abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103224521
Van a.s. vrijdag tot en met zondag staat in het Omnisportcentrum in Apeldoorn het EK baanwielrennen op het programma. Het is het tweede grote toernooi dat dit jaar in de groene stad op de Veluwe plaatsvindt, want in maart werden er ook al de wereldkampioenschappen baanwielrennen gehouden.

Ikzelf heb net als voor het WK een kaartje. Zaterdag aanstaande ben ik als het goed is weer van de partij.

Hoewel een Europese titel op zich een mooie prijs is, staat het toernooi vooral in het teken van Londen 2012. Dit EK geldt namelijk als kwalificatiemoment en dus is een groot deel van de absolute top present. Sir Chris Hoy begint zijn Olympische campagne in Apeldoorn, dat geldt ook voor zijn vrouwelijke evenknie Vickie Pendleton. Verder hebben de Fransen een sterke sprintafvaardiging met onder meer Kévin Sireau, Francois Pervis en Mickael Bourgain. Of Jason Kenny en Gregory Baugé erbij zijn, is mij echter nu nog niet duidelijk.

Verder nemen onder meer de Wit-Russinnen Olga Panarina (wereldkampioene 500 meter) en Tatsiana Sharakova (wereldkampioene puntenkoers) deel.

Ook is vrijwel de gehele Nederlandse top aanwezig. Teun Mulder gaat voor eremetaal op sprintonderdelen en Kirsten Wild voor de omnium-titel. Peter Schep rijdt met Jens Mouris de koppelkoers, waarin ook het duo Wim Stroetinga/Nick Stöpler in actie komt. Tim Veldt vertegenwoordigt Nederland op het omnium. De achtervolgingsheren konden op het WK zich niet in de debatten om de medailles mengen, maar misschien kunnen ze een stapje vooruit zetten. De damesachtervolgingsploeg kan misschien tot een goede prestatie komen onder aanvoering van Ellen van Dijk, die een aardige tijdrit reed op het WK in Kopenhagen. Theo Bos en Marianne Vos zijn uiteraard niet van de partij. Zij laten het baanwielrennen voor wat het is.

Het volledige programma is als volgt:

quote:
Vrijdag, 21 Oktober
Onderdeel Tijd
11.30 Entree Deuren open 90
13.00 -18.00
W - Ploegenachtervolging Kwalificatie 80
M - Ploegenachtervolging Kwalificatie 80
W - Team Sprint Kwalificatie 30
M - Team Sprint Kwalificatie 20
W - Puntenkoers Kwalificatie (15 km) 40
M - Puntenkoers Kwalificatie (20 km) 45
Pauze

19:00 Opening
30
19:30 - 22:30 W - Ploegenachtervolging Finale 3-4, & 1-2 15
M - Ploegenachtervolging Finale 3-4, & 1-2 15
W - Ploegenachtervolging Award ceremony 8
M - Ploegenachtervolging Award ceremony 8
W - Team Sprint Finale 3-4, & 1-2 6
M - Team Sprint Finale 3-4, & 1-2 6
W - Team Sprint Award ceremony 8
M - Team Sprint Award ceremony 8
W- Puntenkoers Finale (25 km) 35
M - Puntenkoers Finale (40 km) 45
W- Puntenkoers Award ceremony 8
M - Puntenkoers Award ceremony 8
quote:
Zaterdag, 22 Oktober
Onderdeel Tijd
9:00 Entree Deuren open 90
10:30 - 17:50 M - Omnium Kwalificatie (2 series i.r.) 50
W - Omnium Kwalificatie (2 series i.r.) 40
M - Sprint Kwalificatie 70
W - Sprint Kwalificatie 40
M - Sprint 1/16 Finale 36
W - Sprint 1/16 Finale 36
M - Sprint 1/8 Finale 18
W - Sprint 1/8 Finale 18
M - Sprint 1/8 Finale Herkansing 6
W - Sprint 1/8 Finale Herkansing 6
M - Omnium l Vliegende start 36
M - Sprint 1/4 Finale (1e) 12
W - Sprint 1/4 Finale (1e) 12
W - Omnium l Vliegende start 36
M - Sprint 1/4 Finale (2e) 12
W - Sprint 1/4 Finale (2e) 12
Pauze

18:00 - 18:45 W - Sprint 1/4 Finale (3e i.r.) 3
M - Sprint 1/4 Finale (3e i.r.) 3
M - Omnium ll Puntenkoers 30 km 40
Pauze

