 30 oktober 2011 @ 22:49:56 #31
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_103767309
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2011 20:46 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Je kan het ook volgens Heston Blumenthal doen. Dan gebruik je alleen de pulp, waar de zaadjes in zitten. Die pers je door een zeef. Het sap reduceer je tot het een ketchupachtige consistentie krijgt. Het resultaat is een zeer intense smaak, die het best tot zijn recht komt op vlees of vis, omdat er dan stofjes bij elkaar komen die samen erg lekker smaken.
Dan moet je er wel even bij zeggen dat je er dan drie dagen mee bezig bent. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 30 oktober 2011 @ 23:05:12 #32
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_103768327
Nee, nee, dat was alleen omdat ik 's avonds laat begon met de ossenstaarten uitbenen en dus de volgende dag verder ging. En daarna moeten de sauzen nog heel lang pruttelen en dus aten we pas op dag 3. Maar ik heb het recept daarna nog ooit eens gemaakt, gehakt door de slager laten draaien, tomaten uit blik gebruikt en even flink doorgewerkt en toen stond na 2 uurtjes alles te pruttelen.


https://kokrobin.wordpress.com/2008/06/04/spaghetti-bolognese/
  zondag 30 oktober 2011 @ 23:09:32 #33
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_103768585
Oh ok, want Heston heeft wel een recept voor een curry dat drie dagen in beslag neemt. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_103822924
Piet, ik was in Hongarije, en daar hadden ze heeerlijke knoflooksoep. (geen aardappel-knoflooksoep, maar knoflooksoep). De soep werd geserveerd in een bol brood.

Nu ben ik erg benieuwd piet, heb jij een mooi knoflooksoep recept? En waar zou ik zulks broden vandaan kunnen halen?
  dinsdag 1 november 2011 @ 14:57:02 #35
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103831059
Knoflooksoep (4 pers.)
Recept is voldoende voor vier koppen soep. Het is een makkelijk recept maar het maken van een roux schijnt wel een handigheidje te zijn dat je even onder de knie moet krijgen.

Ingrediėnten

Een klont roomboter
Een tot anderhalve bol knoflook
Eetlepel bloem
1 tuinkruiden bouillonblokje
Water
Kookroom
evt. een paar takjes bieslook of lente-ui en peper en zout

Bereiding:
Plet de knoflook met je mes of een lepel en pel hem. Laat de klont boter smelten en smoor de knoflook op een zacht vuurtje voor ongeveer 5-10 minuten. Kook intussen water in een andere pan of de waterkoker en maak met een bouillonblokje en ongeveer 800 ml. water een bouillon.
Voeg een eetlepel bloem toe aan de knoflook, roer alles goed en bak dit mengel even, voeg dan langzaam de bouillon toe terwijl je goed blijft roeren en breng aan de kook.
Pureer de knoflook met de staafmixer en laat nog even doorkoken. Voeg op het laatst een scheutje kookroom toe. (Afhankelijk van de room die je kiest, die van mij kan rustig verhit worden dus die laat ik nog even meekoken.)
Breng eventueel op smaak met zout en peper en garneer met bieslook of lente-ui.
pi_103843636
Ik misbruik dit topic even voor een vraag aan RobinOok: ik heb door omstandigheden nogal wat gembersiroop in mijn keukenkastjes staan - wat kan ik hier nu eens voor iets geniaals mee doen?
Let me see you stripped down to the bone
pi_103844377
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 14:57 schreef SiGNe het volgende:
Knoflooksoep (4 pers.)
Recept is voldoende voor vier koppen soep. Het is een makkelijk recept maar het maken van een roux schijnt wel een handigheidje te zijn dat je even onder de knie moet krijgen.

Ingrediėnten

Een klont roomboter
Een tot anderhalve bol knoflook
Eetlepel bloem
1 tuinkruiden bouillonblokje
Water
Kookroom
evt. een paar takjes bieslook of lente-ui en peper en zout

Bereiding:
Plet de knoflook met je mes of een lepel en pel hem. Laat de klont boter smelten en smoor de knoflook op een zacht vuurtje voor ongeveer 5-10 minuten. Kook intussen water in een andere pan of de waterkoker en maak met een bouillonblokje en ongeveer 800 ml. water een bouillon.
Voeg een eetlepel bloem toe aan de knoflook, roer alles goed en bak dit mengel even, voeg dan langzaam de bouillon toe terwijl je goed blijft roeren en breng aan de kook.
Pureer de knoflook met de staafmixer en laat nog even doorkoken. Voeg op het laatst een scheutje kookroom toe. (Afhankelijk van de room die je kiest, die van mij kan rustig verhit worden dus die laat ik nog even meekoken.)
Breng eventueel op smaak met zout en peper en garneer met bieslook of lente-ui.
Dank! Recept1 :) Piet, jij ook een suggestie? Nu heb ik best veel keukengerei, maar heb geen staafmixer. Wel een blender maar das niet zo handig met soep gok ik.

Nu alleen het brood nog....
  † In Memoriam † dinsdag 1 november 2011 @ 19:53:41 #38
91830 MaximusTG
pi_103844591
Kweet niet hoor, tis natuurlijk erg gewaagd, maaaaarrr, wat dacht je voor het brood van een...


Bakker.. ;).

Die verkopen heus wel ronde/bolle broden. En anders zelf bakken. Kijk daarvoor in het broodbakkentopic
  woensdag 2 november 2011 @ 00:20:51 #39
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103860243
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 19:50 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Dank! Recept1 :) Piet, jij ook een suggestie? Nu heb ik best veel keukengerei, maar heb geen staafmixer. Wel een blender maar das niet zo handig met soep gok ik.

Nu alleen het brood nog....
ik heb er nog twee, die vorige is een recept van een vriend van me.
In m'n knoflook receptenboek staat een recept voor Arcadische knoflooksoep voor 4 tot 6 personen, gaat ook meer knoflook in.

ingrediėnten:
15-20 ongepelde knoflooktenen
5 eetlepels olie
1 liter kippe- of vleesbouillon
2 theelepels verse tijm
½ theelepel zout
witte peper
3 eidooiers

Bij het opdienen:
sneetje stokbrood of toast
geraspte kaas

Bereiding:
1 Blancheer de knoflook een minuut; laat ze uitlekken en pel ze. Kook de teentjes 10 minuten in de helft van de olie, maar laat ze niet bruin worden. Voeg de bouillon, tijm, zout en flink wat witte peper toe. Laat de soep 30 minuten lang stoven en proef of ze goed gekruid is.
2 Zeef de soep, maar houd een paar tentjes heel. Doe de soep terug in de pan en houd haar warm.
3 Kluts de eidooiers en laat er langzaam de overblijvende olie in lopen. Vermeng het mengsel met een paar eetlepels soep, haal de soep van het vuur en voeg voeg de eidooiers er langzaam in een dun straaltje aan toe, zorgvuldig roerend.

Opdienen
Dien de soep onmiddelijk op met het stokbrood of de toast en een handje geraspte kaas in elke soepkom

Variatie
Gebruik in plaast van de olie en eidooiers zes verse eigeren in de zachtjes sudderende soep.

En er staat ook nog een recept voor romige champignon/knoflooksoep voor 3-4 personen in

Ingrediėnten
2 hele knofloken (ongeveer 25 teentjes)
250gr. uitgelekte en gehalveerde champignons
75gr. boter
1 theelepel verse tijm
6 eetlepels bloem
1½ dl kippebouillon
1½ dl melk
½ kopje room
zout en peper

Bij het opdienen:
30gr. gehakte peterselie
50gr. heel dun gesneden champignons

Bereiding:
1 Haal de knoflooktenen uit elkaar en blancheer ze een minuut; laat ze uitlekken en pel ze.
2 Stoof de champignons 5 minuten in de boter. haal ze uit de pan en leg ze op een bord.
3 Voeg de knofflook en de tijm aan het boter- en champignonvocht toe en kook ze zachtjes 10 tot 15 minuten met het deksel op de pan, totdat de teentjes zacht geworden zijn.
4 voeg de bloem toe en laat dit enkele minuten meekoken. Draai het vuur hoog en voeg de bouillon en de melk beetje voor beetje al roerend toe. Laat de soep 10 minuten pruttelen.
5 Voeg de champignons toe en geef ze nog 1 minuut om door te warmen.
6 Haal de pan van het vuur, roer de room er doorheen en maak het af met zout en peper.

Opdienen:
Dien de soep op met de gehakte peterselie en de dunne, rauwe schijfjes champignons als versiering.

Aldus het boek..

Qua brood kan je gewoon een Italiaanse bol nemen, al is het denk ik verstandiger om het brood er naast te serveren, dan loop je ook geen risico dat de soep uit het brood lekt.

[ Bericht 12% gewijzigd door SiGNe op 02-11-2011 00:40:45 ]
pi_103864128
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 19:35 schreef minilot het volgende:
Ik misbruik dit topic even voor een vraag aan RobinOok: ik heb door omstandigheden nogal wat gembersiroop in mijn keukenkastjes staan - wat kan ik hier nu eens voor iets geniaals mee doen?
Robin moet maar eens een eigen topic gaan openen denk ik zo. ;)
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_103864388
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 23:05 schreef RobinOok het volgende:
Nee, nee, dat was alleen omdat ik 's avonds laat begon met de ossenstaarten uitbenen en dus de volgende dag verder ging. En daarna moeten de sauzen nog heel lang pruttelen en dus aten we pas op dag 3. Maar ik heb het recept daarna nog ooit eens gemaakt, gehakt door de slager laten draaien, tomaten uit blik gebruikt en even flink doorgewerkt en toen stond na 2 uurtjes alles te pruttelen.

https://kokrobin.wordpress.com/2008/06/04/spaghetti-bolognese/
Wat is dat eigenlijk voor vlees, zo'n ossestaart? Ik vind ossestaartsoep erg lekker, ook de heldere varianten, maar dat heeft me nooit echt een idee gegeven van van hoe je dat vlees verder zou kunnen gebruiken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 2 november 2011 @ 11:30:47 #42
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_103868514
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 19:35 schreef minilot het volgende:
Ik misbruik dit topic even voor een vraag aan RobinOok: ik heb door omstandigheden nogal wat gembersiroop in mijn keukenkastjes staan - wat kan ik hier nu eens voor iets geniaals mee doen?
Ik gebruik dat niet zo vaak. In de zomer wel, in een favoriete fruitsalade van aardbei, meloen en banaan. Daarbij maak ik dus een dressing van 100 ml gembersiroop, 20 ml witte balsemico en wat chillivlokken.

Verder gebruik ik het wel in plaats van honing of suiker in recepten. Maar ik doe best lang met zo'n flesje. Gelukkig is het vrijwel onbeperkt houdbaar. En het staat gewoon in de kast, hoeft niet in de ijskast.

Als me later nog iets te binnen schiet zal ik het wel melden...

Oja, door de eiersalade!


Egg salad

[ Bericht 14% gewijzigd door RobinOok op 02-11-2011 14:40:50 ]
  woensdag 2 november 2011 @ 11:37:41 #43
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_103868720
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 08:51 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wat is dat eigenlijk voor vlees, zo'n ossestaart? Ik vind ossestaartsoep erg lekker, ook de heldere varianten, maar dat heeft me nooit echt een idee gegeven van van hoe je dat vlees verder zou kunnen gebruiken.
Het is in ieder geval KUTvlees om te ontbenen. :D


Ossenstaat uitbenen

Normaler is dat je het stooft en dan als het gaar is plukt.
Het is gewoon als stoofvlees, maar dan met een "diepere, stevigere" rundssmaak. En omdat er zoveel vet en smurrie omheen zit is het natuurlijk mals en sappiger dan een magere runderlap.


Ossenstaart plukken

Na het stoven en plukken maakte ik er een ragu van. (die er lekkerder uitziet dan ie smaakte, dus kan je niet aan een beproefd recept daarvoor helpen)


Pappardelle with Oxtail & Mushroom Ragu

[ Bericht 2% gewijzigd door RobinOok op 02-11-2011 12:08:04 ]
  woensdag 2 november 2011 @ 13:12:31 #44
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103871766
Gember op siroop gebruik ik zelf vaak in een kipkerriesaus met kersen.
De saus maar ik van een pakje Conimex Javaanse kerriesaus en een bekertje creme fraīche (200ml)
Daar doe ik dus 2 bolletjes stemgember bij mar alleen de siroop kan natuurlijk ook.
En vervolgens doe ik er een potje uitgelekte kersen bij, erg goede combinatie!
  woensdag 2 november 2011 @ 13:30:39 #45
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_103872300
quote:
10s.gif Op zondag 30 oktober 2011 22:31 schreef Staal het volgende:
Waarom spreek je het dan op zijn Frans uit?

And mind you, Noord Europeanen zijn juist erg voor traditioneel koken. Met alle respect, je recept is niet bijzonder.
was jij dat nou met die fantastische lasagne? Heb je daar nog een link van?
pi_103872874
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 11:37 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Het is in ieder geval KUTvlees om te ontbenen. :D

[ link | afbeelding ]
Ossenstaat uitbenen

Normaler is dat je het stooft en dan als het gaar is plukt.
Het is gewoon als stoofvlees, maar dan met een "diepere, stevigere" rundssmaak. En omdat er zoveel vet en smurrie omheen zit is het natuurlijk mals en sappiger dan een magere runderlap.

[ link | afbeelding ]
Ossenstaart plukken

Na het stoven en plukken maakte ik er een ragu van. (die er lekkerder uitziet dan ie smaakte, dus kan je niet aan een beproefd recept daarvoor helpen)

[ link | afbeelding ]
Pappardelle with Oxtail & Mushroom Ragu
Klinkt wel interessant, ik denk dat ik het diepere wel kan plaatsen in relatie tot de soep.

Het lijkt mij eigenlijk wel wat voor in de chili, de en daube, rendang misschien?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 2 november 2011 @ 13:57:10 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_103873126
Robin, waarom ontbeen je ossestaart in godensnaam voor het bereiden?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_103873404
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Robin, waarom ontbeen je ossestaart in godensnaam voor het bereiden?
recept van heston blumenthal :P
  woensdag 2 november 2011 @ 14:39:25 #49
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_103874621
Ja, om er gehakt van te maken natuurlijk. Duhuh.


Grinding Meat for Blumenthal's Spag Bol
pi_103875278
Zou je van dat gehakt dan ook weer een hamburger kunnen maken?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 2 november 2011 @ 15:19:39 #51
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_103876130
Volgens mij kan je van elk stuk rund gehakt en dus een hamburger maken.

Deze mijnheer : J. Kenji López-Alt heeft het getest. Hamburger van alleen ossenstaart vond ie te heftig, maar gemixt met ander rundvlees bleek juist de allerlekkerste hamburger op te leveren. Ik zou het bijna ook eens proberen. ;-)
pi_103922471
Goedendag,

Gisteren heb ik schouderkarbonades gekookt (1 uur) en daarna ingevroren om er later babi pangang van te maken.

Wat thans rest is een hoeveelheid gelatine-rijk vocht , eigenlijk bouillon dus.
Is er iets wat ik daarmee kan doen ?

Daarnaast zoek ik nog een recept voor pikante babi pangangsaus zoals die in de restaurants gebezigd wordt. Een tijdje geleden kon ik sachets kopen met kant en klaar saus van Conimex (dus niet de zakjes met droog poeder), doch die kan ik nergens meer vinden.

