abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_103558460
Mijn vriendin en ik zijn van plan om in januari of februari (zal het laatste wel worden) een reis te maken naar Fins Lapland. Er is een behoorlijk aanbod van pakketreizen die kant op, maar daar kunnen we niet echt de meest geschikte reis in vinden. Liever boeken we daarom zelf een los vliegticket en een accommodatie. Dit laatste is alleen wat lastig te vinden. Dit geldt ook voor het bepalen van de plaats waar we heen willen.

Wat we zoeken is een huisje voor 2 personen. In de buurt van een grotere plaats (loopafstand?) om bv 's avonds te eten of boodschappen te doen of zelf excursies vandaan te regelen. Maar, het liefst ligt het wel wat "afgelegen" (zeg maar volgende huis op een paar 100 meter). Ik heb al wel eea gezien op internet maar krijg daar een beetje center parcs idee bij. Veel huisjes op weinig ruimte... Verder is een sauna in het huisje wel wenselijk/lekker (al is dat redelijk standaard begrijp ik).

De plaats waar het is maakt niet heel veel uit. Als ik het goed zie zijn de excursies die in de diverse plaatsen aangeboden worden redelijk gelijk (het gaat ons voor wat betreft excursies voornamelijk om sneeuwscootertocht, huskytocht, rendierfarm, ijsbreker etcetera en een overnachting in zo'n open iglo en mogelijk als we in de buurt van Rovanimie zitten het kerstmandorp). Voor skieen/langlaufen e.d. gaan we niet. Liever de wat actievere dingen.Wat wel belangrijk is is dat de accomodatie goed bereikbaar is vanaf een luchthaven (hoe zijn transfers daar geregeld van/naar de luchthaven? Rijden er gewoon taxi's oid of moet dat op een andere manier geregeld worden?).

Heeft iemand hier tips waar ik het beste kan zoeken e.d. of praktische tips? Dan horen wij die graag!
pi_103558640
ik dacht dat tt fins fapland was
Signed, Sealed, Delivered.
pi_103559317
Ik zou het zelf boeken, het is zo geregeld op zich :). Zie dat tegenwoordig zowel Arkefly als Finnair, Adria airways en Airbaltic de vluchten aanbieden. Maar dat is niet zo'n probleem, qua entertainment zullen niet alles websites hebben in het engels.

Hier al gekeken: http://www.visitrovaniemi.fi/VisitRovaniemi/In_English.iw3

In Finland is het qua bouw vaak op appartementencomplexen (3 ~ 5 hoog) of wat meer losstaande huizen maar dat zijn meer er tussen in. Echt ruim in de bossen is er wel, hou wel rekening mee dat de bereikbaarheid lastig is. Je kan beter in de stad zitten want alles is goed te doen qua lopen.
pi_103751342
Ik ben in Rovaniemi en Inari geweest, Inari was een stuk leuker! Meer in the middle of nowhere, maar qua accomodatie kan ik je niet helpen, want was met een groep mee vanuit mijn erasmus-semester in Jyvaskyla.

Rovaniemi ligt zegmaar op de poolcirkel en dat is waar de kerstman woont. Inari is noordelijker en wat meer afgelegen. Met in de buurt ook een rendierboerderij, dat is echt superleuk! Maar februari is het wel ECHT heel koud hoor. Ik was er in november, wanneer het nog mild is voor finse termen, en toen was het al -20/-30. Februari is nog een stuk kouder. Zeker in het noorden.

Verder zijn we nog een keer ergens in een wintersportgebied geweest, dat is misschien wel iets? Het was echt supermooi daar, maar ik weet de naam niet meer. Kon je sneeuwscooter rijden (wat heel gaaf bleek te zijn maar heb dat zelf niet gedaan) en zelf een huskyslee besturen. Verder kon je daar natuurlijk fantastisch skieën en sleeën.

Euhm, verder: Lapland is echt echt een aanrader, maar bereid je wel voor op extreme kou, zeker in februari. Tot op het bot, serieus. In januari kon ik in Jyvaskyla al niet meer lang buiten zijn. Wanneer je echt wat van het gebied wil zien moet je of vijftien lagen kleding dragen en steeds maar een halfuurtje buiten zijn. Eind november / begin december is denk ik een stuk idealer. Wel donkerder, maar door de sneeuw valt ook de duisternis reuze mee.

Ik kan wel wat foto's laten zien van Inari en het wintersportgebied, om je een indruk te geven :)
pi_103786061
Die site hadden we nog niet gezien. Daar staan wel wat leuke dingen tussen, maar toch voornamelijk hotels en wat grootschalige(re) complexen met bungalows. Niet echt iets "los" of dan juist weer erg afgelegen. Maar, moet alles nog even echt goed bekijken.

Ik denk dat we qua plaats uitkomen bij Rovaniemi of Luosto. Dit omdat het daar waarschijnlijk iets minder koud is en als ik probeer een inschatting te maken iets meer mogelijkheden heeft qua excursies die je kan doen.

Maar, is het makkelijk als je bijvoorbeeld op Rovaniemi aankomt op de luchthaven een taxi te nemen naar de accomodatie in Luosto of is het in dan makkelijker om in Rovaniemi e.o. te zitten?

We gaan niet om te skiën oid. Puur vanwege de natuur/landschap/"bijzondere ervaring" en om (als het meezit) het poollicht te zien.
pi_103799093
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:41 schreef fingie het volgende:

Maar, is het makkelijk als je bijvoorbeeld op Rovaniemi aankomt op de luchthaven een taxi te nemen naar de accomodatie in Luosto of is het in dan makkelijker om in Rovaniemi e.o. te zitten?

Eerst hit bij zoeken op "transfer rovaniemi luosto"
http://www.pyha.fi/booknow/?file=content_exec&id=2292
pi_103841919
In Finland is het busvervoer goed geregeld, vaak wachten bussen tot de laatste vliegtuig is gearriveerd. Bussen vertrekken al rond 04:00 uur om de eerste vliegtuigen te halen. Als je terugvliegt hoef je maar iets van een uur van te voren aanwezig te zijn, daarvoor gebeurt er niks op de luchthaven. Print je adres uit als je met een taxi naar je appartement gaat, uitspreken in het fins is bij mij nog nooit gelukt en niet alle chauffeurs praten engels.
pi_103866417
@ Novelinne,

Wintersportgebied in Levi toevallig?
Daar ben ik geweest. Wij zaten daar in een appartementje van 4 personen. Wel behoorlijk duur (maar ook onze eigen schuld omdat het een impuls idee was en dus last-minute. World championship skien bleek er ook dat weekend te zijn (2006)).

@ Fingie,

Ik zat in begin november 2006 in Levi, een stad stuk noordelijker dan Rovaniemi (zo'n 3 uur met de bus dacht ik). Het was destijds -25, maar een totaal andere kou dan de Nederlandse kou. Ik verwacht ook niet dat het verschil tussen Rovaniemi en een noordelijker plaats veel verschil maakt in gevoelstemperaturen. In Levi kan je prachtig snowscooter rijden en skien (wat jij niet van plan bent). Huskytocht werd wel aangeboden, maar hebben wij niet gedaan. Ik verwacht dat al die dingen die jij wilt ook wel in Rovaniemi te regelen valt. Het dorp van de kerstman vond ik wel een behoorlijke tegenvaller. Erg commercieel enzo. Ik zou de keuze van stad niet laten afhangen van het bezoekje daaraan.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')