19:30 - 22:15 W - Sprint 1/2 Finale (1e) 6
M - Sprint 1/2 Finale (1e) 6
W - Omnium ll Puntenkoers 20 km 30
W - Sprint 1/2 Finale (2e) 6
M - Sprint 1/2 Finale (2e) 6
M - Omnium ll Afvalkoers 15
W -Sprint 1/2 Finale (3e i.r.) 3
M - Sprint 1/2 Finale (3e i.r.) 3
W - Sprint Plaatsen 5 tot 8 3
M - Sprint Plaatsen 5 tot 8 3
Pauze

W - Sprint Finale 3-4 & 1-2 (1e) 6
M - Sprint Finale 3-4 & 1-2 (1e) 6
W - Omnium lll Afvalkoers 15
M - Sprint Finale 3-4 & 1-2 (2e) 6
W - Sprint Finale 3-4 & 1-2 (2e) 6
M - Sprint Finale 3-4 & 1-2 (3e i.r.) 3
W - Sprint Finale 3-4 & 1-2 (3e i.r.) 3
W - Sprint Award ceremony 8
M - Sprint Award ceremony 8
quote:
Zondag, 23 Oktober
Onderdeel Tijd
8:00 Entree Deuren open 60
9:00 - 14:20 M - Koppelkoers Kwalificatie 25 km 70
M - Keirin 1e ronde 30
W - Keirin 1e ronde 30
M - Omnium IV Ind. achtervolging 4 km 75
M - Keirin Herkansing 1e ronde 24
W - Keirin Herkansing 1e ronde 20
W - Omnium lV Ind. achtervolging 3 km 72
Pauze

15:30 - 19:30 M - Keirin 2e ronde 8
W - Keirin 2e ronde 8
M - Omnium V Scratch 15 km 20
W - Omnium V Scratch 10 km 15
M - Koppelkoers Final 50 km 60
W - Keirin Finale plaatsen 7 to 12 4
W - Keirin Finale plaatsen 1 to 6 4
M - Keirin Finale plaatsen 7 to 12 4
M - Keirin Finale plaatsen 1 to 6 4
M - Koppelkoers Award ceremony 8
W - Keirin Award ceremony 8
M - Keirin Award ceremony 8
W - Omnium Finale 500m t.t. 25
M - Omnium Finale Kilometer t.t 30
W - Omnium Award ceremony 8
M - Omnium Award ceremony 8
http://www.ectrackcycling.com/
pi_103224653
Ik ben ook benieuwd naar de publieke belangstelling. Op een EK is dat ongetwijfeld wat minder dan op een WK, maar de wereldkampioenschappen waren een groot succes. :)

Wel hoop ik dat ze komend toernooi de muziek in het stadion wat zachter zetten, dat was af en toe storend in maart. :)
pi_103224734
Verder ben ik benieuwd naar Willy Kanis. In 2009 leek ze definitief zich in de top te hebben genesteld, toen ze zilver pakte op het WK sprint en ze het Pendleton nog aardig lastig maakte. Maar sindsdien heefft ze wat gekwakkeld met een rugblessure en viel ze steeds net buiten het podium.

Als ze fysiek 100 procent is, moet ze toch goed mee kunnen doen. Ik zie haar Meares en Pendleton niet kloppen in Londen. En ook aan Krupeckaite, Guo en Panarina zal ze wel een zware kluif krijgen. Maar misschien zit er toch nog ergens een medaille in.

Edit - Meares is trouwens een perfect voorbeeld van dat je niet altijd hoeft te wanhopen na een blessure. Zij brak ooit een nekwervel.
pi_103276848
Vrijdag begint het dus.

Voor veel Nederlanders is het een van de eerste stappen op weg naar kwalificatie voor Londen. Maar ook de wereldbekers worden daarvoor gebruikt. Zo zal Kanis twee weken na het EK deelnemen aan de wereldbeker in Astana en in december in het Colombiaanse Cali.

De wereldbeker is maar erg karig in het baanwielrennen. Er zijn maar vier manches (Astana, Cali, Beijing en Londen). Deze tak van wielrennen is een beetje het ondergeschoven kindje, zo lijkt het.
pi_103346509
Kick.

Morgen begint het toernooi dus. :)
pi_103381294
De finale ploegenachtervolging bij de dames gaat tussen Groot-Brittannië en Duitsland. Het Britse drietal kwalificeerde zich met een tijd van 3.22.414 en de Duitse dames reden naar een tijd van 3.26.778.

Bij de heren gaat de finale ploegenachtervolging tussen Groot-Brittannië (met o.a. Geraint Thomas) en Denemarken. De Britten reden in de kwalificatie 4.01.475 en de Denen 4.05.018.
pi_103381394
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 17:50 schreef Leatherface het volgende:
De finale ploegenachtervolging bij de dames gaat tussen Groot-Brittannië en Duitsland. Het Britse drietal kwalificeerde zich met een tijd van 3.22.414 en de Duitse dames reden naar een tijd van 3.26.778.