Iemand advies ?
  donderdag 3 november 2011 @ 21:40:46 #53
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103933893
Als ik 5% likeur door mijn sinaasappelsorbetijsmengsel doe, heeft dat effect op mijn droge stof verhouding?
  donderdag 3 november 2011 @ 21:52:39 #54
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_103934752
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 18:25 schreef fietsenmaker11 het volgende:
Goedendag,

Gisteren heb ik schouderkarbonades gekookt (1 uur) en daarna ingevroren om er later babi pangang van te maken.

Wat thans rest is een hoeveelheid gelatine-rijk vocht , eigenlijk bouillon dus.
Is er iets wat ik daarmee kan doen ?

Daarnaast zoek ik nog een recept voor pikante babi pangangsaus zoals die in de restaurants gebezigd wordt. Een tijdje geleden kon ik sachets kopen met kant en klaar saus van Conimex (dus niet de zakjes met droog poeder), doch die kan ik nergens meer vinden.

Iemand advies ?
Naar de toko gaan, da's sowieso al lekkerder dan conimex of even googlen naar een recept, zijn zat te vinden.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:40 schreef Erasmo het volgende:
Als ik 5% likeur door mijn sinaasappelsorbetijsmengsel doe, heeft dat effect op mijn droge stof verhouding?
Alcohol bevriest wel minder snel dan gewone vloeistoffen dus misschien heb je meer binding nodig maar ik heb geen ervaring met ijs maken, wel met alcohol
pi_103936928
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:40 schreef Erasmo het volgende:
Als ik 5% likeur door mijn sinaasappelsorbetijsmengsel doe, heeft dat effect op mijn droge stof verhouding?
Je kan ook sorbet maken en die serveren met een scheut likeur.
pi_103946995
Hoi Piet,

Hoe maak ik een mooi, eenvoudig portsausje? Ik heb hier n fles met rode port staan en wil me er eens aan wagen :)
pi_103949366
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 15:19 schreef RobinOok het volgende:
Volgens mij kan je van elk stuk rund gehakt en dus een hamburger maken.

Deze mijnheer : J. Kenji López-Alt heeft het getest. Hamburger van alleen ossenstaart vond ie te heftig, maar gemixt met ander rundvlees bleek juist de allerlekkerste hamburger op te leveren. Ik zou het bijna ook eens proberen. ;-)
Klinkt interessant, ook voor de spaghetti met gehaktballetjes trouwens. De diepe rundvleessmaak lijkt me nou precies wat ik doorgaans mis in gehakt.

Was jij dat die ooit vertelde over een Chinese techniek om gehakt te hakken? Ik namelijk geen gehaktmolen en weet niet of ik er wel eentje wil kopen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_103949497
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 10:15 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Klinkt interessant, ook voor de spaghetti met gehaktballetjes trouwens. De diepe rundvleessmaak lijkt me nou precies wat ik doorgaans mis in gehakt.

Was jij dat die ooit vertelde over een Chinese techniek om gehakt te hakken? Ik namelijk geen gehaktmolen en weet niet of ik er wel eentje wil kopen.
Bij een beetje slager kan je ook een stuk vlees aanwijzen, en even vragen of ze er gehakt van draaien, dus investeren in een eigen gehaktmolen is niet altijd de moeite waard. Aan de andere kant, als je al een goede kitchenaid keukenmachine hebt, is een gehaktmolen accessoire daarvoor nog wel het overwegen waard.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 4 november 2011 @ 10:26:03 #59
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_103949668
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 08:15 schreef Selestha het volgende:
Hoi Piet,

Hoe maak ik een mooi, eenvoudig portsausje? Ik heb hier n fles met rode port staan en wil me er eens aan wagen :)
Kom ik volgende week even op terug, ga nu naar de vismarkt, mulletjes kopen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_103950027
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 10:19 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Bij een beetje slager kan je ook een stuk vlees aanwijzen, en even vragen of ze er gehakt van draaien, dus investeren in een eigen gehaktmolen is niet altijd de moeite waard. Aan de andere kant, als je al een goede kitchenaid keukenmachine hebt, is een gehaktmolen accessoire daarvoor nog wel het overwegen waard.
Ik heb niet zoveel kastruimte, en hou sowieso niet van elektrische machines. Als ik er eentje koop dan is het sowieso een eenvoudige handmolen. Maar snijen en hakken vind ik erg leuk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_103950966
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2011 10:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kom ik volgende week even op terug, ga nu naar de vismarkt, mulletjes kopen.
Prima, kan nog wel even wachten :) De port bederft niet :)
  vrijdag 4 november 2011 @ 12:14:59 #62
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_103952760
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 10:15 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Was jij dat die ooit vertelde over een Chinese techniek om gehakt te hakken? Ik namelijk geen gehaktmolen en weet niet of ik er wel eentje wil kopen.
Gehaktmolens zijn inderdaad geen Chinese uitvinding. Zij snijden het vlees eerst in stukjes en beginnen er dan met 2 hakbijltjes op in te ramen, tjoktjotjoktjoktjok. Kon zo gauw even geen youtubefilmpje vinden.
pi_103954324
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 12:14 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Gehaktmolens zijn inderdaad geen Chinese uitvinding. Zij snijden het vlees eerst in stukjes en beginnen er dan met 2 hakbijltjes op in te ramen, tjoktjotjoktjoktjok. Kon zo gauw even geen youtubefilmpje vinden.
Dat moet ik ook kunnen. Er is dus niet een speciale techniek, en het worden dan ook geen strengen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_103954704
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 18:25 schreef fietsenmaker11 het volgende:
Goedendag,

Gisteren heb ik schouderkarbonades gekookt (1 uur) en daarna ingevroren om er later babi pangang van te maken.

Wat thans rest is een hoeveelheid gelatine-rijk vocht , eigenlijk bouillon dus.
Is er iets wat ik daarmee kan doen ?

Daarnaast zoek ik nog een recept voor pikante babi pangangsaus zoals die in de restaurants gebezigd wordt. Een tijdje geleden kon ik sachets kopen met kant en klaar saus van Conimex (dus niet de zakjes met droog poeder), doch die kan ik nergens meer vinden.

Iemand advies ?
Ik post hier nooit, lees het wel eens door, maar ik hou van Babi Pangang dus ik geef je deze link even.
Afhankelijk van hoe lang je het vlees op het laatst frituurt, smaakt deze bijna hetzelfde als bij de Chinees. Erg lekker.
Maar goed, je hebt het vlees al gekookt...
pi_103966350
ah ! iemand91, daar heb ik tenminste iets aan, dank je.
Ja, reeds gekookt op aanwijzing van een Chinese kok uit mijn buurt, maar hij is bijna onverstaanbaar, dus het saus-gebeuren ging de verbaal de mist in.....

Ik ga kijken of het kooknat (ontvet) nog tot saus kan worden omgetoverd.

FM11
pi_103967889
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2011 10:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kom ik volgende week even op terug, ga nu naar de vismarkt, mulletjes kopen.
Eet smakelijk en geniet nog van je vakantie!. *O*
pi_103968804
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 18:29 schreef fietsenmaker11 het volgende:
ah ! iemand91, daar heb ik tenminste iets aan, dank je.
Ja, reeds gekookt op aanwijzing van een Chinese kok uit mijn buurt, maar hij is bijna onverstaanbaar, dus het saus-gebeuren ging de verbaal de mist in.....

Ik ga kijken of het kooknat (ontvet) nog tot saus kan worden omgetoverd.

FM11
Graag gedaan. Moet ik misschien hier ook maar weer eens voorstellen om te maken. :9
  zaterdag 5 november 2011 @ 22:17:21 #68
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_104013068
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:52 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Naar de toko gaan, da's sowieso al lekkerder dan conimex of even googlen naar een recept, zijn zat te vinden.

[..]

Alcohol bevriest wel minder snel dan gewone vloeistoffen dus misschien heb je meer binding nodig maar ik heb geen ervaring met ijs maken, wel met alcohol [ afbeelding ]
Heb er maar een schepje suiker extra doorgedaan, tonkabonenlikeursinaasappelijs is best te pruimen :9

Volgend project stoofperenijs :P
  zaterdag 5 november 2011 @ 23:40:35 #69
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104016172
Robin, wij waren vandaag bij See You See Me. LHO had een rode curry met eend. Daar zat een groente in die we niet kennen. Het leken een soort oversized erwtjes, maar dan niet helemaal rond, maar met een deukje erin waar waarschijnlijk een steeltje heeft gezeten. Als je erop beet, kwamen er hele kleine balletjes uit, deed een beetje denken aan viskuit, maar nog fijner. De smaak had iets bitters.

Enig idee wat het was?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 6 november 2011 @ 03:51:48 #70
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104021694
Ja, duidelijk Thaise erwtaubergines. :-)


Pea Eggplant

[ Bericht 3% gewijzigd door RobinOok op 06-11-2011 04:07:41 ]
  zondag 6 november 2011 @ 09:16:36 #71
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104022466
Ja, duidelijk. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_104067044
Ha Piet,

Zaterdag 2 kippen gebraden, en de karkassen + alle losse spul zijn daarna de pan ingegaan voor een soepje. Vanavond opeten, het meeste vet is er al afgeschept, en de het bruikbare vlees is van de karkasjes af, maar hoe krijg je een kippensoep enigszins helder? En wat is er allemaal lekker voor in de soep?
Er zitten nu al een lenteuitje en wat kastanjechampignons in.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslān hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_104075417
Piet,

Ik wil een lekkere tomatenchutney/jam maken, heb jij een lekker en beproefd recept hiervoor?
Bvd!
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  maandag 7 november 2011 @ 15:04:58 #74
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104075979
Psssst, Gripper:

Over soep helder maken

Psssst, Cinnamon_M

Tomaten Chilli Jam
pi_104076264
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 15:04 schreef RobinOok het volgende:
Psssst, Gripper:
[ link | afbeelding ]
Over soep helder maken

Psssst, Cinnamon_M
[ link | afbeelding ]
Tomaten Chilli Jam
Thanks!

Robin moet ook een eigen topic of de TT van dit topic moet veranderd worden in "Het grote vraag Piet en Robin hoe maak ik het klaar topic"! :( :Y
Die TT is eigenlijk taaltechnisch ietwat vreemd
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  maandag 7 november 2011 @ 15:43:17 #76
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104077342
Nee joh, iedereen die iets toe te voegen heeft kan toch gewoon antwoorden? Daar hoeft niks voor veranderd te worden hoor. Ik vind het ook wel fijn zo, nu hoef ik tenminste niet te antwoorden als ik niks met de vraag heb. Zoals hoe maak ik babi pangang die smaakt zoals die van de Chinees. ;-)

[ Bericht 0% gewijzigd door RobinOok op 07-11-2011 16:18:45 ]
pi_104077463
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 15:43 schreef RobinOok het volgende:
Nee joh, iedereen die iets toe te voegen heeft kan toch gewoon antwoorden? Daar hoeft niks voor veranderd te worden hoor. Ik vind het ook wel fijn zo, nu hoef ik tenminste niet te antwoorden als ik niks met de vraag heb. Zoals hoe maak ik babi pangang die smaak zoals die van de Chinees. ;-)
Dat is ook allemaal wel zo (ik heb ook vaak genoeg antwoord gegeven), maar er komen hier toch wel regelmatig mensen die wat specifiek aan jou willen vragen. Daarom moet je ook in de TT :P Davinnikgewoon. Dus.

Al is je tweede punt wel een goede ja :D
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_104079566
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 14:48 schreef cinnamon_M het volgende:
Piet,

Ik wil een lekkere tomatenchutney/jam maken, heb jij een lekker en beproefd recept hiervoor?
Bvd!
Ik vind dit een heel erg lekkere tomatenjam:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_104082909
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 12:14 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Gehaktmolens zijn inderdaad geen Chinese uitvinding. Zij snijden het vlees eerst in stukjes en beginnen er dan met 2 hakbijltjes op in te ramen, tjoktjotjoktjoktjok. Kon zo gauw even geen youtubefilmpje vinden.
Ik heb deze in mijn favorieten staan:
  maandag 7 november 2011 @ 18:28:20 #80
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104084221
Hahaha, cool filmpje! *big smile*
En illustratief inderdaad. Thanks.

Wel kijken, he, Weltschmerz!
  maandag 7 november 2011 @ 18:33:57 #81
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104084418
Leuk filmpje. Geeft een stuk minder afwas. :D Maarreh, wat 'ie er vervolgens van maakt vind ik er maar vies uitzien, één grote pannekoek van gehakt. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 7 november 2011 @ 18:49:18 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104085072
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 10:36 schreef Gripper het volgende:
Ha Piet,

Zaterdag 2 kippen gebraden, en de karkassen + alle losse spul zijn daarna de pan ingegaan voor een soepje. Vanavond opeten, het meeste vet is er al afgeschept, en de het bruikbare vlees is van de karkasjes af, maar hoe krijg je een kippensoep enigszins helder? En wat is er allemaal lekker voor in de soep?
Er zitten nu al een lenteuitje en wat kastanjechampignons in.
Alternatief voor Robins methode met invriezen kan je de soep even door een zeef halen, er op letten dat hij werkelijk vetvrij is (als ie koud is is het vet sowieso gestold), een eiwit of 2 erdoor slaan, en hem langzaam verhitten. Het eiwit gaat stollen en trekt alle zwevende stoffen uit de bouillon en je kan het met een schuimspaan verwijderen. Op deze manier kan je hem ook kraakhelder krijgen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 november 2011 @ 18:53:22 #83
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104085258
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 14:48 schreef cinnamon_M het volgende:
Piet,

Ik wil een lekkere tomatenchutney/jam maken, heb jij een lekker en beproefd recept hiervoor?
Bvd!
Een tomatenjam, goed idee, zal er eens induiken. Lijkt me eigenlijk best lekker. Helemaal als het een heldere gelei is.
Robin, heb jij jouw methode al eens gebruikt voor een heldere tomatensoep?
Je zou een heldere tomaten boullion zonder zout kunnen binden met pectine zoals je jam maakt en suiker kunnen toevoegen als je een zoete jam wilt, of het gewoon weglagen en een tomatensmakende gel hebben.
mmmm
Ik ga hier eens mee experimenteren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104088547
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 16:36 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ik vind dit een heel erg lekkere tomatenjam:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank! Ik ga deze week eens experimenteren aan de hand van de gegeven recepten :)

Meteen nog een vraag aan Piet: lekkere recepten met schorseneren? Heb ze vandaag voor het eerst gemaakt (tagliatelle, bechamel met citroen en dille, schorseneren gekookt, geschild en kort gebakken, twee soorten kaas erbij en nootjes; was een leuk experiment waar ik nog wel verder mee ga maar zoals ik het nu had gemaakt te eentonig qua smaak. Had ik achteraf kunnen voorspellen). Maar ik ben benieuwd naar andere suggesties, want ik vond de schorseneren wel errug lekker :).
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_104088658
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een tomatenjam, goed idee, zal er eens induiken. Lijkt me eigenlijk best lekker. Helemaal als het een heldere gelei is.
Robin, heb jij jouw methode al eens gebruikt voor een heldere tomatensoep?
Je zou een heldere tomaten boullion zonder zout kunnen binden met pectine zoals je jam maakt en suiker kunnen toevoegen als je een zoete jam wilt, of het gewoon weglagen en een tomatensmakende gel hebben.
mmmm
Ik ga hier eens mee experimenteren.
:D ben benieuwd naar t resultaat van je experimenten!
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  dinsdag 8 november 2011 @ 00:20:26 #86
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104106811
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:

Robin, heb jij jouw methode al eens gebruikt voor een heldere tomatensoep?
Nee, maar wel over gelezen. Kwestie van tomaten pureren met smaakmakers, dan beetje gelatine toevoegen (1%), invriezen en ontdooien. En daar kun je dan ook weer jellly van maken ja.
  dinsdag 8 november 2011 @ 11:46:33 #87
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104114659
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 19:50 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Dank! Ik ga deze week eens experimenteren aan de hand van de gegeven recepten :)

Meteen nog een vraag aan Piet: lekkere recepten met schorseneren? Heb ze vandaag voor het eerst gemaakt (tagliatelle, bechamel met citroen en dille, schorseneren gekookt, geschild en kort gebakken, twee soorten kaas erbij en nootjes; was een leuk experiment waar ik nog wel verder mee ga maar zoals ik het nu had gemaakt te eentonig qua smaak. Had ik achteraf kunnen voorspellen). Maar ik ben benieuwd naar andere suggesties, want ik vond de schorseneren wel errug lekker :).
Ik hou groenten meestal nogal simpel, ik vind dat ze vooral naar zichzelf moeten smaken, schorseneren gekookt en dan serveren met hooguit wat gezouten boter er op, paar druppels citroensap, of met een echte hollandaise.
Meeste groenten smaken van zichzelf al zo goed dat ik ze niet wil veranderen van smaak door er allerlei smaakmakers bij te doen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 8 november 2011 @ 11:47:34 #88
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104114688
Ik bedenk me trouwens dat gegrilde schorseneren ook best lekker zouden zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104115183
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik hou groenten meestal nogal simpel, ik vind dat ze vooral naar zichzelf moeten smaken, schorseneren gekookt en dan serveren met hooguit wat gezouten boter er op, paar druppels citroensap, of met een echte hollandaise.
Meeste groenten smaken van zichzelf al zo goed dat ik ze niet wil veranderen van smaak door er allerlei smaakmakers bij te doen.
Daar ben ik het zeker mee eens. Waar ik geloof ik vooral naar op zoek ben is een leuk gerecht waarin schorseneren niet het bijgerecht zijn (naast vlees en andere zaken), maar de hoofdrol spelen. Vandaar ook mijn pasta (en ik moet zeggen dat de smaak van de schorseneren ook heel duidelijk aanwezig was daarin, maar ik vond het gerecht dus te saai).

Gegrilde schorseneren lijken me overigens zeker lekker, ik had ze gebakken in wat roomboter en dat was ook heerlijk. Maargoed, ik ga gewoon nog even verder experimenteren!
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  dinsdag 8 november 2011 @ 12:11:01 #90
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104115527
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 12:01 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Daar ben ik het zeker mee eens. Waar ik geloof ik vooral naar op zoek ben is een leuk gerecht waarin schorseneren niet het bijgerecht zijn (naast vlees en andere zaken), maar de hoofdrol spelen. Vandaar ook mijn pasta (en ik moet zeggen dat de smaak van de schorseneren ook heel duidelijk aanwezig was daarin, maar ik vond het gerecht dus te saai).

Gegrilde schorseneren lijken me overigens zeker lekker, ik had ze gebakken in wat roomboter en dat was ook heerlijk. Maargoed, ik ga gewoon nog even verder experimenteren!
Okay, Groente als het hoofdingredient, dat is een andere manier van er tegenaan kijken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104115691
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 12:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Okay, Groente als het hoofdingredient, dat is een andere manier van er tegenaan kijken.
Hehe. Ik bedenk me net dat ik dat ook beter niet aan jou had kunnen vragen ;) Maar, ja, ik eet niet elke dag vlees. Dus probeer ik ook gerechten te verzinnen zonder vlees waarbij de groenten het hoofdingrediėnt zijn. Maar dat is niet echt jouw ding natuurlijk, om het maar voorzichtig uit te drukken ;)
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  dinsdag 8 november 2011 @ 13:01:54 #92
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104117234
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 12:16 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Hehe. Ik bedenk me net dat ik dat ook beter niet aan jou had kunnen vragen ;) Maar, ja, ik eet niet elke dag vlees. Dus probeer ik ook gerechten te verzinnen zonder vlees waarbij de groenten het hoofdingrediėnt zijn. Maar dat is niet echt jouw ding natuurlijk, om het maar voorzichtig uit te drukken ;)
Betekend niet dat ik het shunt of niet bereid ben er over mee te denken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104117467
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 13:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Betekend niet dat ik het shunt of niet bereid ben er over mee te denken.
Gelukkig :)
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_104120033
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 13:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Betekend niet dat ik het shunt of niet bereid ben er over mee te denken.
Gaat het wel goed met je? Moeten we een dokter langs sturen?

:P
  donderdag 10 november 2011 @ 15:07:20 #95
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_104202986
Ik heb hier nog een blikje kant en klare dessertrijst staan ( :@ ) . Ideeėn hier hoe ik daar vanavond een lekker dessert van kan maken?
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  donderdag 10 november 2011 @ 15:11:30 #96
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104203141
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 15:07 schreef The_Hives het volgende:
Ik heb hier nog een blikje kant en klare dessertrijst staan ( :@ ) . Ideeėn hier hoe ik daar vanavond een lekker dessert van kan maken?
Wegflikkeren en ijs gaan halen?
Sorry, ik HAAT pap en rijstebrij enzo, als ik het zie moet ik al kokhalzen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 10 november 2011 @ 15:13:06 #97
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_104203203
:D wegflikkeren is ook een optie. Staat er al een paar jaar (in jeugdige onbezonnenheid gekocht ;) ) :P

Maar misschien is er wat leuks van te maken :)

-edit-

maar zo te zien moet ik het voor dit geval niet van jou hebben ;)
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  donderdag 10 november 2011 @ 15:14:28 #98
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104203254
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 15:13 schreef The_Hives het volgende:
:D wegflikkeren is ook een optie. Staat er al een paar jaar (in jeugdige onbezonnenheid gekocht ;) ) :P

Maar misschien is er wat leuks van te maken :)

-edit-

maar zo te zien moet ik het voor dit geval niet van jou hebben ;)
Als ie niet gezoet is, kan je er een heel gemakkelijke risotto mee maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 10 november 2011 @ 15:33:17 #99
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_104204023
het is gezoet
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  donderdag 10 november 2011 @ 15:38:22 #100
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104204217
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 15:33 schreef The_Hives het volgende:
het is gezoet
Je zou met citroenrasp (van een onbehandelde citroen) en wat sap er aan toe kunnen voegen, een rauw ei, (weet niet hoe groot het blikje is) en het in een beboterde vorm storten, dit in een waterbad in de oven garen en dan af laten koelen, dan heb je een soort citroen/rijst pudding, fris en licht.
Eventueel kan je de puddingvorm eerst voorzien van een laagje saus, bijvoorbeeld aardbei, die dan bij het storten van de pudding op het bord er mooi overheen loopt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 10 november 2011 @ 15:41:49 #101
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_104204360
geen verkeerd idee :) ga hem proberen! thnx
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  donderdag 10 november 2011 @ 15:43:18 #102
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104204431
Volgens mij is het een kwestie van opwarmen met bruine basterdsuiker of gula jawa en klaar is kees.
  donderdag 10 november 2011 @ 17:20:01 #103
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104208477
Of op z'n Indiaas met kardamom! Lekker met gedroogde aardbeitjes erdoor (even meekoken).
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 10 november 2011 @ 20:28:03 #104
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_104217104
Piet jungske, ik had een vraag. Ik ga binnenkort een soepje maken. Normaal bind ik hem met wat room, maar deze keer mag dat niet ivm koemelkallergie. Hoe kan ik nu het best mijn soep laten binden? Maizena?
pi_104217555
misschien dat sojaroom een optie is?
  donderdag 10 november 2011 @ 20:35:26 #106
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_104217628
Is dat voor niet-soja-eters een beetje te pruimen?
pi_104218188
ik vind het zelf niet slecht te doen, en ik heb zelf geen allergiėn ofzo. Dus gebruik het niet vaak. Heb het zelf nog nooit voor een soep gebruikt. Natuurlijk ligt het er ook aan waarmee je het mee combineert.. Ik zou zeggen, probeer het een keer uit, of misschien heeft Piet een beter alternatief?
  donderdag 10 november 2011 @ 20:46:06 #108
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_104218323
Hoe smaken die soja-producten normaal?
pi_104218637
Dat is een lastige, paar jaar geleden dat ik het voor het laatst gehad heb.... Ik weet in ieder geval dat ik het niet vies vond :P
pi_104218875
Maar als ik zo een beetje google wordt het vaker toegepast als vervanger van room.
  donderdag 10 november 2011 @ 20:56:27 #111
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_104218985
Ik denk dat ik het maar ga proberen zo. Thanks!
pi_104219241
wat is hét recept voor een lekkere tomatenchutney? (geen jam, dus, zoals hiervoor ergens)
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 10 november 2011 @ 21:04:21 #113
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104219522
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 20:28 schreef Omnifacer het volgende:
Piet jungske, ik had een vraag. Ik ga binnenkort een soepje maken. Normaal bind ik hem met wat room, maar deze keer mag dat niet ivm koemelkallergie. Hoe kan ik nu het best mijn soep laten binden? Maizena?
Ligt er een beetje aan wat voor een soep, ik bind soep graag met aardappel, geeft een wat rulle structuur en een mooie korte binding, net zoals ketchup dat heeft zeg maar, het trekt geen draad. Verder heeft binden met aardappel het voordeel dat het de smaak niet of nauwelijks onderdrukt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 10 november 2011 @ 21:07:25 #114
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104219715
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 21:00 schreef Mirjam het volgende:
wat is hét recept voor een lekkere tomatenchutney? (geen jam, dus, zoals hiervoor ergens)
Ik maak nooit chutney, heb niets met de keuken van India. Vind dat niets. Komt wellicht omdat ik het alleen uit restaurants ken. Helaas heel leuke Indiaas vriendinnetje of vriendje die me meeneemt als Indiamama gaat koken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104231521
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 21:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ligt er een beetje aan wat voor een soep, ik bind soep graag met aardappel, geeft een wat rulle structuur en een mooie korte binding, net zoals ketchup dat heeft zeg maar, het trekt geen draad. Verder heeft binden met aardappel het voordeel dat het de smaak niet of nauwelijks onderdrukt.
Je kan ook eigengemaakte roux (wit of bruin) toevoegen.
  vrijdag 11 november 2011 @ 02:48:37 #116
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104233207
Of ontbijtkoek, dat wordt vaak voor sauzen gebruikt maar in sommige soepen zal het ook wel kunnen, in goulashsoep bijvoorbeeld.
Maar aardappel wordt het meeste gebruikt.
  vrijdag 11 november 2011 @ 09:54:41 #117
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104236148
Ja, je kan Roux gebruiken om je soep te binden, maar dat heeft het nadeel dat het de smaak onderdrukt. Net als ontbijtkoek trouwens, die ook nog een andere smaak toevoegt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 11 november 2011 @ 14:26:31 #118
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_104245760
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 21:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ligt er een beetje aan wat voor een soep, ik bind soep graag met aardappel, geeft een wat rulle structuur en een mooie korte binding, net zoals ketchup dat heeft zeg maar, het trekt geen draad. Verder heeft binden met aardappel het voordeel dat het de smaak niet of nauwelijks onderdrukt.
Hoi Piet,

Bedankt voor je antwoord :) Het wordt een courgettesoep, of courgette-tomaatsoep. Werkt aardappel dan goed?
  vrijdag 11 november 2011 @ 14:28:35 #119
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104245848
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 14:26 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Hoi Piet,

Bedankt voor je antwoord :) Het wordt een courgettesoep, of courgette-tomaatsoep. Werkt aardappel dan goed?
Ik denk dat het helemaal niet nodig is een cougettesoep of courgette-tomaatsoep te binden, mocht het wel nodig zijn, werkt aardappel prima, neem een bloemige aardappelsoort, of gewoon wat aardappelpureepoeder uit een zakje, ik gebruik dat ook wel om te binden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104250466
Courgettesoep kan idd prima zonder room. Hoogstens dat je het ernaast kan serveren, maar iig volgens mijn recept is het meer een extraatje dan een essential =)
  vrijdag 11 november 2011 @ 16:32:38 #121
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104251016
In Courgettesoep een een scheutje olijfolie ook erg lekker
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104251981
of een beetje sherry! =)
  vrijdag 11 november 2011 @ 17:22:28 #123
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_104253074
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik denk dat het helemaal niet nodig is een cougettesoep of courgette-tomaatsoep te binden, mocht het wel nodig zijn, werkt aardappel prima, neem een bloemige aardappelsoort, of gewoon wat aardappelpureepoeder uit een zakje, ik gebruik dat ook wel om te binden.
Bedankt *;
  vrijdag 11 november 2011 @ 17:24:56 #124
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104253184
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 16:55 schreef Lyriella het volgende:
of een beetje sherry! =)
Erg lekker in de Champignonsoep
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104257309
Hmmm dat ga ik eens proberen, bedankt voor de tip =)
  vrijdag 11 november 2011 @ 19:41:32 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104258952
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 19:05 schreef Lyriella het volgende:
Hmmm dat ga ik eens proberen, bedankt voor de tip =)
Een flinke scheut sherry nemen, dan smaakt de Champignonsoep zelfs naar Champignons als er geen Champignons in zitten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104263274
Risotto met Cantharellen (bospaddestoelen) :

Ingredienten voor 4 personen:

- olijfolie
- boter
- peper uit de molen
- zout
- 2 sjalotten
- 3 tenen look
- handvol fjngesnipperde bieslook
- 1 eetlepel citroensap
- 1 liter kippenbouillon
- 250 gram cantharellen
- 300 gram risottorijst (Arborio)
- 2 handenvol geraspte parmezaanse kaas

Versnipper de sjalotten en de look, en bak die gedurende 10 min op een matig vuurtje in wat olijfolie en een klontje boter. Breng intussen een liter water aan de kook en doe daar een blokje kippenbouillon bij.

Doe de risottorijst bij de sjalot en de look, en bak deze gedurende 2 min lichtjes aan met het citroensap, vooral goed blijven roeren, daar de rijst snel kan aanbakken. Vervolgens de Cantharellen en de bieslook toevoegen, en alweer 2 minuutjes laten bakken op matig vuur.

Dompel de risotto onder een laag bouillon en zet het vuur iets hoger. Herhaal dit wanneer de bouillon bijna helemaal verdampt is, net zolang tot de risottorijst beetgaar is, meestal is dat zo'n 18 minuten. Blijf goed roeren, en eens de rijst klaar is en de bouillon helemaal verdampt breng je hem op smaak met peper en zout. Voeg al roerend de parmezaanse kaas toe. Als het geheel niet smeuig genoeg is naar je smaak, voeg dan gerust een klont boter toe en roer nog eens goed op.

Opdienen met nog wat extra geraspte parmezaanse kaas over de rijst.
  vrijdag 11 november 2011 @ 21:31:01 #128
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104264806
Piet, hoe komt het dat wild leverig kan smaken?

Net heerlijke reebiefstuk op, zeer leverig. :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 12 november 2011 @ 11:03:12 #129
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104279881
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 21:31 schreef Isegrim het volgende:
Piet, hoe komt het dat wild leverig kan smaken?