Bij de heren gaat de finale ploegenachtervolging tussen Groot-Brittannië (met o.a. Geraint Thomas) en Denemarken. De Britten reden in de kwalificatie 4.01.475 en de Denen 4.05.018.
Nederland 2x 5e. Vooral bij de dames is dat een teleurstelling. Bij de heren was het net niet, maar op zich wel een plaats waar ze thuishoren. Internationaal komt daar niet veel meer bij. Alleen de Australiërs en dan zijn ze dus 6e van de wereld.
pi_103381435
De finale teamsprint mannen gaat tussen de Fransen en de Duitsers. Nederland strijdt met Polen om het brons.

De strijd om het teamsprint goud bij de dames is een onderonsje tussen de Britse vrouwen (Pendleton en Varnish) en Oekraïne. Rusland en Duitsland rijden om het brons.
pi_103381493
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 17:53 schreef TheArt het volgende:

[..]

Nederland 2x 5e. Vooral bij de dames is dat een teleurstelling. Bij de heren was het net niet, maar op zich wel een plaats waar ze thuishoren. Internationaal komt daar niet veel meer bij. Alleen de Australiërs en dan zijn ze dus 6e van de wereld.
Zoals ik het begrepen heb ik het voor de Nederlandse teamsprint heren belangrijk dat ze op de Europese ranking bij de eerste vijf komen. Daarom strijden ze met Polen en ik dacht Rusland of Wit-Rusland,
pi_103381513
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 17:56 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Zoals ik het begrepen heb ik het voor de Nederlandse teamsprint heren belangrijk dat ze op de Europese ranking bij de eerste vijf komen. Daarom strijden ze met Polen en ik dacht Rusland of Wit-Rusland,
Dit was de teamachtervolging waar ik op doelde. En daar geldt hetzelfde voor trouwens.
pi_103381594
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 17:57 schreef TheArt het volgende:

[..]

Dit was de teamachtervolging waar ik op doelde. En daar geldt hetzelfde voor trouwens.
Oeps, je hebt gelijk.

Maar voor wat betreft de teamsprint heren: GB, Australië, Frankrijk en Duitsland zijn een maatje te groot. Met onder meer de Polen en Russen is Nederland in de slag om een olympisch startbewijs. Brons vandaag zou een goede stap zijn.
pi_103381683
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 17:59 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Oeps, je hebt gelijk.

Maar voor wat betreft de teamsprint heren: GB, Australië, Frankrijk en Duitsland zijn een maatje te groot. Met onder meer de Polen en Russen is Nederland in de slag om een olympisch startbewijs. Brons vandaag zou een goede stap zijn.
Europa krijgt 5 plaatsen idd op de teamsprint. De Nederlandse mannen zouden redelijk safe moeten zitten. Zeker als ze hier brons pakken. Bij de teamachtervolging krijgt Europa bij de mannen 6 plekken en ook daar moet Nederland aardig safe zitten.

Zelfde geldt overigens voor de vrouwen. Ook daar respectievelijk 5 en 6 plekken voor Europa.
pi_103382078
Op zich moet dat wel lukken. Een teamsprintmedaille zet de heren al op het goede spoor naar Londen.

Qua team pursuit heren. GB, Denemarken en Rusland zijn zoveel als safe voor Europa (Rusland en Denemarken lijkt me althans). Dan heb je verder landen als Spanje en Oekraïne en daar moeten we mee wedijveren. En natuurlijk Duitsland en Frankrijk, als die betere teams op de been brengen.
pi_103382169
Ik zou trouwens voor die teamsprint in Londen Maleisië nog niet uitvlakken voor een bronzen plak, als die Awang goed herstelt. Ze hebben verder Ng en die Tisin en daarmee heb je op papier een goed drietal.
pi_103382219
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 18:13 schreef Leatherface het volgende:
Op zich moet dat wel lukken. Een teamsprintmedaille zet de heren al op het goede spoor naar Londen.