Net heerlijke reebiefstuk op, zeer leverig. :9
Omdat het goed doorbloed is. Hoe donkerder het vlees, hoe meer het heeft moeten lopen om aan zijn eten te komen, hoe leveriger het smaakt.
Je ziet dat ook bv bij rundvlees, limousine vlees, wat een soort bloedarmoede lijkt te hebben lijkt wel kalfsvlees en smaakt nauwelijks, Rundvlees van (zuid)amerikaanse runderen uit de extensieve veeteelt smaakt veel donkerder, of hoe jij het noemt, leveriger

Van wildsoorten smaken Ree, Haas, Wilde eend en Gans het meest. en natuurlijk allerlei ander wild gevogelte. Ik heb het dan wel over "wild wild" , niet over "tam wild" zoals kweekhert of eend a la AH.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 12 november 2011 @ 13:03:53 #130
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_104282995
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 00:20 schreef SiGNe het volgende:

[..]

ik heb er nog twee, die vorige is een recept van een vriend van me.
In m'n knoflook receptenboek staat een recept voor Arcadische knoflooksoep voor 4 tot 6 personen, gaat ook meer knoflook in.

ingrediėnten:
15-20 ongepelde knoflooktenen
5 eetlepels olie
1 liter kippe- of vleesbouillon
2 theelepels verse tijm
½ theelepel zout
witte peper
3 eidooiers

Bij het opdienen:
sneetje stokbrood of toast
geraspte kaas

Bereiding:
1 Blancheer de knoflook een minuut; laat ze uitlekken en pel ze. Kook de teentjes 10 minuten in de helft van de olie, maar laat ze niet bruin worden. Voeg de bouillon, tijm, zout en flink wat witte peper toe. Laat de soep 30 minuten lang stoven en proef of ze goed gekruid is.
2 Zeef de soep, maar houd een paar tentjes heel. Doe de soep terug in de pan en houd haar warm.
3 Kluts de eidooiers en laat er langzaam de overblijvende olie in lopen. Vermeng het mengsel met een paar eetlepels soep, haal de soep van het vuur en voeg voeg de eidooiers er langzaam in een dun straaltje aan toe, zorgvuldig roerend.

Opdienen
Dien de soep onmiddelijk op met het stokbrood of de toast en een handje geraspte kaas in elke soepkom

Variatie
Gebruik in plaast van de olie en eidooiers zes verse eigeren in de zachtjes sudderende soep.

Deze eten wij vanavond :9 En ik leg ook een paar teentjes in de oven voor bij het brood :9 Iedereen kan morgen ruiken waar ik woon :+

Stomme vraag maar waarom moet je de soep nog zeven? Alleen om de knoflook teentjes eruit te halen? Is het niet lekkerder om deze er doorheen te prakken/persen?
Trotse mamma :)
  zaterdag 12 november 2011 @ 13:13:17 #131
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104283303
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 13:03 schreef Faithz het volgende:

[..]

Deze eten wij vanavond :9 En ik leg ook een paar teentjes in de oven voor bij het brood :9 Iedereen kan morgen ruiken waar ik woon :+

Stomme vraag maar waarom moet je de soep nog zeven? Alleen om de knoflook teentjes eruit te halen? Is het niet lekkerder om deze er doorheen te prakken/persen?
Om de rest vabde ingredienten er uit te halen, maw, de thijm.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 12 november 2011 @ 16:42:02 #132
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104288446
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 13:03 schreef Faithz het volgende:

[..]

Deze eten wij vanavond :9 En ik leg ook een paar teentjes in de oven voor bij het brood :9 Iedereen kan morgen ruiken waar ik woon :+

Stomme vraag maar waarom moet je de soep nog zeven? Alleen om de knoflook teentjes eruit te halen? Is het niet lekkerder om deze er doorheen te prakken/persen?
Ik ga 'm morgen ook maar eens maken, nog niet eerder gedaan.
Er staat in het recept dat je de soep moet zeven "maar laat een paar teentjes heel"
ik gok dat ze daarmee bedoelen dat je de knoflook door de zeef moet drukken en nog een paar tenen niet door de zeef moet persen.
wat je vervolgens met die hele tenen moet doen? Geen idee.. ik zou ze uitsmeren op een vers afgebakken en getoast stokbroodje denk ik.

En wat betreft de tijm, als die er toch uitgezeefd moet worden dan kan je de blaadjes net zo goed aan het takje laten zitten, makkelijker om eruit te halen.
En als de knoflook door een zeef gedrukt moet worden, dan werkt een staafmixer in de pan ook wel om de boel te pureren.
Het eigeel zit er toch nog niet bij dus hoef je ook niet bang te zijn dat je een saus maakt van je soep.

Laat even weten hoe ie is geworden en of er nog wat aanpassingen nodig/lekker zijn.
Als geraspte kaas neem ikzelf verse Parmagiano Reggiano :Y) (Ork, ork, ork, soep eet je met een....)
  zaterdag 12 november 2011 @ 17:55:15 #133
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_104290474
Ik kon dus geen verse tijm krijgen dus heb ik maar gedroogde gekocht.. :@ hoe langer ik erover nadenk, hoe minder handig en lekker mij dat lijkt.

Dus ik ben even maar de Plus!! :W

Enne, I'll show you mine if you show me yours :)
Trotse mamma :)
  zaterdag 12 november 2011 @ 18:13:15 #134
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104290880
Gedroogd zal jer er denk ik wel uit moeten halen, anders heb je soep met harde stukjes.
Een zacht tijmblaadje is minder erg en in andere recepten wordt soms ook lente-ui of bielook toegevoegd op het eind.
En ik maak er wel een fotootje van.. :)
pi_104292152
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 18:13 schreef SiGNe het volgende:
Gedroogd zal jer er denk ik wel uit moeten halen, anders heb je soep met harde stukjes.
Een zacht tijmblaadje is minder erg en in andere recepten wordt soms ook lente-ui of bielook toegevoegd op het eind.
En ik maak er wel een fotootje van.. :)
Die gedroogde tijm zou je ook nog in een thee-ei erin kunnen doen. Maar anders werkt zeven ook wel.
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  zaterdag 12 november 2011 @ 19:34:10 #136
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_104293096
Wat moet ik eigenlijk van die dooiers verwachten? Soep is bijna klaar en ik vind hem zo al erg lekker. Ben bang het nu te verpesten..
Trotse mamma :)
  † In Memoriam † zaterdag 12 november 2011 @ 19:37:56 #137
91830 MaximusTG
pi_104293212
Binding neem ik aan. Daarom moet de soep ook van het vuur.
  zaterdag 12 november 2011 @ 21:01:25 #138
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_104296228
Oke, ik heb ervoor gekozen om de soep niet te laten binden met de dooiers en hij was errug lekker :)

Ben wel doorgeslagen met de peper, dat doe ik volgende keer wat minder :)
Trotse mamma :)
  zaterdag 12 november 2011 @ 21:02:29 #139
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_104296278
Oh en de tijm valt van t takje, dus ik moest het sowieso goed zeven :)
Trotse mamma :)
  zaterdag 12 november 2011 @ 21:35:41 #140
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104297596
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 21:01 schreef Faithz het volgende:
Oke, ik heb ervoor gekozen om de soep niet te laten binden met de dooiers en hij was errug lekker :)

Ben wel doorgeslagen met de peper, dat doe ik volgende keer wat minder :)
Knoflook stoven in de olie ook goed gelukt?
Vaak is het snel te heet en wordt de knoflook bruin
  zaterdag 12 november 2011 @ 22:02:40 #141
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_104298562
Yes, ik was ook bang om ze bruin te bakken! Maar het lukte vrij aardig.

Dit waren ze vlak voordat ik de bouilon erbij kieperde:


En het was niet eens op de kleinste pit. Ik had er wel meer olie in gegooid dan het recept aan geeft. Een voor de rest veel roeren en niet vergeten te roeren omdat je ondertussen de bouilon aan t maken bent zoals ik :P

En daarna lekker pruttelen:


De knoflook valt al uit elkaar voor het zeven :) heerlijk zacht!
Trotse mamma :)
  zaterdag 12 november 2011 @ 22:35:29 #142
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104299677
Toch maar vandaag gemaakt.. mijn knoflook was wat bruiner dan de jouwe, ik had een gedeelte verse knoflook en een gedeelte normale "droge" tenen.
Die laatste waren ook al wat ouder dus wat droger en die werden dus wel bruin, bij de verse (grote) tenen was dat veel minder.
Ik heb verder wel de hoeveelheden olie uit het recept gebruikt en m'n pannetje half op het vuur (kleinste pitje) gezet.

Na een half uurtje heb ik de takjes tijm uit de soep gehaald, de bruine knoflooktenen eruit gehaald en de tenen die er goed uitzagen (de verse knoflook) door de zeef gepureerd en in de soep gedaan.
Daarna heb ik 'm wel met eidooiers afgemonteerd en zodra ik het bij de soep deed kreeg het ook een mooie roomkleur en meer binding. (je moet wel een beetje soep bij de dooiers doen om het alvast wat voor te verwarmen, anders krijg je gestold eigeel in je soep.)

mijn resultaat:


Erg lekker alleen heb ik er zelf nét wat teveel zout in gedaan, beetje jammer van de zachte smaak.
Voor herhaling vatbaar, maar dan wel met meer verse knoflooktenen, ik had nu "slechts" 1 bolletje van die knoflook, een stuk of 6 grote tenen.
  zondag 13 november 2011 @ 04:27:04 #143
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_104309117
Ziet er ook erg goed uit :9
Trotse mamma :)
pi_104322672
Hoi Piet, ik heb gisteren een grote zak kiwi's op de kop getikt voor 1 euro, maar (niet geheel tegen verwachting in) is daarvan ongeveer 1 kg al erg zacht of een beetje beurs.
Dat leek me een goed excuus voor kiwi-jam. Nu vind ik 3 methodes om jam te maken op internet
- met geleisuiker (heb ik niet)
- met suiker
- met suiker en geleipoeder

Ik heb suiker en gelatineblaadjes. Wat raad je aan, laten inkoken met suiker of geduldig zijn en binnenkort even een zakje geleisuiker/geleipoeder scoren? :)

Oh en over de witte kern zijn de meningen ook verdeeld, weghalen?
pi_104322754
Kiwi en gelatine gaan niet samen....
pi_104322887
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:46 schreef _Ophelia_ het volgende:
Kiwi en gelatine gaan niet samen....
Precies. Een van de weinige dingen die ruzie maakt met gelatine :)
  zondag 13 november 2011 @ 17:51:17 #147
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104322917
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:46 schreef _Ophelia_ het volgende:
Kiwi en gelatine gaan niet samen....
Gaat prima als je de kiwi kookt, het zijn enzymen in de kiwi die niet samengaan met Gelatine, en die maak je kapot met koken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104322932
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gaat prima als je de kiwi kookt, het zijn enzymen in de kiwi die niet samengaan met Gelatine, en die maak je kapot met koken.
Weer wat geleerd ^O^
  zondag 13 november 2011 @ 17:55:29 #149
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104323032
quote:
5s.gif Op zondag 13 november 2011 17:44 schreef Sts het volgende:
Hoi Piet, ik heb gisteren een grote zak kiwi's op de kop getikt voor 1 euro, maar (niet geheel tegen verwachting in) is daarvan ongeveer 1 kg al erg zacht of een beetje beurs.
Dat leek me een goed excuus voor kiwi-jam. Nu vind ik 3 methodes om jam te maken op internet
- met geleisuiker (heb ik niet)
- met suiker
- met suiker en geleipoeder

Ik heb suiker en gelatineblaadjes. Wat raad je aan, laten inkoken met suiker of geduldig zijn en binnenkort even een zakje geleisuiker/geleipoeder scoren? :)

Oh en over de witte kern zijn de meningen ook verdeeld, weghalen?
Eerst aan de kook brengen met suiker, gelatine weken en dan als de kiwi even gekookt heeft pas toevoegen. Er zitten enzymen in Kiwi die het gel vormen van Gelatine voorkomen, die enzymen maak je kapot als je de kiwi's kookt.
Je kan de witte kern laten zitten, je kan de jam ook door een zeef halen, dan haal je alle harde stukken er uit.
Je kan ook even tot morgen wachten en geleisuiker kopen, daar zit pectine in die voor de binding zorgt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 13 november 2011 @ 17:57:43 #150
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104323101
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:51 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Weer wat geleerd ^O^
Ananas doet het trouwens ook.
Er zitten in Papaja (en papajabladeren) trouwens weer enzymen die het taaiste vlees mals krijgen. De structuur wordt er niet heel geweldig van, maar je kan met een gemalen papaja in de marinade de taaiste soepkip of vlees mals krijgen.
Laat het er te lang in liggen en het lost vrijwel op.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104323466
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Eerst aan de kook brengen met suiker, gelatine weken en dan als de kiwi even gekookt heeft pas toevoegen. Er zitten enzymen in Kiwi die het gel vormen van Gelatine voorkomen, die enzymen maak je kapot als je de kiwi's kookt.
Je kan de witte kern laten zitten, je kan de jam ook door een zeef halen, dan haal je alle harde stukken er uit.
Je kan ook even tot morgen wachten en geleisuiker kopen, daar zit pectine in die voor de binding zorgt.
Goed, dan kijk ik morgen of onze karige appie wel geleisuiker kent. Gecondenseerde melk en anijsblokjes zijn schijnbaar al te ouderwets, dus ik verwacht er niet te veel van.
Dat van die enzymen was me al bekend. Zowel het eten van verse kiwi als ananas (nog erger) zorgen voor een pijnlijke mond :P En ik me als kind maar afvragen waarom iedereen dat vreselijke fruit zo lekker vond. Maar bedankt voor het aanstippen!
  zondag 13 november 2011 @ 20:43:49 #152
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104329803
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ananas doet het trouwens ook.
Er zitten in Papaja (en papajabladeren) trouwens weer enzymen die het taaiste vlees mals krijgen. De structuur wordt er niet heel geweldig van, maar je kan met een gemalen papaja in de marinade de taaiste soepkip of vlees mals krijgen.
Laat het er te lang in liggen en het lost vrijwel op.
Dat gebeurt met Mango dacht ik ook.
  zondag 13 november 2011 @ 20:46:01 #153
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104329909
LHO doet altijd kiwi in de sate-marinade, de kip wordt dan heel zacht idd. :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 14 november 2011 @ 12:59:32 #154
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_104348994
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 15:43 schreef RobinOok het volgende:
Nee joh, iedereen die iets toe te voegen heeft kan toch gewoon antwoorden? Daar hoeft niks voor veranderd te worden hoor. Ik vind het ook wel fijn zo, nu hoef ik tenminste niet te antwoorden als ik niks met de vraag heb. Zoals hoe maak ik babi pangang die smaakt zoals die van de Chinees. ;-)
Op het risico af hier vreselijk mee de mist in te gaan: de chinese variant heet volgens mij Char Sieuw. Kan je hiervan een suggestie geven hoe ik dat met eenvoudige middelen en eenvoudige vaardigheden kan maken?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  maandag 14 november 2011 @ 13:13:24 #155
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104349326
Damn, een paar jaar terug vond ik bij een uitdrager een boek met recepten voor het Chinees indisch restaurantbedrijf. Alle recepten voor de Tong Ah's en Rode Muren van deze wereld. Waardeloos dacht ik, maar achteraf had het wel amusementswaarde gehad, het echte gerecht en het maļzena, suiker en wat azijn sausgerecht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 14 november 2011 @ 13:13:59 #156
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104349342
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 13:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Damn, een paar jaar terug vond ik bij een uitdrager een boek met recepten voor het Chinees indisch restaurantbedrijf. Alle recepten voor de Tong Ah's en Rode Muren van deze wereld. Waardeloos dacht ik, maar achteraf had het wel amusementswaarde gehad, het echte gerecht en het maļzena, suiker en wat azijn sausgerecht.
Wel leuk om te vergelijken ja. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 14 november 2011 @ 14:27:39 #157
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104351846
Oud, oud, heel oud ludiek experiment met varkenshaas:


Iets minder oud, maar nog steeds oud, oud en mislukt experiment:


Vorige week:

Charsui Pork Belly na een dag marineren

Zelfde char sui, in stukjes gebakken met wat sojasaus, shaoxing, suiker en 5-spice (omdat ik het anders te saai vond, wat dus genoeg zegt over mijn charsui :+ )

Stamppot Andijvie met Char sui

Dus euh, nee, eigenlijk kan ik je niet helpen, Beelzebufo. ;) Ik heb het zelf niet onder de knie, maar er bestaan echt heeeeel veel recepten en varianten met meer en minder ingredienten, voor buikspek, hamlap, varkensnek tot schouder en haasje. Het ligt gewoon heel erg aan je eigen verwachtingen welk recept je moet kiezen. Maar als het goed is zijn ze allemaal makkelijk.

(als ik het perfecte recept ben tegengekomen zal ik me zeker weer melden :-) )

[ Bericht 0% gewijzigd door RobinOok op 14-11-2011 14:49:57 ]
pi_104354183
Piet, Als ik in duitsland biefstuk, rosbief of ossenhaas wil kopen, welke woorden moet ik daar dan voor gebruiken? Google helpt me niet echt verder met de duitse benamingen voor die stukken vlees... Jij hebt vast wel een idee...
  maandag 14 november 2011 @ 15:45:58 #159
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104354365
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:40 schreef Sjaam het volgende:
Piet, Als ik in duitsland biefstuk, rosbief of ossenhaas wil kopen, welke woorden moet ik daar dan voor gebruiken? Google helpt me niet echt verder met de duitse benamingen voor die stukken vlees... Jij hebt vast wel een idee...
Ossehaas is Rinderfilet
Biefstuk en Rosbief zijn bereidingswijzen, dat is in NL ook nooit 100% duidelijk welk deel van de koe het is bij de slager, voor Rosbief wordt volgens mij vaak de muis gebruikt. Maar...ook van de dunne of dikke lende, het staartstuk, de bovenbil, de platte bil, het bloemstuk of de muis volgens Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rosbief
Duitse termen op
http://de.wikipedia.org/wiki/Roastbeef
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104382454
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:59 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Op het risico af hier vreselijk mee de mist in te gaan: de chinese variant heet volgens mij Char Sieuw. Kan je hiervan een suggestie geven hoe ik dat met eenvoudige middelen en eenvoudige vaardigheden kan maken?
Dit is een goede uitleg vind ik. Ik heb het zelf twee weken geleden gemaakt en dat smaakte net als in China. Het lastigst vond ik de red fermented bean curd (gefermenteerde tofu in rode saus) te vinden. Die vond ik op die grote supermarktboot bij de Euromast (mocht je Rotterdam een beetje kennen ;) ). Verder is het belangrijk om lang te marineren, echt wel 6 tot 10 uur.

  dinsdag 15 november 2011 @ 03:43:45 #161
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104383784
Toch is juist die red fermented tofu bij veel toko's wel goed verkrijgbaar.
Wat ik dat weer bijzonder vind, want het is echt hardstikke smerig en vies. Niet te vreten anders dan in beetjes in marinades en misschien sommige sauzen.


Red fermented tofu


hóng dņufu rǔ

(de andere gefermenteerde tofu-soorten zijn al iets minder moeilijk)

Daarentegen, die rijstwijn die hij gebruikt vind ik een stuk minder straightforward. Heb wel een aantal rijstwijnen in huis en was van plan ze binnenkort eens goed op een rijtje te zetten, maar welke hij nu precies bedoelt is me niet helemaal duidelijk....

Zal er morgen nog eens fris naar kijken, het zal ook vast voor de hand liggen als ik andere recepten bekijk, maar ben benieuwd wat jij dan gebruikt hebt.

[ Bericht 17% gewijzigd door RobinOok op 15-11-2011 04:18:59 ]
  woensdag 16 november 2011 @ 03:12:22 #162
198371 Equites
Im going fucking oldschool!
pi_104425194
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 03:43 schreef RobinOok het volgende:
Toch is juist die red fermented tofu bij veel toko's wel goed verkrijgbaar.
Wat ik dat weer bijzonder vind, want het is echt hardstikke smerig en vies. Niet te vreten anders dan in beetjes in marinades en misschien sommige sauzen.

[ link | afbeelding ]
Red fermented tofu

[ link | afbeelding ]
hóng dņufu rǔ

(de andere gefermenteerde tofu-soorten zijn al iets minder moeilijk)

Daarentegen, die rijstwijn die hij gebruikt vind ik een stuk minder straightforward. Heb wel een aantal rijstwijnen in huis en was van plan ze binnenkort eens goed op een rijtje te zetten, maar welke hij nu precies bedoelt is me niet helemaal duidelijk....

Zal er morgen nog eens fris naar kijken, het zal ook vast voor de hand liggen als ik andere recepten bekijk, maar ben benieuwd wat jij dan gebruikt hebt.
Werk jij bij de chinees?
------- House was our believe, House was our sanctuary, And the beating of the drum, The bottom of the bass, The pump and the snare, Made you throw your hands in the air, House was a way of life-------
  woensdag 16 november 2011 @ 13:04:39 #163
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104432779
Nee, ik heb een website waarop ik dat soort dingen beschrijf en uitleg. Zodat koken met Chinese/Aziatische ingrediėnten wat minder eng wordt en inkopen doen bij de toko een makkie. ;-)

Maar werken bij de Chinees lijkt me ook gaaf!
(wel een goeie Chinees dan, niet die hier op de hoek)
  woensdag 16 november 2011 @ 13:07:14 #164
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104432861
Welke Chinees zou jij aan kunnen raden?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_104432926
Anders dan See You See Me en Four Seasons, die hebben we al gehad (en bevielen goed :) ).
  woensdag 16 november 2011 @ 13:13:02 #166
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104433021
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:07 schreef Isegrim het volgende:
Welke Chinees zou jij aan kunnen raden?
Een Authentieke Chinees die niet aan vernederlandsde gerechten doet.
Paradijs of Tai Soen in Utrecht bijvoorbeeld, daar gaan Chinezen zelf ook uit eten.
Babi Pangang staat er in elk geval niet op de kaart.
  woensdag 16 november 2011 @ 13:14:09 #167
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104433061
* Pietverdriet houd zich aanbevolen voor Chinees Chinees, niet voor hollands chinees
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 16 november 2011 @ 13:15:17 #168
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104433093
Geldt net zo goed voor authentiek Hindustaans, Indiaas of Surinaams,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 16 november 2011 @ 13:36:00 #169
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104433762
Authentiek Indiaas is niet te vinden in NL.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 16 november 2011 @ 14:19:03 #170
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104435188
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:36 schreef Isegrim het volgende:
Authentiek Indiaas is niet te vinden in NL.
In Duitsland ook niet, en dat voer in Indiase restaurants (ja, voer) is nog oneetbaarder dan het chinees indisch (hoewel het niet veel scheelt) bij de Tong Ah's en rode muren van deze wereld.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 16 november 2011 @ 14:41:37 #171
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104436036
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:36 schreef Isegrim het volgende:
Authentiek Indiaas is niet te vinden in NL.
Misschien daar in dat nieuwe tentje in Amstelveen? The Indian Kitchen. Aan het assortiment van de Indiase toko ernaast te zien moet dat authentiek kunnen zijn daar. Maar ik heb het dus niet uitgetest, was op weg naar etentje, dus ja, dan ga ik geen batta vada, samosa of tikka roll naar binnen werken. ;-)

Alleen, hun site is down, dat vind ik een beetje onheilspellend. :-(
  woensdag 16 november 2011 @ 14:44:08 #172
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104436131
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:07 schreef Isegrim het volgende:
Welke Chinees zou jij aan kunnen raden?
In Rotterdam (vooral voor dimsum) ga ik naar de Lange Muur (kruiskade) of Tai Wu (mauritskade).
Jenny (Asian Glories) is natuurlijk ook favoriet, maar dat is meer fine dining en op de een of andere manier vind ik het dan te duur, want dat kan ik zelf ook. Of zoiets. Maar velen zijn daar lyrisch over.
(slideshow van dingen die ik at bij Lange muur en Tai wu ) (hoewel, er zit ook nog eten uit 2 andere restaurants tussen, zie ik nu)

In Den Haag kun je naar Restaurant Long Ting (Wagenstraat), daar hebben ze ook een echte Sichuan chef! (moet je wel om de sichuankaart vragen)

Ik zal binnenkort eens een kort lijstje maken en op mijn site zetten. Echt recensies of posts schrijven is me teveel werk en ik schrijf eerst liever over al die ingrediėnten die ik nog moet "doen". Maar gewoon een kort lijstje met een kleine omschrijving kan natuurlijk best. Had ik het toevallig vandaag net over met iemand. :)

[ Bericht 7% gewijzigd door RobinOok op 16-11-2011 14:53:21 ]
pi_104436532
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Geldt net zo goed voor authentiek Hindustaans, Indiaas of Surinaams,
Kan Yuens in Enschede ook aanbevelen. http://www.iens.nl/restau(...)uens-oriental-bistro
  woensdag 16 november 2011 @ 16:44:25 #174
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104440882
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:36 schreef Isegrim het volgende:
Authentiek Indiaas is niet te vinden in NL.
Namaskar in Utrecht (Vredenburg) doet het anders erg goed..
Misschien niet 100% authentiek maar ze doen erg hun best.
Ik heb er een keer na m'n gerechtkeuze aangeraden gekregen om iets anders te kiezen omdat de ober (die zelf Indiaas is) zei dat hij erg pittig eten gewend was maar dat zelfs hķj dat gerecht te heet vond.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 14:41 schreef RobinOok het volgende:
Alleen, hun site is down, dat vind ik een beetje onheilspellend. :-(
Hier werkt de site gewoon, die spice site..
  woensdag 16 november 2011 @ 16:50:40 #175
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104441190
Ja, maar die van de take-away ernaast, The Indian Kitchen niet.
http://www.theindiankitchen.nl/

Oh, fuck, gewoon verkeerde url.
Dit is de goeie: http://www.indiankitchen.nl/

Ik ga even editten. :-)

Oh nee, toch niet. Dat is weer een ander. HUH? :?
Hm, misschien dat die eerste de laatste offline heeft laten halen. :P
Rare is, ik heb een menu-foldertje van ze, die daar in Amstelveen dus en daar staat keihard het verkeerde adres op. Namelijk die van die Amsterdamse url.

[ Bericht 23% gewijzigd door RobinOok op 16-11-2011 16:55:46 ]
  woensdag 16 november 2011 @ 17:14:28 #176
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104442195
Ik denk dat spice de boel heeft overgenomen, er staat op hun site namelijk dat ze een restaurant gaan openen: http://www.spicestore.nl/restaurant.html
adres is Karel Doormanweg nummer 8 terwijl de toko zelf op nummer 6 zit.
  woensdag 16 november 2011 @ 18:02:06 #177
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104443847

The Indian Kitchen & Spice in Amstelveen

Ja, nee, sorry voor de onduidelijkheid, maar ik ben daar dus vorige week geweest. Restaurant/take-away (The Indian Kitchen) zit links, toko (Spice) zit rechts. Beide open en operabel. En van dezelfde eigenaren, denk ik, want er zit een open verbinding tussen.

Die site van spice is gewoon niet up-to-date, dat restaurantje is allang open.
pi_104457692
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 03:43 schreef RobinOok het volgende:
Zal er morgen nog eens fris naar kijken, het zal ook vast voor de hand liggen als ik andere recepten bekijk, maar ben benieuwd wat jij dan gebruikt hebt.
Ik zal zo even kijken. :)

Edit: Ik heb gebruikt:
- AH Cremehoning
- Great Harvest Red Bean Curd (voor de rest allemaal Chinese karakters) (bovenste rij, 3e potje)


- LKK Hoisinsaus uit een pot
- Shaoshing Rice Chiew uit een vierkante fles
- Vijfkruidenpoeder dat in een merkloos zakje te koop was.
- Kikkoman soja saus uit de grote plastic fles

[ Bericht 9% gewijzigd door Bolkesteijn op 17-11-2011 00:07:03 ]
  woensdag 16 november 2011 @ 23:18:23 #179
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104458932
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 18:02 schreef RobinOok het volgende:
[ link | afbeelding ]
The Indian Kitchen & Spice in Amstelveen

Ja, nee, sorry voor de onduidelijkheid, maar ik ben daar dus vorige week geweest. Restaurant/take-away (The Indian Kitchen) zit links, toko (Spice) zit rechts. Beide open en operabel. En van dezelfde eigenaren, denk ik, want er zit een open verbinding tussen.

Die site van spice is gewoon niet up-to-date, dat restaurantje is allang open.
Amstelveen, mmm, daar ben ik regelmatig, een keer lunchen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104502194
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:36 schreef Isegrim het volgende:
Authentiek Indiaas is niet te vinden in NL.
Maharadja in Nijmegen, zeer aan te bevelen.
Ik weet het ook niet
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:19:05 #181
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104503803
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2011 04:41 schreef Dunckie het volgende:

[..]

Maharadja in Nijmegen, zeer aan te bevelen.
Je wilt Piet naar vegaradja sturen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 18 november 2011 @ 14:54:03 #182
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104513583
De Indiase keuken is voor een heel fors deel vegetarisch. Dat interesseert me echt geen hol als het maar authentiek is.

Edit: De kaart ziet eruit als die van drieduizend andere Indiase restaurants in NL helaas.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_104513984
Kun je dan niet beter naar Londen ofzo vliegen en daar gaan eten? In Engeland is grote Indiase gemeenschap aanwezig, daar moet ook wel een authentiek restaurant zijn.
pi_104514733
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:14 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet houd zich aanbevolen voor Chinees Chinees, niet voor hollands chinees
Welke regio zit je?

Oriental in Amsterdam! ^O^
  vrijdag 18 november 2011 @ 15:23:38 #185
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104514736
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 22:53 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik zal zo even kijken. :)

Edit: Ik heb gebruikt:
- AH Cremehoning
- Great Harvest Red Bean Curd (voor de rest allemaal Chinese karakters) (bovenste rij, 3e potje)
[ afbeelding ]

- LKK Hoisinsaus uit een pot
- Shaoshing Rice Chiew uit een vierkante fles
- Vijfkruidenpoeder dat in een merkloos zakje te koop was.
- Kikkoman soja saus uit de grote plastic fles
Heb nog eens met een frisse blik naar het filmpje gekeken en tot de conclusie gekomen dat ie gewoon Shaoxing rijstwijn gebruikt ja. Pfffff. Blijkbaar is dat een big deal daar in Canada. Hier is dat toch zo'n beetje de standaard chinese rijstwijn.

Volgens mij "hoort" er een andere wijn in charsui, en ik herkende die fles en de naam die hij noemt niet. In Canada wordt blijkbaar geen gewone Shaoxing verkocht, alleen gezouten. Een of andere idiote regel. Bang voor Chinese alcoholisten of zo? Of gewoon een manier om accijns te omzeilen, wat dan wel weer slim is, als je het toch altijd voor het koken gebruikt, dan maakt zout niet uit, maar toch...