Qua team pursuit heren. GB, Denemarken en Rusland zijn zoveel als safe voor Europa (Rusland en Denemarken lijkt me althans). Dan heb je verder landen als Spanje en Oekraïne en daar moeten we mee wedijveren. En natuurlijk Duitsland en Frankrijk, als die betere teams op de been brengen.
Stand tot nu toe in de teampursuitranking voor de OS:
quote:
1 (1) AUSTRALIA AUS 2,540
2 (2) RUSSIA RUS 2,460
3 (3) SPAIN ESP 2,300
3 (3) GREAT BRITAIN GBR 2,300
5 (5) NEW ZEALAND NZL 2,180
6 (6) NETHERLANDS NED 1,540
7 (7) BELGIUM BEL 1,256
8 (10) COLOMBIA COL 1,220
9 (8) DENMARK DEN 1,200
10 (9) FRANCE FRA 980
11 (11) SWITZERLAND SUI 740
12 (12) GERMANY GER 630
13 (13) KOREA KOR 580
14 (14) UKRAINE UKR 540
15 (17) CHILE CHI 520
Kortom, Denemarken is helemaal niet zeker. Eigenlijk is de uitslag van vandaag wel gunstig, want G-B, Rusland en Spanje stonden al voor Nederland en Denemarken stond er wat achter. De rest houden we sowieso achter ons, dus dit moet echt wel kunnen lukken.
pi_103382379
Zou trouwens Wiggins nog terugkeren in de team pursuit? Mij lijkt dat ie van de Tour en de weg tijdrit in Londen nu doelen maakt. :)
pi_103382422
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 18:21 schreef Leatherface het volgende:
Zou trouwens Wiggins nog terugkeren in de team pursuit? Mij lijkt dat ie van de Tour en de weg tijdrit in Londen nu doelen maakt. :)
Dat lijkt me wel ja. Zeker nu de Tour niet zo super zwaar is en het prima te combineren is, Tour en wegrit en tijdrit OS. Maar goed, je weet nooit of hij er nog zin in heeft.
pi_103382591
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 18:22 schreef TheArt het volgende:

[..]

Dat lijkt me wel ja. Zeker nu de Tour niet zo super zwaar is en het prima te combineren is, Tour en wegrit en tijdrit OS. Maar goed, je weet nooit of hij er nog zin in heeft.
Tsja, baanwielrennen, en dan zeker een nummer dat zoveel groepstraining behoeft als de teamachtervolging, is moeilijk te combineren met een vol wegprogramma lijkt me.

Ik denk dat de Aussies wel met de sterkst mogelijke opstelling rijden op de Spelen. Cam Meyer en Bobridge rijden natuurlijk al op de weg, maar die zijn nog op zo'n punt in hun wegloopbaan dat ze wel de ruimte krijgen om nog even de baan erbij te doen, zeker bij Greenedge. Van Wiggins wordt veel op de weg verwacht.

Wel verwacht ik Thomas in de Britse ploeg.
pi_103382675
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 18:26 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Tsja, baanwielrennen, en dan zeker een nummer dat zoveel groepstraining behoeft als de teamachtervolging, is moeilijk te combineren met een vol wegprogramma lijkt me.

Ik denk dat de Aussies wel met de sterkst mogelijke opstelling rijden op de Spelen. Cam Meyer en Bobridge rijden natuurlijk al op de weg, maar die zijn nog op zo'n punt in hun wegloopbaan dat ze wel de ruimte krijgen om nog even de baan erbij te doen, zeker bij Greenedge. Van Wiggins wordt veel op de weg verwacht.

Wel verwacht ik Thomas in de Britse ploeg.
Cameron Meyer en Bobridge kunnen prima tijdrit op de weg doen en dan ook nog eens de ploegenachtervolging. Die zullen echt geen Tour rijden en ook de wegrit op de OS zal wel niets gebeuren. Voor hen is de keuze veel makkelijker.

Thomas verwacht ik idd wel.
pi_103402185
Wat een prestatie van Ratajczyk: ondanks val de puntenkoers winnen. _O_
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 18:25:19 #21
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_103426777
Ik was er vandaag bij. :) Hoy trok na de kwalificatie van de sprint zich terug. Mij is nog niet duidelijk waarom. Blessure?

Pendleton werd trouwens in de kwartfinale van het sprinttoernooi uitgeschakeld door Lyubov Shulika, die heel de dag al een sterke indruk op me maakte.
pi_103426984
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 20:14 schreef Leatherface het volgende:
Ik was er vandaag bij. :) Hoy trok na de kwalificatie van de sprint zich terug. Mij is nog niet duidelijk waarom. Blessure?

Pendleton werd trouwens in de kwartfinale van het sprinttoernooi uitgeschakeld door Lyubov Shulika, die heel de dag al een sterke indruk op me maakte.
Ziek volgens mij.

Wild nog steeds op kop in het omnium na haar 1e plaats op de vliegende ronde en de 5e plaats op de puntenkoers.
pi_103432381
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_103472471
Slotdag:

Keirin heren

1. Matthew Crampton (Gbr)
2. Christos Volikakis (Gri)
3. Francois Pervis (Fra)

Madison heren

1. De Ketele/Keisse (Bel)
2. Imhof / Thiéry (Zwi)
3. Brisse / Kneisky (Fra)

Omnium heren:

1. Ed Clancy (Gbr)