Goed, weer wat geleerd vandaag. :)
  vrijdag 18 november 2011 @ 15:29:15 #186
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104514953
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 november 2011 15:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Kun je dan niet beter naar Londen ofzo vliegen en daar gaan eten? In Engeland is grote Indiase gemeenschap aanwezig, daar moet ook wel een authentiek restaurant zijn.
:Y In Dublin heb ik een keer geweldig goed Indiaas gegeten. En in Dubai (nog tien keer beter dan in Dublin), maar da's zo ver weg.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_104516881
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2011 09:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je wilt Piet naar vegaradja sturen?
Je wilt lekker Indiaas eten of je wilt het niet ;)
Ik weet het ook niet
pi_104516894
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 14:54 schreef Isegrim het volgende:
De Indiase keuken is voor een heel fors deel vegetarisch. Dat interesseert me echt geen hol als het maar authentiek is.

Edit: De kaart ziet eruit als die van drieduizend andere Indiase restaurants in NL helaas.
Maar zo smaakt het niet
Ik weet het ook niet
pi_104516954
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 14:54 schreef Isegrim het volgende:
De Indiase keuken is voor een heel fors deel vegetarisch. Dat interesseert me echt geen hol als het maar authentiek is.

Edit: De kaart ziet eruit als die van drieduizend andere Indiase restaurants in NL helaas.
Erg fijne mensen, en de lekkerste curry's die ik ooit heb gehad.

edit: en geef vooral van te voren aan dat je wel wat anders wilt dan 'standaard'. Ze vinden het prima om zich niet aan de kaart te houden.
Ik weet het ook niet
pi_104517026
Ik weet het ook niet
  vrijdag 18 november 2011 @ 17:47:40 #191
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104520030
quote:
Een snelle blik op Google levert geen negatieve resultaten op.
En op de site van de Hollandse Slijpservice staat het ook niet bij de miskoopmessen:
http://www.hollandseslijp(...)=17d33b021bbb1e5f06a

Sowieso is het aan te raden om messen eerst te (laten) slijpen, ook als ze gloednieuw zijn en de Hollandse Slijpservice is zeer goed in het slijpen.
Als je je messen terug krijgt kan je je er letterlijk mee scheren.
  vrijdag 18 november 2011 @ 22:10:58 #192
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104532384
quote:
Wmf is een degelijk merk, in nl niet zo bekend, maar in duitsland wel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104532517
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 20:43 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Dat gebeurt met Mango dacht ik ook.
Nee, papaya :)
Whatever...
pi_104532849
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 13:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Damn, een paar jaar terug vond ik bij een uitdrager een boek met recepten voor het Chinees indisch restaurantbedrijf. Alle recepten voor de Tong Ah's en Rode Muren van deze wereld. Waardeloos dacht ik, maar achteraf had het wel amusementswaarde gehad, het echte gerecht en het maļzena, suiker en wat azijn sausgerecht.
Nou, mijn chinees heeft ook agar.. ;) het is wel een guilty pelasure om af en toe eens babi pangang en een omelet te eten met rode saus. Bij ons in de buurt is trouwen en geweldig indishc restaurant, echt lekker. Je kunt er alleen rijsttafel eten en ze hebben eigenlijk altijd weer iets anders ertussen, daar gaan we regelmatig voor 20 euri pp. eten, Het dessert is ruk trouwens, ijs met vrichten uit blik... maar de rijsttafle, yummie.
Whatever...
  vrijdag 18 november 2011 @ 22:21:07 #195
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104532930
Ik vind 'Hollands Chinees' zo eens per jaar best lekker. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 18 november 2011 @ 22:28:12 #196
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104533294
Als kind ging ik met mijn ouders wel een op katendrecht indisch eten, heerlijk. We verhuisden naar het oosten, daar waren alleen maar rode muren...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 18 november 2011 @ 22:31:26 #197
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104533467
Op Katendrecht zit een Chinees die nog steeds als echt goed bekend staat. Die zit er ook al heel erg lang. Misschien eens proberen, er eten ook veel Chinezen. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_104538697
Piet, hoe maak ik jou eigenlijk klaar?
pi_104540159
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 00:34 schreef kassav het volgende:
Piet, hoe maak ik jou eigenlijk klaar?
zachtjes wrijven?
pi_104540349
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 01:20 schreef ticklemepink het volgende:

[..]

zachtjes wrijven?
_O-
  zaterdag 19 november 2011 @ 01:28:49 #201
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104540423
Sous vide kan je ook nog proberen, ik denk alleen dat Piet daar minder blij van wordt.
pi_104540581
Heeft er nog iemand restaurant aanraders omgeving Den Haag - Zoetermeer? Eigenlijk wat PietV zei

een echte chinees chinees of een echte indo indo ^O^.

Waar ik zelf vaak/regelmatig kom:

Oriėntal (东方行) (voorheen Nam Kee) (dit is een toko met een lunchroom) :Y)
Gedempte Gracht 405
2512AM Den Haag (in Markthof)

Keraton Damai (voorheen raamstraat, ook Den Haag)
Groot Hertoginnelaan 57
2517 EC Den Haag
Dit vind ik het beste Indo / Javaan van Den Haag ^O^
pi_104540592
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 01:28 schreef SiGNe het volgende:
Sous vide kan je ook nog proberen, ik denk alleen dat Piet daar minder blij van wordt.
Nog bedankt voor de tip trouwens.
pi_104540767
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 00:34 schreef kassav het volgende:
Piet, hoe maak ik jou eigenlijk klaar?
_O-
Aan het spit *O* ~O>
pi_104543254
Iemand had het even geleden over scherpe messen; is dit merk eigenlijk bij iemand hier al bekend?

http://www.nipponblades.nl/index2.php

Heel artikel gelezen in krant dat ze het scherpste vd wereld zouden zijn...
pi_104545955
Vast wel iemand die het hier weet:

Voor een recept heb ik beef short ribs nodig, een stuk vlees wat volgens mij niet 1 op 1 te vertalen is in Nederland omdat wij het vlees andere verdelen dan in de VS. Wat kan ik hiervoor gebruiken? Gewoon kalfsribben?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  zaterdag 19 november 2011 @ 12:27:20 #207
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104547289
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 11:43 schreef Steven184 het volgende:
Vast wel iemand die het hier weet:

Voor een recept heb ik beef short ribs nodig, een stuk vlees wat volgens mij niet 1 op 1 te vertalen is in Nederland omdat wij het vlees andere verdelen dan in de VS. Wat kan ik hiervoor gebruiken? Gewoon kalfsribben?
Ga je het stoven of kort grillen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 19 november 2011 @ 12:29:23 #208
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104547349
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 08:22 schreef Holy_Goat het volgende:
Iemand had het even geleden over scherpe messen; is dit merk eigenlijk bij iemand hier al bekend?

http://www.nipponblades.nl/index2.php

Heel artikel gelezen in krant dat ze het scherpste vd wereld zouden zijn...
Hoe scherp ze zijn ligt aan het slijpen. Een goede slijpservice zet aan ieder mes een scherpe snede.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104547467
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2011 12:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ga je het stoven of kort grillen?
Stoven.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  zaterdag 19 november 2011 @ 14:44:17 #210
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104551445
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 12:31 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Stoven.
Kalf smaakt zachter, rund voller, wat je lekker vindt. Hoop dat je slager wat moois heeft liggen. Staartstuk is ook lekker om te stoven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104551810
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2011 14:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kalf smaakt zachter, rund voller, wat je lekker vindt. Hoop dat je slager wat moois heeft liggen. Staartstuk is ook lekker om te stoven.
Ok, thanks.

Met mijn slager komt dat wel goed, zou normaal daar vragen maar moet vandaag iemand anders daarheen sturen. Dus vandaar even de vraag. Gaan we even wat lekkers van maken.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  zaterdag 19 november 2011 @ 17:15:48 #212
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104556022
Piet, heb je leuke tips voor mispels (geen Japanse)? En klopt het dat je ze pas moet eten als ze min of meer tegen rotting aan zitten?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_104556186
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 17:15 schreef Isegrim het volgende:
Piet, heb je leuke tips voor mispels (geen Japanse)? En klopt het dat je ze pas moet eten als ze min of meer tegen rotting aan zitten?
Dit vond ik:
" De mispel is een vrucht welke steeds populairder wordt.
De mispel is rijp in october maar is dan nog oneetbaar,
deze mispels smaken uitgesproken wrang en zijn hard.
Laat ze eerst enkele weken in het donker liggen, tot
ze zacht en donker zijn. Dit fermenteringsproces gaat sneller
wanneer ze na nachtvorst geplukt zijn of in de diepvries
gelegen hebben."
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 19 november 2011 @ 17:24:04 #214
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104556284
Ja, ik lees net inderdaad op Wikipedia dat je ze enkele dagen in de vriezer kunt leggen en dan laten ontdooien en vervolgens opeten.

Maar ben benieuwd of Piet tips heeft om ze te gebruiken in een gerecht ofzo. Stoofpot misschien?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 19 november 2011 @ 17:27:21 #215
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104556366
Mispels, als ze bruin en zoet zijn geworden, kan je ze inleggen in alcohol, deed mijn "tante" in kroatie altijd. Heerlijk was dat.
Na maanden was het een heerlijke mispellikeur en de mispels dan er uit eten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 19 november 2011 @ 17:31:59 #216
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104556504
Ah, goed plan, we maken vaak likeur. :)

Is in de vriezer leggen inderdaad een goed plan? We gaan namelijk over 1,5 week 3 weken op vakantie en dat zijn ze waarschijnlijk nog niet goed. Maar ze hebben ze niet zo vaak dus ik wilde ze toch graag meenemen.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 19 november 2011 @ 17:36:18 #217
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104556641
Lijkt me een prima plan, vriezen maakt de celwanden stuk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 19 november 2011 @ 17:45:21 #218
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104556993
Mooi. ^O^ :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  † In Memoriam † dinsdag 22 november 2011 @ 14:48:43 #219
91830 MaximusTG
pi_104675717
Piet! Ik wil wel weer eens kip in zoutkorst maken, de laatste keer was dat goed bevallen; Heb jij nog een goed recept? Want als ik op internet rondspeur is het een beetje onduidelijk of er nu wel of geen bloem in het zoutdeeg moet, en of het vel op de kip moet blijven, of eraf moet, of pas na het bakken eraf moet?
Ik heb beide al een keer geprobeerd. Die met bloem scheurde steeds open, die zonder niet, maar die maakt het vlees wel veel zouter..
  dinsdag 22 november 2011 @ 16:28:54 #220
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104679403
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:48 schreef MaximusTG het volgende:
Piet! Ik wil wel weer eens kip in zoutkorst maken, de laatste keer was dat goed bevallen; Heb jij nog een goed recept? Want als ik op internet rondspeur is het een beetje onduidelijk of er nu wel of geen bloem in het zoutdeeg moet, en of het vel op de kip moet blijven, of eraf moet, of pas na het bakken eraf moet?
Ik heb beide al een keer geprobeerd. Die met bloem scheurde steeds open, die zonder niet, maar die maakt het vlees wel veel zouter..
Ik maak nooit zaken in zoutkorst, ik eet zoutarm.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † dinsdag 22 november 2011 @ 16:39:03 #221
91830 MaximusTG
pi_104679822
Oke, jammer, ik dacht dat hetgeen je in de zoutkorst klaarmaakt in principe niet heel zout werd? Iemand anders misschien een idee?
  dinsdag 22 november 2011 @ 16:40:00 #222
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104679860
Nou Piet, hoe maak je een zoutarm? :+

Ik heb zelf geen ervaringen met dingen in zoutkorst maken maar ik neem aan dat het de bedoeling is dat de kost als een soort oventje moet werken en dat het zout eigenlijk alleen de stoom die uit het gerecht komt moet opnemen zonder dat daarbij teveel zout aan het gerecht afgegeven wordt.
Ik weet alleen niet of die aanname klopt.
  dinsdag 22 november 2011 @ 16:40:37 #223
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104679884
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 16:40 schreef SiGNe het volgende:
Nou Piet, hoe maak je een zoutarm? :+
Buk maar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104680242
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 16:39 schreef MaximusTG het volgende:
Oke, jammer, ik dacht dat hetgeen je in de zoutkorst klaarmaakt in principe niet heel zout werd? Iemand anders misschien een idee?
Afgaande op de recepten die ik ken met vis zou ik het vel er op laten en de bloem weg. En dan het velletje dus als bescherming tegen te zout vlees. Maar goed, ik heb het zelf nooit gemaakt ;)
  † In Memoriam † dinsdag 22 november 2011 @ 16:50:24 #225
91830 MaximusTG
pi_104680273
Heb hier een filmpje dat me wel betrouwbaar lijkt:

  † In Memoriam † woensdag 23 november 2011 @ 10:55:51 #226
91830 MaximusTG
pi_104711182
Nou, ik ga het gewoon proberen vanavond, heb een kip gekocht, 1,3 kg, 1,5 kg zeezout, heb eieren, bloem. Ga de kip zouten, peperen, met olijfolie insmeren, de holte vullen met wat tijm, oregano, knoflook en citroen. Zeezout mengen met wat bloem en twee eiwitten. Oven op 250 graden en dan denk ik een uurtje erin of zo? Vond die 35 minuten uit bovenstaand filmpje erg kort, maar dat is ook wel een kleinere kip. Daarentegen lijkt het mij dat het niet zoveel kwaad kan als de kip er wat langer inzit, omdat, als het goed is, het vocht toch opgesloten zit.. Liever iets langer erin dan rauw eruit.
Maar had nog wat meer zitten zoeken, en je vindt zoveel tegenstrijdige verhalen en filmpjes. Wel met bloem, zonder bloem, 8 eiwitten op 1 kg zout, 1 eiwit op 1 kg zout.. 1 uur en 45 minuten op een lagere temperatuur, 35 min. op 250 graden.
En de een zegt dat er absoluut geen openingen mogen zijn (lijkt mij ook logisch), maar in bovenstaand filmpje zie je ook nog wat gewrichten van de kip eruit steken.
  woensdag 23 november 2011 @ 11:15:17 #227
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104711784
Ik vul een kip nooit want als de kip gaar is, is de vulling dat nooit.
Wat wel leuk is en wat werkt, is een kip te ontbenen

en die dan te vullen met bv kalfsgehakt of gegaarde paddestoelen, en hem weer dicht te naaien. Je hebt dan een hele kip, die er uit ziet als een hele kip maar geen botten bevat. Geef je bezoek een mes en vork en vraag die de kip aan te snijden. De stomme verbazing als er geen botten in zitten.

Heb dat met 2 ganzen gedaan een paar jaar geleden met kerst en gaf schoonvader de eer ze aan te snijden. Grote verbazing aan de kerstdis bij de gehele familie dat de Gans geen botten had.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104712046
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 10:55 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, ik ga het gewoon proberen vanavond, heb een kip gekocht, 1,3 kg, 1,5 kg zeezout, heb eieren, bloem. Ga de kip zouten, peperen, met olijfolie insmeren, de holte vullen met wat tijm, oregano, knoflook en citroen. Zeezout mengen met wat bloem en twee eiwitten. Oven op 250 graden en dan denk ik een uurtje erin of zo? Vond die 35 minuten uit bovenstaand filmpje erg kort, maar dat is ook wel een kleinere kip. Daarentegen lijkt het mij dat het niet zoveel kwaad kan als de kip er wat langer inzit, omdat, als het goed is, het vocht toch opgesloten zit.. Liever iets langer erin dan rauw eruit.
Maar had nog wat meer zitten zoeken, en je vindt zoveel tegenstrijdige verhalen en filmpjes. Wel met bloem, zonder bloem, 8 eiwitten op 1 kg zout, 1 eiwit op 1 kg zout.. 1 uur en 45 minuten op een lagere temperatuur, 35 min. op 250 graden.
En de een zegt dat er absoluut geen openingen mogen zijn (lijkt mij ook logisch), maar in bovenstaand filmpje zie je ook nog wat gewrichten van de kip eruit steken.
Of een kernthermometer dr in, en de temperatuur grofweg tussen de 80 en de 90 houden, en dan een paar uur lang in de oven :)
  woensdag 23 november 2011 @ 11:31:02 #229
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104712248
Om het efffect van de Zoutkorst te benaderen zonder dat het gerecht zout smaakt kan je het ook in een eenvoudig deeg van meel, wat vet en water wikkelen.
350 gr tarwebloem, 200 gr koude roomboter of reuzel, kopje ijskoud water.
Insmeren met ei en sesamzaad doet het erg goed, bovendien is de korst dan ook lekker om te eten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104727574
Piet, wellicht dat je dit weet. Niet om iets klaar te maken, maar even iets anders.
Ik mag graag een broodje, dan wel toastje of stokbroodje eten met een lekkere pate.
Zelf maken zie ik niet zitten :)
Echter merk ik vaak, dat ik een bepaalde ijzersmaak proef bij bepaalde soorten, ongeacht het merk.

Aan de THT ligt het niet. Weet jij wat dit kan zijn?
  woensdag 23 november 2011 @ 18:51:10 #231
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104728346
quote:
3s.gif Op woensdag 23 november 2011 18:32 schreef fotostarter het volgende:
Piet, wellicht dat je dit weet. Niet om iets klaar te maken, maar even iets anders.
Ik mag graag een broodje, dan wel toastje of stokbroodje eten met een lekkere pate.
Zelf maken zie ik niet zitten :)
Echter merk ik vaak, dat ik een bepaalde ijzersmaak proef bij bepaalde soorten, ongeacht het merk.

Aan de THT ligt het niet. Weet jij wat dit kan zijn?
Bedoel je een leversmaak, zeg maar zoals bloed smaakt? Of een smaak zoals kattevoer ruikt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104729594
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 18:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bedoel je een leversmaak, zeg maar zoals bloed smaakt? Of een smaak zoals kattevoer ruikt?
Nee gelukkig niet het laatste ;)
Ja ik denk inderdaad dat het de leversmaak is..... en laat dat nu net in pate zitten.
Kan het ook zijn, doordat ik het te koud eet, dat dit de smaak sterker smaak? Ik proef het namelijk niet iedere keer, terwijl ik vaak dezelfde haal.
  woensdag 23 november 2011 @ 19:24:47 #233
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104729801
quote:
3s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:20 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Nee gelukkig niet het laatste ;)
Ja ik denk inderdaad dat het de leversmaak is..... en laat dat nu net in pate zitten.
Kan het ook zijn, doordat ik het te koud eet, dat dit de smaak sterker smaak? Ik proef het namelijk niet iedere keer, terwijl ik vaak dezelfde haal.
Zou kunnen, ook hangt het samen met wat je nog meer eet, tandenpoets-sinaasappel effect zeg maar. Paté eet ik trouwens graag op kamertemperatuur.
Ik maak het ook niet altijd zelf hoor. Laatste keer nog een heerlijk stuk livar paté gekocht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104735009
Ah ok mooi :) Ik ga gewoon eens de proef op de som nemen. Gisteren had ik wat haast, dus ff snel snel, en toen merkte ik het.
Ik zal hem morgen eens even uit de koelkast halen, en even laten rusten, kijken wat het uit haalt :)
pi_104741838
piet/robin, weten jullie hoe deze dingen heten, waar je ze koopt en hoe je ze klaar moet maken?
ik weet alleen dat ze overheerlijk zijn :9~

'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  woensdag 23 november 2011 @ 22:42:46 #237
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104742528
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 22:31 schreef Mirjam het volgende:
piet/robin, weten jullie hoe deze dingen heten, waar je ze koopt en hoe je ze klaar moet maken?
ik weet alleen dat ze overheerlijk zijn :9~

[ afbeelding ]
Ik zie sesam, een korstje, wat zijn het?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 november 2011 @ 22:56:54 #238
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104743374
Die liggen k&k in de vriezer bij de toko.
  woensdag 23 november 2011 @ 22:59:07 #239
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104743485
Japanse bitterballen. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 23 november 2011 @ 23:01:24 #240
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104743609
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 22:56 schreef RobinOok het volgende:
Die liggen k&k in de vriezer bij de toko.
K&K?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 november 2011 @ 23:03:13 #241
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104743723
Kant & klaar, een term die jij niet kent. :+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 23 november 2011 @ 23:03:38 #242
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104743738
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 23:03 schreef Isegrim het volgende:
Kant & klaar, een term die jij niet kent. :+
LOL
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 november 2011 @ 23:08:48 #243
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104743978
Kant & Klaar. :-)

Ik dacht dat ik er misschien foto's van had liggen, maar niet dus.
Het zijn bolletjes van een kleefrijst-deegje. Soort mochi dus.
Gerold in sesamzaad, meestal gevuld met rode bonenpasta.
En ja, die kun je gewoon K&K kopen en dan thuis frituren.

Google op plaatjes en je komt ook wel recepten tegen:
https://www.google.com/se(...)esame%20seed%20azuki
  woensdag 23 november 2011 @ 23:26:37 #244
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104744769
Zeg Robin, ik heb vandaag bij de toko rode gefermenteerde tofu gekocht in voorbereiding op de authentieke char sieuw die ik wil gaan maken maar wat kan je er eigenlijk nog meer mee maken?
Ik zag op je site al wat tips staan bij het artikel over tofu maar misschien heb je ook recepten liggen?
  woensdag 23 november 2011 @ 23:40:14 #245
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104745360
Het artikel over tofu? Of bedoel je het artikel over gefermenteerde tofu?

Ik vind die rode nogal vies. :@
Ik zou er niks anders mee willen doen dan in een marinade verwerken. Heeeel misschien een beetje door de (water)spinazie of zo. Dat doe ik wel met de witte en de chili-variant, maar met die rode heb ik het nog niet aangedurfd. Verder geloof ik niet dat het voor veel andere dingen gebruikt wordt. Of ja, in de congee, die rijstepapsoepjes. Hoe dan ook gebruik je het maar in kleine beetjes.
Dus sorry, heb geen spannende recepten of ideeen voor je.
  woensdag 23 november 2011 @ 23:52:54 #246
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104745887
Hoe smaakt het? Ik vind het er wel lekker uitzien.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 24 november 2011 @ 00:00:51 #247
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104746194
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 23:40 schreef RobinOok het volgende:
Het artikel over tofu? Of bedoel je het artikel over gefermenteerde tofu?

Ik vind die rode nogal vies. :@
Ik zou er niks anders mee willen doen dan in een marinade verwerken. Heeeel misschien een beetje door de (water)spinazie of zo. Dat doe ik wel met de witte en de chili-variant, maar met die rode heb ik het nog niet aangedurfd. Verder geloof ik niet dat het voor veel andere dingen gebruikt wordt. Of ja, in de congee, die rijstepapsoepjes. Hoe dan ook gebruik je het maar in kleine beetjes.
Dus sorry, heb geen spannende recepten of ideeen voor je.
Naja, dan alleen voor de char sieuw :)

Ik heb zelf eigenlijk nog nooit eerder tofu in gerechten verwerkt, heb zelfs geen idee hoe de gewone versie smaakt :@
Char sieuw heb ik maar 1 keer geprobeerd de makenmet een poedertje voor "red pork" maar dat leek er niet eens op.
't wordt dus allemaal nieuw voor me
  donderdag 24 november 2011 @ 01:24:50 #248
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104748355
Het heeft heel sterk de geur van mao tai, een soort petroleumdrank waar ik destijds eens wel niet zo godsgruwelijk dronken van ben geworden dat ik er 2 dagen ziek van ben geweest. Ik ben ook hele stukken van die avond kwijt. *ieks*
Het is een drankje waar Chinezen mee proosten. Fles op tafel en dan kiest iedereen om de beurt iemand uit om mee te toosten. Kleine glaasjes, dus ik dacht "oh, dat trek ik wel". Maar ja, met die laowai wil iedereen wel toosten, dus dat trok ik uiteindelijk dus niet. :+
Sindsdien kan ik die lucht van die drank niet velen.

Nou, het heeft dus de geur van die drank (die dus weer meurt naar petroleum), het smaakt bitter, gefermenteerd, sterk, heel sterk en de structuur is ook niet fijn. Nee, ik beschouw het een beetje als trassi, dat wil je ook niet zo eten. Maar in een gerecht kan het nog wel een functie hebben.

Die witte versie is een stuk milder. Die vind ik een beetje naar roquefort smaken. Het witte van roquefort. Maar dan toch ook weer heel anders. Chinezen noemen het ook "Chinese kaas". Fuchsia Dunlop (China en vooral Sichuan kenner) eet het op haar brood. Dat heb ik ook wel eens geprobeerd en vond ik best te doen:
(al vind ik Franse kaas stukken stukken stukken lekkerder)


Toast met sufu en rauwe ham
  donderdag 24 november 2011 @ 01:30:47 #249
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104748421
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 00:00 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik heb zelf eigenlijk nog nooit eerder tofu in gerechten verwerkt, heb zelfs geen idee hoe de gewone versie smaakt :@
Dat is gek! Nog nooit tofu gegeten? :o
Nou ja, gewone tofu smaakt naar bijna niks met een kleine krijtsmaak. Hoe slechter de kwaliteit of hoe steviger de tofu hoe meer krijtsmaak.

Ik heb toevallig zojuist een lap varkensschouder en wat strengen buikspek in een charsui marinade gezet. Had ik gisteren al gekocht, maar 't kwam er niet van.
Als het wat is zal ik het recept dat ik gebruikte nog wel eens posten.
  donderdag 24 november 2011 @ 13:50:22 #250
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_104758712
tja tofu is vegetarisch en da's eng, geen vlees in een gerecht, niet iets wat je voor je lol doet ;)
  donderdag 24 november 2011 @ 13:51:41 #251
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104758765
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:50 schreef SiGNe het volgende:
tja tofu is vegetarisch en da's eng, geen vlees in een gerecht, niet iets wat je voor je lol doet ;)
Neuh, Tofu is smakeloos.
Tempeh heeft wel smaak en structuur
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † donderdag 24 november 2011 @ 13:55:50 #252
91830 MaximusTG
pi_104758938
Nou, gisteren dus de kip gemaakt, was best goed gelukt. Alleen bleef het velletje een beetje plakken aan de korst. Kip was niet zout, alleen op plekken waar ik niet makkelijk het zout kreeg weggeborsteld.
Alleen wel weer gevloekt toen ik het zout erover deed. Veel te weinig.. Snel naar de winkel om bij te halen. Uiteindelijk 3kg nodig, en dat is echt niet overdreven, je kan nu eenmaal niet zout tegen een stuk kip aanplakken. Er moet altijd een basis zijn. Zoutkorst was wel goed hard geworden :).
  donderdag 24 november 2011 @ 14:17:54 #253
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104759787
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:50 schreef SiGNe het volgende:
tja tofu is vegetarisch en da's eng, geen vlees in een gerecht, niet iets wat je voor je lol doet ;)
Ga naar China en vrijwel geen enkel gerecht met tofu is vegetarisch hoor. Vegetariėrs hebben het daar nog moeilijk. Ik ben een enorme carnivoor, al mijn hele leven, maar sinds ik in China was ook dol op tofu. En dat heeft niks met "geen vlees" eten te maken. Mijn favoriete gerecht is mapo tofu, daarin zit 50:50 gehakt en tofu. :9

(of was daar die ;) voor en zit je me te fucken?)
  donderdag 24 november 2011 @ 14:19:17 #254
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104759831
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:55 schreef MaximusTG het volgende:
Uiteindelijk 3kg nodig
En tegen de achterlijke prijzen die ze hier in NL vragen voor zeezout zal dat dus geen goedkoop kipje geweest zijn. ;-)
pi_104761510
Ik heb een knolselderij die wat verkleurd is (bruin). Nu ben ik er achtergekomen dat ik dit met citroensap had kunnen voorkomen, maar ik weet niet of ik hem nog kan gebruiken. Kan dit of kan dit niet?
  † In Memoriam † donderdag 24 november 2011 @ 15:12:57 #256
91830 MaximusTG
pi_104761573
@RobinOok: Nope ;). Ach ja, een experiment is ook wat waard.. Ik las ook een blogpost van iemand die het met afwasmachinezout deed.. Of een krantenartikel of zo. Maar dat wou ik mn gasten niet aandoen:p
  donderdag 24 november 2011 @ 16:20:54 #257
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104764028
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:11 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik heb een knolselderij die wat verkleurd is (bruin). Nu ben ik er achtergekomen dat ik dit met citroensap had kunnen voorkomen, maar ik weet niet of ik hem nog kan gebruiken. Kan dit of kan dit niet?
Nee, als het eenmaal bruin is krijg je 'm niet meer onbruin.
Je kunt 'm wel nog gerust eten.
(waarbij ik veronderstel dat je het hebt over vers gesneden blokjes die oiv zuurstof bruin kleuren en niet een hele knol die bruin cq verrot is)
  donderdag 24 november 2011 @ 16:22:58 #258
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104764092
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:12 schreef MaximusTG het volgende:
@RobinOok: Nope ;). Ach ja, een experiment is ook wat waard.. Ik las ook een blogpost van iemand die het met afwasmachinezout deed.. Of een krantenartikel of zo. Maar dat wou ik mn gasten niet aandoen:p
Ik vond laatst emmertjes zeezout bij Oriental. Goedkoopst tot nog toe. Maar nog te duur, naar mijn smaak. Wil altijd nog eens een 50kg zak scoren in Frankrijk of zo. ;-)
En dan een oude ton of iets decoratiefs onder de keukentafel of zo.

Wil eigenlijk ook zo'n groot vatachtig iets voor de rijst....
Ach ja, zo blijf je bezig. ;)
pi_104765996
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:20 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Nee, als het eenmaal bruin is krijg je 'm niet meer onbruin.
Je kunt 'm wel nog gerust eten.
(waarbij ik veronderstel dat je het hebt over vers gesneden blokjes die oiv zuurstof bruin kleuren en niet een hele knol die bruin cq verrot is)
De vers gesneden blokjes hadden inderdaad wat te lang in de zuurstof gestaan. Nu zitten ze in de snert, dus een beetje een bruine kleur zal geen enkel probleem zijn.
  donderdag 24 november 2011 @ 18:12:39 #260
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104768004
Haha, nee, daar ga je niks van merken. :)
  † In Memoriam † donderdag 24 november 2011 @ 20:12:20 #261
91830 MaximusTG
pi_104773912
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 16:22 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik vond laatst emmertjes zeezout bij Oriental. Goedkoopst tot nog toe. Maar nog te duur, naar mijn smaak. Wil altijd nog eens een 50kg zak scoren in Frankrijk of zo. ;-)
En dan een oude ton of iets decoratiefs onder de keukentafel of zo.

Wil eigenlijk ook zo'n groot vatachtig iets voor de rijst....
Ach ja, zo blijf je bezig. ;)
Ja, ik wil zo veel hebben voor in de keuken :p. Maar het moet wel een beetje verantwoord blijven he;). Maar tis wel leuk, zo'n zoutkorst kapotslaan met een hamer. Misschien de komende tijd beetje mee experimenteren met een kippenbout. Heb ik iig niet zoveel zout voor nodig :).
Of hier een "zakje" bestellen. Maar zit je incl. verzendkosten alsnog tegen de 1 euro de kilo. Nou ja, das iig beter dan 1,39 voor 500 gram Jozo...
pi_104824133
Hallo,even een vraagje:

We willen voor onze eters een pavlova schuimding maken en hier wat mascarponecreme/mengsel in/op doen en frambozen.

Je hebt ook van die potten frambozen met SAP,kun je die op de een of andere manier inkoken ofzo dat je daar een soort sausje van krijgt?

Thx
pi_104824652
Kan je dan niet beter frambozen uit de diepvries kopen? Heb je gelijk garneerexemplaren.
  vrijdag 25 november 2011 @ 22:22:04 #264
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104825214
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 22:03 schreef het-is-mij het volgende:
Hallo,even een vraagje:

We willen voor onze eters een pavlova schuimding maken en hier wat mascarponecreme/mengsel in/op doen en frambozen.

Je hebt ook van die potten frambozen met SAP,kun je die op de een of andere manier inkoken ofzo dat je daar een soort sausje van krijgt?

Thx
Heb me nog niet gewaagd aan een pavlova te maken, maar heb ze wel gegeten, vers fruit er op.
Geen mascarpone gebruiken, meringue en fruit, meer niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104825886
Ja miss is diepvries beter,anders wordt t schuim miss weer zacht door de saus.

@piet,afgelopen weekend proef gebakken,erg goed gelukt moet ik zeggen maar zie door alle Google recepten t bos niet meer zeg maar ;-)
  vrijdag 25 november 2011 @ 23:07:22 #266
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104827952
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2011 22:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geen mascarpone gebruiken, meringue en fruit, meer niet.
Tuurlijk wel, slagroom moet! Anders wordt het veel te droog en licht.
Of nou ja, slagroom dus, geen mascarpone.
  vrijdag 25 november 2011 @ 23:42:52 #267
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104829643
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 23:07 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, slagroom moet! Anders wordt het veel te droog en licht.
Of nou ja, slagroom dus, geen mascarpone.
Droog?? Heb jij ooit een pavlova gegeten? Dat is sappig en mals, geen hard gedroogd eiwit! Slagroom hoort hier echt niet bij.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 26 november 2011 @ 00:45:26 #268
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104832153
Ach das wel! Slagroom is lekker. We zijn geen anorexide balletdanseressen. Hoppa, slagroom erop!
pi_104835002
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2011 23:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Droog?? Heb jij ooit een pavlova gegeten? Dat is sappig en mals, geen hard gedroogd eiwit! Slagroom hoort hier echt niet bij.
Mijn pavlova was niet droog en ik had er wel slagroom bij. Gewoon omdat het feest was en het smaakte heerlijk! :Y)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 26 november 2011 @ 07:19:55 #270
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104835371
Hollanders, toart mot slagroom hewwe, anders ist heul gien feast!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104835793
Slagroom is sowieso ranzig :r
pi_104836151
Pavlova mot slagroom hebben :Y zo hoort dat! Dat heeft niets met Hollanderschap te maken maar met het recept :P Maar dan wel zelf geklopte en dan vooral niet te stijf, maar lekker romig en zacht. En dan een enorme berg fruit O+
En ja, diepvries-fruit is veel lekkerder hier voor!!
pi_104837121
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 november 2011 09:10 schreef fotostarter het volgende:
Slagroom is vind ik sowieso ranzig :r
O-)
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
pi_104840049
Ik ga voor de slagroom en vers fruit....indien ik het kan vinden :{
De super de boer is hier v/d week gesloten, daar komt ee nc1000 voor in de plaats en de c1000 is nu wat beperkt qua assortiment en hebben gewoon geen diepvriesfruit!

We wonen gelukkig dichtbij duitsland dus daar maar even hopen dat ze wat hebben.
  zaterdag 26 november 2011 @ 12:56:23 #275
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104840127
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 12:53 schreef het-is-mij het volgende:
Ik ga voor de slagroom en vers fruit....indien ik het kan vinden :{
De super de boer is hier v/d week gesloten, daar komt ee nc1000 voor in de plaats en de c1000 is nu wat beperkt qua assortiment en hebben gewoon geen diepvriesfruit!

We wonen gelukkig dichtbij duitsland dus daar maar even hopen dat ze wat hebben.
Aldi sued heeft veel diepvriesfruit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104840701
Thx voor de tip.....eerst ff een edeka proberen,das 3min nl ;-) en druk programma vandaag
  zaterdag 26 november 2011 @ 13:34:36 #277
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104841224
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 07:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Hollanders, toart mot slagroom hewwe, anders ist heul gien feast!
Toevallig haat ik slagroom op taart. Bossche bollen zijn me altijd al een gruwel geweest. Vies soezendeeg, gevuld met slagroom. Brrrrr.

Maar aardbeien met slagroom moet. En zo ook de pavlova. De slagroom moet er ook niet op, maar eronder. Onder het fruit. En als ik geen vers fruit had maakt ik een ander toetje, geen pavlova. :N
pi_104848890
T is allemaal in orde gekomen hoor, slagroom wel gehaald en diepvriesframbozen haddenz e bij de Edeka....Wat dat betreft kun je bij de buren altijd goed winkelen.
Morgen die pavlova's "even" maken. (en de rest ;) )

Thx allen.
  ESF Reporter zondag 27 november 2011 @ 10:12:26 #279
87554 Cee
Welluk?
pi_104869352
Allereerst: super topic! Ik heb het pas net ontdekt. Het roerbakken, de rijst en noodles ben ik een beetje beu aan het worden. Ik kijk al een tijd graag (met gepaste bewondering) naar allerlei kookprogramma's terwijl ik zelf in de keuken het mezelf zo eenvoudig en makkelijk mogelijk maak. Misschien deels uit luiheid en onkunde en vooral gebrek aan kennis. Vandaar dat ik met enige gźne deze wellicht domme vraag stel:
- Ik wil kippensoep maken. Hoelang moet ik mijn kipfilet-reepjes (gemiddeld) in water koken om ze gaar te krijgen?

:@
pi_104869394
Neem geen kipfiletreepjes maar een fatsoenlijk stuk kip met vel en bot. Dan krijgt je soep tenminste smaak.
Verder geldt hoe langer hoe hartiger, hoe lang het precies duurt tot het gaar is, ligt aan de grootte/dikte van je kip.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 27 november 2011 @ 10:29:07 #281
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104869552
Als je kippensoep wilt die echt goed naar kip smaakt, begin met een (evt. Halve) soepkip.
Opzetten in ruim water met een ingesneden ui, paar tenen knoflook en een prei, korrels peper, blaadje laurier, wat foelie, en wat safraan als je het hebt.
Je kan ook wat selderij, peterserie toevoegen.
Breng dit aan de kook en zet het laag, niet meer laten koken maar er tegenaanhouden. Regelmatig afschuimen en het vet er af scheppen. Laat dit enkele uren trekken minstens 3, langer is beter.
Zeef de soep, haal de kip er uit en laat hem ff afkoelen. Haal het vel en botten er uit en doe alleen het vlees terug in de soep.
Smaak af met een weinig zout.
Je kan nu nog wat zaken toevoegen die je er in wilt hebben, vermicelli, groenten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 27 november 2011 @ 10:42:56 #282
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104869722
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 10:16 schreef Vanyel het volgende:
Neem geen kipfiletreepjes maar een fatsoenlijk stuk kip met vel en bot. Dan krijgt je soep tenminste smaak.
Verder geldt hoe langer hoe hartiger, hoe lang het precies duurt tot het gaar is, ligt aan de grootte/dikte van je kip.
Uiteraard moet de kip niet alleen gaar worden, maar je wilt een soepje trekken. Daarbij worden de eiwitten in het vlees omgezet of afgebroken en krijgt hij smaak. Dit proces kost tijd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104870577
Wat Piet zegt, wel met koud water opzetten en langzaam heet laten worden.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_104871518
ik maak altijd kip met zo'n braadkuiken uit de vriezer.
wordt de soep heerlijk van.

ook eens met kipfilet gedaan, dat vond ik maar niks.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 27 november 2011 @ 12:18:25 #285
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104871554
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 12:16 schreef Mirjam het volgende:
ik maak altijd kip met zo'n braadkuiken uit de vriezer.
wordt de soep heerlijk van.

ook eens met kipfilet gedaan, dat vond ik maar niks.
Kan ook, maar probeer eens een soepkip, die heeft rondgelopen en daardoor is het vlees smakelijker.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 27 november 2011 @ 15:15:59 #286
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104878521
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 10:12 schreef Cee het volgende:
Hoelang moet ik mijn kipfilet-reepjes (gemiddeld) in water koken om ze gaar te krijgen?
Dat gaat heel snel, ik denk minuutje of 4, gemiddeld. Ligt wel een beetje aan de dikte van de reepjes. Haal er na een paar minuten eentje uit en snij 'm effe door. Te lang en ze worden taai.
  ESF Reporter zondag 27 november 2011 @ 18:36:03 #287
87554 Cee
Welluk?
pi_104887753
Bedankt voor de snelle tips! Omdat ik de kipfilet al in huis had gehaald voor de soep van vandaag wilde ik ze wel opmaken dus heb ik ze wel gebruikt. Soep was heerlijk!
Maar ben wel heel benieuwd naar het verschil als het echt getrokken wordt uit een kip zoals Pietverdriet vertelt. Dus ga ik eens proberen (mij lijkt dat ontvellen en ontbotten zo eng, ik vind drumsticks al om te griezelen als ik ze eet. Botjesfobie :@ ).
  zondag 27 november 2011 @ 19:18:44 #288
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104889672
Met bot wordt het echt 10x lekkerder!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_104890106
Ik gooi gewoon de hele kip of de kippenbouten/ poten in water, breng dat aan de kook en nadat ik dat een paar uur heb laten trekken valt het vlees vanzelf van de botten. Niets engs aan. Je moet wel achteraf de bouillon even zeven om eventuele stukjes en de ui en knoflook e.d. er weer uit te krijgen.
  zondag 27 november 2011 @ 19:32:27 #290
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_104890287
Ik doe altijd latex handschoentjes aan voor het 'plukken'. Misschien voor jou ook een idee, dan voelt het misschien minder 'vies'.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_104895239
Eh, ik snijd voor een goede bouillon het emeste vlees van de kip en zet het karkas een half uurtje op 240 graden in de oven.. Hiervan maak ik dan de bouillon, net als de poten en vleugels die ik niet in de oven mik. Door het karkas in de oven t doen krijg je hiervan veel meer smaak. De filets kun je een lekker broodje van maken voor bij de soep... of als lalatste in reepjes toevoegen ofzo.

Ik heb eigenlijk nog nooit een soepkip gekocht, meestal een braadkuiken en als ik een goede bui heb een zwartepoten kip ofzo. Bresse vind ik zonde om in de soep te doen ;)
Whatever...
pi_104933624
Ik heb een recept voor chocolademousse, en daarin staat dat ik cremortart (wijnsteen) moet toevoegen. Kan ik dat ook weglaten of vervangen door iets wat wel bij de AH verkocht wordt?
pi_104933698
Zijn oude legkippen (ongeveer 3 jaar oud) geschikt voor een soep zoals hierboven beschreven?

En ik heb hier ook nog wat oude kwartels rondlopen kan ik daar nog wat mee?
  maandag 28 november 2011 @ 19:21:19 #294
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104933733
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 19:19 schreef Merel1808 het volgende:
Ik heb een recept voor chocolademousse, en daarin staat dat ik cremortart (wijnsteen) moet toevoegen. Kan ik dat ook weglaten of vervangen door iets wat wel bij de AH verkocht wordt?
Gewoon weglaten, heb het nog nooit gebruikt en, eerlijk gezegd, nooit een chocolademousse recept gezien waar het in gebruikt wordt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104933753
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2011 19:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gewoon weglaten, heb het nog nooit gebruikt en, eerlijk gezegd, nooit een chocolademousse recept gezien waar het in gebruikt wordt.
Dankje :)
  maandag 28 november 2011 @ 19:23:48 #296
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104933856
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 19:20 schreef FigureBirdStars het volgende:
Zijn oude legkippen (ongeveer 3 jaar oud) geschikt voor een soep zoals hierboven beschreven?

En ik heb hier ook nog wat oude kwartels rondlopen kan ik daar nog wat mee?
Maak soep van de kip, net als van de kwartels, gebruik geen zout zodat je een deel kan gebruiken om in te koken tot Fond.
Je kan er ook cock au vin mee maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 28 november 2011 @ 19:24:23 #297
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104933894
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 19:21 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Dankje :)
Graag gedaan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 28 november 2011 @ 20:11:27 #298
296595 foodlover
live and learn
pi_104937038
Ik eet mijn zuurkoolstamppot het liefst met wat witte bonen erdoor.

Omdat ik dit alleen eet en maar een beetje nodig heb week ik de bonen zelf. Meestal zet ik ze de avond ervoor in water en dat gaat prima (op de dag zelf uiteraard koken). Maar soms heb ik toch geen trek in de stamp en blijven de bonen nog een dagje extra in het water staan.

Hoe lang kun je witte bonen in water laten "weken" zonder dat dit kwaad kan qua bederf?
  maandag 28 november 2011 @ 20:12:45 #299
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_104937131
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 20:11 schreef foodlover het volgende:
Ik eet mijn zuurkoolstamppot het liefst met wat witte bonen erdoor.

Omdat ik dit alleen eet en maar een beetje nodig heb week ik de bonen zelf. Meestal zet ik ze de avond ervoor in water en dat gaat prima (op de dag zelf uiteraard koken). Maar soms heb ik toch geen trek in de stamp en blijven de bonen nog een dagje extra in het water staan.

Hoe lang kun je witte bonen in water laten "weken" zonder dat dit kwaad kan qua bederf?
Je hoeft ze niet per se te weken, je kan ze ook zonder weken koken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 november 2011 @ 08:22:03 #300
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_104956359
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 20:11 schreef foodlover het volgende:
Ik eet mijn zuurkoolstamppot het liefst met wat witte bonen erdoor.

Omdat ik dit alleen eet en maar een beetje nodig heb week ik de bonen zelf. Meestal zet ik ze de avond ervoor in water en dat gaat prima (op de dag zelf uiteraard koken). Maar soms heb ik toch geen trek in de stamp en blijven de bonen nog een dagje extra in het water staan.

Hoe lang kun je witte bonen in water laten "weken" zonder dat dit kwaad kan qua bederf?
Een paar dagen moet geen probleem zijn. Ik heb ze ook wel eens 3 dagen laten staan. Ik kook ze wel in nieuw water. Ik voeg ook een paar keer koud water toe om ze van de kook te halen in het begin. Ctrl-C van m'n schoonmoeder.
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 29 november 2011 @ 10:55:06 #301
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104959489
Ik zou het water wel dagelijks verversen dan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')